eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
155 عکس
36 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ #عرفان #تفکر #فلسفه #هنر #انقلاب_اسلامی ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است)
مشاهده در ایتا
دانلود
[3] با این حال چون مطالب هایدگر را از زبان دوستانی می‌شنیدم که هم برایم خیلی عزیز بودند و هم به لحاظ علمی (چه حکمت متعالیه و چه عرفان نظری) قوی بودند، نمی‌توانستم به راحتی صورت مساله را پاک کنم و به خودم بگویم که این عزیزان، فریب زبانِ رازگونه و غریبِ یک غربیِ قرنِ بیستمی را خورده‌اند! واقعا هایدگر برای این دوستان چه سخنی داشت؟ ‌ ‌
[4] دوستانی که با هم مباحثه داشتیم هر کدام در حد یک استاد بودند و خیلی زودتر و بیشتر از من شیرینی حکمت و عرفان اسلامی را چشیده بودند اما به جای اینکه گفتگوی ما بیشتر حول مباحثی مثل حضرات خمس و اقسام لابشرط و مراتب تجلی و ساحت صقعی ربوبی و... باشد درباره این مطلب بود که عالَم ما متافیزیکی هست و حجاب غربزدگی مانع نگاه اصیل ما به سنت خودمان شده است. ادعای بزرگی است! ‌ ‌
[5] ببینید یک وقت هست که شما در مَباحث یک علم با نظریه‌ای مخالف با خودتان روبرو می‌شوید و نهایتا یا آن را رد می‌کنید و یا قبول. ولی در هر صورت چون در زمین همان علم بازی می‌کنید، خانمان‌سوز و بنیان‌افکن نیست! (مثلا در عرفان، بر سر اینکه مراد از احدیت چیست و یا اینکه آیا معرفت به کُنه ذات ممکن است یا خیر نظرات مختلفی گفته‌اند) ولی بعضی حرف‌ها را نمی‌شود صرفا یک نظریه دانست و با رد یا قبول آن از کنارش گذشت. ‌ ‌
[6] خودتان را جای من بگذارید؛ دارید متن فصوص‌الحکم را می‌خوانید و از اینکه می‌توانید آن را بفهمید لذت می‌برید اما کسی می‌آید و می‌گوید نه تو نمی‌فهمی! ابتدا فکر می‌کنی منظورش این است که فلان نکته را اشتباه فهمیده‌ام و مثلا منظور محی‌الدین فلان بوده است، ولی می‌بینی که گوینده کل فهم تو را نشانه گرفته و ادعا می‌کند تمام درک و فهم ما از سنت، دستخوش یک افق ادراکی غربزده قرار دارد و محجوب به حجابی به نام متافیزیک گشته است! ادامه دارد... ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 بیش از آنکه رأی‌آوردن دکترجلیلی برای ما اهمیت داشته‌باشد، گفتمان و طرح‌فکر او نسبت به امروز کشور برای‌مان مهم‌است 🔹 آنقدر این گفتمان برای امروز ما اهمیت دارد که تبیین و تفصیل آن، برای مردم می‌تواند یک نقطه امید باشد و به مردم نشان‌دهد راهی برای خروج از مشکلات وجود دارد... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ ✍🏻 حجت‌الاسلام نجات بخش ‌ ‌
کدام رییس جمهور کدام آینده.pdf
1.85M
‌ 📑 کدام رئیس جمهور؟ کدام آینده؟ 🔹 ویژه نامه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 🔸 ۴ تیر ماه ۱۴۰۳ 🔻عناوین این ویژه‌نامه ۱) چرا سعید جلیلی؟ جلیلی و نگاهی دوباره به جایگاه ریاست جمهوری ۲) دولت مردم آزادی سیاست دینی؛ نسبت میان دولت و مردم ۳) سیاست دینی تبلور اعتماد به مردم 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔻 بعد از مناظره چهارم 🔸 جلیلی دیشب توانست چهره دو راهبرد کلان کشور را به چشم آورد، نشان دهد راهبرد طرف مقابل چقدر غیر واقعی است. 🔹 همواره راهبرد انقلابیون آرمانی و راهبرد طرف مقابل واقع گرا به نظر میرسید، او نشان داد راهبرد طرف مقابل چقدر تخیلی و غیر واقعی است. راهبرد امید به قدرت‌های دنیا، برای کسانی که به دقت مناظره را دیدند تبدیل شد به یک فهم بچگانه و بی مایه، نسبت این رویکرد را با فساد و وجود اختلاف در مدیران نشان داد. او نشان داد وحدت یک اتفاق واقعی است و نه بازی و ادا و اطوار. 🔸 او وقتی گفت به جز رفع تحریم و به جز خنثی کردن تحریم، می‌شود در پی پشیمان کردن دشمن از تحریم هم بود. نشان داد دارای یک اندیشه رو به جلو و مهاجم است. به همه طرفداران جلیلی حق می‌دهم مجذوب این رویکرد باشند. رویکردی کاملا مناسب با گام دوم انقلاب. 🔹 قالیباف بله خوب بود، اخلاقی و معقول بود، برنامه هایش را گفت، به کسی توهین نکرد، در بیانش مردانگی داشت، به دو قطبی دامن نزد و اینها همگی ارزشمند است، طرح و برنامه روشنی داشت که اساسش خنثی سازی تحریم بود در داخل. اما و صد اما؛ 🔸 قالیباف متوجه نیست که در قصه سیاست خارجه حرف از اجماع زدن چقدر فول است، چقدر خطا است. بحث از دو رویکرد متفاوت است که یکی حسابش را پس داده و الان دنبال بازگشت به همان مسیر است. مسیری که نه اینکه خوب اجرا نشد بلکه اساسا غلط بود. 🔹 پزشکیان اگر این را بگوید می‌گوییم بازیچه شده اما از قالیباف انتظار نمی‌رود که اینگونه وسط‌بازی کند. ماجرا روشن است، دعوا سر اجرا نیست که بگوییم با مخالفت با قانون راهبردی چطور می‌خواهید پیش بروید، مشکل یک راهبرد و گفتمان و طرح و سوی متفاوت است. این اگر قابل حل بود در سطح رهبری و هاشمی حل میشد. 🔸 قالیباف در این قصه دور از وادی بود. اینکه شنیده‌اید سال ۹۲ به ظریف پیشنهاد داده وزارت خارجه را، مربوط به همین دوری او از وادی است، اینکه امشب وسط بازی می‌کرد هم باز به همین دلیل بود. من همین حس را درباره بحث فیلترینگ او در مناظره قبلی هم داشتم که بماند، 🔹 او اما یک ویژگی مهم دارد که این کاستی اش را تا حدود زیادی در عمل جبران میکند و آن گوش به فرمان بودن و ولایی بودن او است، قانون مهم اقدام راهبردی که جزو افتخارات مجلس انقلابی است محصول همین ولایی بودن قالیباف است. او با این ویژگی صادقانه و مخلصانه اش، حتما با جماعت غربگرا فرسنگها فاصله دارد. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ ✍🏻 علی مهدیان ‌ ‌
‌ ‌ سلام! برای دوستانی که هنوز فرصت نکردند صوت "چه سخنی با مردم به میان آوریم؟" را گوش بدهند، چند بُرش کوتاه در ادامه می‌آورم👇🏻 ‌ ‌
رهبری سال دوم ریاست جمهوری آقای رئیسی تاکید می‌کنند که این دولت ندارد و این زبان، زبان بیان دستاوردها نیست، زبان هنری است... ‌ ‌
اگر می‌خواست دفاع‌مقدس را به سبک‌رایج نشان دهد، این بیانِ‌ همان نتایجی بود که حاصل شده بود و آوینی منتقد این سبک بود. ما با این سبک رایج فتوحات و تانک‌های سوخته‌ای را نشان می‌دادیم که این منجر به این می‌شد که مردم دیگر احساس مسئولیت نکنند و نتوانند دیگر در آن نقطه حاضر شوند و این‌جا دقیقا همان نقطه‌ای بود که پادگان‌های ما خالی می‌شود... ‌ ‌
گفت‌وگو تحلیل شرایط و اطراف صحنه نیست... می‌توانیم کمک کنیم تا سخنی متولد شود؟... شما به شهید آوینی نگاه کنید. شهید آوینی از قاب دوربین می‌پرسد از نحوه راه رفتن و تدوین می‌پرسد. از هرچیزی که در نظر ما ساده‌ است می‌پرسد. ما جایی می‌توانیم بایستیم و سخن بگوییم که افراد کرامت‌شان دیده‌‌شود نه اینکه به آنها بگوییم حالا به فلانی رای بده تا کارها درست شود. ما باید برای مخاطب شعوری قائل شویم و به او حق بدهیم تا بفهمد می‌خواهیم چکار کنیم... ‌ ‌
ما که نمی‌خواهیم حرف بزنیم که افراد رأی بدهند. ما می‌خواهیم حرف بزنیم که افراد احساس وظیفه کنند در این صحنه... ‌ ‌
گفتمان انقلاب می‌خواهد سخنی را بر زبان جاری کند که در این سخن، انسان‌ها نسبت خودشان را با جهان‌امروز، در افق انقلاب‌اسلامی و در عهد با شهدا پیدا کنند. ‌ ‌
ما دنبال یک نسبتی هستیم که انسان‌ها در آن نسبت بتوانند کاری انجام دهند. ما که نمی‌خواهیم افراد بدون هیچ‌نسبتی کاری انجام دهند. چه فایده‌ای دارد؟... برخی با یک پروپاگاندایی می‌خواهند مردم را به صحنه آورند که نهایتا این پروپاگاندا هرروز ضعیف‌تر می‌شود، چون حرف‌هایی می‌زنند که نمی‌توانند آن را انجام دهند. ‌ ‌
آیا ما درک‌مان را از انقلاب می‌توانیم بگوییم و از آن حرف بزنیم به‌جای آنکه نکات دیکته‌شده بقیه را بیان کنیم؟... این‌جاست که راه برای ما باز می‌شود و ما موفق خواهیم شد... مردم منتظر آن‌چه که ما از انقلاب یافتیم هستند... ‌ ‌
اگر ما به‌جای نکات دیکته‌شده بقیه آنچه را که از انقلاب یافتیم را برای مردم بیان کردیم، مردم به ما خواهند گفت: ای کاش یک نفر پیدا می‌شد و این‌ها را به ما زودتر می‌گفت... ‌ ‌
ما بیشتر انتخاب‌کردن را به تردید و انتخاب یکی از دوراهی‌ها تعبیر می‌کنیم اما در سیاست‌‌دینی، انتخاب، تعیین دائمی نسبت خود با آینده است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ /پایان/ ‌ ‌
‌ ‌ 🔻 فلسفه دین و پرسش از هستی، دادوستدی با با بند اول و دوم کتاب وجود و زمان 🎙 دکتر احمد رجبی 🗓️زمان: چهارشنبه ۱۳ تیر ⏰ساعت: ۱۵:۳۰-۱۸:۳۰ 📍محل برگزاری: تهران خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر- خانه‌ی اندیشه‌ورزان ایران 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📢 لازم به ذکر است که این رویداد به صورت مجازی و در بستر اسکایپ نیز برگزار خواهد شد. لینک شرکت در جلسه: https://join.skype.com/GXpldFx067n2 ‌ ‌
‌ ‌ 🔸هایدگرِ متأخر و پس‌از گشت، سعی می‌کند تا خود رخداد زمانمندی دازاین و فهمِ وجود آشکار شده با آن را در رویداد بنیادین‌تری، یعنی «رویداد» یا «تاریخ هستی»، به‌مثابه واپسین بنیاد، یا بنیادِ بی‌بنیاد جای دهد. 🔹 از آن‌جا که هایدگر، این بنیادهای واپسین، یعنی زمان اصیل، زمان‌بندی در اندیشه‌ی متقدمش، و رویداد و تاریخ در اندیشه متأخرش را ذاتاً یک روی دادن دسترسی ناپذیر و نهایتاً تبیین ناپذیر و در ذات خویش، آشکار نشدنی می‌داند، به‌همین رو، به‌ویژه در اندیشه‌ی متأخر خویش، ابا دارد از این‌که تلاش خود برای رسیدن به قلمرو آغازین قوام یافتن معنای و حقیقت وجود را «بنیان‌گذاری» بنامد، و پرهیز می‌کند از این‌که آن قلمرو آغازین را به‌سادگی یک «بنیاد» بنامد، چنان‌که گویا او نیز در امتداد بنیان‌گذاری‌های انجام‌شده در تاریخ ، اکنون بنیاد جدید یا ژرف‌تری را یافته باشد. 🔸 هایدگر مدام تأکید می‌ورزد که این قلمرو آغازین، اساساً نه ناظر به ابعادی است که تاریخ متافیزیک ذاتاً نمی‌توانسته است معطوف به آن شود و از آن پرسش کند، نه‌تنها نمی‌توانسته، بلکه مدعی است که اساساً با همین ندیدن قلمرو آغازین است که در قوام تاریخی‌اش شکل‌گرفته است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 تناهی استعلایی ✍🏻 دکتر احمد رجبی 🔖 صفحه -- ‌
هدایت شده از الهادی
🔻 این یکی از پیچیده‌ترین بخش‌هایی است که بشر می‌گوید من به دنبال معنویت هستم اما دنبال این است که با همین زخم‌های کهنه یک چیزی به او اضافه شود، بله این را می‌خواهد اما اگر کسی دست روی زخمش بگذارد دردش می‌آید و سریع مانع می‌شود و نمی‌گذارد این زخم درمان شود. 🔸 دنبال اصلاح یا درمان حقیقی نیست و تبیین این نیز سخت است. هر کسی تازه به این معنا منتقل نمی‌شود. ولی حقیقتش این است که بشر دوست دارد که کسی دست به زخم‌هایش نزند اما یک لباسی روی این بدن را بگیرد تا مردم به‌به و چه‌چه بگویند، بگویند عجب لباسی! چه برق می‌زند! چقدر قشنگ است! چه قدر جنس نرمی دارد! از کجا آوردی؟‌ از چه وقتی می‌پوشی؟‌ اما برای زخم‌های کهنه روی بدنش حاضر نیست کسی دست بزند. 🔹 حتی اگر نزد خود حضرات معصومین نیز برود می‌خواهد یک چیزی به او اضافه شود و ناخودآگاه دنبال یک امتیاز است. بله، می‌خواهد و خیلی‌ها هم می‌خواهند و زحمت هم می‌کشند ولی می‌خواهند یک چیزی به آن‌ها اضافه شود اما زخم‌های کهنه‌اش را نمی‌خواهند درمان کنند. کد ۸۳۹ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
دشواری زبان تذکر به عهد انقلاب اسلامی در ایام انتخابات.mp3
18.26M
‌ ‌ 🎧 دشواری زبان تذکر به عهد انقلاب اسلامی در ایام انتخابات 🎙 گفتگوی حجت‌الاسلام نجات بخش با دوستان مجموعه فرهنگی سُها (سرای هنر و اندیشه) ⏱ زمان: ۳۶ دقیقه 🗓 ۹ تیرماه ۱۴۰۳ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ➕ صوت مرتبط: eitaa.com/varastegi_ir/1136 ‌ ‌
دوستان عزیز این صوت را از دست ندهید. سعی می‌کنم در ادامه، بُرش‌هایی از این جلسه قرار دهم👇🏻
‌ ‌ ❓سؤال: افق آقای‌ جلیلی برای مردم فهم نمی‌شود. زبانِ‌جلیلی سخت است و مردم نمی‌توانند با آن ارتباط بگیرند. اما زبان پزشکیان، زبانی از جنس خودِ مردم است. گویا احمدی‌نژاد دارد با مردم سخن می‌گوید... گویا نمی‌شود در زبان سخت جلیلی متوجه‌شد که دارد به چه سمتی اشاره می‌کند و ما را به کجا می‌برد... ‌ ‌
‌ ‌ 🎙حجت‌الاسلام‌ نجات‌بخش: اتفاقا همین سخنِ‌فاخر‌ جلیلی امروز این اقبال را متوجه او کرده‌است... اگر این زبان نبود فکر نمی‌کنید رأی‌های جلیلی به سمت دیگری برده می‌شد یا جابه‌جا می‌شد؟... @varastegi_ir
‌ ‌ ❓سؤال: آیا می‌شود کاری کرد که این زبان درک شود؟... ‌ ‌