eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
1هزار دنبال‌کننده
542 عکس
181 ویدیو
53 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت و عقلانیت اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 آیه و سایه (سلسله داستان‌های کوتاه بر پایه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی») ❇️درس هفتم: خوشبختی در حال لبخند زدن است ۲ ۶. در همه حال از دستاويز و تكيه‌گاهى مورد اطمينان، برخوردار باشیم تا هر موقع نیاز داشتیم به آن توجه کنیم و کمک بخواهیم. ۷. قطعا در مسیر حرکت، هم دشمن داریم و هم دشمنی می‌کند در مواجهه با دشمن‌ها و دشمنى‌ها از نصرت و مدد نيروئى برتر از نيروى آدميان، برخوردار شویم. ۸. بر جبهه‌ها و صف‌هاى مخالف، برترى و رجحان داشته باشیم. ۹. مطمئن شویم که می‌توانیم بر دشمنان راه و هدفمان، كه مانع و خنثى كنندۀ تلاش ما هستند، پيروز شویم. ۱۰. بدانیم که عاقبت از همۀ سختى‌ها و فشارها و بندها و حصارها، رها می‌شویم و به مقصود و منظور خود نائل شویم. ۱۱. مطمئن باشیم که در همه حال، هم در راه و هم در منزل می‌توانیم از نعمت‌ها و ذخيره‌هائى كه براى آدمى در اين جهان مهيا گشته است، بهره مند بشویم. ۱۲. و بالاخره اينكه: پس از سپرى شدن دوران زندگى و پايان يافتن همۀ تلاش‌ها، خود را با پاداشى شايسته روبرو ببينیم و در بهشت نعمت و رضوان بيارمیم. نکته آخر اینکه اگر خوب به این مقدمات خوشبختی نگاه کنیم، می‌فهمیم که همه‌ی اینها را باید در درون خودمان جستجو کنیم و از درون آنها را لمس کنیم، به آنها ایمان داشته باشیم تا با اعتماد و تکیه بر آنها بتوانیم حرکت کنیم و به خوشبختی برسیم. از این که توجه کردید بسیار سپاسگزارم. پرده سوم: تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل انشاء تمام شد اما همه‌ی کلاس را بهت و حیرت گرفته بود. چند ثانیه‌ای سکوت بر کلاس حاکم شد. خانم رمضانی با تعجب رو کرد به من و گفت: آیه، مطمئن هستی خودت اینو نوشتی؟ - بله خانم. همه‌اش رو خودم نوشتم و برای اون یک هفته زحمت کشیدم و یک کتاب مفصل رو خوندم و خلاصه نویسی کردم و عصاره و چکیده‌ای اون رو به قلم خودم نوشتم و اینجا خواندم. + آفرین آیه. خیلی خوب بود اما خیلی مطالب اون سنگین بود. حالا ببینیم که بچه‌ها چی فهمیدند و چه سئوال‌هایی دارند. به سئوال‌های دوستانت خوب گوش بده و بعد اگر فرصت شد پاسخ بده. - بله. چشم. گوش می‌دهم. + اونایی که آماده هستند نظرشان را بدهند. سایه: خانم من که هیچی نفهمیدم و احساس کردم آیه به یه زبون دیگری حرف زد که خیلی شبیه به فارسی بود. یه هفته‌ای هست که توی خودشه، اینم نتیجش. گفتم ول کن دختر بیا بریم مسابقه والیبال که گوش نکرد. ظاهراً ویکتورهوگو شده برامون. مریم: خیلی قشنگ بود و چقدر شاعرانه نوشتی! بخصوص اونجا که از درخشیدن گفتی. فقط می‌شه نام کتابی که خوندی رو بگی که من هم تهیه کنم و بخونم؟ نرگس: آیه جان، خیلی منتی که خوندی، سخت بود، یه چیزهایی فهمیدم اما درباره جمله به جمله‌اش باید خیلی فکر کنم. حالا فقط یه سئوال دارم: گفتی ما چون حرکت می‌کنیم، پس با بقیه موجودات فرق داریم، اگه یادت باشه توی کتاب علوم همه موجودات این جهان در حال حرکت و تغییرند حتی همین مداد و‌ خودکار، حالا می‌شه بگی فرق حرکت انسان با حرکت اونا در چیه؟ فریبا: چرا اینقدر «خوشبختی» رو پیچیده کردی؟ خوشبختی همون زندگی راحت و آرومیه که باید داشته باشیم و الان نداریم با این وضعیت اقتصادی مملکت. فاطمه: این متن منو یاد فیلم «رنگ خدا» افتادم که می‌گفت: «خدا همه جا هست‌، شما می‌تونید اونو حس کنید». به نظرم، خوشبختی همه جا هست باید اونو با درون خودمون حس کنیم. آیا تو می‌خواستی این حس درونی رو معرفی کنی؟ طهورا: اون مثال آب باران وآب دریا خیلی جالب بود، یکی راکدومتوقف، یکی جاری وزنده؛ خوب که فکر می‌کنم خواستی بگی آدم‌ها هم بعضی جاری وزنده وبانشاطند و برخی راکد ومتوقف وساکن. جون می‌ده برا عکس. لیلا: خوب. آن گمشده ما چیه؟ چطوری می‌تونیم اون گمشده رو بشناسیم؟ اگر شناختیم چه می‌شه؟ چطوری با شناخت اون می‌تونم خوشبخت بشم؟ ... و ... ⏹ پرده چهارم: - اول از خانم رمضانی عزیز تشکر می‌کنم که اجازه داد بیشتر از وقت مقرر استفاده کنم و از همه دوستان خوبم ممنون هستم که حرفهای منو شنیدند و نکات خوبی گفتند. قبول دارم که کمی متن من مشکل بود اما خواستم شما رو هم مثل خودم به تفکر کردن دعوت کنم. بچه‌ها ما از خانم یاد گرفته‌ایم که در همه مسایل زندگی باید فکر کنیم وخیلی زود و سطحی همه چیزرو قبول نکنیم. برای اینکه آدم ظاهربین وسطحی نگری نباشیم باید با مطالب پیچیده‌تر و سخت‌تر روبرو بشیم تا ما رو دعوت به فکر کردن کنه و الا اگر همون چیزهایی که بلدیم رو بشنویم اصلا نیازی به فکر احساس نمی‌کنیم. روی این انشایی که نوشتم، یک انشا واقعی از مسئله ذهنی خودم توی یک هفته اخیر بود وقتی که با هم داشتیم درباره سختی امتحانات نهایی صحبت می‌کردیم به ذهنم خطور کرد. حالا از خانم می‌خوام که اجازه بده هستی همین محتوا را در قالب یک داستان روان برامون بخونه. 🛑 ادامه دارد.. ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1838
📌 آیه و سایه (سلسله داستان‌های کوتاه بر پایه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی») ❇️درس هفتم: خوشبختی در حال لبخند زدن است ۳ ⏹پرده پنجم: + بله. هستی بیا بخون. هستی: ممنونم خانم. بچه‌ها آخر هفته گذشته، آیه از من کمک خواست که کمکش کنم تا متن انشاش روان‌تر و ساده‌تر بشه، وقتی اونو به من داد و خوندم، خیلی زیبا بود، حیفم اومد تغییرش بدم. پیشنهاد دادم که همون مضمون رو توی یک داستان کوتاه بازنویسی کنم و در کنار اون توی کلاس بخونم که بقول قدیمی‌ها «هم فاله و هم تماشا». ⏹پرده ششم: سفر به سوی خوشبختی آیه دختری نوجوان با چشمانی سرشار از رویا و قلبی پر از سوال بود. شبی از شب‌های روشن بهاری، به افق دوردست نگاه می‌کرد و فکر می‌کرد: «چگونه می‌توانم خوشبختی واقعی را پیدا کنم؟ برای رسیدن به خوشبختی کامل، چه چیزهایی باید داشته باشم؟» در آن شب مهتابی که صدای جیرجیرک‌ها با سکوت طبیعت نجوا می‌کرد، آیه عمیقاً به آسمان نگاه کرد و زیر لب زمزمه کرد: «خدایا، چطور می‌توانم به جایی برسم که هیچ ترس و دلهره‌ای، هیچ غم و هیچ شکستنی در آن نباشد؟ جایی که نامش خوشبختی باشد؟» ناگهان نسیمی نرم، مهربان و خنک بر گونه‌هایش وزید. حس عجیبی داشت، انگار کسی حرف‌هایش را شنیده بود. در همان لحظه، صدایی آرام و لطیف از درون قلبش برخاست. آیه در دلش شنید: «آیه جان، تو باید بدانی سعادت، یک سرزمین جادویی و رؤیای خیالی نیست، بلکه مسیری شگفت‌انگیز در دل خود توست. اگر دوست داری، سفری را از درون آغاز کن و خوشبختی را لمس کن.» آیه که بسیار مشتاق سفر و حرکت بود قبول کرد اما نگران و مضطربانه گفت: «تا کنون این سفر را نرفته‌ام، چه باید کنم؟» آن صدای مهربان و دلسوز ادامه دارد: «آیه، نگران نباش، کمکت می‌کنم. فقط بدان زندگی یک مسیر پر پیچ و خم است، مانند کوه‌نوردی که می‌خواهد به قله برسد. برای آنکه به سعادت برسی، باید اول از همه، هدف و سرمنزل سعادت را بشناسی. باید بدانی که کجا می‌خواهی بروی و چطور به آنجا برسی.» او با طرح این سوال و جواب در دلش، سفرش را شروع کرد. اما در آغاز سفر بود که دوباره مردد شد. آیه با خود فکر کرد که درست است: اما چطور ممکن است راهی را طی کنم وقتی که حتی مقصد آن را نمی‌شناسم؟ با صدای آرام و لرزان پرسید: «چگونه؟ چطور می‌توانم مقصد درست را پیدا کنم؟» او ایستاد اما سفرش در اینجا پایان نپذیرفت، آیه که احساس می‌کرد نوری از دلش طلوع کرده، صدای مهربانش را شنید که پاسخ داد: «آیه، تو باید از پرده‌های جهل، غرور و پندارهای اشتباه که جلوی دیدگاه روشن و خرد تو را می‌گیرند، رها شوی. باید نور حقیقت به دل و جانت بتابد، تا بتوانی به درستی ببینی.» آیه دستانش را روی قلبش گذاشت و احساس کرد که کم‌کم راهی برای رهایی از این پرده‌ها پیدا می‌کند. در دلش آرامشی شروع به شکوفا شدن کرد. در همین زمان، صدای دلنشینی از دل آسمان قلبش به گوشش رسید: «تو باید در این راه، از دغدغه‌ها و وسوسه‌هایی که از درون تو می‌آیند، رها شوی. این‌ها حتی از دشمنان بیرونی هم قدرتمندترند و اجازه دیدن حقیقت را نمی¬دهند.» آیه بارقه‌ای از امید در وجودش احساس کرد. او در دلش گفت: «دیگر اجازه نمی‌دهم چیزی جلوی دیدن و فهمیدن را از من بگیرد.» اما صدای درونی ادامه داد: «این فقط آغاز است، آیه. در مسیرت، بزرگ‌ترین دشمن تو خود تو هستی؛ وسوسه‌ها و شک‌هایی که گاهی از درونت بر می‌خیزند و تو را به تردید می‌اندازند. اگر از آن‌ها عبور کنی، قلبت پر از آرامش و اطمینان خواهد شد.» آیه متوجه شد که همیشه نباید از دشمنان بیرونی بترسد، بلکه گاهی باید با دشمنان درون خود روبرو شود. او به خود قول داد که در برابر این وسوسه‌ها قوی‌تر باشد. آیه سرش را بلند کرد و نگاهی به آسمان انداخت. ستاره‌ای از دوردست‌ها درخشید و انگار به او چشمک می‌زد. او زمزمه کرد: «پس باید قوی و صبور باشم…» و سپس صدای دیگری از دل شب به او گفت: «تو باید به تلاش خود ایمان داشته باشی و مطمئن باشی که هر تلاشی که می‌کنی، در نهایت به نتیجه‌ای خوب خواهد رسید.» این بار گرمایی در دل آیه نشست، گویی که امیدی تازه به او بخشیده بود: «آیه، هیچ تلاشی بی‌نتیجه نمی‌ماند. اگر با عشق و صداقت تلاش کنی، ثمره آن را خواهی دید. مهم این است که باور داشته باشی که هیچ شکست و لغزشی نمی‌تواند پایان راهت باشد. خداوند همیشه بخشنده است، و رحمت او بزرگ‌تر از خطاهای توست» آیه در دلش به امید رسیدن به آینده‌ای روشن، لبخندی زد. او دیگر به تلاش‌های خود شک نمی‌کرد. آیه در سفربود و در مسیر طولانی زندگی خود قدم برمی‌داشت. هر بار که لغزشی از او سر می‌زد، صدای مهربان به او می‌گفت: «خطاهایت را می‌توانی جبران کنی. همیشه رحمت و مغفرت برای تو وجود دارد.» 🛑 ادامه دارد ... ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1839
📌 آیه و سایه (سلسله داستان‌های کوتاه بر پایه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی») ❇️درس هفتم: خوشبختی در حال لبخند زدن است ۴ آیه که به رحمت‌های پیرامون خود پی برده بود، با آرامش بیشتری به راهش ادامه می‌داد. او هر روز از آنچه که در دسترسش بود بهره می‌برد و از هر لحظه زندگی لذت می‌برد. تا اینکه، در میانه این راه پر پیچ و خم، صدای آسمانی دیگری شنید: «در مواجهه با دشمنان و دشواری‌ها، همیشه به یاد داشته باش که نیرویی از فراسوی انسان‌ها، تو را یاری می‌دهد. هیچ چیزی نمی‌تواند تو را از رسیدن به هدفت باز دارد. اگر در میان راه با دشمنان و موانع روبرو شدی، بدان که نیرویی بالاتر از تمام نیروها از تو محافظت می‌کند و تو را یاری می‌دهد.» آیه با دل پر از امید، احساس قدرت و آرامش کرد. او می‌دانست که هیچ مانعی نمی‌تواند او را از هدفش دور کند. او دیگر احساس ترس و تنهایی نمی‌کرد. صدای قلبش بار دیگر ادامه داد: «وقتی به این مرحله رسیدی، باور داشته باش که می‌توانی به دشمنان راهت غلبه کنی و پیروز بشوی. تو از نیروهای بیشتری برخوردار هستی، امید، آرامش، عقل و آینده را داری، هیچ نیرویی نمی‌تواند تو را از سفرت به سمت خوشبختی بازدارد. این مسیر دشوار است، اما مقصد، تو را به آزادی، آرامش و موفقیتی جاوید خواهد رساند.» آیه مثل پرنده‌ای که بال‌هایش برای پرواز جان گرفته‌اند، احساس سبکی کرد. از جای خود برخاست، نگاهش را به افق دوخت، و زیر لب گفت: «راه طولانی است، اما به دیدن نور خوشبختی می‌ارزد.» آیه در مسیری که به سوی روشنایی در پیش گرفته بود، قدم به قدم جلو می‌رفت. هرگاه دشواری و سختی سر راهش می‌آمد، به یاد می‌آورد که صدای دلش گفته بود همه سختی‌ها پایان می‌پذیرند، و او از این سفر پیروز بیرون خواهد آمد. و به تدریج، آیه در برابر هر چالشی که پیش می‌آمد، با اعتماد به نفس و استقامت بیشتری ایستادگی می‌کرد. او به یاد داشت که در پایان این سفر طولانی، به همه سختی‌ها پیروز خواهد شد و به هدفی که در دل داشت، خواهد رسید. و سرانجام، زمانی که آخرین قدم‌ها را برای رسیدن به هدفش برداشت، در آغوش موفقیت و سعادت قرار گرفت، چیزی را یافت که وصفش با کلمات ممکن نبود: آرامش، عشق و نور. در دلش احساس کرد که تمام سختی‌ها و فشارهای راه، به پایان رسیده‌اند و به هدفی که همیشه در دل داشت، دست یافته است. و زمانی که به پایان مسیر رسید، بهشت نعمت و رضوان به او هدیه داده شد. آیه به خود آمد. چه سفر عجیبی بود! انگار یک خواب شیرین بود اما نه، خواب نبود ... آیه با خود اندیشید که این یک بارقه معنوی بود که آغاز آرامش و خوشبختی جاودانه‌ای بود که در انتظارش بود. این سفر تازه آغاز شده است و پایان نیافته. آیه فهمید که خوشبختی فرآیند بی‌پایانی است که انسان در مسیر زندگی با آن روبرو می‌شود. او فهمید که هر تجربه، هر احساس، و هر لحظه از زندگی خود یک پله در مسیر رسیدن به حقیقت و‌ خوشبختی است. او دیگر فهمیده بود که خوشبختی واقعی جایی دور نبود؛ همه‌چیز در دل خودش بود. و حالا او، دختری که با قلبی روشن و امید به مقصد رسیده بود، در باغی ابدی از نعمت و رضایت زندگی می‌کرد. آیه از فردا، دیگر به دنبال جواب‌هایی از پیش آماده نبود. او به حقیقت خوشبختی پی برده بود، اما حالا می‌دانست که این حقیقت به تدریج و در طی یک عمر به او نشان داده می‌شود. او دیگر نگران مقصد نهایی نبود، بلکه می¬خواست هر لحظه را در نسبت با آن مقصد نهایی فهم کند و از سفر زندگی لذت ببرد. خوشبختی فرایندی است که هر لحظه زندگی را سرشار از معنا می‌کند و انسان را در مسیر جستجو مدام و تفکر سرشار از معنا قرار می‌دهد. آیه می‌دانست که حقیقت همانطور که در درون خود است، در همه‌چیز پیرامونش نیز وجود دارد، فقط باید به حقیقت خوشبختی ایمان داشته باشد تا انرژی و شور و شوق جدیدی، به زندگی دمیده شود و از روزمرگی خلاصی یابد و زیربار تعهدها و مسئولیت‌های بزرگ برود. ⏹پرده هفتم: به طور ناخودآگاه اشک از چشمان برخی موج می‌زد. داستان که تمام شد همه‌ی دانش‌آموزان از جا برخواستند و هستی را تشویق کردند. تشویق‌ها قطع نمی‌شد که ناگهان صدای زنگ شنیده شد. همه فکر کردند زنگ تفریح است اما فهمیدند که زنگ پایان مدرسه است. آره هیچ کس صدای زنگ تفریح را نشنیده بود. عجب، یعنی وقت زنگ هنر هم گذشته؟ دقایقی گذشت درب کلاس باز شد، خانم چاوشی معاون، خانم نصیری مشاوره مدرسه و خانم نیکوبیان معلم هنر تشویق کنان وارد کلاس شدند. مثل اینکه از اول زنگ منتظر بودند که کلاس تمام شود اما دلشان نیامده بود که کلام هستی را قطع کنند. خانم نیکوکلام به هستی گفت: تو یک هنرمند تمام هستی چقدر زیبا با واژگان قشنگ زندگی را نقاشی کردی. احسنت. دوباره صدای تشویق کل مدرسه را فرا گرفت. 🛑 پایان ✍ سید مهدی موسوی شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۳ ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1840
📌 آیه و سایه (سلسله داستان‌های کوتاه دخترانه بر پایه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی») 🔹🔸🔹فصل ایمان🔹🔸🔹 ❇️درس اول: «زندگی جنبش جاری شدن است» بخش اول: https://eitaa.com/usul121/1805 بخش دوم: https://eitaa.com/usul121/1806 ❇️درس دوم: بن‌بست‌ها شکستنی‌اند بخش اول: https://eitaa.com/usul121/1807 بخش دوم: https://eitaa.com/usul121/1808 ❇️درس سوم: زندگی را نقاشی کنیم بخش اول: https://eitaa.com/usul121/1813 بخش دوم: https://eitaa.com/usul121/1814 ❇️درس چهارم: به عمل کار برآید بخش اول: https://eitaa.com/usul121/1817 بخش دوم: https://eitaa.com/usul121/1818 ❇️درس پنجم: با تعهد شکوفا می‌شویم بخش اول: https://eitaa.com/usul121/1821 بخش دوم: https://eitaa.com/usul121/1822 ❇️ درس ششم: نگرانی همه جا هست غمی نیست مرا بخش اول: https://eitaa.com/usul121/1833 بخش دوم: https://eitaa.com/usul121/1834 ❇️درس هفتم: خوشبختی در حال لبخند زدن است بخش اول: https://eitaa.com/usul121/1837 بخش دوم: https://eitaa.com/usul121/1838 بخش سوم: https://eitaa.com/usul121/1839 بخش چهارم: https://eitaa.com/usul121/1840 ✍سید مهدی موسوی ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1841
📌 سلسله جلسات شرح کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🎙استاد: حجةالاسلام دکتر سید مهدی موسوی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، دکتری فلسفه علوم اجتماعی و مولف کتاب جامع «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه آیت الله العظمی خامنه‌ای») 🔹 تک جلسه | معرفی اجمالی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» https://eitaa.com/usul121/1761 🔸 تک جلسه | بنیاد مفهومی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» https://eitaa.com/usul121/1792 🔹 تک جلسه | نکات راهبردی در تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن https://eitaa.com/usul121/1799 ❇️ آموزش روش تدریس کتاب طرح کلی به مربیان 🔸جلسه ۱ | توضیح فرایند استادیاری کتاب طرح کلی https://eitaa.com/usul121/975 🔹جلسه ۲ | سیر محتوایی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن https://eitaa.com/usul121/976 ❇️ امتداد طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن (برای خواهران بسیج) 🔸جلسه ۱ | شبکه‌ی معرفتی اسلام (سیر منطقی کتاب طرح کلی اندیشه‌ اسلامی) https://eitaa.com/usul121/867 🔹جلسه ۲ | نقش متفکران انقلاب اسلامی در تحول باطنی و انقلاب درونی ملت ایران (بررسی نمونه‌ی کتاب طرح کلی اندیشه‌ اسلامی) https://eitaa.com/usul121/868 🔸جلسه ۳ | مهارتهای تدریس کتاب طرح کلی اندیشه‌ اسلامی و الزامات جذب نسل جوان (ویژه خواهران) https://eitaa.com/usul121/869 ❇️سلسله جلسات | تدریس تفصیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (فیلم و صوت) ۲۳ جلسه https://eitaa.com/usul121/466 موجود در آپارات ❇️ الهیات اجتماعی آیت الله العظمی خامنه‌ای 🔹جلسه ۱ | ماهیت شناسی الهیات اجتماعی https://eitaa.com/usul121/1120 🔸جلسه ۲ | ماهیت شناسی الهیات اجتماعی https://eitaa.com/usul121/1139 🔹جلسه ۳ | الهیات اجتماعی در انقلاب اسلامی https://eitaa.com/usul121/1165 🔸جلسه ۴ | تأثیر الهیات اجتماعی در تولید علوم انسانی اسلامی https://eitaa.com/usul121/1165 🔹 تک جلسه | الهیات اجتماعی امام خمینی و امام خامنه‌ای https://eitaa.com/usul121/555 ❇️شرحی بر فرا متن کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن جلسه اول: تحول اجتماعی مفهوم مرکزی الهیات اجتماعی آیت الله العظمی خامنه‌ای https://eitaa.com/usul121/1810 جلسه دوم: جایگاه ایمان در طرح کلی اندیشه اسلامی https://eitaa.com/usul121/1811 جلسه سوم: لوازم تدریس کتاب طرح کلی و تبیین نبوت در کتاب https://eitaa.com/usul121/1824 ❇️ شرح اجمالی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در ۸ جلسه جلسه اول: شرح مقدمه کتاب https://eitaa.com/usul121/1801 جلسه دوم: سیر بحث ایمان https://eitaa.com/usul121/1802 جلسه سوم: توحید در نسبت با زندگی https://eitaa.com/usul121/1803 جلسه چهارم: توحید بنیاد ساختار اجتماعی https://eitaa.com/usul121/1804 جلسه پنجم: نقش توحید در نظام سازی اجتماعی https://eitaa.com/usul121/1826 جلسه ششم: مفهوم شناسی نبوت در طرح کلی اندیشه اسلامی https://eitaa.com/usul121/1827 ❇️ الهیات اجتماعی با محوریت طرح کلی 🔹جلسه ۱ | الهیات_اجتماعی با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن https://eitaa.com/usul121/544 🔸جلسه ۲ | الهیات_اجتماعی با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن https://eitaa.com/usul121/545 ❇️طرح کلی در قالب داستان‌های دخترانه آیه و سایه https://eitaa.com/usul121/1841 ❇️ نظام فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای براساس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قران 🔸جلسه ۱ | شخصیت شناسی https://eitaa.com/usul121/1574 🔹جلسه ۲ | نظریه سیاسی (مردم سالاری دینی و مراتب سه گانه‌ی ولایت الهی) https://eitaa.com/usul121/1576 🔸جلسه ۳ | نظریه تربیتی ۱ (تربیت عقلانی فطرت پایه و مسئولیت مدار) https://eitaa.com/usul121/1577 🔸جلسه ۴ | نظریه تربیتی ۲ (تربیت عقلانی تحت ولایت اجتماعی) https://eitaa.com/usul121/1578 🔹جلسه ۵ | از نظریه سیاسی تا نظریه فرهنگی https://eitaa.com/usul121/1580 🔸جلسه ۶ | نظریه فرهنگی ۱ https://eitaa.com/usul121/1581 🔹جلسه ۷ | نظریه فرهنگی ۲ https://eitaa.com/usul121/1582 ❇️ مبانی نظری فرهنگ در نظام فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای 🔹جلسه ۱ | ماهیت فرهنگ و ابعاد وجودی آن https://eitaa.com/usul121/1583 🔸جلسه ۲ | پرسش و پاسخ https://eitaa.com/usul121/1584 ❇️ فقه نظام ساز 🔸 تک جلسه | فقه نظام ساز از منظر آیت الله العظمی خامنه‌ای (مختصر) https://eitaa.com/usul121/535 🔹تک جلسه | فقه نظام ساز از دیدگاه امام خامنه ای مدظله العالی (مفصل) https://eitaa.com/usul121/532 ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1842
📌 تجربه شعف‌انگیز تدریس طرح کلی در چند روز توفیقی است که چند روز در یکی از شهرستانهای استان تهران به شرح کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در جمع روحانیت معظم مشغول هستم که انصافا جلسه بسیار مبارکی است و با اقبال بسیار گسترده عزیزان طلاب و روحانیت نسبت به این مباحث همراه است. عموم عزیزان این مباحث این کتاب و شرح آن را کاملا کاربردی و متناسب با نیاز امروز جامعه اسلامی می‌دانند که با آن می‌توانند به عموم پرسش‌های نسل جوان پاسخ قانع کننده بدهند. ان‌شاءالله گزارش این تجربه و صوت‌های باقی‌مانده این جلسات در اولین فرصت بعد از بازگشت به قم بارگزاری می‌شود. اما اجمالا اینکه این میزان از اقبال عمومی به این کتاب و مباحث عمیق فلسفی و کلامی، یک سرمایه بسیار بزرگ اجتماعی است و می‌تواند مبدأ تحولات بزرگ فکری در جبهه انقلاب اسلامی و پشتوانه عظیم برای تقویت جبهه مقاومت باشد. ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1843
📌اگر درد باشد همه چیز می‌شود دارو (مقدمه‌ای بر هدایت تحصیلی طلاب و دانشجویان علوم انسانی) 🔹انسان در شرایط عادی، چندان ربطی میان امکانات منزل با دندان احساس نمی‌کند اما اگر ساعت ۲ نصف شب، همان فرد دچار دندان درد بشود، هر چیزی را به چشم دارو و درمان می‌نگرد. اول با مسواک و خمیر دندان و نه دندان و خلال به جان دندان می‌افتد. سپس بیش از ده بار قرص‌های داخل یخچال را زیر و رو می‌کند تا شاید تسکین بخشی بیابد. اگر یافت نشد، سراغ داروهای گیاهی و ادویه‌جات می‌رود سراغ غلات می‌رود و با تف دادن آرد گندم و یا نخود ... سعی می‌کنم درد دندان را آرام کند. اگر با مواد غذایی نشد به سراغ مواد غیر غذایی می‌ورود، سراغ گرم کردن با اتو و بخاری و یا مصرف انواع دود سیگار و ... می‌رود اگر این هم نشد سراغ روغن ترمز ماشین و امثال این امور می‌رود. خلاصه، انسان دردمند ، همه چیز رااز منظر دارو بودن می‌نگرد و آن را برای تسکین درد به کار می‌گیرد. 🔸همچنین انسانی که درحال غرق شدن است به هر چیزی پناه می‌برد تا بتواند نجات یابد. از علف‌های هرز روی آب هم دریغ نمی‌کند و امید دارد که شاید نجات یابد. «الغريق يتشبث بكل حشيش» به تعبیر مولانا: مَردِ غَرقه گشته جانی می‌کَنَد دست را در هر گیاهی می‌زَنَد 🔹 طلاب ودانشجویانی که احساس خلأ علمی ومعرفتی می‌کند واحساس کم‌فایده، بی‌اثر بودن و عقب ماندن از زندگی دارد. به این نکته توجه کنند. 🔸 این وضعیت لزوما محصول بی‌اطلاعی و کم‌سوادی و عقب‌ماندگی در تحصیل و پژوهش نیست، بلکه معلول است. توضیح اینکه کسب موفقیت‌های علمی در دوران تحصیل به ۳ شرط اساسی وابسته است: ۱. تمرکز کامل و اولویت یافتن تحصیل دریک رشته خاص برهمه‌ی کارها وبرنامه‌ها؛ ۲. اعتماد کامل به برنامه آموزشی واستاد راهنما؛ ۳. داشتن درداجتماعی ومسئله واقعی. 🔸ازمیان سه عامل، عامل سوم بسیار مهم و اساسی است و آن دو تای دیگر راهم ایجاد می‌کند. طلبه ودانشجوی بی‌درد و بی‌دغدغه ارزش دارایی‌ها وسرمایه‌های علمی و عملی خود را نمی‌شناسد وهمواره مؤثر نبودن خود رامعلول کم اطلاعی وکم سوادی می‌داند و به همین جهت برای پر کردن این خلأ، سراغ دریافت اطلاعات گسترده می‌رود، در دوره‌های مختلف و اردوهای متنوع شرکت می‌کند. استادهای گوناگون و مراکز علمی متعددی می‌رود تا خلأ علمی خود را جبران کند. 🔹 در حالی که اگر درست به مسئله توجه شود، ریشه این بحران هویت و احساس مؤثر نبودن، این امور نیست بلکه و پرسش واقعی و مسئله دقیق و شفاف است. اگر کسی درد و دغدغه و پرسش واقعی داشت و از شدت درد آن و عمق آن خواب و‌خوراکش به هم خورد و فکر و ذهن او درگیر شد، همه اطلاعات و داشته‌های علمی و عملی او فعال می‌شود و به سرمایه‌ای برای حل مسئله تبدیل می‌شود. همه‌ی آگاهی‌ها و تجارب عملی او ارزش و هویت پیدا می‌کند و می‌تواند او را یاری رساند. اینجا است که طلبه و دانشجوی احساس هویت و ارزشمندی می‌کند و ادامه‌ی مراحل تحصیل و رشد خود را به درستی تعیین می‌کند. 🔸 البته باید توجه کرد میان درد و مسئله با مشکل و بحران فرق وجود دارد. خیلی از طلاب و دانشجویان، مشکلات فراوان را در جامعه می‌بینند و نسبت به آنها هم نگران می‌شوند اما دیدن مشکلات و نگران شدن نسبت به آنها آنقدر نیست که فکر و ذهن او را درگیر کند و خواب و‌خوراکش را به هم بریزد و درد شدید را در جان خود احساس کند. این فقط فهم مشکل است اما مسئله و پرسش نیست. این میزان فهم و احساس نگرانی برای حرکت اجتماعی و هویت‌یابی کفایت نمی‌کند، بلکه باید مسکل به مسئله و نگرانی به درد و دغدغه تبدیل شود به نحوی که نتواند درست بخوابد و نتواند از کنار آن رد شود. 🔹 برای دردمند شدن و‌ مسئله‌دار شدن، باید اقداماتی انجام داد. اول لازم است مشکلات متعدد و متکثر در جامعه را خوب شناخت و نسبت میان آنها را کشف کرد و به ریشه‌ی اصلی مشکلات پی برد و به آن توجه کرد. برای این مهم لازم است که طرح‌ها و تفسیرهای متفکران و مصلحان را مطالعه کرد تا درکی از فهم آن نسبت به بحرانهای اجتماعی پی‌برد. در مرحله بعد باید وارد جامعه شد و در فضای عینی و واقعی جامعه آن مسئله و بحران ریشه‌ای را درک کرد و به واقعی بودن و ریشه‌ای بودن آن پی برد. در این صورت است که درک و طرح انسان از ذهنی بودن و مجرد بودن خارج می‌شود و واقعی بودن آن اثبات می‌شود و به مسئله وپرسش واقعی بودن تبدیل می‌شود. در این صورت است که این پرسش ومسئله بخشی از وجود آدمی می‌شود و انسان باآن اتحاد وجودی پیدا می‌کند و از جهت، درد آنرا در درون خود احساس می‌کند. یعنی درد جامعه حقیقتا درد و دغدغه‌ی او می‌شود ودرصورت شدت گرفتن آن بحران احتماعی، خواب وخوراک او به هم می‌خورد. ✍سید مهدی موسوی سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1844
📌 نقش دردمندی در تولید علوم انسانی علوم انسانی محصول درکی از بحران در زندگی انسان است. بنابراین اگر کسی در جان خود درد و دغدغه‌ی جامعه داشت و با ساحتی از ساحات جامعه ارتباط مؤثر برقرار کرد به نحوی که شبانه روز بدان فکر کند، می‌تواند وارد علوم انسانی شود و به نظریه‌پردازی بپردازد. والا انسان بی‌درد و بی‌دغدغه، انسانی که به فکر مدرک تحصیلی در جهت اعتبار اجتماعی و عضو هیأت علمی شدن و کسب پول و ثروت است نمی‌تواند تولید علم کند هر چند ممکن است ده‌ها جایگاه و رتبه در حوزه و دانشگاه هم کسب کند و ... به قول حافظ شیرین سخن: عاشق که شد که یار به حالش نظر نکرد ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست و به زبان مولانا باید گفت: هر چه رویید از پی محتاج رست تا بیابد طالبی چیزی که جست حق تعالی گر سماوات آفرید از برای دفع حاجات آفرید هر کجا دردی دوا آنجا رود هر کجا فقری نوا آنجا رود هر کجا مشکل جواب آنجا رود هر کجا کشتیست آب آنجا رود آب کم جو تشنگی آور بدست تا بجوشد آب از بالا و پست ✍سید مهدی موسوی سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1845