▪️و الرجل المؤمن المتيقن فيما جاءه من الحق و هو على بينة من ربه لا يلتفت الى المشهور، و لا يبالى اذا اصاب الحق من مخالفة الجمهور، فان الجمهور ساكنون فى بيت حجابهم مقيمون فى اوّل نشأتهم و مقامهم، و هو مسافر من مقامه مهاجر الى اللّه و رسوله، «و المسافر لا بد له من مخالفة المقيم»
(ملاصدرا،شرح اصول کافی، ج۱، ص۱۷۰)
#بزرگداشت_ملاصدرا_اول_خرداد
@varastgi
... تومیو تسوکا: در این باره گفته اند که شما موقف خود را تغییر داده اید.
هیدگر: من موقف پیشین را رها کردم، نه از بهر آنکه مقامی خلاف آن اختیار کنم چون موقف پیشین صرفاً منزلگهی در میانه یک طریق بوده است و امر باقی در تفکر طریقت است. راز پنهان در راههای تفکر این است که میتوان در آنها به پیش رفت یا بازگشت و حتی بازگشتن در این راه تازه ره پیش رفتن را به ما نشان میدهد.
تومیو تسوکا: روشن است که مراد شما از پیش رفتن نحوی ترقی نیست، بلکه ... بلکه سخت است برای من که کلمه
درست را پیدا کنم...
هیدگر: پیش به سوی آن که نزدیکترین است و ما همواره از برای رفتن بدانجا بیرون از اندازه شتاب میکنیم و هر نوبت که دیدارش میسر میشود از نو با ما بیگانه میگردد.
تومیو تسوکا: آن دیداری که باز از دیدن او چشم می پوشیم از بهر آنکه در سرای عادتها و سودمندیها مقام کنیم.
هیدگر: به خلاف ما آن «نزدیک» همواره می خواهد ره بازگشت را از برای ما هموار کند، همان که ما با شتاب بیرون از اندازه
به سوی آن می رویم.
تومیو تسوکا بازگشتن به کجا؟
هیدگر: بازگشتن به آن که آغاز میکند.
@varastgi
Abstracts_of_Congress_on_Revisiting_Reza_Davari's_Philosophy_and.pdf
1.33M
چکیدههای همایش «داوری در ترازوی داوری»
@varastgi
Davari Congress.pdf
167.8K
برنامهٔ همایش «داوری در ترازوی داوری»، شنبه و یکشنبه، ۶ و ۷ خرداد
@varastgi
فغان که کوهکن ساده دل نمیداند
که راه در دل خوبان به زور نتوان یافت
@varastgi
چه بود فرق میان من و رقیب.mp3
2.16M
🎧 چه بود فرق میان من و رقیب؟
🎙 دکلمه صاد
سخن به دلبری چهرهی گشاده رسید
سلام کردی و گفتم حلالزاده رسید !
چنین که بوی تو مدهوش میکند ما را
عجب، که شهرت افسونگری به باده رسید
چه بود فرق میان من و رقیب؟ چه بود؟
چقدر سخت گذشتم، چقدر ساده رسید...
به کوه بودن خود سخت دلخوشم، هرچند
هرآنچه بود به سنگ کنار جاده رسید...
خوشا که مرگ، جوانمرد بود و آخر کار
به دادِ عاشقِ هستی به باد داده رسید
سجاد سامانی
@varastgi ๛ وارَستِگی
#پادکست
ندانم با کدامین ذره سنجم هستی خود را
که در وزن کمی بسیار پیش آید حساب من
#حضرت_بیدل
@varastgi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 فلسفه پاسداشت وجود است اما جهان تفرقه و پریشانی از فلسفه دور است.
✅ پیام تصویری دکتر داوری در همایش «داوری در ترازوی داوری»
@varastgi
@davari_ir
🎙 فایلهای صوتی سخنرانیهای سمینار دو روزه "داوری در ترازوی داوری" در بخش چندرسانهای وبگاه پژوهشگاه
«داوری» در ترازوی داوری/۶خردادماه
https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/23892
«داوری» در ترازوی داوری/۷خردادماه
https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/23896
🔺 @varastgi
نقطه رهایی.mp3
12.82M
🎧 #پادکست #برش_کوتاه
♨️ #پیشنهاد_ویژه
💠 عنوان: نقطه رهایی!
(+ تفاوت انتولوژیک وجود و موجود در فلسفه هایدگر)
⏱ ۱۲ دقیقه
🎙 #سیدرسول_فاطمی
(بخشی از جلسه ششم متنخوانی مقاله زبان مارتین هایدگر: eitaa.com/sr_fatemy/589 )
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
دریدا با بهره گیری از روش واسازی هایدگر، محور پنداشتن حضور سخنگو در سخن را مورد سؤال قرار میدهد. همانگونه که #هایدگر در بحث #زبان تأکید دارد که سخن نهایتاً از آن زبان است اما به گفتار انسانی می آید، دریدا نیز اشاره دارد که «هیچ چیز پیش و پس از زبان نیست». لذا آنچه قابل ارجاع است نه #سوژه سخنگوست و نه چیزهای مورد نظر او، بلکه تعامل نشانه هاست که ظرف هر سخنی و مرجع هر نشانه ای است.
به عبارت دیگر گفتار در مجموعه مرتبطی از نشانه ها محصور است. لذا چه شناسائی ذهن و چه واقعیت بیرونی هر دو محصول کثرت نشانه ها هستند و ارجاع عینی و قصد ذهنی موجودیتی ندارند.
بر همین اساس #دریدا غياب (Abwese Absence) را مقدم بر حضور (Anwesen = presence میداند چه زبان از طریق نشانه ها جای چیزها را می گیرد نشانۀ «میز» حضور دارد اما خود میز نه. بنابراین حضور چیزها در زبان جاي حضور خود آنها را میگیرد و این به معنای حضور در عین غیاب است. پس هر چه هست نشانه است. نشانه ها به یکدیگر ارجاع میشوند نه به خود چیزها به تعبیر هایدگری عرصه خالی از چیزها میشود و پر از نشانه ها.
متن (Text) وجود دارد اما سوژه ای در میان نیست. به گفته دریدا سوژه انسانی یک هویت یا ماهیت فرا - زبانی (Meta - Linguistic) نیست که به صورت cogito دکارتی خود_حاضر باشد بلکه همواره در زبان مسطور (منقوش = iscribed) است .
🔺 @varastgi
...#هایدگر: نمیدانم ارکان #زبان شما نیز از همین قرار است یا نه؟
تومیو تسوکا: بعید است چنین باشد، اما چنان که پیش از این ،گفتم وسوسه اینکه از شیوه های تصور اروپایی و مفاهیم آن مدد بگیرد بزرگ است.
هیدگر: فراشدی به این وسوسه قوت می بخشد که مایلم آن را اروپایی شدن تام و تمام کره زمین و آدمی بنامم.
#تومیو_تسوکا: بسی از مردم این فراشد را نشان فتح و ظفر عقل میدانند به هر تقدیر این عقل بود که در اواخر قرن هجدهم و در اثنای انقلاب فرانسه مقام الوهیت یافت.
هیدگر: شک نیست که چنین است و چنان در طریق بندگی این خداوند پیش رفته اند که اگر تفکری با دعوی شایستگی عقل از در ناسازگاری درآید و اصیلش نخواند صرفاً با تهمت خلاف عقل به خوارداشت او میتوانند پرداخت.
تومیو تسوکا: در نظر ،ایشان استواری حکومت عقل اروپایی مؤید به توفیق آن شأن عقلی است که ترقی تکنیکی هر ساعت در برابر چشم قرار میدهد.
هیدگر: تیرگی چشمها چندان فزونی گرفته که آدمی دیگر نمی تواند ببیند چگونه اروپایی شدن آدمی و کره زمین به سرچشمه همه امور اصیل میرسد و در نظر چنین میآید که این چشمه ها از حرکت بازایستاده است...
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
نسبت حکمت متعالیه با عرفان.mp3
26.41M
#پیشنهاد_دانلود
🎧 نسبت حکمت متعالیه با عرفان
⏱ ۸۰ دقیقه
🎙 دکتر سید محمد تقی چاوشی
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastegi_ir ๛
๛ وارستگی ๛
#پیشنهاد_دانلود 🎧 نسبت حکمت متعالیه با عرفان ⏱ ۸۰ دقیقه 🎙 دکتر سید محمد تقی چاوشی ๛ وارَســتـِگـی
🔺دوستان عزیز در صوت بالا، دکتر چاوشی برخلاف آنچه شایع شده است در مورد نسبت فلسفه صدرا با عرفان، نکات قابل توجهی بیان میکند؛ پیشنهاد میکنم از دست ندهید.
در ادامه درسگفتار "پرسش از متن" را بارگزاری میکنم که بیارتباط با این صوت نیست (خصوصا جلسه سوم)👇🏻
پرسش از متن استاد چاوشی 1.mp3
30.8M
#درسگفتار
🎧 پرسش از متن
▪️ جلسه ۱
🎙 دکتر سید محمد تقی چاوشی
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
پرسش از متن استاد چاوشی 2.mp3
21.96M
#درسگفتار
🎧 پرسش از متن
▪️ جلسه ۲
🎙 دکتر سید محمد تقی چاوشی
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
پرسش از متن استاد چاوشی 3.mp3
20.3M
#درسگفتار
🎧 پرسش از متن
▪️ جلسه ۳
🎙 دکتر سید محمد تقی چاوشی
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
پرسش از متن استاد چاوشی 4.mp3
25.74M
#درسگفتار
🎧 پرسش از متن
▪️ جلسه ۴
🎙 دکتر سید محمد تقی چاوشی
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی