eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ در آستانه پیروزی انقلاب، شاه به واسطه یکی از رجال دربار که نسبتی با آیت‌الله داشت پیغامی برای ایشان که در واقع نماینده مراجع از جمله امام خمینی در تهران محسوب می‌شد می‌فرستد مبنی بر اینکه: «آقای خمینی هر خواسته‌ای دارد انجام میدهم فقط بگذارد من شاه بمانم»؛ آیت‌الله آشتیانی مسأله را با مطرح کرد و حاج آقا مجتبی اظهار کرده بود پاسخ امام در اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های ایشان آمده است؛ با وجود این پس از مذاکره با جمعی از علما به این نتیجه رسیده بودند که موضوع را با شخص امام در میان بگذارند و پاسخ را از زبان امام بشنوند. حاج آقا مجتبی به این منظور رهسپار عراق شد و در روز ۱۴ خرداد ۵۷ به بغداد رسید. پس از زیارت کاظمین از آن جایی که امام در کربلا به سر می‌بردند، به کربلا سفر کرد و موضوع را به امام انتقال داد. امام در پاسخ اظهار کردند: «این شاه از کسانی است که وقتی احساس ضعف کند کرنش می‌کند بعد که خطر از سرش گذشت، سر جای اول خود قرار دارد و همان جنایت‌ها و قانون شکنی‌ها را ادامه می‌دهد؛ تاکنون چند بار این وضع برای او پیش آمده، او هر بار با همین تاکتیک خود را از خطر رهانیده. این شاه مورد اعتماد نیست و نباید به او مهلت داد. این شاه رفتنی است؛ اگر علمای تهران به ما کمک کنند او زودتر می‌رود و ملت ایران از شرش رهایی می‌یابند.» آیت‌الله مجتبی تهرانی می‌فرمایند: روز بعد که رفتم خدمتشان، به من فرمود «آخرین سخن من این است که شاه باید برود.» 🔹از مسموعات نگارنده از حجت‌الاسلام سید حمید روحانی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تعدادی از اسناد تحصیلی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در نمایشگاه مرکز اسناد حوزه و روحانیت 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 بهترین شهادت 🤲 خدایا مرا پاکیزه بپذیر! 💠 بیانات آیت‌الله سید محمدصادق حسینی طهرانی در توضیح آخرین دست‌نوشته 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷آیت‌الله در میان جمعیت کثیری از مردم تهران 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 مهاجرت علما به تهران نقدی بر تصدی‌گری نهادهای حاکمیتی ✍ در تاریخ ، به تهران به چند شکل اتفاق می‌افتاد: ۱. بازگشت به زادگاه: برخی از علما متولد تهران بودند و پس از تکمیل تحصیلات عالی خود در حوزه نجف یا مراکز علمی دیگر به زادگاه خود بازمی‌گشتند. ۲. مهاجرت به دعوت مردم، شخصیت‌های با نفوذ، یا علمای تهران: این مورد بسیار اتفاق می‌افتاد و معمولا دعوت کنندگان با در نظر گرفتن یک مسجد یا مدرسه جهت اقامه نماز و تدریس، امکانات حمایتی برای حضور و فعالیت یکی از علما را فراهم کرده و از وی می‌خواستند به تهران مهاجرت کند. ۳. مهاجرت به توصیه استاد و مرجع بزرگ آن عصر: در زمان قاجار، شیخ انصاری، میرزایی شیرازی، آخوند خراسانی و... به این امر اهتمام داشتند. هرچند جناب میرزایی شیرازی بیش از سایرین به ضرورت این امر توجه داشت.‌ در دوران پهلوی هم مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله بروجردی و امام خمینی با هوشیاری، در موارد متعددی از برخی علما و مجتهدین به ویژه شاگردان توانمند خود می‌خواستند به تهران هجرت کنند. ۴. مهاجرت به دعوت حکومت: در زمان قاجار موارد متعددی از این امر به چشم می‌خورد. از جمله دعوت از حکیم ملا علی نوری و ملا محمد شریعتمدار استرآبادی توسط فتحعلی شاه، دعوت از میرزا ابوالقاسم زنجانی توسط محمدشاه قاجار جهت مقابله با فتنه بابی‌ها، دعوت از شیخ اسماعیل بهبهانی توسط ناصرالدین شاه و... ۵. مهاجرت به تهران به دلیل ضرورت دینی یا سیاسی که آن عالم شخصا احساس می‌کرد. 🔸در سالهای پس از انقلاب اسلامی، روند مهاجرت علما به تهران، رفته رفته کاهش یافته و از این جهت با فضایی بحرانی مواجهیم. در چرایی این امر تحلیل‌های متعددی بیان می‌شود که یکی از آنها تصدی‌گری نهادهای حاکمیتی مانند مرکز مدیریت حوزه، امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی و... در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که باوجود مزیت‌هایی که دارد، آسیب‌های را در پی داشته است. 🔹در در دوران طاغوت، آسیب‌های اجتماعی و دینی در جامعه، علما را بر آن می‌داشت که با هر سختی و کمبودی که هست بسازند و خود در این میدان (مهاجرت) قدم بگذارند؛ اما بعد از انقلاب، گویا خیالشان از این بابت راحت شد و عرصه را به نهادهای مربوطه واگذار کردند و خود در مراکز حوزوی مقیم شدند. ورود نهادهای حاکمیتی هم باعث کاهش اقدامات مستقیم مردم، مدارس علمیه، مراجع تقلید و رجال با نفوذ در دعوت و حمایت از علما جهت مهاجرت شد و چه بسا جهت مدیریت صحیح این عرصه، با ورود بدنه مردمی متدین مقابله نیز شد. به نظر می‌رسد که یا نهادهای مربوطه باید هرچه زودتر اقدام شایسته و هوشمندانه‌ای در این زمینه کنند، یا با کاهش تصدی‌گری مستقیم و محدود ساختن خود به جنبه‌های تسهیل‌گری، حمایتی و نظارتی، به پایگاه‌های مردمی در ورود به این عرصه میدان بیشتری بدهند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۱۷ دی ۴۶/ درگذشت پهلوان 📷سال ۱۳۳۶/ مرحوم تختی در حال دریافت یک جلد قرآن به عنوان هدیه از آیت‌الله طالقانی در مسجد هدایت ✍ارتباطات با روحانیت به ویژه روحانیت مبارز شاخصه مهمی برای فهم رویکرد دینی و سیاسی وی به شمار می‌رود. ارادت زیادی به و آیت‌الله سید رضا زنجانی داشت و درد دل‌هایش بیشتر پیش این دو نفر بود و در واقع آن‌ها سنگ صبور او بودند. (حماسه جهان پهلوان، ص۱۱۲) فضای و رویکرد اجتماعی آیت‌الله طالقانی هم طوری بود که اشخاصی چون تختی را به خود جذب می‌کرد. 📃 منبع ۵۸۱ ساواک پس از مرگ تختی علت حضور فعال آیت‌الله طالقانی و خانواده ایشان در مراسم ترحیم تختی را سرکشی هفته‌ای یک‌بار غلامرضا تختی به منزل آیت‌الله و احیاناً دادن کمک‌های مالی در حد مقدورات به خانواده طالقانی می‌دانست. به نظر می‌رسید مراجعات تختی به منزل آیت‌الله طالقانی و اعطای کمک‌های احتمالی در ایام زندان بودن ایشان صورت می‌گرفته است. آل‌حسینی (از بچه محل‌های تختی) نیز درباره رابطه وی با شهید حجت‌الاسلام مجتبی نقل می‌کند که در زمان زندانی بودن شهید نواب صفوی پس از ، همواره به همراه تختی به دیدار شهید نواب صفوی در زندان قصر می‌رفته‌اند. شهید نواب صفوی بچه محل تختی بود. 🌐 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مرکز بررسی اسناد تاریخی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیت الله شیخ محمد شاه‌آبادی (۱۳۰۵-۱۳۹۰ش) 📎 در سال ۱۳۰۵ش، در تهران، در خانواده علم و فضيلت در ظل عنايت مرحوم آيت‌الله شيخ محمدعلى شاه‌آبادى متولد شد. 📌 اساتید: آیات شيخ محمدعلى ، سيد عباس ، شيخ محمدتقى ، شیخ محمدعلی ، حسين طباطبایی ، محمدعلى ، سيد محمدرضا و... 📚تالیفات: رشحات الحكمة تعليقة علی الأسفار ▪️درگذشت: ۱٧دی ۱٣٩۰ شمسی 🕌 محل دفن: قم، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها @Taghvim_Olama | تقویم علماء 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗞انتقام‌جویی روزنامه‌های زنجیره‌ای پهلوی از امام خمینی ره👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ این روزها انتقام‌جویی دشمنان از رهبر فرزانه انقلاب و جمهوری اسلامی با اهانت به ایشان توسط یک مجله فرانسوی در روزهایی از دی‌ماه اتفاق افتاده که درست ۴۵ سال قبل در روز ۱۷ دی ۵۶، انتشار مقاله‌ای در روزنامه اطلاعات در اهانت به امام خمینی (ره) آتش زیر خاکستر نهضت را باری دیگر برافروخت. حوزه علمیه قم قیام کرد و دو روز بعد فاجعه ۱۹ دی رقم خورد و دنباله‌های این حادثه، پس از یک سال، نهضت خمینی را به انقلاب خمینی تبدیل کرد. اما شرح ماجرا: آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی در اول آبان ماه ۱۳۵۶ به گونه ای مرموز در نجف به شهادت می رسد و حضرت امام به گونه ای شگفت در مرگ ایشان از الطاف خفیه الهی یاد می کند. در مجالس بزرگداشت ایشان، بار دیگر به طور وسیع نام امام خمینی (س) در محافل مطرح و همگانی شود و گویندگان انقلابی به افشای جنایت های رژیم و ابلاغ اهداف قیام ۱۵ خرداد می‌پردازند. رژیم شاه برای انتقام گیری از این خیزش، طرح اهانت به امام خمینی را در روزنامه‌های زنجیره‌ای خود آغاز کرد. اهانت از ۳ دی ۵۶ در روزنامه «آفتاب شرق» چاپ مشهد آغاز شد. دو هفته بعد یعنی در ۱۷ دی مصادف با روز کشف حجاب توسط رضا شاه، روزنامه اطلاعات با درج مقاله ای تحت عنوان «استعمار سرخ و سیاه» به روحانیت انقلابی و به ویژه امام خمینی (س) به اهانت پرداخت. فردای روز درج این مقاله توهین آمیز، درس های حوزه علمیه قم تعطیل شد و جمعیت انبوهی از مردم به همراهی طلاب در اعتراض به این مقاله و به منظور جلب هم صدایی مراجع و اساتید حوزه علمیه قم، به منازل آنان مراجعه کردند. این اعتراضات که از صبحگاه روز ۱۹ دی به طور گسترده تری آغاز شده بود، در بعد از ظهر با تیراندازی مأمورین به خاک و خون کشیده شد و تا نیمه های شب تعدادی از مردم شهید و مجروح شدند. روزنامه «آیندگان» وابسته به داریوش همایون وزیر اطلاعات و جهانگردی وقت، در فردای تظاهرات اعتراضی مردم قم، در ۲۰ دی ۵۶ مقاله دیگری با عنوان «چهره‌های استعمار سرخ و سیاه در ایران» می‌نویسد که تلاش می‌کند با طرح اتهام‌های بی‌اساس علیه امام خمینی خط تخریب ایشان را ادامه دهد. اما برخلاف برنامه‌ریزی رژیم شاه، در واکنش به جنایت کشتار مردم در قم، چهل روز بعد مراسم یادبود شهدا در تبریز برگزار شد که سلسله چهلم‌ها را تا پیروزی انقلاب اسلامی درپی داشت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 این روزها سالروز قتل یا به عبارت بهتر شهادت است. نام امیرکبیر را نیز باید در زمره بانیان مدارس علمیه دیرینه‌سال تهران به شمار آورد. امیرکبیر به جهت علاقه فراوانی که به شیخ عبدالحسین تهرانی معروف به شیخ العراقين داشت وی را وصی خود قرار داد و از ایشان خواست تا از ثلث دارایی هایش مسجد و مدرسه‌ای بسازد تا باقیات الصالحاتی برای وی به حساب آید. 🔹شیخ عبدالحسین با جدیت به وصیت امیرکبیر عمل کرد و مسجد و مدرسه ای را در بازار تهران احداث نمود، اما به واسطه غضب خاندان ناصرالدین شاه قاجار نسبت به امیرکبیر و عدم قبول نام گذاری آن به اسم امیرکبیر، این مدرسه به نام مشهور شد. 🍁 امیرکبیر در تاریخ ۲۰ دی ۱۲۳۰ش در حمام فین کاشان به قتل رسید. پیکر او را نخست‌ در گورستان‌ «پشت‌ مشهد» کاشان‌ دفن‌ کردند، ولی‌ چندی‌ بعد همسرش‌ عزت‌الدوله‌ آن‌ را به‌ کربلا انتقال‌ داد و در محدوده رواق‌ شرقی‌ حرم‌ امام‌ حسین‌ (علیه‌السلام‌) معروف‌ به‌ پایین‌ پا به‌ خاک‌ سپرده‌ شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ روز گذشته توفیق یافتم ساعتی را از محضر حضرت آیت‌الله شیخ استفاده کنم. 📚 بهانه دیدار، کتاب بود و برادری که این دیدار ارزشمند را هماهنگ کرده بود می‌گفت که حاج آقا هم ابراز کردند که تمایل دارند نویسنده این کتاب را ببینند.‌ ایشان هم به بنده فرمودند که همان ابتدا که شنیدم این کتاب منتشر شده گفتم برایم بخرند و بیاورند. 🔹در ادامه عرض کردم که مشغول جمع‌آوری اطلاعات برای اضافه کردن تعداد بیشتری از رجال برای نگارش جلد دوم این کتاب یا استدراک همین جلد هستم. چون از اسامی این اشخاص پرسیدند، حقیر یکی یکی اسامی این رجال را عرض می‌کردم و ایشان نکات و خاطراتی پیرامون وی می‌فرمودند. حقیقتا جلسه دقیق، ارزشمند و پرمحتوایی بود. 🔸البته چون اسامی این اشخاص به نیمه نرسید و دیگر فرصتی برای ادامه جلسه نبود، قرار شد ان شاء الله در جلسه دیگری از محضرشان استفاده کنم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷آیت‌الله میرزا عبدالله چهلستونی در کنار فرزند خود آیت‌الله حاج شیخ حسن سعید ▪️آیت‌الله میرزا عبدالله سعید تهرانی مشهور به چهل‌ستونی در تاریخ ۲۲ دی ۵۰ دار فانی را وداع گفت. 📃برخی از اسناد ساواک، ایشان را «یکی از مخالفین سرسخت دربار شاهنشاهی و دولت» برمی‌شمارد و در میان اعضای که متشکل از عده‌ای از علمای تهران بود افکار و عقاید سیاسی مخالفی با دیگر اعضا داشت. مجلس ترحیم میرزا عبدالله سعید در تاریخ ۲۵ دی در مسجد جامع و با حضور حدودا ۳ هزار نفر از مردم و علمای تهران برگزار شد که به خاطر سخنرانی تبیینی مرحوم شیخ محمدتقی فلسفی در دفاع از امام خمینی رنگ و بوی سیاسی گرفت. فرزند ایشان آیت‌الله حاج هم از جایگاه خوبی در میان روحانیون و توده مردم برخوردار بود و در زمان فعالیت وی، مسجد جامع، بسیار پررونق بود. ▪️حاج شیخ حسن سعید در تاریخ ۱۹ دی ۷۴ وفات کرد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 امروز سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مصادف است با ۲۳ دی سالروز درگذشت دکتر ؛ 📚 برشی از کتاب «زندگانی فاطمه زهرا(س)» به قلم دکتر شهیدی را از نظر می‌گذرانیم: ✨«زندگانى زهرا(ع)در خانۀ شوهر نمونه است، چون سراسر زندگانى او نمونه است، چون خود او نمونه است، چون شوى او، پدر او و فرزندان او نمونه‌اند. نمونۀ مسلمان‌هايى آراسته به فضيلت و خوى انسانى. انسان‌هائى كه از ميان مردم، برمى‌خيزند، با مردم زندگى مى‌كنند، چون ديگر مردم راه مى‌روند، مى‌خورند، مى‌پوشند، اما از آن سوى اين غريزه‌ها سرشتى دارند، برتر از فرشته، سرشتى پيوسته به خدا. انسانهائى كه درد ديگران را دارند، يا درد مردم را مى‌دانند و مى‌كوشند تا با رفتار و كردار خود درمان بخش آنان باشند و اگر نتوانند در تحمّل رنج و دشوارى با ايشان شريك شوند. و گاه درد مى‌كشند تا ديگران درمان يابند. چنين كسان طبيبان الهى و شاگردان حقند و به حق مصداق كامل اين بيت كه: كل يريد رجاله لحياته/ يا من يريد حياته لرجاله» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 به یاد مفاخری بزرگ که در این سالها در سوگ فقدانشان نشستیم... از راست: واشنگتن در حاشیه یک همایش 🗓۲۳ دی سالروز درگذشت دکتر سید جعفر شهیدی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📎 ▪️ ◽️پیامی به مناسبت سال‌روز وفات حضرت آیت الله مجتهدی رضوان الله علیه ◽️ باسمه تعالی 📌۲۳ دی ماه یادآور سال‌روز درگذشت استاد معظم حضرت آیت‌الله مجتهدی تهرانی رضوان‌الله علیه است. 🔸آن که برای پدر بود، بل‌که دل‌سوزی‌اش برای تربیت طلاب از یک پدر هم بیشتر بود‌‌. 🖍تقوا، اخلاق، پشتکار، همت، اقتدار، نظم، مدیریت قوی، در کنار حافظه و قدرت بیان قوی، از ایشان در عرصه تربیت طلاب ساخته بود. ▫️این بنده ناچیز خود را مدیون زحمات و فداکاری های ایشان می‌دانم. 🖍زحمات شبانه روز ایشان به حدی بود که حضرت آیت‌الله حق‌شناس رضوان الله علیه می‌فرمودند: حاج آقای مجتهدی خودشان ( ) را کشتند تا مدرسه (حوزه علمیه) به اینجا رسید. 🔹هنوز پس از سالیان سال، مواعظ و پندهای اخلاقی استاد معظم در شاگردان و علاقه‌مندان ایشان باقی مانده است. 🔘 به یاد دارم روزی می‌فرمودند: شخصی خدمت مرحوم آیت‌الله میرزا عبدالعلی تهرانی رسیدند و عرض کرد مرا موعظه ای کنید: آقا میرزا عبدالعلی فرمودند: روزی سه دقیقه به یاد امام زمان علیه‌السلام باش🔘 🖍هنگامی که این شخص در حال خروج بود ایشان فرمودند: اگر یک دقیقه هم به یاد امام زمان علیه السلام باشید (برای عاقبت به خیری)کافی است. محمدباقر ادیبی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠 ✍ مدرسه علمیه برخلاف نامش، صرفا یک مرکز آموزشی نیست. وقتی مدرسه، محل فراگیری معارف دین و محل اقامت و زندگی طلاب است، آن هم با درس‌هایی که هر روز تکرار می‌شود، در واقع برای خیلی از طلبه‌ها خانه اول آنها به شمار می‌آید. در چنین فضایی، مدیر مدرسه، صرفا یک مدیر آموزشگاه نیست؛ او پدر یک خانواده بزرگ است که آموزش و تربیت و خدمات را در کنار هم برعهده دارد و در این میان شاید از همه دشوارتر تربیت است. 🔹تجربه تاریخی حوزه تهران و مدیران موفق‌ترین مدارس علمیه این حوزه به ما نشان می‌دهد که مدیر مدرسه علمیه صرفا یک مدیر نیست؛ او پدر این خانواده است و باید پدرانه تربیت کند و الگو باشد. این تجربه به ما می‌گوید، صرف اینکه یک دانشمند متخلق تولیت مدرسه را و یک طلبه فاضل و پیگیر، اداره امور اجرایی آن را عهده‌دار باشند، برای موفقیت مدرسه کافی نیست. 🔸به همه عزیزانی که می‌خواهند خود را در معرض امر مدیریت مدارس علمیه قرار دهند پیشنهاد می‌شود شیوه مدیریت و تربیت شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله حاج شیخ علی اکبر برهان، آیت‌الله شیخ احمد مجتهدی و برخی دیگر از علمای تهران مورد مطالعه و دقت قرار گیرد. اینان علاوه بر موفقیت چشمگیر در اداره حوزه و تربیت طلاب موفق، تاثیر بسزایی در پیوند میان روحانیت و مردم، تقویت جایگاه اجتماعی مسجد،‌ و تعلیم و تربیت مردم با محوریت داشتند. 🔹سیره آیت‌الله برهان و آیت‌الله مجتهدی، فراتر از یک سیره فردی، به عنوان یک نیازمند بازخوانی و الگوبرداری است. 🗓 ۲۳ دی سالروز رحلت آیت‌الله مجتهدی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 اولین جلسه هماهنگی پیرامون راه‌اندازی «نمایشگاه هویت تاریخی حوزه تهران» در محل دفتر سیاسی حوزه تهران برگزار شد. با حضور: ▪️مسئول دفتر سیاسی حوزه تهران ▫️مسئول مرکز اسناد حوزه و روحانیت تهران ▪️و کارشناسان عرصه تاریخی و سیاسی حوزه و روحانیت 💠 در این نمایشگاه، خدمات علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حوزه و روحانیت تهران در طول تاریخ به ویژه دویست سال گذشته در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 مرحوم حاج سید مصطفی مجتهد قنات آبادی (طباطبائی قنات آبادی) از فقهاء شیعی و از محترمین دارالخلافه طهران. ✍ خواهر ایشان در نکاح بوده و از این جهت تربیت اولیه ایشان و اخوانش تحت إشراف میرزای شیرازی و تعلیمات وی صورت پذیرفت. پس از تحصیلات در عتبات عالیات و نیل به درجه اجتهاد، به طهران بازگشت و در محله قنات آباد سکونت گزید و به مصاهرت آیت الله حاج شیخ علی شریعتمدار طهرانی درآمد. آیت الله قنات آبادی ضمن تدریس در ، به رتق و فتق امور مردم و امامت جماعت و محضر شرعی در محله قنات آباد پرداخت. ایشان در قضایای مشروطیت در معیت آقایان بهبهانی و طباطبایی و افجه ای و آشتیانی، از حامیان اولیه این جریان بوده و ایضأ دسته مشروطه چیان و تفنگچیان در محله قنات آباد تحت رهبری وی بودند. منزل ایشان در جریان مشروطیت یکی از پایگاه های پر رفت و آمد بشمار می‌رفت. پس از رحلت ایشان در ۱۳۰۰ خورشیدی دو فرزند وی: حجة الاسلام حاج سید محمدحسن صدرالواعظین قنات آبادی و حجة الاسلام حاج سید محمدحسین قنات آبادی در دو مسجد بزرگ و کوچک قنات آباد به امامت جماعت و رسیدگی به احوال مردم و امورات شرعیه پرداختند. از فعالان سیاسی در ده‍هء ۳۰ و ۴۰ نوه ایشان بوده است. 🔹ارسال شده توسط آقای مجتبی شریفی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
◽️یک قرن پیش در این ایام 📄 اطلاعیه بلدیه تهران در تاریخ ۱ بهمن ۱۳۰۱ 🔺گرم کردن برخی از مساجد تهران جهت اسکان فقرای شهر که در سرمای زمستان، جای مناسبی ندارند. [در آن تاریخ جمعیت تهران حدود ۲۰۰ هزار نفر بوده است.] 🔹الحمدلله اکنون نیز شهرداری نقاطی را به این امر اختصاص داده و برخی از مساجد تهران نیز به این طرح ملحق شده‌اند. 🔹این یکی از کارکردهای مهم مسجد در راستای حمایت و هدایت قشرهای آسیب‌پذیر و فرصتی برای است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📃 گزارشی جالب از ساواک مربوط به محتوای منبر تعدادی از وعاظ تهران در تاریخ ۲۶ دی ۴۳ مصادف با ۱۳ رمضان؛ این گزارش گویای فضای فکری و سیاسی برخی روحانیون تهران در آن برهه است:  ۱. شیخ واعظی در مسجد اسکندری به منبر رفت و به دولت حمله کرد که وسیله کلانتری ۱۱ به وی تذکر داده شد و از منبر رفتنش جلوگیری گردید. ۲. شیخ محمدعلی طالقانی پیشنماز به منبر رفت و نسبت به دولت و گرانی بنزین و مأمورین سازمان امنیت حمله کرد که از طرف کلانتری در مورد جلب وی اقدام گردیده است. ۳. شیخ [غلامحسین] جعفری پیشنماز مسجد جامع و شیخ طاهری در مسجد مذکور به منبر رفتند و از دولت تنقید نمودند و هر دو به خمینی دعا کردند. ۴. در مسجد باب الحوائج واقع در میدان فوزیه به منبر رفت و دولت و مسئولین امنیتی مملکت را دعا کرد. ۵. شیخ یوسف مروی خراسانی در مسجد انصار واقع در خیابان شمیران به منبر رفت و نسبت به اقدامات مفید دولت صحبت کرد. ۶. شیخ ذاکری در مسجد مؤتمن‌الملک واقع در خیابان ژاله و همچنین در مسجد نظام آباد به منبر رفت و در مورد اقدامات مفید دولت سخنرانی کرد. ۷. شیخ غلامحسین حیدری در مسجد انبار گندم به منبر رفت و نسبت به اقدامات دولت و اعلیحضرت همایونی دعا نمود. 🗓 ۲۶ دی درگذشت شیخ محمود حلبی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ روزگاری در منطقه تهران دو مجتهد متخلق و مردمی که هر دو از بیت اهل علم بودند، امور دینی این محله را عهده‌دار شدند: آیات و . 🔹آیت‌الله هاشمی گلپایگانی فرزند جمال‌السالکین آیت‌الله سید جمال‌الدین گلپایگانی در نجف متولد شد و در حوزه نجف از محضر اساتیدی چون شهید آیت‌الله سید اسدالله مدنی، آیت الله خوئی و بهره برد. ✨ : سال ۱۳۴۱ آیت‌الله که در تهران مرجعیت امور را برعهده داشتند از آیت‌الله سید علی هاشمی گلپایگانی دعوت کردند تا با هجرت به تهران اقامه جماعت در مسجد یوسف آباد را برعهده گیرد. ایشان علاوه بر تدریس فقه و اصول، با برگزاری جلسات اصول عقاید و پاسخ به شبهات برای مردم به ویژه جوانان در سالهای قبل از انقلاب، نقش مهمی در تعلیم و تربیت دینی مردم داشتند. ▪️آیت‌الله هاشمی گلپایگانی سرانجام در ۲۸ دی ۸۹ دار فانی را وداع گفت و پیکر پاکش در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد. 📷 از راست: آیات هاشمی گلپایگانی، سید رضی شیرازی، 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📝 قابل تأمل ▪️به بهانه سالروز درگذشت آیت‌الله سید احمد خوانساری در ۲۹ دی ۶۳👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📝 قابل تأمل ▪️به بهانه سالروز درگذشت آیت‌الله سید احمد خوانساری در ۲۹ دی ۶۳ ✍ این سالها و ماه‌ها و روزهای اخیر، دلیل و بهانه برای آنکه حوزه و روحانیت و مراجع تقلید و جامعه متدین در اعتراض به برخی حوادث به خروش آمده و به‌پا خیزند بسیار است. آخرین‌هایش اهانت به رهبر فرزانه انقلاب و سپس اهانت به ساحت مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها و چند سال قبل هم همه آنچه در دولت پیشین در عرصه دین و اقتصاد و فرهنگ و سیاست بر ما رفت و اقدام درخوری از حوزه دیده نشد. برخورد جامعه روحانیت با همه اینها قطعا هرگز انفعالی نبوده؛ سکوت و بی‌تفاوتی نبوده؛ مراجع ساکت نبوده‌اند و...؛ اما آنچه باید می‌شد نشد! چرا؟! 🔻برای فهم چرایی‌اش این نمونه تاریخی در تفاوت برخورد اعتراضی امام خمینی (ره) از یک سو و اعتراض آیت‌الله سید احمد خوانساری و دیگر علمای تهران در برخورد با بخوانید: متن اعلامیه آیت‌الله خوانساری در ۱۰ آبان ۱۳۴۱ : «بسمه تعالی شأنه به مناسبت تصادف روز پنجشنبه سوم جمادی الثانیه با رحلت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا - علیها السلام - مجلس ذکری از ساعت ۹ الی ۱۱ در مسجد سید عزیزالله منعقد؛ امید است برای عرض اخلاص به مقام مقدس پیغمبر اکرم (ص)، به استماع موضوع مهم مذهبی که لازم است به اطلاع رسد، عموم طبقات، خاصه آقایان علمای اعلام - دامت برکاتهم - شرکت فرمایند.  الاحقر: احمد الموسوی الخوانساری» به دنبال انتشار این اعلامیه، امام خمینی در نامه‌ای به حجت‌الاسلام فلسفی، ضمن‌ تأیید «اصل‌ اقدام‌» نسبت‌ به‌ «کیفیت‌» این اعلامیه انتقاد کردند و نوشتند که‌ وقتی‌ «اساس‌ روحانیت‌ و دیانت‌ و ملیّت‌ در خطر است‌، مجلس‌ روضه‌ درست‌ کردن‌... بسیار موهن‌ است‌». 🔻همچنین‌ حضرت‌ امام‌ مکان‌ مجلس‌ را که‌ «مسجد سیدعزیزالله‌» بود و بیش‌ از «چهار هزار جمعیت‌ مقدس‌ بازاری‌» گنجایش‌ نداشت‌ مورد نقد قرار دادند و نوشتند که‌ «دولت‌ از دیانت‌ نمی‌ترسد تا از بازاری‌ متدین‌ و دعای‌ اینها یا نفرین‌ آنها وحشت‌ کند. دولت‌ از مردم‌ فعال‌ و جوان‌ و احزاب‌ و دانشگاه‌ ملاحظه‌ می‌کند». امام‌ در این‌ نامه‌ پیشنهاد کردند که‌ این‌گونه‌ مجالس‌ اولاً باید توسط‌ «یک‌ کرور اعلامیه‌ به‌ تهران‌ وحومه‌ی‌ تهران‌ حتی‌ قزوین‌، قم‌ و بلاد نزدیک‌ و دور» تبلیغ‌ شود؛ ثانیاً «نوشته‌ شود چون‌ برای‌ این‌ اجتماع‌ جایی‌ در تهران‌ نیست‌، خارج‌ تهران‌ در بیابان‌ می‌رویم‌». امام‌ نوشتند: اگر دولت‌ «با سرنیزه‌» از این‌ جلسه‌ ممانعت‌ کند، «تکلیف‌ یکسره‌ می‌شود و ما غالب‌ می‌شویم‌». 🔹یکی از بحثهای داغ این ماه‌های اخیر، شکل و شیوه اعتراض است. متأسفانه حوزه هم نتوانسته شکل مناسب و اثرگذاری برای اعلام اعتراض برگزیند و این امر نیازمند یک طراحی هوشمندانه و نوین است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۳۰ دی ۷۹ درگذشت آیت‌الله حاج شیخ مهدی حائری تهرانی ایشان از سال ۱۳۵۵ که از قم به تهران بازگشتند به مدت ۳۰ سال امامت جماعت را برعهده داشتند. 📚 برشی از کتاب «تاریخ شفاهی زندگانی و خدمات اجتماعی فرهنگی آیت‌الله حائری تهرانی» درباره دوران تحصیل وی در : ▫️«در بنده حجره‌ای داشتم، دست راست، اولین حجره بود که سه نفر با هم بودیم: جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محی‌الدین انواری، حجت‌الاسلام آقای آقا رضی شیرازی که با هم بحث میکردیم و همدرس و هم مباحثه بودیم و رسائل و مکاسب را نزد حاج شیخ میرزا محمدباقر آشتیانی خواندیم تا اینکه من در سال ۱۳۲۷ به قم مشرف شدم.» ▪️«ادبیات و عربی را نزد مرحوم حاج شیخ محمدحسین زاهد استاد عظیم الشأن اخلاق... و نیز درس فلسفه و دوره شرح تجرید را در محضر مرحوم آیت‌الله حاج میرزا مهدی آشتیانی در مدرسه مروی فراگرفتم...» ▫️از آیت‌الله حائری تهرانی خدمات اجتماعی فراوانی به یادگار ماند: ۱. خدمات رفاهی برای طلاب حوزه علمیه قم شامل کتابخانه، طبخ غذای گرم، درمانگاه، رختشویی، لوله‌کشی آب در فیضیه، برق‌کشی حجره‌ها و... ۲. تاسیس کتابخانه مدرسه حجتیه و مرکز پژوهشی و تحقیقاتی بنیاد فرهنگی امام مهدی عج در قم ۳. تاسیس انتشارات دار العلم و دار الفکر و.. ۴. همکاری در تأسیس مؤسسه در راه حق ۵. تاسیس مرکز تحقیقات مسجد جمکران ۶. تاسیس جامعه محصلین تهرانی ۷. راه اندازی صندوق قرض‌الحسنه ۸. تاسیس مدرسه علمیه فاطمیه در قم(س) ۹. تجدید بنای چند مدرسه علمیه در تهران، قم و مشهد ۱۰. همکاری با شهید بهشتی در تأسیس مدرسه دین و دانش و... 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 به مناسبت ۲ بهمن سالروز رحلت حکیم و عارف عظیم الشأن آیت‌الله ✍ آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی اواخر دهۀ چهل و پس از ازدواج دخترشان با مرحوم آیت‌الله (تولیت فقید مدرسه )، به تهران آمد و به تدریس و تبلیغ و خدمات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مشغول شد. فعالیت‌هایی که تا پایان عمر شریفش ادامه یافت. 🍃 در این زمینه می‌نویسد: «جناب دوست حمیم و صدیق ارجمند این حقیر آیت‌الله حاج سید ابراهیم... پس از ارتحال مرحوم آقا رضوان الله علیه مدتی را به موطن خود باختران مراجعت نموده و در مسجد صاحب اقامۀ جماعت و تدریس و ترویج می‌نمودند و سپس به تهران آمده و در در مسجدی به وظایف ارشاد و هدایت مردم مشغول و اینک قریب ۱۵ سال است که در نیاوران در به اقامۀ جماعت و ارشاد و تبلیغ و ترویج و تدریس اشتغال دارند. مردی است عالم و وارسته و خوش فهم و دقیق‌النظر و سریع‌الانتقال و دلسوز و برای دین و شریعت حمیم و غمخوار که روی همین مسائل با امراض مختلفی از قبیل اعصاب و زخم معده، سالیان دراز است که دست به گریبان‌اند.» 📖 ص۱۳۴ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran