تاریخ دیروز، امروز، فردا
▪️#معرفی_کتاب▪️ 🔹مدتی است که با جمعی از دوستان مشغول مطالعه و مباحثه کتاب #تاریخ_جهان_نو نوشته رابر
❇️ چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(بخش اول)
☘️ شاید برای شما هم جالب باشه، آقای #پالمر توی همین کتاب #تاریخ_جهان_نو که معرفی کردم(ج1،ص404-408) درباره ثروت و پیشرفتی که در قرن 18 خصوصا در #اروپای_غربی ایجاد شد، میگه:
➕«ثروتی که در سواحل غربی اروپا، در کرانه #آتلانتیک جمع گردید، به هیچ وجه فقط بر اثر مجاهدات مردم اروپای غربی نبود. [بلکه] #تمامی_جهان به تشکیل آن کمک نمود.
1️⃣ منابع طبیعی #امریکای شمالی و جنوبی
2️⃣منابع و فنون #آسیا
3️⃣طلا و کارگر #افریقایی
همه صرف تهیه مقادیر معتنابهی کالا گردید که در دنیای تجارت به گردش در آمد.
4️⃣#اروپایی ها ناظر بر این حرکت بودند.»
☘️ ایشون میگه: «#آسیا به عنوان بازاری برای مصنوعات اروپایی تقریبا بی فایده بود. فراوان بود چیزهایی که اروپاییان از آسیا میخواستند، اما بالعکس مردم آسیا تقریبا به هیچ چیز اروپا نیازی نداشتند.»
☘️ بعد میگن دلیل این مسئله این بود که آسیایی ها خودشون «#صاحب_فرهنگ و #تمدن درخشانی بودند که آنها را از خارج بی نیاز مینمود.»
☘️ خب وقتی آسیا نیازی به کالای اروپا نداشته باشه اما اروپا به شدت به کالاهای آسیایی نیاز داشته باشه، اینجا اروپایی ها باید بهایی برای خرید کالا از آسیا بپردازند، اون کالا چیه؟
☘️ اینجا بود که «اروپایی ها متوجه شدند تقریبا جز #طلا چیز دیگری را نمیتوانند به آسیا بفرستند. [لذا] از اعصار ماضیه مرتبا طلا بود که مثل نهری از اروپا به آسیا جاری شده بود.»
☘️ بعد ایشون میگن حالا اگه اروپا بخواد همینجور مرتب از آسیا کالا وارد کنه، لازمه اش اینه که انبارهاش پُر از طلا باشه.
☘️ اینجا بود که «#انگلیسی_ها منبع مهم جدیدی [از طلا] در #افریقا در راسته #خلیج_گینه پیدا کردند که در این محل هنوز ناحیه ای به «#ساحل_طلا» شهرت دارد.»
▪️بله تا تونستند از افریقا طلا #چاپیدن و خرج زندگی خودشون کردند.
➕مطالعه بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/245
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از بینش راهبردی
باید دید دشمن از توهین به رهبری عزیز، در جنگ هیبریدی دنبال چه هدفی است؟
به نظر می آید دنبال تست زدن هستند و البته ارسال این نکته و ساخت این روایت که مراجع و روحانیون و حوزه مخالف آقای خامنه ای هستند اما چون خامنه ای (طبق روایت اینها)دیکتاتور است از او میترسند تا مخالفت کنند
حال برای ساخت خرده روایت خود جهت تثبیت این روایت نیازمند چنین مطالبی هستند تا بگویند رهبر ایران هیچ محبوبیتی حتی در حوزه ها ندارد.
لذا برای بنده و شما ممکن است بیانیه دادن و ندادن اثر خاصی نداشته باشد اما دشمن از لحظه لحظه کنش و واکنش و سکوت و سکون و حرکت و نشست و برخاست ما، پیام دریافت میکند و روایتش را می سازد!
پس دوستان نفرمایند بیانیه دادن صرفا برای دل خنکی خودمان است
خیر
من معتقدم حتی بالاتر از بیانیه برخی از مراجع و نهادهای حوزوی و مردمی تهدید به اعلام جهاد علیه فرانسه در کشورهای جهان اسلام دهند، جلوی سفارتخانه های فرانسه در کشورهای مختلف جمع شوند، تظاهرات کنند، تهدید به تحریم کالاهای فرانسوی و اخراج سفیر و غیره کنند.
هر چقدر واکنش از سوی نهادهای غیر حاکمیتی قاطع تر باشد، اینها خودشان را جمع می کنند
اما اگر همین بیانیه را ندهیم، آنوقت...
🆔 @Binesh_Rahbordi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه رهبر انقلاب به هشتگسازی برای انتقال مفاهیم
تاریخ دیروز، امروز، فردا
❇️ چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(بخش اول) ☘️ شاید برای شما هم جالب باشه، آقای #پالمر توی همین کت
❇️ چگونگی پیشرفت اروپا در قرن هجدهم(بخش دوم)
☘️ از طرفی دیگه «در قرن هجدهم #امریکا برای تجارت اروپای غربی بازار بزرگتری بود تا #آسیا».
در واقع «مدت های مدیدی بود که مردم مشرق زمین با #قند و #شکر آشنا بودند و در قرون وسطا اقوام اروپایی، اندکی از این کالا به اروپا رخنه کرده، مایه #تلذذ_ذائقه اعیان و اقطاب روحانی گردیده بود.»
☘️ به این معنا که اروپایی ها بعد از وارد کردن قند و شکر از آسیا، شیرینی این کالا زیر زبونشون حسابی مزه کرده بود.
لذا بعد از #کشف_امریکا دیدن اینجا چقدر زمین بکر و عالی داره که میشه #چاپید و تبدیل به «#مزرعه_نیشکر» کرد.
☘️ خب حالا اگه بخوان این مزارع رو بچرخونن و رشد بدن نیاز به چه چیزی دارن؟ بله، #نیروی_کار.
همین مسئله بود که «#افریقا را خطه پُر اهمیتی جلوه داد... بعد از آنکه اروپایی ها امریکا را کشف کردند، #اسپانیایی ها و #پرتقالی ها، سیاهان را از اقیانوس اطلس گذرانیده به امریکا بردند.»
☘️ بعد ایشون میگن «با ترقی اقتصادی که آن را اصطلاحا «#کشتزاری» نام دادیم و خاصه بعد از 1700 میلادی، #خرید_و_فروش_غلام، یکی از ارکان مهم اقتصادی جامعه گردید.»
بله برای تامین نیروی کار میرن سراغ برده داری از افریقا و این مسئله به قدری جدی میشه که از اون تعبیر به «#یکی_از_ارکان_مهم_اقتصادی اون عصر» میکنن.
☘️ بعد ایشون آمارهایی میدن که چقدر افریقایی رو به عنوان برده بردن امریکا و جالب اینکه میگن «#مسلَّم است که تا چندی بعد از 1800 میلادی، عده افراد افریقایی که به امریکا سفر کرده بودند، به مراتب زیادتر از اروپاییان بود.» عمده افرادی هم که تو این عصر دست به برده داری میزدند، #انگلیسی_زبان_ها بودند.
☘️ جالب تر اینکه ایشون تصریح میکنه: «جای انکار نیست که #ترقی_شگرف_سرمایه_داری_انگلیس در قرن هجدهم تا حد زیادی مبنی بود بر #بنده_ساختن_افریقاییان.»
بعد میگن شهر #لیورپول که ما امروزه به تیم معروف فوتبالش مشناسیمش، از همین مسئله تبدیل به یک #شهر_صنعتی شد:
➕«شهر #لیورپول که در 1700 میلادی جای بی اهمیتی در کنار دریای ایرلند بود، بر اثر #تجارت_غلام و امتعه ای که به دست غلامان ساخته شده بود، بدل به مرکز تجارتی عظیمی با امریکا گردید و همین شهر بود که به نوبه خویش موجد «#انقلاب_صنعتی» در منچستر و سایر شهرهای همجوار شد.»
📌 پ.ن: بنده خدایی میگفت چرا غربی ها این قدر پیشرفت کردند اما ما وضعمون اینجوریه؟ چرا اونها باید آقای دنیا باشن؟ چرا ما نباشیم؟
▫️تمام حرفم اینه که بابا #تمدن_غرب بیش از #سه_قرن تمام دنیا رو #چاپیده و به این وسیله تونسته برا خودش نون و آبی درست کنه، نیاییم پشتوانه چند قرنه اونها رو با پشتوانه 40 ساله خودمون مقایسه کنیم.
▫️باید به صورت #کلان به مسئله نگاه کنیم، اونها توی 300 400 سال و اون هم با روشی که توضیح دادیم تونستن به اینجا برسن و ما هم توی 40 سال با این همه سختی و تحریم و مشکلات و فسادها و خیانت هایی که شده الان اینجاییم که توی برخی شاخصه ها همین الان جزو ده کشور برتر دنیاییم.
▫️بله غربی ها نقاط مثبتی هم داشتن که قطعا باید اخذ کنیم، ما هم توی این 40 سال کوتاهی هایی داشتیم که باید جبران کنیم و برای اصلاحش تلاش اما خلاصه در مقایسه حتما باید زمینه ها و شرایط و نقاط شروع حرکت رو در نظر گرفت.
▫️ان شاالله که ما هم در آینده ای نه چندان دور میتونیم تمدن اسلامی قرن 4 هجری که مسلمانان #آقای_دنیا بودن رو مجدد احیا کنیم و بلکه جلوتر بریم و تشکیل یک #تمدن_نوین_اسلامی بدیم.
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
تاریخ دیروز، امروز، فردا
بنا داشتم بعد از ذکر این خاطره یک جمع بندی از نوع مواجهه با مرحوم آیت الله سید صادق روحانی بنویسم و
دوستان در مورد پرونده آیت الله روحانی پرسیدن که به کجا رسید، که خب از ایام فاطمیه به دلیل چند مشغولیت فرصت نکردم بقیه فیش ها رو بزارم اما سعی میکنم بقیه فیش ها رو نهایت تا همین هفته ارسال کنم.
8️⃣ آیتالله سیدصادق روحانی (ره):
➕من با «جدایی دین از سیاست» جدّاً مخالفم.
🔹 متن استفتاء در سایت معظم له 🔹
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
9️⃣ بیانات آیت الله روحانی درباره پیمان ننگین #کمپ_دیوید (سازش با #اسرائیل) :
➕برای آزادی #فلسطین باید جنگید!
پیمان کمپ دیوید ضد اسلام است. هدف این پیمان، تقویت اسراییل است.
این پیمان برخلاف دستورات اسلامی است. کارهای #انور_سادات باعث تعجب است و نمی دانیم او به چه علت این کار را انجام داده است.
اما بدانید مردم #مصر، ملت عرب و مسلمانان ان شاء الله پیروز خواهند شد و سعادت الهی نصیبشان خواهد شد.
مساله #فلسطین، مساله تمام مسلمانان است، و ما همیشه از آن دفاع کرده ایم.
من همیشه برای احقاق حقوق ملت فلسطین دعا می کنم.
باید پرسید این تعداد #یهودیان اندک چگونه می خواهند بر یک میلیارد مسلمان پیروز شوند؟
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
0⃣1⃣مخالفت صریح آیتالله روحانی با حزبالله لبنان!
❇️ آیا اجازه پیوستن به حزب الله لبنان به هر عنوانی مانند مجاهد، راننده، آشپز، کارگر نظافت و غیره را می دهید؟ و مستندتان در این حکم چیست.
⬅️ پاسخ آیت الله روحانی:
خیر اجازه نمی دهم، مستندم آن است که این حزب، حزب الله نیست!
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
1️⃣1️⃣ برخی موضع گیری ها و کنش های آیت الله #سید_صادق_روحانی(بخش اول)
⬅️ 1341: در ماجرای تصویب #لوایح_انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی ایشان به همراه مراجع قم، تلگراف اعتراضآمیزی به #اسدالله_علم نخستوزیر وقت ارسال میکند و خواستار لغو تصویبنامه مزبور میشود.
⬅️1342: در جریان #تحریم_عید این سال توسط مراجع تقلید، آیتالله روحانی نیز با صدور اعلامیهای، عید را تحریم میکند.
در همین سال بعد از حمله عوامل رژیم به #فیضیه، در اعلامیه ای این حرکت را محکوم میکند.
در ماجرای محاکمه آیت الله #طالقانی و #بازرگان نیز ایشان در اعلامیه ای این محاکمه را غیرشرعی دانسته و خواستار آزادی آنها میشوند.
⬅️1343: بعد از تصویب قانون #کاپیتلاسیون (مصونیت قضایی مستشاران امریکایی) در مجلس، ایشان با صدور اعلامیهای ضمن محكوم كردن، این لایحه را مغایر با #قانون_اساسی قلمداد كرده و خواستار لغوش میشود.
⬅️1350: در ماجرای برگزاری #جشنهای_2500_ساله شاهنشاهی، ایشان طی صدور اعلامیهای آن را محكوم و از مردم خواست در این جشن ها مشارکت نکنند و آن را مغایر با #دموكراسی و #قوانین_اساسی قلمداد كرد.
همچنین در آذر همین سال در پی اهانت #محمدعلی_وحیدی و #جمشید_اعلم دو تن از سناتورهای رژیم پهلوی به امام خمینی، با صدور اعلامیه، اقدام آنها را محكوم میکند.
◀️1355: تالیف کتاب «نظام حکومت در اسلام»
⬅️ 21/11/1357: به دنبال درخواست #حضرت_امام مبنی بر حمایت از #دولت_موقت، شخصیت ها و نهادهای مختلفی از دولت موقت حمایت کردند. آیت الله روحانی نیز با تلگرافی حمایت خود از #بازرگان را اعلام کردند.
⬅️ 7/1/1358: به #جمهوری_اسلامی رای خواهم داد و صلاح دین و دنیای ملت ایران است که به این جمهوری رای دهند. (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج1، ص268)
⬅️ 4/2/1358: #جلود(نخست وزیر #لیبی) به ایران می آید که همزمان با این سفر، آیت الله روحانی اعلام میکند راه حل بحران سرنوشت #امام_موسی_صدر این است که ما جلود را در ایران #گروگان بگیریم تا لیبی امام موسی صدر را آزاد کند.
این اظهار نظر موجب میشود فضای #فرودگاه_مهرآباد در هنگام ورود عبدالسلام جلود امنیتی بشود. در این ماجرا اتفاقات مفصلی می افتد که باید در جای خودش بررسی کرد. (صخره سخت، ص490)
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
1️⃣1️⃣ برخی موضع گیری ها و کنش های آیت الله #سید_صادق_روحانی(بخش دوم)
⬅️ 31/2/1358: ایشان در یک مصاحبه مطبوعاتی با اشاره به سفر #جلود به ایران گفتند:
سفر نخست وزیر لیبی به ایران برخلاف میل ما بود و در نظر داشتیم وی را تا زمانی که لیبی امام موسی صدر را زنده یا مرده تحویل ندهد به عنوان #گروگان نگه داریم....
[اما] #دولت_موقت و #بازرگان با گروگان گرفتن جلود مخالفت کردند، نخست وزیر تا آنجا که از دست او برمی آید و اختیار دارد کار میکند ولی باید گفت دولت متاسفانه در حال حاضر چندان اختیاری ندارد. (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج1، ص420)
⬅️ 31/2/1358: #امام_خمینی اصلح ترین فرد برای احراز پست #ریاست_جمهوری است چرا که در اسلام هم این عرف هست که زمانی رهبری وارد یک ماجرای سیاسی میشود همه از او پیروی میکنند. (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج1، ص421)
⬅️ 14/3/1358: #مداخله_روحانیت در #امور_سیاسی، یک امر #الزامی است و #امام_خمینی هم باید حتما #کاندیدای_ریاست_جمهوری شود،
مگر اینکه امام شخصا از قبول این سمت خودداری کند که در این صورت با نظر ایشان و سایر #مراجع، شخص واحد دیگری باید کاندیدا شود.
چرا که بیم آن وجود دارد شخص غیر متعهدی متصدی اجرای قانون شود و قانون به دست نااهل بیفتد. (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج1، ص470)
⬅️ 14/3/1358: ایشان در مورد اظهارات #حسن_نزیه گفتند:
سخنان نزیه مبنی بر اینکه #احکام_اسلام قابل اجرا نیست، کاملا غیر منصفانه است و ایشان کوچکترین اطلاعی از مسائل اسلامی ندارد و باید از ایشان پرسید کدام یک از احکام اسلامی قابل اجرا نیست؟ (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج1، ص471)
⬅️ 5/4/1358: ایشان درخصوص برخی اصول پیش نویس #قانون_اساسی گفتند:
#رئیس_جمهور حتما باید یکی از #مراجع_تقلید باشد. وی با اشاره به اینکه فرد مورد نظر #امام_خمینی است، اظهار داشت:
اگر ایشان این مقام را نپذیرفتند، قهرا باید یکی از مراجع دیگر این مسئولیت را قبول کند...
اگر هم قصد بر این باشد که رئیس جمهور از میان سایر اقشار جامعه انتخاب شود، قاعده بر این است که حق عزل و نصب رئیس جمهور با مراجع تقلید باشد. (ایران پس از انقلاب اسلامی، ج2، ص58)
⬅️ 25/4/1358: #جلود(نخست وزیر لیبی) در ایران ایادی دارد، اینها(اشاره به #محمد_منتظری و همفکرانش) ایادی #دولت_لیبی هستند.
دولت لیبی و آقای قذافی دلش میخواست در دنیا اعلام کند که در انقلاب ایران سهیم بوده. بلافاصله بعد از اینکه انقلاب به پیروزی رسید، درخواست کرد به ایران بیاید که به دنیا بفهماند انقلاب کردیم و خود ما اولین کسی بودیم که رفتیم بهره گیری کنیم. (صخره سخت، ص488)
⬅️ یکی از صحبت های جنجال برانگیز آیت الله روحانی این بود که #بحرین به ایران تعلق دارد. در واکنش به این صحبت ها، 100، 150 نفر از اطلاعات و امنیت #عراق تظاهراتی مقابل #سفارت_ایران به پا میکنند و شعار میدهند که بحرین کشوری عربی است و متعلق به ماست. آنها نامه ای اعتراض آمیز نوشته بودند که میخواستند به سفیر ایران بدهند. (سال های نجف، ج2، ص74)
◀️ 1364: پس از اینکه #مجلس_خبرگان آقای #منتظری رو به عنوان #قائم_مقام_رهبری مشخص کردند، ایشون طی دو روز صریحا در درس خود با چنین روشی برای انتخاب رهبر مخالفت کردند که نتیجه آن تعطیلی درس و #حصر_خانگی خودشان تا اواخر دهه 70 بود.
◀️ ایشون نوع حکومت در اسلام رو #انتصابی(از جانب شارع) میدونست و اساسا #دموکراسی و رجوع به #آرا_مردم رو قبول نداشت و به همین جهت چون در انتخاب #منتظری تاکید به انتخاب و پذیرش او از سمت مردم شده بود لذا به شدت به مخالفت پرداختند.
◀️ ایشون به شدت با محتوای کتاب #شهید_جاوید مخالفت داشتند و چون منتظری بر این کتاب تقریظ نوشته بود لذا این دست عقاید او را نیز قبول نداشت.
◀️ همچنین ایشون به شدت بر اقامه و توسعه رسوم مختلف #عزاداری تأکید داشتند و خصوصا #قمه_زنی رو نه تنها جایز بلکه «از امور مستحسن» میدونستند.
◀️ آیتالله روحانی مخالف برخی اندیشههای دکتر #شریعتی و جلسات ایشون در #حسینیه_ارشاد بود، مثلا معتقد بود سخنان دکتر شریعتی به «#مرحله_خطرناکی» رسیده و باعث «خشم و انزجار مؤمنان» شده،
به همین جهت بود که آثار و سخنرانیهای شریعتی رو «#زهرآلود» و «مصداق واقعی #بدعت» میدونست و شرکت در کلاسهای درسش رو #حرام اعلام کرده بود.
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
2️⃣1️⃣ بخشی از صحبت های آیت الله روحانی در تاریخ 6/4/64 در مخالفت با قائم مقامی منتظری:
🌱با اینکه این مقدار روایات کثیره اى در باب #امر_به_معروف و نهى از منکر وارد شده است و آن روایات و ادله محکمهاى داله بر اینکه «اذا ظهرت البدع فعلى العالم ان یظهر علمه و الا فعلیه لعنة الله»
🌱و یا اینکه در آن خطبه شریف معصوم(ع) میفرماید به اینکه خداوند تبارک و تعالى از علماء پیمان گرفته است، عهد گرفته است که در مقابل زورگوئى زورگویان استقامت کنند و براى دفاع از مظلومین قیام کنند...
🌱من خدا را به شهادت مى طلبم براى این پیشامدى که اخیرا[انتخاب #منتظری به عنوان قائم مقام رهبری] شده است...
راجع به آن نه طمع در ملک دارم و نه خیال رهبرى دارم و نه اینکه اگر ساکت بشوم از مرگ مى ترسم...
🌱من #اسلام را در خطر جدى میبینم، من #عالم_تشیع را در خطر جدى مى بینم، وظیفهام هست بگویم و این گفتن هم نه از باب این است که یک طمعى به ملک دارم،
به خداى احد و واحد قسم، هیچگونه نظرى ندارم و طالب ملک و رهبرى نیستم...
🌱حکومت اسلامى که از اول انعقادش روى این اساس بود که مى گفتند به اینکه رهبر و حاکم بر امت باید از طرف خدا تعیین بشود و هیچگونه ارتباطى با مردم ندارد و نزاعى است که در صدر تشکیل حکومت اسلامى بود،
🌱تمام حرف در این بود که علماء و روحانیت مى گفتند هیچ عناوین دیگر که رجوع به آراء مسلمین و مردم است، آنها میزان نیست، آنها به اسم حکومت اسلامى نمى توانیم بگوئیم هست،
🌱حکومت اسلامى این است که امام زمان(ع)، حاکم را از طرف خداوند تبارک و تعالى تعیین کرده است، اساسا اختلاف شیعه و سنى در این است و الا سُنیها هیچ اختلافى با على و اولاد على(ع) در باب بیان احکام الهى نداشتند...
🌱اساس اختلاف شیعه و سنى این است و تمام نزاعى که در مقام است، همین است، به اینکه رجوع به #آراء_مردم در باب تعیین حاکم نباید بشود و حاکم را باید امام زمان تعیین کند
🌱و این آقایان اگر از طرق دیگر وارد مى شدند و مى گفتند به اینکه، زید یا عمر لیاقت حکومت را دارد، ما از فرمایشات #امام_زمان(ع) چنین فهمیدیم، ما دیشب امام زمان را در خواب دیدیم و به ما فرمود به اینکه زید را تعیین و جانشین خود کنید، در این کسى حرفى نداشت
🌱که دیشب شده است و رهبرى را این آقایان در اتاقى در بسته نشستهاند با یکدیگر و در آنجا اولا شهادت مى دهند، این شهادت زور و دروغ به اینکه نظر اکثریت این است بعد آقاى #خمینى، زید را انتخاب کردند براى مرجعیت،
🌱اولا #مرجعیت_شیعه مگر دست یک مشت رجاله و #عوام_الناس است تا اینکه آنها تعیین مرجع بکنند، رهبرى که دست این جمعیت و آن گروه نیست... این موجب مى شود به اینکه حکومت اسلامى در خطر #سقوط_حتمى واقع بشود،
🌱این سبب مى شود که همانطورى که در# صدر_اسلام شروع کردند بعنوان #آراء_عمومى؛ و مسیر خلافت را از مسیرى که خدا تعیین کرده بود، منحرف کردند، که روزى به جائى رسید که یزید هم خلیفه مسلمین شد،
🌱من هم مى بینم به اینکه حاکم بر مملکت اسلامى ما و بر حکومت اسلامى ما، روزى یک مرد فاسق و فاجر و همه کاره است، اینکه مئونهاى ندارد؛ یک دستهاى پیش خود مى نشینند مى گویند قیم اند براى مردم و مى گویند مردم انتخاب کرده اند
🌱اولا این #دروغ است، مردم کسى را انتخاب نکرده، مردم رأى نداده اند به کسى و ثانیا اگر هم این حرف صحیح باشد، این با اصل حکومت اسلامى مخالف است، این چه منطقى است. من کاندیدای رهبرى نیستم، من به رهبرى خیال ندارم ولى با این طریق انتخاب رهبر مخالفم...
🌱این طریق رهبر تعیین کردن، #مخالف_صریح_دستورات_اسلام است و این حکومت غیر اسلامى و به نام اسلام، این سنخ حکومت ضررش بر اسلام از حکومتهاى غیر اسلامى که به اسم اسلام نیست، ضررش چند برابر است، ضررش زیادتر است... حتى از #حکومت_کمونیستى به نظر من بدتر است، این قسم حکومت.
🌱بنابراین من با این قسم مخالفم، با این طرز حکومت و اینجا هم اعلام مخالفت مى کنم و به مصادر امر هم خواهم نامه نوشت و اقدامات به هر گونه که در وسعم هست خواهم کرد
🌱و از مسلمانها هم مى خواهم به اینکه مردمى که این مقدار کشته داده اند، این مقدار فعالیت کرده اند، این مقدار ضررهاى مالى و جانى متحمل شده اند که نظر آنها این بود که حکومت اسلامى و حکومت الهى برقرار بشود، به آنها اعلام مى کنم این حکومت از مسیر اصلى #منحرف شده و دیگر #حکومت_اسلامى_نیست و این حکومت، حکومتى است بر خلاف تمام دستورات اسلام.
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
3️⃣1️⃣ نظر منتظری درباره حصر آیت الله روحانی
➕س: آیا قضیه برخورد با آیت الله #سید_صادق_روحانی در ارتباط با همین صحبتی بود که در مورد قائم مقامی رهبری شما کرده بودند؟
➕ج: بله آقای حاج سید صادق روحانی دو روز در این رابطه سر درس صحبت کرده بودند، بعد بدون اطلاع من رفته بودند در خانه ایشان و مزاحمشان شده بودند و درس ایشان را نیز تعطیل کردند و ایشان را محصور نمودند؛
🌱آقای #ری_شهری که آن وقت #وزیر_اطلاعات بود آمد اینجا، من به او گفتم: «آقای ری شهری ! این کار درست نیست و به ضرر من هم هست، ممکن است آقای آسید صادق روحانی فکر کند که از ناحیه من این کار صورت گرفته، من با این کار مخالفم».
🌱گفت: «آخه ایشان نباید این حرفها را بزند». گفتم: «ایشان یک آدم ملایی است و حق اظهار نظر دارد، برای صد یا دویست نفر از شاگردانش یک مطلبی را گفته روز بعدش هم همان حرفها را تکرار کرده،
🌱اگر ایشان راه میافتاد میآمد در صحن و سخنرانی میکرد و مردم را راه میانداخت و تظاهرات و سرو صدا میکرد آن وقت میگفتند خلاف نظام کار کرده است، اما این اندازه باید به ایشان حق داد که نظرش را در درسش بگوید».
🌱من فکر میکنم الان هم آقای روحانی فکر میکند من باعث شدم که جلوی درس ایشان گرفته شود، با اینکه من با این کارها جدا مخالف بودم، و با آقای ری شهری هم سر این قضیه دعوا کردم منتها او به حرف من گوش نداد.
🌱اصلا مساله #حصر_علما و مراجع از #بدعتهای_جمهوری_اسلامی است و قدرت روحانیت و مرجعیت را شکست.
🌱من نسبت به حصر آیت الله #قمی نیز اعتراض داشتم، از جمله یک شب سران و مسئولین در منزل من بودند، به وسیله آقای حاج #احمد_آقا به مرحوم امام پیغام دادم که حصر آقای قمی و آقای روحانی به ضرر اسلام و انقلاب و نظام است،
🌱آقای قمی با این همه مبارزات در حصر باشند به حساب حضرتعالی گذاشته میشود و بد است؛ احمد آقا هم ظاهرا قبول کرد ولی در عمل کاری صورت نگرفت و حصر ایشان ادامه یافت.
📚خاطرات منتظری، ج1ص481
🆔https://eitaa.com/TarikhDEF