eitaa logo
پژوهشکده زن و خانواده
3.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
140 ویدیو
22 فایل
ارتباط با ادمین کانال @ResearchInstitute ارتباط در شبکه های اجتماعی ایتا و سروش: 09309665494 روابط عمومی: 02532144665 تارنمای پژوهشکده: http://wfrc.ac.ir فروشگاه اینترنتی: https://shop.wfrc.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 میلاد با سعادت امیرالمومنین، امام علی علیه‌السلام و روز گرامیداشت مقام پدر مبارک باد. 🆔@wfrcacir
🔰پذیرش مقاله از اساتید، محققان و دانشجویان 📚 فصلنامه علمی "مطالعات جنسیت و خانواده"، فصلنامه ای با دسترسی باز (به متن مقالات) بوده و پذیرای مقاله‌های پژوهشی در مباحث و همراه با رویکرد اسلامی است. ✍️محورهای موضوعی نشریه عبارتند از: ▫️زن، خانواده و مطالعات کلامی ▫️زن، خانواده و مطالعات فلسفی ▫️زن، خانواده و مطالعات فقهی ▫️زن، خانواده و علوم اجتماعی ▫️زن، خانواده و مطالعات روان‌شناختی ▫️زن، خانواده و علوم سیاسی ▫️زن، خانواده و روابط بین‌الملل ▫️زن، خانواده و مباحث جمعیت شناسی ▫️زن، خانواده و مطالعات حقوقی ▫️زن، خانواده و قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری 📌 برای ارسال مقالات و کسب اطلاعات بیشتر به سایت "فصلنامه مطالعات جنسیت و خانواده" به آدرس https://www.jgfs.ir/ مراجعه نمائید. 🆔@wfrcacir
📚 کتاب "او و دخترش" منتخب اول جشنواره کوثرالعصمه عتبه حسینیه دکتر در نشست علمی «کتاب او و دخترش» با بیان اینکه این کتاب رتبه اول جشنواره کوثرالعصمه عتبه حسینیه را کسب کرده است، گفت: 🔰این در دو بخش کلی است؛ بخش اول در مورد حضرت زهرا و بخش دوم در مورد حضرت زینب(س) و تلاش کرده‌ام امتداد مادر را در دختر نشان دهم. 👈 در بُعد عنصری قابل تأسی برای ما هستند یعنی درست است آن حضرت حورا انسیه است ولی چالش مادری و همسری داشته، یعنی فرزندانی تربیت کرده که مانند هر فرزند دیگری مشکل تغذیه و شیردهی و گریه و بی خوابی و بیماری و ... داشته و فاطمه همه را تحمل کرده است لذا کسی نمی‌تواند بگوید ایشان الگویی دست نیافتنی است. ⬅️ فصل دوم کتاب، شامل چهار گفتار است. اول امانت‌های خدا در دستان زینب کبری. زینب، امین الله است و امانت‌هایی به او سپرده شد؛ بنده بحث امانات را توسعه دادم که یکی عزت اهل‌بیت(ع) است؛ در همه مسیر مراقب بودند عزت اهل‌بیت مخدوش نشود. در مورد حضرت شواهدی آوردم زیرا زینب ام المصائب بود ولی ام الصبر هم بود لذا مصیبت را در قالب "فبشّر الصّابرین"، فهم و آن را به فرصت تبدیل می‌کند. 🌐 متن کامل گزارش 🔉 فایل صوتی 🆔@wfrcacir
👈 تفاوت‌های حقوقی و تکوینی بین زن و مرد، نشانه تنقیص زن نیست حجت‌الاسلام در نشست «جایگاه و اهمیت فرزندآوری» گفت: 🔰بحث بر سر نقص زنان نیست و آموزه‌های دینی هم چنین چیزی را تایید نکرده است. اگر عاطفه و انفعال نفسانی بیشتری نسبت به مرد دارد باز فضیلتی برای انجام بهتر و تربیت فرزند است بنابراین اگر با این نگاه وارد تفاوت‌های حقوقی و مسئولیت و تکالیف وارد شویم نگاه تنقیصی به زن از بین خواهد رفت. ⬅️ وقتی به واقعیت در آموزه‌های دینی نگاه می‌کنیم صرفا یک تکلیف و مسئولیت است نه یک حق که از زنان سلب شده باشد لذا ساقط‌شدن شئون ولایی برای زن یعنی رفع یک مسئولیت از دوش آنان طبق مصالح الهی. 🌀آیا فکر کرده‌اید چرا در نگاه معیشت زن و نفقه زن بر دوش مرد است؟ آیا شرع، زن را مالک نمی‌داند یا زن توانایی کسب درآمد ندارد؟ قطعا خیر؛ اسلام از ۱۴۰۰ سال قبل حق مالیکت زن را به رسمیت شناخت و می‌تواند شغل و درآمد داشته باشند ولی باز شریعت دستور می‌دهد نفقه او بر عهده است تا بتواند به مسئولیت برسد. 🌐 متن کامل گزارش 🔉 فایل صوتی 🆔@wfrcacir
📚 زنان، افتاء و مرجعیت 👈این کتاب به بررسی فقهی نقش جنسیت در اجتهاد، افتاء و مرجعیت پرداخته است. اجتهاد به معنای توانایی استنباط احکام است و همه فقها معتقدند که زنان مانند مردان با تحصیل مقدمات اجتهاد، می‌توانند شوند. در مورد افتاء، یعنی صدور فتوا و بیان احکام شرعی، برخی معتقدند که فتاوای زنان نیز می‌تواند حجت و برای دیگران قابل عمل باشد. این دیدگاه با استناد به سیره‌ عقلا بر رجوع غیرمتخصص به متخصص و وجود زنان صاحب فتوا در عصر معصومان و مراجعه مردم به ایشان تقویت می‌شود، بدون اینکه از سوی معصومان منعی برای این کار وجود داشته باشد. 📌در مورد ، که شامل شئون ولایی مانند قضاوت، تصرف در وجوهات شرعیه، عهده‌داری امور سیاسی و اجتماعی و... می‌شود، برخی از فقها معتقدند که مرجعیت به دلیل نیاز به ، مختص مردان است. این دیدگاه بر این اساس است که ولایت، نیاز به دلیل خاص دارد و چنین دلیلی برای زنان در اسلامی وجود ندارد. ⬅️نویسنده با تحلیل مفهومی و تفکیک بین عناوین ، افتاء، ولایت و قضاوت، اثبات می‌کند که جنسیت، نقشی در اجتهاد، افتاء و بیان احکام ندارد و فتوای زنان، هم برای زنان و هم برای مردان معتبر است. البته باید توجه داشت که در فقه اسلامی، تصدی شئون ولایی از سنخ تکلیفند نه حق. یعنی مسئولیت‌هایی که فقیه جامع‌الشرایط لازم است در برابر دیگران متصدی شود که تصدی این امور از عهده زنان برداشته شده است. این محدودیت‌ها بیشتر ناشی از نگاه فقهی به مسئله‌ است، نه توانایی علمی یا فقهی زنان... ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ ▫️برای سفارش این کتاب، کلیک کنید 🆔@wfrcacir
▫️شریعتی در میانه سطر‌های «فاطمه، فاطمه است» حجت‌الاسلام والمسلمین در نشست نقد کتاب «فاطمه فاطمه است»، گفت: 🔻اندیشه شریعتی، پویا و در عین حال جدی و البته قابل است و بر پایه همین ویژگی‌ها است که امروزه در حوزه علوم انسانی ایده بازگشت به شریعتی همچنان اعتبار خود را از دست نداده است. ⬅️ «فاطمه، فاطمه است» را نوشت تا الگویی متفاوت در برابر الگوی مدرنیسم غربی معرفی کند. ایشان معتقد است بحران و این تکانه شدید غربی همه زیرساخت‌های روحی و فکری شرق را درنوردید و ایجاد بحران کرده است. وی معتقد است که در دو گفتمان سنتی و گفتمان مدرن هر کدام به نوعی بحران جنسیت را تشدید می‌کنند. 📌کلیدواژه شریعتی آگاهانه است ولی برداشت وی از این مقاومت، مشارکت در ساخت با سوم است؛ او توضیح می‌دهد به جبر تاریخی، بازگشت به زن گذشته اصلا ممکن نیست و زن را خواهند ساخت لذا چه بهتر که ما نیز مشارکتی در ساخت این زن داشته باشیم؛ مطهری می‌گوید ما زن سوم را نمی‌سازیم بلکه آن را از متن کشف می‌کنیم. 🌐 متن کامل گزارش 🔉 فایل صوتی 🆔@wfrcacir
🔰پذیرش مقاله از اساتید، محققان و دانشجویان 📚 فصلنامه علمی "مطالعات جنسیت و خانواده"، فصلنامه ای با دسترسی باز (به متن مقالات) بوده و پذیرای مقاله‌های پژوهشی در مباحث و همراه با رویکرد اسلامی است. ✍️محورهای موضوعی نشریه عبارتند از: ▫️زن، خانواده و مطالعات کلامی ▫️زن، خانواده و مطالعات فلسفی ▫️زن، خانواده و مطالعات فقهی ▫️زن، خانواده و علوم اجتماعی ▫️زن، خانواده و مطالعات روان‌شناختی ▫️زن، خانواده و علوم سیاسی ▫️زن، خانواده و روابط بین‌الملل ▫️زن، خانواده و مباحث جمعیت شناسی ▫️زن، خانواده و مطالعات حقوقی ▫️زن، خانواده و قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری 📌 برای ارسال مقالات و کسب اطلاعات بیشتر به سایت "فصلنامه مطالعات جنسیت و خانواده" به آدرس https://www.jgfs.ir/ مراجعه نمائید. 🆔@wfrcacir
📌یکی از عوامل مؤثر بر بدن‌مندی بخشی از زنان ایرانی، جریان اقتصاد سرمایه‌داری است. سرکارخانم در نشست «جامعه‌شناسی تاریخ بدن زنانه» مطرح کرد: ⬅️ مباحث مرتبط با بدن، اعم از زنانه و مردانه از دوره افلاطون و ارسطو و سقراط، دغدغه متفکران تا امروز بوده است و در حوزه فلسفه، روان‌شناسی، پزشکی، سلامت، جامعه‌شناسی و حتی اقتصاد و سیاست‌گذاری به آن پرداخته‌اند. 🔘 از اواخر قرن بیستم در دانشگاه‌ها و مراکز علمی مورد توجه قرارگرفته به نام مطالعات بدن. در قرن 21 به بدن به عنوان هویت مستقل پرداخته می‌شود و بدن به یک مؤلفه هویتی مهم تبدیل می­ گردد. 🔻مذهب، سیاست، و هجوم فرهنگی و ... عوامل مهم مداخله‌گر در بحث بدن زن ایرانی است ولی یکی از مهمترین متغیرهای مؤثر، جریان است و دختران دهه ۷۰ به بعد عمدتا بر این باورند که خودشان بدنشان را می‌آفرینند و زیبا می‌کنند و مذهب و سیاست دخالتی در انتخاب آنان ندارد ولی حرف بنده این است که اگر نگاه ژرفی داشته باشیم همچنان ساحت محل اعمال نگاه‌های مردانه و اقتصاد سرمایه‌داری است. 🌐 متن کامل گزارش 🔉 فایل صوتی 🆔@wfrcacir
🔰اگر بخواهیم به هویت انسانی برسیم، باید این حرز و سپر را همیشه همراه داشته باشیم. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد تاجیک در نشست «هویت انسانی در پرتو حجاب فاطمی» گفت: ⬅️ بازنمایی ما از خود در ذهن دیگران و به عبارت دیگر، شخصیتی که از خود در ذهن دیگران شکل می‌دهیم، بخشی‌اش با همین ظواهر وجودی ماست که اسم آن را و تیپ می‌گذاریم. 🔻وقتی به به مثابه شیء نگاه شده و انسانیتش نادیده گرفته می‌شود، باعث می‌شود او در خانه ماندن را ترجیح داده و حضورش را در اجتماع کمرنگ کند. اگر ما می‌خواهیم زنان‌مان حضور بیشتری در داشته باشند، باید به مسئله پوشش بیشتر تأکید کنیم. 👈 حد چقدر است؟ آن قدری است که به شما به عنوان انسان نگاه کنند. وقتی شما را نگاه می‌کنند، شما را به انسانیت نگاه کنند. حجاب، آن است که ما باید برای هویت و شخصیت خودمان دنبال کنیم، نه برای دیگری. ما اگر بخواهیم به هویت انسانی برسیم، باید این حرز و سپر را همیشه همراه داشته باشیم. 🌐 متن کامل گزارش 🔉 فایل صوتی 🆔@wfrcacir
📚دوازدهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی 👈با حضور انتشارات "پژوهشکده زن و خانواده" 💎۲۰درصد یارانه+۲۰درصد تخفیف ناشر 🗓یکم تا یازدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۳ 📌خرید از طریق سایت www.vabf.ir 🆔@wfrcacir