آیا ما درکمان را از انقلاب میتوانیم بگوییم و از آن حرف بزنیم بهجای آنکه نکات دیکتهشده بقیه را بیان کنیم؟...
اینجاست که راه برای ما باز میشود و ما موفق خواهیم شد...
مردم منتظر آنچه که ما از انقلاب یافتیم هستند...
اگر ما بهجای نکات دیکتهشده بقیه آنچه را که از انقلاب یافتیم را برای مردم بیان کردیم، مردم به ما خواهند گفت: ای کاش یک نفر پیدا میشد و اینها را به ما زودتر میگفت...
ما بیشتر انتخابکردن را به تردید و انتخاب یکی از دوراهیها تعبیر میکنیم اما در سیاستدینی، انتخاب، تعیین دائمی نسبت خود با آینده است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
/پایان/
🔻 فلسفه دین و پرسش از هستی،
دادوستدی با با بند اول و دوم کتاب وجود و زمان
🎙 دکتر احمد رجبی
🗓️زمان: چهارشنبه ۱۳ تیر
⏰ساعت: ۱۵:۳۰-۱۸:۳۰
📍محل برگزاری: تهران خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر- خانهی اندیشهورزان ایران
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📢 لازم به ذکر است که این رویداد به صورت مجازی و در بستر اسکایپ نیز برگزار خواهد شد.
لینک شرکت در جلسه:
https://join.skype.com/GXpldFx067n2
🔸هایدگرِ متأخر و پساز گشت، سعی میکند تا خود رخداد زمانمندی دازاین و فهمِ وجود آشکار شده با آن را در رویداد بنیادینتری، یعنی «رویداد» یا «تاریخ هستی»، بهمثابه واپسین بنیاد، یا بنیادِ بیبنیاد جای دهد.
🔹 از آنجا که هایدگر، این بنیادهای واپسین، یعنی زمان اصیل، زمانبندی #دازاین در اندیشهی متقدمش، و رویداد و تاریخ #هستی در اندیشه متأخرش را ذاتاً یک روی دادن دسترسی ناپذیر و نهایتاً تبیین ناپذیر و در ذات خویش، آشکار نشدنی میداند، بههمین رو، بهویژه در اندیشهی متأخر خویش، ابا دارد از اینکه تلاش خود برای رسیدن به قلمرو آغازین قوام یافتن معنای #وجود و حقیقت وجود را «بنیانگذاری» بنامد، و پرهیز میکند از اینکه آن قلمرو آغازین را بهسادگی یک «بنیاد» بنامد، چنانکه گویا او نیز در امتداد بنیانگذاریهای انجامشده در تاریخ #فلسفه، اکنون بنیاد جدید یا ژرفتری را یافته باشد.
🔸 هایدگر مدام تأکید میورزد که این قلمرو آغازین، اساساً نه ناظر به ابعادی است که تاریخ متافیزیک ذاتاً نمیتوانسته است معطوف به آن شود و از آن پرسش کند، نهتنها نمیتوانسته، بلکه #هایدگر مدعی است که اساساً با همین ندیدن قلمرو آغازین است که #متافیزیک در قوام تاریخیاش شکلگرفته است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📗 تناهی استعلایی
✍🏻 دکتر احمد رجبی
🔖 صفحه --
هدایت شده از الهادی
#سلوک #انانیت
🔻 این یکی از پیچیدهترین بخشهایی است که بشر میگوید من به دنبال معنویت هستم اما دنبال این است که با همین زخمهای کهنه یک چیزی به او اضافه شود، بله این را میخواهد اما اگر کسی دست روی زخمش بگذارد دردش میآید و سریع مانع میشود و نمیگذارد این زخم درمان شود.
🔸 دنبال اصلاح یا درمان حقیقی نیست و تبیین این نیز سخت است. هر کسی تازه به این معنا منتقل نمیشود. ولی حقیقتش این است که بشر دوست دارد که کسی دست به زخمهایش نزند اما یک لباسی روی این بدن را بگیرد تا مردم بهبه و چهچه بگویند، بگویند عجب لباسی! چه برق میزند! چقدر قشنگ است! چه قدر جنس نرمی دارد! از کجا آوردی؟ از چه وقتی میپوشی؟ اما برای زخمهای کهنه روی بدنش حاضر نیست کسی دست بزند.
🔹 حتی اگر نزد خود حضرات معصومین نیز برود میخواهد یک چیزی به او اضافه شود و ناخودآگاه دنبال یک امتیاز است. بله، میخواهد و خیلیها هم میخواهند و زحمت هم میکشند ولی میخواهند یک چیزی به آنها اضافه شود اما زخمهای کهنهاش را نمیخواهند درمان کنند.
کد ۸۳۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
دشواری زبان تذکر به عهد انقلاب اسلامی در ایام انتخابات.mp3
18.26M
🎧 دشواری زبان تذکر به عهد انقلاب اسلامی در ایام انتخابات
🎙 گفتگوی حجتالاسلام نجات بخش با دوستان مجموعه فرهنگی سُها (سرای هنر و اندیشه)
⏱ زمان: ۳۶ دقیقه
🗓 ۹ تیرماه ۱۴۰۳
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
➕ صوت مرتبط:
eitaa.com/varastegi_ir/1136
#انتخابات #انقلاب_اسلامی #زبان #جلیلی #سعید_جلیلی #دکتر_جلیلی
دوستان عزیز این صوت را از دست ندهید.
سعی میکنم در ادامه، بُرشهایی از این جلسه قرار دهم👇🏻
❓سؤال: افق آقای جلیلی برای مردم فهم نمیشود. زبانِجلیلی سخت است و مردم نمیتوانند با آن ارتباط بگیرند.
اما زبان پزشکیان، زبانی از جنس خودِ مردم است. گویا احمدینژاد دارد با مردم سخن میگوید...
گویا نمیشود در زبان سخت جلیلی متوجهشد که دارد به چه سمتی اشاره میکند و ما را به کجا میبرد...
🎙حجتالاسلام نجاتبخش:
اتفاقا همین سخنِفاخر جلیلی امروز این اقبال را متوجه او کردهاست...
اگر این زبان نبود فکر نمیکنید رأیهای جلیلی به سمت دیگری برده میشد یا جابهجا میشد؟...
@varastegi_ir
🎙حجتالاسلام نجاتبخش:
در باب "زبان" باید توجه کنیم که یکوقت ما کلماتی را میخواهیم به کار ببریم که "فهمیده" شود ولی یکوقت نگاهمان به وجه استعاری زبان است.
اگر ما درصددِ این باشیم که به مردم بگوییم آیا حرفِما را فهمیدید؟... در این صورت ما جلویِ انتقالِمعنا را گرفتهایم.
@varastegi_ir
در این زبانِاستعاری یکنسبتی بین آدمها با صاحبِآنسخن پیش میآید که از همین کلمات او، اعتمادش جلب میشود و اینجاست که ما حرفی زدیم که در دل آنحرف، یکنسبتی ایجاد میشود...
@varastegi_ir
اگر کسی بخواهد برای پیروزی در فوتبال آمادهبشود، هیچ وقت روی اشتباه مدافع حریف، حساب باز نمیکند بلکه باید سختترین مواجهه را در نظر بگیرد تا بتواند فوتبال بازی کند...
ما نمیخواهیم صرفا حرفِنخبگانی به کسی بزنیم.
در روضهامامحسین اسرار الهیای نهفتهاست و پیامبران بهواسطه آن یک راهی را توانستند پیداکنند.
انقلاب اسلامی هم چنینروضهای دارد که ما با یکنحو دیگر و زبانِدیگری با این مردم ارتباط داریم...
@varastegi_ir
یکی از مشکلات ما در امور فرهنگی ایناست که مردم را عوامی فرض میکنیم که یکسری امور ساده را هم بلدنیستند...
مثلا حرف از ثواب دو رکعت نماز به او میزنیم یا مثلا اگر به فلانی رأی بدهی، اتفاق خاصی میافتد... نه! ما باید متوجه این باشیم که مردم تشنه سخن فاخری هستند و نباید آنان را دستکم بگیریم و به آنها صرفا وعده حلامور را بدهیم...
@varastegi_ir
اتفاقا باید متوجه باشیم که اگر آقایجلیلی در این سطح رأی میآورد بخاطر این سخنان عمیقش است که رأی میآورد. تفاوت رأیهایجلیلی با دیگران این است.
گاهی زبان، زبانِ اقناع است. گاهی داریم حرفی میزنیم که در دل این زبان، نسبتی ایجاد میشود، اینجاست که ما احساس میکنیم جلیلی یک "زبانی" دارد...
مساله این نیست که طرحهای ذهنی ما را کسی قبول دارد یا ندارد، بلکه در این انقلاب ما به نحو اسرارآمیزی با مردم ارتباط داریم... در دل این انقلاب، زبانی هست که مردم میتوانند مسیر انقلاب و همدیگر را پیدا کنند...
@varastegi_ir
از مسیری که جلیلی در سال ۹۲ شروع کرد، ما در یک سیر روبه رشدی قرار گرفتیم به طوری که اکنون از راه دیگری در سیاست دارد حرف زده میشود...
ماوراء اینکه جلیلی رئیسجمهور بشود یا نشود، یک راهی باز شدهاست...
@varastegi_ir
اگر این فرصتتاریخی که دکتر جلیلی میگوید را درک کنیم دیگر اینگونه نیست که با رئیسجمهور نشدن ایشان این فرصت از دست برود بلکه هرکسی که این فرصتتاریخی را درک کرد در آن قرار میگیرد...
اگر ما متوجه این فرصتتاریخی باشیم مردم را در دوگانه پیروزی یا شکست قرار نمیدهیم بلکه انسانها قدر امروز کشور را پیدا میکنند و خود را در آن حاضر میکنند.
این انتخابواقعی ماست در شرایط فعلی...
یکوقت من میخواهم هرکاری بکنم که جلیلی رئیسجمهور بشود، اما یکوقت میخواهم تذکر به یک "وقت" و "زمانی" بدهم که یکاتفاق بزرگی میخواهد بیفتد.
اینجاست که فردای انتخابات، اگر جلیلی رئیسجمهور هم نشود، مردم میتوانند راهی را که شما متذکر آن شدهاید، ادامه بدهند و دچار یأس و ناامیدی نمیشوند...
@varastegi_ir
💠 درباره #مناظره دیشب
🔸 آقای #جلیلی با جدی گرفتن و احترامی که برای آقای #پزشکیان قائل شد، یک اطمینان به مردم داد که این کشور مسائلی دارد و از آن طرف راه حلهایی که میتوان با صبر و متانت فارغ از به قدرت رسیدن کشور را به #پیشرفت رساند.
🔹 این امر سبب خواهد شد که مردم با پیروزی هرکدام از نامزدها احساس بن بست نکنند.
🔸 یکی از چالشهایی که ما در #سیاست در این سالها داشتهایم این بوده است که گروههای مختلف مردم با شکست نامزد مطلوبشان احساس میکردند دیگر به بن بست رسیدهاند و شاید این همان خطر دوقطبی شدن است.
🔹 دیشب آقای جلیلی نشان داد چه رای بیاورد و چه رای نیاورد با تمام وجود پای مسائل کشور میایستد و این نحوه از حضور سیاسی حتی برای مخالفین ایشان نیز اطمینان آور است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 حجتالاسلام نجات بخش
💠 سخنی با دانشجویان
🔻بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 در دورانی زندگی میکنیم که انسانها بیش از هر تاریخی معنای زندگی خود را از دست دادهاند و هر کس در یک #روزمرگی در پی گذران شب و روز زندگیاش است و به دنبال کاری برای درآمد و محلی برای خرج کردن درآمدهایش است و کمتر کسی به این فکر میکند که من برای چه زندگی میکنم و عمر و زندگی من چگونه سپری میشود.
🔹 منطقهای جامعه جدید، ما را ناچارا در این زندگی در بند کرده است، (درس خواندن، کنکور دادن، کار پیدا کردن و کسب درآمد، منتظر شدن برای بازنشستگی و یا جمع کردن پول کافی برای کار نکردن و...) و به کمتر کسی مجال فکر کردن به این اوضاع و نهایتا خروج از این وضعیت را میدهد.
🔸 در بهترین حالت ما در دنیای #تکنیک هر یک به مثابه یک چرخ دنده از یک نظام واحد جهانی در یک کار تعریف میشویم و احتمالا دست مزدی هم میگیریم. شاید این اوضاع در کشور ما بحرانی تر نیز به نظر برسد و خیلی نتوان از یک نظام واحد صحبت به میان آورد.
🔹 در این میان #انقلاب_اسلامی به عنوان یک #تاریخ_جدید و نه صرفا یک تحول سیاسی و حکومتی، این مجال را برای ما فراهم میکند تا آهسته آهسته با فکر و همت، هر کس از این چرخه بیرون بیاید و زندگی دیگری را تجربه کند. همانطور که در انقلاب خودمان شاهد زندگی دیگری بودیم که مردم در انقلاب و یا دفاع مقدس فارغ از سود و زیان در نسبتی خارج از این روزمرگی زندگی میکردند و کمتر کسانی توانستند همانند #حاج_قاسم، این حیات را ادامه دهند و او توانست فاصله خود را قدم به قدم از این مناسبات رایج زیاد کند.
🔸 در برهههایی، ندای ضعیف این فرصت ها شنیدنی میشود و عده ای که به این اوضاع فکر میکنند میتوانند به این ندا گوش بسپارند و خود را در این میدان حاضر کنند. زمانی در انقلاب و دفاع مقدس، زمانی دیگر در جهاد سازندگی و در دفاع از حرم و حال فرصتی به نام دانشبنیان در روبروی ما قرار گرفته است.
🔹 وقتی از دانش بنیان صحبت به میان میآید منظور ما فقط مجموعهای از شرکت ها نیستند بلکه داریم از یک نوع نگاه و یک بستر جدید صحبت میکنیم، همانطور که در اوایل انقلاب بسیج صرفا یک سازمان نبود، بلکه به عنوان یک نگاه، فرصت حضور مردم را برای حل مشکلات آن روز فراهم میکرد.
🔸 دانش بنیان نیز یعنی تک تک ما دانشجویانی که در سراسر این کشور در حال علم آموختن هستیم بتوانیم به مسايل این کشور فکر کنیم و برای حل این مسایل پا در میدان بگذاریم.
🔹 پنجاه درصد از ناوگان هوایی ما زمین گیر است، میانگین سرعت ناوگان ریلی باری ما کمتر از ۵ کیلومتر بر ساعت است، کارخانه جات ما غالبا فرسوده و بازدهی پایینی دارند و خودرو سازی ما اصلا وضع مطلوبی ندارد، سطح کیفی غذاهای ما پایین است، بهره وری در معادن ما و ذخایر نفت و گاز ما بسیار کم است، ترافیک و آلودگی هوا زندگی را برایمان سخت کرده، نشناختن ظرفیت های روستاها و شهرها منجر به مهاجرت از روستا به شهر های بزرگ شده، مشکلات اجتماعی و نابود شدن هزاران خانواده در روز، به خطر افتادن سنت ها و فرهنگ های اقوام و هزاران مسئله این چنین که گره اصلی آن به دست دانش حل میشود و آن فقط در اختیار شما جوانان و دانشجویان این کشور است و هیچ دولتی قادر به حل آن به تنهایی نیست.
🔸 یک راه، انتظار کشیدن برای فراهم کردن زندگی راحت از طرف دولت است و یک راه عزم کردن همه مردم در راه دانشبنیان برای حل مسائل اساسی کشور میباشد و در طول تاریخ جوامع و در تجربه یک قرن اخیر ایران هیچ گاه راه اول موفقیت امیز نبوده است.
🔹 اگر ما از #یک_جهان_فرصت، #یک_ایران_جهش، هر ایرانی یک نقش باشکوه، صحبت به میان میآوریم، یعنی هزاران دانشجو هرکدام در یک گوشه از این کشور به مسائل پیرامون خود فکر کند و برای حل آن پا در میدان بگذارد. نگاه دانشبنیان در دولت یعنی فراهم کردن امکان حضور مردم در این عرصهها و رفع موانع پیش رفتن در این مسیر، همانند بسیج که مردم هر یک باری را بر دوش خود احساس کردند و گوشه ای از کار را گرفتند.
🔸 امید ما به خداست
امید ما به خداست تا به ما فرصت دهد تا بتوانیم دوباره دولت و مردم در کنار یکدیگر زندگی را به وسعت زندگی حاج قاسمها هرچند سخت اما شیرین تجربه کنیم و آیندهای روشن را قدم به قدم بسازیم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 کانال اقتصاد دانشبنیان