✅ در کوفه:
شایعه شهادت هانی در شهر کوفه پیچید، جنگجویان قبیله مذحج به فرماندهی عمرو بن حجّاج، قصر عبیدالله را به محاصره در آوردند.
عبیدالله بن زیاد که وحشت کرده بود، به شریح قاضی گفت :
«برو و هانی بن عروه را ببین و بعد بر بام قصر برو و خبر سلامتی هانی را به آنها بده.»
شریخ نزد هانی آمد، هانی وقتی چشمش به شریح افتاد گفت :
«می بینی که با من چه کرد؟»
شریح گفت:
«تو که زنده ای!»
هانی گفت :
«با این وضع زنده ام! به قوم من بگو اگر بروند مرا می کشد.»
شریح قاضی به مردم که قصر را محاصره کرده بودند، گفت :
«این حماقت چیست؟ مرد زنده است و با امیر گفتگو می کند.»
مردم هم که این سخن را از قاضیِ بزرگ کوفه، شریح شنیدند، پراکنده شدند.
📚منبع:
منتهی الآمال محدث قمی، ج۱، ص۵۷۹
#محرم
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅درکوفه:
بعد از فتوای شُریح قاضی به قتل امام حسین(ع) عُبیدالله بن زیاد در مسجد کوفه خطبه خواند و مردم را به کشتن امام حسین(ع) تحریک کرد.
از روز ششم محرّم بازار آهنگران کوفه محل رفت و آمد مردمانی بوده است که مشغول خرید و فروش شمشیر، نیزه، تیر، سرنیزه یا تیز کردن و تعمیر نعل اسبشان بودند.
و هر کس شمشیر یا نیزه و یا تیری می خرید، آن را نزد آهنگران تیز می کرد و به سمّ آغشته می کرد.
بعضی از آن تیرها یک شعبه و بعضی سه شعبه بودند.
📚منابع :
۱)معالی السبطین،ج۱، ص۳۱۲
۲)الوقایع و الحوادث،ج۲،ص۱۲۴
۳)وسیلة الدارین فی انصار الحسین(ع)،ص۷۹
#محرم
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅در شام :
کاروان اسرای کربلا و سر مبارک امام حسین(ع) وارد کاخ یزید شد.
مجلس در کاخ یزید، رسمی می شود. بزرگان شام و نمایندگان دیر ادیان همچون بزرگ یهود و نماینده رسمی پادشاه روم در کاخ حاضر شدند.
《فَهَنَّؤوهُ بِالفَتحِ》
و به خاطر این پیروزی به یزید تبریک می گفتند.
یزید نیز در حالی که شراب می نوشید.
《وَضَعَ رَأسَ الحُسَينِ(ع) بَينَ يَدَيهِ فِی طَسْتٍ مِن ذَهَبِ..ثُمَّ قالَ بِالخَيزُرانَةِ بَينَ شَفَتَيِ الحُسَينِ(ع)》
سر مبارک امام حسین(ع) جلوی او در تشت طلا بود، با چوپ خیزران (نی)، بر میان دو لب مبارک امام حسین(ع) می زند و و در حالت مستی، با خویش شعری را زمزمه می کرد که حکایت از کینه بنی امیه از پیامبر(ص) و مسلمان نبودن یزید، دارد :
(لَيتَ أشياخي بِبَدرٍ شَهِدوا،
جَزَعَ الخَزرَجِ مِن وَقعِ الأَسَلِ،
لَعِبَت هاشِمُ بِالمُلكِ فَلا،
خَبرُ جاءَ و لا وَحيٌ نَزَلَ)
♦️كاش پدرانم در بدر، اكنون بودند و بى تابى خزرج را از زخم سلاح مى ديدند.
بنی هاشم، با فرمان روايى، بازى كردند و گرنه نه خبرى (قرآنی) آمده و نه وحی ای بر محمد نازل شده است.
📜شیخ صدوق به نقل از امام رضا(ع) در حدیثی بسیار مهم، چنین نقل می کند :
《لَمَّا حُمِلَ رَأْسُ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) إِلَى الشَّامِ أَمَرَ یَزِیدُ لَعَنَهُ اللَّهُ فَوُضِعَ وَ نُصِبَتْ عَلَیْهِ مَائِدَةٌ فَأَقْبَلَ هُوَ لَعَنَهُ اللَّهُ وَ أَصْحَابُهُ یَأْکُلُونَ وَ یَشْرَبُونَ الْفُقَّاعَ فَلَمَّا فَرَغُوا أَمَرَ بِالرَّأْسِ فَوُضِعَ فِی طَسْتٍ تَحْتَ سَرِیرِهِ وَ بُسِطَ عَلَیْهِ رُقْعَةُ الشِّطْرَنْجِ وَ جَلَسَ یَزِیدُ عَلَیْهِ اللَّعْنَةُ یَلْعَبُ بِالشِّطْرَنْجِ وَ یَذْکُرُ الْحُسَیْنَ وَ أَبَاهُ وَ جَدَّهُ وَ یَسْتَهْزِئُ بِذِکْرِهِمْ فَمَتَى قَمَرَ صَاحِبَهُ تَنَاوَلَ الْفُقَّاعَ فَشَرِبَهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ صَبَّ فَضْلَتَهُ عَلَى مَا یَلِی الطَّسْتَ مِنَ الْأَرْض》
♦️هنگامى که سر حسین بن علی(ع) را به سوى شام بردند، یزید دستور داد آن را در کنارى نهاده و سفره غذا را گستردند، و او با یارانش مشغول خوردن غذا و نوشیدن آبجو شدند، چون فارغ گشتند، امر کرد سر بریده حسین(ع) را در طشتى به پیش تخت او نهادند و میز بازى شطرنج را روى آن طشت گذارد و با یارانش به بازى شطرنج مشغول شد، و حسین(ع)، پدر و جدّش را به مسخرگى یاد میکرد، و چون از همبازیش میبرد جام شراب را برگرفته سه بار مینوشید، آنگاه باقی مانده آنرا در کنار طشتى که سر بریده امام(ع) در آن بود بر زمین میریخت.
بعد از اتمام مجلس در کاخ یزید، بی احترامی های یزید به ساحت مبارک امام حسین(ع)، نیز ادامه می یابد؛ یزید، مجددا، فرمان می دهد تا سر مبارک امام حسین را بر درب مسجد دمشق، آویزان کنند؛ حتی در سیره اعلام النبلاء، چنین نقل شده است که؛
《فَنُصِبَ على بابِ مَسجِدِ دِمَشقَ رَأسَ الحُسَينِ(ع) مَصلوبا بِدِمَشقَ ثَلاثَةَ أيّامٍ》
به دستور یزید، سر مبارک امام حسین(ع) تا سه روز در دمشق، آویزان بود.
با مشاهده این اقدمات شنیع یزید به نقل شیخ صدوق، دختر امام حسین(ع)، حضرت سکینه بنت الحسین(س)، فریادی برآورد :
《وَاللهِ ما رَأَيتُ أقسى قَلبا مِن يَزيدَ، ولا رَأَيتُ كافِرا ولا مُشرِكا شَرّا مِنهُ ولا أجفى مِنهُ》
به خدا سوگند، سنگ دل تر از يزيد و كافر و مشركى بدتر و جفاكارتر از او نديده ام.
#محرم
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۳۲
۲)الاحتجاج طبرسی، ج۲، ص۱۲۲
۳)مقتل الحسين(ع) خوارزمی، ج۲، ص۵۸
۴)اللهوف ابن طاووس، ص۲۱۵
۵)مَن لایحضره الفقیه شیخ صدوق، ج۴، ص۴۱۹
۶)سير أعلام النبلاء ذهبی، ج۳، ص۳۱۹
۷)أمالی شیخ صدوق، ص۲۳۰
@tarikh_j
📌روزشمار وقایع بعداز #عاشورا...
۱۱ محرم حرکت #اسرا به سوی #کوفه
۱۱ محرم #دفن_شهدا توسط بنی اسد(از اهل غاضریه)
۱۲ محرم ورود کاروان اسیران #کربلا به کوفه.
۱۹ محرم حرکت کاروان اسیران از کوفه به #شام.
۱ صفر ورود اهل بیت(ع) و سر مطهّر امام #حسین(ع) به شام.
۲۰ صفر #اربعین حسینی
۲۰ صفر ورود اهل بیت امام(ع) به #کربلا
#محرم
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
📌 غزالی (عالم مشهور مخالفین شیعه): #یزید #مسلمان است و هرکس او را لعن کند ملعون است!!!😳
#محرم
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
📌#جنایات #یزید
✅ #ذهبی (عالم مشهور متعصب سنی ، شاگرد ابن تیمیه )می نویسد:
یزید #ناصبی و بداخلاق بود.
#شراب می خورد و منکر انجام می داد.
#حکومت خود را با کشتن #حسین(ع) آغاز کرد.
📚ذهبی، سیراعلام النبلاء، ج4، ص38
✅ #مسعودی می نویسد:
#فساد #یزید به اطرافیان و کارگزاران وی سرایت کرد.
ساز و #آواز در #مکه و #مدینه آشکار گردید و مردم آشکارا شراب می خوردند.'
📚مسعودی، مروج الذهب، ج3،ص۹۱
#محرم
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
📍۷ صفر؛ شهادت یا ولادت؟
اخیرا در #ایران به تبعیت از #عراق، ۷صفر را روز شهادت امام #حسن_مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور، شهادت ایشان در #۲۸صفر است.
✅بررسی اقوال:
بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ #صفر را ماه شهادت امام معرفی کرده اند.
برای اولین بار #محمدبن مکی عاملی(شهید اول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است. که برگرفته از متنی با عنوان #موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، #منتسب به یکی از علمای #زیدی_مذهب(۴ امامی) به نام #قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است.
در بررسی های انجام شده، انتساب آن درست نیست و ایشان قول خود را بدون سند آورده است.
لازم به ذکر است که قاسم رسی متوفی 246قمری است. وی شهادت امام #عسکری علیه السلام را ذکر و سال 260 را بیان کرده. اما وی در این تاریخ زنده نبوده است، پس چگونه تاریخ شهادت امام عسکری را نوشته است؟
هیچ یک از علمای بزرگ شیعه همانند شیخ #صدوق، #مفید، #طوسی و دیگران این گزارش را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر۲۸ صفر اتفاق دارند.
گزارش #قاسم بدون سند و #مرسل است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست.
در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن ۲۸ صفر، مورد توجه بوده و حتی برخی از نویسندگان همانند #ابن_خزاز و #شیخ_عباس قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند.
منابعی چون #کفعمی اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند.
📌اما جالب آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند:
طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز #میلاد امام #کاظم علیه السلام نقل کرده اند.
البته این روایت نیز بدون سند و ضعیف است.
📌حال چگونه برخی روایت۷صفر درباره شهادت را از #شهیداول می پذیرند ولی روایت ولادت در۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند #ناصرالدین شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است.
📚ر.ک. بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام #حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، #يدالله_مقدسی.
💠 #جمع_بندی:
به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن نبوده و همان ۲۸ صفر صحیح بوده و مشهور و صحيح میلاد امام کاظم در ماه ذی الحجه است.
#صفر
#امام_حسن
@tarikh_j
#معرفی_سایت های مهم علمی و پژوهشی👇🏻👇🏻👇🏻
#معرفی_سایت هایی جهت دانلود رایگان کتاب تقدیم شما:
🔺www.ketabnak.com
🔺www.urbanity.ir
🔺www.98ia.com
🔺www.takbook.com
🔺www.irpdf.com
🔺www.parsbook.org
🔺www.irebooks.com
🔺www.farsibooks.ir
🔺www.ketabesabz.com
🔺www.readbook.ir
🌀سایتهای مهم علمی،پژوهشی
🔺www.digitallibraryplus.com
🔺www.daneshyar.net
🌀بانک های اطلاعاتی
🔺www.umi.com/pqdauto
🔺www.search.ebscohost.com
🔺www.sciencedirect.com
🔺www.emeraldinsight.com
🔺www.online.sagepub.com
🔺www.springerlink.com
🔺www.scopus.com
🔺http://apps.isiknowledge.com
🔺www.anjoman.urbanity.ir
🌀پایان نامه های داخلی و خارجی
🔺www.irandoc.ac.ir
🔺www.urbanity.ir
🔺www.umi.com/pgdauto
🔺www.mhrn.net
🔺www.theses.org
🌀مقالات فارسی
🔺www.urbanity.ir
🔺www.shahrsaz.ir
🔺www.magiran.com
🔺www.civilica.com
🔺www.sid.ir
📚کتابخانه ملی ایران، آمریکا و انگلیس
🔺www.nlai.ir
🔺www.loc.gov
🔺www.bl.uk
🌀دسترسی آزاد روانشناسی و آموزش و پرورش:
🔺http://eric.ed.gov
💠اطلاعات عمومی کشورها:
🔺www.worldatlas.com
🌀مقالات رایگان کتابداری و اطلاع رسانی:
🔺www.infolibrarian.com
💠آرشیو مقالات از سال ۱۹۹۸
🔺www.findarticles.com
🌀کتابخانه الکترونیک
🔺www.digital.library.upenn.edu/books
💠رایانه و بانکهای اطلاعاتی فارس:
🔺www.srco.ir
🌀دانشنامه آزاد اینترنتی:
🔺www.wikipedia.org
👈لینک گروه کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث:
https://t.me/joinchat/A4IKTjvvmF80wPDm0M4ceg
👈لینک آرشیو کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث:
https://t.me/Archives_of_files
👈فراخوان ها و اطلاع رسانی های علوم قرآن و حدیث:
https://t.me/hamayesh1111!
@tarikh_j
#پايان نامه
براي جلوگيري از تكراري بودن موضوع پايان نامه چه اقدامي كنيم؟
براي حل اين مشكل پيشنهاد مي شود مراحل ذيل را دنبال كنيد:
1️⃣مرحله اول: جستجو در اصلي ترين منبع پايان نامه هاي فارسي يعني وبسايت ايران داك است
http://www.irandoc.ac.ir/
2️⃣مرحله دوم: مراجعه به شبكه جامع سيمرغ(نوسا) و جستجو در اين سامانه مي باشد
http://simorgh.nosa.com/
3️⃣مرحله سوم: جستجو در سيكا يعني سيستم يكپارچه كتابخانه هاي دانشگاه آزاد است
http://78.38.208.190/portal/tabid/86/Default.aspx
4️⃣مرحله چهارم:جستجو در طرح هاي پژوهشي جهاد دانشگاهي
http://fa.projects.sid.ir/
5️⃣مرحله پنجم:سايت كتابخانه ملي واسناد
www.nlai.ir
6️⃣مرحله ششم: مشورت با اساتيد حوزه مدنظر
https://eitaa.com/myganj
کتابخانه های اینترنتی آنلاین
مثل کتابخانه فقاهت، امیرالمومنین،الف،تبیان یا سایت علم نت
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
کتاب «بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان (سلام الله علیهم)» تحقیقی است نوپدید برای پاسخ به پرسشهای یادشده که به همت حجتالاسلام یداللَّه مقدّسی تألیف شده و از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت سلام الله علیهم حوزه علمیه قم، منتشر شده است.
درباره تاریخ تولد و شهادت چهارده معصوم (سلام الله علیهم)، گزارشهای تاریخی پراکندهای وجود دارد که گاهی سبب پراکندگی ذهنها میشود؛ هرچند در باره این موضوع در روند تاریخ، نوشتههایی به صورتهای گوناگون عرضه شده است، ولی همچنان این پرسشها وجود دارد که تاریخ درست تولد و شهادت معصومان (سلام الله علیهم) کدام است؛ عوامل و خاستگاه پراکندگی منابع تاریخی در این موضوع چیست؛ به چه گزارشها و منابعی میتوان اعتماد کرد؛ و راههای دستیابی به گزارش صحیح در این موضوع کداماند.کتاب حاضر پاسخهای تحقیقی مناسبی در این باره ارائه داشته است.
#معرفی_کتاب
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
⭕️گفتاری کوتاه درباره ظرفیتهای تمدنی پیادهروی اربعین
چرا راهپیماییِ اربعین در حال جهانیشدن است؟
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از موکبداران عراقی حرکت عظیم راهپیماییِ اربعین را ظرفیت و ابزاری در جهت نیل امت اسلامی به «تمدن نوین اسلامی» دانستند و فرمودند « اگر ظرفیّتهای کشورهای اسلامی -ظرفیّت عراق، ظرفیّت ایران، ظرفیّت کشورهای دیگر منطقهی غرب آسیا و شمال آفریقا- بر روی هم مجتمع بشود، اگر این ظرفیّتها به هم برسند، این دستها در هم گره بخورند، آن وقت امّت اسلامی نشان خواهد داد که عزّت الهی یعنی چه؛ تمدّن عظیم اسلامی را به جوامع عالَم نشان خواهند داد؛ باید هدف ما این باشد و این راهپیمایی اربعین میتواند یک وسیلهی گویایی برای تحقّق این هدف باشد.»
از این رو، حجتالاسلام دکتر احمد رهدار استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر در گفتار زیر نگاهی داشته است به ابعاد و ظرفیتهای تمدنی پدیدهی پیادهروی اربعین.
در خصوص حرکت پرشور اربعین حسینی، سخت است که با قاطعیت بگوییم مهمترین ویژگیهای آن چیست. به نظرم باید به چیستیِ ظرفیتهای تمدنی و تاریخی این منسک بپردازیم.
نکتهی اول این است که در این منسک ما به نوعی شاهد معنویتی متفاوت از جنس معنویتهای دیگر در اسلام هستیم. معنویتهایی مثل نماز و روزه و دیگر مناسک معنوی در اسلام معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد، اما منسک اربعین حسینی علیهالسلام گویا یک اعتکاف سیار است.
بر خلاف اعتکافهای پیشینی که مثلاً به مسجد یا و مکان مقدس دیگری میرویم و چند روز آنجا خودمان را محصور میکنیم و به صورت متمرکز و ثابت به عبادت میپردازیم، این منسک اما از این ویژگی برخوردار است که عبادتش از جنس عبادت در حال حرکت است. در واقع یک نوع اعتکاف جمعی سیار است که در آن هر اقدامی که انجام میدهیم، اقداماتی از جنس زندگیِ عادی مثل خوردن و حرف زدن و خوابیدن و بحث علمی یا ذکر گفتن و نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنشها، خودش مصداقی از این عبادت و این اعتکاف سیّار است.
شاید به تعبیر دیگری بتوان گفت که جواز رفتارهای متکثر در متن این منسک باعث میشود که سالک خسته نشود و سالکان بسیاری با ذواق متکثر و با ظرفیتهای جسمی و روحی متکثر بتوانند با این منسک نسبت بگیرند. همین ویژگی به نوبهی خودش باعث میشود که هر سال جمعیتی بیش از سالهای گذشته را بهسمت خودش دعوت کند. در واقع این ویژگیِ حرکت اربعین با یک شیبی، به آن استعداد جهانی شدن میدهد و ما در همین دههی اخیر نرخ رشد و شتاب این شیب را بهوضوح دیدهایم.
نکته و ویژگی دیگرِ این منسک، «نظم معنوی» آن است. بر خلاف نگاه اولی و بدوی به قضیه که در بعضی موارد به نظر میرسد شاید نظم دقیقی رعایت نشده باشد، مثلاً در مقولهی بهداشت، اما وقتی به صورت کیفیتر تأمل میکنیم، متوجه میشویم که نه، در اینجا نوعی نظم حاکم است که باعث میشود میلیونها نفر در یک زمان و جغرافیای محدودی بتوانند حوائج عادی زندگی خودشان را تأمین کنند و در عین حال، احساس سلوک در یک طریق معنوی داشته باشند.
این پدیده اساساً با شاخصههای مدیریت عرفی جهانِ امروز همخوانی ندارد. مثلاً ما نمیتوانیم با این مدیریت عرفی بیست میلیون جمعیت از اقوام مختلف از کشورهای مختلف را با زبانها و با خُلق و خو و فرهنگهای مختلف را در یک زمان و مکان محدود و مشخصی جمع کنیم و در عین حال کمترین ناهنجاری و تنش مذهبی و خشونت را شاهد نباشیم.
همهی سالکان این طریق گویی در قراردادی نانوشته متعهد شدهاند به یک اصولی از جنس اصول معنوی. انگار همه در محضر امام حسین علیهالسّلام هستند. انگار همه در این دایرهی مغناطیسی امام معصوم، حلیم و باگذشت و بااخلاق شدهاند و این را همه بهوضوح حس کردهاند.
#اربعین
#صفر
#تمدن
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
▫️اربعین، ظرفیتی برای تربیت نوجوانان تمدنساز
🔹یکی از دغدغههای والدین، تربیت صحیح و اصولی فرزندانشان هست. همچنین یکی از دغدغههای مهم برای ساختن تمدن اسلامی، تربیت نسل صالح و مصلح است.
برای به وجود آمدن چنین تربیتی میبایست بسترهای لازم در خانواده، مدرسه و جامعه به وجود آید تا تربیت صحیح اتفاق بیفتد.
🔹پیادهروی اربعین یکی از بسترهای تربیت نوجوان تمدن ساز است. ظرفیتهایی که در این مراسم عظیم فراهم است به ندرت میتوان در یک مجموعه فرهنگی یا یک مدرسه و حتی در جامعه در مدتی کوتاه به وجود آورد.
🔹در این مراسم معنویت فراگیر و جمعی، وحدت و کمکرسانی به همنوعان و مسلمین، مدیریت فردی، مسئولیتپذیری جمعی، موکبداری و پخت غذا، تمرین شرایط سخت، گفتو گو با نوجوانان جهان اسلام تجربه میشود.
🔹همچنین وجود ظرفیتهای فراوان و بیشمار دیگر که در یک زمان و مکان و حول امام معصوم شکل گرفته است، میتواند موجب برنامهریزی مسئولین و فعالین فکری فرهنگی شود تا از مدتها قبل از این مراسم و در حین برگزاری مراسم به برنامهریزی و اعزام نوجوانان به این مراسم داشته باشند.
#اربعین
#صفر
#تمدن
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
جلسه نشست علمی پژوهشی راهبردهای استمرار فرهنگ اربعین در تحقق تمدن اسلامی_ پژوهشگاه جامعه الزهرا س
#نشست
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
مراسم تجلیل فرهیختگانی که تالیفی درباره سلمان فارسی داشتند👆👆
استاد فرهیخته گروه تاریخ جامعه الزهرا س، پژوهشگر محترمه،سرکار خانم ناهید طیبی ،نیز در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.
#تاریخ
#خبر
#تجلیل
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
"همایش سلمان ما؛ زلال چون مهتاب"
سرکار خانم ناهید طیبی، نویسنده #کتاب «سلمان حقیقت جاویدان» کتاب را شرح مختصری از زندگی سلمان دانست و گفت: شخصیت سلمان فارسی از دو جهت قابل بحث است؛ یکی کشف حقایق درون تاریخ است که این افراد در دل تاریخ بودند و فضایی داشتند و خود را به منصه ظهور گذاشتند. به خصوص حضرت سلمان که خیلی خاص است. حضرت سلمان مسیری را رفت که هر انسانی باید طی کند و زحمتهای بسیاری بکشد تا به کمال رسید و از این حیث شخصیت سلمان یک الگو است و باید به عنوان یک مدل به جوانان معرفی کرد.
وی افزود: در پژوهشی که من انجام دادم سعی کردم مخاطب با شخصیت مختلف سلمان ارتباط برقرار کند. در این کتاب سعی کردم ویژگیهای خاص از زندگینامه خودنوشت سلمان و از منابع متقدم استفاده کنم. در منابع تاریخی علاوه بر اتوبیوگرافی سبک زندگی آن زمان را ثبت کرده بود و من توانستم بر آن اساس حضرت سلمان را تعریف کنم و اوج کتاب آنجایی است که سلمان از عمق رابطه پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) سخن میگوید.
این نویسنده با بیان اینکه در بین تاریخنگاری جای تکنگاری خالی است، گفت: کتب تراجم زیاد داریم که مجموعهای از صحابه را کار کردهاند ولی تک نگاریها بسیار محدود است. امیدواریم در این همایش و دورهماندیشیها به این موضوعات بیشتر پرداخته شود.
#همایش
#تجلیل
#معرفی_کتاب
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
⭕️ضرورت جهش ابنخلدونی/ نگاهی به پژوهشهای رسول جعفریان در گفتوگو با دکترموسی نجفی
مرور کارنامه علمی استاد رسول جعفریان فرصتی شد تا سی و اندی سال کارنامهاش را زیر ذرهبین بگذاریم و از نگاه و برداشت خودمان او را از لابهلای پژوهشها و کارهای کتابخانهایاش نقد کنیم. نمیدانم این مرور و نقد چه قدر منصفانه بود؟ اما برای اینکه بتوانیم او را بهتر بشناسیم و برای برخی سوالهایمان جواب داشته باشیم، سراغ دوستان و منتقدانش رفتیم. منتقدانی که در نگاه نخست کارنامه علمی جعفریان و تلاشهای خستگیناپذیرش را قبول دارند، اما در برداشت و نگاهش به بعضی مسائل به ویژه درباره پژوهشهای تاریخ علم و طب اسلامی انتقاداتی داشتند؛ انتقاداتی که باعث نشد همه تلاش روحانی مصمم و خوشفکر گروه تاریخ دانشگاه تهران که برای افزودن به غنای کتابخانههای مجلس شورای اسلامی و دانشگاه تهران انجام داده است، نادیده گرفته شود. در این مصاحبه که سراغ دکتر موسی نجفی، محقق و استاد تمام علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رفتیم تا از دریچه نقد و نظرش به بررسی کارنامه علمی استاد رسول جعفریان بپردازیم. در این نقد و نظر نوع نگاهش به انقلاب با تکیه بر کتاب «جریانها و سازمانهای مذهبی سیاسی ایران (سالهای 1357- 1320) » به میان آمد، به تشابه و در عین حال تفاوت جعفریان و ابنخلدون اشاره شد، تاثیر استادان حوزه علمیه بر شیوه پژوهشش، قدر و ارزش تالیفاتش در حوزه صفویه مرور شد و آنچه بیشتر دامنه پیدا کرد، نقد دوست دیرین جعفریان به نگاه و نظرش درباره تاریخ تمدن اسلامی است و اینکه نجفی نوع نگاه جعفریان به طب اسلامی را شتابزده میداند.
🔵چه زمانی با شخصیت علمی رسول جعفریان آشنا شدید؟
🔴سابقه آشنایی من و آقارسول جعفریان به سی و چند سال پیش برمیگردد. قبل از اینکه جعفریان اسم و رسمی پیدا کند و به نامی معتبر تبدیل شود. هر دو اهل اصفهان بودیم و یک رگه همشهریگری با همدیگر داشتیم و حوزه مطالعاتی هر دوی ما، تاریخ بود. یادم نیست دقیقا سر چه بحثی به یکدیگر نزدیک شدیم؛ شاید سر بحث «ارزیابی مناسبات فکری آیتالله مطهری و دکتر علی شریعتی» همدیگر را دیدیم ... 🔴مشروح مصاحبه دکتر موسی نجفی درباره آثار و افکار دکتر رسول جعفریان را به نشانی زیر دنبال نمایید :
#مصاحبه
http://farhangemrooz.com/news/60437/ضرورت-جهش-ابن-خلدونی-نگاهی-به-پژوهش
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅ #مصاحبه
حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان، استاد تاریخ و رئیس کتابخانه دانشگاه تهران: امروز رشته تاریخ در قم به صورت کامل حضور دارد و مرور40 سال رشد این رشته در قم پس از انقلاب میتواند موضوع پژوهشی جدی باشد. من هم سهم کوچکی در دوران آغاز تاسیس این رشته داشتم...
👉 https://b2n.ir/66196
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
#کتاب «مجموعه مقالات اربعین»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج
دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اربعین، کتاب «مجموعه مقالات اربعین» تألیف جمعی از نویسندگان، در پژوهشکده حج و زیارت تهیه شده و از سوی نشر مشعر منتشر شد. این کتاب شامل مجموعه مهمترین مقالات نوشته شده درباره اربعین حسینی به زبان فارسی در نشریات کشور است. این کتاب در دو بخش تنظیم شده است:
بخش اول: #مقالات پژوهشی
در بخش نخست هجده مقاله از مجلات آورده شده و در بخش دوم بیست و دو مقاله مرتبط با اربعین از روزنامه ها انتخاب و منتشر شده است. همچنین «کتابشناسی توصیفی اربعین حسینی» به صورت مستقل در این مجموعه منتشر شده است. بخش اول این کتاب شامل مقالات پژوهشی است که عناوین این مقالات عبارت است از: ضرورت بحث اربعین، دلیل بزرگداشت اربعین چیست؟، فلسفه بزرگداشت اربعین حسینی چیست؟، نگاهی به زیارت اربعین سالارشهیدان، مطاف دلها (به مناسبت اربعین حسینی)، پژوهشی در اربعین حسینی، تحقیقی درباره اربعین حسینی، پیام اربعین در زیارت اربعین، ویژگی های امام حسین علیه السلام در زیارت اربعین، اربعین در فرهنگ اهل بیت علیه السلام، تحلیل مبنای تاریخی اربعین حسینی، کل یوم عاشورا، نگاهی به آموز ه های دعای اربعین، از عاشورا تا اربعین، بررسی دنباله قیام حسینی در شام و اربعین، اربعین های خونین، مأخذشناسی اربعین و کتاب شناسی توصیفی اربعین حسینی.
#معرفی_کتاب
#اربعین
#صفر
🔅🔅🔅🔅🔅🔅
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60