eitaa logo
طلب العلم فریضة🌟
140 دنبال‌کننده
351 عکس
248 ویدیو
56 فایل
اطلاق افرادی/ طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه اطلاق زمانی/ اطلبوا العلم من المهد الی الحد اطلاق مکانی/ اطلبوا العلم و لو بالصین ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/dadmarzi110
مشاهده در ایتا
دانلود
این خیلی قشنگ بود قتلونا بقتل الحسین و قتلناهم بحب الحسین
یعنی کشتند [دشمنان] ما را با کشتن حسین ع و ما هم میکشیم آنها را به دوست داشتن حسین ضد دین، ضد انقلاب برای حسین جونمونم میدیم، پول که چیزی نیست...
امام باقر عليه السّلام فرمود:كسى كه در قبرستان قضاى حاجت كند يا ، يا در آب ادرار نمايد، يا با يك كفش راه رود، يا ايستاده آب بنوشد، يا بسر برد، يا در قبرستان بخوابد، 🛑 😈 شيطان بر او چيره شود، تا وقتى خدا نخواهد شيطان رهايش نسازد، و سريعترين راه مسلط‍‌ شدن شيطان بر انسان يكى از اين حالات است. 💪رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله در يكى از جنگها از بيابانى كه محل جنّيان بود مى‌گذشت،به يارانش فرمود:مواظب باشيد،دست يك ديگر را بگيريد،و به تنهايى وارد اين بيابان نشويد،و كسى تنها عبور نكند. راوى گويد:يكى از آنان به تنهايى از آنجا گذشت و وقتى به پايانش رسيد گرفتار سر درد شد،خبر به رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله رسيد،ايشان انگشت ابهام آن مرد را گرفتند و فشار دادند،سپس فرمود:اى خبيث!به نام خدا خارج شو،من رسول خدايم،راوى گويد:آن مرد بلافاصله(خوب شد)و از جا برخاست.۵-در روايت ديگر است كه:بهترين وقتى كه شيطان بر بنده چيره مى‌شود زمانى است كه در يكى از اين حالات باشد،و فرمود:به هر كس در اين حالات گرفتارى روى كند،به زودى از وى دست بر ندارد،مگر اينكه خدا بخواهد. https://noorlib.ir/book/view/2683?volumeNumber=1§ionNumber=2&pageNumber=679&viewType=html @talab_elm
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع 🔹عَجِبْتُ لِابْنِ آدَمَ أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِیفَةٌ وَ هُوَ قَائِمٌ بَیْنَهُمَا وِعَاءً لِلْغَائِطِ ثُمَّ یَتَکَبَّرُ.😳
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی حَدِیثٍ أَنَّهُ قِیلَ لَهُ الْإِنْسَانُ عَلَی تِلْکَ الْحَالِ یَعْنِی الْخَلَاءَ وَ لَا یَصْبِرُ حَتَّی یَنْظُرَ إِلَی مَا یَخْرُجُ مِنْهُ فَقَالَ إِنَّهُ لَیْسَ فِی الْأَرْضِ آدَمِیٌّ إِلَّا وَ مَعَهُ مَلَکَانِ مُوَکَّلَانِ بِهِ فَإِذَا کَانَ عَلَی تِلْکَ الْحَالِ ثَنَیَا رَقَبَتَهُ ثُمَّ قَالا 🔹یَا ابْنَ آدَمَ انْظُرْ إِلَی مَا کُنْتَ تَکْدَحُ لَهُ فِی الدُّنْیَا إِلَی مَا هُوَ صَائِرٌ. ---------- 🔸نگاه کن به آنچه در دنیا برایش سعی میکردی که اکنون به چه کیفیت درآمده است! * الکدح: العمل و السعی و الکسب 🔰وسائل الشیعة، بَابُ أَنَّهُ یُسْتَحَبُّ لِمَنْ دَخَلَ الْخَلَاءَ تَذَکُّرُ مَا یُوجِبُ الِاعْتِبَارَ وَ التَّوَاضُعَ وَ الزُّهْدَ وَ تَرْکَ الْحَرَامِ
◽️ زیارت اربعین و چسبندگی به دین! ۱. جمله مشهوری از حضرت امام خمینی هست که هضمش برای برخی از اهل علم خیلی دشوار است. ایشان فرموده "الاسلام هو السیاسة بجمیع شئونها" یعنی اسلام و همه شئون آن سیاست است، نه این که سیاسی است. 👈 فهم این مبنا در مقایسه با مبنای علامه طباطبایی قابل دست‌یابی است: علامه حقیقت اسلام را همان ارتباط با خداوند می‌داند ولی جامعه و سیاست حافظ این حقیقت هستند، یعنی نقش سیاست در اسلام یک نقش ثانوی است نه اولی. سیاست برای حفظ دیانت است. از نظر ایشان چون اراده جامعه بر اراده فرد غلبه دارد لذا اگر بقاء یک فرهنگ (مثل اسلام) را بخواهیم باید به جامعه و سیاست که یکی از شئون اجتماع است توجه کنیم. 💢 اما نظر حضرت امام این است که دیانت همان ارتباط سیاسی و اجتماعی با سایر انسانهاست. دین یعنی قانون الهی را بر روابط انسانی حاکم کردن. از این منظر دیگر سیاست نقش ثانوی ندارد بلکه دین ورزی و سیاست‌ورزی تقرییا معادل یکدیگرند. ۲. این که ادله کدام یک را تایید می‌کند فعلا موضوع بحث نیست، آنچه می‌خواهم عرض کنم این است که بر مبنای حضرت امام این سوال به ذهن می‌آید که پس نماز و روزه و عبادات ما که ربطی به سیاست ندارند در کجای دین سیاسی حضرت امام جای می‌گیرند؟ البته موضوع مفصلی است اما اجمالا عبادات نقش‌هایی مثل تذکر و تمرین برای رعایت قانون الهی را دارند. چون اجرای قانون الهی در جامعه انسانی احتیاج به پذیرش انسان‌ها دارد، و پذیرش اولیه برای این منظور کفایت نمی‌کند و نیاز به تذکر مداوم وجود دارد، لذا تذکر مداوم و تمرین‌های مستمر برای اجرای قانون الهی از طریق عبادات صورت می‌پذیرد. 🔰 مثلا روزه را برای تقویت تقوا تشریع فرموده (لعلکم تتقون) تقوا یک کارکرد کاملا اجتماعی دارد، یعنی بار اجرای قانون حتی المقدور بر دوش تقواست هر چند سیستم قضایی و پلیس و ... هم ضروری است. ۳. محبت اولیاء خدا که یکی از واجبات شرعی نقش مهمی در اجرای قانون دینی دارد. محبت و ولایت امامان معصوم را مثل ملاط بنایی بدانید، انسان را آجر زیرین و قانون خدا را آجر رویین. آنچه انسان را به قانون خداوند می‌چسباند ولایت و محبت اولیاء اوست. این که فرموده‌اند هل الدین الا الحب ظاهرا به این معناست که دینداری یعنی همان چسبیدن قانون الهی و انسان به یکدیگر با محبت اولیاء خدا میسر است. ۴. زیارت اربعین فرصت مهمی برای دیندارتر شدن است، برای مومن‌تر شدن. زیارت می‌تواند حکمت مهم‌ش ایجاد انگیزه‌های قوی برای اجرای قانون الهی باشد. ناگفته پیداست که اجرای دین خصوصا در عصر حاضر چقدر سخت و پر هزینه است و اگر این ملاط‌ها نباشد چسبندگی دین به انسان آرام آرام رو به ضعف می‌رود. بنابراین ولایت که سیاست‌ورزی همراه با روابط عاطفی است از هر دو جهت ضامن دینداری است: اولا دین یعنی همان پذیرش ولایت و قانونی که او می‌گوید، ثانیا ارتباط قوی با حقیقت دین از طریق همین رابطه عاطفی صورت می‌گیرد. (در مسیر سامرا و در ماشین این نکته به ذهنم آمد، فرصت نکردم تلخیص و تهذیبش کنم. دعاگوی همه عزیزان )
هدایت شده از کانون تفکر
بکوشید حداقل مجتهد متجزی باشید 🔹کسی که وارد حوزه علمیه شد، باید بکوشد که لااقل یک مجتهد متجزی باشد، بعد با بقیه کارها - إن‌شاءالله الرحمن - مجتهد مطلق بشود. نگویید بس است، اولین لحظه جهل طلبه این است که بگوید من فارغ‌التحصیل شدم.
هدایت شده از  علم الحدیث
مامویت ویژه پدرها در روز جمعه 🛑عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ.»1 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «خانواده‌هایتان را در تمام روز‌های جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفت‌زده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند.» 👇نکته👇 در متن روایت شریف "أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏" معنای دقیق"أَطْرِفُوا"👈قال في القاموس: أطرف فلانا أعطاه ما لم يعطه أحد قبله2 قاموس: اطرف یعنی چیزی به کسی عطاء کنی که قبل از تو کسی به وی نداده است. 👈لذا در ادامه حدیث شریف که می فرماید که میوه و گوشت؛ از باب مثال است نه از باب تعیین؛ 👇چرا گوشت و میوه👇 بخاطر آب و هوای گرم و خشک حجاز؛ میوه و گوشت زود فاسد میشدند بخاطر همین مصرف کمتری داشتند لذا در حدیث شریف توصیه به میوه و گوشت کرده است از باب مثال است نه از باب تعیین 👇نتیجه👇 لذا در روز جمعه هر چیزی که باعث خوشحالی خانواده میشود توصیه شده است که پدر خانواده انجام بدهد 📚: منابع 1:الكافي، ج‏۶، ص۲۹۹ 2: ملاذ الأخیار ج ۱۴ ص ۳۳۱ ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از کانون تفکر
✔️ توصیه علامه طباطبایی به علامه طهرانی(قدس سرهما): 🔹 از درسها، درسی که موافق ذوق و سلیقه تان میباشد اختیار فرمایید اگر چه استاد بحسب ظاهر از حیث ابهت و شهرت عقب تر بوده باشد و اگر ناچار شوید ممکن است به یکی از درسهای با عنوان حاضر شده. 🔹 و یکی دو تا درس حقیقی داشته باشید بیشتر از سه درس هم مجوز ندارد.
🔰بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۹۳، ص ۳۰۳ امیرالمؤمنین (علیه السلام) وَ مِنْهُ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى اَلْعَطَّارِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنِ أَبِي اَلْجَوْزَاءِ اَلْمُنَبِّهِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عُلْوَانَ عَنْ عَمْرِو بْنِ ثَابِتِ بْنِ هُرْمُزَ اَلْحَدَّادِ عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ عَنِ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلصَّلاَةُ وَ اَلسَّلاَمُ: ⭕️ يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ يَرْتَفِعُ فِيهِ اَلْفَاحِشَةُ وَ لَتُصَنَّعُ وَ يُنْتَهَكُ فِيهِ اَلْمَحَارِمُ وَ يُعْلَنُ فِيهِ اَلزِّنَا وَ يُسْتَحَلُّ فِيهِ أَمْوَالُ اَلْيَتَامَى وَ يُؤْكَلُ فِيهِ اَلرِّبَا وَ يُطَفَّفُ فِي اَلْمَكَايِيلِ وَ اَلْمَوَازِينِ وَ يُسْتَحَلُّ اَلْخَمْرُ بِالنَّبِيذِ وَ اَلرِّشْوَةُ بِالْهَدِيَّةِ وَ اَلْخِيَانَةُ بِالْأَمَانَةِ وَ يَتَشَبَّهُ اَلرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ اَلنِّسَاءُ بِالرِّجَالِ وَ يُسْتَخَفُّ بِحُدُودِ اَلصَّلاَةِ وَ يُحَجُّ فِيهِ لِغَيْرِ اَللَّهِ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ اَلزَّمَانُ اِنْتَفَخَتِ اَلْأَهِلَّةُ تَارَةً حَتَّى يُرَى هِلاَلُ لَيْلَتَيْنِ وَ خَفِيَتْ تَارَةً حَتَّى يُفْطَرُ شَهْرُ رَمَضَانَ فِي أَوَّلِهِ وَ يُصَامُ اَلْعِيدُ فِي آخِرِهِ - فَالْحَذَرَ اَلْحَذَرَ حِينَئِذٍ مِنْ أَخْذِ اَللَّهِ عَلَى غَفْلَةٍ فَإِنَّ مِنْ وَرَاءِ ذَلِكَ مَوْتَ ذَرِيعٍ يَخْتَطِفُ اَلنَّاسَ اِخْتِطَافاً حَتَّى إِنَّ اَلرَّجُلَ لَيُصْبِحُ سَالِماً وَ يُمْسِي دَفِيناً وَ يُمْسِي حَيّاً وَ يُصْبِحُ مَيِّتاً 🛑فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ اَلزَّمَانُ 🔸وَجَبَ اَلتَّقَدُّمُ فِي اَلْوَصِيَّةِ قَبْلَ نُزُولِ اَلْبَلِيَّةِ 🔹وَ وَجَبَ تَقْدِيمُ اَلصَّلاَةِ فِي أَوَّلِ وَقْتِهَا خَشْيَةَ فَوْتِهَا فِي آخِرِ وَقْتِهَا فَمَنْ بَلَغَ مِنْكُمْ ذَلِكَ اَلزَّمَانَ 🔸 فَلاَ يَبِيتَنَّ لَيْلَةً إِلاَّ عَلَى طُهْرٍ وَ إِنْ قَدَرَ أَنْ لاَ يَكُونَ فِي جَمِيعِ أَحْوَالِهِ إِلاَّ طَاهِراً فَلْيَفْعَلْ فَإِنَّهُ عَلَى وَجَلٍ لاَ يَدْرِي مَتَى يَأْتِيهِ رَسُولُ اَللَّهِ لِقَبْضِ رُوحِهِ وَ قَدْ حَذَّرْتُكُمْ إِنْ حَذَرْتُمْ وَ عَرَّفْتُكُمْ إِنْ عَرَفْتُمْ وَ وَعَظْتُكُمْ إِنِ اِتَّعَظْتُمْ فَاتَّقُوا اَللَّهَ فِي سَرَائِرِكُمْ وَ عَلاَنِيَتِكُمْ وَ لاٰ تَمُوتُنَّ إِلاّٰ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ اَلْإِسْلاٰمِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي اَلْآخِرَةِ مِنَ اَلْخٰاسِرِينَ . https://noorlib.ir/book/view/1407?volumeNumber=93§ionNumber=1&pageNumber=303&viewType=html @talab_elm
طلب العلم فریضة🌟
🔰بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۹۳، ص ۳۰۳ امیرالمؤمنین (علیه السلام)
الْقُطْبُ الرَّاوَنْدِيُّ فِي دَعَوَاتِهِ، عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ 🔹مَنْ نَامَ عَلَى الْوُضُوءِ إِنْ أَدْرَكَهُ الْمَوْتُ فِي لَيْلِهِ مَاتَ شَهِيداً ابْنُ أَبِي جُمْهُورٍ فِي دُرَرِ اللآَّلِي، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص 🔸مَنْ نَامَ مُتَوَضِّئاً كَانَ فِرَاشُهُ لَهُ مَسْجِداً وَ نَوْمُهُ لَهُ صَلَاةً حَتَّى يُصْبِحَ وَ مَنْ نَامَ عَلَى غَيْرِ وُضُوءٍ كَانَ فِرَاشُهُ لَهُ قَبْراً وَ كَانَ كَالْجِيفَةِ حَتَّى يُصْبِحَ
[۷] مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَبَّاسِ عَنْ سَعْدَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ ✅مَنْ طَلَبَ حَاجَةً وَ هُوَ عَلَی غَیْرِ وُضُوءٍ فَلَمْ تُقْضَ فَلَا یَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَهُ. ---------- [۷]: التهذیب ۱- ۳۵۹- ۱۰۷۷.
طلب العلم فریضة🌟
[۷] مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَبَّا
[۲] قَالَ وَ قَالَ الصَّادِقُ ع ⭕️إِنِّی لَأَعْجَبُ مِمَّنْ یَأْخُذُ فِی حَاجَةٍ وَ هُوَ عَلَی وُضُوءٍ کَیْفَ لَا تُقْضَی حَاجَتُهُ. ---------- [۲]: الفقیه ۱- ۲۶۶- ۸۲۰،
طلب العلم فریضة🌟
[۲] قَالَ وَ قَالَ الصَّادِقُ ع ⭕️إِنِّی لَأَعْجَبُ مِمَّنْ یَأْخُذُ فِی حَاجَةٍ وَ هُوَ عَلَی وُض
[۴] الْبِحَارُ، عَنْ إِخْتِيَارِ السَّيِّدِ بْنِ الْبَاقِي قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع لِأَبِي ذَرٍّ 🔹إِذَا نَزَلَ بِكَ أَمْرٌ عَظِيمٌ فِي دِينٍ أَوْ دُنْيَا فَتَوَضَّأْ وَ ارْفَعْ يَدَيْكَ وَ قُلْ يَا اللَّهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ فَإِنَّهُ يُسْتَجَابُ لَكَ ---------- [۴]: البحار ج ۸۰ ص ۳۲۸ ح ۱۵.
[۵] الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الدَّیْلَمِیُّ فِی الْإِرْشَادِ قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ ص 🔹یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَی مَنْ أَحْدَثَ وَ لَمْ یَتَوَضَّأْ فَقَدْ جَفَانِی وَ مَنْ أَحْدَثَ وَ تَوَضَّأَ وَ لَمْ یُصَلِّ رَکْعَتَیْنِ فَقَدْ جَفَانِی وَ مَنْ أَحْدَثَ وَ تَوَضَّأَ وَ صَلَّی رَکْعَتَیْنِ وَ دَعَانِی وَ لَمْ أُجِبْهُ فِیمَا سَأَلَنِی مِنْ أَمْرِ دِینِهِ وَ دُنْیَاهُ فَقَدْ جَفَوْتُهُ 🔸وَ لَسْتُ بِرَبٍّ جَافٍ ---------- [۵]: إرشاد القلوب ۶۰.
⭕️ اهمیت وضو و دائم الوضوء بودن [۱] مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ النُّعْمَانِ الْمُفِیدُ فِی الْأَمَالِی بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَنَسٍ فِی حَدِیثٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص 🔹یَا أَنَسُ أَکْثِرْ مِنَ الطَّهُورِ 🔸وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَکُونَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَی طَهَارَةٍ فَافْعَلْ فَإِنَّکَ تَکُونُ إِذَا مِتَّ عَلَی طَهَارَةٍ . ---------- [۱]: أمالی المفید ۶۰- ۵.
💢سانسور با گلدان در شبکه مستند! 🔹تصویر سمت چپ مرحوم سید کاظم عصار (عالِم و فیلسوف مشهور) با قلیان و تصویر سمت راست همان عکس در شبکه مستند با گلدان! 😂خیلی تمیز درآوردن کار را
IMG_20230526_184230_614_4.mp3
6.26M
یه خانواده ای دخترشون رو آورده بودن پیش من. گفتند آقای دکتر ....
هدایت شده از اجتهاد
📚«قاعده الشرط الفقهیه»، اثر جدید آیت‌الله جوادی آملی ✔️کتاب «قاعده الشرط الفقهیه» یکی از آثار ارزشمند آیت‌الله جوادی آملی است که حاصل تدریس ایشان درباره این قاعده مهم فقهی است که در سال ۱۳۹۱ طی ۹۳ جلسه تدریس شده و در قالب یک اثر مجزا به زیور طبع آراسته شده است. ✂️اهمیت و ضرورت این کتاب به نفس قاعده بر می‌گردد که تنها در مسائل متداوله فردی و اجتماعی جریان ندارد، بلکه در سراسر فقه معاملی و فقه سیاسی ظهور و بروز دارد؛ لذا بر تمام مسائل سیاسی‌‌‌ اجتماعی از قبیل قوانین اداری و ملی و بین‌المللی و هر چیزی که مرتبط با رابطه حکومت اسلامی با شهروندان مسلمان و غیر مسلمان می‌شود را سایه افکنده است. 👈 معرفی + خرید با تخفیف: http://ijtihadnet.ir/?p=72938 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢کسی که وارد حوزه علمیه شد باید بکوشد که لااقل یک مجتهد متجزی باشد/ علم عاریتی و وارداتی مشکلی را حل نمی‌کند ✔️آیت‌الله جوادی آملی: 🔹جامعه علوی پیروان حضرت امیر(ع) در علم مستقل‌اند یعنی مجتهدند. علم عاریتی و وارداتی مشکلی را حل نمی‌کند. علم باید از درون بجوشد و انسان در علم مستقل باشد... حالا که معلوم شد «العلم ما هو»، بکوشید عالم بشوید. جاخالی نداشته باشید نگویید بس است. اولین لحظه جهل طلبه یا دانشجو این است که بگوید من فارغ التحصیل شدم. 🔹کسی که وارد حوزه علمیه شد باید بکوشد که لااقل یک مجتهد متجزی باشد، بعد با بقیه کارها - إنشاءالله الرحمن - مجتهد مطلق بشود... و اگر ما بخواهیم یک حوزه پایا و مانا داشته باشیم الا و لابد قرآن باید درس اصلی‌اش باشد... همان درسی که صد سال قبل در حوزه‌ها می‌خواندند، همان درس را با همان سبک بخواهید الآن در حوزه‌ها بگویید، این روا نیست. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72988 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢محتاج تولید یک فقه جدید هستیم/ روایت یا آیه‌ای پیدا نکرده‌ام که از تفکر در علل احکام نهی کند/ تنها نصوصِ به ظاهر متضاد با فقه مقاصدی، نصوص تحذیر از قیاس هستند/ دعوت به فقه شمولی نمی‌کنم اما معتقد به فقه سیستماتیک هستم ✔️گفتگو با استاد شیخ حیدر حب الله/ بخش پایانی: 🔹من در کتاب «اجتهاد مقاصدی» حوزات را دعوت به نگارش موسوعه علل الشرایع جدید نموده‌ام. نصوص علل الشرایع را از قرآن و سنت و هر آنچه در تراث اهل سنت و شیعه و حتی اباضیه و زیدیه و اسماعیلیه است جمع و دسته‌بندی کنیم و سپس ببینیم که آیا ذهنیت پیامبر و اهل بیتش ذهنیت تعلیلی بوده یا ذهنیت اینکه؛ فرد مکلف چیزی نمی‌فهمد!.. ایجاد یک موسوعه عللی که از تمام تراث اسلامی استفاده کند، همین مجموعه آفاق جدیدی را در مقابل ما ایجاد می‌کند... من روایت یا آیه‌ای پیدا نکرده‌ام که از تفکر در علل احکام نهی کند. 🔸اگر ما آگاهی تاریخی را از خلال سیاقات تاریخی لبی مسکوت کشف کنیم و تعلیلات نصی که هزاران یا حداقل صدها نص هستند را جمع کنیم، گام اول تفکر مقاصدی را بطور حقیقی و عملی برداشته‌ایم و این گام ما را از تفکر جامد تعامل با نصوص رهایی می‌بخشد. 🔹تنها نصوصِ به ظاهر متضاد با فقه مقاصدی، نصوص تحذیر از قیاس هستند. من تمام آن‌ها را جمع کردم و تک تک آن‌ها را به اندازه توانم مورد تتبع از مصادر مختلف قرار دادم و به این رسیدم؛ آن قیاسی که این نصوص از آن نهی می‌کنند فقط یک شکل قیاس است. این روایات از قیاس سنی نهی نمی‌کنند، از تلاش برای اکتشاف علت هم نهی نمی‌کنند، بلکه فقط و فقط از کنار گذاشتن نص بخاطر تفاوت با مزاج عقل نهی می‌کنند! اینکه بگوییم این نصوص با نظر من هماهنگ نیست وحال اینکه قضاوت ما تنها بر اساس ظنون و تخمینات است. 🔸به نظر من بر اساس روایات تنها قیاسی مردود است که منجر به عصیان عقل در مقابل سلطه نص بشود و این عصیان به نظر ما امروز هم مرفوض و مردود است. در حقیقت مسئله اصلی این است که اهل بیت می‌خواستند که سلطه نص باقی بماند و حفظ شود. ما امروز هم مخالف سقوط سلطه کتاب و سنت و نصوص هستیم. ما معتقد نیستیم که کتاب و سنت سلطه ندارند، بلکه معتقد به خلق خوانش جدیدی از کتاب و سنت هستیم. اگر ما مخالف سلطه کتاب و سنت بودیم در گام اول از حجیت قرآن و سنت بحث نمی‌کردیم. کنار گذاشتن قرآن و سنت رویکرد دیگری است و غیر از روش مقاصدیین است. 🔹ما محتاج تولید یک فقه جدید هستیم، به چند دلیل این احتیاج وجود دارد؛ ما مشکلات روشی در فقه موجود داریم، مثلا فقه موجود خیلی مهندسی و فهمش از نصوص خیلی حرفی است، طریقه تعاملش در تعارض نصوص، در اطلاق و عموم همچنین سلطه اجماع و شهرت ملاحظاتی دارد. به‌هرحال منهج اجتهاد فعلی مشکلات جدی دارد و نتایج خوبی نمی‌دهد، بلکه در برخی موارد نتیجه عکس می‌دهد و با این توصیفات نمی‌تواند باقی باشد. 🔸 شخصا بارها از مرحوم آیت الله سید محمود شاهرودی شنیدم که می‌گفت اداره حکومت با تحریر الوسیله ممکن نیست. کسانی که تجربه دولت و اداره و قوانین مدنی و جزایی و جنایی معاصر و پیچیدگی‌های عمل را داشته‌اند می‌دانند که فقه موجود توانایی پاسخ به این مسائل را ندارد. البته فقه ما غنی است اما درعین‌حال نمی‌تواند بسیاری مسائل را پاسخ‌گو باشد و باید برخی روش‌ها عوض شود. 🔹تطبیق فقه موجود بر وقایع زندگی مشکل است و امروزه ۹۰ درصد این مشکلات فقهی را با عناوین ثانوی یا عنوان ولی امر حل می‌کنیم. اما آیا ما نمی‌توانیم سیستم فقهی ایجاد کنیم که از این دو عنوان استفاده نکند و خودش بتواند مسائل و مشکلات را بدون کمک این دو عنوان حل کند؟! 🔸معتقد به شمول الشریعه نیستم و دعوت به فقه شمولی نمی‌کنم اما معتقد به فقه سیستماتیک و منظم هستم. نمی‌شود قوانین امروز نامنظم و حاوی تناقضات داخلی باشد، درحالی‌که امروز ما تهافت‌های قانونی را در فقهمان شاهد هستیم... شهید سید محمد باقر صدر وقتی کتاب اقتصادنا را می‌نوشت این نگاه را کشف کرد و گفت برای حل برخی مسائل مکتب اقتصادی اسلام و ایجاد انسجام در نظام اقتصادی می‌توانیم به سراغ فتاوای فقهای دیگر برویم حتی اگر فقیهی مرده باشد. 🔹خلاصه آرای فقهی بنده با همین رویکرد در سایت شخصى من منتشر شده است. حدود ۳۰۰ فتوا در این مباحث ممکن است مخالف مشهور و منسجم با مزاج مقاصد الشریعه باشد، البته این فتاوا بر اساس تطبیق قواعد و کاملا منضبط است چون من به این نتیجه رسیده‌ام که رهایی از این پنج‌گانه یعنی اجماع، شهرت، خبر واحد، تسامح در ادله سنن و احتیاط و شروع در سه‌گانه فهم تاریخی از خلال سیاقات، تعلیلات نصی و انضمام بعضی از این تعلیلات به دیگر تعلیلات، باعث تغییر حقیقی و مبنایی در صدها مسئله فقهی می‌شود. 👈 متن کامل گفتگو را در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72994 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ محدث نوری (رضوان الله علیه) از قولِ مرحوم ملاصالح مازندرانی می‌نویسد: 🔹 من حجّت بر طالبان علم هستم، چون کسی از من فقیرتر نبود و برخی اوقاتی جز نور مستراح نوری نداشتم (که مطالعه کنم) 🔸 ذهن و حافظه‌ام از همه بدتر بود، طوری که گاهی مسیر منزلم را گم می‌کردم و اسمِ بچه‌هایم را فراموش می‌کردم. 🔹 سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا مشغول شدم. بسیار تلاش کردم تا خدا آن‌چه را دارم به من عطا کرد. 📚 خاتمه مستدرک‌الوسائل، ج2 ص197 @Nardebane_feghahat
⭕️ إِنَّ الَّذِی لَا یَقْبَلُ اللَّهُ الصَّلَاةَ إِلَّا بِهِ وَ لَا شَیْئاً مِنَ الطَّاعَاتِ مَعَ فَقْدِهِ 👈 ص لِأَنَّهُ سَیِّدُ الْمُرْسَلِینَ وَ مُوَالاةُ عَلِیٍّ ع بِأَنَّهُ سَیِّدُ الْوَصِیِّینَ وَ مُوَالاةُ أَوْلِیَائِهِمَا 👈 وَ . 🔰وسائل الشیعه، @talab_elm
⭕️ اولین افرادی که اسلام آوردند... لَمَّا دَعَاهُمَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ يَا عَلِيُّ وَ يَا خَدِيجَةُ أَسْلَمْتُمَا لِلَّهِ وَ سَلَّمْتُمَا لَهُ وَ قَالَ إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ فَأَسْلِمَا تَسْلَمَا وَ أَطِيعَا تَهْدِيَا فَقَالاَ فَعَلْنَا وَ أَطَعْنَا يَا رَسُولَ اَللَّهِ فَقَالَ إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَقُولُ لَكُمَا وَ عُهُوداً وَ مَوَاثِيقَ فَابْتَدِئَاهُ بِمَا شَرَطَ اَللَّهُ عَلَيْكُمَا لِنَفْسِهِ وَ لِرَسُولِهِ أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ فِي مُلْكِهِ لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً إِلَهاً وَاحِداً مُخْلِصاً وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ أَرْسَلَهُ إِلَى اَلنَّاسِ كَافَّةً بَيْنَ يَدَيِ اَلسَّاعَةِ وَ نَشْهَدُ أَنَّ اَللَّهَ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ يَرْفَعُ وَ يَضَعُ وَ يُغْنِي وَ يُفْقِرُ وَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ وَ يَبْعَثُ مَنْ فِي اَلْقُبُورِ قَالاَ شَهِدْنَا قَالَ وَ إِسْبَاغُ اَلْوُضُوءِ .... وَ اَلْوُقُوفُ عِنْدَ اَلشُّبْهَةِ وَ رَفْعُهَا إِلَى اَلْإِمَامِ فَإِنَّهُ لاَ شُبْهَةَ عِنْدَهُ وَ طَاعَةُ وَلِيِّ اَلْأَمْرِ بَعْدِي وَ مَعْرِفَتُهُ .... وَ وَ دِينِ وَصِيِّي وَ سُنَّتِهِ وَ اَلْمَوْتُ عَلَى مِثْلِ ذَلِكَ يَا خَدِيجَةُ فَهِمْتِ مَا شَرَطَ رَبُّكِ عَلَيْكِ قَالَتْ نَعَمْ وَ آمَنْتُ وَ صَدَّقْتُ وَ رَضِيتُ وَ سَلَّمْتُ ... وَ قَالَ بَايِعْنِي يَا عَلِيُّ عَلَى مَا شَرَطْتُ عَلَيْكَ وَ أَنْ تَمْنَعَنِي مِمَّا تَمْنَعُ مِنْهُ نَفْسَكَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ قَالَ بِأَبِي وَ أُمِّي لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اِهْتَدَيْتَ وَ رَبِّ اَلْكَعْبَةِ وَ رَشَدْتَ وَ وُفِّقْتَ أَرْشَدَكَ اَللَّهُ يَا خَدِيجَةُ ضَعِي يَدَكَ فَوْقَ يَدِ عَلِيٍّ فَبَايِعِي لَهُ فَبَايَعَتْ عَلَى مِثْلِ مَا بَايَعَ عَلَيْهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى أَنَّهُ لاَ جِهَادَ عَلَيْهَا 🔰بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام @talab_elm
⁉️از کجا فهمیدید که مسح سر و پا مربوط به بخشی از آنها هست و نه همه سر و پا؟! [همانند صورت و دست که مراد همه‌ی صورت و دست می‌باشد] ⭕️ ... فَسَّرَ ذَلِکَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِلنَّاسِ فَضَیَّعُوهُ الْحَدِیثَ👇 1⃣[۱] عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ ع أَ لَا تُخْبِرُنِی مِنْ أَیْنَ عَلِمْتَ وَ قُلْتَ أَنَّ الْمَسْحَ بِبَعْضِ الرَّأْسِ وَ بَعْضِ الرِّجْلَیْنِ؟ 🔸فَضَحِکَ فَقَالَ یَا زُرَارَةُ قَالَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص- وَ نَزَلَ بِهِ الْکِتَابُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ 🔰لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَعَرَفْنَا أَنَّ الْوَجْهَ یَنْبَغِی أَنْ یُغْسَلَ ثُمَّ قَالَ وَ أَیْدِیَکُمْ إِلَی الْمَرافِقِ فَوَصَلَ الْیَدَیْنِ إِلَی الْمِرْفَقَیْنِ بِالْوَجْهِ فَعَرَفْنَا أَنَّهُ یَنْبَغِی لَهُمَا أَنْ یُغْسَلَا إِلَی الْمِرْفَقَیْنِ ✅ثُمَّ فَصَلَ بَیْنَ الْکَلَامِ فَقَالَ وَ فَعَرَفْنَا حِینَ قَالَ بِرُءُوسِکُمْ أَنَّ الْمَسْحَ ثُمَّ وَصَلَ الرِّجْلَیْنِ بِالرَّأْسِ کَمَا وَصَلَ الْیَدَیْنِ بِالْوَجْهِ فَقَالَ وَ أَرْجُلَکُمْ إِلَی الْکَعْبَیْنِ فَعَرَفْنَا حِینَ وَصَلَهُمَا بِالرَّأْسِ أَنَّ الْمَسْحَ عَلَی بَعْضِهِمَا ... 2⃣🔹[۲] و فَكَانَ عَلَيْكَ الْمَسْحُ 3⃣🔸[۳] فَامْسَحُوا وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ [۴] 👈وَ ذَلِكَ أَنَّهُ عَلِمَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَّ غُبَارَ الصَّعِيدِ لَا يَجْرِي عَلَى كُلِّ الْوَجْهِ وَ لَا كُلِّ الْيَدَيْنِ 👈فَقَالَ بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ وَ الرَّأْسِ وَ الرِّجْلَيْنِ ---------- [۱]: الفقیه ۱- ۱۰۳- ۲۱۲. [۲]: تفسير العيّاشيّ ج ۱ ص ۳۰۰ ح ۵۳. [۳]: دعائم الإسلام ج ۱ ص ۱۰۹. [۴]: المائدة ۵: ۶. @talab_elm