eitaa logo
تاوان | پژوهش‌های قرآنی و حدیثی
439 دنبال‌کننده
77 عکس
39 ویدیو
14 فایل
مصطفی قناعتگر | کانال اصلی، در تلگرام : t.me/tavanerejal
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻یادداشتی دعاگونه به فارسی کهن از سال 485 هجری در خراسان ✍مرتضی کریمی‌نیا این دو برگ فارسی پنج سال پیش در حراج بنهامز به فروش رفته است. تعداد نوشته‌ها و یادداشت‌های فارسی تاریخ‌دار که از پیش از سال 485 هجری می‌شناسیم، بسیار اندکند. شاید پنج نمونه بیشتر نباشند. اصل این قطعه در 13 برگ به فروش رسیده است. بازنویسی متن را با همان املای کهن در زیر می‌آورم. بسم الله الرحمن الرحیم | لا حول و لا قوة إلا بالله العظیم | حسبی الله ونعم الوكیل نعم المولی | ونعم النصیر| جون رعد | برق ایذ این دعا را بكوی | اللهم لا تقتلنا بغضبك ولا | تهلكنا بغضبك ولا | تهلكنا بعذابك قبل ذلك | هر ك را حاجتی | باشذ این دعا را بكویذ باخلاص | یا خبیر یا حسیب یا جلیل | یا كریم یا شافی یا كافی | یا مُعافی یا مُعز یا مذل | یا سمیع یا بصیر یا واحد | یا احد یا صمد یا فرد | یا وَتِر یا حیی یا قیوم | یا ماجد یا حنان یا منان | یا دیّان یا بُرهان یا غُفران | یا سبحان یا سلطان یا ذا الجلال | والاكرام برحمتك یا ارحم الراحمین | آن روز بر وَی سلامت كذرد باَتش | سوخته نشوذ و باَب غرقه نشوذ | بروی او هیچ مكروهی نرسذ ببركت | این كلمتها | حسبیَ الله لا اله الا هو عَلَیهِ | توكلتُ وهو ربُ العرشِ العظیم | پیغامبر | گفت صلی الله علیه كه هر زنی بروزگار | حیض خویش بوقت هر نمازی | بكویذ این تسبیح را هفت بار | ما اَجِدُ بروایت دیكر | من شر ما فیك الله الله ربی | لا اشرك به شیئا هفت بار | بر انگشت دست راست دمذ بدان | درد مالذ، عافیت یابذ از خذای | عز وجل ان شاء الله وصلی الله | علی محمد وسلم كثیرا | بتاریخ سنه خمس | وثمانون واربعمایه
🔻یک گزارش و چند قاب از تاریخ اجتماعی شیعیان متقدم 🔹️شیخ طوسی در تهذیب به نقل از ناقلانی امامی (و می‌توان گفت مورد اعتماد)، ماجرای یک نشستِ خودمانی شیعی را گزارش کرده است. تاریخ این نشست، سال ۲۷۳ قمری است؛ سیزده سال پس از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام. در این گزارش نکاتی لطیف، ناب و در مواردی  بوده‌ (فکت‌) های کمیاب دیده می‌شود: ۱. ریزش سقف مزار حسین بن علی (روحی له الفداء) و آسیب‌دیدگیِ شماری از زائران و سالم‌ماندن شماری دیگر به ذی‌الحجۀ همان سال ۲۷۳ قمری. ۲. برگزاری اجتماعات خصوصی شیعیان. ۳. پرهیز از گفتگوهای درون‌شیعی در حضور مخالفان. ۴. اعلامِ ولایت علی بن ابی طالب و اولادش و اعلام برائت از تک‌تک دشمنان ایشان از اولی و دومی و سومی تا آخر، نشانِ خودی‌بودن و زمینه پذیرش در جمع شیعیان. ۵. مورد بحث بودنِ اینکه مزارِ پشت کوفه (نجف) حقیقتا مزار علی بن ابی طالب است یا خیر تا ابتدای قرن سوم (در آن دوره، برای شیعیان روشن بوده که چنین است).  ۶. عقوبت فوریِ آن که خواست قبر مولی الموحدین را نبش کند. ۷. در ابتدای قرن سوم، قبر امام المتقین دارای ضریح (صندوق) نبوده است (گزارشاتی از ضریح و بنا و قبه در برهه‌هایی در قرن دوم وجود دارد؛ مانند کارهایی که هارون الرشید کرد که بعدها توسط بعدی‌ها تخریب شد)؛ اما شخصی به صورت خودجوش و پس از دیدن اعجاز و مخفیانه ضریحی سفارش داد تا روی قبر نصب کردند. ۸. گذاشتن ضریح روی قبر، نماد احترام‌گذاری به مدفون بوده است. ۹. پس از این ضریح، بزرگترین ادای احترامِ مادی به مزار ایشان، توسط حسن بن زید حسنی (قیام‌کننده در طبرستان در گذشته در ۲۷۰ قمری) صورت گرفت که دیوار و بنا و محوطه‌ای برای آن مزار ساخت. بنابر این زمانی که نشست یادشده و خاطره‌گویی اسماعیل بن عیسی رخ داده (۲۷۳ قمری)، آستان علوی دارای بنا بوده است. ✍مصطفی قناعتگر @tavanerejal
🔻بیش از ۱۰۰ صفت از اوصاف امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در زیارت مخصوصه روز ولادت رسول خدا صلی الله علیه وآله ◀️هنگامی که امام صادق علیه السلام درهفدهم ربیع الاول به زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام مشرف شدند، زیارتی زیبا و پرمغز را نقل فرمودند. این زیارت را شیخ مفید، شهید اول، ابن مشهدی، سیدبن طاووس و علامه مجلسی نقل نموده اند. مرحوم مجلسی بیان می دارد که "این زیارت از حیث لفظ و معنا افضل زیارات بوده و با سندهای معتبری نقل شده است" ایشان همچنین می فرماید: این زیارت مطلقه است و مخصوص روز ولادت نمی باشد! ◀️ناگفته نماند که اهتمام و دقت در فرازهای زیارات اهل بیت علیهم السلام، باب وسیعی از معرفت امام را بر ما می گشاید. زیارت فوق نیز بیش از ۱۰۰ صفت از امیرالمؤمنین را حکایت می کند که به برخی از آن ها اشاره می شود: - السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا آيَةَ الله الْعُظْمَى‏ - السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ‏ شُرِّفَتْ‏ بِهِ‏ مَكَّةُ وَ مِنًى‏ - يَا مَنْ وُلِدَ فِي الْكَعْبَةِ وَ زُوِّجَ فِي السَّمَاءِ بِسَيِّدَةِ النِّسَاء - يَا مَنْ أَنْجَى اللَّهُ سَفِينَةَ نُوحٍ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَخِيه‏  - يَا خَاطِبَ الثُّعْبَانِ وَ ذِئْبِ الْفَلا - يَا مَنْ كُتِبَ اسْمُهُ فِي السَّمَاءِ عَلَى السُّرَادِقَات - يَا مَنْ عَجِبَتْ مِنْ حَمَلَاتِهِ فِي الْوَغَى مَلَائِكَةُ السَّمَاوَاتِ - یا صَاحِبَ لِوَاءِ الْحَمْدِ وَ سَاقِيَ أَوْلِيَائِهِ مِنْ حَوْضِ خَاتَمِ النَّبِيِّين - السَّلَامُ عَلَى اسْمِ اللَّهِ الرَّضِيِّ وَ وَجْهِهِ الْمُضِي‏ء - يَا بَحْرَ الْعُلُوم‏ ِ، يَا مَظْهَرَ الْعَجَائِبِ وَ الْآيَات‏ ، - يَا مَنْ دَعَاهُ خَيْرُ الْأَنَامِ لِلْمَبِيتِ عَلَى فِرَاشِهِ فَأَسْلَمَ نَفْسَهُ لِلْمَنِيَّة - السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا طه وَ يس‏ - السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا غِيَاثَ الْمَكْرُوبِين‏َ - السَّلَامُ عَلَى نُورِ اللَّهِ الْأَنْوَرِ وَ ضِيَائِهِ الْأَزْهَر 👈در انتها نیزخواسته بسیار مهمی را از آن حضرت درخواست می کنیم که ما را جزء همّ و غمّ خود قرار دهد. "فَاجْعَلْنِي يَا مَوْلَايَ مِنْ هَمِّكَ" 📚زاد المعاد، ص265؛ بحارالانوار، ج۹۷، ص۳۷۷. https://t.me/sh_touba
💢اعتبارسنجی حدیث با متد ابوحنیفه خطا در فهم توحید، بسیار آسیب‌زا و آفت‌افزا است. این خطا، در فهمِ صحیحِ نسبتِ خدای متعال با رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و امامان علیهم السلام ایجاد اختلال می‌کند؛ به گونه‌ای که به انکار یک آموزه صحیح می‌انجامد. به نمونه‌های زیر توجه کنیم: در برخی روایات از امام علیه السلام منقول است که پس از میل غذا عرضه داشت: « اللَّهُمَّ هَذَا مِنْكَ وَ مِنْ مُحَمَّدٍ رَسُولِك‏» یا «الْحَمْدُ لِلَّهِ هَذَا مِنْكَ وَ مِنْ مُحَمَّدٍ» (کافی ج6 ص296). 🔻پرسش این است که با توجه به اعتقادات توحیدی و ضد شرک که ضروری‌ترین باور اسلامی است، آیا اعتقاد به محتوای این سخن که غیر خدا را به هنگام شکر بر نعمت در کنار خدا قرار می‌دهد و یا حداقل کاربست این ادبیات، غلط و خطاست؟ نیز اگر در زیارتی می خوانیم: «حَسْبِيَ اللَّهُ وَ أَوْلِيَاءُ اللَّهِ»، می‌توانیم آن را ناسازگار با توحید قلمداد کنیم؟ 🔻الفاظ قابلیت تحمل معانی گوناگون و گاه متضاد را دارند. دو نمونه بالا می‌تواند با نیت شریک قائل شدن برای احدِ بلا شریک سبحانه صادر شود و پرده از شرک گوینده و غلو وی نسبت به رسول خدا و امامان بردارد. همچنین می‌تواند از سر اعتقاد صحیح و توحیدِ غیرِ مشوب به شرک و خداشناسی و نبی‌شناسی و امام‌شناسیِ راستین صادر شود. در مورد توضیح دو گزاره اول، در کنزالفوائد می‌خوانیم که ابوحنیفه به امام صادق علیه السلام و جمله «اللهم هذا منک و من رسولک» اشکال گرفت و آن را شرک خواند. امام در اثبات توحیدی‌بودن این حمد، به آیه « وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ‏» و «وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُه‏» استناد کردند. کنار هم قرار دادن خدا و رسول و نسبت دادن نعمت و فضل به هر دو، وقتی با اعتقاد به استقلالی‌بودن فضل الهی و عرضی‌بودن فضل رسول باشد، عین توحید و شکر راستین و اساسا لازمه آن دو است. در مورد عبارت «حسبی الله و اولیاءالله» نیز وقتی به قرآن رجوع می‌کنیم می‌خوانیم: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ». خداوند می‌فرماید ای پیامبر، خدا و پیروان مومن تو، تو را بس هستند. این آیه هیچ تعارضی با حسبی الله یا حسبک الله یا حسبنا الله ندارد که توضیح آن مانند مورد قبل است. اگر فهم دقیقی از توحید پروردگار پاک صمد و نسبت آن با مخلوق فقیر نداشته باشیم، دچار اعتبارسنجی‌هایی به خطا و مچ‌گیری‌های ابوحنیفه‌ای خواهیم شد. ✍مصطفی قناعتگر @tavanerejal
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
44.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 مصحف صنعا و کشف حقایقی جدید در مورد تاریخ کتابت قرآن ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📜 از مهمترین کشفیات چند سال اخیر، پیدا شدن نسخه ای کهن از مصحف شریف در سال ۱۳۵۰ شمسی است که سی آزمایش کربن-۱۴، زمان کتابت آن را به نیمه نخست قرن اول هجری قمری باز می گرداند. 📜 از نکات جالب این مصحف، وجود دو نوع خط قرآنی با رسم الخط حجازی در یک برگ است که یکی کمرنگ و دیگری پررنگ تر. 📜 تمرکز در پژوهش در این مصحف می تواند بر سایر پژوهش های قرآنی مستشرقین تأثیرات شگرفی بر جای نهد. 🎥 این مستند توسط مرکز پژوهش های تاریخی حوزه علمیه قم تحت اشراف حضرت استاد آیت الله یوسفی غروی تهیه شده است. 🆔 @chsiqs 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از استاد مددی
9.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌐 تمسک به اطلاق قرآن و سنت (دیدگاه اخباریون) 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/15 🏠@ostadmadadi
هدایت شده از استاد مددی
23.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌐 حقیقت عرفیه بودن مفاهیم شرعی (نفی حقیقت شرعیه) 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/15 🏠@ostadmadadi
🔹مجالس کاتبان (۱۰) 🔹امی بودن پیامبر (ص) در قرآن و باور شایع مسلمانان 🔸آیة الله سید علی شهرستانی چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ش., ساعت ۱۹:۳۰ قم، میدان رسالت، ابتدای خیابان سمیه، پلاک ۱۵ ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی @mtiforg @tavanerejal
🔻فراخوان ارسال مقاله و نشستی درباره‌ی مجموعه‌های اولیه‌ی احادیثِ امامیه 🔹️موسسه‌ی بین‌المللی المهدی، نشستی علمی را درباره‌ی مجموعه‌ی احادیث اولیه امامیه برگزار می‌کند. در حالی که مطالعه‌ی قرآن در تحقیقات معاصر و نزد غربیان، مورد توجه جدی‌تری قرار گرفته است، مطالعه‌ی دومین منبع مهم در سنت اسلامی یعنی احادیث (خصوصا احادیث شیعی) کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این نشست، با توجه به آثاری مانند «کتب اربعه» و دیگر آثار، بستری را برای پرداختن به موضوعاتی پیرامون مجموعه‌های حدیثی امامیه از قرون اول (هجری)/هفتم (میلادی) تا پنجم (هجری)/یازدهم (میلادی) فراهم می‌آورد. آخرین مهلت ارسال چکیده‌ی مقاله، ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۲ است. برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به این پیوند مراجعه کنید. @tavanerejal
هدایت شده از تأملات
❇️ «تحلیل متون حدیثی و زیارتی در دنیای مدرن» 🎙 محمد نصراوی 📆 سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ تا ۱۲. 🏢 شهرری، دانشگاه قرآن و حدیث، سالن جلسات 📲 حضور مجازی در نشست: https://vc1.qhu.ac.ir/rs1lfxu9flh6/? 🆔@tammolaat
هدایت شده از فطرس مدیا
14.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شاعر فلسطینی از اهل‌بیت می‌گوید 🔴 این بخشی از سرودۀ شاعر نامدار معاصر فلسطینی، تمیم البرغوثی است که از حدیث کساء الهام گرفته شده 📌 اشعاری پرشور در دفاع از آرمان‌های پایداری و قدس با چنگ‌زدن به قیام امام حسین علیه‌السلام است. ✔️ فطرس‌مدیا :: جایی برای دانستن 🌐 @fotrosmediatv