eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
60 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
اسرار تعبیر از حضرت فاطمه زهرا (ع) به شبِ قدر 📖 برگرفته از نسخه خطی کتاب «فاطمة الزهرا(س)» نوشته آخوند ملابمانعلی محقق دامغانی (جد آقای دکتر مهدی محقق) و با تعلیقات حاج شیخ عباسعلی محقق خراسانی از علما و وعاظ شهیر تهران (پدر آقای ): 🔷 «بالجملة آن که در لیله قدر، خلّاق عالَم منّت گذاشت بر پیغمبر، استفاده پیغمبر از این شب را کتاب جامعی قرار داد مثل قرآن که اجمع تمام کتب است. و استفاده‌ای که از این لیلة القدرِ حقیقی (حضرت فاطمه) قرار داد، وجودِ یازده کتابِ جامع و یازده قرآن است. اگر از آن لیله، یک قرآن صامت استفاده شد_ که شرف و یکی از جهات تخصیص پیغمبر (ص) و فخر اوست که در حدیث آمده: أُعطیت خمساً لم یعط أحد من قبلي؛ یکی آن که: أُعطیت جوامع الکلم وقیل: وما جوامع الکلم؟ قال: القرآن (بحار الأنوار، ج16، ص324)_ از این لیلة القدر (حضرت فاطمه)، یازده قرآن ناطق استفاده شد که حقیقتِ قرآن آن‌ها هستند که در معنی قرآن گفته شده: وقال أبو عبيدة: سمّي القرآن؛ لأنه يجمع السور فيضمّها، من قرن الشيء قراناً إذا جمعه وضمّ بعضه إلی بعض. حقیقت قرآن آن‌ها هستند که جامعیّت آن‌ها در احکام و تأویلات و بطون و علوم أظهر من الشمس است که أمیر المؤمنین (ع) فرمود: أنا الإیمان الّذي به کفر والقرآن الّذي إیّاه هجر (الکافي، ج8، ص28). و در این آیه، قرآن تأویل به ولی عصر عجّل الله فرجه شده: وَلَقَدْ آتَيْناكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ: عن أبي جعفر (ع) قال: سبعة أئمّة والقائم (البرهان، ج3، ص386). وتأویل الکتاب لهم في الآیات والکلمات بالجملة في الزیارة: أنتم الکتاب المسطور (المزار الکبیر، 259). عن أبي عبدالله (ع): هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِقال: أمير المؤمنين و الأئمة (ع) (البرهان، ج1، ص597) 🔷 کما آن که خداوند لیلة القدرِ ظاهر را مخصوص به پیغمبر و أمیر المؤمنین قرار داد کما آن که حضرت (ص) فرمود: یا علي إنّ الله تبارك و تعالى أشهدك معي في سبعة مواطن حتّى أنست بك‏... و الرابعة خصّصنا بليلة القدر وأنت معي فيها وليست لأحد غيرنا الخ (بحار الأنوار، ج40، ص36). کذالک خصّصهما به این لیلة القدر (حضرت فاطمه) که در هیچ صلبی از اصلاب سیر نداد فاطمه را مگر به صلب این پیغمبر (ص) که فرمود: و أحب الله تعالی أن يخرجها من صلبي (همان، ج43، ص4) این شرف را مخصوص به این پیغمبر قرار داد، و کذالک مخصوص قرار داد علی (ع) را به مضاجعت این لیله قدر. 🔷 کما آنکه نمی‌دانند مردم که لیلة القدر را کِی درک کنند؛ شب اوّل رمضان درک کنند؟ لیله 17 درک کنند؟ لیله 19 درک کنند؟ لیله 21 درک کنند؟ یا 23 درک کنند؟ کذالک این لیلة القدر (حضرت فاطمه) را نمی‌دانند کِی درک کنند: عشره اوّل ربیع الثانی درک کنند؟ یا در لیله 13 ربیع الثانی؟ یا پنج جمادي الأوّل درک کنند؟ یا سوّم جمادي الثانیة؟ یا بیست و یکم رجب درک کنند؟ یا ماه رمضان سوّم ماه درک کنند؟ نمی‌دانند کِی درک کنند؟ کجا درک کنند؟ بین القبر والمنبر درک کنند؟ یا در ضریح پیغمبر (ص) درک کنند؟ یا در حرم بقیع؟ یا در بیت الأحزان؟ یا پهلوی قبر حسن مجتبی (ع)؟ به هر حال در همین محفل عزا و زیر این بیرق منسوب به فاطمه (ع) باید درک کرد؛ محروم من حرم من خیرها.» منبع: https://ble.ir/aljonnah 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 ردیف دوم، نفر اول از راست: حجت‌الاسلام ناطق نوری در محضر آیت‌الله مجتهدی. حجج اسلام قاسم تهرانی و معزی هم ردیف اول نشسته‌اند. ✍ حجت‌الاسلام ناطق نوری حال و هوای در حوزه علمیه قم حوالی سال ۱۳۴۰ را چنین وصف می‌کنند: «...به مدرسه حجتیه رفتم. یکی از دوستان همیشگی من در این مدرسه آقای معزی بود که با ایشان هم حجره بودم. از دیگر دوستان و هم حجره‌ای های من در مدرسه حجتیه آقایان سید حمید روحانی، رسول موسوی و قاسم تهرانی بودند که البته آقای تهرانی از من بزرگتر بود و شیخ و مرشد ما نیز بود. ما در مدرسه به «طلبه های تهرانی» معروف بودیم و همیشه با هم بودیم. مقام معظم رهبری در آن موقع در مدرسه حجتیه بودند. یک بار آقا به من فرمودند: هر موقع از جلوی حجره شما رد میشدم صدای خنده بلند بود و سرحالی طلبه های تهرانی کاملاً محسوس بود. ما طلبه های تهرانی خیلی شاد بودیم و این دوره واقعاً بهترین دوران زندگی ما بود. ما طلبه های تهرانی یک جلسه ای در شب های پنجشنبه داشتیم. حضرت آیت الله آقای رضا استادی و حضرت آیت الله آقای محسن خرازی که بزرگ‌ترهای ما بودند نیز در آن شرکت می کردند. یکی از اقدامات جالب ما طلبه‌های طهرانی تشکیل تعاونی مصرف بود که اگر زمانی یکی از ما جنسی را [مثل کتاب] می خواست می‌توانست قسطی بخرد. اقدام دیگر در مدرسه حجتیه این بود که به مناسبت نیمه شعبان جشنی گرفتیم جشن ما خیلی مرتب و منظم و با برنامه و تریبون بود... از علما هم من جمله از حضرت امام دعوت کردیم و همه شرکت کردند و این برای ما طلبه های تهرانی خیلی مهم بود.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠روزی روزگاری، حوزه تهران دعوا بر سر تولیت‌ مدارس، در آستانه «هواخواهان امين السلطان كه همه‌وقت در مقام مستمسكى بودند كه اختلالى در مملكت اندازند بتحريك بعضى احداث، نفاقى كردند بين طلاب و طلاب . طلاب مدرسۀ محمديه واقع در بازار طهران مستظهر به آقا سيد على اكبر تفرشى و آقازادۀ ايشان بودند كه آقازاده طالب بود مدرسۀ محمديه را به ادارۀ پدرش درآورد. طلاب مدرسۀ صدر معتمد به امام جمعه بودند چه امام جمعه رئيس آن مدرسه شيخ زين الدين را تسخير كرده و در ادارۀ خود آورده بود (نزاع براى مدرسۀ محمديه راجع بموقوفۀ آن بود؛ چه مدرسه بدون موقوفه جز رياست بر طلاب آن ديگر فايده ندارد). رفته‌رفته كار تشاجر و تنازع بالا گرفت؛ يك زدوخورد مختصرى بين طلاب واقع شد...؛ تا آنكه طلاب مدرسۀ صدر بتحريك شيخ زين الدين زنجانى و امام جمعه مغافصة (ناگهانی) ريختند به كه واقعه در نزديكى مدرسۀ صدر بود براى اينكه طلاب آن مدرسه را خارج كرده و آن مدرسه را بتصرف خود درآورند. طلاب مدرسۀ محمديه بهمراهى جناب معتمد الاسلام رشتى و عدۀ از دوستان مشار اليه در مقام حمايت از طلاب مدرسۀ آصفيه برآمده و نزاع مفصلى احداث شد؛ عدۀ زخمى و جمعى سر و پاى شكسته بزمين افتادند. با اينكه سادات قمى بحمايت طلاب مدرسۀ صدر رسيدند عاقبت غلبه حزب جناب معتمد الاسلام را نصيب شده، طلاب مدرسۀ صدر و سادات قمى بهزيمت رفتند؛ آنچه از آنها در معركه ماند همان افتاده‌ها و زخميها بود كه قوۀ فرار در آنها نبود.» 📚تاریخ بیداری ایرانیان، ج ۱ ص ۱۳۲ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🎥 مستندی درباره تاریخ حوزه تهران با لحاظ پیشینه تاریخی شهر تهران و با محوریت 🎞 ان شاء الله به زودی از 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔸تکفیر یکی از وعاظ تهران به خاطر این اعتقاد: ناصرالدین شاه نایب امام زمان(عج) است! ✍ حاج سید حسن واعظ کاشانی از در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود. او معتقد بود که پادشاه وقت نائب امام زمان علیه السلام است و‌ دعا برای وی واجب است. کاشانی بعد از بر این اظهار نظر هجمه‌ای علیه او راه انداخت و جمعی از او را به خاطر این باور تکفیر کردند. او را مرتد دانست و سید محمدرضا طباطبائی سنگلجی کافرش خواند. طباطبایی می‌گفت: علمای بزرگ ما کسی را تکفیر می‌کنند اما اعیان به او لقب می‌دهند. سید حسن کاشانی در یکی از روزهای ماه رمضان که در منبر رفت و با دلشکستگی به دفاع از عقیده خود پرداخت. او متن تأییدیه و برخی علمای دیگر را که تدین و دانش او را تأیید کرده بودند روی منبر خواند. روزی دیگر روی منبر قرآنی را از زیر بغل درمی‌آورد و شهادت می‌دهد که مسلمان است. بعد وسط روضه [احتمالا جهت برانگیختن احساسات] با کوبیدن سنگی، سر خود را می‌شکند و از حال می‌رود و مردم گریه بسیاری می‌کنند. در همین روزها وقتی که کاشانی در و بعد از نماز حاج ملاعلی کنی قصد داشت به منبر برود، ولوله‌ای بپا شد و جمعی مانع این امر شدند. حاج ملاعلی هم دستور داد واعظی که همه روزه منبر میرفته وعظ کند. 📚منبع: گزارش‌های نظمیه از محلات تهران ص۷۲۴ تا ۷۴۰ 📷تصویر: یک مجلس روضه در زمان قاجار 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۲۷ آذر، سالروز درگذشت حاج ✍ در ماه محرم ۱۳۴۲ طی تدابیر اتخاذ شده از سوی امام خمینی، چنین تصمیم گرفته شده بود که وعاظ تا شب هفتم محرم در منابر و مجالس خود چندان با صراحت و تندی علیه نظام سخن نگویند. هدف از این راهکار این بود که آنان به تدریج و با فراهم کردن زمینه‌ها، حملات اصلی خود را به حکومت پهلوی در شب‌های تاسوعا و عاشورا انجام دهند. حجت‌الاسلام فلسفی در روز یکشنبه ۴۲/۳/۱۲ مصادف با در مجلس سوگواری گروه کثیری  از اصناف و بازاریان و دیگر طبقات از مردم تهران در آن شرکت داشتند. جمعیت به اندازه‌ای زیاد بود که مرحوم فلسفی ناچار شد با نردبان از طریق پشت بام وارد مسجد شود. ایشان به منبر رفت و در سخنرانی خود ضمن انتقاد از دولت و اقدامات آن، بیاناتی ایراد نمود که کاملا بی سابقه بود؛ از جمله استیضاح دولت در مورد عدم اجرای قانون اساسی و تعویق انتخابات مجلسین، حادثه مدرسه فیضیه قم، دستگیری و بازداشت غیرقانونی، توقیف ناشرین اعلامیه‌های علما و مراجع تقلید، ایجاد محدودیت‌هایی در برپا کردن مراسم مذهبی و سوگواری و ممانعت از طبع و نشر اعلامیه‌های روحانیون و مراجع تقلید و جلوگیری از انتشار نظریات و فتاوی آن‌ها در جراید، و در پایان  اعلامیه‌هایی از امام خمینی(ره)  و دیگر علما  در میان مردم پخش شد. 🎙صوت کامل سخنرانی مرحوم فلسفی در شب عاشورای سال ۴۲ در مسجد شیخ عبدالحسین توسط تقدیم می‌شود:👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نامِ سخنران: مرحوم حاج شیخ محمّدتقی فلسفی رضوان الله تعالی علیه مکان: طهران، حوزه علمیّه شیخ عبدالحسین. زمان: شب عاشوراء ۱۳۴۲ش. 🎙توضیحات: موضوع این سخنرانی تاریخی، استیضاحِ دولتِ اسدالله عَلَم است. (از مجموعه اسناد صوتی مرحوم حاج شیخ هادی محقّق خراسانی) 💠 ارائه شده توسط 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🥀 ۲۷ آذر سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح 📷 حضور ائمه جماعات در و به میزبانی شهید مفتح. نفر اول از چپ: ؛ نفر دوم از راست: آیت‌الله 🔹 شهید مفتح در سال ۵۴، امامت -که به قول «قرار بود یک امام فعال و پرجوش در آنجا باشد»- به عهده­ او گذاشته شد. 🍃ایشان در سالهای ۵۶ و ۵۷ مبارزاتش را گسترش داد و مسجد قبا را به عنوان سنگر مبارزاتی آماده کرده بود و در ساماندهی و شکل‌دهی مبارزات مردم نقش تعیین کننده داشت. در ماه رمضان همان سال جلسات باشکوهی در مسجد قبا برگزار گردید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
▪️ارتحال مرجع بزرگوار حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمدصادق روحانی (قدس سره) را تسلیت عرض می کنیم. کانال رسمی "مرکز اسناد حوزه و روحانیت" 🆔 @MarkazAsnad_Hawzah 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ روز گذشته در خیابان شهید نامجو (گرگان) گذر می‌کردم. چشمم به مسجد آیت‌الله صدر اراکی افتاد. وارد حیاط مسجد شدم. آثار قدمت بر کاشی‌های مسجد نمایان بود و البته از سر و وضع مسجد بوی بی‌مهری نسبت به این بنا استشمام می‌شد. تصویری از بانی مسجد آیت‌الله شیخ محمدتقی صدر اراکی (متوفای ۱۳۶۲ش) در حیاط نصب بود. 📚 صاحب گنجینه دانشمندان در شرح حال وی (ج۲ ص۳۷۹) می‌نویسد: «حاج شیخ محمدتقى صدراء اراكى از علماء اعلام و مبلغین گرام و وعاظ به نام معاصر است در تهران. در حدود سال ۱۳۱۹ق در اراك متولد شده و در آنجا مقدمات و ادبیات را آموخته و سطوح را در نزد مرحوم سلطان‏العلماء اراكى و آیت‏الله آقانور و علماء دیگر حوزه علمیه حوزه اراك خوانده و پس از انتقال حوزه علمیه از اراك به قم مهاجرت به قم نموده و چندین سال از محضر مرحوم آیت‏الله حائرى و آیات دیگر استفاده نموده آنگاه به وطن مراجعت و بالغ بر بیست سال اقامه جماعت و ترویج دین و تبلیغ احكام و خدمات دینى و روحى كرده؛ به واسطه بعضى از جهات و دعوت عده‏اى از مردم اراك مقیم تهران و دیگران مهاجرت كلى به تهران نموده و در خیابان گرگان در مسجد آبرومندى به اقامه جماعت و در هیئت محترم بنى‏فاطمه كه از هیئات باعظمت و مجد تهران و مجالس و مساجد دیگر تهران و شهر رى و حومه تهران و رى به منبر رفته و داد سخن داده انجام وظیفه دینى مى‏نمایند. معظم‏له از وعاظ با فضل و منبرى بسیار آموزنده و مفید دارد و عموم طبقات از منابر وى استفاده كرده و بهره‏مند مى‏شوند. داراى طبع شعر و ذوق سرشاریست و اشعارى در مراثى و مدایح و مواعظ و نصایح دارد...» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 ۳۰ آذر ۹۸ آیت‌الله حاج شیخ عطاء الله انصاری از علمای تهران دار فانی را وداع گفت. ✍ پدر ایشان آیت‌الله حاج شیخ عباس انصاری همدانی برای تحصیل به اراک رفت و به جمع شاگردان حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی پیوست. با هجرت حاج شیخ به قم، او نیز به قم آمد و در ادامه تحصیل محضر حاج شیخ، از دروس آیات شیخ ابوالقاسم کبیر و میرزا محمد فیض هم بهره برد. شیخ عباس انصاری پس از احراز رتبه اجتهاد به امر حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی به تهران هجرت کرد و علاوه بر اقامه جماعت در یکی از مساجد، در واقع در بازار تهران (جنب تیمچه حاج الدوله) به تدریس کفایه و رسائل و کتب دیگر در فقه و اصول پرداخت. آیت‌الله حاج شیخ محی‌الدین انواری داماد حاج شیخ عباس بود که با حمایت و راهنمایی وی به تهران هجرت کرد و در به تحصیل پرداخت. حاج شیخ عطاء‌الله انصاری فرزند شیخ عباس، در تهران متولد شد و بعد از تحصیل مقدمات و سطوح در تهران به قم رفت از محضر آیات بروجردی و محقق داماد بهره برد و بعد از درگذشت پدرش به تهران بازگشت. حاج آقا عطاء که به علم و تقوا و مکارم اخلاق شناخته می‌شد در مدرسه عبدالله خان تدریس می‌کرد. 🍁 متأسفانه مدرسه عبدالله خان سالها است تعطیل شده و تنها مسجد آن جهت اقامه نماز فعال است. حجرات مدرسه به سرویس بهداشتی، انبار، خانه خادم، اتاق امام جماعت و... تبدیل شده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran