eitaa logo
تأملات
117 دنبال‌کننده
351 عکس
100 ویدیو
16 فایل
✍️ گاه‌نوشت‌های «سید رضا شیرازی» در باب مسائل فقهی، اصولی، حدیثی و مسائل درون گفتمانی حوزه علمیه 🔅استاد حوزه و دانشگاه 🔅مدیر گروه فقه پژوهشکده علوم اسلامی رضوی 💢ارتباط مستقیم: https://eitaa.com/Srshirazi 📲اینستاگرام: instagram.com/srshirazi
مشاهده در ایتا
دانلود
📍مدیر گروه ادیان و مذاهب بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از همایش «الهیات زیارت» می‌گوید: 🌍برای توسعه ادبیات زیارت ✍🏻همایش «الهیات زیارت» از ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه سال جاری به میزبانی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و با همکاری انجمن علمی فلسفه دین ایران در مشهد برگزار می‌شود. 🏷موضوعی که شامل مباحث و ابعاد گوناگون در ارتباط با برخی از مفاهیم مرتبط با زیارت و همچنین توجه به موضوعاتی مانند زیارت در ادیان و فرهنگ‌های مختلف و... است. به همین مناسبت و در زمینه برگزاری این همایش با دکتر محسن شرفایی، مدیر اجرایی این همایش گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید. وی دارای مدرک دکترای رشته ادیان و عرفان بوده و هم اکنون مدیر گروه ادیان و مذاهب در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است.
هدایت شده از کاوش پلاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کنایه بلاگر ایرلندی به شیوه برخورد غرب با مبارزان فلسطینی و اوکراینی... ☑️ @Kavoshplus
🔴سیاست‌گذاری زیارتگاه 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ✍سید رضا شیرازی ⚠️یکی از موضوعاتی که نیاز به تأمل بسیار زیاد در ابعاد مختلف توسط کارشناسان علوم گوناگون دارد، سیاست‌گذاری زیارتگاه‌هاست و متاسفانه تا کنون مورد غفلت واقع شده است. 🔺سیاست‌گذاری زیارتگاه فرآیند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نسبت به مسائلی مانند توسعه زیارت‌گاه، طراحی محیط ساخته شده حول آن، زیرساختهای مورد نیاز آن، قسمتهای زیارتگاه، پیش‌بینی رشد جمعیت زائر, مسکن زائر، حمل و نقل، فضای پارک خودروها، تأمین آب زائر، میزان تقاضای تأمین غذا، تخصیص خدمات بهداشتی، مسائل زیباشناختی، امنیت و ایمنی، روشنی و صدا، تأسیسات آب و فاضلاب و ... است. 🟢اصلی‌ترین هدف سیاست‌گذاری زیارتگاه رفاه عمومی زائر و مجاور است که شامل در نظر گرفتن افزایش بهره‌وری زائران از امکانات شهر زیارتی همراه با محافظت از کاهش بهره‌وری مجاوران از آن امکانات و همچنین مدیریت فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی می‌شود. 🔺با توجه به ابعاد گستردهٔ زیارتگاه‌ها، سیاست‌گذاری زیارتگاه باید به ابعاد مختلفی بپردازد و در این راستا از دانش‌های مختلفی مثل جغرافیا، محیط زیست، هیدرولوژی و ژئومورفولوژی، انواع مهندسی، جامعه‌شناسی، پزشکی، مدیریت بهره می‌برد. ✅نمونه‌ای از برنامه‌ریزی زیارتگاه را حرم یادبود جنگ جهانی اول (shrine of Remembrance) در ملبورن استرالیا انجام داده است. 🆔 @tammolaat
Shrine_Report_Approval_VISTA-Final.pdf
13.63M
کنترل چشم انداز دولت ایالت ویکتوریای استرالیا در سال 2014 طرحی دائمی و اجباری را برای کنترل چشم‌انداز حرم یادبود (shrine of Remembrance) -واقع در شهر ملبورن مرکز آن ایالت- را تصویب کرد. 🔺برخی از محدودیت‌های برنامه‌ریزی شده عبارتند از: ✅کنترل ارتفاع در مناطقی در غرب و جنوب غربی حرم ✅کنترل‌های سایه ✅منع تبلیغاتی که بر اهمیت تاریخی و فرهنگی حرم تأثیر می‌گذارد همه متقاضیان ساخت‌وساز باید مجوز متولیان حرم را اخذ کنند و بسته به نزدیک بودن ساختمان پیشنهادی به حرم، متولیان ممکن است از ساخت‌وساز جلوگیری کنند. 🆔 @tammolaat
🛑استارت‌آپ و زیارت 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ✍سید رضا شیرازی ♦️ایده استارت‌آپ در زیارت را جناب حجت الاسلام قطبی رئیس مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق را مطرح و مشغول مدیریت آن هستند. 🔺در سال ۱۴۰۱ رویداد سقاخانه با حمایت مالی شهرداری‌های مشهد، قم، شیراز و آستان قدس برگزار شد و امسال رویداد سوغات زایر با حمایت مالی آستان قدس در حال برگزاری است. ⚠️نسبت به موضوع ورود استارت‌آپ در زیارت باید تامل نمود ❇️مزیت استارت‌آپ، رشد سریع و رسیدن به منفعت اقتصادی بسیار در مدت کوتاه است. در حالی که معنویت نیاز به تأنی و تامل دارد. یکی از آفتهای عبادت شتاب است. ❇️علاوه بر این که استارت‌آپ‌ها همانگونه که در صورت موفقیت پیشرفت سریعی دارند در صورت شکست، سقوط دردناکی دارند. 🩸دردناک‌بودن شکست استارت‌آپ زیارتی هنگامی است که مورد استقبال واقع نشود. فرض کنید زحمت زیادی بکشید و نذری بسازید و موکب بزنید اما کسی از شما نذری نگیرد. خیلی دردناک است. ❇️پیشرفت استارت‌آپ‌ها بر اساس شور و هیجان است. شور و هیجان موجود در آنها از نوع شور و هیجان اقتصادی است. در امور معنوی نیز شور و هیجان وجود دارد اما از نوع شور و هیجان قدسی است. اتفاقا وقتی در امور معنوی منافع اقتصادی لحاظ شود، شور و هیجان افت می‌کند. ❇️اساسی‌ترین تأمل در این موضوع، پارادیم آن است. بی‌شک استارت‌آپها در و نه بروز کرده و در حال رشد هستند. 🔺اولین محور رویداد سقاخونه عبارت بود: فناوری اطلاعات و گردشگری زیارت. قبلا هم در یادداشت بر این که این رویداد در پارادایم گردشگری مذهبی است، قرینه‌هایی ارائه کردم. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 پینوشت: ⚠️عدم مشارکت شهرداریها در رویداد سوغات زایر(موضوع اقتصادی)، پس از مشارکت آنها در رویداد سقاخونه(موضوع ایده‌پردازی) قابل تأمل است. 🆔@tammolaat
💎انعکاس نظر 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ✍دکتر محمدرضا قائمی‌نیک ✨به نظر می‌رسد، هستۀ اصلی تعاریف مربوط به زیارت، حضور زائر عند المزور باشد. در این تعریف، مسئلۀ اصلی، «حضور» است. ⭐️مخصوصاً اگر زیارت را همراه با معرفت بدانیم، این حضور در معنای معرفتی‌اش، به معنای علم و معرفت حضوری خواهد بود. 🌟بنابراین در جریان زیارت، در شکل تام و تمامش، معرفتی حضوری میان زائر و مزور شکل می‌گیرد. حال اگر با نگاه حکمت اسلامی به این مسئله بنگریم، روشن است که این علم و معرفت حضوری، چه اقتضائاتی خواهد داشت. 🔺با این حال زائر به دلیل محدودیت‌هایی که در ارتباط با مزور دارد، معمولاً با واسطه‌های زبانی، فیزیکی، جسمانی، فرهنگی، اقتصادی و نظایر آنها با زائر، ارتباط می‌گیرد. به تعبیر دیگر، همواره میان زائر و مزور، واسطه‌هایی وجود دارد که البته زائر حقیقی می‌کوشد این واسطه را کمتر کرده و با عبور از آنها به ارتباطی بی واسطه با مزور دست یابد. اینکه این واسطه ها چگونه کمرنگ شده و زائر، در یک حرکت جوهری به مقام زیارت مزور می‌رسد، بحثی مستوفا است که نیازمند فرصتی دیگر است. ✅اما به تناسب طرح مسئلۀ حجت الاسلام شیرازی، به نظر می‌رسد ما در بهره گیری از هرگونه تکنولوژی‌ای در ذیل زیارت، بایستی به واسطه‌ای که میان زائر و مزور ایجاد می‌شود دقت کنیم. تکنولوژی، دست‌کم آن‌طور که نظریات مربوط به تکنولوژی به آن اشاره می‌کنند، به عنوان مهمترین محصول علوم طبیعی در جهان غرب، دست‌کم از بنیان‌های ریاضیاتی و مادی بهره برده است که به عنوان واسطه میان ما و جهان شکل می‌گیرد. به تعبیر دیگر، ما در تکنولوژی، به تعبیر مارتین هایدگر، با تصویر جهان روبرو هستیم. حال باید دید این واسطۀ تکنولوژیک، که گویی گریزی از آن در جهان معاصر نداریم، چگونه می‌تواند سامان یابد که کمترین واسطه و مانعی در رابطۀ حضوری زائر و مزور ایجاد کند؟ 📲به نقل از کانال مجتمعنا به آدرس: https://eitaa.com/mojtamaona 🆔@tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠میگه فلسطین کشور سنی است ولی همه حکام سنی رهایش کرده‌اند مگر ایران! همه‌مون باید شیعه شویم!😀 🆔@tammolaat