صدق یا مطابقت با واقع.mp3
3.11M
صدق به معنای مطابقت با واقع است.
روشن است که این خود، یک گزاره است. صدق این گزاره را چگونه میتوان احراز کرد؟
👤 دکتر #محمد_سربخشی
📚 #معرفت_شناسی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
❖ بعضیا میگن با این وضعیت خراب آموزشی و اقتصادی حوزه اصلا ارزش داره یکی بیاد طلبه بشه؟ ثانیا اگر طلبه هست چیکار باید کنه؟
خوب جواب این سوال بسته به شرایط شخصی هر شخص اقتضائات خاصی رو داره اما به طور کلی شاید نکاتی رو بتونم بگم:
_ هنوز با همه این مشکلات جریان ساز ترین و تاثیر گذار ترین قشر جامعه ایران روحانیت هست و هیچ نهاد و ارگان دیگه ای نمیتونه در اصلاحات اجتماعی به اندازه صنف روحانیت تاثیر گذار باشه. پس اگر فردی هستید که دنبال تحولات اجتماعی و اصلاحات ساختاری هستین حوزه بهترین گزینه هست.
_ باید بین نهاد حوزه و ساختار فعلی حوزه تفکیک داد. نهاد حوزه ظرفیتی چند صد ساله داره که هنوز بسیار بسیار غنی هست. یعنی تمسک به ظرفیت علمی تاریخی حوزه که ریشه در معارف اسلامی و تاریخ ایران داره در هیچ نهاد علمی دیگه ای نیست.
_ از طریق وضعیت آموزش رسمی موجود به این نهاد نمیشه دست پیدا کرد. یعنی طلبه ای که بخواد دلش رو به این موسسه های عریض و طویل و پایان نامه نوشتن و اینا خوش کنه خیلی بهره ای نمیتونه از عمق معارف علمی حوزه ببره برای همین ضروری هست که در عین تحصیل در ساختار آموزش فعلی حوزه خود طلبه برنامه جامعی برای دست یابی به نهاد علم اسلامی داشته باشه
- نه فقه و نه فلسفه و نه هیچ کدوم از درس های فعلی حوزه متناسب با نیاز های جامعه امتداد داده نشده اما همین دروس ملاکات ثابتی دارن که حتی برای تحول و اصلاح این ها باید از دل همین کتب قدیمی کشف بشن و تا زمانی که کتاب اموزشی جایگزین یا مدل درسی بهتری ایجاد نشده راه دیگه ای برای دست یابی به این مبانی دینی برای تحول علمی نیست.
- به خاطر گستردگی نیاز های اجتماعی و حجم عظیم کار های زمین مونده در حال حاضر کار فردی برای تحولات اجتماعی یا حتی تحصیل جواب گو نیست، بدون #کار_گروهی ای که بتونه مسیر علمی رو با مدل تشیکلاتی ادغام کنه طی کردن این مسیر با همه سختی هاش شاید غیر ممکن هست.
_ تن دادن به مدل های فانتزی علمی از جمله رزومه درست کردن یا مقاله نوشتن برای پژوهشکده های عریض و طویل و... کمکی به ارتقا سطح علمی نمیکنه بلکه بازی کردن در زمین سازمان های مخدوش فعلی هست .
_ مشکلات معیشتی و هر مشکل اجتماعی دیگه یک امر واقعی و چالش اساسی هست، نداشتن تدبیر برای حل هرکدوم از این مسائل و در کنار این تغییر سبک زندگی و خروج از مصرف گرایی های زندگی مدرن برای رسیدن به این آرمان امری اجتناب ناپذیر هستش.
_ نمیشه با صرف مواجه با مسائل حداقلی و بدون شناخت علوم انسانی جدید به سمت امتداد حکمت و نو سازی مسائل حوزه رفت اما رفتن بدون برنامه سراغ این علوم آسیبش کمتر از نرفتن به سمت تحول و اصلاح وضعیت موجود نیست.
- نقش همراهی و همفکری #همسر قوام بخش همه بند های قبل هست.
📝 #یادداشت
#تحول_حوزه #طلبگی #در_مسیر_اجتهاد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
💢 کارگاه «نظریه ابتناء در منطق و متافیزیک» با ارائه دکتر داود حسینی، دانشیار گروه فلسفه و منطق دانشگاه تربیت مدرس، در روز چهارشنبه، 6 اردیبهشتماه 1402، در دو جلسه دو ساعته از ساعت 14 تا 18 برگزار گردید
📽(گزارش کارگاه بههمراه ویدیوی کامل)
🔹ابتنا مفهومی متافیزیکی است که از اوایل قرن بیستویکم وارد ادبیات منطق و متافیزیک در سنت فلسفۀ تحلیلی شده است. اهمیت ابتنا برای بررسیهای فلسفی با نگاهی به گسترۀ ادعاهای فلسفی در حوزههای متفاوت که همگی اظهارهایی در خصوص ابتنا هستند قابل مشاهده است: ویژگیهای ارزشی، نظیر زیبایی، مبتنی بر ویژگیهای فیزیکی هستند؛ صدق یک جملۀ عطفی مبتنی است بر صدقهای عاطفهای آن؛ صدق یک گزاره مبتنی بر واقعیت یا واقعیاتی در جهان است؛ واقعیات اجتماعی، نظیر واقعیات نهادی، مبتنی بر واقعیاتی در خصوص افراد جامعه و روابط میان آنها هستند؛ وجود یک شیء مرکب مبتنی بر وجود اجزائش است؛ فعل الهی مبتنی بر حکمت الهی است؛ و از این دست.
البته به لحاظ تاریخی این مفهوم را میتوان تا دورۀ باستان ردیابی کرد. نظریههایی نظیر اینکه بنیاد جهان را آب یا عدد یا علل اربعه تشکیل میدهند، درواقع اظهاراتی در خصوص ابتنا هستند. در برش فلسفۀ تحلیلی از تاریخ فلسفه، میتوان سه دوره را از هم تفکیک کرد: دورۀ شکگرایی حلقۀ وینی در خصوص متافیزیک، بهویژه ابتنا؛ دورۀ صورتبندی ابتنا بر پایۀ مفاهیم موجهاتی در نیمۀ دوم قرن بیستم (سوپروینینس)؛ و رویکردهای دهههای اخیر که ابتنا را مفهومی هایپراینتنشنال تلقی میکنند.
📌متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/559
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💎 #آشنایی_با_اصطلاحات | #ماده
💠ماده در لغت، مونث «ماد» بوده و به معنای مایه و اصل هر چیز است و در اصطلاح فلاسفه یکی از اقسام جوهر جسمانی است.
⭕️معنای اول
🛑به معنای «پذیرای استعداد شیء» است؛ یعنی پذیرای امکان تبدیل شدن به چیز دیگر و مراد از آن همان مادۀ قبلی شیء است. به این معنا که در عالم طبیعت ، جریان «تبدیل شدن» وجود دارد و هر لحظه اشیایی به صورت اشیاء دیگر درمی آیند و تغییر میکنند. به عبارتی حالتی درونی و داخلی در شیء وجود دارد که به موجب آن حالت، شیء به سوی کمال میشتابد. مثلا دانه گندم، امکان تبدیل شدن به خوشۀ گندم را دارد. در واقع «دانه» استعداد و امکان تبدیل شدن به خوشه را دارد.
جوهری را که حامل «استعداد» یا «امکان تبدیل شدن» است و پذیرای صورتهای متعدد میباشد «ماده» یا «هیولی» مینامند.
⭕️معنای دوم
🛑دومین معنای «ماده»، «محل صورت» است؛ یعنی آن چیزی که صورت در حال حاضر لباس او و تعین او شمرده میشود. مثلا در میز، آن چوبی که صورت میز بودن را پذیرفته، ماده میز (ماده به همین معنای دوم) شمرده میشود.
ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ(نحل: ۱۲۵)
💠 سومین همایش بین المللی قرآن و کتاب مقدس(DFDS 2023) با مشارکت دانشگاه نوتردام آمریکا
🔹 زمان:
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۳۰ به وقت تهران - (۸ تا ۱۱ به وقت نیویورک)
به صورت مجازی و برخط
🔹 ویژه:
طلاب سطوح عالی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و آشنا به زبان انگلیسی
💠 Speakers:
- Gabriel Said Reynolds , Notre Dam University
- Mun'im Sirry , Notre Dam University
- Hussein Abdulsater , Notre Dam University
- Gary Anderson , Notre Dam University
- Jennifer Grillo , Notre Dam University
Nathan Eubank , Notre Dam University
- Mohammad Hasan Ahmadi , University of Tehran
- Abdulkader Tayob , University of Cape Town
- Ghassan Elmasri , Bavarian Reseach Center for Interreligious Discourses
- Mohammad Kazem Shaker , Allameh Tabataba'i University
- Mehrab Sadegh Nia , University of Religions and Denominations
- Mahmoud sadeghi Tajar , Independent Scholar
مرجع تخصصی محتواهای #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رحیم پور ازغدی: اغلب دانشگاهیان و حوزویان آدمهای خوب ولی سیاهی لشکر هستند؛ به فکر تمدنسازی نیستند.
🔹اغلب دانشگاهیان و حوزویان دارند زندگی خودشان را می کنند، تمدن سازی معنی ندارد.
🔹سقف مطالبات دانشگاهیان این است که عضو هیات علمی بشوند و حوزویان هم می خواهند بشوند حجت الاسلام و پس از آن آیتالله.
@vajeazeh
PMS_Volume 11_Issue 1_Pages 49-68.pdf
1.2M
فلسفه دین1402.2.12 00_03_40-01_26_00.mp3
19.76M
◀️ نشست «نقد و بررسی گوهر و صدف دین از منظر آقای مصطفی ملکیان »
❇️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل ساجدی
🔶 ارائه شده در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی / 12 اردیبهشت 1402
🆔@meshkatnoor
✳️ کانال برخی از اساتید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پیامرسان ایتا:
🔷 علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)
🌐 http://eitaa.com/mesbahyazdi_ir
🔶 آیتالله محمود رجبی
🌐 https://eitaa.com/mahmoodrajabi_ir
🔷 آیتالله غلامرضا فیاضی، فلسفه
🌐 https://eitaa.com/Fayazi_ir
✅ حجج اسلام و المسلمین دکتر:
🔷 ابوالفضل ساجدی، کلام
🌐 https://eitaa.com/sajedi_ir
🔶 احمد فربهی، اجتماعی
🌐 https://eitaa.com/farbehi
🔷 احمدحسین شریفی، فلسفه
🌐 https://eitaa.com/Ahmadhoseinsharifi
🔶 حسین شرفالدین، جامعهشناسی
🌐 https://eitaa.com/sharafoddin_ir
🔷 رضا مهکام، روانشناسی
🌐 https://eitaa.com/mahkam_reza
🔶 صفدر الهی راد، کلام
🌐 https://eitaa.com/elahirad_ir
🔷 علی مصباح، فلسفه دین
🌐 https://eitaa.com/alimesbah_ir
🔶 فیروز اصلانی، علوم سیاسی
🌐 https://eitaa.com/Aslanifutacir
🔷 قاسم ابراهیمیپور، جامعهشناسی
🌐 https://eitaa.com/ghebrahimipour
🔶 قاسم روانبخش، علوم سیاسی
🌐 http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
🔷 مجتبی مصباح، فلسفه و کلام
🌐 https://eitaa.com/mojtabamesbah_ir
🔶 مجید همتی، روانشناسی
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
🔷 محمد جعفری، کلام
🌐 https://eitaa.com/mjafari_ir
🔶 محمد سربخشی، فلسفه
🌐 https://eitaa.com/sarbakhshi
🔷 محمد فنایی، فلسفه
🌐 http://eitaa.com/dreshkevari
🔶 محمدجواد توکلی، اقتصاد
🌐 https://eitaa.com/eqmoq2
🔷 محمدرضا باقرزاده، حقوق
🌐 https://eitaa.com/MohamadRezaBagherzadeh
🔶 محمدرضا جباری، تاریخ
🌐 https://eitaa.com/mjabbari_ir
🔷 موسی نجفی، علوم سیاسی
🌐 https://eitaa.com/drmousanajafi
🔶 مرتضی آقاتهرانی
🌐 https://eitaa.com/aghatehrani_ir
🔷 مرتضی صانعی، ادیان و عرفان
🌐 https://eitaa.com/msanei_ir
🔶 مهدی ابوطالبی، تاریخ معاصر
🌐 https://eitaa.com/aboutalebi57
🔷 مهدی برهان، فلسفه
🌐 https://eitaa.com/Bmehrizi
🔶 مهدی خطیبی، اقتصاد
🌐 https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🔷 اصغر اخوی، روانشناسی
🌐 https://eitaa.com/hamsardarl
🔶 ابراهیم اخوی، روانشناسی نوجوان
🌐 https://eitaa.com/eakhavi
🔷 رضا رمضاننرگسی، علوم سیاسی
🌐 https://eitaa.com/DrRamazan
🔶 سید محمود نبویان
🌐 https://eitaa.com/nabavian
🔷 غلامرضا پرهیزگار، جامعه شناسی
🌐 https://eitaa.com/ghparhizkar
@vajeazeh
4_5956212087192555415.ogg
37.08M
❍›توضیح درباره:
❀› نظریه افلاک و اشتراک وتفاوت آن بانظریه مدار درعلم جدید
❀›نجوم بطلمیوسی و هیئت ابنهیثمی
❀›رابطه نظریه عقول عشره با هیئت بطلمیوسی
#محسن_بهرامی
@vajeazeh
1_4596824293.mp3
22.96M
🔹 صوت جلسه
🍃 نشست علمی نقد و بررسی
کتاب هیولای اولی از توهم تا واقعیت
🎙 ارائه کننده:
حجتالاسلام دکتر کمالی
🔦 ناقد:
حجت الاسلام دکتر سوری
◀️ دبیر علمی:
دکتر پارسایی
@vajeazeh