#عفافگرایی
♨️#جنگ_علیه_خانواده در #هجوم فیلمهای تلویزیونی و سینمایی
🔻در حال حاضر در سینمای خانگی، فیلمسازانی را میبینیم که برای سودآوری بیشتر و هزینه کمتر، از داستانهایی بیکیفیت و بهکارگیری الفاظ رکیک، شوخیهای جنسی و حتی تبلیغ "#هم_باشی یا ازدواج سفید" استفاده میکنند!
🔻مخاطب اصلی این سریالها نیز پدر و مادر و فرزندانشان هستند که به صورت جمعی این داستانها را دنبال میکنند.
🔻حال نکته اینجاست که چرا با وجود تأکید "سیاستهای کلی خانواده" به ممنوعیت انتشار #محتوای_ضد_خانواده، نظارتی مبنی بر ممنوعیت انتشار چنین برنامههایی در صداوسیما، سینما و مخصوصاً سینمای خانگی توسط وزارت ارشاد و صداوسیما انجام نمیشود؟!
✍️ مشروح گزارش در خبرگزاری تسنیم:
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/10/28/2184196
https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب
#زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است
#کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
#انتشار_روزانه (1398/11/2)
#تأمل_دهم:
✍️ چرا #سند_2030 حساسیت برانگیز شد؟ (3) 🧐
💢 #سند_2030، علاوه بر جهات اقتصادی و ... یک #سند_آموزشی است و سؤال اینجاست که رابطۀ آن با اهداف و اسناد ملی ما در عرصۀ #آموزش چیست؟🤔🙄
💢 ظاهراً پذیرش سند 2030، به منزلۀ آن است که ما برای تعیین #خطوط_کلی_آموزش_و_پرورش، به جای اسناد ملی (سند تحول، برنامه درسی ملی) باید به سند مذکور، مراجعه کنیم! 😔😳😲
💢 این سند در هیچ نهاد و شورای داخلی (شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی) #مطرح_نشد ولی #تصویب_شد! 😡😲
🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐
📚منبع: نشستهای تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#عفت_خیال
#نطفه_پاک
#استفاده_از_معیار_زندگی
#خانواده_متعالی
🎥 چگونه شیطان در نطفه انسان تأثیر میگذارد؟
🔹 پرهیز از زندگی کردن و به یاد آوردن خیالات ناپسند
🔹 اینکه گفته می شود #شیطان در #نطفه فلان افراد سهیم بوده است، به معنای جنبه فیزیکی او نیست، بلکه به جهت خیالات ناپسند افراد به هنگام مناسبات خود می باشد.
⚠️ چه مقدار از ذهن زنان و مردان جامعه، از #زنای_ذهنی آکنده است؟
📌 هیچ کس برآوردی ندارد.
⚠️ چه مقدار از نوجوانان دختر و پسر امروز، اسطوره ها و الگوهای فوتبالی، هنری، سینمایی و ... را در ذهن و خیال خود دارند؟ و با اینها مناسبات جنسی دارند؟ و خودارضایی جنسی می کنند؟
📌 هیچ کس برای این برآوردی ندارد.
🔹 غالباً بر این باورند که اینها حرفهای مگو است و نباید به دنبال آن رفت.
🔹 اما این یک استراتژی است.
⚠️ افراد وظیفه دارند که مراقب خود و مناسبات خود باشند.
🔹 محل شکاف وحی الهی و شیطانی همین جا است.
🔹 هر پدیده ای در عالم #مخلوق خداست و #خداوند یک #نقشه و معیار برای همه چیز دیده است و خط کش و #معیار در اختیار ما قرار داده و به ما #قرآن داده است.
👤استاد #حسن_عباسی
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
📚#معرفی_کتاب
🔸 #گلبرگ_زندگی، مجموعه ای چهار جلدی درباره #ازدواج و #زندگی_مشترک است و از گفتگوهای تلویزیونی حجت الاسلام والمسلمین #دهنوی گرفته شده است.
🔸 این دوره چهار جلدی به ترتیب در چهار موضوع مهم «#ازدواج»، «دوران #عقد و آغاز #زندگی»، «#تفاوتهای_زن_و_مرد» و «#مسائل_جنسی_در_زندگی_زناشویی» به سؤالات جوانان پاسخ داده است.
🔸 بارزترین خصوصیت این اثر آمیختگی مباحث آن با علوم روز دنیا از جمله #روانشناسی و #روان_پزشکی است که با رایحه خوش #آموزه_های_اسلامی همراه شده و به مخاطب مسلمان اطمینان می دهد که برای رفع مشکلات زندگی خود و ارتقای آن راه درست را برگزیده است.
1️⃣جلد اول به مباحثی همچون «ضرورت ازدواج»، «روابط پیش از ازدواج»، «سن مناسب ازدواج»، «موانع و آسیب های ازدواج»، «ازدواج های خاص» و به طور کلی صفر تا صد موضوعاتی که ذهن قشر #جوان را درگیر خود کرده، می پردازد.
2️⃣دومین جلد این مجموعه به سؤالات مربوط به دوران عقد پاسخ گفته که مهمترین فایده آن، آماده کردن #زن_و_شوهر برای آغاز یک عمر زندگی مشترک است.
3️⃣در جلد سوم نگارنده به سراغ مباحث جدی تری رفته و از #تفاوت_های_زن_و_مرد سخن گفته است.
4️⃣پس از بیان تمام این مسائل، نوبت به سؤالات #زوج_های_جوان درباره #مسائل_جنسی می رسد که جلد چهارم به همین موضوع اختصاص دارد.
🔸 جهت سفارش کتاب و #مشاوره:
@sefaresh_ketab
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
🔻#دیدن مانند غذا خوردن است،
🔻هر چیزی را ببینی، گویی آن را میل میکنی.
🍃🍂خدا فرموده است: انسان باید به طعام خود #نگاه کند.
🔻یعنی ببیند چه چیزی وارد روحش میشود.
🌺 دیدن، عبور صحنهها از مقابل #چشم ما نیست؛
📌 هر چیزی را میبینیم، با همۀ آلودگیها و پاکیها، وارد #روح ما میشود و به سادگی بیرون نمیرود.
#استاد_پناهیان
https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب
#زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است
#کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
#انتشار_روزانه (1398/11/3)
#تأمل_یازدهم:
✍️تفاوت #غربی_بودگی با #غربی_شدن چیست؟ 🧐
💢 غرب سعی می کند با روش هایی روان شناسانه، افراد را در مقابل خود، خودباخته کند. تبلیغات می تواند "آمریکایی بودگی" یا "غربی بودگی" را ایجاد کند. در واقع اتوپیای مورد اشارۀ #سند_توسعه_پایدار_2030 تبلیغ "غربی بودگی" برای دیگر جوامع است و "غربی بودگی" مفهومی متفاوت از "غربی شدگی" است. 🤔🙄
💢 در "غربی شدگی" فرد با دیگری (غرب) یکی می شود؛ یا به عبارت دیگر از نظر تفکر و رفتار، قابل تمییز با غربی ها نیست؛ اما در مفهوم "غربی بودگی" خواستِ "غربی شدن" نهفته است؛ یعنی فرد، غربی نمی شود و همیشه تمایزپذیر است. 🤨🤔🧐
💢 به عبارت دیگر #تقلید_فرهنگی می کند و بنابراین، یک دوگانگی فرهنگی به وجود می آورد که منجر به تشدید #معضلات_فرهنگی در جامعه می شود. یکی از معضلات از خودبیگانگی و در سطح ملی، از بین رفتن #عِرق_ملی و بیگانه پرستی است. 😲😔
🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐
📚منبع: نشستهای تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa
https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب
#زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است
#کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
#انتشار_روزانه (1398/11/4)
#تأمل_دوازدهم:
✍️ آیا در غرب، نظارتی بر رسانه ها نیست؟ (1) 🧐
💢 تقریباً هیچ شبکۀ تلویزیونی برای کشورهای اتحادیۀ اروپا، برای مخاطبین خارج از مرزهای آن، #برنامه_سازی و پخش برنامه ندارد. به عنوان مثال، هیچ شبکه ای در #ایتالیا، برای مخاطبین فرانسوی در #فرانسه، برنامه تولید و پخش نمی کند. 😳🤨
💢 با بررسی برنامه هایی که در شبکه های تلویزیونی آمریکا پخش می شود، می توان گفت تقریباً تمام برنامه ها و فیلم ها محصول هالیوود هستند. 🧐🤔😦
💢 در کشورهای اروپایی، برای رسانه¬ها #قوانین دقیقی با جزئیات کامل در برنامه سازی، تولید، پخش و سانسور وجود دارد. در آمریکا نیز، "#کمیسیون_فدرال_ارتباطات" (FCC )، مسئول تعیین و #نظارت بر سانسور در رسانه ها است. 😠🧐
🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐
📚منبع: نشستهای تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa
https://eitaa.com/umefafgaraei
🌻با سلام و احترام
📣📣📣 سی و هشتمین نشست کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی در سال 1398
💬 نشستی صمیمی با زوج جوان روسی تازه مسلمان
👥آقای دکتر نیکی تال، پژوهشگر و دانشجوی مقطع پسادکتری دانشگاه تربیت مدرس و سرکار خانم داریا فیودوروا دانشجوی رشته کارگردانی تئاتر دانشگاه مسکو
💢 این زوج اخیراً (21 دی ماه 1398) در دانشگاه تربیت مدرس، با ادای شهادتین به دین مبین اسلام مشرف شدند و مراسم ازدواج آنها با حضور مسئولان دانشگاه برگزار شد.
⏰ زمان: سه شنبه 8 بهمن ساعت 12:00
🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا
💢 به دلیل محدودیت حضور آقای دکتر نیکی تال و همسر ایشان در شهر مشهد مقدس و تعطیلی روز چهارشنبه به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی، استثنائاً این هفته سه شنبه ساعت 12 برگزار خواهد شد.
🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
با تشکر
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
#تسلیم_در_برابر_احکام_خالق
⁉️ #پوشش امری #فردی است یا #اجتماعی؟!
✅طبیعتاً پوشش ما در حریم شخصی و خصوصی، مانند منزل، امری شخصی می باشد (البته به استثنای تراس و پشت بام)
✅اما پوشش در اجتماع و جامعه، متفاوت است. تمام اعمال ما در جامعه تأثیرات مثبت و منفی بر جای می گذارد.
✅پس #حجاب به #حقوق_اجتماعی مربوط میشود نه مسائل شخصی.
✅جوانان مجرد زیادی هستند که با دیدن این بدحجابی ها و بی حجابی ها دچار #ناکامی ها و #خطا هایی می شوند و گاهی با رفتارهایشان، باعث به خطر افتادن #امنیت جامعه می شوند.
💎 #قادر_متعال داناتر و عالم تر از هر کسی بوده و نسبت به بندگان خودش نیز، بسیار #مهربان و رئوف است. بنابراین تسلیم #احکام_الهی باشیم، تا بتوانیم #زندگی بهتری را بسازیم.
📝دکتر #مرعشی (روانشناس و استاد دانشگاه)
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#تربیت_فرزند
#عزت_نفس
🎥 با وجود تمام مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و ...، اگر قابلیت تربیت چنین #نسلی را دارید، حیف است که #ازدواج نکنید و یا صاحب #فرزند نشوید.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#سبک_زندگی_اسلامی
🔻 گزارش نشست "راههای ترویج سبک زندگی اسلامی"
👤حجت الاسلام #جلائیان:
🔹سبک زندگی جریانی به معنای حرکت و پویائی است و فقط یک جاده نیست؛ این #جریان بر اساس #جهان_بینی حاکم بر جامعه شکل گرفته و دارای #اصول و مبانی است.
🔹سبک زندگی امروزی از نوع جهان بینی فرد خارج شده و در واقع جریان سبک زندگی امروزی، بطن و متن زندگی افراد را شکل میدهد. بدین معنا که #ظاهر_و_باطن زندگی را میسازد و همانطور که اعتقادات #سبک_زندگی را میسازد.
🔹همچنین ممکن است سبک زندگی، #اعتقادت جامعه را تحت الشعاع قرار دهد و با جابجایی افراد، پایههای اعتقادی آنان در سبک زندگی #تغییر کند.
👤حجت الاسلام #الهی_خراسانی:
🔹در شرایط فعلی کمتر به پژوهشهای #الگوی_پوشش پرداخته شده است و کمتر نهادهای دینی و فضای علوم انسانی، به سمت ارائه پژوهشهای الگو و مدل سوق داده میشوند.
🔹در سبک زندگی غربی، همه چیز در حال تبدیل شدن به #کالا است و فرهنگ و دین و آموزش و پرورش و همه اجزای فرهنگ در حال کالائی شدن است.
🔹از آنجا که جامعه امروز همه چیز را در #کالا میبیند، سبک زندگی اسلامی از این رقابت و عرضه فرهنگ به صورت کالا، عقب میماند.
👤دکتر #نوئی:
🔹در حال حاضر غرب #ساختارهای_اجتماعی ما را شکل میدهد و با طی این مسیر، رفتار جوانان شکل میگیرد و اکثر افراد به لحاظ فرهنگی، #لیبرالی هستند.
🔹یکی از مبانی لیبرالی، #خردگرائی است و برای لیبرالیستها، خردگرائی به معنای #عقلانیت_ابزاری است. بدان معنا که کنش و رفتاری انجام شود که #منفعت آن بیشتر از هزینه باشد.
🌐 vasael.ir/00047H
https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب
#زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است
#کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
#انتشار_روزانه (1398/11/5)
#تأمل_سیزدهم:
✍️ آیا در غرب، نظارتی بر رسانه ها نیست؟ (2) 🧐
💢 قانون عمومی حفاظت اطلاعات اتحادیه اروپا نشان می دهد، شهروندان این اتحادیه، #کنترل بیشتری بر اطلاعات خود دارند. از این رو، گوگل و رهبران فناوری، در مقابل مشکل بزرگی قرار گرفته اند که تنش بین شیوۀ آنها و #منافع_ملی_قانون_گذاران می باشد. 🤔🙄
💢 طبق گزارش فورتون، اتحادیۀ اروپا، #فیسبوک را به خاطر #نقض_حریم_خصوصی در ماه مه 2017، #جریمه کرده است. 😲😳
💢 اگر دادگاه های اتحادیه اروپا به بررسی #تخلف ها و جُرم های #گوگل، #تلگرام، #تویتر و غیره در ایران می پرداختند، چه تعداد #پرونده برای آنها تشکیل می دادند و چقدر آنها را #جریمه یا ممنوع از حضور در کشور می کردند؟ 🤔🤨🧐
🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐
📚منبع: نشستهای تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
💢خانه حجاب صدف برگزار میکند:
#کارگاه_آموزشی_مروارید_شو
💢 نگاهی نو به #چرایی_حجاب، به زبان ساده و جذاب
⏰ تاریخ برگزاری: یکشنبه 13 بهمن، سه شنبه 15 بهمن و پنجشنبه 17 بهمن، ساعت 18 الی 19:30
🏢 آدرس: مشهد مقدس، خیابان آبکوه، نبش آبکوی 15
تلفن تماس: 09105001655 و 37297816
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#تربیت_کودکان
#تهدیدات_خاموش
🚫 #چادر پوشش انتخاب شده برای یک #زغال در انیمیشن شهر قصه در شبکه پویا
🎥 #ننه_زغالی_سیاه_خالی
🔶یک تکه زغال پیر، که شخصیت قصه می باشد، #محجبه می باشد و #چادر_مشکی بر سر دارد.
🔶با آمدن زمستان قصد می کند که به سراغ آدم برفی برود تا نقش #چشم او را ایفا کند.
🔶اما آدم برفی می گوید: تو سیاه هستی و در شرایط حاضر به درد من نمی خوری! و اگر چشم من شوی، دیگران از من #دوری می کنند.
🔶ننه زغالی چادرش را جمع و جور می کند و می نشیند به غصه خوردن.
🔶با خودش فکر می کند که شاید دوره من گذشته است!
🔶عمو رفتگر او را از دور می بیند و خوشحال می شود. او را برمی دارد و در #آتش می اندازد تا گرم شود.
🔶ننه زغالی سیاه خالی، #سرخ می شود و به رفتگر گرما می بخشد.
🔶ننه زغالی سیاه خالی، سرخ می شود و گرما می دهد. عمو رفتگر با سرخی او #گرم شد و خوشحال.
🔶همه جا با ننه زغالی سرخ خالی گرم شد.
🔶آدم برفی از دیدن این صحنه خجالت کشید و آب شد!
🔎 #کودکان ما، با دیدن چنین برنامه هایی، تا چه اندازه نسبت به انتخاب #پوشش_چادر در آینده رغبت خواهند داشت؟!؟
https://eitaa.com/umefafgaraei
#معرفی_کتاب 📚
#والد_سوم؛ کتابی برای افزایش #سواد_رسانه_ای خانوادهها
🔹کتاب والد سوم به قلم سیدعلیرضا تراشیون نگاشته شده و به همت نشر معارف منتشر شده است.
🔹این کتاب در سه فصل با عناوین انواع سواد، #آسیبهای استفاده از رسانه و #راهکارهای استفاده از رسانه تدوین شده است.
🔹نگارنده در فصل اول به موضوعاتی همچون سواد ارتباطی، سواد عاطفی، سواد رایانهای، سواد آموزشوپرورش؛ سواد مالی و کارکرد سواد رسانهای، علل استفاده فرزندان از رسانهها پرداخته است.
🔹در فصل دوم به #آسیبهای_جسمی استفاده از رسانه، #آسیبهای_رفتاری استفاده از رایانه و سایر آسیبهای استفاده رسانه اشاره شده است.
🔹فصل سوم این اثر به بیان #راهکارها پرداخته است. استفاده نادرست از رسانههای جمعی، به اصطلاح نداشتن سواد رسانهای است؛ لذا مدیریت رسانه و آشنایی با راهکارهای مدیریت این فضا، باعث میشود که مخاطبان از جانب محتوای رسانهها آسیبی ندیده و تنها به استفاده درست و مطلوب از آن روی آوردند و در ادامه چند راهکار اشاره شده است.
🔹قانونمندی استفاده از رسانه، گزینشگرایی در استفاده از رسانه، سودمندگرایی در استفاده از رسانه، هدفمندگرایی در استفاده از رسانه، #مقاومت در برابر برنامههای نامناسب، برنامهریزی نسبت به اوقات فراغت فرزندان و.... برخی راهکارهای این فصل است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب
#زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است
#کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
#انتشار_روزانه (1398/11/6)
#تأمل_چهاردهم:
✍️ #شستشوی_مغزی توسط #فضای_مجازی چیست؟ 🧐
💢 نمونۀ شستشوی مغزی را، در #رفتار_اجتماعی برخی جوانان می توان دید؛ مانند خودکشی دو دختر نوجوان اصفهانی. 😔 😔
💢 این دو نوجوان تحت تأثیر #رسانه (نقش ماهواره در عادی سازی روابط دختر و پسر و شبکه های اجتماعی در آسان کردن ارتباط) با دو پسر آشنا و دوست می شوند. #روابط بین آنها، بهدلیل خام بودن طرفین، دچار #تزلزل گردیده و سپس #شکست_عشقی روی می دهد. 😟🤭😦
💢 از طرف دیگر، "مرگ" همواره بهگونه ای سهل و آسان، در فیلمها و بازی های کامپیوتری نشان داده می شود. این دو نوجوان، خندان به سمت خودکشی پیش می روند. چون همانگونه که در سخنان ایشان منعکس است، #بازی_مرگ را "نمایش" می دهند. آنها می خواهند پس از مرگ شان دیگران #پشیمان شوند و آنها نیز پس از این بازی، همانند فیلمها به نظارۀ پشیمانی دیگران بنشینند. 🤭😦😔
📌 و متأسفانه یکی از مشخصه های تغییر #سبک_زندگی، گرایش به "#نمایش" دادن است 🤔 (گی دبور، 1393، ص 69)
🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐
📚منبع: نشستهای تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢خلاصه ای از نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
💬 عنوان نشست: "#تغییر_اجتماعی و مسأله #حجاب"
👤ارائه دهنده: جناب آقای دکتر حسین #اکبری، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
⏰ تاریخ جلسه: چهارشنبه 4 دی ساعت 15:15
🔺 در این نشست، دکتر اکبری از نگاه اجتماعی، به تحلیل انتخاب و نوع پوشش افراد در جامعه پرداختند. ایشان ماهیت پوشش و حجاب را بهعنوان يک پديده اجتماعي، برآيندي از رابطه همزيگري #عامليت و #ساختار و همچنین برآيندي از رابطه عامليت (هاي فردي/ جمعي) و ساختار اجتماعي بیان نمودند. دکتر اکبری افزودند ایجاد تغییر در برخی عناصر اجتماعی، مسأله تغییر در پوشش و حجاب را در پی دارد و عاملین اجتماعی به دو دسته #خواهان_تغییر و #خواهان_عدم_تغییر تقسیم میشوند که #کنشگران_تغییرخواه از فرصتها و منابع موجود در جهت تغییر ساختاری اجتماع تلاش میکنند و #کنشگران_تداوم_خواه از فرصتها و منابع موجود در جهت تداوم ساختار اجتماعی بهره میگیرند. ایشان اینگونه تبیین نمودند که نوع پوشش در جامعه، به رقابت این دو گروه کنشگران تغییرخواه و کنشگران تداوم خواه بستگی دارد و افراد در این دو گروه به یک #تعادل و #پذیرش یکدیگر میرسند و هیچ یک بر دیگری غلبه نخواهد داشت و در نهایت، به یک #بردباری_اجتماعی نزدیک میشوند. دکتر اکبری #غفلت_از_ساختارها را بهعنوان یکی از عوامل مهم عدم موفقیت دغدغهمندان عرصه #عفاف، در پوشش مورد انتظار و مطلوب مردم جامعه اذعان نمودند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢آقای دکتر اکبری:
🔺 بررسي سنت جامعه شناسي کلاسيک، دو الگوي بازنمايي کلي از شکلگيري اعيان اجتماعي را نشان ميدهد؛ يکي رويکرد وبري که در آن اعيان اجتماعي به عنوان نتيجهاي (يا ساخته شده به وسيله) از رفتار نيت مند و معنيدار انساني در نظر گرفته ميشوند و رويکرد دوم رويکرد دورکهايمي است که بر اساس آن، اعيان اجتماعي نتيجه و تحت تأثير واقعيتهاي اجتماعي بيروني و الزوامآور است.
🔺 عليت وجود شناختي اجتماعي ارائه شده مبتني بر #فرض_همزماني است. يعني اينکه اعمال اجتماعي، به توليد و بازتوليد ساختارهاي اجتماعي ميپردازند و همزمان ساختارهاي اجتماعي عامليت (توانش) و تمايلات عاملين را بر #کنش_اجتماعي تجهيز، ترغيب و تحديد مينمايند. فرض اساسي: ماهیت پوشش و حجاب بعنوان يک پديده اجتماعي، برآيندي از رابطه همزيگري عامليت و ساختار است. ماهیت پوشش (حجاب) به عنوان يک پديده اجتماعي، برآيندي از رابطه عامليت(هاي فردي/ جمعي) و ساختار اجتماعي است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔺 تعاریف مردم پدیده های اجتماعی را تشکیل میدهد. رابطه دورانی بین عاملیت و ساختار وجود دارد. چه میشود که در عاملیت ساختار، تغییر به وجود میآید؟ گروهی می توانند در برابر گروه دیگر، همچنین بچه ها در مقابل والدین بایستند. وقتی از جامعه صحبت می کنیم، از یک سیستم سخن میگوییم که اجزای به هم مرتبطی دارد. تغییر در هر جزئی از سیستم باعث تغییر در کل سیستم میشود. عناصر اجتماعی، پرورش ها، سبک زندگی، تعاملات اجتماعی و غیره تغییر کرده است و نمی توان انتظار نوع پوشش همان صد سال پیش را داشت. در برخی از خانوادههای مذهبی بعضاً ماهواره وجود دارد، وسایل خارجی هم وجود دارد، اما هنوز بر روی همان پوشش سنتی پایبند هستند! ولی به صورت منطقی نباید اینگونه باشد. وقتی در سیستم خانواده، خیلی چیزها تغییر کرد، نمی توان چیزی را ثابت نگه داشت. ثابت نگه داشتن پوشش به لحاظ منطقی ممکن نیست.
🔺 #عاملین_اجتماعی دو دسته هستند که یک دسته خواهان تغییرند و دسته دیگر خواهان عدم تغییر و دلیل این مسئله بحث منافع می باشد. در پوشش و حجاب هم همینطور. گاهی در مورد یک نفر دو رفتار دیده می شود. یکی از عناصر اصلی ساختار اجتماعی که می تواند همزمان بر روی هر دو گروه تأثیر بگذارد، نوع #پوشش است. این دو گروه در خصوص پوشش به رقابت می پردازند که در نهایت به پذیرش یکدیگر می رسند. مثلاً در تهران دو الگوی رقابتی در بین پوشش وجود دارد. دسته اول، افرادی که خواهان پوشش کامل هستند و افرادی که خواهان آزادی هستند. این دو گروه در #بردباری و #تعادل، به پذیرش هم نزدیک می شوند ولی هیچ یک بر دیگری غلبه پیدا نمیکنند. بردباری مکانیزم حل تضاد در جامعه می باشد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢 گزیدهای از نظرات برخی از حاضران در کارگروه
🔺 آقای دکتر صمدی: در یکی از نظرسنجی هایی که صورت گرفته بود، مشخص گردید که مصادیق حیا و عفاف در نظر افراد متفاوت است. مصاحبه ای که از برخی دانشآموزان در مدارس پخش شده بود را، احتمالاً دیده اید. این که در آن مصاحبه، زمانی که از دانش آموزان سؤال شده بود که چند درصد بچه های مدرسه نماز نمی خوانند، پاسخ آنها نسبت به آن که از آنها پرسیده بودند که آیا خودتان نماز می خوانید یا نه، بیشتر بود. جالب اینجاست که طبق آمار به دست آمده، با این که بچه ها به نماز خواندن خود اذعان کرده بودند، اما دیگران را دارای این ویژگی نمی دانستند.
🔺 آقای محمدی مقدم: این که فرمودید خود مردم قبول میکنند که چه پوششی بر جامعه حاکم باشد، این قضیه در غرب اتفاق نیفتاد و فشار و تصمیم گرفته شده از بیرون، باعث تحمیل نحوه پوشش در جامعه شده است و این نظریه در جامعه وجود ندارد. وقتی غربی ها یک با حجاب را نمی توانند تحمل کنند و او را از اماکن آموزشی اخراج میکنند، چگونه ممکن است که یکدیگر را بپذیرند؟
🔺 خانم صراف نژاد: نظریه اجتماعی شما را در پوشش می پذیرم، اما بحث فقط مربوط به پوشش نیست. ارزش های انسانی نیز مطرح است. این مدل دودستگی مطرح شده را نیز، قبول ندارم که فرد با پوششی سنتی، حیا و عفت نداشته باشد. متأسفانه زمانی که حیازدایی در خانوادههای مذهبی رخ می دهد، پوشش هم تغییر می کند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔺 خانم قوی پنجه: مسئله حجاب در چندین جای قرآن کریم آمده است و مسئله دینی می باشد. با توجه به اینکه گفتید که مسئله پوشش در جامعه تغییر می کند، چطور می توان این را با مبانی دین و قرآن تبیین نمود؟ در اسلام و قرآن آمده است که حجاب از گذشته بوده است. زمانی که آن جوان با دیدن پوشش نامناسب خانمی، به پیامبر اعتراض نمود و آن آیه حجاب نازل شد. به عقیده بنده حجاب امروزی جامعه امروز متأثر از هجمه های بیرونی خارج از کشور می باشد.
🔺 آقای بنده ئی: آن گونه که در کشورهای غربی، افراد از نظر اعتقادی و پوشش رویش دارند، در کشور ما افرادی هستند که از این لحاظ دارای ریزش هستند که باید دلایل آنها مورد بررسی قرار گرفته شود.
🔺 آقای دکتر رضوی: طبق مبانی اجتماعی، اگر رفتارهای افراد جامعه را بر روی نمودار ترسیم نماییم، درصدی از افراد پوشش نامطلوب و درصدی پوشش مطلوب دارند و بخش زیادی از افراد جامعه به حالت بینابین و متوسط هستند. ما باید سعی کنیم که افرادی را که پوشش نامناسب دارند، کاهش دهیم و آنها را به سمت افراد بینابین سوق بدهیم.
🔺آقای دکتر باغیشنی: در ارائه امروز، بین تغییر و سلب تفاوت قائل شده است. با توجه به بردباری های اجتماعی، در دانشگاه به عنوان یک جامعه کوچک، به نظر چه کاری می شود انجام داد که نیروهای طرفدار حجاب حالت اکثریت را پیدا کنند که در دانشگاه، پوشش مطلوب به عنوان یک محیط نخبگانی رعایت گردد؟
🔺 آقای دکتر حسین زاده: به نظر می رسد که زاویه دید شما با اعضای کارگروه متفاوت است و این تفاوت زاویه دید نقطه اختلاف ما و شما می باشد. شما نگاه تان از پایین به بالا می باشد و این نگاهی اجتماعی است و نگاه ما از بالا به پایین و این نگاهی واقع گرایانه می باشد. هر کس بیشتر از سیاست گذاری و سیاست اندیشی کار کند، پیروز و موفق می باشد. ما نیاز به این دید داریم و فکر میکنم که باید نگاه از بالا به پایین باشد.
🔺 آقای وارسته پور: در خصوص پیشبینی شما که فرمودید طی ۱۰ یا ۱۵ سال آینده به تحمل و بردباری اجتماعی می رسیم بهتر است بگوییم که جریان جامعه در آینده به دو بخش عفیفانه و غیر عفیفانه خواهد شد. جریان اول تهاجم فرهنگی و نکته دوم مسائل داخلی می باشد و بعید است که جریان اسلامی داخل غرب را تحمل کند و بعید میدانم که به یک پایداری برسیم.
🔺 آقای دکتر تقی پور: آیا بردباری اجتماعی به خاطر مصادیق به وجود میآید؟ آیا تغییرات انجام شده، برگشت به اصول دارد؟ حفظ حجاب را در این تغییر و تحولات چطور می بینید؟
🔺آقای دکتر طهمورث پور: بنده حجاب را مرتبط بر مسائل فرهنگی و آن را ریشه می دانم؛ اما مسائل فرهنگی ریشه ای تر هستند. فکر می کنم تا زمانی که آنها را حل نکنیم، نمی توانیم مسئله حجاب و پوشش را حل کنیم. برای مثال در کشوری مثل لبنان یک دختر بدحجاب و یک دختر باحجاب، هر دو در یک حزب و گروه هستند و این بردباری را که شما فرمودید، در کشوری مثل لبنان زیاد مشاهده می شود. برای مسئله حجاب باید عوامل اصلی حل شود تا بتوان حجاب را حل نمود.
🔺 آقای دکتر سعیدی رضوانی: زمانی که بحث ساختارها مطرح شد این تصور بود که تأثیر ساختارها بسیار مهم است و بدون توجه به آنها به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید. نگاه ما ساختاری می باشد و دنبال این هستیم که چطور ساختارها را عوض کنیم. پاداش اجتماعی بدترین عامل برای بدحجابی می باشد. چرا که اگر در محله های پایین شهر، فردی مانتوی کوتاه و پوشش نامناسبی داشته باشد، مورد توجه دیگران قرار میگیرد و افراد محله با خود فکر میکنند که این فرد از جای دیگری آمده و متعلق به این منطقه نیست. چرا که پوشش او متفاوت است و نگاه های خاصی به او می کنند و این نگاهها حس خوبی به آن فرد بدحجاب میدهد که باعث میشود کوشش خود را به همین صورت ادامه بدهد. در نقد مباحث استاد گرامی جناب دکتر اکبری باید گفت که جهتگیری تغییرات مهم است. نه آن که گفته شود حامیان حجاب تداوم خواه هستند و مخالفان حجاب تغییرخواه. برای مثال مجموعه ما نیز موافق تغییر ساختار فعلی هستیم. همانطور که بدحجابان خواستار تغییر پوشش به شکل آزادتری هستند، ما نیز ساختار تغییر پوشش به سمت کاملتر را خواهانیم. پس ما نیز جزء کنشگران تغییر محسوب می شویم نه کنشگران تداوم خواه.
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢 دکتر اکبری:
🔺طبق تحقیقاتی که انجام شده است، اهمیت مذهب خانواده و بازگشت به سنت ها مطرح شده است. با اینکه غرب از مرحله مدرن عبور کرده و وارد دوره پست مدرن شده است. چطور می شود ادراکات افراد را تغییر داد و اطلاعات جدید را تعریف نمود؟ دختر ۱۰ ساله بنده کیس مطالعاتی من است. وقتی در انیمیشن ها و بازی های موبایلی، زیباییها را نشان می دهند، فرزند من تا چه حد میتواند در مقابل آنها #مقاومت نماید؟ بنده به شخصه خودم دیدگاههای مذهبی دارم اما تا کجا می توانم در مقابل این #هجمه_ها استقامت کنم؟ در حال حاضر منابع بیشتر در دست دوستان تداوم خواه است اما قدرت بیشتر در دست گروه تغییرخواه. امروزه افراد، #حیا و #پاکدامنی و #حجاب را با یکدیگر مغایر می دانند. من نیز معتقدم برداشت های کف جامعه در خصوص این مقوله ها تفکیک شده است. یعنی مردم جامعه کمکم به این دیدگاه می رسند که کسی که حجاب ندارد، لزوماً بی حیا نمی باشد و کمکم بحث پوشش را از حیا جدا می کنند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔺 در پاسخ به این که در سطح دانشگاه چه میشود کرد؟ باید گفت در حد تحول های فردی می توان اقدام نمود و از طریق ادراک سازی و نمونه سازی نمی توان افراد را متحول کرد. بایدها و نبایدها باید تبدیل به مطلوب شوند. یعنی افراد دوست داشته باشند که نسبت به امور عمل کنند و از روی اجبار نباشد. بنابراین با غفلت از ساختارها، برگزاری جلسات، طراحی پوستر، برگزاری کارگاه، کلاس و ... خیلی فایده ندارد. در تصریح صحبت یکی از اعضای کارگروه پدیده خود مقدس انگاری و دیگری پلید انگاری، پدیده رایج و صحیح می باشد. این پدیده در همه حوزه ها شایع میباشد که ریشه در عوامل سطح بالاتر دارد که دورویی در آنها بالاست. متأسفانه در مصاحبه های صورت گرفته دیگری نیز، فرد با دیدن تصاویر مربوط به نوع پوشش، پوششی را انتخاب می کند که پوشش خود متفاوت با آن می باشد.
💢 قبل از آغاز جلسه و در ساعت 15 نیز، مستند "قهرمانان خانه ما" پخش گردید که روایتگر یک معلم پرورشی سبزواری است که با ابتکار، بچهها را در مسیر پژوهش تاریخ شفاهی از خانوادههایشان قرار میدهد. آشنا کردن نسل جوان با خاطرات انقلاب و جنگ، کار مقدس و شایستهای است که در این فیلم دیده میشود.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب
#زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است
#کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
#انتشار_روزانه (1398/11/7)
#تأمل_پانزدهم:
✍️ روشنفکر کیست؟ 🧐
💢 #روشنفکر، نه مصالحه گر است و نه بانی توافق؛ 🤔🤨
💢 روشنفکر کسی است که راه حل های ساده را به هر قیمتی نمی پذیرد و همچنین تأییدهای #مصلحت_اندیشانۀ حرفها و اعمال زورگویان در سطح جهان و سایر افراد اهل معامله داخلی را! 🤨☺️
💢 نه اینکه فقط، منفعلانه، آنها را رد کند؛ بلکه، فعالانه #متعهد می شود که آنها در ملأ عام اعلام کند. 🙂🙄
💢 روشنفکر کسی است که متعهد می شود و تمام وجود خود را بر مبنای حسی دائماً انتقادی، به #مخاطره می اندازد؛ 🤭🙂
🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐
📚منبع: نشستهای تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa
https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب
#زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است
#کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
#انتشار_روزانه (1398/11/8)
#تأمل_شانزدهم:
✍️ سؤالی از مسئولان #آموزش_سند_توسعه_پایدار (2030) در جمهوری اسلامی ایران! 🧐
💢 اگر قرار مسئولان، بر #تحفظ – جلوگیری از موارد خلاف فرهنگ بومی – بوده است، به چه دلیل در هیچ قسمت از سند ملی آموزش 2030 کشور ما – تهیه شده از سوی شما –، نسبت به تفسیرِ بومی بندهای سند اقدامی انجام نشده است؟ و فقط در یک متن ۳۰۰ صفحه ای، عیناً برای اجرا به مجریان سند در داخل کشور ابلاغ شده است؟ 🤔😲
💢تنها پاسخی که می توان بیان نمود، ادعایی است که دبیر کمیسیون ملی یونسکو ایران مطرح کرد و گفت:
💢 "این سند #ویرایش_اول است که بعد از اعمال نظرات کارشناسان متعدد و تنظیم ویرایش نهایی، به صورت لایحه توسط دولت به مجلس می رود تا به عنوان مصوبه قانونی برای اجرا ابلاغ شود".🤔😲🤨
💢اما جالب آنکه پس از مدتی، #ویرایش_دوم نیز انتشار یافت که تفاوت ماهوی و محتوایی، غیر از مقدمۀ آن! با ویرایش نخست وجود نداشت!. 😔😳
🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐
📚منبع: نشستهای تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa
https://eitaa.com/umefafgaraei