🔘زمان مقدّس
در نزد اهل معرفت و حکمت زمان، دو زمان وجود دارد: «زمان فانی یا زمان گذرا» و «زمان باقی یا زمان سرمدی». زمان مقدّس، همان زمان مبارک وزمانی است که از آن خیر و برکت به آفریدههای خداوند میرسد.
▫️جملة موجودات ساکن عالم امکان، در گسترة زمان و مکان گذرا، مادّی و میرنده مستقر شدهاند و حجابی مانع از آن است تا این موجودات بتوانند شاهد زمان و مکان مقدّس و ماندگار و بازگشت بدان زمان و مکان باقی شوند.
▫️در بینش توحیدی، تجربة بیمرگی و زمان و مکان باقی، تنها با گذر از عوالم میرندة ملکی و پیوست با زمان و مکان قدسی میسّر است.
▫️ حافظ به جهان فانی و جهان باقی اشاره میکند و میفرماید:
جهان فانی و باقی، فدای شاهد و ساقی
که سلطانی عالم را طفیل عشق میکنم
در واقع، انسان در میان دو زمان باقی و فانی در حیاتی برزخی، نه در این و در نه آن، سر میکند؛ اگرچه در حقیقت، از آن عالم باقی هبوط کرده و حقیقتش از آن دیار است.
▫️ناگزیر غریبانه در این غربتکده، در زمینی فانی و زمانی فانی سیر و سفر میکند و به قول جناب مولانا:
مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
چند روزی قفسی ساختهاند از بدنم
این مسافر غریب، در هوای وطن، به اضطرار در زمین سیر میکند؛ امّا این مسافر همچون حافظ آرزو میکند:
▫️خرّم آن روز کز این منزل ویران بروم
راحت جان طلبم وز پی جانان بروم
دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت
رخت بربندم و تا ملک سلیمان بروم
«زندان سکندر» مکان فانی، ملک میرندة زمینی و این جهانی است و ملک سلیمان، مکان باقی، ملک سرمدی و جاودانی است که حافظ، امید بازگشت بدان را در سر دارد.
▫️خداوند متعال، در پهنا و گسترة زمین، اماکنی خاص و در میان زمان فانی، ایّام و آناتی را مقدّس و مطهّر کرده تا چونان دروازههایی، امکان پرکشیدن آدمی را تا مرزهای زمان و مکان باقی فراهم آورند. حضرت نبیّاکرم ص دربارة «روز جمعه»، به عنوان روزی مقدّس میفرمایند:
🔹«إِنَّ يَوْمَ الْجُمُعَةِ سَيِّدُ الْأَيَّامِ وَ أَعْظَمُهَا عِنْدَاللهِ تَعَالَی؛
همانا جمعه آقای روزها و باعظمتترین آنها نزد خداوند تعالی است؛ بلکه از عید فطر و قربان هم برتر است... .»
▫️در فرهنگ ولایی، روزهای خاص، نشانشده و دربارة پاسداشت آنها، تکالیفی برای مردم وضع شده است.
اعیادی، همچون «قربان»، «غدیر» و «فطر»، «روز بعثت رسول اکرم ص»، «ایّام اعتکاف» و «شبهای قدر»، در زمرة ایّامی هستند که خداوند به آنها عظمت داده و برای پاسداشت آن، تکالیفی را برای بندگان خود وضع کرده است.
▫️در این روزهای خاص، ارتباط با عوالم پاک قدسی، سهل و سریع و دعای مضطرّ، مجال اجابت مییابد. در محضر امام محمّد باقر ع، سخن از رمضان به میان آمد. آن حضرت در اینباره فرمودند:
▫️«مگویید این رمضان است یا رمضان رفت یا رمضان آمد؛ زیرا [آن] نامی از نامهای خدای عزّوجل است که نه میآید و نه میرود؛ بلکه آن امرِ زوالپذیر است که میآید و میرود؛ بلکه بگویید: ماه رمضان؛ زیرا ماه اضافه به اسم است و اسم اسمِ خدای عزّوجلّ است و آن ماهی است که قرآن در آن نازل شده است و خدای عزّوجلّ آن را، مثلی - یعنی حجّتی - و عیدی قرار داده است.»
▫️در روزهای مقدّس، ارتباط با عوالم قدسی، سریع و سهل اتّفاق میافتد. گویا این زمانها، همچون اماکن مقدّس، قطعهای از زمان باقی و سرمدی هستند و از همینرو، همراه خود برکات ویژهای دارند.
راز به اجابت رسیدن سریع دعا در این ایّام و مبارکی آنها نیز به همین «نسبت» قدسی برمیگردد؛ به همانسان که در اماکن قدسی، همچون «کربلا» و در زیر قبّة مضجع شریف اباعبدالله ع، دعا سریع و سهل به اجابت میرسد.
📚#سیاحتشرق/#مقدسنامقدس
@tarikh_farda
ادامه از بالا
دربارة هیچ شبی، به جز شب قدر بیان نشده است که برتر از هزار ماه است و در آن شب، مجال فرود ملائک مقرّب فراهم میآید.
«... لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر ٭ تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ...»
▫️امام صادق ع فرمودند:
«از کتاب خدا استفاده میشود که شمار ماههای سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماهها، ماه رمضان است و قلب ماه رمضان، لیلة القدر است.»
▫️علوّ شأن این ماه نزد خداوند، سبب شده تا دعاکننده در این ماه و شبهای قدرش، بیشترین امید را به استجابت دعایش داشته باشید. امام علی ع دربارة استجابت دعا در ماه رمضان فرمودند:
▫️«در ماه رمضان بسیار دعا کنید.»
و رسول خداn میفرمایند:
«دعا در ماه رمضان مقبول است.»
▫️همین ویژگی، در مرتبهای دیگر به «روز جمعه» داده شده است. امام علیg دربارة روز جمعه فرمودهاند:
«در روز جمعه به درگاه خدا تضرّع و بسیار دعا کنید و از خداوند، طلب بخشش و رحمت نمایید. خداوند در این روز، دعای هر مؤمنی را اجابت میکند.»
▫️به جز اماکن و ایّام، در سنّت دینی، برخی از اشیاء، اعمال و سرانجام انسانها در زمرة تقدّسیافتهها و نشانشدهها معرّفی شدهاند.
📚#سیاحتشرق/#مقدسنامقدس
@tarikh_farda
🔘انسان کامل، کمال انسان
موضوع «انسان کامل» در بینش توحیدی، از محوریترین مباحث معرفتی است که پس از توحید، موضوع گفتوگوی اهل عرفان واقع میشود. انسان کامل، به دلیل آنکه در آبشار زلال و قدسی خداوند تبارک و تعالی تطهیر شده و برکات ویژه یافته است، به عنوان مقدّسترین موجود در میان تقدیسیافتهها شناخته میشود.
▫️چنانکه پیش از این بیان شد، امر تقدیس هریک از موجودات نشانشده، شأن خداوند متعال مخصوص ایشان و جعل ایشان است؛ چنانکه خداوند این امر را در «آیة تطهیر» به خود اختصاص داده و ناشی از ارادة خود میشناسد و میفرماید:
🔹«... إِنَّما يُريدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرا؛
همانا خداوند اراده فرموده است که پاک کند از شما اهل بیت هرگونه پلیدی را و تطهیر کند شما را تطهیر کردنی.»
▫️همچنین کتاب آسمانی «قرآن» در موضوع تطهیر و تقدیس میفرماید:
🔹«إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَريمٌ ٭ في كِتابٍ مَكْنُون ٭ لايَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون؛
که آن، قرآن ارجمندی است که در کتاب محفوظی جای دارد و جز پاکان نمیتوانند به آن دست زنند.»
▫️خداوند کریم در «سورة انبیاء»، قرآن را ذکری مبارک و برکتیافته از سوی خود معرّفی کرده است. هرچه بر میزان تطهیر و تقدیس موجودی افزوده شده باشد، آن موجود، بیش از سایر پدیدهها، بیمرگی، مبارکی و زوالناپذیری مییابد؛
▫️زیرا آن موجود تقدیسشده، بیش از سایرین، به خداوند لایزال تقرّب یافته است:
🔹«كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ ٭ وَ يَبْقی وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرام؛
هرکه روی زمین است، دستخوش مرگ و فناست و ذات باشکوه و ارجمند پروردگارت باقی خواهد ماند.»
در توصیف مقام شهیدان و حیات آنان خداوند فرمودند:
🔹«وَ لاتَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في سَبيلِ اللهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون؛
گمان نکنید آن کسانی که در راه خدا به قتل شهیدان رسیدند، مردهاند؛ بلکه آنان زندهاند و نزد پروردگارشان روزی میخورند.»
▫️انسان کامل، واجد عالیترین درجه از طهارت و قداست و خلیفةالله است که وجودش، جامع ظاهر و باطن و ملک و ملکوت است و به دلیل آنکه به عالیترین درجه از تقرّب و نزدیکی به خداوند متعال رسیده، زمان باقی را درنوردیده و پیوستة الیالابد به «زمان باقی» و سرمدی است.
▫️به قول خواجة شیراز:زمان فانی و باقی، فدای شاهد و ساقی
که سلطانی عالم را طفیل عشق میبینم
حضرت خلیفةالله، ضرورتاً میبایست متّصف به جمیع صفات الهی باشد؛ جز آنکه ساکن عالم امکان است. به قول جناب عزّالدّین نسفی، صاحب کتاب فاخر «انسان الکامل»:
▫️انسان کامل در خود، اسماء و صفات الهی را به طور کامل به ظهور و بروز رسانده است.
همین مرتبه از تقرّب به خداوند، سبب شده تا این انسان، به مثابه واسطة فیض، دری گشاده بر عوالم قدسی و واسط میان خالق و مخلوق، معرّفی شود.
▫️محیّالدّین ابنعربی، مقام انسان کامل را اینچنین توصیف کرده است:
انسان کامل، حامل امانت و عهد الهی در مرآت [آئینة] حق است. او تجلّی صفات و مفصل اسماء و موضع نظر حق به خلق و عرش کبریاست. انسان کامل سرّ و حیات ساری در جهان است.
▫️«... او در رأس اسماء الهی و به عبارتی جمیع اسمای الهی است زیرا که خداوند در وی تجلّی کلّی کرده است.»
حضرت خلیفةالله در همة میادین، گوی سبقت را از همة موجودات عرشی و فرشی مستقرّ در عالم امکان ربوده و در سیر الیالله و قرب، به مقامی رسیده است که خداوند دربارهاش میفرماید:
🔹«ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّی ٭ فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنی؛
سپس نزدیک آمد و نزدیکتر شد تا فاصلهاش به قدرِ طول دو انتهای کمان یا نزدیکتر شد.»
▫️از قول رسول اکرم ص آمده است:
«... لَمَّا عُرِجَ بِي إِلَی السَّمَاءِ دَنَوْتُ مِنْ رَبِّي (عَزَّوَجَلَّ) حَتَّی كَانَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنی؛
هنگامیکه به آسمان معراج کردم، آنچنان به ساحت قدسی پروردگارم نزدیک شدم که میان من و او، فاصلة قوسین یا کمتر بود... .»
▫️در روایتی دیگر از امام موسیبن جعفر ع نقل شده است:
«هنگامیکه پیامبر به معراج برده شد و فاصلة او از ساحت قدس پروردگارش به اندازة قوسین [به قدر دو کمان] یا کمتر بود، حجابی از حجابها در برابر دیدگان او برداشته شد.»
▫️آنچه در «سورة اسراء» آمده، بیانگر بخشی از معجزة الهی در «سفر معراج» رسول خدا ص و تقرّب ویژة ایشان به خداوند متعال است. تقرّب خاصّ و شأن خلیفةاللهی انسان کامل، حضرت معصوم از خاندان رسول خدا ص به ایشان، مقام ولایت و تدبیرگری امور عموم مخلوقات ساکن عالم امکان را داده و این ولایت، به گواهی و تأیید و اعلام حضرت خداوندی رسیده است.
📚#سیاحتشرق/#مقدسنامقدس
@tarikh_farda
به گواهی و تأیید و اعلام حضرت خداوندی رسیده است:
🔹«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون؛
ولیّ شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آوردهاند؛ همان کسانی که نماز برپا میدارند و در حال رکوع، زکات میدهند.»
▫️این مقام را خداوند متعال، به نحو خاص و خارج از همة معادلات و محاسبات بشری، به دلیل اولویّت و افضلیّت اهل بیت ع در خلقت نوری به ایشان عطا کرده است.
▫️حضرت علیّ بن موسیالرضاg در روایت معروف خود دربارة مقام امام میفرمایند:
🔹«الْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لَا يُدَانِيهِ أَحَدٌ وَ لَا يُعَادِلُهُ عَالِمٌ وَ لَا يُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ وَ لَا لَهُ مِثْلٌ وَ لَا نَظِيرٌ مَخْصُوصٌ بِالْفَضْلِ كُلِّهِ مِنْ غَيْرِ طَلَبٍ مِنْهُ لَهُ وَ لَا اكْتِسَابٍ ...
امام، يگانة دوران خويش است. كسی با او برابری نكند و دانشمندی همسنگ او نباشد و نظيری برايش يافت نشود. هر فضيلتی بیآنكه بخواهد يا بجويد، به او اختصاص دارد؛ بلكه فضيلت از سوی خدای فضيلتبخش بخششپيشه است. پس چه كسی باشد كه به شناخت امام يا كنه وصف او دست يابد؟
▫️هيهات هيهات! خردها به بيراهه رفتهاند و خاطرها سرگردان و انديشهها حيران و سخنرانان زبان برگرفته و شاعران وامانده و اديبان ناتوان و سخندانان الكن و دانشمندان فرومانده از توصيف منزلتی از منزلتهای او يا فضيلتی از فضيلتهای اويند و به فروماندگی و كوتاهی خويش اقرار دارند،
▫️ پس چگونه توانند كه همة صفتهايش يا چگونگی آن را توصيف كنند؟ يا كسی كه جايگزين او گردد، يافت شود يا بینيازی همچون او باشد كه نياز نيازمندان را برآورد؟ از كجا؟ و حال آنكه او در جايگاه ستارهای است كه از دسترس دستيازان و از توصيف وصفكنندگان به دور است.
▫️ آيا گمان دارند كه امام جز در خاندان رسول خدا ص يافت شود؟ به خدا سوگند! كه خودشان خويشتن را دروغپرداز شمارند و بيهوده آرزو بردند. [آنها] از گردنة بلند و جايگاه لغزندهای كه به پايين میلغزد، بالا رفتند؛
▫️زیرا كه خواستند با نظرهای [ناقص] خويش، امامی را منصوب كنند و چگونه میتوانند امامی را انتخاب كنند؟ و حال آنكه امام دانايی است كه نادانی نورزد و نگهبانی است كه حيله نكند، منبع نبوّت است، در دودمانش، عيبی نباشد و هيچ اصل و نسبداری با او برابری نكند، تبارش از قريش و نسلش از هاشم و خانوادة او از رسول خدا ص است؛ بزرگمندی بزرگمندان و شاخة نسل عبد مناف است.
▫️فزايندة دانش، كاملكنندة بردباری، توانای در فرماندهی، دانای به سياست و سزاوار رياست است. فرمانپذيری از او واجب، قائم به امر خدا و نيكخواه بندگان خدا است.
▫️همانا پيامبران و اوصياءb را خداوند توفيق دهد و پاينده دارد و از منبع دانش و حكمتش آن چيزی را به آنان دهد كه به ديگران نداده است. دانش ايشان فرای دانش مردم عصر خويش است و به تحقيق، خدای عزيز و جليل فرمود:
▫️«آيا كسی كه به سوی حقّ رهبری میكند، سزاوارتر است كه مورد پيروی قرار گيرد يا كسیكه راه نمیيابد؛ مگر آنكه هدايت شود؟ شما را چه شده است؟ چگونه داوری میكنيد؟»
📚#سیاحتشرق/#مقدسنامقدس
@tarikh_farda
هيهات هيهات! خردها به بيراهه رفتهاند و خاطرها سرگردان و انديشهها حيران و سخنرانان زبان برگرفته و شاعران وامانده و اديبان ناتوان و سخندانان الكن و دانشمندان فرومانده از توصيف منزلتی از منزلتهای او يا فضيلتی از فضيلتهای اويند و به فروماندگی و كوتاهی خويش اقرار دارند، پس چگونه توانند كه همة صفتهايش يا چگونگی آن را توصيف كنند؟
▫️يا كسی كه جايگزين او گردد، يافت شود يا بینيازی همچون او باشد كه نياز نيازمندان را برآورد؟ از كجا؟ و حال آنكه او در جايگاه ستارهای است كه از دسترس دستيازان و از توصيف وصفكنندگان به دور است. آيا گمان دارند كه امام جز در خاندان رسول خدا ص يافت شود؟
▫️به خدا سوگند! كه خودشان خويشتن را دروغپرداز شمارند و بيهوده آرزو بردند. [آنها] از گردنة بلند و جايگاه لغزندهای كه به پايين میلغزد، بالا رفتند؛ زیرا كه خواستند با نظرهای [ناقص] خويش، امامی را منصوب كنند و چگونه میتوانند امامی را انتخاب كنند؟
▫️و حال آنكه امام دانايی است كه نادانی نورزد و نگهبانی است كه حيله نكند، منبع نبوّت است، در دودمانش، عيبی نباشد و هيچ اصل و نسبداری با او برابری نكند، تبارش از قريش و نسلش از هاشم و خانوادة او از رسول خدا ص است؛ بزرگمندی بزرگمندان و شاخة نسل عبد مناف است.
▫️فزايندة دانش، كاملكنندة بردباری، توانای در فرماندهی، دانای به سياست و سزاوار رياست است. فرمانپذيری از او واجب، قائم به امر خدا و نيكخواه بندگان خدا است. همانا پيامبران و اوصياء ع را خداوند توفيق دهد و پاينده دارد و از منبع دانش و حكمتش آن چيزی را به آنان دهد كه به ديگران نداده است.
▫️دانش ايشان فرای دانش مردم عصر خويش است و به تحقيق، خدای عزيز و جليل فرمود: «آيا كسی كه به سوی حقّ رهبری میكند، سزاوارتر است كه مورد پيروی قرار گيرد يا كسیكه راه نمیيابد؛ مگر آنكه هدايت شود؟ شما را چه شده است؟ چگونه داوری میكنيد؟»
▫️امامان معصوم ع به دلیل مجموعة صفاتی که خداوند متعال به ایشان عطا فرموده، چنان سلطهای بر جهان و کائنات دارند که بدون وجود آنان، جهان از هم میپاشد. از همینروست که جمیع مؤمنان، با اعتقاد کامل به آنها توسّل میجویند و با ارتباط معنوی با ایشان، هدایت و سعادت میطلبند.
از آنجا که امام و ولیّ منصوب از سوی حضرت حق، دارای علم لدنّی است، از خطا، لغزش و اشتباه مصونیّت و معصومیّت دارد و از نوعی توانایی و اراده برخوردار است که میتواند و ضرورتاً میبایست (به شرط فراهم بودن امکان)، برای استقرار عدالت در میان همة مناسبات و معاملات فردی و جمعی مردم، جامعه را اداره کند و در حضور او، به دلیل اولویّت و افضلیّت این مقام (مدیریّت جوامع) به دیگران نمیرسد.
▫️حضرت ولیّالله که خود عین صراط مستقیم است، به مثابه حجّت خدا، در زمین و آسمان، به ودیعه نهاده شده است تا همگان از میان طوایف جنّی و انسی، در معیّت او و تحت زعامت ایشان، بر صراط مستقیم مستقر شوند و به خداوند متعال تقرّب حاصل کنند.
▫️بنابراین خداوند اطاعت از ایشان را در عرض اطاعت از خود اعلام نموده است:
🔹«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ... ؛
ای کسانیکه ایمان آوردهاید! خدا و پیامبر و اولیای امر خود را اطاعت کنید و هرگاه در امری اختلاف نظر یافتید، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید، آن را به کتاب خدا و سنّت پیامبر او عرضه بدارید. این بهتر و نیکو فرجامتر است.»
«زیارت جامعة کبیره» منقول از قول امام معصوم، امام علیّ النقیg واجد کاملترین توصیفات از کاملترین تقدّسیافته از خاندان رسولالله ص است. زائر این وجود مقدّس، خطاب به ایشان میگوید:
🔹«السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْيِ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ وَ مُنْتَهَی الْحِلْمِ وَ أُصُولَ الْكَرَمِ وَ قَادَةَ الْأُمَمِ وَ أَوْلِيَاءَ النِّعَمِ وَ عَنَاصِرَ الْأَبْرَارِ وَ دَعَائِمَ الْأَخْيَارِ وَ سَاسَةَ الْعِبَادِ وَ أَرْكَانَ الْبِلَادِ وَ أَبْوَابَ الْإِيمَانِ وَ أُمَنَاءَ الرَّحْمَنِ وَ سُلَالَةَ النَّبِيِّينَ وَ صَفْوَةَ الْمُرْسَلِينَ وَ عِتْرَةَ خِيَرَةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ رَحْمَةُاللهِ وَ بَرَكَاتُه؛
▫️سلام بر شما ای اهل بيت نبوّت! و جايگاه رسالت و عرصة رفت و آمد فرشتگان و مركز فرود آمدن وحی و معدن رحمت و خزانهداران بهشت و نهايت بردباری و ريشههای كرم و رهبران امّتها و سرپرستان نعمتها و بنيادهای نيكان و استوانههای خوبان و رهبران سياسی بندگان و پايههای كشورها و درهای ايمان و امينان خدای رحمان و چكيدة پيامبران و برگزيدة رسولان و عترت بهترين گزيدة پروردگار جهانيان و رحمت و بركات خدا بر شما باد!»
📚#سیاحتشرق/#مقدسنامقدس
@tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 رجعت امیرالمؤمنین(ع) به همراه پیامبر(ص)
#کلیپ
#اسماعیل_شفیعی_سروستانی
#سلسله_نشستهای_ماهانه_فرهنگ_مهدوی شماره ۱۰۳
#امیرالمومنین_علی_ع
#رجعت
@tarikh_farda
@mouood_multimedia
🔸 تولد گفتمان مهدوی
▫️اگرچه واقعه انقلاب اسلامی متکی و مبتنی بر دریافت مذهبی شیعی از مناسبات فردی و اجتماعی امت مسلمان آغاز شد؛ اما با گذشت بیش از یک دهه از آن واقعه، در گفتمان رسمی و حتی غیررسمی عمومی، خبری از ضرورت پرداختن به #فرهنگ_مهدوی و گسترش آن در مناسبات و معاملات خرد و کلان جامعه مسلمین نبود.
▪️سایه سابقه و رویکرد خاص #انجمن_حجتیه بر این حوزه، نقش مهمی در پرهیز و کناره گیری اولیای امور، حوزه های علمیه و نهادها و سازمان های فرهنگی رسمی و غیررسمی از ورود به گستره فرهنگ مهدوی داشت.
▫️تا آنکه به صورت رسمی و در سال 1375ه .ش. مؤسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) متولد شد. شکسته شدن طلسم این گفت وگو جرئتی ایجاد کرد تا به تدریج، در گوشه گوشه این سرزمین، بنیادها، مؤسسات و مراکزی به صورت تخصصی به این ساحت ورود کرده و سعی در نشر #معارف_مهدوی در میان گروه ها و طبقات مختلف مردم داشته باشند.
▪️بی گمان این اقدامات تا حد زیادی این حوزه فرهنگی را از انزوا خارج ساخت و مجال لازم برای بسط و گسترش آن فراهم آورد؛ اما این حوزه نه مجال ورود به مناسبات اجتماعی و منشأ اثر شدن در اصلاح کلی مناسبات و معاملات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور یافت و نه به رغم همه ظرفیت های غنی، در اعتلا و اوج گیری قلب و جان مؤمنان، تا عالی ترین ساحت از ساحات فکری، نظری و معرفتی ضروری برای خروج از مرگ جاهلی نقش آفرین شد.
▫️نگارنده در کتاب #استراتژی_انتظار همه هم خویش را مصروف وجه اولی و در این اثر تلاش خود را مصروف وجه دومی، یعنی افتتاح بحث درباره جایگاه #گفتمان_مهدوی در حوزه مطالعات دینی، البته به نحو خاص ولایی شیعی کرده است.
#سیاحت_شرق
📚 #دکترین_مهدویت_راه_رهایی_از_مرگ_جاهلی
@tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 موقعیت ژئوپولیتیک #شام در گسترش پیام #کربلا
🔹 همواره درباره رنج اهل بیت در شام سخنان بسیاری شنیده ایم، اما آیا می دانید، اهمیت حضور #اسیران اهل بیت در شام چه بود؟
#اسماعیل_شفیعی_سروستانی
#نشست_فرهنگ_مهدوی
@tarikh_farda
@mouood_multimedia
🟢 نیاز فطری بشر
🔺 منجی گرایی فصل مشترک فرهنگ عموم اقوام و ملل است که در اسلام با عنوان ضرورت #شناخت_امام مطرح است.
🔻 در طول تاریخ، بشر در پی یافتن مصداق واقعی #منجی بوده است، بدون داشتن شناخت کامل از خواست فطرت خود و منجی حقیقی.
🔺 بخش عمده ای از تلاش انبیا و اولیای الهی صرف متوجه ساختن و حرکت دادن مردم به سوی مطلوب حقیقی و معرفی رهبر الهی شده است. از طرفی متاسفانه مبلغان مذهبی، به ظاهر مذهب مشغول و از حقیقت مذهب دور ماندند.
🔻 مسکوت گذاشتن رکن هدایت، موجب هدایت به رستگاری حقیقی نمی شود. #ولایت و #امامت قطب خیمه دینداری هستند. سنگ زیربنای #تفکر_ولایی، انسان حقیقی است که در سیمای #انسان_کامل جلوه گر شده است.
🔺 نگارنده در پی بازتعریف حقیقت انسان مبتنی بر معارف و تفکر ولایی و بیان ضرورت تنظیم مناسبات مبتنی بر رویکرد به انسان حقیقی است.
#سیاحت_شرق
📚#سیر_اکمالی_با_انسان_کامل
@tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 کدام جغرافیا، کدام مرز
🔹 ما در میان مرزهایی تو در تو زندگی می کنیم؛ آیا این لایه های حیات را می شناسیم؟
#اسماعیل_شفیعی_سروستانی
#نشست_فرهنگ_مهدوی
#مطالعات_فرهنگی
@tarikh_farda
@mouood_multimedia
🔸 مهدویت، گفتاری مهدوی یا گفتمانی مهدوی؟
▫️ عبارت #گفتمان_مهدوی، ناظر بر بینشی خاص و دستگاه نظری ویژه ای است که به عالم و آدم از منظر #تفکر_ولایی و شناخت جایگاه امام معصوم(ع) در میانه هستی می نگرد.
▪️ تفسیری خاص از هستی، نوعی هستی شناسی که همه مبادی، مبانی و اعتبار خویش را از مقام و جایگاه امامت شیعی به نحو عام و حضرت موعود #منجی، امام مهدی(عج) به نحو خاص در میانه هستی وام می ستاند.
▫️ مقامات و شئون اعتباری برآمده از عالم ناسوت، همچون ریاست و ملکداری، قضاوت و میدان داری که در عصر حاضر در قوای سه گانه مقننه، قضائیه و مجریه و میان جمیع سلاطین و خلفا قابل شناسایی است، اگرچه در ظاهر، مجال مقایسه این ذوات مقدسه را با سایرین ممکن ساخته؛ اما همین مقامات اعتباری ظاهری نیز، درباره این برگزیدگان و خاصان درگاه حضرت حق وامدار شئون و مقامات حقیقی و باطنی ایشان است.
▪️ این برگزیدگان الهی واجد #ولایت تکوینی و تشریعی بر جمیع ساکنان عالم امکان، به نحو تام و اتم؛ دارنده حق تصرف جزئی و کلی در امور ارضی و سماوی و در عوالم غیبی و شهودی؛ مظهر جامع اسماء و صفات الهی؛ مأموران حفظ نظام احسن و تدبیرگران امور خلایقند در میان جمیع عوالم پیدا و ناپیدا.
#سیاحت_شرق
📚 #دکترین_مهدویت_راه_رهایی_از_مرگ_جاهلی
@tarikh_farda
🟢 هستی شناسی ولایی
🔺 در پرسش از منشأ خلق آدم همه پیروان ادیان ابراهیمی، پاسخ را به ماجرای سرشته شدن اولین #انسان، یعنی آدم(ع) از خاک حواله می دهند. #قرآن نیز مراحل تولد انسان را از پدر و مادر توضیح داده است.
🔻 سوال از هویت حقیقی که سوال همیشگی انسان است، که این پرسشگری ذاتی اوست؛ نه موجود دیگری.
🔺 تقدم خلقت ارواح بر اجسام مهم ترین نکته در هستی شناسی دینی و ولایی است.
🔻 موجودات به لحاظ عقلی به دو دسته تقسیم می شوند: #ممکن_الوجود موجودی است که نه بودنش ضروری است و نه عدم آن که شامل مخلوقات است؛ #واجب_الوجود به معنی وجودی است که هستی و وجود او ناشی از موجود دیگری نیست بلکه از ذات خودش است و بودنش ضرورت دارد.
🔺 در عالم هستی، چهار عالم کلی وجود دارد که به تناسب شدت وجود عبارتند از: عالم لاهوت، جبروت، ملکوت و ناسوت. اینها به عوالم چهارگانه شهرت دارند.
#سیاحت_شرق
📚#سیر_اکمالی_با_انسان_کامل
@tarikh_farda
🟢 ساکنان عالم امکان
🔺براساس آیات و روایات همه موجودات عالم، مخلوق هستند و آفریدگاری دارند. وجود خداوند وجود واجبی است و وجود مخلوقات، وجود امکانی.
🔻 وجود امکانی عین وابستگی به #علت است ولی وجود خالق بی نیاز از علت.
🔺ما سوی الله یعنی #عالم_امکان که همه موجودات آن ممکنات هستند و نیازمند خالق.
🔻 در فلسفه اسلامی موجودات ممکن را در مراتب وجودی متعددی تقسیم می کنند؛ از بالاترین رتبه وجودی تا نازل ترین ایشان را دربر می گیرد.
🔺 وجه مشترک همه مراتب وجودی آن است که در وجودشان نیازمند واجب الوجود، یعنی خداوند هستند.
#سیاحت_شرق
📚#سیر_اکمالی_با_انسان_کامل
@tarikh_farda
🟢 قلب عالم امکان
🔺 همانطور که بدن انسان قلبی دارد که حیات بدن را ادامه می دهد، عالم ممکنات هم قلبی دارد که حیات بخش آن است. این قلب باید کسی یا چیزی باشد که حیات را معنا می دهد و موجودات را زنده می کند.
🔻 لذا خودش باید در مرتبه وجودی بالایی باشد، چون اعطا کننده باید خودش واجد آن صفت باشد. پس قلب عالم امکان کسی است که دارایی بی کرانی از حیات دارد و به همه موجودات ممکن، حیات می بخشد.
🔺 او نزدیک ترین و شبیه ترین موجود به خداست.حضرت رسول و اهل بیت ایشان(ع) مصداق این برترین موجودات هستند و دارای ویژگی های مثل تقدم در خلقت، مقام ولایت الهی و ولایت تکوینی، خلیفه الله و وجه الله اکبر و...
🔻 این موجودات در خلقت نخستین، مقدم بر سایر موجودات هستند.خلقت نوری اشاره به ماجرای آفرینش روح بلند پیامبر،مولا علی و سایر ائمه(ع) در صبحگاه آفرینش است.
🔺 در تقدم خلقت آل الله از حضرت رسول (ص) نقل شده است: «خدتوند عزوجل هفت هزار سال قبل از آفرینش دنیا، من و علی و فاطمه و حسن و حسین را آفرید.»
#سیاحت_شرق
📚#سیر_اکمالی_با_انسان_کامل
@tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 حفظ رابطه با امام زمان(ع) با #مرابطه
🔹 تکالیف اجتماعی مومنان و #منتظران در #عصر_غیبت
#منتظرانه
#اسماعیل_شفیعی_سروستانی
#نشست_فرهنگ_مهدوی
@mouood_org
@mouood_multimedia
🔸 گفتمان مهدوی
▫️ این عبارت ناظر بر بینش ویژه ای است که به عالم و آدم از منظر #تفکر_ولایی و شناخت جایگاه امام معصوم در عالم می نگرد.
▪️ شأن و مقام امام منصوب خداوند است، سرشت باطنی ایشان و ظهور مقاماتی مثل ولی اللهی و خلیفه اللهی و... گفت و گوی مهدوی را به #گفتمان_مهدوی ارتقا بخشیده است.
🔸 مراتب گفتمان مهدوی
▫️حضرت رسول(ص) فرمودند: «هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است.»
▪️ مرگ جاهلی به دو معناست: مرگ در عصر #جاهلیت همراه کفر و شرک و دوری از اسلام؛ مرگ با نادانی درباره حقیقت و باطن هستی.
▫️ در شناسایی مراتب رسیدن به کنه #معرفت درباره امامان، سخن از #دانش_مندوی آغاز می شود و این، اولین رتبه از مراتب بی شمار #معرفت_الامام است.
#سیاحت_شرق
📚 #دکترین_مهدویت_راه_رهایی_از_مرگ_جاهلی
@tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 وضعیت قرمز تا زمان #ظهور
🔹 نگهبانی از مرزهای عقیده و #مرابطه در #عصر_غیبت امام زمان علیه السلام باید مداوم و همیشگی باشد. می دانید چرا؟
#اسماعیل_شفیعی_سروستانی
#نشست_فرهنگ_مهدوی
#مطالعات_فرهنگی
@tarikh_farda
@mouood_multimedia
🔸 تعریف دانش مهدوی
▫️آنچه ذیل #دانش_مهدوی مطرح می شود شامل اطلاعاتی درباره موعودگرایی، مهدی باوری،#منجی_گرایی و... است که از بین متون، روایات و... در گذر قرون و به صورت های ادبی و زبانی به دست ما رسیده است.
▪️بارزترین جلوه این سطح دانش در مناسبتی مثل #نیمه_شعبان و ایام خاص با تأثیرگذاری محدود و مبتلا به علم حصولی نمایان می شود.
▫️شاید بر اثر غلبه شرایط تاریخی عصر حاضر و اغواگری #ابلیس، انسان معاصر از پرسش های بنیادین و تلاش برای کشف رازهای هستی غافل شده است. این پرسش ها حاصل خلوت و نسبتی است که آدمی با حق و مظهر اسم حق می یابد.
▪️در نهایت باید گفت تا شخصی از هستی مجازی و من کاذب و اعتبارات ناسوتی نگذرد، پرده از جلوی چشمش کنار نمی رود و به سوی حضرت حق راه نمی یابد و به درک بواطن قرآنی و کنه #معرفت_الامام نمی رسد.
#سیاحت_شرق
📚 #دکترین_مهدویت_راه_رهایی_از_مرگ_جاهلی
@tarikh_farda
🟢 اسلام، تا قیامت
🔺 موضوع جعل امام در روز #غدیر مسبوق به سابقه جعل خلیفه در زمین در صبحگاه آفرینش بود: «می خواهم در زمین خلیفه ای جعل کنم.»
🔻 انسان ذاتا اهل حیات جمعی است و تشکیل دادن این زندگی نیازمند ترتیب و سامان یافتن مناسبات و معاملات است. شخصی که این مسئولیت بر عهده اوست در ادبیات دینی با عنوان #امام معرفی می شود که در روز غدیر حضرت رسول(ص) ایشان را معرفی کرد.
🔺 خلیفه الهی باید دارای عموم شئونات خداوند باشد و اشرف مخلوقات، تا جهالت مردم را از بین برده و مردم را به صراط مستقیم هدایت کند که چنین شخصی ضرورتا باید از جانب خداوند معرفی شود.
🔻 با توجه به بالا بودن جایگاه امامان برگزیده خداوند و ناتوانی مردم در درک و شناخت وسعت وجودی ایشان، حضرت رسول(ص) به نیابت از خداوند مامور به معرفی ایشان است؛لذا در غدیر امیرالمومنین و یازده امام از نسل ایشان را معرفی می کنند.
🔺 به فرموده نبی مکرم(ص) اینان برای همه اقوام و اعصار، خانم الاوصیای خداوند هستند؛ تا زمان برپایی #دولت_کریمه.
🔻 نکته دیگر اینکه اعلام ابدی بودن اوامر و نواهی ائمه(ع) و احکام صادره از سوی ایشان، به خاتمیت دین اسلام و جامعیت آن و ابدی بودنش به مثابه دین کامل، معنی می بخشد.
#سیاحت_شرق
📚#سیر_اکمالی_با_انسان_کامل
@tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 عالمان شیعه، مرزبانان باور
🔹 مراقبت از شیعیان در #عصر_غیبت در برابر هجمه شیاطین به اعتقادات آنهاست. اما چه کسانی نگهبانان شیعیان در این دوران هستند؟
#اسماعیل_شفیعی_سروستانی
#نشست_فرهنگ_مهدوی
#مهدویت
@tarikh_farda
@mouood_multimedia