eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
144 عکس
34 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ #عرفان #تفکر #فلسفه #هنر #انقلاب_اسلامی ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است)
مشاهده در ایتا
دانلود
رهبری سال دوم ریاست جمهوری آقای رئیسی تاکید می‌کنند که این دولت ندارد و این زبان، زبان بیان دستاوردها نیست، زبان هنری است... ‌ ‌
اگر می‌خواست دفاع‌مقدس را به سبک‌رایج نشان دهد، این بیانِ‌ همان نتایجی بود که حاصل شده بود و آوینی منتقد این سبک بود. ما با این سبک رایج فتوحات و تانک‌های سوخته‌ای را نشان می‌دادیم که این منجر به این می‌شد که مردم دیگر احساس مسئولیت نکنند و نتوانند دیگر در آن نقطه حاضر شوند و این‌جا دقیقا همان نقطه‌ای بود که پادگان‌های ما خالی می‌شود... ‌ ‌
گفت‌وگو تحلیل شرایط و اطراف صحنه نیست... می‌توانیم کمک کنیم تا سخنی متولد شود؟... شما به شهید آوینی نگاه کنید. شهید آوینی از قاب دوربین می‌پرسد از نحوه راه رفتن و تدوین می‌پرسد. از هرچیزی که در نظر ما ساده‌ است می‌پرسد. ما جایی می‌توانیم بایستیم و سخن بگوییم که افراد کرامت‌شان دیده‌‌شود نه اینکه به آنها بگوییم حالا به فلانی رای بده تا کارها درست شود. ما باید برای مخاطب شعوری قائل شویم و به او حق بدهیم تا بفهمد می‌خواهیم چکار کنیم... ‌ ‌
ما که نمی‌خواهیم حرف بزنیم که افراد رأی بدهند. ما می‌خواهیم حرف بزنیم که افراد احساس وظیفه کنند در این صحنه... ‌ ‌
گفتمان انقلاب می‌خواهد سخنی را بر زبان جاری کند که در این سخن، انسان‌ها نسبت خودشان را با جهان‌امروز، در افق انقلاب‌اسلامی و در عهد با شهدا پیدا کنند. ‌ ‌
ما دنبال یک نسبتی هستیم که انسان‌ها در آن نسبت بتوانند کاری انجام دهند. ما که نمی‌خواهیم افراد بدون هیچ‌نسبتی کاری انجام دهند. چه فایده‌ای دارد؟... برخی با یک پروپاگاندایی می‌خواهند مردم را به صحنه آورند که نهایتا این پروپاگاندا هرروز ضعیف‌تر می‌شود، چون حرف‌هایی می‌زنند که نمی‌توانند آن را انجام دهند. ‌ ‌
آیا ما درک‌مان را از انقلاب می‌توانیم بگوییم و از آن حرف بزنیم به‌جای آنکه نکات دیکته‌شده بقیه را بیان کنیم؟... این‌جاست که راه برای ما باز می‌شود و ما موفق خواهیم شد... مردم منتظر آن‌چه که ما از انقلاب یافتیم هستند... ‌ ‌
اگر ما به‌جای نکات دیکته‌شده بقیه آنچه را که از انقلاب یافتیم را برای مردم بیان کردیم، مردم به ما خواهند گفت: ای کاش یک نفر پیدا می‌شد و این‌ها را به ما زودتر می‌گفت... ‌ ‌
ما بیشتر انتخاب‌کردن را به تردید و انتخاب یکی از دوراهی‌ها تعبیر می‌کنیم اما در سیاست‌‌دینی، انتخاب، تعیین دائمی نسبت خود با آینده است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ /پایان/ ‌ ‌
‌ ‌ 🔻 فلسفه دین و پرسش از هستی، دادوستدی با با بند اول و دوم کتاب وجود و زمان 🎙 دکتر احمد رجبی 🗓️زمان: چهارشنبه ۱۳ تیر ⏰ساعت: ۱۵:۳۰-۱۸:۳۰ 📍محل برگزاری: تهران خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر- خانه‌ی اندیشه‌ورزان ایران 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📢 لازم به ذکر است که این رویداد به صورت مجازی و در بستر اسکایپ نیز برگزار خواهد شد. لینک شرکت در جلسه: https://join.skype.com/GXpldFx067n2 ‌ ‌
‌ ‌ 🔸هایدگرِ متأخر و پس‌از گشت، سعی می‌کند تا خود رخداد زمانمندی دازاین و فهمِ وجود آشکار شده با آن را در رویداد بنیادین‌تری، یعنی «رویداد» یا «تاریخ هستی»، به‌مثابه واپسین بنیاد، یا بنیادِ بی‌بنیاد جای دهد. 🔹 از آن‌جا که هایدگر، این بنیادهای واپسین، یعنی زمان اصیل، زمان‌بندی در اندیشه‌ی متقدمش، و رویداد و تاریخ در اندیشه متأخرش را ذاتاً یک روی دادن دسترسی ناپذیر و نهایتاً تبیین ناپذیر و در ذات خویش، آشکار نشدنی می‌داند، به‌همین رو، به‌ویژه در اندیشه‌ی متأخر خویش، ابا دارد از این‌که تلاش خود برای رسیدن به قلمرو آغازین قوام یافتن معنای و حقیقت وجود را «بنیان‌گذاری» بنامد، و پرهیز می‌کند از این‌که آن قلمرو آغازین را به‌سادگی یک «بنیاد» بنامد، چنان‌که گویا او نیز در امتداد بنیان‌گذاری‌های انجام‌شده در تاریخ ، اکنون بنیاد جدید یا ژرف‌تری را یافته باشد. 🔸 هایدگر مدام تأکید می‌ورزد که این قلمرو آغازین، اساساً نه ناظر به ابعادی است که تاریخ متافیزیک ذاتاً نمی‌توانسته است معطوف به آن شود و از آن پرسش کند، نه‌تنها نمی‌توانسته، بلکه مدعی است که اساساً با همین ندیدن قلمرو آغازین است که در قوام تاریخی‌اش شکل‌گرفته است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 تناهی استعلایی ✍🏻 دکتر احمد رجبی 🔖 صفحه -- ‌
🔻 این یکی از پیچیده‌ترین بخش‌هایی است که بشر می‌گوید من به دنبال معنویت هستم اما دنبال این است که با همین زخم‌های کهنه یک چیزی به او اضافه شود، بله این را می‌خواهد اما اگر کسی دست روی زخمش بگذارد دردش می‌آید و سریع مانع می‌شود و نمی‌گذارد این زخم درمان شود. 🔸 دنبال اصلاح یا درمان حقیقی نیست و تبیین این نیز سخت است. هر کسی تازه به این معنا منتقل نمی‌شود. ولی حقیقتش این است که بشر دوست دارد که کسی دست به زخم‌هایش نزند اما یک لباسی روی این بدن را بگیرد تا مردم به‌به و چه‌چه بگویند، بگویند عجب لباسی! چه برق می‌زند! چقدر قشنگ است! چه قدر جنس نرمی دارد! از کجا آوردی؟‌ از چه وقتی می‌پوشی؟‌ اما برای زخم‌های کهنه روی بدنش حاضر نیست کسی دست بزند. 🔹 حتی اگر نزد خود حضرات معصومین نیز برود می‌خواهد یک چیزی به او اضافه شود و ناخودآگاه دنبال یک امتیاز است. بله، می‌خواهد و خیلی‌ها هم می‌خواهند و زحمت هم می‌کشند ولی می‌خواهند یک چیزی به آن‌ها اضافه شود اما زخم‌های کهنه‌اش را نمی‌خواهند درمان کنند. کد ۸۳۹ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ‌ 🎧 دشواری زبان تذکر به عهد انقلاب اسلامی در ایام انتخابات 🎙 گفتگوی حجت‌الاسلام نجات بخش با دوستان مجموعه فرهنگی سُها (سرای هنر و اندیشه) ⏱ زمان: ۳۶ دقیقه 🗓 ۹ تیرماه ۱۴۰۳ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ➕ صوت مرتبط: eitaa.com/varastegi_ir/1136 ‌ ‌
دوستان عزیز این صوت را از دست ندهید. سعی می‌کنم در ادامه، بُرش‌هایی از این جلسه قرار دهم👇🏻
‌ ‌ ❓سؤال: افق آقای‌ جلیلی برای مردم فهم نمی‌شود. زبانِ‌جلیلی سخت است و مردم نمی‌توانند با آن ارتباط بگیرند. اما زبان پزشکیان، زبانی از جنس خودِ مردم است. گویا احمدی‌نژاد دارد با مردم سخن می‌گوید... گویا نمی‌شود در زبان سخت جلیلی متوجه‌شد که دارد به چه سمتی اشاره می‌کند و ما را به کجا می‌برد... ‌ ‌
‌ ‌ 🎙حجت‌الاسلام‌ نجات‌بخش: اتفاقا همین سخنِ‌فاخر‌ جلیلی امروز این اقبال را متوجه او کرده‌است... اگر این زبان نبود فکر نمی‌کنید رأی‌های جلیلی به سمت دیگری برده می‌شد یا جابه‌جا می‌شد؟... @varastegi_ir
‌ ‌ ❓سؤال: آیا می‌شود کاری کرد که این زبان درک شود؟... ‌ ‌
‌ ‌ 🎙حجت‌الاسلام‌ نجات‌بخش: در باب "زبان" باید توجه کنیم که یک‌وقت ما کلماتی را می‌خواهیم به کار ببریم که "فهمیده" شود ولی یکوقت نگاهمان به وجه استعاری زبان است. اگر ما درصددِ این باشیم که به مردم بگوییم آیا حرفِ‌ما را فهمیدید؟... در این صورت ما جلویِ‌ انتقالِ‌معنا را گرفته‌ایم. @varastegi_ir
‌ ‌ در این زبانِ‌استعاری یک‌نسبتی بین آدم‌ها با صاحبِ‌آن‌سخن پیش می‌آید که از همین کلمات او، اعتمادش جلب می‌شود و این‌جاست که ما حرفی زدیم که در دل آن‌حرف، یک‌نسبتی ایجاد می‌شود... @varastegi_ir
‌ ‌ اگر کسی بخواهد برای پیروزی در فوتبال آماده‌بشود، هیچ وقت روی اشتباه مدافع حریف، حساب باز نمی‌کند بلکه باید سخت‌ترین مواجهه را در نظر بگیرد تا بتواند فوتبال بازی کند... ‌ ‌
‌ ‌ ما نمی‌خواهیم صرفا حرفِ‌نخبگانی به کسی بزنیم. در روضه‌امام‌حسین‌ اسرار الهی‌ای نهفته‌است و پیامبران به‌واسطه آن یک راهی را توانستند پیداکنند. انقلاب اسلامی هم چنین‌روضه‌ای دارد که ما با یک‌نحو دیگر و زبانِ‌دیگری با این مردم ارتباط داریم... @varastegi_ir
‌ ‌ یکی از مشکلات‌ ما در امور فرهنگی این‌است که مردم را عوامی فرض می‌کنیم که یک‌سری امور ساده را هم بلدنیستند... مثلا حرف از ثواب دو رکعت‌ نماز به او می‌زنیم یا مثلا اگر به فلانی رأی بدهی، اتفاق خاصی می‌افتد... نه! ما باید متوجه این باشیم که مردم تشنه سخن فاخری هستند و نباید آنان را دست‌کم بگیریم و به آن‌ها صرفا وعده حل‌امور را بدهیم... @varastegi_ir
‌ ‌ اتفاقا باید متوجه باشیم که اگر آقای‌جلیلی در این سطح رأی می‌آورد بخاطر این سخنان عمیقش است که رأی می‌آورد. تفاوت رأی‌های‌جلیلی با دیگران این است. ‌ ‌
‌ ‌ گاهی زبان، زبانِ‌ اقناع است. گاهی داریم حرفی می‌زنیم که در دل این زبان، نسبتی ایجاد می‌شود، اینجاست که ما احساس می‌کنیم جلیلی یک "زبانی" دارد... ‌ ‌
‌ ‌ مساله این نیست که طرح‌های ذهنی ما را کسی قبول دارد یا ندارد، بلکه در این انقلاب ما به نحو اسرارآمیزی با مردم ارتباط داریم... در دل این انقلاب، زبانی هست که مردم می‌توانند مسیر انقلاب و هم‌دیگر را پیدا کنند... @varastegi_ir