eitaa logo
🌿 ••[ وجیزه ]••
687 دنبال‌کننده
396 عکس
168 ویدیو
414 فایل
﴿بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین...﴾ 🌿••[السلام علی المهدی و آبائه]•• ارتباط با ادمین: @eshragh133 🌿··کانال دیگه‌ی ما ...'' https://eitaa.com/hoomas
مشاهده در ایتا
دانلود
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.ثالث۱.mp3
2.26M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۱۲) ✨ جهت بررسی نسبت صور لاحقه به سابقه در حکمت متعالیه 📌تاثیر نزاع اصالت الوجود/الماهیة در نسبت صور ❓ انسان یک وجود بسیط است یا مرکب از صور لایه لایه https://eitaa.com/taraef110
صدق یا‌‌ مطابقت‌ با‌‌ واقع.mp3
3.11M
صدق به معنای مطابقت با واقع است. روشن است که این خود، یک گزاره است. صدق این گزاره را چگونه می‌توان احراز کرد؟ 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
بعضیا میگن با این وضعیت خراب آموزشی و اقتصادی حوزه اصلا ارزش داره یکی بیاد طلبه بشه؟ ثانیا اگر طلبه هست چیکار باید کنه؟ خوب جواب این سوال بسته به شرایط شخصی هر شخص اقتضائات خاصی رو داره اما به طور کلی شاید نکاتی رو بتونم بگم: _ هنوز با همه این مشکلات جریان ساز ترین و تاثیر گذار ترین قشر جامعه ایران روحانیت هست و هیچ نهاد و ارگان دیگه ای نمیتونه در اصلاحات اجتماعی به اندازه صنف روحانیت تاثیر گذار باشه. پس اگر فردی هستید که دنبال تحولات اجتماعی و اصلاحات ساختاری هستین حوزه بهترین گزینه هست. _ باید بین نهاد حوزه و ساختار فعلی حوزه تفکیک داد. نهاد حوزه ظرفیتی چند صد ساله داره که هنوز بسیار بسیار غنی هست. یعنی تمسک به ظرفیت علمی تاریخی حوزه که ریشه در معارف اسلامی و تاریخ ایران داره در هیچ نهاد علمی دیگه ای نیست. _ از طریق وضعیت آموزش رسمی موجود به این نهاد نمیشه دست پیدا کرد. یعنی طلبه ای که بخواد دلش رو به این موسسه های عریض و طویل و پایان نامه نوشتن و اینا خوش کنه خیلی بهره ای نمیتونه از عمق معارف علمی حوزه ببره برای همین ضروری هست که در عین تحصیل در ساختار آموزش فعلی حوزه خود طلبه برنامه جامعی برای دست یابی به نهاد علم اسلامی داشته باشه - نه فقه و نه فلسفه و نه هیچ کدوم از درس های فعلی حوزه متناسب با نیاز های جامعه امتداد داده نشده اما همین دروس ملاکات ثابتی دارن که حتی برای تحول و اصلاح این ها باید از دل همین کتب قدیمی کشف بشن و تا زمانی که کتاب اموزشی جایگزین یا مدل درسی بهتری ایجاد نشده راه دیگه ای برای دست یابی به این مبانی دینی برای تحول علمی نیست. - به خاطر گستردگی نیاز های اجتماعی و حجم عظیم کار های زمین مونده در حال حاضر کار فردی برای تحولات اجتماعی یا حتی تحصیل جواب گو نیست، بدون ای که بتونه مسیر علمی رو با مدل تشیکلاتی ادغام کنه طی کردن این مسیر با همه سختی هاش شاید غیر ممکن هست. _ تن دادن به مدل های فانتزی علمی از جمله رزومه درست کردن یا مقاله نوشتن برای پژوهشکده های عریض و طویل و... کمکی به ارتقا سطح علمی نمیکنه بلکه بازی کردن در زمین سازمان های مخدوش فعلی هست . _ مشکلات معیشتی و هر مشکل اجتماعی دیگه یک امر واقعی و چالش اساسی هست، نداشتن تدبیر برای حل هرکدوم از این مسائل و در کنار این تغییر سبک زندگی و خروج از مصرف گرایی های زندگی مدرن برای رسیدن به این آرمان امری اجتناب ناپذیر هستش. _ نمیشه با صرف مواجه با مسائل حداقلی و بدون شناخت علوم انسانی جدید به سمت امتداد حکمت و نو سازی مسائل حوزه رفت اما رفتن بدون برنامه سراغ این علوم آسیبش کمتر از نرفتن به سمت تحول و اصلاح وضعیت موجود نیست. - نقش همراهی و همفکری قوام بخش همه بند های قبل هست. 📝 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
💢 کارگاه «نظریه ابتناء در منطق و متافیزیک» با ارائه دکتر داود حسینی، دانشیار گروه فلسفه و منطق دانشگاه تربیت مدرس، در روز چهارشنبه، 6 اردیبهشت‌ماه 1402، در دو جلسه دو ساعته از ساعت 14 تا 18 برگزار گردید 📽(گزارش کارگاه به‌همراه ویدیوی کامل) 🔹ابتنا مفهومی متافیزیکی است که از اوایل قرن بیست‌ویکم وارد ادبیات منطق و متافیزیک در سنت فلسفۀ تحلیلی شده است. اهمیت ابتنا برای بررسی‌های فلسفی با نگاهی به گسترۀ ادعاهای فلسفی در حوزه‌های متفاوت که همگی اظهارهایی در خصوص ابتنا هستند قابل مشاهده است: ویژگی‌های ارزشی، نظیر زیبایی، مبتنی بر ویژگی‌های فیزیکی هستند؛ صدق‌ یک جملۀ عطفی مبتنی است بر صدق‌های عاطف‌های آن؛ صدق یک گزاره مبتنی بر واقعیت یا واقعیاتی در جهان است؛ واقعیات اجتماعی، نظیر واقعیات نهادی، مبتنی بر واقعیاتی در خصوص افراد جامعه و روابط میان آنها هستند؛ وجود یک شیء مرکب مبتنی بر وجود اجزائش است؛ فعل الهی مبتنی بر حکمت الهی است؛ و از این دست. البته به لحاظ تاریخی این مفهوم را می‌توان تا دورۀ باستان ردیابی کرد. نظریه‌هایی نظیر اینکه بنیاد جهان را آب یا عدد یا علل اربعه تشکیل می‌دهند، درواقع اظهاراتی در خصوص ابتنا هستند. در برش فلسفۀ تحلیلی از تاریخ فلسفه، می‌توان سه دوره را از هم تفکیک کرد: دورۀ شک‌گرایی حلقۀ وینی در خصوص متافیزیک، به‌ویژه ابتنا؛ دورۀ صورت‌بندی ابتنا بر پایۀ مفاهیم موجهاتی در نیمۀ دوم قرن بیستم (سوپروینینس)؛ و رویکردهای دهه‌های اخیر که ابتنا را مفهومی هایپراینتنشنال تلقی می‌کنند. 📌متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/559 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💎 | 💠‌‌ماده در لغت، مونث «ماد» بوده و به معنای مایه و اصل هر چیز است و در اصطلاح فلاسفه یکی از اقسام جوهر جسمانی است. ⭕️معنای اول 🛑به معنای «پذیرای استعداد شیء» است؛ یعنی پذیرای امکان تبدیل شدن به چیز دیگر و مراد از آن همان مادۀ قبلی شیء است. به این معنا که در عالم طبیعت ، جریان «تبدیل شدن» وجود دارد و هر لحظه اشیایی به صورت اشیاء دیگر درمی آیند و تغییر می‌کنند. به عبارتی حالتی درونی و داخلی در شیء وجود دارد که به موجب آن حالت، شیء به سوی کمال می‌شتابد. مثلا دانه گندم، امکان تبدیل شدن به خوشۀ گندم را دارد. در واقع «دانه» استعداد و امکان تبدیل شدن به خوشه را دارد. جوهری را که حامل «استعداد» یا «امکان تبدیل شدن» است و پذیرای صورت‌های متعدد می‌باشد «ماده» یا «هیولی» می‌نامند. ⭕️معنای دوم 🛑دومین معنای «ماده»، «محل صورت» است؛ یعنی آن چیزی که صورت در حال حاضر لباس او و تعین او شمرده می‌شود. مثلا در میز، آن چوبی که صورت میز بودن را پذیرفته، ماده میز (ماده به همین معنای دوم) شمرده می‌شود.
ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ(نحل: ۱۲۵) 💠 سومین همایش بین المللی قرآن و کتاب مقدس(DFDS 2023) با مشارکت دانشگاه نوتردام آمریکا 🔹 زمان: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۳۰ به وقت تهران - (۸ تا ۱۱ به وقت نیویورک) به صورت مجازی و برخط 🔹 ویژه: طلاب سطوح عالی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و آشنا به زبان انگلیسی 💠 Speakers: - Gabriel Said Reynolds , Notre Dam University - Mun'im Sirry , Notre Dam University - Hussein Abdulsater , Notre Dam University - Gary Anderson , Notre Dam University - Jennifer Grillo , Notre Dam University Nathan Eubank , Notre Dam University - Mohammad Hasan Ahmadi , University of Tehran - Abdulkader Tayob , University of Cape Town - Ghassan Elmasri , Bavarian Reseach Center for Interreligious Discourses - Mohammad Kazem Shaker , Allameh Tabataba'i University - Mehrab Sadegh Nia , University of Religions and Denominations - Mahmoud sadeghi Tajar , Independent Scholar مرجع تخصصی محتواهای @studiesofshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رحیم پور ازغدی: اغلب دانشگاهیان و حوزویان آدم‌های خوب ولی سیاهی لشکر هستند؛ به فکر تمدن‌سازی نیستند. 🔹اغلب دانشگاهیان و حوزویان دارند زندگی خودشان را می کنند، تمدن سازی معنی ندارد. 🔹سقف مطالبات دانشگاهیان این است که عضو هیات علمی بشوند و حوزویان هم می خواهند بشوند حجت الاسلام و پس از آن آیت‌الله. @vajeazeh
PMS_Volume 11_Issue 1_Pages 49-68.pdf
1.2M
PMS_Volume 11_Issue 1_Pages 49-68.pdf تركيب اتحادي از منظر صدرالدين دشتكي و ملاصدراي شيرازي - رضا درگاهي‌فر و داود حسيني - مجله حكمت صدرايي - اسفند 1401 @vajeazeh
فلسفه دین1402.2.12 00_03_40-01_26_00.mp3
19.76M
◀️ نشست «نقد و بررسی گوهر و صدف دین از منظر آقای مصطفی ملکیان » ❇️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل ساجدی 🔶 ارائه شده در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی / 12 اردیبهشت 1402 🆔@meshkatnoor
✳️ کانال برخی از اساتید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در پیام‌رسان ایتا: 🔷 علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) 🌐 http://eitaa.com/mesbahyazdi_ir 🔶 آیت‌الله محمود رجبی 🌐 https://eitaa.com/mahmoodrajabi_ir 🔷 آیت‌الله غلامرضا فیاضی، فلسفه 🌐 https://eitaa.com/Fayazi_ir ✅ حجج اسلام و المسلمین دکتر: 🔷 ابوالفضل ساجدی، کلام 🌐 https://eitaa.com/sajedi_ir 🔶 احمد فربهی، اجتماعی 🌐 https://eitaa.com/farbehi 🔷 احمدحسین شریفی، فلسفه 🌐 https://eitaa.com/Ahmadhoseinsharifi 🔶 حسین شرف‌الدین، جامعه‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/sharafoddin_ir 🔷 رضا مهکام، روان‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/mahkam_reza 🔶 صفدر الهی راد، کلام 🌐 https://eitaa.com/elahirad_ir 🔷 علی مصباح، فلسفه دین 🌐 https://eitaa.com/alimesbah_ir 🔶 فیروز اصلانی، علوم سیاسی 🌐 https://eitaa.com/Aslanifutacir 🔷 قاسم ابراهیمی‌پور،‌ جامعه‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/ghebrahimipour 🔶 قاسم روان‌بخش، علوم سیاسی 🌐 http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f 🔷 مجتبی مصباح، فلسفه و کلام 🌐 https://eitaa.com/mojtabamesbah_ir 🔶 مجید همتی، روان‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe 🔷 محمد جعفری، کلام 🌐 https://eitaa.com/mjafari_ir 🔶 محمد سربخشی، فلسفه 🌐 https://eitaa.com/sarbakhshi 🔷 محمد فنایی، فلسفه 🌐 http://eitaa.com/dreshkevari 🔶 محمدجواد توکلی، اقتصاد 🌐 https://eitaa.com/eqmoq2 🔷 محمدرضا باقرزاده، حقوق 🌐 https://eitaa.com/MohamadRezaBagherzadeh 🔶 محمدرضا جباری،‌ تاریخ 🌐 https://eitaa.com/mjabbari_ir 🔷 موسی نجفی، علوم سیاسی 🌐 https://eitaa.com/drmousanajafi 🔶 مرتضی آقاتهرانی 🌐 https://eitaa.com/aghatehrani_ir 🔷 مرتضی صانعی، ادیان و عرفان 🌐 https://eitaa.com/msanei_ir 🔶 مهدی ابوطالبی، تاریخ معاصر 🌐 https://eitaa.com/aboutalebi57 🔷 مهدی برهان، فلسفه 🌐 https://eitaa.com/Bmehrizi 🔶 مهدی خطیبی، اقتصاد 🌐 https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad 🔷 اصغر اخوی، روان‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/hamsardarl 🔶 ابراهیم اخوی، روان‌شناسی نوجوان 🌐 https://eitaa.com/eakhavi 🔷 رضا رمضان‌نرگسی، علوم سیاسی 🌐 https://eitaa.com/DrRamazan 🔶 سید محمود نبویان 🌐 https://eitaa.com/nabavian 🔷 غلامرضا پرهیزگار، جامعه شناسی 🌐 https://eitaa.com/ghparhizkar @vajeazeh
4_5956212087192555415.ogg
37.08M
‌   ❍›توضیح درباره: ❀› نظریه افلاک و اشتراک وتفاوت آن بانظریه مدار درعلم جدید ❀›نجوم بطلمیوسی و هیئت ابن‌هیثمی ❀›رابطه نظریه عقول عشره با هیئت بطلمیوسی @vajeazeh
1_4596824293.mp3
22.96M
🔹 صوت جلسه 🍃 نشست علمی نقد و بررسی کتاب هیولای اولی از توهم تا واقعیت 🎙 ارائه کننده: حجت‌الاسلام دکتر کمالی 🔦 ناقد: حجت الاسلام دکتر سوری ◀️ دبیر علمی: دکتر پارسایی @vajeazeh
طریق مشکاة ۱.mp3
26.77M
🗂 مباحث مطرح شده در جلسه اول: 1⃣ شرایط ورود به حوزه: استعداد کافی جدیت و پشتکار علاقه (راه حل های کسب علاقه) 2⃣ حکم ورود به حوزه در شرایط حاضر 3⃣ موانع خارجی ورود به حوزه - آینده نامعلوم از جهت اقتصادی - فضای عمومی جامعه - مخالفت والدین • جایگاه والدین در اسلام • اهمیت رضایت قلبی والدین در زندگی • حکم شرعی ورود به حوزه با وجود مخالفت والدین 4⃣ آیا ورود به حوزه برای همه خیر است؟ (⚠️ تعداد جلسات اهداف و وظائف طلبگی بر محور کتاب طریق مشکات پنج جلسه پیش‌بینی شده است.) 📢 کانال تشکل طلبگی صامدون👇 https://eitaa.com/joinchat/3451912580Cf9c571a91c 📚 📚📚 📚📚📚
🔺استاد شیخ حسین انصاریان دام عزه: ✅ مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی سال آخر عمرشان (۸۸ سالگی) فرمود: من در این ۸۸سال، (حتی) پنج دقیقه از عمرم را ضایع نکرده‌ام. بی‌خودی که انسان، بروجردی ، شیخ انصاری یا علامهٔ حلی نمی‌شود! 🪴کانال میراث علمی سلف @vajeazeh
گفتگویی در مسئله نبوت.pdf
177.4K
گفت‌وگويي که در گروه مباحثه کانال يادداشت‌هاي فلسفي، درباره‌ي مساله‌ي نبوت و نسبت آن با معجزه انجام گرفت و سرور عزيزمان جناب آقاي نيکزاد زحمت کشيدند و اين گفت‌وگوها رو به صورت يک فايل يک‌پارچه درآوردند. اين فايل رو به اشتراک مي‌ذارم تا عزيزان بتونند راحت‌تر مطالعه کنند و اگر جايي لازم بود به اشتراک بگذارند. لينک گروه مباحثه کانال يادداشت‌هاي فلسفی( استاد بزرگوار جناب سربخشی) https://eitaa.com/joinchat/3153002877C10078eb0fc @vajeazeh
@Allah4all ❇️ فهرست کدهای افزودنی‌ غذایی حلال 🔹دسته بندی، توضیحات و نتیجه بررسی افزودنی‌های خوراکی سری E: 👉 https://izhamburg.com/e-nummern 🔴🚫 کدهای زیر به علت اینکه از استخوان یا موی خوک و امثال آن به‌دست می‌آیند، حرام هستند: ⛔️ E 441 ⛔️ E 542 ⛔️ E 920 ⛔️ E 921 🔸حلال بودن برخی کدها مثل E120 و E471 همانند ماده stremsel در پنیر، مشروط به قید غیرحیوانی (میکروبیل یا گیاهی) بودن آنهاست... مرجع تخصصی محتواهای @Allah4all
استاد حسینی نسب- هدف گذاری خارج اصول.mp3
11.45M
🎙هدف گذاری خارج اصول 🔺استاد سید مصطفی حسینی نسب 🏢موسسه عالی فقه و علوم اسلامی 🌿مورخ ۲۱ اردیبهشت ۴۰۲ 💠➖💠➖💠➖💠➖💠➖💠 ڪاناݪ جامع علوم اسلامی استاد حـسینۍنسبـــ 🆔 @hoseininasab 🌐http://eitaa.com/hoseininasab
صدا ۰۰۲_1.m4a
19.62M
فایل صوتی نشست تخصصی توحید افعالی و مسئله شرور،استاد آسیابان ها https://eitaa.com/kalamcenter @vajeazeh
روح الشريعة.mp3
6.42M
🎧 روح شریعت از منظر روش‌شناسی اجتهاد 🎙استاد احمد مبلغی 🔺ضرورت ادراج روح شریعت به عنوان یک عنصر روشی در استنباط 🔺نيازمندى كشف روح شريعت در هر مجموعه احكام به اجتهاد 🔺روش تشخیص روح شریعت در حوزه حکمی 🔺نقش روح شریعت در ایجاد هماهنگی بین ‏ فتاوا 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
20120504174247-9044-6.pdf
610.3K
قضیه "ناتماتیت" کورت گودل در ریاضی، مورد استفاده در منطق و فلسفه است. آیا انسان میتواند ماشینی بسازد که دارای هوشی برتر از خود انسان باشد؟ @vajeazeh
استاد مهدی پیشوایی-پرسش و پاسخ در مورد تاریخ اسلام — پایگاه دانلود مذهبی و فرهنگی زهرامدیا https://www.zahra-media.ir/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AA/ @vajeazeh
درس اخلاق آیت الله فیاضی.mp3
10.78M
✅دستورالعملی مجرب برای شفا از بیماری ✅باید تمرین کرد برای حضور قلب در نماز ✅ کسی که مبتلا به لغو است نمی تواند به حضور قلب دست یابد. ✅کسی که تقوا داشته باشد خدا نمی گذارد فقیر بشود. ✅توانایی انسان از ابلیس بیشتر است. 🔷 صوت جلسه 16 آیت الله فیاضی در مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 که هر هفته پس از نماز ظهر و عصر برگزار می گردد. 🟢 فایل جلسه های گذشته را از این جا دریافت کنید. mfalsafe.ir
فقه فرهنگ ..mp3
22.31M
🎙| ادامه گفتگوی استاد و شاگردان در مورد کیفیت پاسخگویی فقه به مسائل پیچیده معاصر/ منظور از کلام در بیان ما «کلام حسن و قبح ای» نیست بلکه یعنی علمی که متکفل اثبات مجموعه عقائد و هست های دینی است/ معارف دینی به حیات انسان کامل ختم میشود/ اشاره ای به رابطه عالم و حقیقت انسان کامل/ مبادی برهانی این مطلب را مرحوم علامه طباطبایی با حرکت جوهری اثبات کرده است/ علامه در این مسأله، نسبت به لاحقین و سابقین بر خود متفرد است/ بر این اساس، راه کمال انسان بسته نمیشود/ شروع دین بر این اساس است یعنی دین بدون حیات انسان کامل، دین مرده است/ اشاره ای به حدیث ثقلین، از این منظر که برخی انسان ها حتی در برزخ هم از قرآن و‌ عترت ارتزاق میکنند/ اشاره ای به مسأله ادراک‌ حصولی انسان از کثرات خارجی و اینکه ادراک اعتباری بخشی از علم حصولی است 🎙استاد علی فرحانی 📚سلسله جلسات فقه فرهنگ. مورخ 23/2/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اصول الهیات اثر جاودان پروکلوس، فیلسوف نوافلاطونی قرن پنجم میلادی، یکی از آخرین آثار بزرگ فلسفۀ یونانی است که بعدها به عالم اسلام و مسیحیت راه یافت و در تطور و تکامل فلسفه‌های اسلامی و مسیحی مؤثر بود. پروکلوس در این کتاب فلسفۀ خود را که تقریری از فلسفۀ نوافلاطونی متأخر است، در قالب نظامی استنتاجی تلخیص و تنظیم کرده است. وی همانند بسیاری از معاصران خود فیلسوفی التقاطی است و فلسفۀ او عمدتاً ترکیبی از اندیشه‌های افلاطون و افلاطونیان و تفسیری بر آنها است. با این حال ترکیب این عناصر فلسفی در هیئتی جدید و بدیع سهم خاص او در تاریخ فلسفه و حسن ختام فلسفۀ یونان است. اصول الهیات نمونه‌ای عالی از تلفیق عناصر فلسفی مختلف در یک دستگاه جامع منطقی است و از این حیث هیچ‌یک از آثار یونانی با آن برابری نمی‌کند. اصول الهیات یک نظام جامع منطقی است که به تقلید از اصول هندسۀ اقلیدس به روش استنتاج هندسی تنظیم شده و احتمالاً اولین نمونه از نظام‌های فلسفی است که نظایر آن بعدها در کتاب اخلاق اسپینوزا و پدیدارشناسی روح هگل مشاهده می‌شود. کتاب متشکل از 211 قضیه است و هر قضیه با یک اصل فلسفی آغاز می‌شود که در حکم فرضیه‌ای است که باید به اثبات برسد. در مرحلۀ بعد همۀ احتمالات و شقوق ممکن به شیوۀ برهان خلف طرح و یکی پس از دیگری رد می‌شود و در نهایت تنها احتمال باقی‌مانده که همان اصل اول است، به اثبات می‌رسد. هر نتیجه‌ای خود مقدمۀ قضایای بعدی قرار می‌گیرد و در نهایت از ترکیب آنها دستگاهی جامع و دقیق تشکیل می‌شود که کل هستی را دربرمی‌گیرد. کتاب شامل دو بخش اصلی است. بخش اول شامل طرح و اثبات بعضی از مهم‌ترین اصول اندیشۀ یونانی و افلاطونی است که در حکم مقدماتی برای بخش دوم کتاب است. پروکلوس در بخش دوم که به توصیف سه اقنوم واحد و عقل و نفس اختصاص یافته، با استفاده از مقدماتی که در بخش اول به اثبات رسیده است، به تشریح سلسله مراتب موجودات و مناسبات میان آنها می‌پردازد. اصول الهیات محل تلاقی سه سنت بزرگ فلسفۀ یونانی و اسلامی و مسیحی و از بزرگ‌ترین مجاری انتقال میراث یونانی به وارثان مسلمان و مسیحی است. این کتاب در نخستین قرون اسلامی به نام ارسطو و با عنوان مجعول خیر محض به عربی ترجمه و تلخیص شده و در کنار اثولوجیا یکی از منابع اصلی فیلسوفان مسلمان بوده است. مع‌الوصف این کتاب تاکنون در تحقیقات فلسفۀ اسلامی کاملاً مغفول مانده و سهمی در بازسازی تاریخ فلسفۀ اسلامی نداشته است. مرور اجمالی مطالب کتاب حاکی از شباهت بسیاری از مفاهیم و مضامین آن به موضوعات اصلی فلسفۀ اسلامی و احتمال تأثیر آن بر فیلسوفان مسلمان است. سابقۀ بسیاری از مضامین فلسفۀ اسلامی به این کتاب بازمی‌گردد و قطعاً تحقیقات مستقل در آیندۀ نزدیک این مطلب را تأیید خواهد کرد. اصول الهیات حلقۀ مفقودۀ فلسفۀ اسلامی است و معرفی و تحلیل دقیق محتوای آن پرده از بسیاری از اسرار فلسفۀ اسلامی برخواهد داشت. خیر محض بعدها در حدود قرن سیزدهم با عنوان Liber de Causis ( کتاب العلل) از عربی به لاتین ترجمه شد و تأثیری بزرگ بر فلسفۀ مدرسی مسیحی داشت. اما تأثیر بزرگ¬تر آن بر تفکر مسیحی پیش از آن و در حدود قرن ششم میلادی در آثار دیونوسیوس مجعول به وقوع پیوست. در حدود قرن ششم میلادی آثاری منحول و منسوب به دیونوسیوس آریوپاگی در اروپای مسیحی رواج یافت و بسیاری از فیلسوفان مسیحی تحت تأثیر آنها قرار گرفتند. تحقیقات جدید حاکی از آن است که این آثار در اصل تقریری از اصول الهیات پروکلوس بوده است. ترجمۀ فارسی کتاب که اینک تقدیم خوانندگان گرامی می¬شود، ترجمه¬ای از اصل یونانی است که ضمناً با ترجمه¬های انگلیسی و آلمانی مقابله شده است. متن یونانی و ترجمۀ فارسی در کنار یکدیگر چاپ شده که امکان مقابلۀ مطالب را برای محققان فراهم می¬کند. معادل یونانی همۀ اصطلاحات در حاشیۀ صفحات ضبط شده و علاوه بر آن فهرست کاملی از آنها در پایان کتاب آمده است. همچنین مقدمه و توضیحات مترجم انگلیسی کتاب، ای. آر. دادز، برای مراجعه و استفادۀ خوانندگان ترجمه و به متن کتاب ضمیمه شده است. 🏷کتاب اصول الهیات، اثر پروکلوس با ترجمه امیر حسین ثابت @vajeazeh