eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸امکان‌سنجی استفاده از روش داده بنیاد در نظریه‌پردازی علوم اسلامی 🔹#حجت_الاسلام_شریفی : روش نظریه پردازی داده بنیاد، از رایج ترین روش هایی است که در چهار دهه اخیر مورد استقبال گسترده محققان علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. 🔹استفاده از این روش نه مخصوص پیروان رویکرد کنش متقابل در جامعه شناسی است و نه مخصوص پراگماتیسم در فلسفه است و نه اساسا اختصاصی به جامعه شناسی دارد؛ بلکه در همه علوم انسانی و تحقیقات کیفی و بر اساس همه رویکردهای موجود در علوم انسانی، علوم اجتماعی و فلسفه قابل استفاده است. 🔹تقریرهای مختلفی از روش داده بنیان ارائه شده است؛ سه تقریر گلیسر، استراسی، چارمزی است که ده‌ها کتاب و مقاله در تشریح آن به زبان انگلیسی و فارسی نوشته اند و افراد فراوانی آن روش را روشی معتبر و کارآمد دانسته اند. گزارش کامل نشست: 🌐 vasael.ir/0003Fx 🆔 @vasael_ir
🔸فقه نظام تولید کننده نظریات نوین است نه توجیه کننده نظریات غربی 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین : در تعالیم و معارف دینی ما از مباحثی چون فقه اکبر و فقه اصغر بحث می‌شود اما سؤالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که مقصود از فقه اکبر یا فقه اصغر چیست و جایگاه هر یک از این‌ها در کشف و استنباط و طراحی نظام اقتصادی اسلام چیست؟ 🔹از هر یک در کدام جایگاه باید استفاده کنیم؟ و اگر این استنباط به درستی اتفاق نیفتد چه نتایجی به‌دنبال خواهد داشت؟ هم‌چنین در حالت کلی وقتی از فقه نظام بحث می‌کنیم مقصود ما کدام نظام است؟ آیا مراد ما از آن، نظام مطلوب، مکشوف یا موجو است؟ هم‌چنین باید مشخص شود که فقه اصغر یا فقه اکبر به‌دنبال کدام‌یک از این نظامات است؟ 🔹بحث موضوع‌شناسی در دستگاه فقه برای نظام‌سازی با کدام رویکرد و در چه سطحی انجام می‌گیرد؟ آیا موضوع‌شناسی موجود برای کشف و استنباط و طراحی نظام اقتصادی از منابع و ادله کافی است یا به یک موضوع‌شناسی خاص که متناسب با فقه نظام است نیاز داریم؟ روش‌های کشف نظام بر اساس مبانی و ادله چیست؟ متن کامل : 🌐 vasael.ir/0003Fz 🆔 @vasael_ir
🔸، اقتصاد مقاومتی برتر است حجت الاسلام و المسلمین : 🔹اقتصاد اسلامی دارای ابعاد مختلفی بوده و باید به همه آن ها توجه کرد. یکی از این ابعاد اقتصاد اسلامی، مکتب اقتصادی اسلام است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بخش عمده ای از آن متبلور شده و در حد توان سعی شده اقتصادمان بر اساس آن پی ریزی شود. 🔹خوشبختانه برخی از شاخص های اقتصاد اسلامی در جمهوری اسلامی ایران محقق شده است. برای نمونه ما در زمینه عدالت و کاهش اختلاف طبقات نسبت به پیش از انقلاب رشد بسیار خوبی داشته ایم. در زمینه رشد اقتصادی نیز پیشرفت های نسبی بدست آمده و سبب شده تا ساختار اقتصادی کشور در مقایسه با پیش از انقلاب بهتر شود. 🔹به فرموده امام راحل تنها نسیمی از اسلام در جمهوری اسلام وزید، در زمینه اقتصادی نیز تنها مجموعه نسیمی از اقتصاد اسلامی در جمهوری اسلامی ایران وزیده و راه زیادی برای رسیدن به اقتصاد اسلامی واقعی داریم. 🌐 vasael.ir/0003G2 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| جهانی سازی و همگرایی کشور‌های اسلامی 🔹اگر چه ادبیات گسترده‌ای پیرامون امنیت و تحول مفهومی آن در عرصه روابط بین الملل وجود دارد، ولی در خصوص امنیت بین المللی برای کشور‌های جهان سوم و به ویژه برای جهان اسلام ادبیات ضعیف و محدودی وجود دارد. 🔹در خصوص امنیت و روند تحول آن از امنیت ملی به امنیت بین الملل و سپس امنیت جهانی و همچنین تحول گفتمانی امنیت از گفتمان امنیت مثبت که آن هم در برگیرنده دو موج مطالعاتی مدرن و فرامدرن می‌باشد. 🔹این کتاب ۲۷۷ صفحه ای به قلم محمد رحیم #عیوضی در پنج فصل به همت دانشگاه عالی دفاع ملی منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0003F6 🆔 @vasael_ir
🔸در نشست مطالعات فرهنگی تشیع چیست عنوان شد؛ تأثیر عامل فرهنگی «فاصله قدرت» در فهم آموزه‌های شیعی 🔹احمد : وقتی می‌گوییم «خوانش فرهنگی» حداقل دو بستر پیش روی ما قرار می‌گیرد؛ نخست بستری که متن در آن تولید شده است. مثلاً شخصی از امام صادق(ع) سوال کرده است. 🔹مطمئناً در یک فضای فرهنگی این سؤال مطرح شده است یا مثلاً امام علی(ع) پس از جنگ جمل خطبه‌ای بیان کرده است. بیان این خطبه تحت شرایط و فضای فرهنگی آن زمان بوده است. دومین بستری که پیش روی ما قرار دارد، بستر فرهنگی خوانش متن است. باید توجه کنیم که در سال ۹۷ در کشور ایران با تمام فضاها و امکانات فرهنگی عصر خودمان داریم با متن مواجه می‌شویم. 🔹باید به این مسئله بیندیشیم که چگونه میان دو این دو بستر دیالوگ و گفت‌وگو برقرار کنیم. نه می‌توانیم از بستر فرهنگی عصر خود جدا شویم و صد در صد خود را در فضای فرهنگی عصر صدور قرار دهیم و نه اینکه بستر فرهنگی آن زمان را نادیده بگیریم. به همین دلیل ضروری است که پل ارتباطی در این بین برقرار کنیم. نکته دیگر اینکه موضوع بحث به شکل جدی هرمنوتیکی است. 🌐 vasael.ir/0003Ft 🆔 @vasael_ir
🔸زن در چه شرایطی می‌تواند درخواست طلاق کند حجت الاسلام حسین ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، با طرح این پرسش که اگر زن بخواهد به رابطه خود با همسرش پایان بدهد راهی دارد یا خیر؟ پاسخ داد: 🔹در نگاه اولیه زن اختیاری ندارد اما با بررسی فقهی به این نتیجه می‌رسیم که راه بسته شده نیست و زن در بعضی موارد اختیار دارد. در روایات و فتاوا چنین مواردی دیده می‌شود که زن درخواست کرده و ترتیب اثر داده شده است. 🆔 @vasael_ir
🔸وضعیت اخلاق خانواده در ۴۰ سالگی انقلاب حجت‌الاسلام #جباران در یادداشتی مطرح کرد: 🔹اخلاق خانواده نه تنها در ایران، بلکه در ادبیات علمی جهان سابقه زیادی ندارد ولی توجه به کیفیت اداره خانواده سابقه‌ای طولانی دارد. به حکایت دانش مکتوب، اولین کسی که به این موضوع پرداخته ارسطو در کتاب سیاست است. 🔹در دهه‌های اخیر بحث اخلاقی درباره خانواده تحت عنوان اخلاق خانواده با ادبیاتی متفاوت با تدبیر منزل در مجموعه دانش اخلاق مطرح شد. پس از انقلاب اسلامی‌ ما با دو پدیده‌ نوظهور مواجه شدیم که شرایط ملتهب سال‌های اولیه که تحمیل جنگ بر کشور بر التهاب آن افزود فرصت استفاده از این دو پدیده را به ما ندادند. 🔹روانشناسی شامل گرایشات مختلف مانند، روانشناسی عمومی، آسیب‌شناسی روانی، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی تربیتی، بهداشت روانی، روانشناسی رشد کودکی و خانواده درمانی است. #جامعه متن کامل #یادداشت : 🌐 vasael.ir/0003Fu 🆔 @vasael_ir
🔸کرسی ترویجی «مؤلفه‌های ساختاری تمدن‌سازی اسلامی» برگزار می‌شود 🔹ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند 🔹ناقدین: دکتر محمدرحیم عیوضی و دکتر امیر گروسی 🔹شنبه ۲۲ دی‌ماه ۹۷ از ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵:۳۰ - دانشگاه شاهد 🆔 @vasael_ir
🔸اهداف تربیت جنسی از نگاه اسلام 🔹حجت الاسلام والمسلمین : منظور ما از تربیت جنسی این است که زمینه‌ها و عوامل مربوط به مسائل جنسی طوری فراهم شود که استعدادهای شخصی در جهت رسیدن به کمال اختیاری فرد، شکوفا شود و او را برای رسیدن به کمال مطلوب یاری کند. 🔹تربیت به معنای به رشد دادن به کار می‌رود در حالی که تعلیم و آموزش به معنای یاد دادن است. آیت الله مصباح یزدی در تبیین فرق آموزش و تربیت می گویند: تعلیم یعنی معلم کاری بکند که متعلم چیزی را یاد بگیرد و این مختص به موجودی است که درک و شعور دارد. 🔹مفهوم تربیت اوسع از آموزش است. باغبان درخت را تربیت می‌کند، یعنی مقدماتی را فراهم می‌کند تا این درخت به رشدی که می‌بایست، برسد. تربیت برای رشد دادن همه استعدادها است. متن کامل : 🌐 vasael.ir/0003Fu 🆔 @vasael_ir
🔺 با همکاری پایگاه فقه حکومتی وسائل برگزار می‌کند: «مبانی تحلیل سیاسی» درس‌گفتاری از 🔸پنج‌شنبه‌ها 9 تا 10 صبح 🔹تاریخ: 20 دیماه 97 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سفرهای تمدن‌ساز در بیان آیت الله میرباقری #صوت 🆔 @vasael_ir
به اطلاع مخاطبین کانال می رسانیم جلسه مبانی تحلیل سیاسی که قرار بود فردا تشکیل شود، لغو شده و برقرار نمی شود. 🆔 @vasael_ir
🔸غفلت از انسان‌شناسی دینی در تدوین الگوی اسلامی پیشرفت کرسی علمی ـ ترویجی تفاوت انسان‌ها در انسان‌شناسی دینی/ بخش اول 🔹دکتر : بحث انسان‌شناسی دینی یکی از مهم‌ترین دانش‌های الهی و بشری است که در حوزه معارف دینی کاربرد دارد و به نوعی انسان‌شناسی از مهم‌ترین دانش‌های زیربنایی در علوم انسانی است که در شاخه‌های اخلاقی و دینی و فلسفی کاربرد دارد و انسان‌شناسی دینی در همه این گرایش‌ها کاربرد دارد. 🔹 حجت الاسلام : بنده یک توضیح اجمالی عرض کنم در رابطه با بحث انسان‌شناسی دینی که دوستان مستحضر هستند، این علم شاخه‌ای از علم کلام است که تقریباً قبل از انقلاب اسلامی توسط بعضی از بزرگان استارتش زده شد و به شکل برجسته‌ای نیز مطرح شد. 🔹تألیفاتی مثل کتب شهید مطهری از جمله انسان در قرآن انجام شد و بعد از انقلاب احساس بیشتری شد که این شاخه از علم کلام باید برجسته شود و تحقیقات مختلفی نوشته شد که دکتر گرامی هم در این زمینه کارهایی انجام داده‌اند و این نشان دهنده این است که ما نیاز داریم به این علم یک توجه ویژه‌ای داشته باشیم. 🔹نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در انسان‌شناسی دینی کم پرداختن به بحث تفاوت‌ها نتیجه بحث را مخدوش و اعتبار آن را کم می‌کند. تا تفاوت‌ها لحاظ نشود نمی‌شود احکام کلی بر همه انسان‌ها صادر شود پس در انسان‌شناسی دینی یکی از بحث‌های مهم این است که تفاوت‌ها دیده شود و لحاظ شود و به فطرت اکتفا نشود. متن کامل گزارش: 🌐vasael.ir/0003GE 🆔 @vasael_ir
🔸نسبت سنجی تفکر دینی و دولت مدرن در موسسه فهیم بررسی شد؛ 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین #فیرحی : امروز در جامعه ما رابطه دین و دولت در یک منگنه قرار گرفته و گفته‌اند که دولت‌ها یا سکولار و یا دینی هستند و شکل سومی هم ندارد و، چون سکولاریسم بد است، بحث ضرورتاً سراغ دولت دینی می‌رود و انتخابی هم غیر از آن وجود ندارد. 🔹چنین دوگانه‌ای در تاریخ نبوده و تنها دو مورد استثناء رخ داده است، یکبار این وضعیت در دولت میانه رخ داده و دولت پاپی شکل گرفت و اخیراً هم در کشور ما دولت دینی رخ داد وگرنه دولت‌ها نه سکولار و نه دینی بودند؛ زیرا اساساً این تقسیم هیچ وقت نبود و در کشور ما هم از دوره پهلوی دوم وارد جامعه شد. 🔹سکولاریسم ایدئولوژی است که نه تنها بر جدایی دین و دولت تأکید دارد بلکه نسبت به نماد‌های مذهبی هم به شرط لا است؛ این ایدئولوژی مدت کوتاهی در فرانسه بود و مدتی هم در ترکیه آتاتورک بود یا در زمان رضاشاه به صورت موردی در بحث حجاب این سکولاریسم وجود داشت؛ یعنی سکولاریسم با مفهوم ستیز دوره محدودی در تاریخ دارد؛ حتی در حزب کمونیست چین این کشور نسبت به مذهب کنفوسیوس ضدیت ندارد با اینکه خودش کمونیست است. #سیاست گزارش کامل #نشست : 🌐vasael.ir/0003GE 🆔 @vasael_ir
🔸پیش‌نشست کنفرانس تربیت دینی در ادیان ابراهیمی با حضور پژوهشگران خارجی و داخلی و نماینده پاپ برگزار شد؛ 🔹دومین پیش نشست کنفرانس تربیت دینی در ادیان ابراهیمی با عنوان «نظام تربیت دینی در دانشگاه‌ها و حوزه علمیه» با حضور اندیشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی ۱۹ دی ماه در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد. 🔹 معاون علمی آستان قدس رضوی: این نشست‌ها با توجه به انتقال تجربیات و تعامل از جهت شناخت فضای بین الملل برای طرفین مفید و سودمند خواهد بود. 🔹پیام امام رضا (ع) محلی و منطقه‌ای نیست بلکه برگفته از قرآن، سراسری، جهانی و دائمی است، در واقع این فرصت هم اندیشی، زمینه‌ای مناسب برای پیام رسانی و بستری برای اشاعه و معرفی حق اسلام در جهان باشد. 🔹در حال حاضر تلاش‌های گسترده مخربی برای انحراف دین و در نهایت عدم انتشار دین و معارف الهی در جهان وجود دارد؛ ما باید تلاش کنیم تا فرصت‌های مناسب را رقم بزنیم. گروه‌ها و ملت‌هایی می‌توانند در دنیا سرآمد باشند که یا خلق فرصت کنند و یا از فرصت‌های موجود به نحو مطلوب استفاده کنند که می‌توان از این فرصت به نفع بشریت و انسانیت برای تحکیم ارزش‌های الهی بهره برد. 🌐vasael.ir/0003GI 🆔 @vasael_ir
🔸نقد و بررسی کتاب «حقوق کیفری در قرآن» 🔹حجت الاسلام : بحث اساسی که در یک جمله می توان مطرح کرد، این است که ما معتقدیم مبنای حقوق یعنی نیروی پنهان الزام آور حقوق، اراده حکیمانه شارع است و این مطلب در مبانی و منابع فلسفه حقوق اثبات شده است. 🔹اینکه ما ملتزم به انجام نص و متعبد به آن هستیم، سبب نمی شود که ما به دنبال توجیه عقلانی احکام به ویژه احکام غیر عبادی نباشیم. بیان حکمت ها و توجیهات عقلانی، کاری است که ائمه (ع) به ما یاد داده اند و ما در کتاب «حقوق کیفری در قرآن» به دنبال این بودیم که این حکمت ها کشف و به شبهات در این زمینه پاسخ داده شود که البته انجام این کار بر مبنا و محوریت قرآن کریم است. 🔹دکتر : این کتاب محاسنی دارد که نمی شود از آن گذشت، از جمله تتبع بسیار خوبی که در بحث وجود دارد و کتاب ها و مقاله های مختلف و زیادی که در نگارش این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین محوریت بحث که بررسی و نقد شبهات است و فصل بندی منطقی و منظم این کتاب، مورد تحسین است. 🔹حجت الاسلام : این کتاب از جهاتی مورد تحسین است، مثل اینکه در عین فنی بودن بیان، بسیار سلیس و روان است. همچنین، تطور زیادی که در این کتاب صورت گرفته است بسیار تحسین بر انگیز است و کتابی که در آن به بیش از سیصد منبع رجوع شده باشد، قطعا مفید است. و در آخر یکی از مهم ترین محاسن این کتاب، به روز بودن آن است گرچه در این زمینه جای کار بسیار است. گزارش کامل: 🌐 vasael.ir/0003GS 🆔 @vasael_ir
🔸سبک زندگی؛ انعکاس مرتب و نظام وار اخلاق و فقه در زندگی 🔹 آداب اسلامی نماد ظاهری اسلام است و هر نمادی علاوه بر اینکه معنا و مفهوم خود را می‌نمایاند، درجه حضور و حیات آن معنی را در جامعه بیان می‌کند. 🔹التزام مسلمانان به احکام و آداب شرعی، اعلام حضور اسلام و حیات آن در جامعه و نیز توسعه دهنده فکر و ایده و فرهنگ اسلامی خصوصاً برای نسل های آینده است. 🔹نماز یک مسلمان و همه آداب و جلوه های ظاهری رفتار او یادآور فرهنگ اسلامی و تبلیغ غیر مستقیم اندیشه توحیدی است. به طور کلی چگونگی رفتار ظاهری انسان، نمادی است از نوع تفکر و علاقه او. گزارش کامل : 🌐 vasael.ir/0003Fk 🆔 @vasael_ir
🔸بت‌های اندیشه غربی توسط اندیشه برهانی شکسته می‌شوند حسینعلی : در برخورد با یک علم سوال سه گانه چیستی، چرایی و چگونگی آن علم پیش روی یک محقق قرار می گیرد؛ بنابراین باید سوال طرح کرد که سیاست چیست؟ هدف غایی سیاست چیست؟ و سیاست چگونه صورت می پذیرد؟ نظامی از مسائل بنیادین در این علم وجود دارد که باید پاسخ منطقی به آنها داد. 🔹 پس از آن باید در برخورد با یک علم به لایه ها و سطوح آن نظر افکند، مبنی بر اینکه جهان بینی و گفتمان غالب نسبت به علم سیاست، مفهوم یا مفاهیم کلیدی آن علم، اخبار و گزاره های توصیفی از آن، تئوریهای علم سیاست، ارزش ها و گزاره های انشایی در سیاست، قواعد حاکم بر روابط پدیده های سیاسی، تعیین روابط در قالب ساختارها و تعریف حدود وظایف و اختیارات بین اجزای سیاسی، کنش گران و شاخصه های آنها در عرصه سیاست و در نهایت برآیند لایه ها و سطوح در رفتارهای سیاسیون مطرح می شود. 🔹با این نگاه به صدر و ذیل علم سیاست، حالا باید پرسید که کدام بخش در این نقشه معرفت سیاسی درست معنا و برداشت شده و کدام بخش به انحراف کشیده شده است. گزارش کامل : 🌐 vasael.ir/0003GJ 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی فرصت‌های تبلیغی مشترک برای ادیان ابراهیمی 🔹دومین پیش نشست کنفرانس تربیت دینی در ادیان ابراهیمی با عنوان «نظام تربیت دینی در دانشگاه‌ها و حوزه علمیه» با حضور نماینده پاپ و اندیشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد. 🔹جمیله #علم_الهدی : فرض ما بر این است که هر نوع تحول جامعه به سمت صلاح و رستگاری در گرو تربیت است و مسأله بشریت امروز آمیخته شدن الحاد با تعلیم و تربیت است. 🔹جایگاه رفیع نخستین زن نقطه مشترک ادیان الهی است و تعلیم و تربیت به عنوان یک باور مهم و بنیادی قلمداد می‌شود و بررسی تعالیم دینی در این باره می‌تواند از راز آفرینش دو جنسیتی انسان پرده بردارد و به ذهن‌ها جهت بخشیده و اعتبار ایده‌های مطرح شده در زمینه خوشبختی و جامعه خوب را تعیین کند همچنین این نوع مطالعات می‌تواند به کشف بایسته‌های زندگی اجتماعی، اصول تربیت فرزندان و سبک زندگی رستگارانه کمک کند. 🔹تفاوت زن و ماده و تفاوت مرد و نر در این است که جنسیت در انسان متکی بر نیاز‌های عقلانی است و انسان مثل سایر جانوران نیست که برای نیاز‌های زیستی و برای تولید مثل فقط به جنسیت مزین شده باشد که با یکدیگر رابطه زوجیت برقرار کنند چراکه بررسی مفهوم زوجیت در قرآن نشان می‌دهد که زوجیت مبنائی وسیع‌تر از نکاح دارد. #فرهنگ متن کامل گزارش: 🌐 vasael.ir/0003GM 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | جهاد اقتصادی از منظر قرآن 🔹جوامع بشری همواره در دوره‌های متفاوت تهدید‌ها و چالش‌های گوناگونی پیش‌رو داشته‌اند و جامعه اسلامی هرگز از این واقعیت مستثنی نبوده‌اند. تهدید‌های نظامی، چالش‌های سیاسی، تهاجم و شبیخون‌های فرهنگی و البته در دوره‌هایی تهدید‌های اقتصادی، مهمترین خطر برای جامعه اسلامی بوده است که قرآن کریم این تهدید‌ها در عصر پیامبر (ص) را بیان می‌کند. 🔹در مورد چالش‌های فرا روی جامعه اسلامی در هر دوره، پرسش این است که آیا می‌توان این دوره‌ها را در قرآن بازیابی کرد و به طور مشخص تهدید‌های اقتصادی را نشان داد؟ مهمتر این‌که پاسخ مشخص قرآن به این چالش‌های اقتصادی چیست و جهاد اقتصادی چه جایگاهی در این میان دارد؟ 🔹این کتاب ۲۶۰ صفحه ای به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین #محمد_عابدی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0003Fe 🆔 @vasael_ir
🔸تبیین ارکان تربیت دینی در مسیحیت در کنفرانس تربیت دینی در ادیان ابراهیمی مطرح شد؛ 🔹کاردینال روبرت لو گال : محلی که متعلق به حضرت رضا (ع) است در واقع کانون رحمت است و در این دانشگاه ما می‌توانیم مثل یک آینه تمام نما ببینیم که ملکوت خودش را به ما نشان می‌دهد؛ در دعای افتتاحی که تقدیم شد از عبارت‌های بخش حکمت حضرت سلیمان است این‌ها نشانه‌هایی از پرودگار و حکمت اوست که این عنایت را برای من و شما قرار داده است. 🔹یکی از وظایف دینی و اعمالی که ما باید در کلیسای کاتولیک انجام دهیم و برای ما حائز اهمیت است مطالعه و قرائت گفتار پروردگار است؛ قلب دریافت کننده الطاف الهی است این سخن در خصوص تجلی‌های ملکوتی است. 🔹کاردینال ژان مارک آولین: ما مسلمانان و مسیحیان امروز مسؤولیت والایی داریم که باید به‌یکدیگر حیات ببخشند و به گفت‌وگو در کنار هم بپردازند که این مسؤولیت گواه و شهودی است بر مرحمت پروردگار عالمیان به ما است؛ این همان موضوعی است که عیسی (ع) ما را به آن فراخوانده است و ما این مسأله را نیز در شخصیت بزرگوار امام رضا (ع) می‌بینیم. 🔹برای ما مسیحیان انسان مسیحی متولد نمی‌شود، بلکه پس از ولادت مسیحی می‌شود، شخصیت دینی و اعتقادی هر انسانی به مرور پرورش و بزرگ شدن او شکل می‌گیرد که حاصل این موضوع شخصیتی فعال است و طبق متون مقدس و آخرین متن مصوبه کلیسا این اعتقاد بوده که پروردگار ما را دوست دارد بر آنچه که ما می‌خواهیم باشیم. #فرهنگ گزارش نشست: 🌐 vasael.ir/0003GN 🆔 @vasael_ir
🔸معرفی | تحلیل جامعه شاختی نهادینه نشدن و ناکامی تحزب در ایران 🔹احزاب سیاسی به عنوان چرخ دنده های دموکراسی و عضو مهم جامعه مدنی نقش مهمی در کشورهای دموکراتیک در تعامل بین دولت و جامعه ایفا می کنند. 🔹مهم‌ترین دلایل در این ارتباط عبارتند از: درگیر شدن شدید احزاب در جنگ قدرت و فاصله گیری از از اخلاق مدنی و قواعد بازی دموکراتیک، نخبه گرایی حاکم بر احزاب و فاصله گرفتن از توده ها، عدم اهتمام جدی به تربیت سیاسی و اجتماعی توده ها، رقابت غیر هدفمند و غیر قاعده مند و غیر نهادمند و ستیزه جویانه، عدم تعهد عملکردی به فرهنگ مشارکت و محدودیت سیاسی از ناحیه حکومت. 🔹یافته کل این مقاله این است که در سده اخیر رقابت سیاسی و حزبی در ایران عمدتا ناسالم، قدرت بنیاد و غیر نهادمند بوده است و در عمل ما فاقد حزب به معنای واقعی آن بوده ایم و این امر به بی اعتمادی قابل توجه مردم به احزاب در ایران منجر شده است. 🌐 vasael.ir/0003Fk 🆔 @vasael_ir
🔸فضای مجازی نباید ویترینی برای خودنمایی طلبه‌ها باشد در چهارمین نشست از جلسات «نقد و اندیشه» مطرح شد؛ 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین #بی_آزار_تهرانی : رهبر معظم انقلاب یک تعبیری دارند که می‌فرمایند «امروز فضای مجازی در حال تبدیل‌شدن به قتلگاه جوانان است. ما به‌عنوان مبلغان دینی که وظیفه‌مان تبلیغ دین و مسائل دینی است، باید برای کمک به جوانان در این فضا وارد عرصه شویم و حواسمان به آن‌ها باشد. 🔹در عصر ارتباطات و تبادل اطلاعات حرف اول را نگاه تبلیغی می‌زند و در این شرایط باید کنار جوانان به‌ عنوان مخاطبان اصلی فضای مجازی باشیم، آن‌ هم در شرایطی که دشمن برنامه‌ریزی می‌کند که آن‌ها را ذبح فرهنگی کند، از این‌ رو به‌ عنوان کسی که ردای دین به تن کرده است، وظیفه‌ داریم باقدرت وارد این عرصه شویم و خودمان را سپر بلا کنیم. 🔹آنچه مهم است درباره نوع حضور روحانیت در فضای مجازی این است که ابتدا دین را خوب بشناسد، دین را خوب شناخت بعد خودساخته باشد، خودساخته که شد منصف باشد و بستری که قرار است در آن فعال باشد را بشناسد. وقتی خودمان باشیم یقین بدانید که می‌توانیم مخاطب هم جذب کنیم. 🌐 vasael.ir/0003GO 🆔 @vasael_ir
🔸تبیین سیر تحول انسان مبتنی بر حکمت متعالیه کرسی علمی ـ ترویجی تفاوت انسان‌ها در انسان‌شناسی دینی/ بخش دوم 🔹حجت الاسلام دکتر غلامحسین #گرامی : در مورد اصل موضوع انسان‌شناسی دینی طبیعتاً نکاتی را لازم است عرض کنم که بیشتر حالت سؤال دارد تا حالت نقد. 🔹موضوع انسان‌شناسی دینی بسیار موضوع کاربردی و مفید است و جایش بسیار در مباحث انسان‌شناسی دینی خالی است و اینکه تفاوت‌ها کمتر مد نظر نویسندگان قرار گرفته است. 🔹اگر فطریات را ذو مراتب کردیم لوازمی دارد که باید ببینیم تا چه میزان لوازم را می‌پذیریم. ما در تعریف انسان جنس و فصل را ذو مراتب نمی‌دانیم مثلا بگوییم که ماهیتاً این انسان، انسان‌تر از بقیه است. 🔹فطریات به معنای خاص کلمه ویژگی‌های خاص انسانی است که فصل ممیّز انسان است، این فطریات اگر تشکیکی شد باید به لازمه عقلی آن توجه داشته باشیم که ماهیت انسان نیز تشکیکی می‌شود و یک مخالفتی است با کلیه مباحثی که در این زمینه در علم منطق و سایر علوم مطرح شده است. #مکتب_دفاعی 🌐 vasael.ir/0003GF 🆔 @vasael_ir