💢اعتبارسنجی حدیث با متد ابوحنیفه
خطا در فهم توحید، بسیار آسیبزا و آفتافزا است. این خطا، در فهمِ صحیحِ نسبتِ خدای متعال با رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و امامان علیهم السلام ایجاد اختلال میکند؛ به گونهای که به انکار یک آموزه صحیح میانجامد. به نمونههای زیر توجه کنیم:
در برخی روایات از امام علیه السلام منقول است که پس از میل غذا عرضه داشت: « اللَّهُمَّ هَذَا مِنْكَ وَ مِنْ مُحَمَّدٍ رَسُولِك» یا «الْحَمْدُ لِلَّهِ هَذَا مِنْكَ وَ مِنْ مُحَمَّدٍ» (کافی ج6 ص296).
🔻پرسش این است که با توجه به اعتقادات توحیدی و ضد شرک که ضروریترین باور اسلامی است، آیا اعتقاد به محتوای این سخن که غیر خدا را به هنگام شکر بر نعمت در کنار خدا قرار میدهد و یا حداقل کاربست این ادبیات، غلط و خطاست؟
نیز اگر در زیارتی می خوانیم: «حَسْبِيَ اللَّهُ وَ أَوْلِيَاءُ اللَّهِ»، میتوانیم آن را ناسازگار با توحید قلمداد کنیم؟
🔻الفاظ قابلیت تحمل معانی گوناگون و گاه متضاد را دارند. دو نمونه بالا میتواند با نیت شریک قائل شدن برای احدِ بلا شریک سبحانه صادر شود و پرده از شرک گوینده و غلو وی نسبت به رسول خدا و امامان بردارد. همچنین میتواند از سر اعتقاد صحیح و توحیدِ غیرِ مشوب به شرک و خداشناسی و نبیشناسی و امامشناسیِ راستین صادر شود.
در مورد توضیح دو گزاره اول، در کنزالفوائد میخوانیم که ابوحنیفه به امام صادق علیه السلام و جمله «اللهم هذا منک و من رسولک» اشکال گرفت و آن را شرک خواند. امام در اثبات توحیدیبودن این حمد، به آیه « وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ» و «وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُه» استناد کردند. کنار هم قرار دادن خدا و رسول و نسبت دادن نعمت و فضل به هر دو، وقتی با اعتقاد به استقلالیبودن فضل الهی و عرضیبودن فضل رسول باشد، عین توحید و شکر راستین و اساسا لازمه آن دو است.
در مورد عبارت «حسبی الله و اولیاءالله» نیز وقتی به قرآن رجوع میکنیم میخوانیم: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ». خداوند میفرماید ای پیامبر، خدا و پیروان مومن تو، تو را بس هستند. این آیه هیچ تعارضی با حسبی الله یا حسبک الله یا حسبنا الله ندارد که توضیح آن مانند مورد قبل است.
اگر فهم دقیقی از توحید پروردگار پاک صمد و نسبت آن با مخلوق فقیر نداشته باشیم، دچار اعتبارسنجیهایی به خطا و مچگیریهای ابوحنیفهای خواهیم شد.
✍مصطفی قناعتگر
@tavanerejal
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
44.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 مصحف صنعا و کشف حقایقی جدید در مورد تاریخ کتابت قرآن
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📜 از مهمترین کشفیات چند سال اخیر، پیدا شدن نسخه ای کهن از مصحف شریف در سال ۱۳۵۰ شمسی است که سی آزمایش کربن-۱۴، زمان کتابت آن را به نیمه نخست قرن اول هجری قمری باز می گرداند.
📜 از نکات جالب این مصحف، وجود دو نوع خط قرآنی با رسم الخط حجازی در یک برگ است که یکی کمرنگ و دیگری پررنگ تر.
📜 تمرکز در پژوهش در این مصحف می تواند بر سایر پژوهش های قرآنی مستشرقین تأثیرات شگرفی بر جای نهد.
🎥 این مستند توسط مرکز پژوهش های تاریخی حوزه علمیه قم تحت اشراف حضرت استاد آیت الله یوسفی غروی تهیه شده است.
🆔 @chsiqs
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از استاد مددی
9.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌐 تمسک به اطلاق قرآن و سنت (دیدگاه اخباریون)
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/15
🏠@ostadmadadi
هدایت شده از استاد مددی
23.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌐 حقیقت عرفیه بودن مفاهیم شرعی (نفی حقیقت شرعیه)
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/15
🏠@ostadmadadi
🔹مجالس کاتبان (۱۰)
🔹امی بودن پیامبر (ص) در قرآن و باور شایع مسلمانان
🔸آیة الله سید علی شهرستانی
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ش., ساعت ۱۹:۳۰
قم، میدان رسالت، ابتدای خیابان سمیه، پلاک ۱۵
▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی
@mtiforg
@tavanerejal
6.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
الأمّة الضّعيفة
الأمّة الميّتة
@tavanerejal
🔻فراخوان ارسال مقاله و نشستی دربارهی مجموعههای اولیهی احادیثِ امامیه
🔹️موسسهی بینالمللی المهدی، نشستی علمی را دربارهی مجموعهی احادیث اولیه امامیه برگزار میکند.
در حالی که مطالعهی قرآن در تحقیقات معاصر و نزد غربیان، مورد توجه جدیتری قرار گرفته است، مطالعهی دومین منبع مهم در سنت اسلامی یعنی احادیث (خصوصا احادیث شیعی) کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
این نشست، با توجه به آثاری مانند «کتب اربعه» و دیگر آثار، بستری را برای پرداختن به موضوعاتی پیرامون مجموعههای حدیثی امامیه از قرون اول (هجری)/هفتم (میلادی) تا پنجم (هجری)/یازدهم (میلادی) فراهم میآورد.
آخرین مهلت ارسال چکیدهی مقاله، ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۲ است.
برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به این پیوند مراجعه کنید.
@tavanerejal
هدایت شده از تأملات
#نشست_علمی
❇️ «تحلیل متون حدیثی و زیارتی در دنیای مدرن»
🎙 محمد نصراوی
📆 سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ تا ۱۲.
🏢 شهرری، دانشگاه قرآن و حدیث، سالن جلسات
📲 حضور مجازی در نشست:
https://vc1.qhu.ac.ir/rs1lfxu9flh6/?
🆔@tammolaat
هدایت شده از فطرس مدیا
14.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شاعر فلسطینی از اهلبیت میگوید
🔴 این بخشی از سرودۀ شاعر نامدار معاصر فلسطینی، تمیم البرغوثی است که از حدیث کساء الهام گرفته شده
📌 اشعاری پرشور در دفاع از آرمانهای پایداری و قدس با چنگزدن به قیام امام حسین علیهالسلام است.
#غزه #کلیپ_مستند
✔️ فطرسمدیا :: جایی برای دانستن
🌐 @fotrosmediatv
تاوان | پژوهشهای قرآنی و حدیثی
🎥 شاعر فلسطینی از اهلبیت میگوید 🔴 این بخشی از سرودۀ شاعر نامدار معاصر فلسطینی، تمیم البرغوثی است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برداشتی آزاد و شاعرانه از حدیث کساء (البته نه آن حدیث کساء طولانی که در زمان ما معروف شده و به مفاتیح الجنان توسط دیگران افزوده شده؛ بلکه اصل ماجرای اجتماع خمسه طیبه زیر کساء پیامبر)
@tavanerejal
مجری شبکه دو، به روحانیِ دعوتشده میگوید: چگونه است که امام رضا در زیارت حضرت معصومه به ایشان میگوید "من را شفاعت کن"؟ این چه مقامی است برای حضرت فاطمه معصومه که امام را شفاعت میکند؟
روحانیِ جوان هم پس از تایید سخن مجری، شروع به فلسفیدن میکند و در نهایت بدون هیچ استدلالی، این نکته را عجیب و فرافهم میداند.
جدای از اینکه چگونه شفاعت امام توسط غیر ایشان در ذهن بزرگواران تصویر شده، یک بار اگر متن حدیث را بخوانند میبینند که امام این زیارت را به سعد تعلیم دادهاند، نه اینکه خود این زیارت را خوانده باشند.
بگذریم
یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه
فان لک عندالله شانا من الشان
🙏سپاس از «شبکۀ اجتهاد»
سایتهای مختلف و به صورت ویژه «شبکۀ اجتهاد» (دفتر تبلیغات اسلامی)، جایی است که شماری از یادداشتهای تخصصیام را (از پنج سال پیش تا کنون) که با ادبیاتی عمومیسازیشده و دموکراتیزه سامان میدهم، نشر میدهند. عناوین این یادداشتها در شبکۀ اجتهاد:
• اعتبارسنجی روایات، این بار از قلب پاریس!
• باورهای کلامیِ بیباوران به طب اسلامی!
• «انقلابِ نسبت» حوزه و حکومت، در چهل سال!
• اشتغال طلاب و جنینی که سقط میشود!
• فقهِ «شکنجه با قطرههای آب»!
• به وقتِ نجف: تاملی در مقایسه زمانی دروس خارج نجف و ایران
• بلاتکلیفی مکلفین در مسئله موسیقی
• معمای «اجتهاد النبی»، انکار «خطاپذیری»، اثبات «عصمت»
• فقهالحدیثِ تاریخی؛ فعلاً ناامیدیم!
• دانش رجال در پیچی تاریخی!
• از حدیثبسندگی، تا حدیثبسندگی!
• یک نرمافزار، یک رنسانس!
• فعالیت اقتصادی راویان حدیث
• سیر تاریخی نشر حدیث امامیه در ایران به روایت مجلسی اول در لوامع صاحبقرانی
• بایدهای نظریۀ تقیه
• شرح فرانسویِ «کتاب الحجه» الکافی و یک چالش!
• نشستِ شاه و شیوخ
• تقابل کلینی و ابنقبه؛نگاهی بسترشناسانه
• حواشیِ انتقادیِ شیخ حر عاملی بر روایات الکافی
• جایگاه مقاصد شریعت در حل مسائل فقه هنر
• کلینی و استحسان؛ محیطشناسی علمی
• تفاوت بین پخش زنده و غیرزنده در احکام نگاه
دسترسی به متن یادداشتها
@tavanerejal