eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
545 دنبال‌کننده
184 عکس
190 ویدیو
89 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ شهادت امام سجاد(علیه السلام) تسلیت باد. ✍️ های امام (علیه السلام) در ، و : 🖌خطبه ها و روشنگری های امام سجاد(علیه السلام) و حضرت زینب و دیگر بازماندگان عاشورا، نقش بسیار مهمی در زنده نگاه داشتن نام و یاد و راه و مرام امام حسین(ع) داشت. 🖌امام سجاد(ع) به ترتیب در کوفه، شام و مدینه به ایراد خطبه پرداخت؛ اکنون مقايسۀ این سه خطبه: یک) در كوفه، امام سجاد(ع) کوفيان را سرزنش و متوجه گناه بزرگشان کرد و کوشید تا وجدان‌ آنان را بيدار كند، چه‌بسا همين سخنان بود كه كوفيان را بر آن داشت تا در سال‌هاي بعد با قيام‌هاي توابين و مختار، همراه شوند. همچنین امام جنايات يزيد و یزیدیان را گوشزد کرد، تا از جعل و تحريف حوادث در آينده جلوگيري کند. ازآنجاکه بيشتر كوفيان امام را مي‌شناختند، امام سجاد(ع) خود را کوتاه معرفی کرد. دو) شاميان اهل‌بيت را به درستی نمي‌شناختند. ازاين‌رو امام سجاد(ع) در شام بيشتر به بيان انتساب خود به رسول‌ خدا(ص) و فضايل اميرمؤمنان، بيان افتخارات خاندان خويش در خدمت به اسلام، و خيانت‌ها و سوابق بد يزيد و اجدادش ‌پرداخت. هدف از این سخنان این بود که شاميان بدانند اين اسيران، خويشاوندان رسول خدا، اهل قبله و متعهد به اسلام، و برترين مسلمانان‌اند و کشتن و به اسارت گرفتن خاندان آنها ناموجه بوده است. درحقيقت امام سجاد(ع) با سخنان خود، پرده‌هاي تزوير و فريب بني‌اميه را کنار زد و و رهبران واقعي را به مردم شناساند. سه) مردم مدينه نيز مانند كوفه با اهل‌بيت آشنا بودند. ازاين‌رو امام در مدينه، به ‌بيان عمق فاجعه پرداخت؛ فاجعه‌اي كه بايد در سينه‌ها ثبت مي‌شد تا غم و اندوه آن فراموش نشود. امام با بيان زيبا و مؤثر خود، اهل مدينه را به برپايي عزا و ماتم فرا‌خواند. آنان هرچند اصل جنايت كربلا را به‌اجمال شنيده بودند، هنوز به عمق فاجعه و جزئيات آن پي نبرده‌ بودند؛ ازاين‌رو لازم بود عمق فاجعه براي آنها شكافته شود. (برگرفته از: مقتل جامع سيدالشهداء، ج2، ص161-163) افزون بر این: 🖌امویان اندیشۀ انحرافی «جبر» را ترویج و به آن تمسک می کردند. طبق این اندیشۀ باطل، امویان همه حوادث از جمله آنچه را که در عاشورا اتفاق افتاد به خدا نسبت می دادند و انسانها را نسبت به اعمالشان فاقد اختیار و مسؤولیت معرفی می کردند و مهمتر اینکه میگفتند حالا که خدا چنین خواسته، پس حق هم همین بوده است. در برابر این شیوۀ شیطانی، امام سجاد(ع) (در جمع مردم کوفه) با زبان ساده و همه فهم تأکید کرد که نظام اموی و نیز کوفیان مسؤول فجایع کربلا هستند و آن فجایع، همگی از دو جهت نابه حق بود: یک) از جهت نقض عهد و پیمانی که کوفیان با امام حسین(ع) داشتند؛ دو) از جهت شکستن حرمت رسول خدا و تعرض به فرزندان و خاندان ایشان. 🖌امام سجاد(ع) در خطبه شام, در محيط متأثر از حکمرانی امویان و به‌شدت دنيازده، در معرفی خود بر مضامين ديني و اصيل اسلامي تأکيد فرمود (خود را فرزند مکه و منا و... معرفی کرد). امام سجاد(ع) در واقع تأکید کرد که اصل و نسَب و شرافت ما با دین و ارزش‌های دینی و انسانی گره خورده؛ و بر خلاف آنچه که دستگاه اموی تبلیغ کرده است، دنیاطلب نیستیم و اگر در پی تصدی حکومت برآمدیم در واقع برای اعتلای کلمۀ الله و اقامه حق و عدل بوده است. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت ماه محرم سلسله مباحثی را برگزار می‌کند گفتگوهایی پیرامون زمینه‌های و آثار فرهنگی قیام حضرت سیدالشهداع 📋 یک‌شنبه 1402/5/8 از ساعت 17:30 🗂 موضوع برنامه‌ها: ◾️پخش عزاداری حضرت سیدالشهدا ع ◾️ بررسی محورهای خطبه‌هاي امام سجاد ع در کوفه،‌شام و مدينه 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترحامد منتظری‌مقدم؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom 🏴https://eitaa.com/Tashayo
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت ماه محرم سلسله مباحثی را برگزار می‌کند گفتگوهایی پیرامون زمینه‌های و آثار فرهنگی قیام حضرت سیدالشهداع 📋 دوشنبه 1402/5/9 از ساعت 17:30 🗂 موضوع برنامه‌ها: ◾️پخش عزاداری حضرت سیدالشهدا ع ◾️ بررسی محورهای خطبه‌هاي امام سجاد ع در کوفه،‌شام و مدينه قسمت دوم 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترحامد منتظری‌مقدم؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom 🏴https://eitaa.com/Tashayo
♻️ و پيامدهاي آن (5): ناظر به: مباحث 🔹در خطابه ها، ذکر مصیبتها، نوحه سرایی ها، تعزیه ها و ديگر امور مرتبط به سوگواری اباعبدالله الحسین(علیه السلام) بعضاً دو آسیب جدی دیده می شود: یک) توصيف‌ها و ذکر ماجراهای بدون سند معتبر؛ دو) تحلیل های نادرست درباره اهداف امام (ع). 🔹سؤالی مهم: مرجع علمی برای رفع این دو آسیب جدی چیست و کیست؟ 🔹پاسخ و چالشی مهم تر: قطعا دانش تاریخ و اهالی تاریخ مطمئن ترین مرجع برای زدودن این آسیبها و کاستن از آثار نامطلوب آنند؛ اما اهل تاریخ گاه خود دچار یک آسیب درونی اند که نمیتوانند در این باره نقش خود را به درستی ایفا کنند. آن آسیب درونی همان تاریخیگری و «سختگیری شدید در اعتبارسنجی منابع و مستندات» است (پیشتر در این باره توضیح داده شد). به بیان ساده، ذاکران و نوحه سرايان امام حسین(ع) می بینند اگر بخواهند بر پایۀ سختگیری های برخی از اهالی تاریخ، مصيبت و نوحه بخوانند، باید از خیر مصیبت خوانی و نوحه سرایی بگذرند! سخن، بسیار روشن است. در مواجهه با اسناد و منابع، در دو سویه: یک) «تفریط» (تسامحِ) ذاکران و مصیبت خوانان دو) «افراط» (سخت گیریِ) برخی از تاریخدانان، هیچ گاه تعامل سازنده ای رخ نخواهد داد و هر گروه با دوري از ديگري، با آسیبهای کهنه خود گذرانِ روزگار خواهد کرد. اینجاست که ميانه روي در اعتبارسنجی اسناد، تنها یک نظر و گرایش نیست؛ بلکه یک «ضرورت» و الزام، برای کارآمدسازی و استفاده بهینه از ظرفیت دانش تاریخ در عرصه های فرهنگی و مذهبی است. در همین ایام دیدم که کسی از اهالی تاریخ در موضوعی مرتبط با ذکر مصائب امام حسین(ع)، دربارۀ منبعی از قرن چهارم، می گفت: «اولین بار...». بسیار تعجب کردم؛ سابقاً اگر سخنی در منابع قرون دهم به بعد می آمد، چنین گفته میشد. نمیدانم این اندازه سختگیری آیا جایی برای تأثیرگذاری و تعامل میگذارد...! ✍️حامد منتظري مقدم 🔸(ادامه دارد، ان شاء الله) 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جشن عاشورا در مراکش 👈👈👈 یک توضیح: مغرب (مراکش) با سابقه حضور ادریسیان و فاطمیان دارای گرایش به اهلبیت(ع) بوده و حتی مزار ادریس اکبر نواده امام مجتبی(ع) در آنجا همچنان محترم است. لذا به نظر می‌رسد کلیپ بالا یا مربوط به بخش خاصی از مراکش با گرایش ناصبی گری، و یا اساسا متأثر از اقدامات جدید باشد. 🔹چنانچه هر یک از دوستان توضیح خاصی داشته باشند، استفاده خواهیم کرد. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
پیام ارسالی از دوست فاضل استاد رسول زاده👇 با سپاس از ایشان.
⚡️رویارویی "اُموی - علوی" در قاره سیاه معاصر؛ از رسم «تمخریت» اُموی تا «تعجبون» تیجانی ✍️ به قلم: سید علی بطحائی https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ◾️ساکنان شمال و غرب قاره آفریقا شبیه شمال سرسبز ایران، اسلام آوردن خود را مدیون فتوحات مسالمت جویانه علویان و مهاجرت و مجاهدت فرهنگی آنها می دانند. برای خنثی سازی این دستاورد تاریخی، اُمویان و اتباع فکری آنان با طراحی رسمی خرافی با اسم تمخریت (Tamkharit) در روز عاشورا سعی در کم فروغ سازی، این مشعل فروزان کردند. در یادداشت پیش رو به بیان نکاتی در مورد رسم «تمخریت اُموی» در شب و روز عاشورا به عنوان رسمی مجعول و پادزهر آن یعنی رسم علوی «تعجبون» که توسط فرقه های صوفی بویژه تیجانیه و شاخه نیل ازرق آن اجرا می شود اشارتی خواهیم داشت. ◾️ یکم. در شمال این قاره بویژه کشورهای مغرب عربی، سودان، بورکینوفاسو، سنگال و... روز عاشورا اشتهار به «تَمخَریت» دارد. این واژه به «ولوف» و به معنی پایان دوستی با اهل بیت (ع) و یا سرکشی نسبت به دوستی آنان ترجمه و برای روز ‏عاشورا در آن مناطق علم شده است. برگزاری یک سری برنامه‌های غیرمشروع که هر بیننده منصفی یقین می کند که تمام این مراسم ها، برای دوری مردم از واقعه کربلا و کم فروغ کردن نهضت حسینی است. ❌ به عنوان نمونه در شب عاشورا پاره ای از جوانان لباس زنانه پوشیده و زنان نیز البسه مردانه به تن می کنند و به طور گروهی در کوی و برزن گردهم آمده و به رقص و پایکوبی وشادی می پردازند. طنازی های دلقک ها و دزدی و باور به اینکه در عاشورا دزدیدن حلال است (رفع القلم) به کوچه و خیابان آمده و اموال مردم را به شوخی و جدی سرقت می کنند و در پایان دزدان غنیمت شماری می کنند!!! ❌ ذبح گاو، کتک زدن آن و حتی در مواردی نادر احتراز از آب دادن پیش از ذبح در جلوی مساجد از رسوم عجیب در آن مناطق است که هیچ وجه شرعی برای آن بویژه آزار شدید مذبوح پیش از ذبح وجود ندارد. نکات فوق گوشه ای از آداب غیر اسلامی تمخریت اموی است که گزارش های اسف بار دیگری در برپایی این مراسم وجود دارد. این رسم به صورت جسته و گریخته در برخی کشورهای آفریقا اجرا و علمای طراز اول اهل سنت هرگز بدان روی خوشی نشان نمی دهند و از این رو قاطبه اهل سنت از آن بیزارند. ◾️دوم: از آن سو تحت تأثیر جنبش های اصلاحی و تلاشهای احیاگران در قرن جدید و واکنش های تصوف در جایگزینی و حذف این رسم غلط اموی در حال برگزاری است. به عنوان یک نمونه پاره ای از دانش آموختگان مؤسسات قرآنی مشهور به «دارا» با راه انداختن تجمعات و با تأکید بر ذکر جلی «تعجبون» و استعانت مالی از مردم برای کمک به نیازمندان و اطعام فقرا در روز عاشورا، صحنه های انفاق به نیازمندان و تعجب از برپایی این رسم را جایگزین آن کرده اند. امروزه «تعجبونی های علوی» با کوبیدن درب منازل و تکرار پربسامد این ذکر جلی، کمک‌های مردمی را ‏برای مستمندان جمع آوری می‌کنند. در مورد وجه تسمیه رسم «تعجبون» دو گزارش نقل شده است؛ یکم؛ پافشاری بر عبارت قرآنی تعجبون اشاره به آیه نهم سوره کهف که می‌فرماید: (أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ ‏وَالرَّقیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً) محدثین شیعه و سنی برآنند که این آیه ای است که رأس مبارک امام حسین ع بر فراز نیزه در کوفه تلاوت فرمودند. ذکر بلند «تعجبون»، مردم را به یاد واقعه کربلا می‌اندازد. البته این سخن و ذکر مبتنی بر آن است که این مردم از واقعه عاشورا ‏اطلاعاتی داشته باشند و اگر از جنایت کربلا اطلاع داشته باشند، اعمال دیگر از قبیل رقص و شادی را انجام نخواهند داد.‏ دوم: این اصطلاح اشاره به آیه ۵۹ سوره «نجم» دارد؛ چون تعجبونی ها در ابتدای مراسم خود این سوره را می‌خوانند و وقتی به آیه {أفَمِن هَذا ‏الحَدیثِ تَعجَبُون}می‌رسند، کلمه «تعجبون» را بلند تکرار کرده و به صورت گروهی در کوی و برزن حرکت خود را آغاز می‌کنند.‏ ◾️سوم آنچه اشاره شد، گوشه ای از این رویارویی دو جریان در قاره سیاه است. نقش تیجانیه در جایگزینی رسم جدید بی بدیل است. تصوف با بن مایه های محبت به اهل بیت (ع) هر رسم مخالف با بی احترامی به آنها را اصلاح می کند. با توجه به فعال بودن دو نبرد جریانی در قاره آفریقا و عدم گزارش مستند و میدانی از این رویارویی، پیشنهاد تنظیم گزارش های مستند، مکتوب و تصویری از این رسم به طلاب ارجمند، دانشجویان، تاریخ و ملل پژوهان را مورد تأکید قرار می دهیم. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ماجراي شيعه شدن دو تن از اهل سنت شافعي مذهب اهل سومالي 🔹بسيار جالب است. توصيه مي‌شود با حوصله ببينيد و زيرنويس‌هاي آن را کامل بخوانيد. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
⭕️ سخن شگفت استاد دانشگاه کمبریج درباره شیخ فضل الله نوری! 🔰 پیتر آوری، استاد تاریخ دانشگاه کمبریج: 1️⃣ شیخ فضل الله، حاکمیت را از آن خداوند می‌دانست؛ نه از آن شاه! 2️⃣ اعدام شیخ، یکی از کارهای زشت و تندورانه مشروطه‌خواهان است. 3️⃣ شیخ فضل الله، مرد دانشمند و افتاده‌ای بود. 🔹 پیتر آوری (Peter Avery)، ایران شناس انگلیسی، در برابر کسانی که شیخ شهید را به شاه پرستی و یا حسدورزی به سیدین طباطبایی و بهبهانی متهم می‌کنند، به وضوح از "دانش" و "افتادگی" و اعتقاد شیخ به "حاکمیت قوانین اسلام بر جامعه" سخن می‌گوید. بر پایه دیدگاه این دانشمند اروپایی، شیخ، نماینده آن مکتب فکری است که حق حاکمیت را نه بر مبنای استبداد شاهی قبول داشت و نه بر مبنای حاکمیت لیبرالیستی؛ بلکه حق حاکمیت را مخصوص خداوند می‌دانست. این نظریه، خط بطلانی است بر گفتار کسانی که شیخ را به تکبر، استبدادخواهی و شاه‌بازی متهم می‌کنند. ▪️[نکته: بایستی نظریه شیخ شهید (ره) مبنی بر ولایت فقیه و حاکمیت فقها نیز در راستای اعتقاد ایشان به حاکمیت دینی تفسیر گردد]. 📚 منبع: کتاب تاریخ معاصر ایران، اثر پیتر آوری، ترجمه محمد رفیعی مهرآبادی، موسسه مطبوعاتی عطائی، تهران ۱۳۶۳، ص ۲۵۱. 🌐 eitaa.com/monzer_ir 🔰https://eitaa.com/Tashayo
ملاحظاتی بر بیانیه استاد علیدوست.pdf
370.4K
✍️ ملاحظاتي بر بيانيه آيت الله ابوالقاسم با عنوان "دفاعی عقیم و پرهزینه" (درباره مقایسه اوضاع حکومت امیرالمومنین (ع) و نظام جمهوری اسلامی) 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ دباره امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی به تازگی سخنانی به شکل بریده از شهید در فضای مجازی منتشر شده با این بیان: «امر به معروف و نهی از منکرهای ما ... در حول و حوش موی سر و دوخت لباس مردم بوده است! ... بهتر اینکه ما جاهلها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم»! این عبارات بدون توجه به متن کامل سخن ایشان در واقع مستندی برای تقبیح امر به معروف و نهی از منکر به ویژه در امر کشف حجاب است. 👈 اما واقعیت و اصل سخن استاد شهید: این سخنان را استاد شهید مطهری در سال 1348ش. دربارۀ جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در قیام امام حسین(ع) بیان کرده است. از دیدگاه ایشان، در میان سه عامل (1) امتناع از بیعت با یزید (2) پذیرش دعوت کوفیان (3) امر به به معروف و نهی از منکر، همین عامل سوم، مهمترین عامل قیام حضرت بوده است. سخنان ایشان درباره اهمیت این عامل عمیق و پردامنه است و در این بخش (که قدری کاملتر از کلیپ بریده شده از سخن ایشان است) پیداست که ایشان بر دو نکته تأکید میکند: یک) ضرورت کسب آگاهی و شناخت پیش از امر به معروف و نهی از منکر؛ دو) توجه به ریشۀ منکر. این هر دو سخن قطعا در هر موقعیت و هر موضوعی میتواند صحیح به شمار آید؛ اما متن سخن استاد شهید در واقع تأکید بر این است که امام حسین(ع) بر اساس بصیرت و شناخت عمیق در تقابل با یزید، به سراغ ریشۀ ظلم و فساد رفت. 📚کتاب حماسه حسینی، ج1، ص213-225 ✍️حامد منتظري مقدم و (ع) 🔰https://eitaa.com/Tashayo
اصلاحیه تاریخ: چهارشنبه 1402/5/18
🔻 نقش مالکوم ایکس: «اگر مراقب نباشید رسانه‌ها با شما کاری خواهند کرد که از مظلوم متنفر باشید و به ظالم عشق بورزید»! 🔸 مالکوم ایکس، رهبر مسلمانان سیاه‌پوست آمریکا بود که رهبر انقلاب در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین، از او با عنوان «شهید» یاد کردند. https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🔻جنگ جهانی رسانه ! حتی اگر در یک روستای دور افتاده در کنیا هم که باشید؛ برای شما پنل خورشیدی و دیش ماهواره فراهم میکنند؛ تا کنترل ذهنی رسانه ای را برای همه بطور یکسان رقم بزنند. https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🔹(علیهم السلام) «اُفتادگی آموز اگر طالب فیضی ...» 🔸محمدبن‌مسلم، از برجسته ترین اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع), مردي ثروتمند و صاحب جلال بود. او همين‌که از سوي امام باقر(ع) فرمان يافت: «فروتني کن»، زنبيلي از خرما را جلوي درِ مسجد گذاشت و شروع به خرمافروشي کرد. خويشانش آمدند و به او گفتند: «ما را رسوا کردي»! او گفت: «مولايم به من فرماني داده، پس تا اين زنبيل خرما را نفروشم، رها نمي‌کنم». خويشانش گفتند: «حال که رها نمي‌کني و مي‌خواهي چيزي بفروشي، پس (لااقل) ميان آسيابان‌‌ها بنشين (و آرد بفروش)». سپس آسيابي به او دادند، و او بر درب آن‌جا (مسجد و يا محلّ آردفروش‌‌ها) مي‌نشست و آرد مي‌کرد (و مي‌فروخت). محمد بن مسلم در منابع به عنوان طحان (آسیابان) شناخته می‌شود. 📚طوسي، اختيار معرفة الرجال، ج1، ص388-389 (ع) 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🔻کشور مال من و پسرم است 🔹اسدالله علم وزیر دربار شاه در خاطراتش نوشته است: «کاخ کیش را به نام شخصی شاه ثبت کردم شاه سند را پیش من پرتاب کرد و فرمودند: مگر میخواهی فقط یک وجب خاک ایران مال من باشد؟ تمام ایران مال من است. اصلاً من هیچ چیز دیگر برای خودم نمیخواهم پسر من هم اگر شاه مقتدری شد همه چیز مال اوست...» 📚منبع: خاطرات علم، ج۲، ص265 https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436 🔰https://eitaa.com/Tashayo
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت سالگرد شهادت امام سجاد ع برگزار می‌کند گفتگوهایی پیرامون فعالیت‌های امام سجاد ع در زمینه‌سازی تمدن اسلامی 📋 شنبه 1402/5/21 از ساعت 18:30 🗂 موضوع برنامه‌ها: ◾️نقش امام سجادع در احیای تمدن اسلامی 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حامد منتظری‌ مقدم؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live @difqom https://eitaa.com/difqom 🏴https://eitaa.com/Tashayo
📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهدا (در دو جلد) 💠 تأليف: گروهی از تاریخ ‌پژوهان زير نظر: استاد مهدي پيشوايي(ره) 🔵 برخی از موضوعات مطرح شده در جلد اول: 🟠 بخش اول: فصول مقدماتی 1️⃣ سیری در مقتل‌نویسی و تاریخ‌نگاری عاشورا از آغاز تا عصر حاضر 2️⃣ سیری در ادوار زندگی و شخصیت امام حسین علیه السلام 3️⃣ ریشه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قیام امام حسین علیه السلام 4️⃣ فلسفه قیام امام حسین علیه السلام 🟠 بخش دوم: امام حسین و معاویه 1️⃣ موانع قیام امام حسین بر ضد معاویه 2️⃣ مواضع امام حسین در برابر حکومت معاویه و مبارزات سیاسی آن حضرت 3️⃣ قضیه ولیعهدی یزید 🟠 بخش سوم: نهضت عاشورا از آغاز تا ورود امام حسین به کربلا 1️⃣ امام حسین در مدینه 2️⃣ امام حسین در مکه 3️⃣ ساختار سیاسی مذهبی کوفه 4️⃣ امام حسین در راه کوفه 🟠 بخش چهارم: امام حسین در کربلا 1️⃣ از ورود امام به کربلا تا روز عاشورا 2️⃣ رویدادهای روز عاشورا تا شهادت بنی‌هاشم 3️⃣ مبارزه و شهادت بنی‌هاشم 🔵 برخی از موضوعات مطرح شده در جلد دوم: 1️⃣ حوادث پس از عاشورا 2️⃣ اهل بیت علیهم السلام در مسیر شام 3️⃣ تداوم نهضت حسینی به رهبری امام سجاد علیه اسلام 4️⃣ پیامدهای قیام عاشورا 5️⃣ مباحث پیرامونی نهضت عاشورا پژوهشی در اربعین سیدالشهدا 6️⃣ فلسفه عزاداری امام حسین علیه السلام 7️⃣ پرسش و پاسخ‌های عاشورایی 8️⃣ شرح حال و زندگینامه اصحاب امام حسین علیهم السلام 👈 مشاهده و خرید اینترنتی جلد اول 👈 مشاهده و خرید اینترنتی جلد دوم @iki_ac_ir 🔰 https://eitaa.com/Tashayo
مشاغل اصحاب و راویان.pdf
459.7K
👈مقاله پژوهشي زير عنوان: «مشاغل اصحاب و راويان ائمه اطهار(ع) تا پايان غيبت صغري» تأليف: مجيد افلاکيان و استاد مهدي پيشوايي(ره) 🔰 https://eitaa.com/Tashayo
نهايي-مصاحبه با استاد منتظري مقدم.pdf
136.9K
🔹متن مصاحبه مندرج در مجموعه نکوداشت استاد برجسته تاريخ مرحوم‌ حجت‌الاسلام‌ و المسلمين مهدي پيشوايي ✔️تاريخ وفات: 23 مرداد 1400 ✔️يادش را با قرائت فاتحه گرامي ميداريم. 🔰 https://eitaa.com/Tashayo
✴️بخشي از مصاحبه بالا👆 ♦️سوال: از ویژگی‌ها وتوانایی‌های علمی استاد پیشوایی بفرمایید؟ 🔹...استاد پيشوايي در امور علمي سعي مي‌کرد که به شکل متوازن، هم به يافته‌هاي دانش تاریخ و هم به ارزش‌ها و هنجارهاي اجتماعي، متعهد باشد. گاهي ايشان با تعبيري طنزآلود مي‌گفت: «کار ما شبيه بندبازي است»؛ يعني مسير ما، مانند يک «بند»، نازک و لغزنده است. اساساً يکي از امتيازات مهم ايشان، برخورد متعادل و متوازن با «يافته‌هاي تاريخي» و «هنجارهاي اجتماعي» است... به‌خصوص در مقتل جامع... پيداست که ايجاد توازن ميان يافته‌هاي تاريخي و هنجارهاي اجتماعي، نيازمند اِشراف و آگاهي به هر دو جنبه است. مرحوم پيشوايي تا حدّ بسيار زيادي اين اشراف و آگاهي را داشت... نکته‌ها و خاطرات زيادي در اين باره هست که چند موردش را عرض مي‌کنم: يک مورد، دربارة شهادت دختر خردسال امام حسين(ع) ... است. در جلد دوم مقتل جامع، ماجراي شهادت اين دختر بر اساس گزارش کامل بهايي آورده شد. بعد در گزيده مقتل، يکي- دو تا پاورقي‌ تکميلي دربارة منبع گزارش و نام رقيه، اضافه شد. يادم هست گاهي صحبت مي‌شد که برخي بحث مي‌کنند و مقاله مي‌نويسند که امام حسين(ع)دختري به اين نام نداشته است. ايشان با توجه به حساسيت نسبتاً زياد اين بحث و بازخوردها و آثار فرهنگي و اجتماعي آن، مي‌گفتند: «الآن، پرداختن به اين، اولويت و ضرورتي ندارد»؛... مورد ديگر، دربارة کيفيت شهادت حضرت عباس(ع) است. در جلد اول مقتل جامع، اين ماجرا به نقل از منابع کهن تاريخي به اين شکل آمد که حضرت عباس همراه با امام حسين(ع) (براي آوردن آب) عازم ميدان شدند و در ادامه، نقل مشهور فعلي که امام حسين(ع) از برادرش عباس خواست که به ميدان برود و آب بياورد، بررسي و نقد شد. يادم هست که مرحوم پيشوايي مي‌گفتند: در مجلسي، آقايي به ايشان اشکال کرده بود که شما نقل مشهور در شهادت حضرت عباس(ع) را نبايد تضعيف مي‌کرديد؛ با اين استدلال که «الآن چهارصد سال است که اين روضه به همين شکل خوانده مي‌شود». مرحوم پيشوايي مي‌فرمود: من به آن آقا گفتم: «خب چهارصد سال هم به همين شکل که معتبرتر است و ما نوشتيم، مي‌خوانند و ان‌شاءالله درست مي‌شود». مورد سوم: ايشان نقل مي‌کردند يک‌بار در راديو معارف، دربارة يکي از امام‌زاده‌ها که در يکي از شهرستان‌هاي مذهبي گنبد و بارگاه مفصلي دارد، من سند و اعتبارش را ترديد کردم. مي‌گفت: بلافاصله موج تماس‌هاي تلفني سرازير شد که شما چرا در سند اين امامزاده ترديد کرديد؟! ايشان مي‌گفت: ديگر تصميم گرفتم در رسانه، دربارة امام‌زاده‌ها بحث نکنم و هر وقت سؤالي مي‌شد، ارجاع مي‌دادم به علما و امام جمعة همان منطقه. 🔰 https://eitaa.com/Tashayo
يادنامه استاد مهدي پيشوايي.pdf
3.71M
🏴📚 متن کامل يادنامه استاد مهدي پيشوايي (رحمة‌ الله عليه) 🔰 https://eitaa.com/Tashayo
♻️ و پيامدهاي آن (6): دربارۀ: «... ها...»؟! 🔹 حدوداً یک سال و اندی پیش همین جا نوشتاری را زیر عنوان: «از ذائقه عزاداري هايمان مراقبت کنيم...» به اشتراک گذاشتم. در آن نوشتار، سخن از این بود که در های محرم حسینی، يک نکتۀ مهم، تغيير ذائقه و علاقۀ عزاداران به سوی شنيدن مصيبت‌های «ناشنيده» و های «مکشوف» است. دیگر بسیار کم اتفاق می افتد که با شنیدن یک عبارت کوتاه و حزن‌ انگيز مقتل –گرچه تکراری- اشک‌ها جاری شود؛ حتما باید جزئيات دريدن ها و بريدن ها را (از زبان قال و حال و...) در قالبی «نو» بشنویم که حال پیدا کنیم! 🔹در آن نوشتار، سخن از این بود که در زمانه¬ای که يک شبهۀ بي‌نهايت خطرناک اين است: «حادثة عاشورا است»؛ متأسفانه اضافه کردن هر سالۀ روضه ها و ذکر مصيبت ها و زبان حال ها، عملاً خوراک همين شبهۀ به شدت خطرناک است. 🔸اکنون در ادامۀ هشدارهای «» سخن در این است: این دیوار قطوری که ما اهالی تاریخ (به ویژه حوزوی) به دور خود کشیده ایم، با دغدغه های سراسر علمی و خاص خودمان؛ متأسفانه راهی دراز داریم تا تأثیر بر اهالی وعظ و منبر و مجالس عزای حسینی...؛ تا چه رسد تا تأثیر بر ذائقۀ عزاداران!!! 🔸در ایام محرم امسال، توفیق شد در یک برنامه زنده از رسانه ملی، بسیار مختصر انجام وظیفه ای شد. در حاشیۀ آن برنامه، یکی از عوامل برنامه سؤال کرد: «آیا ماجرای حضرت دختر امام حسین(ع) سند دارد»؟ فی الجمله پاسخش را دادم و به تفاوت موجود میان سند ماجرا و آنچه که اکنون در محافل شهرت یافته اشاره کردم. اما برایم مایۀ شگفتی بود که تردیدافکنی های ما اهالی تاریخ تا کجاها پیش رفته است؟ اما آیا ما اهالی تاریخ به «حالِ» دختران کم سنّ و معصومی فکر کرده ایم که «رقیه» نام دارند یا در دبستان و مدرسه هایی با همین نام تحصیل می کنند؟! به راستی با این دغدغه های علمی خودمان چه چالشی را به روح و روان ایشان می افکنیم؟!... ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo