TaAseman03_3.mp3
425.6K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(14)
❓چرا به روایات و براهین اهل سنت در خصوص یگانگی خدا اشاره ای نمیشود؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman03_2.mp3
1.55M
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(13)
❓منظور از نظم و هدایت عمومی چیست؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
4_5945057928275823064.pdf
3.38M
#معرفی_نشریات
@studiesofshia
✳️ معرفی مجلات خارجی در حوزه مطالعات دینی
🔹سید مجید نبوی، رباب شاهمرادی
🔸این کتابچه شامل معرفی مجلاتی با موضوع اسلام، مسیحیت، یهود و مطالعات دینی عمومی می باشد.
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
مذهب اعتقادی بوعلی سینا__- آیت الله دکتر احمد بهشتی .pdf
232.4K
📕 #مقاله "مذهب اعتقادی بوعلی سینا"
✍آیت الله دکتر #احمد_بهشتی
💦چکیده
این نوشتار، نخست مسلمانی شیخ الرئیس را از مسلمات دانسته ، سپس به بررسی عقیدة مذهبی او پرداختهاست. از آنجا که خاندانش اسماعیلی بودهاند، برخی او را شیعه اسماعیلی دانستهاند؛ ولی اظهارات مستقیم و غیر مستقیم او به ویژه در مسائل اعتقادی و اندیشههای سیاسی ثابت میکند که او شیعه اثنا عشری بوده است.
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
@kalamcenter
هدایت شده از موسسه مصاف
7.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 پاسخ استاد #رائفی_پور به دعوت مناظره حجتالاسلام علوی تهرانی
🔸 بنده بارها افراد مختلف ازجمله آقایان آشنا، جهانگیری، عراقچی، بنابی (نماینده مجلس) و خانم ابتکار را به مناظره دعوت کردهام اما متأسفانه هیچکدام حاضر به مناظره نشدند.
🔹کمتر کسی را در کشور پیدا میکنید که بهاندازه بنده به آبروی روحانیت فکر کرده و همیشه از ایجاد دوقطبی «کتشلواری - روحانی» جلوگیری کرده باشد. بنده با آیتالله سید صادق شیرازی و آقای حسن آقامیری هم برای اینکه این دوقطبی ایجاد نشود، خصوصی صحبت کردهام.
اما در این مورد چون بحث اهلبیت و امیرالمؤمنین است و تهمتهای ناروایی زده شده، با کمال میل دعوت مناظره شما آقای علوی تهرانی را میپذیرم.
📥 لینک دانلود با کیفیتهای مختلف 👇
🔗 youtu.be/8p0Rce3a5ow
🌐 aparat.com/v/fZ4K3
✅ کانال استاد #رائفی_پور و مؤسسه مصاف 👇
🆔 @Masaf
🌿 ••[ وجیزه ]••
🖥 پاسخ استاد #رائفی_پور به دعوت مناظره حجتالاسلام علوی تهرانی 🔸 بنده بارها افراد مختلف ازجمله آقای
رائفی پور اشتباه کرده .....
اشتباه فاحش کرده....
اشتباه خیلی فاحش کرده....
اشتباه خیلی خیلی فاحش کرده....
راه برخورد با او چیست؟
راه برخورد با کسی که خودش را محب اهل بیت می داند چیست؟
راه برخورد با کسیکه ولایت مدار هست ، چیست؟
راه برخورد با کسیکه چه بخواهیم ، چه نخواهیم ، چه دوست داشته باشیم ، چه دوست نداشته باشیم باعث هدایت جوانان شده و افراد کثیری در جامعه هستند که با سخنان او راه را از چاه شناختند ،
با سخنان او اهل حب المهدی شدند
با سخنان او به آینده انقلاب امیدوار شدند
با سخنان او اهل هیئت شدند
با سخنان او از فتنه ها جان سالم به در بردند
با سخنان او......
نقد کنیم اما نابود نکنیم
یار خودی را دشمن نکنید
دشمن زیاد داریم ، زیادتر نکنید
این راه اهل بیت است؟
کسیکه اشتباه داشت با او همان برخوردی را بکنیم که با دشمنان اهل بیت داریم؟
نقد کنید ، نقد عالمانه کنیم اما سلاخی نکنیم
به خدا قصد توهین نداشته و ندارد
این قدر با پتک مکلا بودن بر سرش نکوبیم
چند تا کلیپ از اهل عبا و عمامه هست که
حرفشان باعث وهن اهل بیت است؟ چندتا ؟
انصاف بدهیم هر کس که لباس داشت لزوما حرفش سند نیست، دوستانی که خودتان حوزوی هستید حرفم را خوب می فهمید
آمده ایم در حوزه که حرف خدا را بفهمیم و بفهمانیم ، هدایت کنیم ، برای اهل بیت یارگیری کنیم ، قرار بود به مردم بگوییم ملاک هدایت تقوا و بندگیست نه چیز دیگر
قرار بود به مردم بگوییم اگر کسی خطایی کرد او را ببخشیم
قرار بود به مردم بگوییم بدی را با بدی نباید جواب داد ، بدی را با احسان جواب دادن هنر است
رائفی پور اشتباه هم داشته باشد که دارد اما باز خودی ، اهل اربعین است ، اهل روضه است ، اهل .... شما را بخدا ،شما را به هر که دوست دارید نابود نکنید ، با او مثل بی بی سی و اینترنشنال و .......برخورد نکنید
والله والله والله اگر آدم لجبازی بود کلیپ هایی از اهل لباس می گذاشت که آبرو برایمان نماند ، از آن فردی که می گوید روایت داریم که حضرت امیر فرموده اگر خدا من را بوجود نمی آورد خودم بوجود می آمدم.....
شما را بخدا این طور نفرمایید که چرا یک نفر مکلا بر سر منبر رفته و جوانان را جذب کرده
خب بزرگوار این خودش میرساند که ما حوزوی ها کم کاری کردیم ، با جوانان با زبان خودشان حرف نزدیم
سعی کنیم افرادی تربیت کنیم که در عین اینکه با زبان جوان و نوجوان حرف می زند با سند و متقن هم حرف بزند
سعی کنیم افرادی تربیت کنیم که اهل ادا و اطوار در لحن و صوت نباشند ، خودشان باشند
اگر این گونه افراد در حوزه نداریم یا کم داریم ، کم کاری از جانب ماست
کم کاریمان را با انتقاد سخت از این جور افراد جبران نکنیم
خدا را شکر کنیم که این جور افرادی هستند که حب اهل بیت در قلوبشان است
دعا کنیم خدا روز به روز این گونه افراد را زیاد تر کند ، مگر مسابقه داریم با کسی؟
مگر مسابقه داریم که ما فقط باید با صحبتمان باعث هدایت بشویم
بقول استاد وکیلی ( حفظه الله تعالی) ما باید تولید محتوای دینی کنیم ، حالا چه حرفمان را یک مکلا بر سر منبر نقل کند یا یک نفر لباسی، این گونه که شد در هر صورت برد با ماست
در هر صورت برد با حوزه هست
در هر صورت برد با دین خداست
در هر صورت برد با تشیع است ..
کانال وجیزه
و صلی الله علی محمد و آله الطیبین
@vajeazeh
🖥 نول و سیمون در 1957 نسخه بهروز از برنامه کامپیوتری «نظریه منطق» را با نام «حل مسئله عمومی» عرضه کردند که تکنیکهای جستجوگر بازگشتی را برای حل مسائل ریاضیاتی به کار میگرفت. نظریه منطق و حل مسئله عمومی، توانایی یافتن اثباتهایی برای بسیاری قضایا در کارهای اولیه برتراند راسل و آلفرد وایتهد در نظریه مجموعهها را دارا بود.
🖥 این موفقیتها سیمون و نول را بر آن داشت تا در مقاله 1958 خویش با عنوان Heuristic Problem Solving بگویند: «هماینک ماشینهایی بر روی زمین وجود دارند که "فکر میکنند"، "یاد میگیرند" و "خلق میکنند". علاوه بر این، توانایی آنها برای انجام چنین کارهایی بسرعت در حال افزایش است، تا اینکه در آیندهای نزدیک، طیف مسائلی که میتوانند رسیدگی کنند، با طیف مسائلی که ذهن انسانی بکار گرفته، برابری خواهد کرد» و یک دهه بعد، سیمون پیشبینی کرد که تا سال 1985 «ماشینها توانایی انجام هرکاری که انسانها انجام میدهند را خواهند داشت» (Kurtzweil, 1999, The Age of Spiritual Machines; When Computers Exceed Human Intelligence, p. 58).
🖥 در طول دهه 60، حوزه آکادمیک #هوش_مصنوعی کار بر روی دستورالعملی را آغاز کرد که آلن #تورینگ برای نیم قرن بعدی پیشنهاد کرده بود. کارهایی که نتایجی بعضاً دلگرمکننده و بعضاً ناامیدکننده به دنبال داشت. برنامه دنیل بابرو میتوانست مسائل جبر را از زبان طبیعی حل کند و آزمونهای ریاضیات دبیرستان را بخوبی پشت سر بگذارد. مشابه همین موفقیت برای برنامه توماس ایونس گزارش شده که میتوانست مسائل قیاس هندسی را در آزمون آیکیو حل نماید. حوزه سیستمهای کارشناسی نیز با سیستم DENDRAL ساخته ادوارد فیجنبام آغاز شد که میتوانست پرسشها درباره ترکیبات شیمیایی را پاسخ گوید.
🖥 با فاصله کمی اما انتقادات گستردهای وارد شد که ناتوانی این برنامهها برای انجام واکنشهای بجا در محیطهای متنوع را هدف میگرفت. دیگر مشخص شده بود مسائلی که همگان فکر میکردند مشکل باشند، از حل قضایای ریاضیاتی و بازی ماهرانه شطرنج گرفته تا استدلال در حوزههایی مانند شیمی و داروسازی، آسان بودند و کامپیوترهای دهه 60 و 70 با چندهزار فرمان در ثانیه، غالباً میتوانستند نتایج رضایتبخشی را در این زمینهها فراهم آورند. مسئله گریزپا اما مهارتهایی بود که هر بچه پنجساله هم داراست؛ مثل درک یک کارتون انیمیشینی.
🖥 تأکیدی که یکی از مهمترین منتقدین - هیوبرت دریفوس - بر اهمیت «ارتباط» قائل بود، موضوعیت توانایی انسان در تشخیص امر ذاتی از غیر ذاتی را برجسته میکرد. اینکه انسانها میتوانند بدون زحمت براساس #تجربه_پدیداری خویش در هر موقعیت مرتبط، واکنشی درخور ارائه بدهند. #دریفوس میگفت قائلشدن به چنین تواناییای برای کامپیوترها، لغزشگاهی در برابر هوش مصنوعی قرار میدهد که او معضل بافتار کلگرا (holistic context) نامید. معضلی که همچنان بمثابه یک چالش کلیدی در برابر هوش مصنوعی – قوی و ضعیف – و نیز #علوم_شناختی محاسباتی باقی مانده است.
🖥 یک مربی مهدکودک یا یک مادر در مواجهه با رفتار لجبازانه یکی از بچهها در موقعیتی خاص، ممکن است واکنشی داشته باشد که با واکنش در برابر رفتار مشابه همان بچه در موقعیتی دیگر یا در برابر رفتار مشابه بچهای دیگر در همان موقعیت متفاوت باشد. این نوعی معرفت چگونگی است که از سنخ معرفت گزارهای و مفهومی نیست و بیشتر بر تجربیات پدیداری آن مادر یا مربی تکیه دارد و بسیار وابسته به کانتکست عمل میکند.
🖥 البته این ادعا که مردم در فعالیتهای روزمرهشان دستورالعملهای گزارهای را پیاده نمیکنند، همواره معضلی در برابر هوش مصنوعی و نظریه محاسباتی بوده است. این انتقاد در قالبهای متنوع از سوی فیلسوفان مختلف – از ویتکنشتاین و کواین تا دریفوس و سرل و دیگران - مطرح شده و بر تمایز بین توصیف و علیت، و همچنین بین پیشبینی و تبیین دست میگذارد.
🖥 یک دسته از قوانین (یا بنحو منطقیتر، یک برنامه کامپیوتری) باید یک پدیده شناختی را به اندازه کافی توصیف نماید. آنها باید تمامی دادههای تجربی را متناسبسازی کرده و پیشبینیهای درست را بسازند. اما این بدان معنا نیست که یک بازنمایی کدگذاریشده از قوانین (یا برنامه) درون سر ما وجود دارد که بنحوی علی درگیر تولید پدیده است.
برای مثال، گروهی از قوانین گرامری G میتوانند بنحوی درست، قیود خاص موجود در نحو زبان انگلیسی را توصیف نمایند. ولی این بدان معنا نیست که گویندگان زبان انگلیسی یک کدگذاری از قوانین G درون مغزهایشان دارند که باعث تولید سخن مطابق G از سوی آنها میشود. بنابراین با اینکه G میتواند بدرستی رفتار زبانی انسانها را پیشبینی نماید، اما ضرورتاً آن را توضیح نمیدهد.
@PhilMind
8.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔐 سیستم #CHATGPT بر مبنای تمایزناپذیری خروجیها با یک انسان خبره و کارشناس، هوشمند نامیده میشود؛ یعنی میتواند مقالهای پیشرفته یا نقاشیای خلاقانه در هر موضوع تخصصی که سفارش بدهید، به شما تحویل دهد؛ بنحوی که از یک پژوهشگر برجسته انسانی یا هنرمند مجرب انسانی، تمایزناپذیر باشد.
این همان استراتژی و معیار آلن #تورینگ در طراحی آزمونی برای سنجش ماشین «تفکرکننده» بود؛ معیاری رفتارگرا و کارکردگرایانه که البته همواره مورد مناقشات فراوان هم بوده است.
🔐 به هرحال مادام که #هوش_مصنوعی، ساخت مصنوعات توانمند برای ارائه تمایزناپذیر یکسری خروجیها و کارکردها را هدف بگیرد، میتوان گفت با چیزی سر و کار داریم که اصطلاحاً #هوش_مصنوعی_ضعیف مینامند. این هوش البته کاربردهای فراوانی در تسهیل زندگی بشر دارد، اما ارائه خروجیهای غیر قابل تمایز با یک متخصص متبحر انسانی، بدان معنا نیست که ماشین درکی از معنا و حالتی سابجکتیو از اندیشیدن هم داشته باشد. استدلالهایی مانند «اتاق چینی» از جان سرل و «مغز چین» از ند بلاک، برای نشاندادن همین خلاء صورتبندی گردیده است.
🔐 این یادآور تفکیک مهمی است که فیلسوفان ذهن بین جنبه کارکردی #آگاهی و جنبه پدیداری آن میگذارند. حالت ذهنی "اندیشیدن" یا "تفکر" دارای یک جنبه کارکردگرایانه است که با ورودی دادهها و پردازش آنها و ارائه خروجیهای متناسب و بعضا پیچیده سر و کار دارد. اما بعلاوه، یک جنبه سابجکتیو و پدیداری هم دارد که شخص تفکرکننده بنحوی اولشخص در هنگام تفکر آن را تجربه میکند.
🔐 در پست بعد درباره رویکرد کارکردگرا برای ارائه پاسخهای پیچیده خواهیم گفت:
@PhilMind
#ایده
@studiesofshia
❇️ يک پيشنهاد برای سايت نور مجلات و تحقيقات تاريخی در اسلامشناسی غربی
🔹حسن انصاری، مؤسسة مطالعات پیشرفته پرینستون
من هميشه از اينکه می بينم در بسياری از تحقيقاتی که به زبان های خارجی منتشر می شود کمتر موردی پيش می آيد که به تحقيقات و منشورات داخلی ايرانی ارجاع داده شود متأسف می شوم. هم متأسف می شوم چرا بايد نوشته های غربی از نتايج تحقيقات به زبان فارسی محروم باشند و هم از اين جهت که چرا ما نتوانسته ايم فضایی را درست کنيم که بتوانيم تحقيقات به زبان فارسی در علوم انسانی را در جايگاهی قرار دهيم که غفلت و يا تغافل از آن ممکن نباشد. البته در شماری از زمينه ها و از جمله در تحقيقات ادبی و يا نوشته های برخی از مشاهير صد سال گذشته به طور محدودی می توان اثر و نشانی در برخی تحقيقات جديد به زبان های غربی پيدا کرد اما متأسفانه تحقيقات تاريخی و پژوهشی ما در پاره ای از علوم انسانی و همچنين مطالعات اسلامی آنطور که شايد و بايد در نوشته های همکاران غربی بروز و نمودی ندارد. سهل است در خيلی موارد ديده می شود آنگاه که سابقه تحقيقات را در مقدمه مقاله و يا کتابی مورد اشاره قرار می دهند يادی از نوشته های فارسی نمی رود و تنها به نوشته های اروپایی اشاره می کنند (در بسیاری موارد حتی نوشته های مجلات خوب عربی هم مورد غفلت قرار می گيرند). مثلا گفته می شود که در فلان موضوع نخستين بار فلانی مقاله ای نوشت؛ در حالی که قبل از آن فلان شخص چندين مقاله به زبان فارسی نوشته شده بوده است؛ مقالاتی خوب و ارزشمند. البته در زمينه ادبيات فارسی شايد اين مشکل کمتر باشد؛ اما حتی در زمينه تحقيقات مربوط به مطالعات شيعی متأسفانه ما شاهد چنين چيزی هستيم. اين در حالی است که بی ترديد در برخی زمينه ها و از جمله مطالعات مرتبط با ادب فارسی، تصوف و تشيع بدون توجه به تحقيقات و نوشته های فارسی هرگونه پژوهشی ناقص خواهد بود. در همين دانشنامه های فارسی مانند دائرة المعارف بزرگ اسلامی و دانشنامه جهان اسلام مقالات زيادی هست که به مراتب از نمونه های خارجی آنها بهتر است.
حالا راه حل چيست؟ سايت مجلات نور تلاش سترگ و قابل ستايشی است برای معرفی و گردآوری مقالات مجلات فارسی. ما همين را برای تحقيقات فارسی خودمان که در قالب کتاب منتشر می شوند هم لازم داريم. علاوه بر این، دو کار در زمينه اين سايت لازم است انجام شود: نخست اينکه بايد راهی پيدا کرد تا دسترسی به مقالات اين سايت رايگان باشد. از خارج ايران تا آنجا که من می دانم پرداخت هزينه دسترسی به مقالات ساده نيست و با مشکلاتی روبروست. دوم اينکه مناسب است برای هر مقاله، عنوان و خلاصه آن به زبان انگليسی فراهم شود تا بدين ترتيب آشنایی با محتوای مقالات آسانتر باشد.
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
سبعه سیاره و ثوابت در نجوم_01.mp3
4.86M
🎙#علم_نجوم| اشاره ای به مساله سبعه سیاره و ثوابت نزد علماء نجوم/ اشکال غربی ها و مستشرقین به بزرگان نجوم وارد نیست/ این مطلب را بطلمیوس گفته است.
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. دی ماه 1401
#نجوم
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
نقش ملاصدرا در احیاء فقهالمعارف
صدرالمتألهین یکی از شرایط فقیه را چنین بیان میکند؛
«و الرابعة ان لا يترك القرآن من حيث تلاوته و التدبر فى آياته و سوره و استفادة العلوم كلها منه... اذ فيه علم الاولين و الآخرين لمن كان له فهم وفقه»
سپس در انتها میگوید:
«فمن اعرض عن القرآن و حاول اكتساب العلم و العرفان من كتب الفلاسفة و غيرهم فهو ليس بفقيه و لا عالم» شرح اصول کافی ج2 ص125
بدین ترتیب ملاصدرا تحصیل فلسفه را ذیل تفقه دینی قرار داد و با اینکار فلسفه را از علمی منقطع از وحی، به یکی از شاخههای فقه تبدیل کرد.
https://eitaa.com/farbehi
«مللونحلنگاری در تمدن اسلامی و رویکردهای تازه در آن» و «قرآن وفرقهگرایی».mp3
49.47M
#بشنوید
🔰صوت کامل نشست علمی «مللونحلنگاری در تمدن اسلامی و رویکردهای تازه در آن» و «قرآن وفرقهگرایی»
🔹 استاد رسول جعفریان و استاد قاسم جوادی همراه با معرفی کتاب نوانتشار «درسهایی درباره فِرَق اسلامی»
#تبلیغ #بین_الملل #حوزه
https://eitaa.com/joinchat/2517303572C11f3e01858