eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
«شناسایی منابع تاریخ کرمان» با ارائه دکتر جمشید روستا 1 مرداد 1400 برگزار می گردد. 👉 https://b2n.ir/a96853 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مسیر حرکت پیامبر (ص) به غدیر.pdf
13.63M
| PDF 📌 منطقه جغرافیایی فعلی غدیر خم ⚠️حجم اصل پاور به همراه فیلم ها حدود ۱۰۰ مگابایته که امکان ارسالش در ایتا وجود نداره. ✍🏼 تهیه و تنظیم: -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هنر افشاریه دوران حکومت افشار، دوران پر التهابی بود که تماما به جنگ گذشت. مسلما در چنین بستری، هنر زمینه های مساعد برای پرورش را نیافت اما تحولاتی در آن پدید آمد که زمینه ساز هنر قاجاریه شد. هجوم افاغنه به اصفهان و فتح آن دیار در سال 1135 هجری قمری، به انقراض و نابودی سلسله منجر شد. بدین ترتیب دوره آشفته و بی سامانی در تاریخ ایران، با از هم گسیختگی کشور در دوران صفوی و غضبهای کوتاه مدت حکومت از سوی آغاز شد. با این همه، مدعیان صفوی برای تصاحب قدرت جنگیدند که در این میان قلی خان یعنی نادرشاه افشار به قدرت رسید. دوران سلطنت افشار و حکومت افشاریه در مجموع یازده سال به طول انجامید که این دوران کوتاه نیز بیشتر به جنگ و کشورگشایی گذشت و بزرگترین رهاورد آن، فتح هندوستان بود که با چپاولهای گسترده همراه گشت. نادرشاه که بسیار به همراهان و زیردستان خود مشکوک بود حتی به پسرش رحم نکرد و وی را کور کرد و در نهایت در سال 1160هجری قمری در خواب به دست نزدیکانش به قتل رسید. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
در دوران در جو ناآرام زمان نادرشاه نقاشی درباری از تحول باز ماند. فقط نقاشی های دیواری بزرگ که احتمالا رابط میان نمونه های اواخر قرن یازدهم و اواخر قرن دوازدهم هجری در سبک زند و شامل چند پرتره از نادرشاه هستند ، موجود است. گاه گفته می شور که هنرها در آشفتگی های سیاسی نمو می یابند و البته این امر در مورد دوره تیموری صادق است ؛ اما قرن دوازدهم یکی از آشفته ترین دوره های سیاسی- تاریخی ایران، دست کم در نقاشی است و شاید عقیم ترین و غیرخلاقانه ترین زمانهاست که شاهد خرد شدن سبک بومی در طوفان اندیشه ها و اصول اروپایی بود.  گاه گفته می شور که هنرها در آشفتگی های سیاسی نمو می یابند و البته این امر در مورد تیموری صادق است ؛ اما قرن دوازدهم یکی از آشفته ترین دوره های سیاسی- تاریخی ایران، دست کم در نقاشی است و شاید عقیم ترین و غیرخلاقانه ترین زمانهاست که شاهد خرد شدن سبک بومی در طوفان اندیشه ها و اصول اروپایی بود. از مهمترین ویژگی های نقاشی ایران در قرن دوازدهم ، زوال و کاهش تذهیب کتب است. هنرمندان به جای کتاب ، هنر خود را صرف نقاشی رنگ روغن و هر چه بیشتر تزئین اشیاء کوچک (قلمدان، آیینه دان، صندوقچه و لفاف و جلد کتاب) با خمیر کاغذ لاکی یا چوبی می کردند. در افشاریه، شیوه درباری و عوامل اروپایی و آن از طریق روابط شاگرد و استادی تشخیص داده می شود. به طور کلی ویژگیهای اروپایی نسخه مصور این دوره، همچون سایه اندازی رنگ ، برجسته نمایی، جامه سازی و ژرف نمایی، همه سطحی است و ادراک تصویری و مضمون کار به طور خطاناپذیری ماهیت ایرانی خود را محفوظ داشته است. بیشتر نقاشی های این دوره در قالب مرقع است مجموعه ای از نقاشی و خوشنویسی که گاهی اوقات در قالب های پرشکوه و بعضی اوقات در قالب های کسل کننده ظاهر می شود. نقاشی افشاریه، تاثیر شیوه نقاشی اروپایی را تصدیق کرد، ضمن اینکه قوانین و اصول نقاشان نسل گذشته را حفظ نمود و تنها تفاوت موجود، تغییرات در جزئیات لباس است. در ضمن ، نارضایتی و خیزش مردم در زمینه هنرها در تلاش برای ایجاد نوعی سبک نسبتا رئالیستی متجلی شد، گو اینکه در گیر قرار دادهای بی روح و سرد آکادمیک بود . برخی از عناصر جدید (واقع گرایی) مردمی و عامیانه در چهره نماری های متعدد آشکار است. از مهمترین آثار نقاشی بجای مانده از این دوره می توان به نقاشی دیواری "پیروزی نادرشاه در کرنال" اشاره کرد که در تالار اصلی کار شده است. هنرمند این اثر# "محمد صادق" است که به نام های و نیز شهرت دارد. همچنین دو تک چهره از باقی مانده که به شیوه نقاشی رنگ و روغن و کاملا در استایل غربی است. لازم به ذکر است که چندین پرتره از تا کنون بدست آمده اما کارشناسان هنری در اصالت این آثار مشکوک هستند و بیشتر زمان نقاشی آنها را به دوران زند و نزدیک می دانند تا دوره . به هر ترتیب، جنگ های پی در پی و دوران کوتاه حکومت افشاری، مجال آن را به هنر نداد که بتواند خیزش یابد و بجز تاثیرات غربی و هنر بومی رهاوردی برای هنر خاصه نقاشی، حاصل نشد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
در دوران حکومت نادرشاه، ایران به بزرگ‌ترین وسعت خود از زمان  شاهنشاهی ساسانی رسید.نادر بر تمامی یا بخش‌هایی از کشورهای کنونی ایران، ، ،  آذربایجان، ،# بحرین،# ترکمنستان، ،# پاکستان،# عراق، ،# امارات متحده عربی و  تسلط داشت. با مرگ او، امپراتوری وی به سرعت از هم فروپاشید و میان ،  و خانات قفقاز تقسیم شد، درحالی که تنها بخش‌هایی از  تحت حکومت بازماندگان نادر باقی ماند. در نهایت، به سال ۱۷۹۶ میلادی،  قاجار با فتح خراسان و از بین بردن بازماندگان نادر، مجدداً ایران را یکپارچه کرد و یک شاهنشاهی ایرانی جدید را پایه گذاشت. نام سلسله افشار از نام  افشار، یکی از قبایل  در شمال شرقی ایران، گرفته شده‌است.ایل افشار اوایل سده هفدهم میلادی، توسط# شاه عباس یکم صفوی و برای دفاع از مرزها در برابر ازبک‌ها، از آذربایجان به مناطق شمال شرقی کوچانده شده بودند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
قلمرو دولت‌های منطقه پس از تجزیه دولت تنظیم: سرکار خانم زهرا صفرزاده -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
واکاوی نقادانه روش ماریا دکاک در فهم حدیث غدیر نویسنده: مهیار خانی مقدم منبع: پژوهشنامه علوی سال یازدهم پاییز و زمستان ۱۳۹۹ شماره ۲ (پیاپی ۲۲) 57-79 پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی به بررسی فصل دوم از کتاب «جامعه کاریزماتی: هویّت شیعه در صدر اسلام» و نقد روش مؤلفش، ماریا دکاک در فهم حدیث غدیر می پردازد. روش فهم وی دارای برخی نقاط قوت مانند اهتمام بر استفاده از منابع معتبر فریقین در فهم حدیث غدیر، دقّت در مؤلف کتاب الولایه، تأکید بر حفظ یکپارچگی متن حدیث غدیر، عنایت برنقش اقتضائات اجتماعی و مذهبی در نقل روایات و تحلیل عقلی در ردّ معنای محبّت برای مولی است. البته نقاط ضعفی نیز وجود دارد؛ مانند منحصر کردن ناقلان و راویان حدیث غدیر به افراد مدنی، عدم عنایت بر نقش ضابط بودن در پذیرش حدیث، تأکید بر جعلی بودن احادیث حاوی نام امامان (ع) و اشتباه در اعلام سبب صدور حدیث غدیرخم. تحلیل آسیب های روش فهم دکاک بیانگر فهم نادقیق وی از حدیث غدیر است که بی تأثیر از نظرات اهل سنّت که در فضای علمی خاورشناسان منتشر شده، نیست. https://b2n.ir/s75392 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
اعتبارسنجی رویکرد مستشرقان به رویداد غدیر نویسنده: محمدرضا احمدی ندوشن منبع: تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال شانزدهم پاییز و زمستان ۱۳۹۸ شماره ۲ (پیاپی ۴۷) 5-21 جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و رویداد غدیر همواره مطمح نظر عالمان شیعه و سنی بوده است، مستشرقان نیز بدین موضوع پرداخته اند. این پژوهش رویکرد مستشرقان به رویداد غدیر را ارزیابی می کند. برخی پژوهشگران رویکردها را بررسی کرده، اما آنها را ارزیابی ننموده اند. نگارنده درصدد ارزیابی رویکرد مستشرقان به رویداد غدیر با استناد به منابع معتبر تاریخی و حدیثی است. بدین روی، با روش توصیفی تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای به این نتیجه دست یافته که برخی از مستشرقان با تکیه بر برخی از منابع اهل سنت، منکر رویداد غدیر شده اند که این با دلایل فراوانی از شیعه و سنی بر وقوع این رویداد با چالش روبه روست. برخی از مستشرقان نیز به تحریف رویداد غدیر و یا موروثی دانستن جانشینی روی آورده اند که به نظر می رسد ناآشنایی دقیق با باورهای شیعه سبب رویکرد مذکور گردیده است. اسناد فراوان دالّ بر ضرورت جانشینی امام علی علیه السلام رویکرد مستشرقان را با چالش جدی روبه رو می کند. از سوی دیگر، برخی از مستشرقان رویداد غدیر را بی طرفانه بررسی کرده اند. https://b2n.ir/y71598 تنظیم:سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🍃صلوات خاصه علیه السلام 🌻اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُورا يَسْتَضِي‏ءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.🌻 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مقالات پذیرفته شده در همایش ملی امام هادی (ع).pdf
8.51M
🌻مجموعه مقالات سیره پژوهی امام هادی علیه السلام تنظیم: سرکار خانم لیلا همايون فر -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔶🔷🔶🔷🔶 🔶🔷🔶🔷 🔶🔷🔶 🔶🔷 🔶 🌅پیشاپیش عید بزرگ خدا عید غدیر راخدمت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریفو شما همراهان عزیز تبریک می گوییم.🌷 🔸«حدیث غدیر»🌱در میان خیل احادیثی که به برتری و ولایت امام علی علیه السلام حکایت می کند در واقع آخرین و مهم ترین دلیل است که پذیرش آن به طور ضمنی# اعتراف به حقانیت شیعه را دارد. از این رو جستجو و مشاهده مشاهدات دانشمندان و مورخان اهل سنّت با چنین واقعه ای داده های فراوانی را در تحلیل تاریخی پیش رو قرار می دهد. 🔸آن چه مسلّم است پذیرش واقعه غدیر و پذیرش مبانی فکری اهل سنّت دوگانه ی مقسمی است که توجیهات و پاسخ های آن و پذیرش هر دو از خود این دوگانه غریب تر به نظر می آید و البته چون راهی غیر از گفتن چنین سخنانی باقی نمی ماند پس برای محقّقان تاریخی قابل پیش بینی است. 🔶درهر صورت رویکرد بزرگان آنان به سه بخش تقسیم می شود 🔸1. افرادی که «حدیث غدیر »🌱را ذکر می کنند و به تواتر آن هم اشاره می کنند. 🔸2.افرادی که به جزئیات این حدیث اشاره می کنند ولی در هنگام نقل حدیث سکوت می کنند. 🔸3. افرادی که در مورد حدیث کاملا سکوت می کنند که البته با وجود کم بودن تعداد دسته ی سوم ولی می توان آن ها را قربانی سانسور چه از طرف خودشان و چه بقیه دانست مانند طبری با وجود نوشتن کتاب الولایه فی طرق حدیث الغدیر مفصلا به این اسناد حدیث می پردازد اما با توجیه مختصری کلا از نقل واقعه حدیث برخلاف روال متداول تاریخ نویسی خود رد می شود. او حتی حجه الوداع را ذکر می کند و می گوید که در مقابل شکایتی که از حضرت علی علیه السلام شده است اتفاقاتی افتاده است 🔸دسته ی اول تعداد زیادی هستند که در این پست به بخشی از آن توجه می شود و دو دسته ی بعد و توضیحات آن در مقابل واکنش عجیبشان در مورد متواترات تاریخ را در هفته های آینده ذکر خواهیم کرد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
امام علی علیه السلام15 صحابه 📌عده زیادی از علمای اهل سنت به تواتر حدیث غدیر خم اعتراف کردند: 1.أبو حامد الغزالي المتوف ى 505 ، در کتاب سر العالمین می نویسد: وأجمع الجماهير على متن الحديث من خطبته في يوم غدير خمّ باتّفاق الجميع. مجموعه الرسائل الامام الغزالی ، ص 483 . ⬇️1⃣ 2.- شمس الدين أبو عبد الله الذهبي. در ادامه می آید که ابن کثیر از او این مطلب را نقل کرده است. 3.– ابن کثير، هنگام بحث و بررسي روايت غدير، از ذهبي نقل ميکند: «وصدر الحديث )من كنت مولاه فعلي مولاه( متواتر، أتيقن أن رسول الله )صلى الله عليه وسلم( قاله، وأما )اللهم وال من والاه( فزيادة قوية الإسناد. » ابنك ثير، البداية والنهاية، ج 5، ص 233 استاد ما ابو عبد الله ذهبي گفته است كه حديث «من کنت مولاه ... » متواتر است و يقين دارم که پيغمبر آن را فرموده است، اما جمله ی «اللهم وال من والاه » زياد هاي است که سندش قوي ميباشد. 4.شمس الدین ابن الجزري – متوفای 833 قمری؛ وی نیز روايت غدير را، با هشت طريق نقل کرده و در خصوص تواترش رساله های به نام اسني الطالب نوشته و میگويد: «صحيح عن وجوه كثيرة، متواتر عن أمير المؤمنين علي، وهو متواتر أيضاً عن النبي، رواه الجم الغفير عن الجم الغفير، ولا عبرة بمن حاول تضعيفه ممن لا اطلاع له في هذا العلم وصح عن جماعة ممن يحصل القطع بخبرهم. » أسنى المطالب، جزري، ص 48 «اين روايت از جهات فراوانی صحيح و از جهت امير المؤمنين علي ]علیه السلام[ و رسول خدا ]صلی الله علیه و آله[ متواتر است. گرو ههاي زيادي از گروههاي زياد ديگری، آن را روايت ك رد هاند. سخن كساني كه بدون آگاهي از دانش حديث آن را ضعيف دانسته اند، ارزشي ندارد و نبايد به آن اعتنا كرد و از طرف جماعتي تصحيح شده است که به خبر آنان يقين حاصل می شود. » -5 جلال الدین سیوطی – متوفای 910 قمری- که مناوی، از او این مطلب را نقل کرده است. -6 مناوي شافعی – متوفای 1013 - هنگام شرح روايت غدير، از سيوطياین چنین نقل کرده است: « حديث متواتر » مناوي، فيض القدير، ج 6، ص 218 . وج 6، ص 2 7.سمناني – متوفای 736 قمری؛ وی در کتاب عروة، مینویسد: « وهذا حديث متفق على صحته. » العروة لأهل الخلوة، سمناني، ص 422 ط. طهران سنة 1404 «اين روايتی است که بر صحتش اتفاق نظر وجود دارد. » -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j