eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
شمربن ذی الجوشن: شمر به همراه خود چهار هزار جنگجو و نامه ی تهدیدآمیزی از سوی ابن زیاد، برای عمر بن سعد آورده بود. ابن سعد با دیدن نامه، خطاب به شمر گفت : کاری را که در آن امید صلاح بود تباه کردی. با این حال، عمر بن سعد دستور ابن زیاد را مبنی بر جنگ با امام حسین(ع) پذیرفت و شمر سردار سپاه او گردید. چون عبیدالله دستور داده بود که اگر توان انجام چنین کاری را ندارد، فرماندهی سپاه را به شمر محوّل کند. و ابن سعد بی معطّلی لشگر را برای جنگ مهیّا کرد. تا این که روز عاشورا حضرت(ع) به دستور عمربن سعد شهید و دست ابن سعد به خاطر رسیدن به حکومت ری به خون حسین(ع) آغشته شد. ابن سعد بعد از شهادت امام حسین(ع) در كوتاه ترين زمان سر آن حضرت(ع) را به كوفه فرستاد. و در طی نامه ای به ابن زیاد نوشت که؛ 《انّي قَتَلتُ السَّيدَ المَحجَبا املأ ركابي فِضّةً او ذَهَبَاً قَتَلتُ خَيرَ النّاسِ امّا واباً وخَيرُهُم من يَذكُرُون النَّسبا》 ركاب مرا از نقره و طلا پر كن! چون من برترين آقا را كشته ام! كسي كه از نظر نسب بهترين انسان هاست. كسي را كشته ام كه برترين پدر و مادر را دارد. ابن زياد سخن او را نپسنديد و هنگام رویارویی به وی گفت : اگر حسين را چنين مي شناختی، چرا او را به شهادت رساندی؟ به خدا سوگند تحفه ای از سوی من به تو نمی رسد! سپس عبيدالله از او خواست تا نامه وی  را مبني بر حكومت ری پس بدهد. ابن سعد گفت : آن نامه از بين رفته است و عبيدالله گفت كه آن را از تو خواهم گرفت! ابن سعد كه ديگر دستش از همه جا كوتاه شده بود، حالت خويش را چنين وصف كرده است : هيچ كس بدتر از من به خانه خويش باز نگشت، زيرا از اميری فاجر و ظالم  اطاعت كرده و عدالت را پايمال و قرابت را قطع كرده ام! بعد از اين جريان عمر بن سعد نه به حكومت ری رسيد، چون ابن زياد سخت از او به خاطر تمرّدش ناراحت بود و نه در كوفه امنيت و آرامش داشت. ابن  سعد به هنگام قيام سليمان بن صُرَد خزاعى كوفى به خون خواهى از قاتلان امام حسين(ع) در سال ۶۵ قمری از بيم كشته شدن به دست مردم شبها در دارالاماره مى خوابيد. آنگاه كه مختار بن ابى عُبيدة ثقفى در سال ۶۶ هجری به خونخواهى آن حضرت(ع) قيام كرد و بركوفه مسلط شد، عمر بن سعد همراه با محمد بن  اشعث كه او نيز از شركت كنندگان  اصلى جنگ كربلا بود، فرار كرد. اما به وقت خروج مردم كوفه برضد مختار، به كوفه بازگشت و با ديگر سران مخالف مختار، رهبری مردم را به  دست گرفت ولى با شكست كوفيان بار ديگر از كوفه گريخت و به سوی بصره  حركت كرد تا به مَصعب بن زبير پناهنده  شود. مختار يكى از فرماندهان خود را به نام  عبدالله بن کامل شاکری را به تعقیب آنان فرستاد. وی ابن سعد را کشت و سرش را با خود به کوفه آورد. به نقلی وی ابن سعد را دستگير كرده و به نزد مختار آورد و ابن سعد و پسرش حفص كه او نيز در مجلس مختار بود، به دستور مختار كشته شدند و پس  از آتش زدن بدن آنان سرهای آن دو را برای محمد بن حنفيه به مدينه فرستاد. اين بود عاقبت اب سعدی كه امام حسين(ع) را به شهادت رساند و همانطور كه امام(ع) هم پيش بينی كرده بود، حتی از گندم ری هم چيزی نصيبش نشد. 📚منابع : ۱)تاریخ يعقوبى، ج۲، ص۲۵۹ ۲)موسوعة كلمات الامام الحسين(ع)، ص۲۰۵ ۳)انساب الاشراف بلاذری، ج۳، ص۱۷۶ ۴)تاريخ طبری، ج۵، ص۴۶۷ ۵)مقتل الحسین خوارزمی، ج۱، ص۲۴۱ ۶)اخبارالطوال دینوری، ص۲۵۳ ۷)بحارالانوار مجلسی، ج۴، ص۳۸۳ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
سنان بن انس: 🔹پدرش (ابوعمرو) نام داشت و نام پدر بزرگش (اَنَس) بود و او را به اسم پدربزرگش می‌شناختند. 🔹سَنان در کوفه متولد شد، اما تاریخ ولادتش معلوم نیست. 🔹بنا بر نقل ابن ابی الحدید معتزلی از ابن هلال ثقفی، سنان در زمان خلافت امام علی(ع)، کودک بوده و آن حضرت(ع) خبر می دهد که وی فرزند رسول خدا(ص) را خواهد کشت. 🔹برخی تواریخ، سنان را جنگجو و شاعری سبک سر و مجنون دانسته‌اند. 🔹وی یکی از کسانی است که در کنار شمر بن ذی الجوشن و خولی بن یزید قتل امام حسین(ع) را به وی نسبت می دهند. 🔹در منابع آمده است که در واپسین لحظات حیات امام حسین(ع) آنگاه که در گودال قتلگاه افتاده بود و کسی از سپاه عمر سعد جرأت تمام کردن کار را نداشت؛ سنان بن انس بر بالای گودال رفته و با نیزه بر پشت و سینه ایشان زد و آن حضرت(ع) را به شهادت رساند. 🔹در برخی روایات گفته شده است که وی بر سینه ی امام(ع) نشست و سر او را از قفا جدا کرد. 🔹در هنگام آشفتگی اوضاع کوفه، پس از مرگ یزید، سنان که به عنوان یکی از قاتلان اصلی حسین(ع) شناخته می‌شد؛ زندگی پنهانی در پیش گرفت و در برخی از نقل‌ها، پس از قیام مختار ثقفی، از کوفه خارج شد و به بصره و اطراف آن گریخت. 🔹به نقلی سَنان به دست یاران مختار ثقفی کشته شد. 🔹در مورد نحوه هلاکت وی، روایات متعددی وجود دارد که از مهمترین آنها اینکه مأموران مختار ثقفی در سال ۶۶ قمری از خون خواهان و منتقمان امام حسین(ع) سنان را در شهر بصره، دستگیر کرده و خانه اش را ویران نمودند، سپس دست و پایش را بریده و سر از بدنش جدا کردند و او این گونه به درک واصل شد. 📚منابع : ۱)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۸۶ ۲)انساب الاشراف بلاذری، ج۳، ص۲۰۴ ۳)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۴۱۴ ۴)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۲ ۵)وقعة الطف ابومخنف، ص۲۵۵ ۶)تاریخ طبری، ج۵، ص۴۵۳ ۷)اللهوف ابن طاووس، ص۲۱۱ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅ در کوفه: شایعه شهادت هانی در شهر کوفه پیچید، جنگجویان قبیله مذحج به فرماندهی عمرو بن حجّاج، قصر عبیدالله را به محاصره در آوردند. عبیدالله بن زیاد که وحشت کرده بود، به شریح قاضی گفت : «برو و هانی بن عروه را ببین و بعد بر بام قصر برو و خبر سلامتی هانی را به آنها بده.» شریخ نزد هانی آمد، هانی وقتی چشمش به شریح افتاد گفت : «می بینی که با من چه کرد؟» شریح گفت: «تو که زنده ای!» هانی گفت : «با این وضع زنده ام! به قوم من بگو اگر بروند مرا می کشد.» شریح قاضی به مردم که قصر را محاصره کرده بودند، گفت : «این حماقت چیست؟ مرد زنده است و با امیر گفتگو می کند.» مردم هم که این سخن را از قاضیِ بزرگ کوفه، شریح شنیدند، پراکنده شدند. 📚منبع: منتهی الآمال محدث قمی، ج۱، ص۵۷۹ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅درکوفه: بعد از فتوای شُریح قاضی به قتل امام حسین(ع) عُبیدالله بن زیاد در مسجد کوفه خطبه خواند و مردم را به کشتن امام حسین(ع) تحریک کرد. از روز ششم محرّم بازار آهنگران کوفه محل رفت و آمد مردمانی بوده است که مشغول خرید و فروش شمشیر، نیزه، تیر، سرنیزه یا تیز کردن و تعمیر نعل اسبشان بودند. و هر کس شمشیر یا نیزه و یا تیری می خرید، آن را نزد آهنگران تیز می کرد و به سمّ آغشته می کرد. بعضی از آن تیرها یک شعبه و بعضی سه شعبه بودند. 📚منابع : ۱)معالی السبطین،ج۱، ص۳۱۲ ۲)الوقایع و الحوادث،ج۲،ص۱۲۴ ۳)وسیلة الدارین فی انصار الحسین(ع)،ص۷۹ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅در شام : کاروان اسرای کربلا و سر مبارک امام حسین(ع) وارد کاخ یزید شد. مجلس در کاخ یزید، رسمی می شود. بزرگان شام و نمایندگان دیر ادیان همچون بزرگ یهود و نماینده رسمی پادشاه روم در کاخ حاضر شدند. 《فَهَنَّؤوهُ بِالفَتحِ》 و به خاطر این پیروزی به یزید تبریک می گفتند. یزید نیز در حالی که شراب می نوشید. 《وَضَعَ رَأسَ الحُسَينِ(ع) بَينَ يَدَيهِ فِی طَسْتٍ مِن ذَهَبِ..ثُمَّ قالَ بِالخَيزُرانَةِ بَينَ شَفَتَيِ الحُسَينِ(ع)》 سر مبارک امام حسین(ع) جلوی او در تشت طلا بود، با چوپ خیزران (نی)، بر میان دو لب مبارک امام حسین(ع) می زند و و در حالت مستی، با خویش شعری را زمزمه می کرد که حکایت از کینه بنی امیه از پیامبر(ص) و مسلمان نبودن یزید، دارد : (لَيتَ أشياخي بِبَدرٍ شَهِدوا، جَزَعَ الخَزرَجِ مِن وَقعِ الأَسَلِ، لَعِبَت هاشِمُ بِالمُلكِ فَلا، خَبرُ جاءَ و لا وَحيٌ نَزَلَ) ♦️كاش پدرانم در بدر، اكنون بودند و بى تابى خزرج را از زخم سلاح مى ديدند. بنی هاشم، با فرمان روايى، بازى كردند و گرنه نه خبرى (قرآنی) آمده و نه وحی ای بر محمد نازل شده است. 📜شیخ صدوق به نقل از امام رضا(ع) در حدیثی بسیار مهم، چنین نقل می کند : 《لَمَّا حُمِلَ رَأْسُ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) إِلَى الشَّامِ أَمَرَ یَزِیدُ لَعَنَهُ اللَّهُ فَوُضِعَ وَ نُصِبَتْ عَلَیْهِ مَائِدَةٌ فَأَقْبَلَ هُوَ لَعَنَهُ اللَّهُ وَ أَصْحَابُهُ یَأْکُلُونَ وَ یَشْرَبُونَ الْفُقَّاعَ فَلَمَّا فَرَغُوا أَمَرَ بِالرَّأْسِ فَوُضِعَ فِی طَسْتٍ تَحْتَ سَرِیرِهِ وَ بُسِطَ عَلَیْهِ رُقْعَةُ الشِّطْرَنْجِ وَ جَلَسَ یَزِیدُ عَلَیْهِ اللَّعْنَةُ یَلْعَبُ بِالشِّطْرَنْجِ وَ یَذْکُرُ الْحُسَیْنَ وَ أَبَاهُ وَ جَدَّهُ وَ یَسْتَهْزِئُ بِذِکْرِهِمْ فَمَتَى قَمَرَ صَاحِبَهُ تَنَاوَلَ الْفُقَّاعَ فَشَرِبَهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ صَبَّ فَضْلَتَهُ عَلَى مَا یَلِی الطَّسْتَ مِنَ الْأَرْض》 ♦️هنگامى که سر حسین بن علی(ع) را به سوى شام بردند، یزید دستور داد آن‌ را در کنارى نهاده و سفره غذا را گستردند، و او با یارانش مشغول خوردن غذا و نوشیدن آبجو شدند، چون فارغ گشتند، امر کرد سر بریده حسین(ع) را در طشتى به پیش تخت او نهادند و میز بازى شطرنج را روى آن طشت گذارد و با یارانش به بازى شطرنج مشغول شد، و حسین(ع)، پدر و جدّش را به مسخرگى یاد می‌کرد، و چون از همبازیش می‌برد جام شراب را برگرفته سه بار می‌نوشید، آن‌گاه باقی مانده آن‌را در کنار طشتى که سر بریده امام(ع) در آن بود بر زمین می‌ریخت. بعد از اتمام مجلس در کاخ یزید، بی احترامی های یزید به ساحت مبارک امام حسین(ع)، نیز ادامه می یابد؛ یزید، مجددا، فرمان می دهد تا سر مبارک امام حسین را بر درب مسجد دمشق، آویزان کنند؛ حتی در سیره اعلام النبلاء، چنین نقل شده است که؛ 《فَنُصِبَ على بابِ مَسجِدِ دِمَشقَ رَأسَ الحُسَينِ(ع) مَصلوبا بِدِمَشقَ ثَلاثَةَ أيّامٍ》 به دستور یزید، سر مبارک امام حسین(ع) تا سه روز در دمشق، آویزان بود. با مشاهده این اقدمات شنیع یزید به نقل شیخ صدوق، دختر امام حسین(ع)، حضرت سکینه بنت الحسین(س)، فریادی برآورد : 《وَاللهِ ما رَأَيتُ أقسى قَلبا مِن يَزيدَ، ولا رَأَيتُ كافِرا ولا مُشرِكا شَرّا مِنهُ ولا أجفى مِنهُ》 به خدا سوگند، سنگ دل تر از يزيد و كافر و مشركى بدتر و جفاكارتر از او نديده ام. 📚منابع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۳۲ ۲)الاحتجاج طبرسی، ج۲، ص۱۲۲ ۳)مقتل الحسين(ع) خوارزمی، ج۲، ص۵۸ ۴)اللهوف ابن طاووس، ص۲۱۵ ۵)مَن لایحضره الفقیه شیخ صدوق، ج۴، ص۴۱۹ ۶)سير أعلام النبلاء ذهبی، ج۳، ص۳۱۹ ۷)أمالی شیخ صدوق، ص۲۳۰ @tarikh_j
📌روزشمار وقایع بعداز ... ۱۱ محرم حرکت به سوی ۱۱ محرم توسط بنی اسد(از اهل غاضریه) ۱۲ محرم ورود کاروان اسیران  به کوفه. ۱۹ محرم حرکت کاروان اسیران از کوفه به . ۱ صفر ورود اهل بیت(ع) و سر مطهّر امام (ع) به شام. ۲۰ صفر حسینی ۲۰ صفر ورود اهل بیت امام(ع) به http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
📌 غزالی (عالم مشهور مخالفین شیعه): است و هرکس او را لعن کند ملعون است!!!😳 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
📌 (عالم مشهور متعصب سنی ، شاگرد ابن تیمیه )می نویسد: یزید و بداخلاق بود. می خورد و منکر انجام می داد. خود را با کشتن (ع) آغاز کرد. 📚ذهبی، سیراعلام النبلاء، ج4، ص38 ✅ می نویسد: به اطرافیان و کارگزاران وی سرایت کرد. ساز و در و آشکار گردید و مردم آشکارا شراب می خوردند.' 📚مسعودی، مروج الذهب، ج3،ص۹۱ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
📍۷ صفر؛ شهادت یا ولادت؟ اخیرا در به تبعیت از ، ۷صفر را روز شهادت امام علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور، شهادت ایشان در #۲۸صفر است. ✅بررسی اقوال: بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ را ماه شهادت امام معرفی کرده اند. برای اولین بار مکی عاملی(شهید اول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است. که برگرفته از متنی با عنوان تواریخ الائمه الاثنی عشر، به یکی از علمای (۴ امامی) به نام بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است. در بررسی های انجام شده، انتساب آن درست نیست و ایشان قول خود را بدون سند آورده است. لازم به ذکر است که قاسم رسی متوفی 246قمری است. وی شهادت امام علیه السلام را ذکر و سال 260 را بیان کرده. اما وی در این تاریخ زنده نبوده است، پس چگونه تاریخ شهادت امام عسکری را نوشته است؟ هیچ یک از علمای بزرگ شیعه همانند شیخ ، ، و دیگران این گزارش را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر۲۸ صفر اتفاق دارند. گزارش بدون سند و است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست. در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن ۲۸ صفر، مورد توجه بوده و حتی برخی از نویسندگان همانند و قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند. منابعی چون اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند. 📌اما جالب آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند: طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز امام علیه السلام نقل کرده اند. البته این روایت نیز بدون سند و ضعیف است. 📌حال چگونه برخی روایت۷صفر درباره شهادت را از می پذیرند ولی روایت ولادت در۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است. 📚ر.ک. بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، . 💠 : به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن نبوده و همان ۲۸ صفر صحیح بوده و مشهور و صحيح میلاد امام کاظم در ماه ذی الحجه است. @tarikh_j
های مهم علمی و پژوهشی👇🏻👇🏻👇🏻 هایی جهت دانلود رایگان کتاب تقدیم شما: 🔺www.ketabnak.com 🔺www.urbanity.ir 🔺www.98ia.com 🔺www.takbook.com 🔺www.irpdf.com 🔺www.parsbook.org 🔺www.irebooks.com 🔺www.farsibooks.ir 🔺www.ketabesabz.com 🔺www.readbook.ir 🌀سایتهای مهم علمی،پژوهشی 🔺www.digitallibraryplus.com 🔺www.daneshyar.net 🌀بانک های اطلاعاتی 🔺www.umi.com/pqdauto 🔺www.search.ebscohost.com 🔺www.sciencedirect.com 🔺www.emeraldinsight.com 🔺www.online.sagepub.com 🔺www.springerlink.com 🔺www.scopus.com 🔺http://apps.isiknowledge.com 🔺www.anjoman.urbanity.ir 🌀پایان نامه های داخلی و خارجی 🔺www.irandoc.ac.ir 🔺www.urbanity.ir 🔺www.umi.com/pgdauto 🔺www.mhrn.net 🔺www.theses.org 🌀مقالات فارسی 🔺www.urbanity.ir 🔺www.shahrsaz.ir 🔺www.magiran.com 🔺www.civilica.com 🔺www.sid.ir 📚کتابخانه ملی ایران، آمریکا و انگلیس 🔺www.nlai.ir 🔺www.loc.gov 🔺www.bl.uk 🌀دسترسی آزاد روانشناسی و آموزش و پرورش: 🔺http://eric.ed.gov 💠اطلاعات عمومی کشورها: 🔺www.worldatlas.com 🌀مقالات رایگان کتابداری و اطلاع رسانی: 🔺www.infolibrarian.com 💠آرشیو مقالات از سال ۱۹۹۸ 🔺www.findarticles.com 🌀کتابخانه الکترونیک 🔺www.digital.library.upenn.edu/books 💠رایانه و بانکهای اطلاعاتی فارس: 🔺www.srco.ir 🌀دانشنامه آزاد اینترنتی: 🔺www.wikipedia.org 👈لینک گروه کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث: https://t.me/joinchat/A4IKTjvvmF80wPDm0M4ceg 👈لینک آرشیو کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث: https://t.me/Archives_of_files 👈فراخوان ها و اطلاع رسانی های علوم قرآن و حدیث: https://t.me/hamayesh1111! @tarikh_j
نامه براي جلوگيري از تكراري بودن موضوع پايان نامه چه اقدامي كنيم؟ براي حل اين مشكل پيشنهاد مي شود مراحل ذيل را دنبال كنيد: 1️⃣مرحله اول: جستجو در اصلي ترين منبع پايان نامه هاي فارسي يعني وبسايت ايران داك است http://www.irandoc.ac.ir/ 2️⃣مرحله دوم: مراجعه به شبكه جامع سيمرغ(نوسا) و جستجو در اين سامانه مي باشد http://simorgh.nosa.com/ 3️⃣مرحله سوم: جستجو در سيكا يعني سيستم يكپارچه كتابخانه هاي دانشگاه آزاد است http://78.38.208.190/portal/tabid/86/Default.aspx 4️⃣مرحله چهارم:جستجو در طرح هاي پژوهشي جهاد دانشگاهي http://fa.projects.sid.ir/ 5️⃣مرحله پنجم:سايت كتابخانه ملي واسناد www.nlai.ir 6️⃣مرحله ششم: مشورت با اساتيد حوزه مدنظر https://eitaa.com/myganj کتابخانه های اینترنتی آنلاین مثل کتابخانه فقاهت، امیرالمومنین،الف،تبیان یا سایت علم نت http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب «بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان (سلام الله علیهم)» تحقیقی است نوپدید برای پاسخ به پرسش‌های یادشده که به همت حجت‌الاسلام یداللَّه مقدّسی تألیف شده و از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت سلام الله علیهم حوزه علمیه قم، منتشر شده است. درباره تاریخ تولد و شهادت چهارده معصوم (سلام الله علیهم)، گزارش‌های تاریخی پراکنده‌ای وجود دارد که گاهی سبب پراکندگی ذهن‌ها می‌شود؛ هرچند در باره این موضوع در روند تاریخ، نوشته‌هایی به صورت‌های گوناگون عرضه شده است، ولی همچنان این پرسش‌ها وجود دارد که تاریخ درست تولد و شهادت معصومان (سلام الله علیهم) کدام است؛ عوامل و خاستگاه پراکندگی منابع تاریخی در این موضوع چیست؛ به چه گزارش‌ها و منابعی می‌توان اعتماد کرد؛ و راه‌های دستیابی به گزارش صحیح در این موضوع کدام‌اند.کتاب حاضر پاسخهای تحقیقی مناسبی در این باره ارائه داشته است. http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
⭕️گفتاری کوتاه درباره ظرفیت‌های تمدنی پیاده‌روی اربعین چرا راه‌پیماییِ اربعین در حال جهانی‌شدن است؟ رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از موکب‌داران عراقی حرکت عظیم راه‌پیماییِ اربعین را ظرفیت و ابزاری در جهت نیل امت اسلامی به «تمدن نوین اسلامی» دانستند و فرمودند « اگر ظرفیّتهای کشورهای اسلامی -ظرفیّت عراق، ظرفیّت ایران، ظرفیّت کشورهای دیگر منطقه‌ی غرب آسیا و شمال آفریقا- بر روی هم مجتمع بشود، اگر این ظرفیّتها به هم برسند، این دستها در هم گره بخورند، آن وقت امّت اسلامی نشان خواهد داد که عزّت الهی یعنی چه؛ تمدّن عظیم اسلامی را به جوامع عالَم نشان خواهند داد؛ باید هدف ما این باشد و این راه‌پیمایی اربعین میتواند یک وسیله‌ی گویایی برای تحقّق این هدف باشد.» از این رو، حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر در گفتار زیر نگاهی داشته‌ است به ابعاد و ظرفیت‌های تمدنی پدیده‌ی پیاده‌روی اربعین. در خصوص حرکت پرشور اربعین حسینی، سخت است که با قاطعیت بگوییم مهم‌ترین ویژگی‌های آن چیست. به ‌نظرم باید به چیستیِ ظرفیت‌های تمدنی و تاریخی این منسک بپردازیم. نکته‌ی اول این است که در این منسک ما به نوعی شاهد معنویتی متفاوت از جنس معنویت‌های دیگر در اسلام هستیم. معنویت‌هایی مثل نماز و روزه و دیگر مناسک معنوی در اسلام معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد، اما منسک اربعین حسینی علیه‌السلام گویا یک اعتکاف سیار است. بر خلاف اعتکاف‌های پیشینی که مثلاً به مسجد یا و مکان مقدس دیگری می‌رویم و چند روز آن‌جا خودمان را محصور می‌کنیم و به صورت متمرکز و ثابت به عبادت می‌پردازیم، این منسک اما از این ویژگی برخوردار است که عبادتش از جنس عبادت در حال حرکت است. در واقع یک نوع اعتکاف جمعی سیار است که در آن هر اقدامی که انجام می‌دهیم، اقداماتی از جنس زندگیِ عادی مثل خوردن و حرف زدن و خوابیدن و بحث علمی یا ذکر گفتن و نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنش‌ها، خودش مصداقی از این عبادت و این اعتکاف سیّار است. شاید به تعبیر دیگری بتوان گفت که جواز رفتارهای متکثر در متن این منسک باعث می‌شود که سالک خسته نشود و سالکان‌ بسیاری با ذواق متکثر و با ظرفیت‌های جسمی و روحی متکثر بتوانند با این منسک نسبت بگیرند. همین ویژگی به نوبه‌ی خودش باعث می‌شود که هر سال جمعیتی بیش از سال‌های گذشته را به‌سمت خودش دعوت کند. در واقع این ویژگیِ حرکت اربعین با یک شیبی، به آن استعداد جهانی‌ شدن می‌‌دهد و ما در همین دهه‌ی اخیر نرخ رشد و شتاب این شیب را به‌وضوح دیده‌ایم. نکته و ویژگی دیگرِ این منسک، «نظم معنوی» آن است. بر خلاف نگاه اولی و بدوی به قضیه که در بعضی موارد به ‌نظر می‌رسد شاید نظم دقیقی رعایت نشده باشد، مثلاً در مقوله‌ی بهداشت، اما وقتی به صورت کیفی‌تر تأمل می‌کنیم، متوجه می‌شویم که نه، در این‌جا نوعی نظم حاکم است که باعث می‌شود میلیون‌ها نفر در یک زمان و جغرافیای محدودی بتوانند حوائج عادی زندگی خودشان را تأمین ‌کنند و در عین حال، احساس سلوک در یک طریق معنوی داشته باشند. این پدیده اساساً با شاخصه‌های مدیریت عرفی جهانِ امروز هم‌خوانی ندارد. مثلاً ما نمی‌توانیم با این مدیریت عرفی بیست میلیون جمعیت از اقوام مختلف از کشورهای مختلف را با زبان‌ها و با خُلق و خو و فرهنگ‌های مختلف را در یک زمان و مکان محدود و مشخصی جمع کنیم و در عین حال کمترین ناهنجاری و تنش مذهبی و خشونت‌ را شاهد نباشیم. همه‌ی سالکان این طریق گویی در قراردادی نانوشته متعهد شده‌اند به یک اصولی از جنس اصول معنوی. انگار همه در محضر امام حسین علیه‌السّلام هستند. انگار همه در این دایره‌ی مغناطیسی امام معصوم، حلیم و باگذشت و بااخلاق شده‌اند و این را همه به‌وضوح حس کرده‌اند. http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
▫️اربعین، ظرفیتی برای تربیت نوجوانان تمدن‌ساز 🔹یکی از دغدغه‌های والدین، تربیت صحیح و اصولی فرزندانشان هست. هم‌چنین یکی از دغدغه‌های مهم برای ساختن تمدن اسلامی، تربیت نسل صالح و مصلح است. برای به وجود آمدن چنین تربیتی می‌بایست بسترهای لازم در خانواده، مدرسه و جامعه به وجود آید تا تربیت صحیح اتفاق بیفتد. 🔹پیاده‌روی اربعین یکی از بسترهای تربیت نوجوان تمدن ساز است. ظرفیت‌هایی که در این مراسم عظیم فراهم است به ندرت می‌توان در یک مجموعه فرهنگی یا یک مدرسه و حتی در جامعه در مدتی کوتاه به وجود آورد. 🔹در این مراسم معنویت فراگیر و جمعی، وحدت و کمک‌رسانی به هم‌نوعان و مسلمین، مدیریت فردی، مسئولیت‌پذیری جمعی، موکب‌داری و پخت غذا، تمرین شرایط سخت، گفت‌و گو با نوجوانان جهان اسلام تجربه میشود. 🔹همچنین وجود ظرفیت‌های فراوان و بی‌شمار دیگر که در یک زمان و مکان و حول امام معصوم شکل گرفته است، می‌تواند موجب برنامه‌ریزی مسئولین و فعالین فکری فرهنگی شود تا از مدت‌ها قبل از این مراسم و در حین برگزاری مراسم به برنامه‌ریزی و اعزام نوجوانان به این مراسم داشته باشند. http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
جلسه نشست علمی پژوهشی راهبردهای استمرار فرهنگ اربعین در تحقق تمدن اسلامی_ پژوهشگاه جامعه الزهرا س http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراسم تجلیل فرهیختگانی که تالیفی درباره سلمان فارسی داشتند👆👆 استاد فرهیخته گروه تاریخ جامعه الزهرا س، پژوهشگر محترمه،سرکار خانم ناهید طیبی ،نیز در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند. http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
"همایش سلمان ما؛ زلال چون مهتاب" سرکار خانم ناهید طیبی، نویسنده «سلمان حقیقت جاویدان» کتاب را شرح مختصری از زندگی سلمان دانست و گفت: شخصیت سلمان فارسی از دو جهت قابل بحث است؛ یکی کشف حقایق درون تاریخ است که این افراد در دل تاریخ بودند و فضایی داشتند و خود را به منصه ظهور گذاشتند. به خصوص حضرت سلمان که خیلی خاص است. حضرت سلمان مسیری را رفت که هر انسانی باید طی کند و زحمت‌های بسیاری بکشد تا به کمال رسید و از این حیث شخصیت سلمان یک الگو است و باید به عنوان یک مدل به جوانان معرفی کرد. وی افزود: در پژوهشی که من انجام دادم سعی کردم مخاطب با شخصیت مختلف سلمان ارتباط برقرار کند. در این کتاب سعی کردم ویژگی‌های خاص از زندگینامه خودنوشت سلمان و از منابع متقدم استفاده کنم. در منابع تاریخی علاوه بر اتوبیوگرافی سبک زندگی آن زمان را ثبت کرده بود و من توانستم بر آن اساس حضرت سلمان را تعریف کنم و اوج کتاب آنجایی است که سلمان از عمق رابطه پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) سخن می‌گوید. این نویسنده با بیان اینکه در بین تاریخ‌نگاری جای تک‌نگاری خالی است، گفت: کتب تراجم زیاد داریم که مجموعه‌ای از صحابه را کار کرده‌اند ولی تک نگاری‌ها بسیار محدود است. امیدواریم در این همایش و دورهم‌اندیشی‌ها به این موضوعات بیشتر پرداخته شود. http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
⭕️ضرورت جهش ابن‌خلدونی/ نگاهی به پژوهش‌های رسول جعفریان در گفت‌وگو با دکترموسی نجفی مرور کارنامه علمی استاد رسول جعفریان فرصتی شد تا سی و اندی سال کارنامه‌اش را زیر ذره‌بین بگذاریم و از نگاه و برداشت خودمان او را از لابه‌لای پژوهش‌ها و کارهای کتابخانه‌ای‌اش نقد کنیم. نمی‌دانم این مرور و نقد چه قدر منصفانه بود؟ اما برای اینکه بتوانیم او را بهتر بشناسیم و برای برخی سوال‌های‌مان جواب داشته باشیم، سراغ دوستان و منتقدانش رفتیم. منتقدانی که در نگاه نخست کارنامه علمی جعفریان و تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش را قبول دارند، اما در برداشت و نگاهش به بعضی مسائل به ویژه درباره پژوهش‌های تاریخ علم و طب اسلامی انتقاداتی داشتند؛ انتقاداتی که باعث نشد همه تلاش روحانی مصمم و خوشفکر گروه تاریخ دانشگاه تهران که برای افزودن به غنای کتابخانه‌های مجلس شورای اسلامی و دانشگاه تهران انجام داده است، نادیده گرفته شود. در این مصاحبه که سراغ دکتر موسی نجفی، محقق و استاد تمام علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رفتیم تا از دریچه نقد و نظرش به بررسی کارنامه علمی استاد رسول جعفریان بپردازیم. در این نقد و نظر نوع نگاهش به انقلاب با تکیه بر کتاب «جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی سیاسی ایران (سال‌های 1357- 1320) » به میان آمد، به تشابه و در عین حال تفاوت جعفریان و ابن‌خلدون اشاره شد، تاثیر استادان حوزه علمیه بر شیوه پژوهشش، قدر و ارزش تالیفاتش در حوزه صفویه مرور شد و آنچه بیشتر دامنه پیدا کرد، نقد دوست دیرین جعفریان به نگاه و نظرش درباره تاریخ تمدن اسلامی است و اینکه نجفی نوع نگاه جعفریان به طب اسلامی را شتاب‌زده می‌داند. 🔵چه زمانی با شخصیت علمی رسول جعفریان آشنا شدید؟ 🔴سابقه آشنایی من و آقارسول جعفریان به سی و چند سال پیش برمی‌گردد. قبل از اینکه جعفریان اسم و رسمی پیدا کند و به نامی معتبر تبدیل شود. هر دو اهل اصفهان بودیم و یک رگه همشهریگری با همدیگر داشتیم و حوزه مطالعاتی هر دوی ما، تاریخ بود. یادم نیست دقیقا سر چه بحثی به یکدیگر نزدیک شدیم؛ شاید سر بحث «ارزیابی مناسبات فکری آیت‌الله مطهری و دکتر علی شریعتی» همدیگر را دیدیم ... 🔴مشروح مصاحبه دکتر موسی نجفی درباره آثار و افکار دکتر رسول جعفریان را به نشانی زیر دنبال نمایید : http://farhangemrooz.com/news/60437/ضرورت-جهش-ابن-خلدونی-نگاهی-به-پژوهش http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان، استاد تاریخ و رئیس کتابخانه دانشگاه تهران: امروز رشته تاریخ در قم به‌ صورت کامل حضور دارد و مرور40 سال رشد این رشته در قم پس از انقلاب می‌تواند موضوع پژوهشی جدی باشد. من هم سهم کوچکی در دوران آغاز تاسیس این رشته داشتم... 👉 https://b2n.ir/66196 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60