هدایت شده از وحید یامین پور
8.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️
خدا کجاست؟ خدا در چشیدن شیرینی یک توت رسیده، لمس گندمهای بهبار نشسته، نوشیدن یک جرعه آب گوارا و گرم کردن دستهای سرد روی آتش هیزمهای سرخ است.*
خدا در مفاهیم متافیزیک نیست. خدا لابلای استدلالهای فلسفی نیست. خدا را میتوان در متن زندگی پیدا کرد و کنارش نشست. او پیش ماست ولی ما پیش خودمان نیستیم که او را بیابیم. خدای #قرآن خدای فلاسفه نیست، او پیش ماست، "قریب" است. ولی چون ما از خودمان دوریم او را که پیش ما نشسته، نمییابیم. آنگاه که خدا پرده را کنار میزند و خود را در لبخند یک نوزاد یا باریدن باران و جوانه زدن یک شاخهی خشکیده نشان میدهد، چشمان ما بسته است... و گاه باز میشود و در آن گشودگیِ چشمها همهی جهان پر از امید و سرزندگی میشود.
اما اگر بسته بماند...
فرمود نسوا الله فانساهم انفسهم!
این شاید بدترین فرجامی باشد که قرآن برای انسان پیشبینی کرده: "همچون کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را به «خود فراموشی» گرفتار کرد."[حشر/۱۹]
* (مثالهای سوره واقعه برای یافتن خدا)[واقعه/۶۳ تا ۷۱]
#یادگاری
#بشنو_از_نی
🔺️فیلم "طعم گیلاس" اثر زندهیاد عباس کیارستمی
🆔️ @yaminpour
#ستون_حنانه
مثنوی معنوی:
استن حنانه از هجر رسول
ناله میزد همچو ارباب عقول
گفت پیغامبر چه خواهی ای ستون
گفت جانم از فراقت گشت خون
مسندت من بودم از من تاختی
بر سر منبر تو مسند ساختی
خوش به حال ستونی چوبی که غرق محبت حبیب خداوند شد و فراق او را نتوانست تحمل کند.
وای بر دل ما اگر از ستون حنانه کمتر باشد و در هوای محبت محمد و آل محمد به پرواز در نیاید.
خدای دعای خلیلت را در حق دلهای ما مستجاب بگردان:
رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ.
اللهم وفقنا للسعی الی ابوابهم العامره الی یوم الدین و اجعل ارواحنا تحن الی موطئ اقدامهم و نفوسنا تهوی النظر الی مجالسهم و عرصاتهم حتی کاننا نخاطبهم فی حضور اشخاصهم.
خدایا ما را به محبت بهترین بندگانت کرامت بخشیدی. لطفت را در حق ما مستدام بدار.
دیوان شمس:
بنواخت نور مصطفی آن استن حنانه را
کمتر ز چوبی نیستی حنانه شو حنانه شو
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
سعدیا دیگر بنیآدم برادر نیستند
✍ افشین علا
سعدیا دیگر بنیآدم برادر نیستند
جملگی اعضای یک اندام و پیکر نیستند
عضوهای بیشماری را به درد آورده چرخ
عضوهای دیگر، اما یار و یاور نیستند
کودک چشمآبی غرب و سیهچشم عرب
در نگاه غربیان با هم برابر نیستند
شاید اطفالی که اکنون در فلسطین زندهاند
تا رسد شعرم به این مصراع، دیگر نیستند
از نگاه غربیان انگار در مشرقزمین
مادران داغ کودکدیده مادر نیستند
نزد آنانی که میگریند در سوگ سگان
صحنههای قتل انسان گریهآور نیستند
کاش بیبیسی سوال از باربیسازان کند:
این عروسکها که میسوزند دختر نیستند؟
ای نتانیاهو اگر مردی تو با مردان بجنگ
گرچه اسرائیلیان از دم مذکر نیستند
بیمروت! کودکاند اینها نه مردان حماس
خانهاند اینها که شد ویرانه، سنگر نیستند
کودکان هرچند بسیارند در ویرانهها
ساقههای ترد ریحاناند لشکر نیستند
خادمان کعبه سرگرماند در کابارهها؟
یا که اهل جنگ جز با رقص خنجر نیستند؟
بار دیگر خو گرفت این قوم با دخترکشی؟
یا که غیرت داده از کف یا دلاور نیستند؟
پشتهها از کشتهها پیداست، دنیا کور نیست؟
آسمان از ناله پر شد، گوشها کر نیستند؟
تا به کی کودککشی در غزه؟ آیا غربیان
در هراس از انتقام اهل خاور نیستند؟!
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
احسنت بر این #آدم_برفی و
سخن درستش. ✅
آقای آدم برفی با مطالب زیر موافقی؟
اگر ما آدمها به هم رحم نکنیم، دانه های برف و قطرات باران با ما #قهر میکنند و نمیبارند.
اگر ما انقلابیها قلبا برای همه مردم احترام و #کرامت قائل نباشیم و آنها را #اهل_حرم ندانیم، برخی از آنها #دلگیر می شوند و رای نمی دهند.
#حاج_قاسم عزیز گفت:
#انسانیت_حرم_است.
او حقیقتا همه انسانها را اهل حرم بلکه خود حرم میدانست حتی اگر سلیقهشان با او، و ظاهرشان با شریعت، سازگار و موافق نبود.
دیگاه غلط و رفتار خلاف شرع را #نقد میکرد اما صاحبان آن دیدگاه و رفتار را #طرد نمیکرد.
با این نگرش و منش بود که دلهای انسانها را #صید کرد.
اگر مثل او، همه مردم را اهل حرم ببینیم، همه مردم برای حفظ #حرم_جمهوری_اسلامی به پای صندوقهای رای خواهند آمد حتی اگر از فشار ناجوانمردانه دشمنان و عملکرد ضعیف مسوولان ناراضی باشند.
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
⌛️ ۳ روز مانده
🌙 تا شروع ماه مهمانی
ا❁﷽❁ا
📩 « پیامی از یک شئ گم شده»
🍂اول افتادم روی زمین، امید داشتم دست بکشی روی قالی و پیدایم کنی. اما نکردی، انگار اصلا نفهمیدی افتادهام. بعدش منتظر شدم بهم احتیاج پیدا کنی تا بگردی پی ام اما نگشتی. کم کم داشتم عادت میکردم، داشتم جزئی از قالی میشدم که پایی آمد و شوتم کرد کنج دیوار، منتظر شدم تا وقتش برسد.
خانهتکانیها موقع پیدا شدنها ست.
میشود امید داشت حتی اگر جای پرتی مثل کنج دیوار باشی.
وقت هست هنوز...
🍃«اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ»
پیامی از یک شئ گم شده: پیدایم کن
✍️#زینب_سنجارون
🔰مجموعه ادبی روایتخانه🔰
○● @revayat_khane ●○
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم
امروز به شکل اتفافی با #احمد_یوسفزاده آشنا شدم و شخصیت و احوال وی را پسندیدم. چند وقت پیش نیز #حبیب_احمدزاده را کشف کردم. او هم شخصیت و احوالی بسیار خوش دارد. احوالشان، مرا را به یاد آدمهای دوست داشتنی مانند #شهید_آوینی و #حاج_قاسم می اندازند.
کلیت نگاهشان به مسائل فرهنگی اجتماعی را می پسندم؛ البته با کمی اختلاف در برخی جزئیات.
احمد یوسف زاده از رزمندگان دوران دفاع مقدس است که حدود هشت سالی در اسارت نیروهای بعثی بود. وی یکی از آن بیست و سه نفری است که خود به نوشتن کتابی درباره آنها پرداخته و بعدها فیلم سینمایی #آن_بیست_و_سه_نفر نیز با اقتباس از همان کتاب ساخته شد.
آقای یوسف زاده از ابتدای ماه رمضان در کانال تلگرامی خود، روزانه نامه هایی را خطاب به خداوند منتشر می کند. در این نامه ها خود را #احمدک می خواند که برگرفته از نام وی به زبان محلی است.
یکی از نامه های احمدک به خدا را با اندکی ویرایش در یادداشت بعدی تقدیم می کنم.
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم
#نامه_به_خدا
✍️ احمد یوسف زاده
سلام ای خدای مهربان
بدون اینکه بخواهم خودم را لوس کنم میخواستم احساسم را راجع به ماه رمضان بنویسم. خدایا من دیروز عصر رفته بودم نان بگیرم توی راه یک خانم بلیز شلواری دیدم که موهایش را ول کرده بود روی شانه هایش و داشت تلفنی با یکی حرف می زد. آخرهای صحبتش از کنار من رد شد شنیدم که داشت به یک نفر آن طرف خط می گفت «التماس دعا. حتما فراموشم نکنی ها»
من با خودم فکر کردم که این بنده های شما چقدر دوستتان دارند و چقدر به نگاه شما امیدوارند و بعد کلی #غبطه خوردم به حال آن خانم. بعد همینطور داشتم فکر می کردم که مثلاً چطور است که این خواهرمان با اینکه شما را دوست دارد و به نظر لطف تان دل بسته با این حال به توصیه شما در باره #حجاب عمل نمیکند!. همینطور فکر کردم فکر کردم یک دفعه یک چیزی به نظرم آمد که الان به شما هم می گویم.
فکر کردم که این خواهرمان لابد تصور وحشتناکی از برخی مردها که مریض هستند ندارد. یعنی به همه مردها یک جوری اعتماد دارد که نگاه و دل هیچ کدام شان مریض نیست، بعد یادم آمد که شما هم در قرآن گفته اید که حجابتان را رعایت کنید تا مورد اذیت و آزار آدم های #مریض قرار نگیرید. حالا لابد این بنده خدا هیچ احساس خطری از ناحیه مردم مریض اطرافش نمی کند که موهایش را ریخته بیرون.
بعد توی ذهنم به آن خواهر که از من دور شده بود گفتم ممنون که فکر نمیکنی ما مردها قلبمان مریض است. بعد دوباره همان توی ذهنم گفتم ولی خواهر جان واقعیت اینست که آدم مریض هم داریم ها!
بعد یادم آمد که پریروز با آقای حسنی که دفتر مشاوره روانشناسی دارد صحبت می کردم و او در باره مردان بیمار یک حرف های می زد که من از زندگی سیر شدم!
خلاصه اینکه ای خدای مهربان، حالا که بحث حجاب خواهران و دختران مان به مسئله مهم کشور تبدیل شده و دیروز هم عده ای از برادران و خواهران با حجابمان ... رفته اند جلو نهاد ریاست جمهوری و بر علیه خواهران بی حجاب مان شعار داده اند و پلیس هم متاسفانه زده سر و کله ایشان را شکسته، من از شما التماس می کنم یکی از این دو کار را برای ما انجام بدهید:
یا به دل زن های مخالف حجاب بیندازید که با رضایت خاطر، حجابشان را رعایت کنند؛
یا چشم و قلب همه مردان ما را سالم و پاکیزه بدار؛
که دیگر این برادرمان جلالی نماینده مردم شریف رفسنجان مجبور نشود فتوای عکسبرداری از زن و دختر مردم صادر بنمایند.
در پایان خداوندا میخواستم راجع به ماه عزیز رمضان صحبت کنم که بحث به اینجا کشید. حالا فردا صبح اگر شما بخواهید.
امیدوارم به همین زودی زود
دورت بگردم
احمدک
سوم رمضان ۱۴۰۲ خورشیدی
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم
#حکمت_وجوب_حجاب
در باب چرایی ضرورت حجاب بانوان، ادله مختلفی ارائه می شود. یکی از ادله رایج، حفظ مردان از گناه است؛ بانوان باید حجاب خود را رعایت کنند تا مردان به گناه نیفتند. اما قرآن کریم برای اقناع بانوان به رعایت حجاب نگاهی متفاوت را بر می گزیند:
سوره احزاب، آیه 59:
یـایها النبی قل لازوجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلـبیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین و کان الله غفورا رحیمـا.
در این آیه به بانوان سفارش می شود علاوه بر لباس عادی پوششی رویین شبیه چادر داشته باشند و آن را به خود نزدیک کنند (آن را رها نگذارند) تا جایگاه شریف و احترام و وقار و شکوه و والایی آنها در جامعه آشکار گردد. در این صورت کسانی که نجابت و سلامت اخلاق ندارند و به دنبال زنانی هم سنخ با خود می گردند به آنها نزدیک نشده و آنها را مورد اذیت قرار نخواهند داد.
البته ممکن است انسانهایی که دارای قلب مریض هستند باز هم به خود اجازه دهند بانوان شریف و نجیب و پوشیده را بدون رضایت آنها و به شکل مخفیانه و یک طرفه مورد آزار قرار دهند. در این موارد علاوه بر پوششی که نشان دهنده شخصیت و جایگاه والای اجتماعی زن باشد عامل دیگری نیز لازم است.
بانوان علاوه بر پوشش بدن باید نحوه راه رفتن و نشست و برخاست و لحن سخن گفتن شان نیز دارای حجاب باشد تا قلبهای مریض جرأت نکنند به حریم آنها نزدیک شوند. صاحبان قلبهای مریض اگر احساس کنند بانوان پوشیده، انسانهایی نرم خو و ناتوان در دفاع از خود هستند به خود جرأت خواهند داد به آنها نزدیک شوند. پس بانوان باید یاد بگیرند از #نرمش_در_گفتار و لطافت زنانه در رفتار با نامحرم بپرهیزند تا صاحبان قلبهای مریض به طمع نیفتند.
سوره احزاب، آیه 32:
فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ.
در کلام امیرالمومنین ع نیز تکبر زن در خارج از خانه امری ممدوح شمرده شده است. توضیح این مطلب در بیان رهبر انقلاب چنین است:
کبر از همهی انسانها مذموم است، مگر از زنان در مقابل مردان نامحرم! زن باید در مقابل مرد نامحرم متکبر باشد. «فلا تخضعن بالقول»؛ در حرف زدن مقابل مرد نباید حالت خضوع داشته باشد. این، برای حفظ کرامت زن است.
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
رحلت حضرت خدیجه را به وارث انبیاء و اوصیاء تسلیت میگویم.
خدایا ما را از دوست داران ایشان قرار بده.
خدایا محبتی از مادر مومنان در قلب ما قرار بده که ما را به ایشان ملحق کند.🤲
7.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله خامنه ای:
حضرت خدیجه(س) حقیقتاً مظلوم و غریب هستند.
شرف همسر پیغمبر بودن در مورد حضرت خدیجه(س) یک ارزش مضاعف است؛
زیرا دیگر همسران پیامبر در ده سال مدینه که همراه عزت و احترام بود، همسر پیغمبر شدند؛
اما حضرت خدیجه(س) دوران رنج و سختی پیغمبر را با ایشان همراهی و تحمل کردند..
این که حضرت خدیجه(س) اولین زنی هستند که بلافاصله پس از بعثت به پیغمبر ایمان آوردند، یک امتیاز بزرگ برای ایشان به شمار می آید.
ایشان با آن فطرت پاک، حقانیت بعثت پیامبر را بلافاصله فهمیدند؛ و قلب مبارکشان مجذوب شد و ایمان آوردند و تا آخر عمر پای این ایمان ایستادند.
این که انسان از یک زندگی راحت خارج شود و همه ثروتش را در راه اسلام مصرف کند کار کمی نیست.
به خصوص آن که بعد از ایثار مال خود، دچار سختی ها و مشکلات طاقت فرسایی شدند که یکی از آنها مسأله شعب ابی طالب بود.
در آن سه سال با آن که حضرت خدیجه(س) سختی های بسیاری را متحمل شدند، اما ایمان خود را محکم نگه داشتند.
درباره حضرت خدیجه(س) می گویند که ایشان مادر یازده امام هستند؛
اما در واقع باید گفت که ایشان مادر دوازده امام هستند
زیرا حضرت علی(ع) سالها تحت سرپرستی ایشان قرار داشتند. و از این جهت حضرت خدیجه(س) مادر امیرالمؤمنین(ع) هم بودند.
@TheFirstLady
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم
#همدلی_اجتماعی
مسأله همدلی اجتماعی، خیلی مظلوم است. همه ما بیشترین دلخوری را از نفرت پراکنی و بد اخلاقی در فضای اجتماعی فرهنگی و سیاسی داریم اما خودمان نیز گاهی به آن دامن می زنیم.
گمانم آن است که بسیاری از مخاطبان رهبر انقلاب این بخش از سخنان ایشان در دیدار اول فروردین 1403را ندیده یا نشنیده اند یا بدون توجه از کنار آن گذشته اند.
علی القاعده، تلاش پیگیرانه برای تحقق همدلی اجتماعی را باید از ارادتمندان رهبر انقلاب بیشتر از دیگران انتظار داشت.
آیه الله خامنه ای:
نکته بعدی در باب منافع ملّی، مسئله اتّحاد دلهای مردم است؛ اتّحاد عزمها و ارادههای مردم است. ما در این زمینه متأسّفانه مشکلاتی داریم، عقبافتادگیهایی داریم.
ارتباط و #همدلی_اجتماعی خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملّیمان اختلال ایجاد میکنیم. همه ما در این غفلت شریکیم؛ همه ما وظیفه داریم که وحدت ملّی را، اتّحاد مردم را، اتّحاد مردم و مسئولین را حفظ کنیم؛ روزبهروز آن را تقویت کنیم.
این #سیاست_قطعی_نظام جمهوری اسلامی از روز اوّل بوده است. امام بزرگوار از روز اوّل روی یکی از چیزهایی که همیشه تکیه میکرد، مسئله «اتّحاد» بود. بعضیها با یکدیگر سر مسائل جناحی، مسائل سیاسی اختلاف پیدا میکردند، امام (رضوان الله علیه) به اینها نهیب میزد و میگفت: «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید».
#اختلاف_فکری، اختلاف سلیقه، اختلاف سیاسی در یک کشور یک امر طبیعی است، امّا #نفرتپراکنی غیر از اینها است. خب یک نظری شما دارید، یک نظری دیگری دارد، اینها با همدیگر یکسان نیست، اشکالی هم ندارد، امّا این نباید موجب نفرتپراکنی بشود، نباید افراد را از یکدیگر متنفّر بکند، دشمنِ یکدیگر بکند، اجازه بدهد که هر کدام علیه یکدیگر، علیه آن دیگری، به هر وسیلهای که ممکن است، موجب #اهانت و #آزار و مانند اینها بشوند؛ احیاناً با افترا و دروغ و مانند این چیزها هم همراه بشود که خب این خیلی مشکل است.
به نظر من رقابتهای داخلی به جای خودش محفوظ ــ البتّه در داخل کشور در زمینه مسائل گوناگون سیاسی و غیره، رقابتهایی وجود دارد، این به جای خود محفوظ ــ امّا همه باید با هم باشند، همراه باشند. در یک خانواده ممکن است دو برادر با هم دو سلیقه مختلف داشته باشند امّا برادریشان از بین نمیرود؛ کار به دشنام و دروغ و اهانت و مانند اینها نباید بکشد؛ این را همه باید مراقبت کنند. این هم مسئله اساسی و مهمّی است.
تأکید میکنم و توصیه میکنم به جوانهای عزیزمان که سعی کنند در داخل جامعه نفرتپراکنی انجام نگیرد. خب اختلاف سلیقهای وجود دارد، اشکالی هم ندارد امّا همه با هم برادروار در کنار هم، روی مسائل کلّی جامعه و در مقابله و مواجهه با مخالفین کشور، مخالفین جمهوری اسلامی، مخالفین ملّت ایران، یکسان بِایستند و حرکت کنند.
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
پناهیان.mp3
1.65M
بسم الله الرحمن الرحیم
#ربط_حجاب_با_مهرورزی
شنیدن سخنان حجه الاسلام پناهیان برای همه کسانی که دغدغه عفاف و حجاب و امر به معروف دارند ضروری است. کسانی که فهم صحیحی از رابطه #محبت با #امر_به_معروف ندارند توفیقی در این زمینه نخواهند داشت.
داشتن غیرت دینی کافی نیست. در کنار #ٌغیرت نسبت به احکام الهی باید با بندگان خدا نیز #لینت و نرمی و محبت داشت.
✅https://eitaa.com/yad_dashtha