eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
972 دنبال‌کننده
542 عکس
181 ویدیو
53 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت و عقلانیت اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 چرا سوریه در فتنه‌ها شکست می‌خورد؟ 🔹هیچ کشوری با تکیه بر هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند دوام داشته باشد هرچند بتواند فتنه‌ و جنگی را دفع کند، اگر عناصر قدرت درونی را فعال نکند با فتنه بعدی و جنگ پرقدرت‌تری روبرو خواهد شد. 🔸سه عنصر اصلی قدرت در هر کشوری عبارت است از: ۱. حضور و مشارکت فعال عموم مردم؛ ۲. رشد علمی و دست‌یابی به پیشرفت‌های علمی و فناوری‌های روز؛ ۳. وجود رهبری معنوی و هدایت‌گر که مورد قبول مردم باشد. 🔹مشکل سوریه، نداشتن همه این عناصر قدرت درونی است. اگر چه ایران و روسیه توانستند آن را از فتنه ۲۰۱۱ داعش و حامیان آن نجات دهند. اما با عدم فعال سازی قدرت درونی، در حاکمیت همچنان باقی است. با توجه به اینکه این بار تروریست‌ها و مسلحین با حمایت گسترده ترکیه، آمریکا و اسرائیل با تشکیلات بسیار قوی‌تر و منسجم‌تر به میدان آمدند و طراحی منسجم و دقیقی داشته اند بخصوص بعد از شهادت سید حسن نصرالله و عدم امکان حضور مجاهدان حزب الله در میدان سوریه. بدین جهت فقط خود حاکمیت و مردم در درجه اول می‌توانند در برابر آنها بایستاند، حمایت‌های خارجی فقط حمایت است نه بیشتر. 🔸اگر وسط میدان نباشند که از خاک و وطن خود و نظام حاکم دفاع کنند هیچ حکومتی پابرجا نمی‌ماند. 🔸 اگر کشوری از پیشرفت‌های علمی و فناوری‌های بروز بهره‌مند نباشد مقهور قدرت دیگران خواهد شد. 🔸 اگر بر جامعه‌ای رهبری حکیم و معنوی حاکم نباشد که مردم را به وحدت، وفاق و همبستگی دعوت کند و مسیر رشد و پیشرفت علمی و صنعتی را مشخص کند، چنین جامعه‌ای از درون تهی خواهد شد دچار اختلافات و درگیری‌های درونی می‌شود و از مسیر رشد و پیشرفت علمی و صنعتی باز می‌ماند. ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1760
معرفی اجمالی طرح کلی ۱۷ آذر ۱۴۰۳.mp3
14.04M
📌 معرفی اجمالی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» 🎙سید مهدی موسوی ۲۴ دقیقه قم: جامعة المصطفی شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۳ مباحث: - تحولات کلام و الهیات شیعی؛ - دوره چهارم: الهیات اجتماعی؛ - اشکالات کلام سنتی؛ - سه ویژگی‌های الهیات اجتماعی؛ - سیر منطقی و نظام‌مند مباحث کتاب؛ - طرح تمدنی قرآن برای تحول اجتماعی جهان امروز. ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1761
«امام مختصّات شخصیّتی‌ای و موهبتهایی را دارا بود و خدا به او داده بود که این مختصّات، این خصوصیّات در کمتر کسی در این حد جمع میشود.» بیانات رهبری ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ 🔆نشست علمی🔆 " مولفه های مکتب اخلاقی تربیتی امام خمینی (ره) با تکیه بر کتاب چهل حدیث" 🔰جلسه دوم 📮با حضور حجت الاسلام و المسلمین استاد سید مهدی موسوی(زیدعزه) | دوشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۳ | ساعت ۱۹ | مدرسه شهید صدوقی | فاز ۵| کتابخانه مدرسه | حضور طلاب و فضلاء رونق بخش جلسه خواهد بود. 📨 •┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
عقلانیت انقلاب اسلامی
📌 مطهری شناسی جلسۀ ۱ | شناخت اجمالی شهید مطهری 🎙سید مهدی موسوی قم: جامعه الزهرا ۱۳۹۷ ✓ شناخت تخصص‌
📌مطهری شناسی یادداشت یکی دوستان درباره سلسه جلسات مطهری شناسی⏏️ سلام علیکم استاد عرض ادب و تسلیت ایام این ده جلسه رو گوش دادم کامل و خلاصه ای هم نوشتم . خیلی ممنون بسیار قابل استفاده بود به نظرم میاد الان بیشتر انگیزه دارم که وارد سیر بشم و بهتره مطالعات مربوط به زندگی شهید مطهری رو به صورت موازی با سیر ، در آخر هفته ها و زمان های خالی پیگیری کنم . البته مطالعه کتاب سیری در زندگانی واقعا مفید بود خصوصا در باب هویت طلبگی . مطالعه این کتاب اعتماد به نفس یک طلبه رو زیاد می‌کنه وقتی میبینه به عنوان یک روحانی چه تاثیرات مهمی می‌تونه در مسیر انقلاب اسلامی بذاره 16 آذر 1403 ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1763
عقلانیت انقلاب اسلامی
📌 مطهری شناسی جلسۀ ۱ | شناخت اجمالی شهید مطهری 🎙سید مهدی موسوی قم: جامعه الزهرا ۱۳۹۷ ✓ شناخت تخصص‌
📌 مطهری شناسی پیام یکی از طلاب مشهد پیرامون دوره مطهری شناسی: سلام استاد عزیز بنده تسلیت ایام خدمت شما یک خبر خوب حاج آقا با توفیقات الهی و ائمه اطهار علیهم الصلاه و والسلام امسال، برای اولین بار قسمت شد که به یکی از مراکز فرهنگی بر سر راه زائرین آقا علی بن موسی الرضا علیهما السلام برویم و توفیق خدمت گذاری و فعالیت اجتماعی داشته باشم. خدا رو شکر تونستم که نماز جماعت برای کثیری از زائرین پیاده اعم از خانم و آقا داشته باشم و براشون سخنرانی کنم و از شهید مطهری براشون بگم. دیگه توفیق شد که با زائرین با سنین مختلف برخورد رو در رو داشته باشم و گفت و گو کنیم و احیانا نقد ها و ناراحتی های اونها رو هم بشنویم. توفیق شد که با بچه‌ها هم ارتباط داشته باشم و جایزه‌هایی به اونها بدیم و باهاشون ارتباط کمی بگیرم و خنده ها و لبخندهای شیرینشون رو ببینم. استاد عزیز، من خیلی خیلی خیلی خوشحالم. درون وجودم انگار عروسی گرفتن. از بس که از ارتباط با اقشار مختلف مردم لذت بردم. توی چهار تا نمازی که سخنرانی کردم تونستم از مسئولیت اجتماعی در نگاه شهید مطهری بگم مسئولیت اجتماعی رو از دل سورهٔ عصر با توجه به تفسیر و توضیح شهید مطهری از تواصو بالحق و تواصو بالصبر توی این کتابهایی که خوندیم خدمتشون عرض کردم. الحمدالله توفیق شد از اهمیت واردات فکری و توجه و اهمیت به فضای مجازی صحبت کنم و تاثیر کانال های مخرب رو تحت عنوان واردات فکری که شهید مطهری توی کتاب خطابه‌های اخلاقی بیان می‌کنند، بیان کنم. توفیق شد از علمای تراز اسلام نام ببرم مثل شهید مطهری، شهید بهشتی و مرحوم امام و حضرت علامه و آقای جوادی آملی و حضرت آقا. الحمدلله و له المنه توفیق شد که با چهارتا از طلبه‌های دیگه که از مدرسهٔ دیگری اومده بودن صحبت کنم و شهید مطهری رو بهشون معرفی کنم و اهمیت نظام اندیشه رو بهشون تا حدودی که بلد بودم بیان کردم و گفتم که هدف ما از مطالعهٔ آثار متفکرانی مثل ایشان، باید پیدا کردن نظام فکری شان باشد و ووووووو خدای متعال هر چه بیشتر و بیشتر درد جامعه و مردم و اسلام و مسلمین رو به ما عنایت کنه البته توفیق سلوک در مسیر خودش رو هم بده تا یک وقت دچار افراط یا تفریط نشویم. ممنون از شما استاد عزیز که ما رو با تفکر شهید مطهری آشنا کردید دعا کنید تا این راه رو ادامه بدیم اینها رو گفتم تا کمی دل شما استاد عزیز رو شاد کنم در ضمن استاد عزیز وقتی به آثاری که از شهید مطهری مطالعه کردم یک نظری اجمالی و کلی که کردم فهمیدم که نگاه فلسفی در آثار شهید مطهری خیلی موج می‌زنه. به خصوص آثاری که در صدد بیان مبانی معارف اسلامی هستند. و ما به شدت به نگاه های فلسفی شهید مطهری نیازمندیم لذا این طلبهٔ ناچیز از شما استاد عزیز خواستار است که ان شاءالله کتب فلسفی شهید مطهری عزیز را به ما تدریس کنید. من اطلاع دقیقی ندارم ولی فکر کنم شما اعتقادتان این است که مهم ترین کتاب فلسفی شهید مطهری، اصول فلسفه و روش رئالیسم باشد. لذا خواستارم با اینکه خیلی مشغله های زیادی دارید، تمام تلاشتان را مبذول نمایید تا در یک وقتی در طول روز، این کتاب گرانسنگ را به ما آموزش بدهید. اگر کتاب دیگری هم مد نظرتان هست، لطفا همان کتاب را تدریس بکنید. دوستدار شما 3 شهریور 1403 ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1764
📌 یادداشت یکی از دوستان گرامی پیرامون مباحث نظام اندیشه اسلامی سلام علیکم استاد بزرگوار و محترم زمان زیادی اندیشه های ممتاز و فاخر و ناب جناب عالی را از راه های گونه گون پی می گیرم و در منظومه و هندسه فکری شما در آثار و اندیشه های بزرگان و متفکران انقلاب ساز و تئورسین های وحیانی انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت دقت و کنکاش کردم ارادت قلبی و صمیمی خود را خدمت شما بزرگوار ابراز می دارم و افتخار می کنم که از تراوشات اندیشه های ناب وحیانی که بیان می فرمایید. ان شاالله موفق و موید باشید در سايه سار ولایت اهل بیت علیهم السلام. 17 آذر 1403 ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1764
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ملکه دستگیر شد! | اما اندیشه‌ی ملکه ساز حضور دارد در تهران زنِ دعا نویسی که روزی 50 میلیون تومن درآمد داشت رو دستگیر کردند. با 5 کلاس سواد در کمتر از یک سال 4 تا خانه خریده بود و پلیس سر همین به وی مشکوک شد! نهایتا با اسلحه و گاز اشک‌آور دستگیر شد. ❇️ تحلیل: 🔹این وضعیت بخشی از جامعه ما و پایتخت مت است که قرار است اندیشه تمدن اسلامی را به جهان عرضه کند. 🔸دوری ما از و گسترش اندیشه‌های خطرناک اخباری، حجتیه‌ای، صوفیانه، باطن‌گرایانه و ... ریشه‌ی این و در بخشی از جامعه‌ای ما و بخصوص شهر تهران است که از حکمت و شریعت گریزانند اما به رمالی و فالگیری و جن‌گیری دل‌بسته‌اند. 🔹این فقط یک نشانه و نتیجه از یک تغییر فرهنگی و اعتقادی در جامعه است. یعنی مجموعه‌ای از انحرافات در جامعه اتفاق افتاده است که این گونه پدیده‌ها به وجود می‌آید. https://eitaa.com/usul121/1766
📌یک روح در دو بدن 📌یک فکر در دو چهره 📌 یک خطر در دو‌ جبهه
📌بار دیگر خوارج مسلکان دست به کار شدند ... با سقوط قابل پیشبینی بشار اسد، بار دیگر خوارج و مرجفون جامعه اسلامی به اسم انقلابی گری وارد میدان شدند و به تخریب نظام اسلامی و سیاست های حکیمانه حاکمیت می پردازند و تمام پیروزی های بزرگ جبهه مقاومت را نادیده می انگارند. این افراد دگم اندیش و جاهل از معادلات اجتماعی و بین المللی را باید جدی نگرفت و فقط به تصمیمات کلان نظام توجه کرد. ما به تصمیمات حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسئولان عالی رتبه حکومتی و نظامی اعتماد کامل داریم و به طور کامل پشتیبان آن هستیم. آنچه مهم است وحدت کامل میان همه ارکان نظام و اعتماد به خداوند متعال است. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2232
📌 برخورد با مرجفون ضرورت امروز جامعه است. ✔️ تعلل در برابر آنها بسیار خسارت بار خواهد بود. نمی‌دانم چرا هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس جلوی دروغ‌پراکنی‌ها و لجن‌پراکنی‌های برخی را نسبت به نظام و فرماندهان نظامی و دولت را در این شرایط حساس و ملتهب نمی‌گیرند. چرا چنین افراد بی‌ریشه و معرفی شده از سوی برخی جریان‌های تضادگرای در قم، همسو با رژیم صهیونیستی و تحلیل‌گران استکبار، به راحتی می‌توانند به شهدا، انقلاب، فرماندهان نظامی توهین کنند و مردم را به نظام و انقلاب و تصمیمات مسئولان بدبین کنند و جو ترس و دودلی و تردید را جامعه ایجاد می‌کنند و متأسفانه هیچ کس هم اعتراض نمی‌کند و جلوی این افراد گرفته نمی‌شود. اینها مصداق تام و تمام هستند. اگر جلوی این افراد گرفته نشود باید منتظر فتنه‌ی جدی از سوی این افراد باشیم که مردم را علیه انقلاب و نظام بر آشوبند. قبلاً عرض شد که خوارج بعد از تحمیل ابوموسی اشعری‌ها و شکست دادن جبهه اسلام و حاکم کردن دیگران، جامعه را به جنگ نهروان کشاندند. فتأمل رهبر انقلاب اسلامی یک ماه قبل فرمودند: در موضوع امنیت، حفظ امنیت روانی جامعه بسیار مهم است. ایجاد اضطراب، ترس و تردید در دل‌های مردم،‌ مردود است و قرآن در این زمینه صراحت دارد. یعنی کسانی که با تحلیل‌ها و تفسیرهای خود از وقایع در دل مردم اضطراب و ترس ایجاد می‌کنند. ۱۴۰۳/۸/۶ ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1769
📌این جرم است و باید دنبال شود رهبر انقلاب: خالی‌کردن دل مردم جرم است و باید دنبال شود. 🔸عده‌ای در داخل همتشان این است که دل مردم را خالی کنند؛ طوری وقایع را تصویر می‌کنند که مردم را بترسانند. در داخل نباید کسی این کار را بکند؛ 🔹اگر کسی در ، در جوری حرف بزند که معنایش این باشد که توی دل مردم را خالی کند، این جرم است و باید دنبال شود. ۲۱ آذر ۱۴۰۳ ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1770
🖌مستندات قانونی و مفاد قانونی مجازات به فرمایش امام خامنه ای در خصوص جرم بودن و لزوم برخورد با مرتکبان خالی کردن دل مردم در مقام ارایه تحلیل:* جرم ترساندن مردم و تشویش اذهان عمومی جرمی است که شخص با گفتار، رفتار و یا نوشتار به صراحت یا به تلویح وکنایه، سبب آشفتگی ذهنی جامعه گردد؛ چه آنچه نسبت داده شده مطابق با واقع باشد و یا آن که دروغ باشد. و فرقی هم نمی‌کند مرتکب این حرف را از طرف خودش بگوید یا اینکه بگوید این حرف را از کس دیگری شنیده است و منتشر می‌کند. البته برای تحقق جرم مذکور باید قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به عنوان سوء نیت خاص وجود داشته باشد. ماده ۶۹۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مقرر می‌کند: ✅️"هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله‌ی نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر‌گونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را بر‌خلاف حقیقت راسا یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی تصریحا یا تلویحا نسبت دهد؛ اعم از این که از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه، علاوه‌بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود." با توجه باینکه راه‌های نشر اکاذیب و تشویش اذهان عموم مردم، استفاده از رسانه‌ها شامل نوشتاری، صوتی، تصویری یا مجازی برای انتشار مطالب است. ✅️قانون مطبوعات که ناظر بر فعالیت‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی در کشور است، در ماده ۶ خود، نشریات را به جز موارد مشخص‌شده در قانون، در انتشار سایر مطالب آزاد دانسته است. ‌مثل: نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی- اشاعه فحشاء و منکرات - ایجاد اختلاف ما بین اقشار جامعه، به ویژه از طریق طرح مسائل نژادی و قومی - اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن و...یکی از این موارد که در بند ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات آمده، عبارت است از «پخش شایعات و مطالب خلاف واقع یا تحریف مطالب دیگران است. ✅️ ماده ٧۴۶ فصل جرایم رایانه‌ای قانون مجازات در این خصوص مقرر کرده است: "هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا رأسا یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد." ✅️ ماده 744 قانون مجازات اسلامی در فصل جرایم رایانه‌ای می‌گوید: «هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.» ✅️ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی: “هرکس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به هر نحو فعالیت تبلیغی نماید، به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می‌شود.” ✅️ماده 500 مکرر الحاقی 1399/10/24 نیز در باب القائات روانی و ذهنی می فرماید: 'هر کس در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن و استفاده از شیوه‌ های کنترل ذهن و القائات روانی در فضای واقعی یا مجازی مرتکب اقدامات زیر گردد، چنانچه رفتار وی مشمول حد نباشد، به حبس و جزای نقدی درجه پنج یا یکی از این دو مجازات و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه پنج محکوم می ‌گردد. مجازات سردستگی فرقه یا گروه مزبور مطابق ماده130 (حداکثر مجازات) تعیین گردیده ✅️ماده 509 هم مقرر داشته در صورتیکه در زمان جنگ کسی مرتکب یکی از جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی موضوع این فصل شود به مجازات اشد همان جرم محکوم ‌می‌گردد. ✅️ماده ۵١٢ همان قانون نیز اغوا و تحریک مردم به قصد بر هم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر را جرم انگاری نموده و مجازات ۵ سال حبس را برای مرتکب آن مقرر کرده است. ✍️بنابراین با توجه به آنچه که قانون مجازات اسلامی، قانون مطبوعات و فصل جرایم رایانه‌ای قانون مجازات اسلامی آمده است، هرگاه کسی با نوشته، اعلامیه، سخنرانی، صحبت کردن، انتشار مطالب مطبوعاتی، نوشتن در فضای مجازی یا به هر نحو دیگری اقدام به تحریف یا تحریک و تشویش و نشر اکاذیب به قصد ضرر رساندن به دیگری کند، از نظر قانون مجرم بوده و باید پاسخگوی رفتار خود باشد. همچنین اگر اعمال ارتکابی در زمان جنگ یا با باند و سردستگی باشد حداکثر مجازات را در پی خواهد داشت. ✍به نقل از کانال مکیال ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1773
عقلانیت انقلاب اسلامی
📌مطهری شناسی یادداشت یکی دوستان درباره سلسه جلسات مطهری شناسی⏏️ سلام علیکم استاد عرض ادب و تسلیت ا
📌یادداشت یکی از طلاب فاضل و محترم پیرامون جلسات و و برنامه ریزی تحصیلی سلام علیکم استاد. وقتتون بخیر. اصوات حضرتعالی رو گوش کردم و انقدر مفید بود که برای خیلی از دوستان و اعضای خانواده ارسال کردم و اونها هم به شدت تعریف کردند. خداوند شما رو حفظ کنه🤲. به عنوان شاگرد خیلی کوچک یک سوال دیگر هم داشتم از خدمتتون در راستای سوالات قبلی: حقیر الان سطح۲ هستم در مشهد، مدرسه ... و شاگرد ایشان هستم. راستش اساتید به ما خیلی فرمودن و میفرمایند که طلبه باید جامع باشه و مطالعات جامع در قرآن و حدیث و تاریخ و... هم در کنار علوم پایه داشته باشه. از طرفی الان ما که به فقه و اصول مشغولیم، هم از طرفی باید خودمون ضعف و کمبود فلسفه رو جبران کنیم چون در برنامه حوزه به صورت رسمی خیلی کم برنامه ریزی شده برای ما، از طرفی مطالعات جنبی در اندیشه متفکران اسلامی هم یک امر لازم هست، از طرفی خب اصل کار ما قرآن و حدیث هست که باید کار کنیم، و از طرفی هم بالاخره این فقه و اصول پایه‌ی فهم عمیق دین هست بنابه کلام اساتید. بماند که خیلی مسائل و علوم مثل کلام و تاریخ و اخلاق و غرب شناسی و مسائل جدیدی مثل علوم شناختی و هوش مصنوعی هم پیش روی حوزه و طلاب هست. درخواست حقیر این هست که حضرتعالی مرحمت کنید و راهنمایی کنید حقیر رو که چطور با توجه به اینکه فقه و اصول و همچنین فلسفه خوندن به صورت شخصی وقت زیادی میگیره از ما، هم جامع پرورش پیدا کنیم و هم علوم پایه ذبح نشه؟ واقعا در اولویت بندی این همه مساله، دچار سردرگمی شدم و هر چه تا الان گشتم نتونستم راه حل جمع مناسبی پیدا کنم متاسفانه.🙏 https://eitaa.com/usul121/1774
📌طرح نظام جامع اندیشه اسلامی راه میانبر جامع‌شدن (پاسخی به دغدغه طلاب و فضلای حوزه) 🔹یکی از دغدغه‌های درست طلاب و فضلای دوران جدید، دغدغه درست و صحیح جامعیت است. به این معنا که انسان بتواند یک طرح و نقشه جامع از معارف اسلامی داشته باشد و براساس آن به موضوعات عینی و امروزین بپردازد تا بتواند جامعه را در مسیر صحیح هدایت کند و در فرایند جامعه‌پردازی و تمدن سازی مشارکت داشته باشد. 🔸 این مهم جز از طریق دست‌یابی به و اطلاع گسترده از علوم و فنون جدید ممکن نیست. 🔹 از سوی دیگر روشن است که وقت انسان بسیار محدود و عمر آدمی بسیار کوتاه است و در عوض علوم بسیار گسترده و مباحث بسیار پیچیده است. لذا امکان دست‌یابی به جامعیت عملا محال و غیر ممکن است. پس چه باید کرد؟ همین موجب نگرانی‌های زیادی بین طلاب دغدغه‌مند شده است. 🔸به نظر می‌رسد تنها راه ممکن برای پاسخ به این دغدغه درست و نگرانی به‌جا، توجه به نظریه است. 🔹 در این نظریه، اثبات می‌شود که رسیدن به جامعیت امری ضروری و ممکن است و می‌توان با یک برنامه‌ریزی چندساله‌ی محدود، در کنار تحصیلات رسمی به جامعیت دست‌یافت. 🔸 راه جامعیت در کوتاه مدت، تسلط به آرا و اندیشه‌های حداقل یک متفکر و اندیشمند جامع است که در ادامه‌ی یک سنت طولانی و سلسله‌ای از استادان به تولید آثار علمی و معرفتی پرداخته است. این اتفاق مهم در گام‌های نخستین تحصیل و تحقیق، موجب می‌شود تا انسان دارای یک بنیاد فکری و دستگاه محاسباتی اولیه شود تا به عنوان یک فرد خلاق و فعال با شنیده‌ها و اندیشه‌ها مواجه شود و بر اساس آن به تحلیل و بررسی شنیده‌ها، مطالعات، یافته‌ها بپردازد. 🔹 برخلاف تلقی رایج که تسلط بر آرا و اندیشه‌های یک متفکر را مانع جامعیت و نوآوری می‌داند تنها راه نوآوری و اجتهاد در گام نخستین، به دست آوردن یک مبنای محکم فکری و چارچوب نظری و مفهومی واضح و مبرهنی است که پشتوانه حرکت علمی انسان شود و امکان مقایسه و ارزیابی اندیشه‌ها را فراهم کند و از این طریق بر شبکه معرفتی و نظام ذهنی خود بیافزاید. و الا بدون داشتن مبنا و چارچوب اولیه امکان مقایسه، سنجش و ارزیابی اندیشه‌ها وجود ندارد و انسان صرفا به انبار اطلاعات و مطالب پراکنده تبدیل می‌شود. 🔸با مطالعه دقیق زندگی عالمان و بزرگان اسلامی و متفکران معاصر انقلاب اسلامی، این نکته روشن می‌شود که یکی از رموز اصلی موفقیت این بزرگان و متفکران، تسلط به آثار و آرا یکی از استادان بزرگ خود بوده است و پس از آنکه در ادامه استاد صاحب یک مبنا و چارچوب فکری شد توانست به عرصه‌های نوپدید ورود پیدا کند و نظریه‌های جدید عرضه کند و حتی رأی استاد خود را هم نقد و اصلاح کند. 🔹 هدف نظریه ، دست‌یابی به محکمات و نظام فکری یک متفکر است تا از این طریق بتوان به روح و جوهره‌ی معارف اسلامی، ارتباطات میان مفاهیم و‌ گزاره‌ها و همچنین نظام‌واره حاکم بر آموزه‌های اسلامی را کشف کند. یعنی از میان اجزا و امور متکثر موجود در آثار و اندیشه‌ها، به عناصر مبنایی، معنا دهنده، جهت دهنده و نظام دهنده دست یافت و با درونی کردن آنها، زمینه را برای کسب ملکه اجتهاد در همه معارف اسلامی را فراهم کرد. 🔸 بنابراین، انس و مطالعه آثار و آرا متفکران و اندیشمندان بزرگ یک مقوله جنبی و حاشیه‌ای در تحصیل و پژوهش نیست بلکه باید برنامه‌ریزی تحصیلی قرار گیرد و سایر دروس به عنوان مکمل آن در نظر گرفته شود. ✍ سید مهدی موسوی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و طراح نظام جامع اندیشه اسلامی) ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1775
عقلانیت انقلاب اسلامی
📌 مطهری شناسی جلسۀ ۱ | شناخت اجمالی شهید مطهری 🎙سید مهدی موسوی قم: جامعه الزهرا ۱۳۹۷ ✓ شناخت تخصص‌
سلام استاد. روز پژوهش برش ما مبارک باشه💐 مباحث مطهری شناسیتون را دارم گوش میکنم فوق العاده است. سالها دنبال این نحو آشنایی با شهید مطهری بودم و از سیرهای مطالعاتی مرسوم خسته و ناامید. چرا که کتب استاد رو بیشتر به عنوان منابعی برای پاسخ به شبهات روز معرفی میکردند نه به عنوان آشنایی با نظام جامع اندیشه اسلامی (در واقع ماهی میدادن نه ماهیگیری)🙏 ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1776
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 حوادث طبیعی بر سر راه حرکت به سمت قله اگر این حوادث و موانع نبود باید تعجب کرد ... https://eitaa.com/usul121/1777
📌 تشکر از همه دوستان عزیزی که از مباحث این کانال استقبال می‌کنند و مطالبی از سر لطف ارسال می‌کنند بسیار سپاسگزارم. از دوستانی هم که فهرست مطالب کانال را تهیه و ارسال کردند تا دسترسی سایر عزیزان را تسهیل کند نیز متشکرم.
📌 سلسله جلسات مطهری شناسی 🎙استاد حجةالاسلام دکتر سید مهدی موسوی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و دکتری فلسفه علوم اجتماعی) ❇️ بخش اول | سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری https://eitaa.com/usul121/1020 ❇️ بخش دوم | جلسات صوتی مطهری شناسی 🔹جلسۀ ۱ | شناخت اجمالی شهید مطهری https://eitaa.com/usul121/1009 🔸جلسۀ ۲ | بررسی زمانهٔ شهید مطهری https://eitaa.com/usul121/1010 🔹جلسۀ ۳ | نظام فکری منظم و پاسخ به بحران‌های جامعه بر اساس آن https://eitaa.com/usul121/1011 🔸جلسۀ ۴ | نظام فکری https://eitaa.com/usul121/1012 🔹جلسۀ ۵| گزاره‌های بنیادین در نظام فکری https://eitaa.com/usul121/1013 🔹 جلسۀ ۶ | راه‌های کسب نظام فکری https://eitaa.com/usul121/1014 🔸جلسۀ ۷ | آثار استاد شهید https://eitaa.com/usul121/1015 🔹جلسۀ ۸ | سطح‌بندی آثار و اصول حاکم بر سیر مطالعاتی https://eitaa.com/usul121/1016 🔹 جلسۀ ۹ | مهارت‌های فراگیری و آموزش آثار https://eitaa.com/usul121/1017 🔸جلسۀ ۱۰ | نکات الزامی در سیر مطالعاتی https://eitaa.com/usul121/1018 ❇️ بخش سوم | روش مطالعه 🔹 تک جلسه | روش مطالعه آثار استاد مطهری https://eitaa.com/usul121/1023 🔸 تک جلسه | چگونه کتابهای عالمان مسلمان را مطالعه کنیم؟ https://eitaa.com/usul121/1632 🔹 تک جلسه | انقلاب‌ها چگونه شکست می‌خورند؟ (خطرات پیش‌روی انقلاب اسلامی از منظر شهید مطهری) https://eitaa.com/usul121/1084 ❇️ بخش چهارم | پرسش‌ها 🔹معرفی اجمالی کتاب داستان و راستان https://eitaa.com/usul121/1024 🔸آیا بی‌نیاز از سیر مطالعاتی هستیم؟ (نقد نگاه افراط و تفریط به سیر مطالعاتی) https://eitaa.com/usul121/1783 🔹 چرا برای یادگیری معارف دین مبین اسلام، بهتر است از مطالعهٔ آثار استاد شهید شروع کنیم؟ https://eitaa.com/usul121/921 🔸 آیا در فهم نصوص و معارف دینی، به متفکّران معاصر، همچون حضرت امام، علّامهٔ طباطبائی، شهید مطهّری و شهید صدر -قدّس‌الله‌أسرارهم- و... نیازمندیم؟ https://eitaa.com/usul121/922 🔹 آیا مطالعات شهید مطهری -قدس‌سره- در حوزهٔ شناخت فلسفهٔ غرب، صحیح بوده است؟ https://eitaa.com/usul121/923 🔸 آیا مطالعه و بررسی آثار شهید مطهری -قدس‌سره- که در زمینهٔ شناخت مارکسیسم و نقد آن می‌باشد، برای عصر ما، لازم و ضروری است؟ https://eitaa.com/usul121/924 🔹 ۴ سؤال مهم و تکراری در مورد شهید مطهری -قدس‌سره- https://eitaa.com/usul121/925 ❇️ بخش پنجم | سلسله جلسات شرح مختصر کتاب و در ۲۰ جلسه ۱۵ دقیقه‌ای https://eitaa.com/usul121/1027 ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1780
آیا ما بی‌نیاز از سیر مطالعاتی هستیم؟.mp3
8.69M
📌 آیا بی‌نیاز از سیر مطالعاتی هستیم؟ (نقد نگاه افراط و تفریط به سیر مطالعاتی) 🎙 سید مهدی موسوی ✔️ ✔️ ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1783
📌نقش آثار شهید مطهری در نظام فکری فخر عالم اسلام شهید سید حسن نصرالله 🎤 از شهید مطهری برایمان بگویید؟ 👤 : ▫️من بشخصه با شهید مطهری از نزدیک آشنا نبودم؛ زیرا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران نرفتم. من تحصیلاتم در نجف اشرف و لبنان بود. ایشان با فاصله کمی پس از پیروزی انقلاب شهید شد و من بعدها و بعد از شهادت مطهری و چمران به ایران رفتم. ▫️ما به عنوان یک مسلمان لبنانی، شهید مطهری را از طریق کتاب‌هایش می‌شناسیم و آنچه نوشته است. بیش‌ترِ کتاب‌های مطهری به عربی ترجمه شده و ما از طریق آثارشان ایشان را شناخته‌ایم. ▫️بعد از اینکه زبان فارسی را یاد گرفتم، برگشتم کتاب‌هایش را به فارسی خواندم؛زیرا در لغات اصلی و مبدأ که فارسی بود، نوعی روحیه و عطر خاصی در آثار ایشان استشمام می‌کردم. ▫️مترجم می‌تواند واژه به واژه معنی و به صورت تحت اللفظی معنای واژه را منتقل کند؛ اما وقتی خودتان کتابی را به زبان مادری بخوانید، مزه و طعم به خصوصی را می‌توانید از آن استشمام کنید. ▫️تحصیل‌کرده‌های لبنانی از طریق ترجمه‌ها با آثار شهید مطهری آشنا شدند؛ اما روی‌آوری من و بسیاری از برادران به کتاب‌های مطهری به خاطر آن بود که امام خمینی تاکید بر خواندن کتاب‌های مرحوم مطهری داشتند و آن را سفارش می‌کردند. 🎤 در همان دیدارتان در سال ۱۹۸۲ با امام؟ ▫️نخیر. ما تاکیدات مبنی بر مطالعۀ کتاب‌های شهید مطهری را در سخنرانی‌های عمومی امام شنیدیم؛ نه در آن دیدار شخصی که با ایشان داشتم. ▫️شاید بتوانم بگویم تاثیرگذارترین اشخاصی که در من و جهان تشیع تاثیر گذاشتند، دو محقق بزرگ شهید و بودند؛ همچنان که زیرساخت‌های عقیدتی و ایدئولوژیک یک مسلمانِ رزمنده و پژوهش‌گر دینی را این دو بزرگوار برای ما ترسیم کردند که حالا مورد استفادۀ انسان‌های مومن و مجاهد است. ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1784
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 سلسله جلسات شرح کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🎙استاد: حجةالاسلام دکتر سید مهدی موسوی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، دکتری فلسفه علوم اجتماعی و مولف کتاب جامع «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه آیت الله العظمی خامنه‌ای») 🔹 تک جلسه | معرفی اجمالی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» https://eitaa.com/usul121/1761 ❇️ آموزش روش تدریس کتاب طرح کلی به مربیان 🔸جلسه ۱ | توضیح فرایند استادیاری کتاب طرح کلی https://eitaa.com/usul121/975 🔹جلسه ۲ | سیر محتوایی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن https://eitaa.com/usul121/976 ❇️ امتداد طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن (برای خواهران بسیج) 🔸جلسه ۱ | شبکه‌ی معرفتی اسلام (سیر منطقی کتاب طرح کلی اندیشه‌ اسلامی) https://eitaa.com/usul121/867 🔹جلسه ۲ | نقش متفکران انقلاب اسلامی در تحول باطنی و انقلاب درونی ملت ایران (بررسی نمونه‌ی کتاب طرح کلی اندیشه‌ اسلامی) https://eitaa.com/usul121/868 🔸جلسه ۳ | مهارتهای تدریس کتاب طرح کلی اندیشه‌ اسلامی و الزامات جذب نسل جوان (ویژه خواهران) https://eitaa.com/usul121/869 ❇️سلسله جلسات | تدریس تفصیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (فیلم و صوت) ۲۳ جلسه https://eitaa.com/usul121/466 موجود در آپارات ❇️ الهیات اجتماعی آیت الله العظمی خامنه‌ای 🔹جلسه ۱ | ماهیت شناسی الهیات اجتماعی https://eitaa.com/usul121/1120 🔸جلسه ۲ | ماهیت شناسی الهیات اجتماعی https://eitaa.com/usul121/1139 🔹جلسه ۳ | الهیات اجتماعی در انقلاب اسلامی https://eitaa.com/usul121/1165 🔸جلسه ۴ | تأثیر الهیات اجتماعی در تولید علوم انسانی اسلامی https://eitaa.com/usul121/1165 🔹 تک جلسه | الهیات اجتماعی امام خمینی و امام خامنه‌ای https://eitaa.com/usul121/555 ❇️ الهیات اجتماعی با محوریت طرح کلی 🔹جلسه ۱ | الهیات_اجتماعی با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن https://eitaa.com/usul121/544 🔸جلسه ۲ | الهیات_اجتماعی با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن https://eitaa.com/usul121/545 ❇️ نظام فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای براساس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قران 🔸جلسه ۱ | شخصیت شناسی https://eitaa.com/usul121/1574 🔹جلسه ۲ | نظریه سیاسی (مردم سالاری دینی و مراتب سه گانه‌ی ولایت الهی) https://eitaa.com/usul121/1576 🔸جلسه ۳ | نظریه تربیتی ۱ (تربیت عقلانی فطرت پایه و مسئولیت مدار) https://eitaa.com/usul121/1577 🔸جلسه ۴ | نظریه تربیتی ۲ (تربیت عقلانی تحت ولایت اجتماعی) https://eitaa.com/usul121/1578 🔹جلسه ۵ | از نظریه سیاسی تا نظریه فرهنگی https://eitaa.com/usul121/1580 🔸جلسه ۶ | نظریه فرهنگی ۱ https://eitaa.com/usul121/1581 🔹جلسه ۷ | نظریه فرهنگی ۲ https://eitaa.com/usul121/1582 ❇️ مبانی نظری فرهنگ در نظام فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای 🔹جلسه ۱ | ماهیت فرهنگ و ابعاد وجودی آن https://eitaa.com/usul121/1583 🔸جلسه ۲ | پرسش و پاسخ https://eitaa.com/usul121/1584 ❇️ فقه نظام ساز 🔸 تک جلسه | فقه نظام ساز از منظر آیت الله العظمی خامنه‌ای (مختصر) https://eitaa.com/usul121/535 🔹تک جلسه | فقه نظام ساز از دیدگاه امام خامنه ای مدظله العالی (مفصل) https://eitaa.com/usul121/532 ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1787
علم، قدرت و رشدیافتگی جامعه.mp3
29.75M
📌 قدرت، علم و رشدیافتگی (تحلیلی از وضعیت جبهه مقاومت و جامعه ایران در وضعیت جنگی امروز) 🎙استاد: سید مهدی موسوی (درس جامعه‌شناسی علم و معرفت؛ کارشناسی ارشد فلسفه علوم اجتماعی) ۲۷ آذر ۱۴۰۳ (سالروز شهادت شهید مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه) ۱. تحلیلی از سه رکن قدرت؛ ۲. نقش علم در تولید قدرت؛ ۳. ضرورت تقویت زیرساخت‌های علمی و فناوری‌های پیشرفته‌؛ ۴. عدم تضاد مباحث فلسفی «علم دینی» و «تحول علوم انسانی» با پیشرفت‌های علمی و جنبش نرم‌افزاری؛ ۵. بررسی چرایی تضعیف حرکت علمی کشور؛ ۶. ضرورت تقویت روحیه علمی عمومی و حرکت علمی کشور؛ ۷. نقش علوم انسانی در تقویت حرکت علمی کشور. ۸. شرح نظریه «رشد اسلامی» فیلسوف انقلاب اسلامی شهید آیت‌الله مطهری (ره) ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1788
اصول و شاخصه های مکتب عرفانی و تربیتی امام خمینی فاز ۵ مدرسه صدوق ۲۸ ابان_01.mp3
10.18M
📌اصول و شاخصه های مکتب عرفانی و تربیتی امام خمینی 🎙استاد: حجةالاسلام سید مهدی موسویجلسه اول: ۲۸ آبان ۱۴۰۳ قم: فاز ۵ مدرسه شهید آیت الله صدوقی ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1789
مکتب عرفانی و تربیتی امام جلسه دوم.mp3
44.56M
📌اصول و شاخصه های مکتب عرفانی و تربیتی امام خمینی 🎙استاد: حجةالاسلام سید مهدی موسوی ⏹جلسه دوم: ۱۹ آذر ۱۴۰۳ قم: فاز ۵ مدرسه شهید آیت الله صدوقی ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1790
تحول اجتماعی محور کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی _01.mp3
16.02M
📌 بنیاد مفهومی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ✔️راهنمای تدریس کتاب ✔️تحول اجتماعی محور کتاب طرح کلی ... ✔️ بنیاد فلسفی کتاب ... 🎙 استاد: حجةالاسلام سید مهدی موسوی قم: در جمع استادان کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» ⏱دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳ ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1792
📌 تذکر یک اشتباه راهبردی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» صرفا یک کتاب ادبی و شور افکن و هیجان انگیز نیست که برخی بر آن تأکید دارند و انتظار موج آفرینی و آتشفشانی رادیکالی و ضربتی از آن دارند و هر چه غیر این را بخصوص آتش‌نشان می‌خوانند. بلکه در درجه اول یک کتاب معرفتی و علمی است که در ادامه سنت کلامی، فلسفی و الهیاتی متفکران مسلمان تا دوران معاصر و بخصوص دستگاه الهیاتی و مکتب فکری انقلاب اسلامی به وجود آمده است و یک صورت و شیوه‌ی جدید در نظام معرفت دینی را عرضه می‌کند و همین نظام واره‌ی معرفتی بدیع، این کتاب را برجسته ساخته است و موجب اقبال نسل جوان شده است. بنابراین کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» یک کتاب نظری و علمی و عقلانی نظام واره است و می‌تواند بنیاد فکری عقلانیت و خلاقیت کنش‌گران انقلاب اسلامی باشد. نتیجه این طرح‌واره حکیمانه و فقیهانه، موج آفرینی و حرکت مسئولانه و متعهدانه برای بسط ولایت و همبستگی اجتماعی و سازندگی همه‌جانبه‌ای ایران عزیز است. نهضت نرم‌افزاری و جنبش تولید علم و رسیدن به قله‌های بلند علم و فن‌آوری، از مهمترین ابعاد موج آفرینی و حرکت پرتلاش الهیات صاحب کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است. ✍ سید مهدی موسوی دوشنبه ۳ دی‌ماه ۱۴۰۳ ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1793
📌 استثناانگاری و کتاب‌نخوانی (درآمدی بر فهم و تفسیر آثار متفکران انقلاب اسلامی) 🔹 یکی از پدیده‌های مکرری که در ایران به طور عام و حوزویان به‌طور خاص دیده می‌شود پدیده «استثناانگاری» و «معجزه‌پنداری» افراد یا آثار است. یعنی بعد از آنی که یک شخص با یک متفکر و گوینده آشنا می‌شود و یا کتابی را خوب و دقیق می‌خواند و با حرف‌ها و نظرات جدیدی آشنا می‌شود که تا قبل آن نخوانده و نشنیده است به سرعت حکم بر فوق‌العاده بودن، استثنابودن و معجزه بودن آن متفکر، گوینده و یا کتاب و نظریه می‌کند و معتقد می‌شود که هیچ فرد دیگری مثل او وجود ندارد و هیچ شخص دیگری چنین نظریه‌ای نداده است. 🔸 این یک پدیده رایج و متداول میان ما ایرانیان و حوزویان است. نتیجه این نگاه هم، اثبات یک نفر و نفی دیگران است، یعنی «اثبات شئ، نفی ماعدا می‌کند»!!! 🔹 این پدیده‌ی استثناانگاری، معحزه‌پنداری و نفی دیگران، اگر چه ریشه در «حبّ الشئ یعمی و یصم» دارد؛ اما اگر خوب بنگریم ریشه عمیق‌تری دارد و آن هم «کتاب نخواندن» و گستره‌ی اطلاعاتی و مطالعاتی کم آنها از تاریخ اندیشه، متفکران، کتابها و نظریه‌هاست. 🔸 افرادی که زیاد کتاب نمی‌خوانند و با کتابهای متفکران و نویسندگان آشنا نیستند و از تاریخ فکر و اندیشه مطلع نیستند، زمانی که به یک فرد و یا کتابی بر می‌خورند که نکات جدیدی دارد سریع جذب می‌شوند و به همان اکتفا می‌کنند و حاضر نیستند به تاریخ اندیشه مراجعه کنند و ریشه های فکری و استادان و‌هم‌عصران آن متفکر را مطالعه و مقایسه کنند و وجه شباهت‌ها و تمایزهای میان آنها را به دقت بررسی کنند.‌ نتیجه این ضعف مطالعاتی، محدود شدن و بسته شدن ذهن‌ها و قضاوت‌های زودهنگام و از سرِ حبّ و بغض سطحی است. 🔹 والا افرادی که اهل مطالعه‌ی جدی و واقعی تاریخ اندیشه هستند و با متفکران و کتابها مأنوس هستند و از تازه‌های چاپ و نشر مطلع هستند و کتابهایی که از متفکران گذشته تا امروز هست را مطالعه و تحقیق و مقایسه کنند، می‌یابند که هیچ متفکری استثنا نیست، هیچ کتاب بشری، معجزه نیست و هیچ نظریه‌ی علمی در خلأ به وجود نمی‌آید و بدون سابقه و پیشینه نیست. بلکه همه‌ی متفکران بر دوش متفکران قبل از خود ایستاده‌اند و به نحو حداکثری از آثار و اندیشه‌های آنان بهره برده‌اند. در خط به خط هر اثر و نظریه‌ای، متفکران پیشین و نظریه‌های دیگران به نحو آگاهانه و یا غیر آگاهانه حضور دارند. 🔸 افراد أهل مطالعه‌ی حقیقی و تحقیق واقعی (یعنی مأنوس به کتاب‌های قدیم و جدید، داخلی و خارجی، عمومی و تخصصی)، خوب می‌دانند که در هر عصر و دورانی - که گاه سیصد چهارصد سال طول می‌کشد- متفکران و نویسندگان، دغدغه‌های مشترکی دارند و از روح زمانه و دردهای مشترکی برخوردارند و در افق‌های نزدیک به یکدیگر می‌اندیشند. با هم گفت‌وگوی مستقیم و غیرمستقیم دارند، از آثار یکدیگر استفاده می‌کنند؛ به نحوی که اگر خوب در آثار و اندیشه‌های آنها نگاه شود و مقایسه شود، بخش اعظم تولیدات آنها شباهت زیادی به هم دارد؛ هرچند که تمایزهای آنها در واژه‌پردازی، اصطلاح‌سازی، نحوه استدلال و نتیجه‌گیری و ... نیز غیر قابل انکار است. 🔹 هنر معلمان، مروجان و مفسران یک متفکر و یک اندیشه این نیست که استثناانگاری کند و یا معجزه‌پنداری، ذهن مخاطب را محدود کند و آنها را نسبت به سایر متفکران و اندیشه‌ها بدبین کند و آنها را در جهل مرکب فرو ببرد، بلکه هنر این است‌که ذهن مخاطبان را باز کرد، آنها را با تاریخ فکر و اندیشه و حیات متفکران مختلف آشنا کند، تطورات و تحولات فکر و اندیشه را به درستی تحلیل کند، ریشه های فکری متفکر و کتاب مورد نظر خود را نشان دهد، اشتراکات و شباهت‌های آنها را با دیگر متفکران هم‌عصر آشکار کند و بعد همه‌ی اینها، تمایزها و نوآوری‌های متفکر و کتاب مورد نظر را تبیین کند. 🔸 در عقلانیت انقلاب اسلامی، هرگونه استثناانگاری، معجزه‌پنداری و نفی دیگران، مردود است. متفکران انقلاب اسلامی در ادامه متفکران و اندیشمندان مسلمان از صدر اسلام تا دوران معاصر، حرکت کرده‌اند. تحولات گسترده علمی و اجتماعی در دوران معاصر را مطالعه کرده‌اند و از بخشهای مثبت آن تأثیر پذیرفته‌اند و به بازخوانی اندیشه اسلامی و پاسخ به پرسش‌های پرداخته‌اند. متفکران انقلاب اسلامی در ادامه الهیات اجتماعی دو سده اخیر جهان اسلام، اندیشیده‌اند و به صورت یک جبهه واحد متصل و هماهنگ به تولید فکر پرداخته‌اند و از آثار و اندیشه‌های یکدیگر و سایر مصلحان، روشنفکران و نویسندگان بهره برده‌اند و بعداز آن به نگارش کتاب پرداخته‌اند. 🔹متفکران انقلاب اسلامی امام‌خمینی، آیت‌الله‌خامنه‌ای، علامه‌طباطبایی، شهیدان مطهری، بهشتی، باهنر، آیت‌الله طالقانی و... یک جبهه فکری مکمل و‌مؤید هم هستند. ✍ سید مهدی موسوی سه شنبه ۴ دیماه ۱۴۰۳ ┄══===•ஜ📖ஜ•===══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1794
📌نسبت ما با قانون (روایتی از یک سفر و گفتگوهای علمی_ماکسیمی) ⏹ بخش اول 🎞 پرده اول: ماکسیم_سواری ⏱بعد از یک روز پرکار و پرجلسه در تهران، یکشنبه شب ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۰ یکی از دوستان از برنامه‌ی ماکسیم، ماشین سفر از تهران به قم را برایم هماهنگ کرد و بعد ۲۰ دقیق ماشین به خیابان ۱۷ شهریور رسید. 💼خواستم که سوار ماشین سمند سفید رنگ بشوم راننده اصرار داشت که کیف دستی‌ام را روی صندلی عقب نگذارم و توی صندوق عقب بگذارم. اما من گفتم تنها هستم و نیازی به صندوق نیست. اما صندوق را باز کرد و اصرار بر گذاشتن کیف دستی‌ام توی صندوق داشت ولی من هم قبول نکردم و روی صندلی گذاشتم و در صندلی جلو نشستم. +بی‌مقدمه گفت: پولی که برای کرایه می‌دهند خیلی بیشتر از پول پاک آقا است. خوشحال بودم که یک جوان مذهبی با لحجه شیرین اصفهانی راننده است و از این جهت راحت خواهم بود. -گفتم که: برای یک جلسه علمی آمده‌ام نه سخنرانی. +او هم گفت که: برای شرکت در یک هیئت در خ ۱۷ شهریور آمده است. همینکه نشستم خواستم کمربند ببندم؛ هرچه تلاش کردم کمربند باز نمی‌شد. راننده گفت: - بی‌خیال شو؛ +گفتم: قانون است و باید ببندم. - گفت: قانون رو ول کن. آخر فهمیدم که اصلا کمربند ماشین خراب است و خودش هم اصلا کمربند نبست. راننده ظهر هم که با او از قم به تهران آمدم اصفهانی بود و اصفهان زندگی می‌کرد؛ با اینکه فهمیدم راننده اصفهانی هست از او پرسیدم که : +اصفهان هستی؟ -گفت: نه قم هستم. +گفتم: مشغول به چه کار هستی؟ -گفت: حوزه هستم. +گفتم: روضه هستی؟ -گفت: حوزه، حوزه. +پرسیدم: چی درس می‌خوانی؟ -گفت: درس می‌دهم. +گفتم: چی؟ -گفت: حدیث، رجال، خارج فقه. 🤔تا گفت خارج فقه با خودم گفتم که شاید اشتباه فهمیدم. با خودم گفتم آخه درس خارج و شلوار لی تنگ؟ +دوباره پرسیدم: چی درس می‌دهی؟ -گفت: درس خارج فقه. +از من پرسید که: شما چه می‌کنی؟ 👤تا حدودی ویژگی‌های راننده به دستم آمده بود که نگاه خیلی سطحی به فقه و علم دارد و حتی گرایش‌های اخباری و هیأتی دارد. -خیلی با احتیاط گفتم: در حال طلبگی هستم و مشغول مطالعه کتابهای فقهی و اصولی و فلسفه اجتماعی. - بعد از این ماجرا گفت: خواستم تلفنی به کسی که ماشین گرفته بگم که ماکسیم ۱۰۰ هزار تومان را از کرایه بر می‌دارد. شما ۱۰۰ هزار تومان بیشتر بده و یا اجازه بده که مسافر سوار کنم که تلفن را قطع کرد. 🔗بعد ادامه داد که حالا شما اجازه بده تا جلوی ترمینال جنوب مسافر سوار کنم. تازه دلیل اصرار بر صندوق گذاشتن کیف دستی را فهمیدم. در جواب صریح ندادم. گفتم شاید خیلی جدی نیست. 📞 در همین حین، دوستی که ماشین گرفته بود زنگ زد و از کیفیت ماشین پرسید که مثل ظهر نشود.(ماجرای ماشین ظهر هم خیلی جالب بود که بگذریم) + گفت پول کرایه را ۴۷۰ هزار تومان یعنی دو هزارتومان بیشتر به حساب من واریز کرده که کارت به کارت کنم. - راننده گفت بگو بیشتر بریزه. من توجهی به حرفش نکردم و خداحافظی کردم. مدتی در خیابان‌های جنوب تهران می‌رفتیم که دوباره گفت: برم مسافر بزنم. + گفتم: نه نیازی به سوار کردن مسافر نیست؛ سریع برویم. ●نیم پرده: [😔در دلم خیلی ناراحت شدم و از اینکه چنین فردی که مدعی طلبگی و استادی است اینگونه خلاف قانون و شرع و اخلاق عمل می‌کند.] - گفت: چرا؟ + گفتم: چون قانون است و نباید خلاف قانون عمل کرد... اخم‌هایش در هم رفت و سکوت کرد و به رانندگی ادامه دارد. 📿 بیش ۱۰ دقیقه گذشت، شب سرد و تاریکی بود. از جیبم تسبیحی درآوردم و مشغول صلوات فرستادن شدم. راننده مشغول رانندگی بود و فضا خیلی سنگین بود و زمان به سختی می‌گذشت. 🎞پرده دوم: شکستن سکوت. ⏳دقایق طولانی گذشت و از عوارضی قم و تهران هم گذشتیم. اما حیفم می‌آمد از این فرصت استفاده نکنم و با نظرات راننده طلبه که احتمالا نظرات متفاوتی آشنا نشوم. سکوت را شکستم. +گفتم که: سرعت ماشین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هست که خطرناکه. -گفت که: تا ۱۲۰ که قانونی است و ۱۰ تا هم کیلومتر شمار زیاد می‌زنه. 🔗همین رو بهانه قرار دادم که صحبت کنم. +گفتم: ظهر که تهران آمدم، ماشینِ پراید هماهنگ کرده بودند. مجبور شدم بیایم؛ چون ماشین درب منزل رسیده بود و اخلاقی نبود که سفر را لغو کنم. سوار شدم اما تا تهران اذیت شدم. +پرسیدم که: کجا درس خوانده‌ای؟ -گفت: ۱۵ ساله که قم هستم اما مقدمات را اصفهان بودم. +پرسیدم که: اصفهان کدام حوزه بوده‌ای؟ 🔗نام یکی مدارس را گفت. یادم افتاد که یکی از دوستان آنجا درس خوانده. نامش را به راننده گفتم با ذکر کمی مشخصات او را شناخت و چهره‌اش باز شد و خیلی خوشحال شد. +گفت: دوست بسیار صمیمی و هم حجره‌ای من بود. 🔗ادامه داد که [فلانی] خیلی مهربان و در عین حال منظم و ضابطه‌مند و قانون‌مند بود. اما قانون را برای خودش می‌خواست نه برای دیگران؛ مثل بعضی‌ها. 🛑 ادامه دارد.... ┄══===•ஜ📖ஜ•===══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1795