eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸معرفی کتاب| خانواده قرآنی؛ ویژگی‌ها و وظایف اعضای آن 🔹 یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های فرهنگی و تربیتی که نسبت به دیگر پایگاه‌ها نقش کلیدی دارد و باید مورد توجه خاص قرار گیرد. کانون مقدس خانواده است که می‌تواند با آراسته شدن به ارزش‌های قرآنی تاثیری شگرف در جامعه و دیگر پایگاه‌های اجتماعی داشته باشد. 🔹 کتاب خانواده قرآنی با هدف تبیین وظایف و ویژگی‌های یک خانواده قرآنی با بهره گیری از متن آیات نورانی قرآن و سخنان گران مایه اهل بیت علیهم السلام به شیفتگان معارف نورانی قرآن تدوین شده است. 🔹 در فلسفه تشکیل خانواده در این بخش کتاب آمده است: کانون خانواده با خلقت آدم ابوالبشر (ع) و همسرش حوا شکل گرفته تا انسان در سایه این کانون به آرامش دست یابد و با ایجاد محبت و مهربانی و کسب عفت و پاکدامنی به تکامل برسد. 🔹خداوند برای بقای نسل بشر و دست یابی انسان‌ها به آثار و فواید ارزشمند تشکیل خانواده، آنان را به این امر تشویق کرده و احکام متناسبی را برای آنان قرار داده است تا با عمل کردن به آن‌ها از برکات تشکیل خانواده بهره مند گردند. 🔹این کتاب 252 صفحه ای به به قلم #عیسی_عیسی_زاده و به همت بوستان کتاب منتشر شده است. 🌐 yon.ir/9Qsnn 🆔 @vasael_ir
🔸گفتمان انقلابی از منظر آیت الله خامنه‌ای در نشستی تخصصی بررسی شد؛ 🔹حجت الاسلام دکتر : با توجه به اینکه ما طبق فرمایشات امام خمینی(ره) داعیه صدور انقلاب اسلامی را داریم پس در مرحله اول باید مولفه‌ها و ویژگی های گفتمان انقلاب اسلامی برای خودمان واضح و مشخص شود تا بتوانیم به صدور آن موفق شویم. 🔹حجت الاسلام ملک زاده: بر خلاف برخی که انقلاب را به معنای بر هم زدن می دانند ایشان انقلاب را به معنای تحول اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی می دانند به گونه ای که به دنبال آن، تحول در جامعه و رشد انسان در همه ابعاد ایجاد شود. 🔹اگر بخواهیم به عوامل، مبانی و عناصر شکل دهنده انقلاب اسلامی از منظر حضرت آیت الله خامنه ای بپردازیم عوامل متعددی در کلام ایشان وجود دارد که می توان به مواردی از قبیل مذهب، مردم، وحدت، صبر و استقامت مردم و رهبری اشاره کرد. 🔹دکتر : عنوانی که شما برای مقاله خود انتخاب کرده اید گفتمان انقلابی است ولی مطالب مقاله پیرامون گفتمان انقلاب اسلامی است. به این بیان که آنچه که در نتیجه گیری نوشته اید و آنچه در خلاصه ارائه داده اید در راستای عنوان مقاله است ولی آنچه که در متن مقاله آمده است ارتباط غیر مستقیم به بحث و عنوان مقاله دارد. 🔹سوال بحث شما دقیقا مشخص نیست چراکه یکبار می گوییم گفتمان انقلاب و یکبار می گوییم گفتمان انقلاب اسلامی، هر چند در برخی موضوعات این دو تداخل دارند ولی در بحث، مولفه هایی جدا از هم دارند. مشکل بعدی شما در این مقاله این است که نسبت این گفتمان با اسناد بالا دستی مثل قانون اساسی و سند چشم انداز و برنامه های توسعه مشخص نیست و علاوه بر این ویژگی های شاخص گفتمان انقلاب اسلامی در این مقاله ذکر نشده است. 🔹حجت الاسلام : با توجه به عنوانی که برای مقاله خود انتخاب کرده اید در متن انتظارات را برآورده نمی کنید و به تعبیری روش گفتمانی را در مقاله خود پیاده نمی کنید. ما در توضیح واژه شناسی با انقلاب کار نداریم بلکه با انقلاب اسلامی کار داریم به همین دلیل باید تأثیر گفتمانی در این حوزه معنا شود. 🆔 @vasael_ir
🔸نگاه فقها به روابط و نظام بین‌الملل سید محمد ساداتی نژاد، رئیس گروه مطالعاتی اسلام و روابط بین الملل وزارت امور خارجه، در نشست وحدت و همگرایی در جهان اسلام از اندیشه تا عمل مطرح کزد: 🔹در فقه روابط بین الملل نگاه فقها به روابط بین‌الملل و نظام بین‌الملل از دیرباز در قالب تقسیم بندی دار الاسلام و دار الکفر مطرح بود و در این قالب، به تنظیم روابط مسلمین با غیر مسلمین پرداخته می‌شد. 🔹تا زمانی که نظام خلافت اسلامی در سرزمین‌های اسلامی حاکم بود، چالشی پیش روی این نگاه فقه روابط بین الملل ایجاد نشده بود، چون تمام جهان اسلام در قالب نظام خلافت متصور بود و دار الاسلام شامل تمامی سرزمین‌های اسلامی با یک حاکمیت واحد و هماهنگ تحت خلافت و در برابر دار الکفر و دار الحرب معنا و مفهوم داشت. 🔹از دوران جدید یعنی شکل گیری نظام ملت ودولت در قرن ۱۷ و به خصوص با فروپاشی خلافت عثمانی و تشکیل کشورهای مختلف اسلامی بر اساس ملیت‌ها و مرزهای مختلف، چالشی پیش روی مفهوم دار الاسلام در فقه روابط بین الملل ایجاد شد. 🔹رهبر معظم انقلاب نیز همان رویکرد امام خمینی(ره) را در فقه روابط بین الملل خود ادامه دادند. ایشان نیز ترویج اختلاف و تفرقه بین مسلمین را جائز نمی‌دانند و بر لزوم اتحاد مسلمانان و گسترش برادری بین مسلمانان تاکید دارند و در موضوع فلسطین نیز همان سیاست را بر می‌گزینند. 🔹توجه جدی ایشان به بحث‌های تقریب و دستور به تأسیس و یا تقویت نهادهای تقریبی مانند مجمع تقریب مذاهب اسلامی و یا تأسیس دانشگاه مذاهب و یا ادیان نیز موید همین نگاه امت گونه و دارالاسلامی به کلیت کشورهای اسلامی است. 🌐 yon.ir/QgERI 🆔 @vasael_ir
🔸 نگاه بسته به فقه، نمی‌تواند مجالی برای تمدن‌سازی ایجاد کند 🔹حجت‌الاسلام در مراسم رونمایی از «یادنامه آیت‌الله واعظ زاده خراسانی» مطرح کرد؛ یکی از مشکلات در مباحث مربوط به فرهنگ، تمدن و علم مرزبندی بین آن‌هاست. اگر بخواهیم تمدن را درک کنیم، باید به عقب بازگشته و تحلیلی از انسان ارائه دهیم. انسان‌ها با یکدیگر در طبیعت زندگی می‌کنند. 🔹تمدن در سایه همکاری اجتماعی پایدار و رو به پیشرفت حاصل می‌شود، هرگونه تعصبات قومی، نژادی، مذهبی و دامن زدن به اختلافات مذهبی، نژادی، قومی و رفتارهای انحصارطلبانه با رویکرد تمدنی سازگار نیست. اگر نگرش‌های مذهبی با تعصب شدید و منازعه‌طلبی زیاد باشد، این قرائت از دین تمدن‌ساز نخواهد بود. 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین : عالمان ما سه بعد مهم داشتند، بعد اول این است که عالمان ما از بعد علمی و دانشی نمونه و سرآمد بودند. دانشمندان و عالمای شیعه به لحاظ دانشی و علمی از مهم‌ترین دانشمندان مشهور تاریخ تمدن بشر چیزی کم نداشتند و تعلمات ایشان در علوم مختلف از دیگر دانشمندان در علوم تجربی کم نبوده است. 🔹بعد دوم جنبه عملی این عالمان بوده که موجب شده هر انسانی در محضر آن‌ها از لحاظ علمی و معنوی بهره ببرد. بعد سوم نیز این است که عالمان ما از هوش، زمان‌آگاهی، تکلیف‌مداری، علم به حوادث زمان و انتخاب برترین وظیفه برخوردار بودند. 🔹دکتر صادق : خراسان خصوصیت اعجاب‌آوری دارد؛ ایران در دنیای اسلام مهد علم شناخته شده و خراسان نیز در ایران بزرگ مهد دانشمندانی چون ابن‌سینا و ابوریحان بیرونی، عارفانی همچون ابوسعید ابوالخیر، جامی و عطار و شاعرانی مانند رودکی، مولوی و خیام است. 🔹این وضعیت در توس پدیدار شد. فردوسی که حماسه‌سرای اول ماست تا شخصیت‌های درجه یک فقهی چون شیخ طوسی و غزالی نیز در خراسان بودند. شیخ طوسی شخصیت اول تاریخ اسلامی ما بعد از ائمه(ع) است، این وضعیت تا دوران معاصر ادامه پیدا کرد. 🔹امروز مشهد به عنوان مرکز توریسم مذهبی شناخته شده است، رونق اقتصادی در مشهد عالی است اما خطی که عالم اهل‌بیت(ع) در تأسیس آن نقش اساسی داشت و سلسله علما و آثار به کجا ختم خواهد شد؟ آیا دانشگاه فردوسی در سطح دانشگاه‌های ایران می‌درخشد یا نه؟ آیا بزرگترین جشنواره‌های ادبی و هنری در جوار امام رضا(ع) برگزار خواهد شد؟ 🌐 yon.ir/euUTs 🆔 @vasael_ir
🔸معرفی مقاله|نقش احزاب در توسعه سیاسی ایران 🔹اﻣﺮوزه اﺣﺰاب ﻳﻜﻲ از ﺿﺮورﻳﺎت زﻧﺪﮔﻲ ﺟﻮاﻣﻊ ﺑﺸﺮي در دوره ﻣﺪرن ﻣﺤﺴﻮب ﻣـﻲ ﺷـﻮد ﺑـﻪ ﻃﻮری کـﻪ ﻳﻜﻲ از ﻣﺆﺗﺮﻳﻦ ﻧﻬﺎدﻫﺎي ﺗﺄﺛﻴﺮ ﮔﺬار ﺑﺮ روﻧﺪﻫﺎي ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮي و اﺟﺮاﺋﻲ ﻛﺸﻮر و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺣﻠﻘﻪ راﺑـﻂ بین ﻣﺮدم و ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻋﻤﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ. 🔹ﻫـﻢ اﻧﺪﻳـﺸﻲ در ﺟﻮاﻣﻊ و ﻧﻈﺎم هاي ﺳﻴﺎﺳـﻲ ﻛﻨـﻮﻧﻲ ﺗﻘﺮﻳﺒـﺎ اجماع ﻛﺎﻣﻠﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺿﺮورت ﺗﺤﺰب وﺟﻮد دارد و از اﺣﺰاب به عنوان ﭼﺮخ دﻧﺪه ﻣﺎﺷﻴﻦ دﻣﻮﻛﺮاﺳﻲ ﻳﺎد ﻣـﻲﺷـﻮد. 🔹اﻣﺮوزه ﺑﺴﻴﺎري از ﻣﺘﻔﻜﺮان ﻻزﻣﻪ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺗﻮده اي ﺑﻪ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻓﻌﺎل و ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎﻓﺘﻪ را در ﺗﺄﺳﻴﺲ اﺣﺰاب ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎي واﻗﻌﻲ ﻛﻠﻤﻪ ﻣﻲ داﻧﻨﺪ و آن را ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻜﻤﻴﻠﻲ از ﻣﺮاﺣﻞ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎرمی آورند به گونه ای ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ اﻣﺮي در ﺟﻬﺖ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﺗﺪاوم و ﺗﻌﺎدل ﻧﻈﺎم ﺿﺮوري اﺳﺖ. 🔹اﻛﻨﻮن ﻛﻪ ﻛﺸﻮر در ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻓﺮاز و ﻧﺸﻴﺐ ﻫﺎي ﻧﻮﺳﺎزي ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺑﺤﺮان‌های آن ﻗﺮار دارد ﺗﻘﺎﺿﺎي ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻧﻴﺰ رو ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ اﺳﺖ و ﺑﺪﻳﻬﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺎﺧﺼﻪ اﺻﻠﻲ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺑﻪ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. #سیاست 🌐 yon.ir/VRPOO 🆔 @vasael_ir
🔸مهندسی فرهنگی؛ مسئولیتی بر زمین مانده در حوزه حجاب در کرسی«حاکمیت و حجاب» مطرح شد؛ 🔹 در نقد کتاب«حاکمیت و حجاب» گفت: چند سؤال حاشیه‌ای یا سؤال انتقادی در این زمینه وجود دارد، به نظر در باب این‌که حجاب یک امر اجتماعی است و این‌که ملاک اجتماعی بودن حجاب چیست، جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است. 🔹اگر مبنا را مصالح عالیه جامعه اسلامی فرض کنیم، سازوکار و شیوه مدخلیت بدحجابی یا بی‌حجابی در ایجاد اختلال در مصالح عالیه جامعه چگونه است، بنابراین تشتت معیار و عدم روشنی در مدخلیت است. 🔹نکته دیگر در ساختار آموزشی ما است که متأسفانه دیانت کیفی و معرفت‌اندیش نیست، بلکه احساسی و قشری و معرفت‌گریز است، دیانتی که محققانه نباشد، مشخصا به تلنگری وابسته است، یعنی با چرخه فرهنگی موجود، تصریح این امور بهتر است. 🔹 : در این کتاب مطالب بسیار پربار، مفید و مرتبطی مطرح شده است اما با توجه به عنوان کتاب که بررسی فقهی و حقوقی نقش حاکمیت در حوزه عفاف و حجاب است، از این رو نقطه ثقل و تمرکز بحث شما و آنچه ناظر بر موضوع امروزی جامعه می‌باشد، بیشتر چالش‌هایی است که در بحث حجاب وجود دارد. 🔹البته نویسنده در تقسیم بندی خود به خوبی در بخش‌های مسئولیت حکومت، بحث‌های فقهی را مطرح کرده‌ است، این بحث درست و به جایی بود، اما مشکل ما دقیقا از همین نقطه که بحث را سامان داده‌اید، آغاز می‌شود. 🔹ما بحثی مطرح کرده‌ایم که مداخله حکومت چگونه باشد که در عین مؤثر و کارآمد بودن به مصلحت هم باشد، وگرنه قانون مقابله با بی‌حجابی وجود دارد، چه مقابله‌ای در نظر دارید، آیا مقابله تعزیری و کیفری مدنظر شما قرار دارد؟ 🔹حجت الاسلام فرج الله : وقتی بحث از حجاب یا الزام و تضمین آن مطرح می‌شود، بحثی در حقوق اداری و بحثی در حقوق شهروندی دارد. 🔹گاهی ما می‌خواهیم بگوییم حکومت به کارگزاران خود در روابط اداری و استخدامی حجاب را الزام کند؛ طبیعتا در این‌جا از طریق شروط استخدامی می‌توان استفاده کرد، همانطور که در مراکز آموزشی نظام غربی هم شرایط خاصی برای حضور و استفاده از محیط آموزشی وجود دارد و نتیجه نقض آن شروط گاهی اخراج خواهد بود، بنابراین در حقوق اداری مشکلی وجود ندارد و تابع قوانین خاص است گزارش کامل نشست: 🌐 yon.ir/dWbR4 🆔 @vasael_ir
🔸اداره جامعه نیاز به توسعه فقه حکومتی دارد در کرسی "غایات و کارویژه‌های فقه سیاسی بر اساس دیدگاه‌های آیت الله خامنه‌ای" مطرح شد؛ 🔹حجت الاسلام : اگر نظام اسلامی تشکیل شود، باید با رویکرد حکومتی اداره شود و این رویکرد نیاز به فقه حکومتی دارد. 🔹ما در اداره حداقلی که به عنوان یک مسافر هستیم نیاز نیست که مسیر و مرکب را نیز مورد بررسی قرار دهیم بلکه همین‌که در یک جامعه زندگی می کنیم، فضای کار حداقلی برای ما مهیّا است؛ ولی وقتی که فرمان اتوبوس در اختیار ما است به این معناست که تشخیص مسیر صحیح و راه درست و مرکَب مناسب به عهده ما است و کار سخت تری داریم؛ بنابراین باید متد و روش و غایت مان در این مسیر مشخص باشد. بر این اساس اداره انواع نظامات به عهده فقه حکومتی است. 🔹آنچه که از فقه سیاسی ما متناسب با زمان حاضر در می آید و متناسب با دیدگاه های رهبری در این خصوص است، این است که رویکردش در رابطه با شرائط حداکثری و غایات هم حداکثری است. 🔹حجت الاسلام دکتر : وقتی که از تعبیر «کارویژه» استفاده می کنیم باید معنایی غیر از کارکرد از آن اراده شود چون کارویژه، کارکردی است که اختصاصی بوده و در نهادهای غیر موصوف یافت نمی شود. 🔹اینکه فقه سیاسی بیاید و رفاه جامعه را تعیین کند، نمی تواند به عنوان یک کارویژه برای فقه سیاسی تلقّی شود چون این کارکرد را فقه اقتصاد نیز دارد. 🔹غایات فقه های مضاف متناسب با خودشان است. اگر ما باشیم و فقه سیاسی و احکامی نظیر جهاد، نماز جمعه و نحوهما از جانب فقیه صادر شد، غایت این است که با جهاد دشمن را از بلاد اسلام دفع کنیم؛ این می شود تناسب غایت با موضوع. اما اینکه بگوییم هدف از جهاد این است که دشمن دفع شود و سپس ما شهید شویم و به بهشت وارد شویم و همه گناهان من بریزد این دیگر به غایات بیرونی مرتبط است نه غایات فقه اصغر. 🔹حجت الاسلام دکتر : حقیقیت مطلب این است که در مقاله دکتر ایزدهی نه ادبیات سیاسی وجود دارد و نه ادبیات فقهی؛ سؤال و جواب را خود آقای ایزدهی مطرح کرده و سپس پاسخ می دهد، فرضاً می پرسد که آیا کار فقه رفاه است، در جواب می‌آید که بله! دیگر نیامده از منابع فقه جواب بله را اثبات کند. 🔹کمترین منبع در بحثهای فقه سیاسی آیت الله خامنهای دیده می‌شود. اینکه بیاییم و سخنرانی های مقام معظم رهبری را به عنوان منبع قرار دهیم این اشتباه است کما اینکه در وسائل الشیعه باب صفات قاضی مطرح شده است که سخنرانی خود را علم قرار ندهید. گفتارها چون رفرنس ندارند، بیشتر فقه را از بین می برند تا اینکه فقه را احیاء کنند. 🌐 yon.ir/z3Cgv 🆔 @vasael_ir
🔸معرفی کتاب| احزاب سیاسی و انتخابات 🔹یکی از سازوکارهای حاکم نمودن خردجمعی در جامعه، شکل گیری نهادهای سیاسی نظیر احزاب است. 🔹احزاب سیاسی در جامعه کارکردهای متعددی می توانند داشته باشند که این کار ویژه ها در یک جمله عبارت است از نهادینه کردن مشارکت افراد در فرایندهای سیاسی و نیز مدیریت مبتنی بر عقلانیت نهادهای اجرایی کشور، در واقع احزاب سیاسی از طریق تجمیع نظرات مختلف افراد و گروه ها در چارچوبی مشخص، منافع و آمال اعضای خود را در نظامی مشخص و مطابق برنامه و با قابلیت سنجش و پیش بینی مطرح کرده و از این طریق به دنبال جلب حمایت عامه از این سیاست ها هستند تا به هنگام کسب مناصب سیاسی، این برنامه ها را اعمال و در قبال اعضا و جامعه پاسخگو باشند. 🔹احزاب سیاسی کارآمد می توانند در عرصه بسط و تعمیق مردم سالاری و معرفی افراد شایسته و توانمند در نظام مدیریتی نیز نقش بی بدیلی ایفا کنند. یکی از کارکردهای اصلی احزاب در جامعه، آموزش و تریبت نیروهایی است که انتظار می رود بتوانند در عرصه اداره امور کشور ظاهر شوند، در واقع احزاب نقش مهمی در تریبت نخبگان سیاسی دارند. 🔹این کتاب 400 صفحه ای به توسط "آنیکا کاوجا" گردآوری شده، با ترجمه ابوذر گوهری مقدم و داود کریمی پور از سوی دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شد. 🌐 yon.ir/HKqDP 🆔 @vasael_ir
🔸| تکنولوژی و زندگی شهری مدرن در بوته نقد 🔹شهرنشینی و فرهنگ شهری، از دیرباز مورد توجه اندیشمندان اجتماعی بوده و از قدیم الایام درباره زندگی آرمانی صحبت‌های بسیاری شده است. 🔹مفاهیمی چون مدینه فاضله و آرمانشهر ناشی از طرح گذار از زندگی های بسیط قبیله ای و روستایی به سمت زندگی های پیشرفته و ساختارمند در اندیشه های عالمان گذشته و معاصر تاریخ بوده است. 🔹برخی از اندیشمندان علوم اجتماعی، شش شرط را برای شهرنشینی ذکر کرده اند، نخست باید تقسیم کار و مشاغل تخصصی وجود داشته باشند. دوم، سازمان اجتماعی باید بر پایه شغل و طبقه اجتماعی استوار باشد و نه بر پایه روابط خویشاوندی. 🔹سوم اینکه نهادهای رسمی دولتی باید بر پایه تقسیمات کشوری و نه بر مبنای محدوده های خانوداگی به وجود آمده باشند. چهارم، یک نظام بازرگانی و پیشه وری باید پدیده آمده باشند. پنجم، وسایل ارتباطی و موسسات خدماتی باید برقرار شده باشند و شرط ششم اینکه تکنولوژی معقولی باید به وجود آمده باشد. 📝 علیرضا محمدلو 🌐 yon.ir/76Cs7 🆔 @vasael_ir
🏴 رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فقیه عالی قدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفتند. 🔸متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون با تأسف و اندوه خبر درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیةالله آقای حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی رضوان الله علیه را دریافت کردم. این ضایعه‌ی اسفبار که پس از حدود یک سال بیماری سخت و دردناک واقع شده است مایه‌ی تالّم همه‌ی کسانی است که به مقام علمی و خدمات با ارزش ایشان به نظام اسلامی و نیز به مجموعه‌های فقهی و اصولی و حقوقی حوزه‌های علمیه آشنا میباشند. ایشان استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری با وفا در مهمترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند. ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نام‌آور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود. اینجانب مصیبت درگذشت این عالم برجسته را به خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان محترم و همه وابستگان و نیز به حوزه‌ی علمیه قم و شاگردان و همکاران علمی و ارادتمندان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم. سیّد علی خامنه‌ای ۴ دی ۱۳۹۷ 🆔 @vasael_ir
🔸قانون اساسی مدینه پس از هجرت 🔹برشی از کتاب «حقوق و اقتصاد در اسلام» اثر دکتر محمدجواد شریف زاده 🆔 @vasael_ir
🔸تحلیل و بررسی دیدگاه‌های متفاوت پیرامون فقه النظام در مناظره «فقه نظام؛ امکان یا امتناع» صورت گرفت؛ 🔹دکتر استاد حوزه و دانشگاه: امروز سوال اصلی این است که اساسا چرا امروزه بحث از بحث از فقه نظام ساز مطرح شده است و چرا مثلا 100 سال قبل این مسائل مطرح نبوده است؟ اگر 300 سال قبل جمهوری اسلامی تشکیل می شد با چالش‌های امروزی مواجه نبود. 🔹دلیل این چالش‌ها تحول تمدنی است که در قرون گذشته اتفاق افتاده است. وقتی مدرنیته به ویرانگری تمدن و جامعه سنتی می پردازد و در مقابل به ساختن و شکل دهی به ساختارهای خود می پردازد، جامعه، فقه و شریعت را به چالش می کشد. 🔹حجت الاسلام دکتر : من بر این باور نیستم که تحقق جمهوری اسلامی ایران مصداق مسأله فقه نظام است؛ بنابراین ادل دلیل صادق نیست اگر مسأله این بود که دیگر ما بحثی نداشتیم. پرسش نخست این است که آیا فقه اسلامی به لحاظ منطق درونی خود نظام دارد یا خیر؟ در این بحث فقه النظام با نظام الفقه متفاوت است. دوم اینکه آیا فقه به لحاظ منطق درونی خود در گفتمان با دیگر علوم اسلامی لازم است که نظام داشته باشد؟ 🔹در مورد نظام مند بودن فقه چهار دیدگاه وجود دارد، دیدگاه اول دیدگاه اشاعره است که در آن نظام مند بودن شریعت به معنای هدفمند بودن خداوند است؛ این دیگاه محال و کفر است و حرف باطلی است. دیدگاه دوم این است که شاید هدفمند بودن محال نباشد ولی دلیل بر آن وجود ندارد. 🌐 vasael.ir/0003Eg 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتار های فقه 🔹ضرورت جداسازی استنباط‌های جزئی از نظام‌واره (آیت الله علیدوست) 🌐 vasael.ir/0003EV 🔹امکان سنجی اثبات وجوب جهاد ابتدائی با ادله اقامه حدود (آیت الله کعبی) 🌐 vasael.ir/0003E9 🔹خسارت در مضاربه‌های بانکی وجود ندارد (حجت الاسلام محسن ملکی ابرده) 🌐 vasael.ir/0003Dc 🆔 @vasael_ir
🔸فقه نظام را نمی‌توان به طور کلی انکار کرد در نشست «نقش انقلاب اسلامی در تحوّل فقه» مطرح شد؛ قسمت ۲ 🔹یکی از تحوّلات مهم که در مسیر انقلاب در فقه پدید آمده، توجه دادن به احکام حکومتی است. قبل از انقلاب ما فقط احکام اولیه و احکام ثانویه را در فقه داشتیم به اضافه برخی از فتواهای اجتماعی ولی آنچه پس از انقلاب و با شکل گیری حکومت به وجود آمد بحث حکم حکومتی بود که از طرف امام(ره) مطرح شد و در ضمن آن قائل شدند که فقیه حاکم می تواند در راستای تشخیص مصلحت و منشأ مصلحت، احکامی صادر کند که آنها را به احکام حکومتی نام نهاد و چه بسا این احکام مقدم بر احکام اولی و ثانوی است. 🔹این نوع از حکم در تاریخ فقه وجود نداشت و امام(ره) به آن توجه داد و اگر هم قبلاً چنین چیزی وجود داشته در بستر علمی از آن بحث نشده بود و اولین بار امام(ره) آن را مطرح کرد و در بعد از ایشان در حوزه های علمی مورد توجه قرار گرفت. 🔹ما پس از امام (ره) باید تحوّلاتی که ایشان پایه گذاری کرده اند را ادامه دهیم و با تبدیل نظریاتی که در فقه نظامات و غیره داریم آنها را تبدیل به یک روش در فقه اجتهادی کنیم و با این رویّه در روش اجتهاد و در اصل فقه تحوّل ایجاد کنیم. امام(ره) زمان، مکان و حکم حکومتی را به عنوان نظریه به عناصر دخیل در روش اجتهاد تبدیل کرده و پیرو این عمل سایر نظریات جدید نیز باید به عناصر دخیل در روش اجتهاد تبدیل شود تا ثمربخش باشد. 🔹یک نکته که باید به آن توجه کنیم این است که یکی از تحولات مهم در حوزه فقه بعد از انقلاب، تحول در توسعه فقه از طریق فقه های مضاف است. فقه سیاست، فقه اقتصاد، فقه حقوق، فقه تربیت، فقه خانواده، فقه حقوق بین الملل و غیره فقه‌هایی هستند که بعد از انقلاب در مسیر تخصّصی شدن از فقه سنّتی جدا شدند. آن دعوایی که قبل از انقلاب مطرح بود که آیا ما مجتهد متجزّی داریم یا نه، در تجزّی عرصه های اجتهادی پر رنگ تر شد و تبدیل به یک امر قهری شد. 🔹ما فقهای بزرگی داریم که تجزّی در اجتهاد را قبول دارند. مرحوم سید یزدی تصریح دارد که اگر فقیهی در بابی اعلم باشد مقلّد باید به اعلم در آن باب مراجعه کند و لذا مشروعیت فقه‌های مضاف در حواشی و متن عروه ذکر و تصریح شده است. گزارش کامل نشست: 🌐 vasael.ir/0003Ej 🆔 @vasael_ir
| فقه و حکمرانی حزبی 🔹طرح «مسئله حزب» در فقه سیاسی امتداد منطقی مواجهه فقه با دولت مدرن و ظهور پارلمان و «مفهوم قانون» در دوره معاصر است در واقع حزب یا حزب سیاسی حلقه ی واسط بین عمل حکمرانی، حاکمیت و معیار‌های حکمرانی است. 🔹نویسنده معتقد است: طرح «مسئله‌ی حزب» در فقه سیاسی امتداد منطقی مواجهه‌ی فقه با دولت مدرن است. واقعیت این است که دولت مدرن در ایران و برای فقه شیعه هنوز هم جزء مسائل مستحدثه است. 🔹در این میان، حزب سیاسی و الگوی حکمرانی حزبی البته از تازگی، شکنندگی و ابهام بیش‌تری برخوردار است. به‌جرأت می‌توان گفت هنوز دانشی به نام «فقه تحزب» در ایران و مذهب شیعه وجود ندارد. 🔹این در حالی است که بسیاری از فقیهان در عملاً احزاب بزرگی را ایجاد کرده‌اند، درباره‌ی ضرورت آن سخن گفته‌اند و حتی درباره‌ی احزاب سیاسی به قانون‌گذاری نیز پرداخته‌اند. فاصله‌ی عمل و نظر در حزب و حکمرانی حزبی شاید یکی از مهم‌ترین مشکلات حکومت‌داری در ایران معاصر است. 🔹این کتاب ۵۷۴ صفحه ای به به قلم توسط نشر نی منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0003EU 🆔 @vasael_ir
🔸تمدن‌سازی در تراز اسلام تنها در زمان ظهور ممکن است مناظره علمی فقه نظام، امکان یا امتناع ؟! 🔹 : بدون شک اگر حکومتی فقهی 300 سال قبل در ایران مطرح می شد و محقق می شد همین فقه موجود و سنتی می توانست با کمترین چالش های نظری و عملی جامعه را اداره کند اما چرا امروزه ما با چالش‌های جدی در اداره کشور مواجه هستیم؟ اگر امروزه سؤال از امکان یا امتناع فقه نظام ساز مطرح می کنند دلیل آن چیزی جز تحول تمدنی که توسط مدرنیته صورت گرفته است نیست و این تحول تمدنی جامعه ما را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است. 🔹فقه سنتی، جامع و منظومه ای است که شامل خرده نظام‌های عبادی، معاملاتی، اخلاقی و سیاسی است که در جامعه و تمدن سنتی جریان داشت و آن را اداره می کرد؛ وقتی مدرنیته به ویرانگری ساختارهای تمدنی و جامعه سنتی می پردازد و تمدنی صنعتی و سرمایه سالارانه و سودمحور پدید می آورد و ساختارهای متناسب با خویش را می سازد این جامعه مدرن، جامعه فقه و شریعت را با چالش مواجه می کند و نظام‌های موجود در فقه سنتی اعم از عبادات، معاملات، عقود و ایقاعات را با دست اندازی هایی جدی مواجه می کند به گونه ای که دیگر عقد مضاربه نمی تواند در ساختار بانکداری مدرن به درستی انجام شود. 🔹با ظهور مدرنیته و ورود آن به کشورهای اسلامی و ایران در ابعاد مختلف نظامات و ساختارهایی جدید و متفاوت از ساختارهای جامعه سنتی و ماقبل مدرن ایجاد شد و همین ساختارها منشأ چالش های نظری امروز از جمله امکان یا امتناع نظام سازی فقه شده است. 🔹اکنون شاهدیم در عرصه سیاسی ساختارهایی مثل نظام پارلمانی، انتخابات و تفکیک قوا وجود دارد در عرصه اقتصادی نظام بانک داری و پولی جدید، نظام تامین اجتماعی و نظام تولید صنعتی و تجارت های کلان داخلی و خارجی ظهور یافته است. 🌐 vasael.ir/0003Em 🆔 @vasael_ir
🔸اجرای سیاست‌های تنظیم بازار؛ پیش‌نیاز تحقق عدالت اقتصادی در نشست «تنظیم بازار کالا و خدمات» مطرح شد؛ بخش اول 🔹پنجاه و دومین نشست از سلسله نشست‌های موضوع‌شناسی «فقه پیشرفت» با عنوان «تنظیم بازار کالا و خدمات» روز دوشنبه سوم دی ماه، با حضور اساتید و پژوهشگران فقه پیشرفت در سالن کنفرانس انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد. 🔹حجت‌الاسلام : مسئله تعادل میان عرضه و تقاضا از مسائل مهم اقتصاد اسلامی است. نظام تولید توزیع و مصرف سه رکن اقتصاد را شکل می‌دهند. البته نظام تولید و مصرف ارتباط تنگاتنگی با توزیع و مقوله تنظیم بازار دارند. 🔹اگر بخواهیم از منظر فقه اسلامی به مقوله تنظیم بازار نظر کنیم. با مسائل و موانعی روبرو می‌شویم که توجه به آن‌ها لازم است. مسئله اول مسئله قیمت‌گذاری مناسب است که نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد تعادل در بازار ایفا می‌کند. 🔹حجت‌الاسلام :‌ تنظیم بازار به معنی دخالت دولت در بازار، معمولاً در مواردی که بازار دچار بی‌نظمی شود و بازار نتواند خود را تنظیم کند و عرضه و تقاضا متعادل نشود و اصطلاحاً در موارد «شکست بازار» مجاز شمرده شده است. 🔹بنابراین مسئله فقهی اصلی این است که تنظیم بازار و دخالت دولت در بازار در چه مواردی جواز یا لزوم می‌یابد؟ از سوی دیگر برای تنظیم بازار، سیاست‌های متعددی اعمال می‌شود؛ از منظر فقه کدام سیاست‌های تنظیم بازار می‌تواند اعمال شود؟ 🔹تنظیم بازار در حوزه‌های تأمین کالا و قیمت‌گذاری قاعدتاً باید خیلی محدود، مقطعی و موردی باشد. مثلاً تنها در مورد برخی محصولات کشاورزی ضروری که در برخی فصول سال یا متأثر از شرایط آب و هوایی ویژه دچار مشکل می‌شود، این مسئله مطرح مطرح شود. 🌐 vasael.ir/0003Er 🆔 @vasael_ir
#معرفی_کتاب| فقه و سیاست در ایران معاصر 🔹این کتاب در راســتای پاسخ گویی به رابطــۀ دین و دموکراســی و به گفتۀ نویســنده به دنبــال «ارزیابی موقعیت دموکراســی در جامعۀ دینی، با تکیه بر امکانات دانش فقه» اســت و از ســوی دیگر، این مهم را در دســتگاه فقه سیاســی اسلامی به خصوص فقه سیاسی شیعه کاوش می کند. 🔹 این پژوهش درصدد نشان دادن سیر تحول فقه سیاسی شیعه در بحث حکومت کردن و رابطه آن با دموکراسی از مشروطه تا جمهوری اسلامی است. این کتاب از دو بخش و نه فصل تشکیل شده که در بخش نخست به «ماهیت فقه سیاسی؛ فقه شیعه و ماهیت امر سیاسی؛ مبانی قدیم، مسائل جدید؛ و فقه سیاسی؛ نوگرایی و دولت جدید» پرداخته شده است و در بخش دوم «نایینی و فقه مشروطه، فقه و نهادهای دولت مشروطه، تحول فقه سیاسی؛ و گذار به فقه حکومت اسلامی» بررسی شده است. 🔹 به طور خلاصه، روش شناسی فقه به اغراض فقیه کاری ندارد و دستگاه اجتهاد را مستقل و فارغ از کاربری های انضمامی اش در تاریخ ارزیابی می کند. چهار مذهب فقهی شافعی، مالکی، حنفی و حنبلی مکاتب سنتی اهل سنت در فقه سیاسی محسوب می‌شوند. این مذاهب چهارگانه، قطع نظر از برخی تفاوت های فرعی، منابع و روش شناسی واحدی دارند. 🔹این کتاب ۵۷۴ صفحه ای به به قلم #داود_فیرحی توسط نشر نی منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0003Ef 🆔 @vasael_ir
🔸ولایت حاکم اسلامی منحصر در منطقة الفراغ نیست کرسی «نظریه واجبات شرطی در قانون‌گذاری»- ۴ 🔹حجت الاسلام والمسمین دکتر : از آنچه که نظریه پرداز گفت، چند نکته به دست می‌آید؛ نکته اول: در تحقق تزاحم شرط ابتلا وجود دارد؛ نکته دوم: قانون گذار در محل ابتلای بسیاری از تزاحمات اجتماعی نیست، به همین جهت ورود او برای حکم ولایی محتاج ابتلا است. 🔹نکته سوم: رعایت احکام شرعی است که در طرف تزاحم قرار گرفته است؛ در واقع نظریه پرداز معتقد است که قانون گذار یک تکلیف بیشتر ندارد و آن وجوب رعایت احکام شرعی است که در واقع تزاحم بین مصادیق آن اتفاق می‌افتد. نکته چهارم: مقاصد شریعت و احکام وضعی هم موضوع تزاحم برای، ولی فقیه هستند، لذا رعایت مقاصد شریعت و احکام وضعی هم در طرف تزاحم قرار می‌گیرند. 🔹حجت الاسلام والمسمین دکتر : سالیان متمادی است که همه می‌گویند حکم ولایی و حکومتی چیزی در عرض حکم اولی و ثانوی نیست بلکه در طول آن است و در راستای تحقق بخشی و اجرای آن است. فقیه حاکمی که می‌خواهد دفاع واجب از کیان مملکت را اجرا کند، احکام متعددی را وضع می‌کند. این احکام حکم ولایی هستند و حکم حکومتی صرفا برای این است که وجوب دفاع تحقق خارجی پیدا کند. 🔹به عبارت دیگر اگر حاکم اسلامی بخواهد به واجبی به نام حفظ عزت مسلمین در مقابل کفار و حرامی به نام سیطره استیلای کفار تحقق خارجی بخشد، احکام ولایی متعددی مثل توقف موقتی فریضه حج و ... را صادر می‌کند. طبیعی است حاکم اسلامی زمانی می‌تواند چنین قدمی را بردارد که مصالح و مفاسد متزاحم را بررسی کند. به عنوان مثال هم باید مصالح ترک فریضه حج را در نظر گیرد و هم مفاسد آن را. 🌐 vasael.ir/0003En 🆔 @vasael_ir
🔸بودجه ۹۸ از منظر فقه منابع مالی دولت اسلامی نقد و بررسی شد در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد؛ 🔹بیستمین نشست از سلسله نشست‌های اقتصادنا با موضوع نقد و بررسی بودجه ۹۸ از منظر فقه منابع مالی دولت اسلامی برگزار شد؛ 🔹حجت الاسلام : ما بودجه کل کشور و بودجه عمومی داریم، بودجه کل شامل بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی است؛ بودجه عمومی را ۴۰۷ هزار میلیارد پیش بینی کرده اند که معمولا این بودجه در مجلس ممکن است اضافه شود؛ در این راستا نمایندگان سعی دارند که منابع مالی جدیدی را شناسایی کنند. 🔹بودجه عمومی تقریبا یک سوم بودجه کل کشور است، دو سوم بودجه کل کشور مربوط به شرکت‌های دولتی است؛ معمول این است که مجلس و کمیسیون‌های تحقیق نسبت به بودجه شرکت‌ها که درآمد، هزینه است ورود نمی‌کنند و همان چیزی که از سوی دولت ارائه شده را می‌پذیرند. 🔹از سال ۱۳۸۵ قرار بود که براساس بند جیم سیاست‌های اصل ۴۴ که از سوی رهبر معظم انقلاب که به سه قوه ابلاغ شده است، شرکت‌های دولتی واگذار شود، اما از همان زمان به بعد ما شاهد این مسأله هستیم که بودجه شرکت‌ها نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند بلکه افزایش دارد که عمده این افزایش مربوط به شرکت نفت، گاز، شرکت پخش و پالایش، شرکت آبفا و شرکت‌های مادر تخصصی است. 🌐 vasael.ir/0003Eq 🆔 @vasael_ir
🔸لازمه رسیدن به حکم واقعی خدا شناخت موضوع است/ موضوعات فقه نظام اقتصادی اسلام در سه سطح قابل بررسی است حجت الاسلام احمدعلی ، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، بیان کرد: 🔹حکم واقعی نزد خداست و باید کشف گردد. لازمۀ رسیدن به حکم حقیقی شناخت موضوع است و از بررسی موضوع به متعلقات حکم و از متعلقات حکم مسیر دستیابی به حکم فراهم می‌گردد. 🔹کارکرد فقه به دست آوردن احکام وضعی و تکلیفی در حوزه‌های مختلف بر اساس منابع و ادلۀ فقهی است. در این حالت موضوع را مستقیماً به دستگاه فقه ورود نمی‌دهیم بلکه ابتدا آن را به نظام جامع اقتصادی اسلام عرضه میکنیم تا موضوعاتی که اساساً قابلیت بررسی دارند شناسایی شوند. 🆔 @vasael_ir
🔸تبلیغات دروغ سلطنتی‌‌ها نسبت به شرایط اقتصادی دوران طاغوت در نشست «دستاورد‌های اقتصادی انقلاب اسلامی و جنگ ارزی» مطرح شد؛ 🔹حجت الاسلام غلامرضا #مصباحی_مقدم : دلار در قبل از انقلاب نسبت به شرایط فعلی دارای ارزش بالاتری بوده است. بالای ۸۰ درصد بودجه سالانه ما در دوران قبل از انقلاب متکی به نفت بوده است و درآمد‌های ارزی برای واردات کالا هزینه می‌شد که از آن جمله می‌توان به واردات خودرو اشاره کرد. 🔹در بخش مس، آلومینیم، فولاد و صنعت ما وابسته بودیم. کسانی که از آن درآمد سرشار نفت بهره می‌بردند عموم ملت ایران نبودند؛ حدود ۴۵ درصد ملت ما زیر خط فقر بودند. 🔹در تهران حلبی آبادی‌ها بسیار گسترده بودند؛ بعد‌ها محله‌ای به نام دولت آباد تشکیل شد که قبل از آن حلبی آباد بود و دولت در آنجا سرمایه گذاری کرد و منازلی برای آنان ساخته شد که شامل بیقوله‌هایی بود که مردم در آنجا در واقع زندگی نمی‌کردند. 🔹سلطنتی‌های دیروز، امروز تبلیغ می‌کنند که زمان شاه شرایط اقتصادی مناسب بود؛ در واقع همین اقلیت‌های برخوردار آن روز شرایط آن دوران را به رخ دوران پس از انقلاب می‌کشند در حالی که اکثر ملت ایران در آن زمان در فقر و فشار‌های اقتصادی قرار داشتند. 🌐 vasael.ir/0003Es 🆔 @vasael_ir
| مرجعیت سیاست در عصر غیبت 🔹نهاد عظيم مرجعيت كه با ابتكار حكيمانه نظام امامت شيعي،طراحی و خورده شد، تبلور تلاش راست قامتاني فرهيخته اي است كه با فرزانگي و كسب فضايل و پارسايي، در حد توان، مسئوليت خطير پاسداشت سازمان ديانت در عرصه هاي سياست، اقتصاد، حقوق و وظايف فردي، خانوادگي و اجتماعي را بر عهده گرفته، و در طول تاريخ، شجاعانه در خط مقدم جبهه در مقابل تهاجم هاي ويرانگر دين ستيزان قد برافراشته، و با ترك نفسانيت، خود را وقف توسعه شريعت كردند. 🔹 دشمنان نيز به خوبي دريافتند كه مبارزه با ديانت، اين مسدد غيرت و جوانمردي و مانع فزون خواهي سلطه گران فقط با در هم كوبيدن اين نهاد ميسر است؛ چنان كه پيشينيان نيز براي خنثي سازي آثار وحي به مهجوريت قرآن ناطق و اهل بيت (ع) عصمت همت گماشتند. 🔹 كج انديشي و سطحي نگري عده اي از مستشرقان در تجليل تاريخ تشيع، بعضي از محافل دانشگاهي را دچار شبهه كرد تا از همكاري رهبران شيعي، تفسير نادرستي ارائه كنند و عالمان برجسته عصر صفوي مثل محقق كركي، علامه مجلسي و شيخ بهايي را عالمان دربار لقب دهند و افكار نسل جوان جامعه علمي را درباره بزرگان اماميه مخدوش سازند. از آثار سوء اين برداشت، شكاف و جدايي روزافزون بين دو نسل انديشه ور حوزوي و دانشگاهي بود. 🔹این کتاب 392 صفحه ای به به قلم توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0003Et 🆔 @vasael_ir