eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
187 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ لزوم تحلیل پدیده های سیاسی و اجتماعی 🌱بنده دلم مى‏خواهد اين ما، شما ؛ چه ، چه و حتّى مدارس روى اين ريزترين كنيد و بدهيد. گيرم كه تحليلى هم بدهيد كه خلاف واقع باشد؛ باشد! 🌱خدا لعنت كند آن دست‏هايى را كه تلاش كرده‏اند و مى‏كنند كه قشر جوان و دانشگاه ما را كنند. كشورى كه جوانانش سياسى نباشند، اصلًا توى باغ مسائل سياسى نيستند، مسائل سياسى دنيا را نمى‏فهمند، جريانهاى سياسى دنيا را نمى‏فهمند و تحليل درست ندارند. 🌱مگر چنين كشورى مى‏تواند بر دوش مردم، حكومت و حركت و و كند؟! بله؛ اگر باشد، مى‏شود. حكومتهاى مستبد دنيا، صرفه‏شان به اين است كه مردم سياسى نباشند؛ مردم درك و تحليل و شعور سياسى نداشته باشند. 🌱اما حكومتى كه مى‏خواهد به دست مردم كارهاى بزرگ را انجام دهد؛ نظام را مى‏خواهد با به سر منزل مقصود برساند و مردم را همه چيز نظام مى‏داند، مگر مردمش بخصوص جوانان، و بالاخص جوانانِ دانشجويش مى‏توانند غير سياسى باشند؟! مگر مى‏شود؟! 🌱 و دانشمندترين دانشمندها را هم، اگر مغز و نداشته باشند، دشمن با يك آب‏نبات تُرش مى‏تواند به آن طرف ببرد؛ مجذوب خودش كند، و در جهت اهداف خودش قرار دهد! اين نكات ريز را، بايد جوانان ما درك كنند. 📚 بیانات در دیدار دانش‏آموزان و دانشجويان، 12/8/1372 📌 « در اين نظام بايد بدانند، نظام ما و كشور ما غير از كشورها و نظامهايى است كه بر مبناى اداره ميشود كه ميخواهند مردم نفهمند، كر و كور باشند. اگر صرفه‌ى رژيمهايى در اين گوشه و آن گوشه‌ى عالم در ندانستن مردمشان است، صرفه‌ى نظام ما و رژيم ما و حكومت ما و دولت ما در است. اگر مردم ندانند، اگر مردم نفهمند، اگر مردم تصميم نگيرند، كار گردانندگان اين حكومت مشكل ميشود؛ لذاست كه مبناى كار اين نظام بر است.» بیانات آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه، 26/1/1362 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ شیعیانِ بدتر از دجال 🌱 در کتاب صفات الشیعه ص8ح14 روایت جالب و عبرت انگیزی را نقل کرده که میتواند تا قیامت به عنوان یک ، هادی ما باشد: ▪️حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى الْمُتَوَكِّلُ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْخَزَّازِ قَالَ: سَمِعتُ الرِّضا عليه السلام يَقولُ‌: «إنَّ مِمَّن يَتَّخِذ مَوَدَّتنا أهلَ البَيتِ لَمَن هُوَ أشَدُّ لَعنَةً عَلىٰ شيعَتِنا مِن الدَّجّالِ‌.» فَقُلتُ لَهُ‌: يَابنَ رَسولِ اللّٰهِ‌، بِماذا؟ قالَ‌: «بِمُوالاةِ أعدائِنا ومُعاداةِ أوليائِنا؛ إنَّهُ إذا كانَ كَذٰلِكَ اختَلَطَ الحَقُّ بِالباطِلِ‌، وَاشتَبَهَ الأَمرُ فَلَم يُعرَف مُؤمِنٌ مِن مُنافِقٍ‌.» ▪️حسن خزّاز میگوید: از عليه السلام شنيدم كه مى‌فرمايد: «بعضى از دوستداران و ما اهل بيت براى شيعيان ما، از خطرناك‌ترند». گفتم: چرا، اى فرزند پيامبر خدا؟ فرمود: «به جهت دوستى‌شان با دشمنان ما و دشمنى‌شان با دوستانمان. وقتى چنين شود، حقّ و باطل در هم مى‌آميزد و اوضاع جامعه، شبهه‌ناك مى‌شود و در نتيجه، مؤمن از منافق، باز شناخته نمى‌شود». 📌پ.ن1: چرا بعضی از ما به بهانه و اینکه میخواهیم را برای مردم به ارمغان بیاوریم توجهی به این شاخص و ملاک ندارند؟ یکی از لوازم این شاخص است، همان چیزی که بارها در و در خطاب به خواص تذکر دادند اما برخی از خواص ما همچنان بعد از گذشت بیش از 12 سال یکی به نعل میزنند و یکی به میخ، برخی هم که کلا در آغوش دشمن روزگار میگذرانند... پ.ن2: مراد از شیعیان در عنوان همان شیعه عرفی است یعنی محبین اهل بیت ع نه شیعه به معنای خاص. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ مشی امام در مسئله حجاب 🌱چرا بايستى به خاطر عملِ - مثلاً - كسى كه حالا سليقه‌اش [متفاوت] است، شما(سپاهی ها و انقلابی ها) متّهم شويد؟! گفته شود كه اينها اهل منطق نيستند؛ اهل جنجالند، اهل بى‌خودى حرف زدنند، اهل حمله كردنند، اهل زنجير و داغ و درفشند! چرا؟ اين ظلم نيست‌؟ من اين‌گونه موافق نيستم. 🌱 رضوان‌الله‌عليه هم عيناً همين بود. نه اين‌كه خيال كنيد سليقه‌ى ديگرى بود؛ نخير، سليقه‌ى امام، عيناً همين بود. بنده به شما عرض مى‌كنم، خبر مى‌دهم؛ البته شواهد هم هست. 🌱در سال شصت‌وچهار كه آقاى وزير كشور بودند، من يادم نمى‌رود كه عدّه‌اى از جوانان در خيابانها به حمله مى‌كردند. امام به ايشان نوشت: برويد و اين جوانانى را كه به بدحجابها حمله مى‌كنند، بگيريد، بزنيد، زندان و حبسشان كنيد! امام، مخالف بود؛ 🌱در حالى كه امام، آن مرد شجاع و بى‌نظيرى است كه مسأله‌ى حجاب را به اين كشور برگرداند! هيچ كسِ ديگر غير از امام نمى‌توانست. اين هم يكى از بود. اگر غير از امام، هر كس ديگر بود - از همين بزرگان و مقدّسين علما - هيچ كس جرأت نمى‌كرد بگويد «زنان بايد با حجاب، بيرون بيايند». 🌱امام در همان ماههاى اوّل پيروزى انقلاب گفت «بايد با حجاب بيايند»! اين همان امام است؛ امّا درعين‌حال با آن ، مخالف بود و ايستادگى كرد و گفت كه بچه‌هاى كميته جلوى اين كار را بگيرند. البته آنها هم بچه‌هاى حزب اللّهى بودند؛ منتها كار را نمى‌فهميدند، اشتباه مى‌كردند. 🌱بنده هم با اين‌گونه زدن و جنجال موافق نيستم. بچه‌هاى خوب، مؤمن، صادق، سالم، خوش‌فكر و خوش‌دل، گاهى راه را اشتباه مى‌كنند! 📚 بیانات با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 14/12/1376 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از رب فلق
🏴خوب بودن یا نبودن معاویه! مسأله این نیست! 🌾🌾🥀🥀🌾🌾🥀🥀 🌸در مورد معاویه حرفی زده شد نقدی شد و شِکوه هایی! 🌸بحث وحدت دوباره مطرح شد، فرمایش آقا که از وقتی امام فهمید بخش هایی از جهان اسلام به او احترام می گذارند، دیگر حرفی که موهم انتقاد تند باشد نزدند. و خیلی حرف های حق دیگر. مثل این که بچه های ضد وحدت چرا این قدر که رگ گردنشان برای سنی ها بیرون می زند برای غرب بیرون نمی زند و.... 🌸واقعیتش من کاری به این نکات نداشتم. من دو تا نکته دیگر دارم. اولا انصافا جای بحث های برادرانۀ علمی میان حوزه های شیعه و سنی در کشور خالی است. ای کاش رفت و آمد علمی مان بیشتر می شد. به جای نقد از راه دور و در فضای مجازی با هم حرف می زدیم. دنبال راهکار وحدت یا حتی افزایش دین داری در جامعه و جهان اسلامی می گشتیم. نمی دانم شاید دارم فانتزی های ذهنم را می نویسم. 🌸طبیعتا در کشور خودمان دست کم این عزیزان از ما دلگیر هستند. بالاخره ما گروه غالبیم و این ها احساسشان این است که به بزرگانشان و محترمینشان بی حرمتی می شود. اما گِله و زاری های اولیه که تمام شود، بالاخره به نکات خوبی خواهیم رسید. 🌹البته ما هم گله داریم؛ گلۀ علمی داریم؛ خوب لعن به خلفاء را چه کسی باب کرد؟ باید بدانیم که خلیفه کشی که باب شود، فقط در یک جا نمی ماند! وقتی به خلیفۀ پیامبر لعنت شد و شما در تاریخ موضع نگرفتی و نقد نکردی و قبح آن را نشان ندادی، حتما به مقدسات تو هم توهین می شود. ✅اولین کسی که لعن را به خلیفۀ رسول الله باب کرد، جناب معاویه بود. خوب این کار بدی بود. لعن به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب منحصر نمی ماند. باب این کار را او باز کرد. کسی جرأت نداشت به خلیفۀ مسلمین لعن کند. 🌹اگر علمای اهل سنت این پدیده را نقد می کردند و به سختی جلوی آن می ایستادند کار به لعن دیگران هم نمی کشید و قبح آن نمی شکست. 🌺امام حسن علیه افضل صلوة الله، با معاویه صلح نامه امضا کردند. خوب مفاد صلح نامه این بود که بعد از معاویه کار باید دست امام حسن باشد و اگر ایشان نبودند به امام حسین سپرده شود. خوب معاویه این جا هم نقض پیمان کرد. برای یزید بیعت گرفت. ✅کل جهان اسلام باید کمک امام حسین می کرد. حسین عیه السلام متهم نیست. او خروج نکرد، دیگران نقض پیمان کردند و بعد هم در حق حرم رسول الله جنایت روا داشتند. این ها که چیز کمی نیست. همۀ جهان اسلام باید موضع بگیرد. این را هم بدانیم اگر موضع نگرفتیم، سر از جای دیگر هم در می آورد و دیگر گِله و زاری فایده نخواهد داشت. به هر حال جای بحث های علمی بین ما خالی است. بعد از این ها شاید به این نکته برسیم که راهبرد ما برای وحدت شیعه و سنی چیست؟ برای جهان اسلام امروز وحدت از نان شب واجب تر است! اما با چه راهبردی؟ لطفا یادداشت بعدی را بخوانید https://eitaa.com/rabefalagh
❇️ حسین(ع) و ماجرای دعوت از بصریان(بخش چهارم) ☘️ در نوشته های قبل به نامه سیدالشهدا خطاب به خواص بصره و خصوصا و و شخصیت شناسی آنها اشاره شد اما شخص سومی که حضرت به او نامه می نویسند کسی نیست جز . وقتی نامه حضرت به دست او میرسد، نامه را پنهان کرده و حرکتی از خود بروز نمیدهد و عملا به دعوت حضرت پاسخ منفی میدهد. ☘️ حال مالک بن مسمع کیست؟ او از قبیله بكر بن وائل بود. پدرش مسمع در سال نهم هجری مسلمان شد اما بعد از مدتی مرتد میشود و در بحرين او را به قصاص سگى از قبيله عبد القيس كه كشته بود، كشتند. مالك ميان قومش مورد احترام بود به نحوی که در المعارف ص184 میگوید: هرگاه خشم مى‏گرفت صد هزار شمشيرزن هم به خاطر او خشم مى‏گرفتند. ☘️ در تاریخش ج7، ص168 میگوید او از طرفداران بود که بعدا نیز به میپیوندد. ج3، ص25 نیز گزارشی دارد که نشان میدهد مالک بن مسمع در جزو یاران معاویه بوده و علیه امیرالمومنین پیکار کرده است. نقل این گزارش خالی از عبرت نیست: ☘️ زمانیکه عثمان كشته شد و جنگ ميان على(ع) و معاويه در گرفت، به خاطر علاقه اش به عثمان به سوى معاويه رفت و در جنگ صفّين، او و مالك بن مسمع، معاویه را همراهی میکردند. ☘️ عبيد اللّه، نزد معاويه اقامت گزيد و همسرى در كوفه داشت اما چون دورى‌اش به درازا كشيد، برادرِ زنش او را به همسرىِ مردى به نام درآورد. گزارش اين كار، به عبيد اللّه رسيد. از آمد و نزد على(ع) از عكرمه شكايت كرد. ☘️ على(ع) به او فرمود: «دشمنِ ما را يارى رساندى و خود را به هلاكت انداختى‌؟» عبيد اللّه گفت: آيا اين مسئله، مرا از تو محروم مى‌سازد؟ فرمود: «خیر». آن‌گاه‌ ماجرا را براى على(ع) تعريف كرد و حضرت نیز زنش را به او باز گردانْد اما زن، حامله بود لذا زن را نزد كسى كه به او اطمينان داشت، گذاشت تا وضعِ حمل كرد و فرزند را به عِكرمه داد و زن را به عبيد اللّه برگرداند. عبيداللّه نیز مجدد به شام برگشت. ☘️ (ع) آنقدر شهره شده که عبیدالله نیز خیالش راحت است که حضرت به عدل با او رفتار خواهد کرد هرچند که دشمنش باشد. شخصیت شناسی عبیدالله نیز پُر از عبرت است که در جای خود باید بررسی کرد. ☘️ ج5، ص110 نیز گزارش مفصلی درباره حضور از یاران معاویه در بصره و ایجاد فتنه علیه امیرالمونین(ع) دارد که در ضمن آن گزارش روشن میشود مالک بن مسمع دارای بوده و در ، به او پناهنده میشود. مالک در همین ماجرای ابن حضرمی نیز با حاکم بصره و نماینده امام در آنجا همکاری ندارد. ☘️ نیز در اغانى ج9، ص35 میگوید: پس از جنگ جمل، مروان بن حكم به مالك پناهنده شده و اميرالمؤمنين(ع) مروان را از او مطالبه میکند اما او مروان را تسلیم حضرت نمیکند تا آنكه گروگانى گرفته و آن را به ابوحفصه، آزاد كرده مروان میدهد و میگوید اگر براى مروان حادثه‏اى رخ داد گروگان را براى خود بردار. ☘️ در الجمل ص294 میگوید: از بصره دو هزار نفر به يارى على(ع) آمدند مثلا از قبيله ربيعه همه به یاری حضرت آمده بودند الّا مالك بن مسمع. ☘️ از قرائن موجود روشن میشود مالک بن مسمع اساسا شخصیتی نبود که سیدالشهدا بخواهد امیدی به کمک او داشته باشد، پس چرا حضرت به او نامه میزند؟ احتمالات مختلفی را میتوان ذکر کرد: شاید حضرت میخواستند را بر او تمام کنند و شاید همچنان امید داشتند مانند که عثمانی بود اما بعدا حسینی شد، او نیز حسینی شود و شایدهای دیگر... ادامه دارد... 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از پایگاه نمو
❇️ زنگ بیدار باش مسئولان | عملی که از تشرف محضر امام زمان(عج) بالاتر است 🔻آیت الله ناصری امروز در جلسه اخلاق: پدرم در مدرسه صدربازار، دوستی به اسم حاج آقا محمد کوفی داشت که از عالمان آن زمان به حساب می آمد، طبق توصیه پدر نزد حاج محمد کوفی ماندم. یکی از دلایل معروف بودن حاج محمد کوفی این بود که نامه ای از طرف امام زمان(عج) برای آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی آورده بود که شرح آن به این گونه است: «ای سید حوائج مردم بسیار مهم است و حتی از شرف یاب شدن نزد ما بالاتر است، خودت را کوچک بدان و تکبر نداشته باش و همیشه به امور مردم رسیدگی کن». انسان باید تمام کارهایش برای رضای خداوند و امام زمان(عج) انجام دهد؛ «من کان للَّه کان اللَّه له» نشانگر همین معنا و مفهوم است. @nomov_ir
تاریخ دیروز، امروز، فردا
❇️ زنگ بیدار باش مسئولان | عملی که از تشرف محضر امام زمان(عج) بالاتر است 🔻آیت الله ناصری امروز در ج
انا لله و انا الیه راجعون خداوند ایشان را با اولیای خاص خود محشور کند. برای شادی روحشان لطفاً فاتحه و صلواتی بفرستید.
❇️ وقتی که اسلام مرده بود... ☘️ آیت الله علی در خاطرات خود(نشر مرکز اسناد، ص170) نقل میکند روزی رفته بودم برای آسید () کتاب بیاورم، وقتی به حجره آمدم، دیدم کتاب ها را باز کرده و به آنها نگاه می کند. ابتدا فکر کردم میخندد، ولی جلوتر که رفتم متوجه شدم اشک هایش جاری است و گریه میکند. ☘️ گفتم: آقا چرا گریه میکنید؟ گفت: «وقفت علی قبر حبیبی» یعنی بر سر قبر محبوبم ایستاده ام. گفتم: قبر کجاست، این حجره ماست. گفت: اسلام در این کتاب(به کتاب اشاره کرد) دفن شده و این کتاب است. من هم بر روی مقبره فاتحه خوانده و اشک میریزم. ☘️ آن روز اسلام حقیقتا مرده بود اما کسی که آن را زنده کرد، امام بود. ➕«در گذشته، همين ايران و ملت و موقعيت جغرافيايى و همين و و بود؛ اما در واقع چيزى نداشتيم و روز به روز عقبتر مى‏رفتيم و بيشتر بر سرمان مى‏خورد و شخصيت ما هضم مى‏شد. بعد كه او پديد آمد و قدم در صحنه گذاشت، مثل وجودى كه ماهيات را هستى و تحقق مى‏بخشد، و مثل خورشيدى كه مى‏تابد و اشيا را آشكار مى‏كند، و مانند روحى كه به كالبدى دميده مى‏شود و اجزاى آن را زنده مى‏سازد، ما را زنده و نمايان كرد و به حركت درآورد؛ آن‏وقت ارزش جغرافيايى و تاريخى و فرهنگ گذشته و قرآن و نهج البلاغه و ملت ما احيا شد و به كارمان آمد. او بود. او ريشه‏ى اين درخت محسوب مى‏شد.» ، بيانات در مراسم بيعت گروه كثيرى از جانبازان، 28/ 04/ 1368 📌پ.ن: اگر امروز اربعینی داریم، اگر جمعیت میلیونی و بزرگترین تجمع جهانی را داریم، اگر هرچه به اربعین نزدیک تر میشویم شوق ها برای رفتن بیشتر میشود، همه و همه مدیون هستیم، او بود که ما را زنده کرد، اسلام را زنده کرد، مردم را بیدار کرد... اگر به ، این سفر معنوی و عظیم میرویم، حتما این نکته را بدانیم، شاکر بوده و از جانب ایشان هم باشیم. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ زیارت با معرفت؛ در کلام آیت الله بهجت(ره) ☘️ آن مرحوم در خواب موافقِ اعتبار، گفت: همه کارهای ما رد شد و مورد قبول درگاه حضرت حق قرار نگرفت و به ما گفتند: «در کارها نبودی، هم نمیکردی و در وقت نیز دقت کافی در استنباط نداشتی». ☘️ حتی زیارت حضرت (ع) را با آن عظمت قبول نکردند و گفتند: «آن وقتی که از افراد عادی بودی زیارتت مثل دیگران و نظیر انعام و بهائم[حیوانات] بود و آن زمان که معرفت به حق ما پیدا کردی، برای خدا نبود و تنها برای حفظ عنوان و شخصیت خود زیارت میکردی». ☘️ وی می گوید: به هر حال کاملا محکوم ملائکه شدیم، ولی مرواریدی به من دادند تا بفروشم. گفتم: این چیست؟ گفتند: هنگام به سوی زیارت خسته شده بودی، با خود گفت: آیا مثل منی باید پیاده برود ؟! بعد از آن فکر کردی و گفتی: «» این گوهر، همان حمد می باشد. ☘️ خلاصه، انسان باید انواع و اقسام مختلف را استقصا کند و از هر راهی توانست خود را در آن ثبت نام کند، ولو به اندازه نخود باشد، که روزی به همان یک نخود محتاج می شویم. 📚 رحمت واسعه، ص238 📌پ.ن: خلاصه کلام ایشان دو چیز است: اولا تمام تلاش مان در کارها، حفظ باشد ثانیا چون داشتن نیت خالص در کارها به شدت سخت است، سعی کنید هر کار خیری که میبینید ولو کاری کوچک، حتی به اندازه یک نخود هم که شده خود را در آن کار خیر شریک کنید، از کمک مالی ولو اندک به فقرا و نیازمندان گرفته تا برداشتن یک سنگ از وسط خیابان. فلسفه این نکته هم در این است که معمولا انسان در کارهای کوچک که اتفاقا کمتر کسی از آن مطلع میشود، نیتش خالص تر خواهد بود. از همین الان نیت خود را برای اربعین این سفر معنوی، صاف و خالص کنیم و در حد توان از کمک مالی و غیر مالی دریغ نکنیم، خصوصا در حین سفر و پیاده روی، بستر برای شرکت در انواع و اقسام فراهم است. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
35.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تربیت نهادپایه ▫️تربیت نهادپایه چه تفاوتی با تربیت‌های فردی دارد؟ ▫️تربیت در صنف ورزشکاران چگونه است؟ ▫️چگونه شرکت در راهپیمایی اربعین در تربیت اشخاص مؤثر است؟ 🏷 بیاناتی از استاد امینی‌نژاد پیرامون تربیت‌ غیرمستقیم و نهادپایه. 💢 نفحات را در فضای مجازی دنبال کنید؛ | ایتا | آپارات | اینستاگرام |
❇️ آسید و مشی شوخ طبعانه او در پیاده روی کربلا 🌷آیت الله نقل میکند: «در بعضی مسافرت هایی که پیاده در ، و اول رجب به مشرف میشدیم، ایشان هم در کاروان ما بود و به صورت جمعی می رفتیم و خاطرات فراوانی از وی باقی مانده است. 🌷از جمله خصوصیات او که فکر میکنم برای همه مسلمانها ضرورت دارد به آن نکته توجه کنند این بود که در عین حالی که (نشست های دوستانه) بود ولی به قدری مواظب بود که در این نشست ها از کسی نشود، تا احساس می کرد صحبت ها به غیبت کشیده می شود بلافاصله مطلب را به سمت دیگری می چرخاند. 🌷او سعی می کرد تنوع و سرگرمی درست کند و از های تاریخی، جغرافیایی، ریاضی و ادبی استفاده می کرد. 🌷او انسان و مقاومی بود. در این مسافرتها چون هوا گرم بود معمولا روزها استراحت می کردیم و شبها راه می رفتیم. در یکی از این مسافرتها در اثر پیاده روی پاهایش زده بود و چون وزنش سنگین بود راه رفتن روی تاولها خیلی سخت بود. من به اتفاق آقای بنکدار داماد مرحوم دو نفری با یک چوب دستی پشت کمر آیت الله مصطفی تکیه گاه قرار داده، راه می رفتیم. گفتم: اگر بنا باشد که این گونه راه برویم به موفق نمی شویم باید فکری کنیم که سریع تر برویم، یک وقت دیدیم که وی با همان پای پُرتاول بر سرعت خود افزود و آنقدر تند و سریع راه می رفت که ما به گرد او نمی رسیدیم. 🌷یکی از خصوصیات آیت الله مصطفی این بود که می فرمود: در مسیر راه بخوانید. یک نفر بلند می خواند و دیگران زمزمه می کردند که حال و هوای بسیار خوبی داشت. از امتیازات آن بزرگوار توجه به بود و در این امر دقت داشت. سعی می کرد از هر کسی که می تواند بیاموزد. در یکی از سفرها من ذکری داشتم که بعد از نماز صبح در سجده می گفتم. وی بین چهل و چند نفر که با ما بودند تنها کسی بود که متوجه این قضیه شد و بعد سوال فرمود: که چه ذکری داری؟ او در همه موارد دقیق بود. 🌷معمولا برای استراحت کنار شط خیمه می زدیم. در یکی از این سفرها من پشت خیمه پاهایم را شسته و در حال عبور بودم که ایشان پاهای مرا از درون خیمه دیده بود و برای این که دقت رفقا را بفهمد گفته بود: بگویید این کیست که عبور می کند؟ هر کدام اسم یکی از رفقا را گفته بودند، تنها کسی که درست حدس زده بود خود وی بود. 🌷گاهی برای کردن برادران پیشنهادهایی میفرمود؛ در یک شب زمستان در ایام ذیحجه و عرفه که هوا خیلی سرد بود گفته بود چه کسی حاضر است که در آب شط شنا کند و دو دینار جایزه بگیرد؟ آقای اعلان آمادگی کرده بود. وی آدم عجیب و خیلی قوی، تنومند و در عین حال قانع بود، گفته بود: من حاضرم. در آن هوای سرد در آب پریده و شنا کرده بود، بعد هم با یک عبای نازک و دشداشه در خیمه خوابیده بود که اگر ما بودیم یخ میزدیم. 🌷حاج آقا مصطفی با این صحنه ها برای برادران ایجاد می کرد. یک بار دیگر پول به بچه ها و رفقا داد که بروید پرتقال بخرید؛ آنها رفتند، همین که زمان نزدیک آمدن آنها شد به چند نفر گفت، بروید و آنها را تاراج کنید. البته این سرگرمی ها را ترتیب می داد برای این که رفقا سرگرم باشند و به کارهای دیگر مشغول نشوند.» 📚خاطرات سال های نجف، جلد دوم، ص45 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF