eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
58 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر 📃به همراه اخبار مرکز اسناد حوزه و روحانیت استان تهران ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
✍سال ۱۳۴۰ و بعد از رحلت گزینه‌هایی برای مرجعیت عامه شیعیان مطرح شد که برخی از این چهره‌های برگزیده در شهرهایی غیر از قم و نجف سکونت داشتند و از جمله ایشان آیت‌الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی بود. در مدت اقامت ایشان در تهران (از سال ۱۳۳۹) و اقامه جماعت در مسجد جامع، مرجعیت ترویج می‌شد و رساله علمیه وی نیز منتشر شد. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ۱۰ آذر سالروز شهادت شهید مدرس 🔹 شهید مدرس در راستای اجرای اصل دوم متمم قانون اساسی، به عنوان یکی از مراجع تراز اول از سوی علمای نجف به دومین مجلس شورای ملی راه می‌یابد؛ اما این حضور نظارتی آیت‌الله مدرس به دلیل دست‌اندازی جریان غربگرا ادامه پیدا نمی‌کند و ایشان ناگزیر در مراحل بعدی به نمایندگی از مردم تهران وارد مجلس شده و به نقش‌آفرینی می‌پردازد. 💠 ماجرای • گفتگو با: دکتر موسی حقانی رئیس پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر @majara_tv4 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠طرح تفصیلی شهید مدرس در باره تفسیر قرآن کریم ✍ از تلاشهای پژوهشی شهید مدرس که هنگام تولیت مدرسه سپهسالار تهران مقدمات آن را فراهم ،ساخت، تدوین تفسیری برای قرآن بود وی برای تحقق این منظور تفاسیر متعدد ی اعم از مخطوط وچاپی فراهم آورد واز فضلایی چون بهبهانی،سید نصرالله تقوی شیخ محمد علی لواسانی و دیگر علما برای نیل به این مقصود دعوت به همکاری نمود واین دانشوران با آن شهید در تنظیم فهارس ومحورهای اصلی در بحثهای تفسیری همکاری کردند در این میان یکی از همکاران نسخه کاملی از تفسیر طنطاوی را برای مدرس آورد ،ان شهید مجلدی از این اثر را مورد بررسی دقیق قرار داد ودر حضور عده ای از عالمان در جلسه ای خاطر نشان ساخت متاسفانه مولف این اثر مطالبی علمی را در یک جا جمع کرده و خواسته است آیات قرآن را با علوم تجربی وطبیعی مرتبط بداند وبه زعم خودش با علم زدگی غربی مبارزه کند ،در حالی که او معنای حقیقی و روح قرآنی را نفهمیده واز نقش هدایتی کلام وحی غافل گردیده است، در صورتی که طرح تفصیلی مدرس محقق میگردید روشی عالی وسبکی تازه وژرف در موضوع تفسیرقران بود اما به دلیل دستگیری ،تبعید حبس سرانجام شهادت این عالم مجاهد این برنامه ناتمام وناکام ماند بر اساس این روش به مناسبت هرایه بحثهای فلسفی کلامی ،اخلاقی تربیتی وادبی با تعمق ویژه ای مطرح میگردید ،بااین وصف میتوان مدرس را صاحب نظر در تفسیر قرآن دانست، اصولاً جنبه های علمی ،معرفتی ،فکری وعرفانی مدرس تحت تاثیر مبارزات سیاسی آن بزرگوار قرار گرفته وغالب مولفان ومحققانی که به شرح حالش پرداخته اند آن چنان جنبه‌های سیاسی سیره آن عالم بصیر را پر رنگ وغلیظ نموده اند که بعد علمی ایشان را در حاشیه وحتی نسیان قرار داده اند. 🔹ارسال شده توسط: استاد غلامرضا گلی زواره 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍حاج مازندرانی از فقها و حکمای برخاسته از حوزه تهران بود که در بازار حجره داشت. بخش عمده‌ای از اساتید و طلاب مدرسه صدر در ماجرای از مخالفان آیت‌الله حاج بودند و بعد از شهادت شیخ در مدرسه شیرینی پخش کردند. آیت‌الله امیرکلایی که از شاگردان حاج شیخ فضل‌الله بود پس از آن روز دیگر گوشه‌نشین شد و اگر در جمعی می‌نشست روضه شیخ شهید را می‌خواند. در ادامه روایت این ماجرا را از زبان آیت‌الله جوادی آملی بشنوید👇 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙خاطره از تأثر شدید آیت‌الله نسبت به شهادت استادش آیت‌الله 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠به مناسبت درگذشت آیت‌الله در ۱۴ آذر ۱۳۴۲ ✍آیت الله خالصی‌زاده در سال ۱۳۰۱ از عراق به ایران آمد و با استقبال پرشور علما و اهالی تهران وارد این شهر شد. وی در بدو استقرارش در تهران برای نمایان ساختن فجایع انگلیس در عراق «جمعیت نمایندگان عالی بین النهرین» را تاسیس کرد و اسناد مربوطه را در کتابی به نام «مظالم انگلیس در بین النهرین» منتشر ساخت. فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله خالصی‌زاده از راه برگزاری برنامه‌ها و سخنرانی‌های منظم در بازار تهران گسترش یافت و «جمعیت مجتمعین مسجد سلطانی» را تاسیس کرد. سخنرانی‌های خالصی زاده در سال ۱۳۰۲ در کتابی به نام «مواعظ اسلامی» به چاپ رسید. دبیرکل حزب توده در خاطرات خود می‌نویسد: «خالصی زاده مدتی در سخنرانی‌هایی داشت و صحبت‌های خیلی تند ضد انگلیسی می‌کرد. او توانسته بود عده زیادی را که دشمن انگلیسی‌ها بودند و از قرارداد ۱۹۱۹ و از حاکمیت انگلیسی‌ها بر ایران دردمند بودند، جذب خود کند. در این زمان تریبون دیگری وجود نداشت. فعالیت نیروهای چپ و و دیگران فوق العاده ناچیز بود، ولی خالصی زاده عده زیادی جوان پسر و دختر را جذب کرده بود. من آنقدر خاطرم هست که خواهرم اختر به اتفاق هم‌شاگردی‌هایش در این سخنرانی‌ها شرکت می‌کردند. آنها از صحبت‌ها یادداشت برمی‌داشتند و یادداشت‌ها را با هم معاوضه می‌کردند.» 📚رسائل سیاسی آیت‌الله شیخ محمد خالصی‌زاده ص۱۸_۲۰ 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠 سیره اجتماعی علمای امروز...؟! ✍یک وقت که در اصفهان به دیدار آیت‌الله (که در دهه ۲۰ و اوایل ۳۰ در تهران تحصیل و فعالیت داشتند) رفته بودم، اظهار شرمندگی از ایجاد زحمت داشتم، فرمودند: شما وقتی زنگ در این خانه را زدی، کسی پرسید کی هستی؟ یا در باز شد؟ عرض کردم: بدون پرسش در باز شد. این رفتار را در سیره اجتماعی آیت‌الله (که آیت‌الله مستجابی روابط نزدیکی با وی داشت) هم می‌بینیم. در خانه او به روی همه باز بود و راز محبوبیت این مجتهد مبارز هم (تا قبل از فتنه‌های دوران نهضت ملی) همین بود. 🔹دیروز یکی از دوستان که زیاد خدمت آیت‌الله مستجابی می‌رود تعریف می‌کرد: خدمت ایشان نشسته بودم، زنگ در به صدا درآمد و ایشان فوری در را باز کرد. گفتم: چرا نمی‌پرسید کیست؟! شاید مزاحمت یا خطری باشد. فرمود: آخوند باید درب خانه‌اش به روی همه باز باشد؛ یک روحانی وقتی زنگ خانه‌اش به صدا درآمد نباید بپرسد کیست؛ همه مردم باید بتوانند به نزد او بیایند! گاهی فرد نیازمند زنگ خانه ایشان را می‌زند، در باز می‌شود، وارد شده و پس از عرض سلام خدمت ایشان، خودش به آشپزخانه می‌رود و غذای مورد نیاز خود را برمی‌دارد، خداحافظی کرده و می‌رود. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡رابطه فقیه و عارف، و 🔻استاد : «روزی در محضر حجت‌الاسلام کنی روایتی نقل می‌شود و حاضران در معنای روایت اظهار نظر می‌کنند. حجت الاسلام نظر فضلا را نمی‌پذیرد. مرحوم حاج آقا فرزند ارشد مرحوم کنی نزد آقا محمد رضا قمشه‌ای می‌رود و از او می‌خواهد که حدیث را معنا کند. آقا محمدرضا چندین وجه در معنای حدیث بیان می‌کند و حاج آقا گفته آقا محمدرضا را می‌نویسد و نزد پدر می‌برد. مرحوم حاجی با دقت گفته آقا محمدرضا را مطالعه می‌کند؛ فرزند خویش را نزد خود فرا می‌خواند که به جناب میرزا اطلاع بده که عصر جمعه به زیارت او می‌رویم. مرحوم آقا محمدرضا معذرت می‌خواهد و خود عصر جمعه به زیارت حجت الاسلام کنی می‌رود. علاقه و احترام حاجی به اندازه‌ای بود که وقتی ملا محمود لنگ قمی بالای منبر سابق تهران متصل به مدرسه (صدر) از آقا محمدرضا انتقاد شدید می‌نماید و مردم را تحریک می‌کند که او را از مدرسه بیرون نمایند تا نتواند طلاب را گمراه نماید اوباش به مدرسه هجوم می‌برند؛ دو نفر از شاهزادگان قاجار که در درس حضور داشتند به وسیله چند نفر فراش حکومتی، آقا محمدرضا را در جایی پنهان می‌نمایند. مرحوم حاجی کنی دستور داد شیخ محمود را در در ملأ عام چوب زدند و به نوشت «چند بار تذکر دادم که در تهران شیخ الاسلام جامع منقول و معقول واجب و لازم است.» 📚جلال حکمت و عرفان ص۹۰ و ۹۱ 📷تصویر حاج ملاعلی کنی در کنار کارکنان 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡چرا امروز حوزه‌ها خروجی کمی در فقاهت و حکمت دارند؟ 🔻دیدگاه استاد (مصاحبه سال ۱۳۶۴): «یادتان می‌آید که آقای دکتر یحیی مهدوی در پذیرفتن دانشجو و معلم چقدر سخت می‌گرفت؟ خیلی احتیاط می‌کرد. این است که اگر الان عده‌ای نخبه اساتید فلسفه، دانشجوی سابق ادبیات هستند از هنر اوست؛ خیلی سخت می‌گرفت. حالا در قم هم طلبه‌های خوب بسیارند، منتها در حال حاضر ایام تحصیل در طول سال خیلی کم است؛ گویا به حساب یکی از دوستان در حدود ۹۵ روز است به همین دلیل است که همه رشته‌ها رکود علمی دارد. یعنی بعد از این خدای نخواسته دیگر یک مفسر حسابی، یک معلم اخلاق به دردخور، یک استاد فلسفه خوب نخواهیم داشت.... شما ۲۰ هزار نفر دانشجو دارید؛ در میان این‌ها عده‌ای را که سطح و یا قدری خارج خوانده‌اند انتخاب کنید و در فلسفه ممحض کنید. عده‌ای را هم حدود ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ نفر یا ۲۰۰۰ نفر را ممحض کنید تا بروند و در فقه درس بخوانند تا مجتهد متبحری دربیایند. یک عده هم که سطح بخوانند می‌توانند واعظ بشوند. روضه خوان هم با تحصیل علوم ادبی به چیزی دیگر احتیاج ندارد. این است که الان بودجه خیلی عظیمی صرف می‌شود ولی اشخاص پرورش پیدا نمی‌کنند.» 📚کیهان فرهنگی، سال سوم، شماره۶. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ماجرای جلوه نور • ویژه‌برنامه ماجرا به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها • باحضور: حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا جباری 📆 سه‌شنبه ۱۲ دی، ساعت ۲۱:۱۵ از شبکه ۴ سیما 🔻مباحث این برنامه: ▫️بررسی اقوال در تاریخ ولادت و سن حضرت زهرا سلام الله علیها، ▫️محل ولادت فاطمه زهرا(س)، ▫️بررسی روایات خلقت نوری حضرت، ▫️سیره مادری دختر پیامبر(ص)، ▫️بحثی تاریخی پیرامون موقعیت خانه حضرت زهرا(س) در مدینه (خانه در کنار مسجدالنبی یا در نقطه‌ای دورتر یا هر دو؟) ▫️زمان و مکان هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها @majara_tv4 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🍃خاطره جالب استاد علی دوانی از جشن ولادت حضرت زهرا (س) در : 🔹«شبی به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا در جشن مفصلی بود. تمام صحن مدرسه مملو از طلاب و علما و کسبه و تجار بود. زن‌های محله هم در پشت‌بام مدرسه اجتماع کرده بودند. منبری در کنار حوض مدرسه بود و مداحان مداحی می‌کردند. در آخر، حاج از وعاظ مشهور قدیمی تهران که می‌گفتند آقای فلسفی روش او را دنبال می‌کرده، در پلۀ دوم منبر ایستاده، شروع به سخنرانی کرد. در اثنای سخنرانی او، بهلول که در تهران معروف بود، با قیافۀ خاص خود، بلند قد، سرخ و سفید و چشمانی ریز، با شارب پرپشت، کلاه بوقی بلندی بر سر و قبایی پشمی به تن، با ریشی پرپشت و موی آشفته برخاست و مدتی دور حوض چرخید. چند بار به او گفتند بنشین، ولی او ننشست. حاج میرزا عبدالله هم گفت بنشین که در این هوای سرد به حوض می‌افتی، اما بهلول گوش نکرد و به قدری چرخید تا یک دفعه افتاد توی حوض. مجلس به‌هم خورد و صدای بگیرید بگیرید، بهلول خفه شد، از هر جا به گوش می‌رسید. خود بهلول هم که یا شنا بلد نبود، یا تعمد داشت، توی آب غَلت می‌خورد و کمک می‌طلبید. حاج میرزا عبدالله ناچار از منبر پایین آمد و درحالی‌که تف و لعنت به بهلول نثار می‌کرد، از مدرسه خارج شد. می‌گفتند بهلول از منبری‌ها و بعضی از رجال، حق و حساب می‌گیرد.» 📚 ص۱۶۷ ---------------------------------- ▫️روزگاری، درب مدارس علمیه تهران به روی همه مردم از مرد و زن باز بود. آفات و برکاتی داشت، اما نفعش بیش از ضررش بود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran