eitaa logo
یادداشتها
537 دنبال‌کننده
52 عکس
46 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشتها
#قصابان_غاصب برخی هم وطنان که از جمهوری اسلامی دلگیرند، به خاطر حمایت نظام از مردم غزه و از سر لجاج
برخی از عزیزان هنوز درباره اصل عملیات طوفان الاقصی، زمان آن یا برخی اقدامات نیروهای حماس در جریان عملیات یا انگیزه های انجام آن، ابهام یا دارند. بخشی از این عزیزان، انگیزه برخی حامیان فلسطین و مخالفان اسرائیل را صادقانه نمی دانند. این بزرگواران، حمایت جمهوری اسلامی از مردم فلسطین و حماس و محکوم کردن ظلم صهیونیستها را با سیاستهای فرهنگی نظام در داخل کشور متعارض می دانند. برخی از این بزرگواران گمان می کنند محکوم کردن جنایات اسرائیل، به معنای تأیید و است. برای این بزرگواران احترام قائلم و این ابهامها را قابل گفتگو می دانم. اما هیچ کدام اینها مجوز نادیده گرفتن جنایات اسرائیل در غزه و سکوت در برابر آن نیست. انسانیت و شرافت حکم می کند که بر سر فریاد بزنیم و با سکوتمان در جنایات آنها شریک نشویم. مخاطب اصلی ام در انتشار یادداشت و سخنان این دوستان بزرگوار بودند بدان امید که به فرونشاندن غبار تردید و ابهامشان کمک شود. https://eitaa.com/yad_dashtha
شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ اصفهان پل بزرگمهر حضور همشهریان اصفهانی برای برائت از https://eitaa.com/yad_dashtha
به نیابت از همه کسانی که دوست داشتند اینجا باشند و از ظلم و ظالم تبری بجویند اینجا هستیم.
مردم فلسطین در دو میدان با اشغالگران صهیونیست می جنگند: جنگ و جنگ اسرائیل بدون پشتوانه که مهارتی بی نظیر در عوض کردن جای ظالم و مظلوم دارد نمی توانست این چنین به کودک کشی بپردازد. مردم فلسطین پیش از آنکه در جنگ نظامی طعم نسل کشی را بچشند توسط این امپراطوری فریب، قربانی شده اند. قدرت اصلی دشمنان بشریت، در رسانه های آنهاست و این روزها در روایت این امپراطوری رخنه افتاده و فرصتی فراهم شده تا انسانها با حقیقت پنهان انسان نماهای دشمن انسان، آشنا شوند. ما در این جنگ رسانه ای چه می کنیم؟ این بخش از یادداشت درباره نسل کشی در نمونه یک کار رسانه ای تمیز با زبان جهانی است که برای همه انسانها با همه فرهنگها قابل فهم است. چقدر این معنادار است. 🔸🔸🔸🔸 ✍️ رضا کیانیان این عکس در سال (۱۹۴۷ م/۱۳۲۵ ش) در بندر حیفا واقع در شمال فلسطین گرفته شده است. در این عکس ۴۵۰۰ اخراجی یهودی پناهنده به خاکِ فلسطین، با پارچه‌نوشتی که بر روی عرشه کشتی نصب شده: «آلمان‌ خانه و آشیانه ما را نابود کرد، خواهشمندیم شما فلسطینیان، امید ما را نابود نکنید.» و فلسطینیان پناه شان دادند. حالا و پس از ۷۶ سال از تاریخ این عکس، همین منکر وجودِ سرزمین فلسطین شده و با غصب و تجاوز، کودک کشی، اِشغال و لشکرکشی، بدترین جبران‌ها را در حق خود در سرزمین قدس انجام می‌دهند..! https://eitaa.com/yad_dashtha
دیروز در خدمت یکی از آشنایان دوست داشتنی بودم. از ایشان چیزهای زیادی یاد گرفته ام. از من پرسیدند: چند روز پیش برای دفاع از کودکان غزه روی پل بزرگمهر جمع شدید. آیا تاکنون برای حل بحران آب اصفهان و تقسیم عادلانه آب کاری کرده اید؟ چرا دوستانی که دغدغه انقلاب و دین دارند در این زمینه اقدامی جدی نمی کنند؟ پرسش ایشان برایم تکان‌دهنده بود. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید مهدی مرتضوی بسیج اگر فقط به ارزش‌های دینی و انقلابی بپردازد اعتماد بخشهای انقلابی و متدین جامعه را جلب می‌کند اما نمی‌تواند اعتماد بخشهای دیگر جامعه را به دست آورد. بسیج اگر بتواند دغدغه های بخش‌های دیگر جامعه را شناسایی کند و به آنها نیز بپردازد خواهد توانست در دل همه مردم ایران جا باز کرده و به عنصری مهم از ایرانیان تبدیل شود. https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#اعتمادآفرینی_بسیج ✍️ سید مهدی مرتضوی بسیج اگر فقط به ارزش‌های دینی و انقلابی بپردازد اعتماد بخشها
برای مثال و دو دغدغه اصلی مردم هستند. اساتید و دانشجویان بسیجی این شهر اگر به شکل جدی و نه تشریفاتی به این مسائل بپردازند و پرچمدار حل آنها شوند، محبوب مردم شهر خواهند شد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#بحران_آب_اصفهان دیروز در خدمت یکی از آشنایان دوست داشتنی بودم. از ایشان چیزهای زیادی یاد گرفته ام
یادداشت یکی از دوستان مخاطب کانال که درباره یادداشت نوشته و ارسال کرده‌اند: مطلبی در کانال یادداشت ها ارسال کردین که برای من هم در امور مختلف از سال ها پیش ( زمان دانشجویی) قابل تامل و مورد علاقه بوده. بنده چند مورد همیشه دغدغه ذهنی داشتم: ✅ اولا شیوه صحیح اعتراض مدنی و مطالبه گری در اسلام چطور تعریف شده و آیا در کشور ما برای این مطالبه گری ها شرایط فراهم هست یا خیر ؟ ✅ اگر بنده و دوستانم الآن بخواهیم در مورد یک امری مثلا عدم عدالت معیشتی بین دستگاه های دولتی در شرایط برابر یا حتی مقایسه ای از نظر حجم کار (مثل حجم کار بنده در اداره ای با وسعت بالا و مخاطبینی یه اندازه استان سمنان یا یک کارمند جهاد کشاورزی ) اعتراض کاملا مسالمت آمیز بکنم باید چطور انجامش بدم که ضد انقلاب سوء استفاده نکند؟ اصلا کجا باید برم؟ از کجا شروع کنم ؟ از کجا مجوز بگیرم ؟ و ... اگر اعتراضی با دوندگی های فراوان انجام بگیرد (مثل اقدام کشاورزان چند سال پیش کنار ۳۳ پل ) پلیس و نیروهای امنیتی چقدر حواس جمع هستند که اگر حاشیه ای درست شد تر و خشک قاطی نشوند به نظر حقیر در سال های پس از انقلاب به هر دلیلی نه در آموزش و پرورش ، نه در دانشگاه ، نه در صداسیما و نه در هیچ جای دیگه ای نه شیوه مطالبه گری صحیح رو به ما آموزش دادند و نه برای اینکار وقتی گذاشته شده ، هر چند که فکر می‌کنم بسیاری از مسئولین نه چندان انقلابی اصلا مخالف مطالبه گری مردم هستند. لذا همیشه اعتراض مردم نسبت به وضع موجود منحرف شده. مگر تجمع هایی که هدفمند برگزار شده مثل دفاع از مردم مظلوم فلسطین ، یا عفاف و حجاب و ... که البته باید باشه
یادداشتها
یادداشت یکی از دوستان مخاطب کانال که درباره یادداشت #بحران_آب_اصفهان نوشته و ارسال کرده‌اند: مطلبی
پاسخ به این دوست عزیز: دغدغه شما قابل درک است. معمولا مطالبه گری دوستان مذهبی و انقلابی به ارزش‌ها و آرمان‌های خاص دینی و انقلابی محدود می‌شود. اگر اقشار مختلف بسیجی پرچمدار مطالبات مردم عادی شوند، بسیاری از مشکلاتی که فرموده‌اید پیش نخواهد آمد. به شرط آنکه دوستان بسیجی گرفتار حواشی سیاسی و جناحی نشده و اجازه ندهند زمینه متهم شدن آنها به سیاست ورزی های جناحی فراهم شود. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
مصرعی بود در این بیت ولی سوخته است... مصرع: یک نیمه در بیت: خانه ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifarhttps://eitaa.com/yad_dashtha
"شیفت" و سرمایه اجتماعی بحران‌زده! ✍ سید مهدی مرتضوی اعتماد مردم به نظام، دلبستگی آنها به وطن، پیوند عاطفی آنها با یکدیگر، وحدت دلها با یکدیگر، امید به آینده، افتخار به شخصیت‌های ملی، احساس تعلق به زبان، فرهنگ و آیین، رضایت از زندگی در این کشور و نظام از جمله مولفه‌هایی هستند که میزان کشور و نظام بر اساس آنها سنجیده می‌شود. کاهش سرمایه اجتماعی و انسجام عاطفی بزرگترین خطر برای نظام است. کسانی که از این امر غفلت می‌کنند نادانسته در حال ضربه زدن به نظام هستند. بر اساس ابتکار شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری () ایران به عنوان یک واحد در کنار کشورهای دیگر لحاظ شده و تلاش می‌شود جایگاه ایران در بازار تولید و تجارت جهان و سهم کشور از زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی ارتقاء یابد. به نظر می‌رسد ابتکار "شیفت" اساساً دارای نگاه است. می‌توان "شیفت" را در سطح (داخل کشور) نیز اجرا کرد. یعنی هر کدام از شهرها و روستاها و مناطقی که داخل کشور هستند را به عنوان یک واحد در نظر گرفت و جایگاه آن را در بازار تولید و تجارت کشور و سهمش از زنجیره ارزش ملی را ارتقاء بخشید. منحصر کردن ابتکار "شیفت" در اندازه بین‌المللی و رها کردن شبکه فرآوری و ترابری داخل کشور، می‌تواند به تعمیق بی‌عدالتی بین مناطق مختلف کشور بینجامد. ظرفیت و توانمندی برخی مناطق معمولاً بیشتر به چشم می‌آید و این توانمندی‌ها در شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری بین‌المللی فرصت رشد بیشتر پیدا می‌کنند، اما مناطقی که ظرفیت و توانمندی کمتری دارند ممکن است فرصت حضور در این شبکه را نیافته و از مواهب آن محروم شوند. جاماندن برخی مناطق از ابتکار "شیفت" و گسترش بی‌عدالتی ناشی از آن موجب می‌شود برخی مناطق کشور احساس کنند مورد بی‌توجهی نظام قرار گرفته‌اند و همین امر به کاهش سرمایه اجتماعی کشور و نظام که مهمترین رکن است می‌انجامد. اجرای "شیفت" در سطح ملی و بین‌المللی به شکل توأمان، به پیشرفت متوازن همه کشور و بسط عدالت کمک کرده و زمینه تقویت سرمایه اجتماعی ملی را فراهم می‌کند. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404https://eitaa.com/yad_dashtha
32.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای آشنایی بیشتر با ابتکار راهبردی پیشنهاد می کنم سخنان دوست عزیزم آقای دکتر را بشنوید و به کانال ایشان سر بزنید. 🌺🌺 شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) 🌺🌺 کلان‌راهبرد شکوفایی اقتصادی عدالت‌محور و پایدار ایران فیلم ارائه‌ پیشنهاد در دیدار نخبگان با رهبر معظم انقلاب (۲۷ مهر ۱۴۰۱) و دستور ایشان جهت طراحی شیفت... لینک فیلم با حجم کمتر: www.aparat.com/v/t563b کانال شیفت در ایتا: eitaa.com/inpt1404
چند شب پیش به طور اتفاقی در جلسه ای شعر ویکتور هوگو درباره پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را شنیدم. شگفت زده شدم. آن را به شما هم تقدیم می کنم.
از بزرگترین شاعران و نویسندگان فرانسوی قرن 18 مجموعه اشعاری سروده با عنوان . یکی از اشعار بزرگ این مجموعه نام دارد که درباره آخرین پیامبر خدا سروده شده است. ارادت ویکتور هوگو نسبت به ص در این شعر هویداست. و از بزرگان ادبیات روسیه و نیز از شخصیتهای مشهوری هستند که به پیامبر خدا ص عرض ارادت کرده اند. بر خلاف بسیاری از اروپایی که نگاه مثبتی به اسلام و قرآن و پیامبر گرامی نداشتند بزرگان ادبیات اروپا در مقابل خاتم پیامبران و قرآن کریم نگاهی مهر آمیز و دوستانه داشته اند. برای مطالعه توضیحات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: https://ketab.ir/News/28584 https://eitaa.com/yad_dashtha
از بزرگترین شاعران و نویسندگان فرانسوی قرن 18 مجموعه اشعاری سروده با عنوان . یکی از اشعار بزرگ این مجموعه نام دارد که درباره آخرین پیامبر خدا سروده شده است. ارادت ویکتور هوگو نسبت به ص در این شعر هویداست. کتاب سال نهم هجرت با ترجمه ویدا رامین توسط انتشارات باغ آبی منتشر شده است. بخشی از شعر هوگو: آن‌چنان با وقار و شکوهمند بود که به ملامت کسی بر نمی‌خاست چون در کوچه‌ها قدم می‌زد رهگذران از هر سو سلامش می‌گفتند و او، به مهربانی، پاسخ می‌داد هنوز در محاسن سیاهش بیست تار موی سپید نبود پیشانی اش فراخ و گونه هایش اندکی برآمده بود ابروهای باریکی داشت با نگاهی نافذ و گردنی کشیده همواره حال نیایش داشت غذایش اندک بود و گاه از گرسنگی، سنگ بر شکم می‌بست گوسفندانش را خود می‌دوشید چون مردمان فرودست، بر زمین می‌نشست و لباس‌هایش را وصله می‌زد با آن که دیگر جوان نبود بیش‌تر روزها را روزه داشت، چنان که ماه‌های رمضان را شصت و سه ساله بود که ناگهان، تبی در تنش راه یافت قرآن را که خود از سوی پروردگار برای مردم آورده بود سراسر بازخواند. آن‌گاه، پرچم اسلام را به پرچم‌دارش سپرد و گفت: این آخرین سپیده‌دم زندگی من است خدایی جز خدای یگانه نیست، در راهش تلاش کن! وقت نماز که رسید، عزم مسجد کرد به علی تکیه داده بود و پیشاپیش مردم حرکت می‌کرد در حالی که پرچم مقدس، در باد، برافراشته بود چون به مسجد رسیدند با تنی لرزان و رنگی پریده، روی به مردم کرد و گفت: ای مردم! هم‌چنان که روز روشن، به شبی تار پایان می‌گیرد زندگی آدمی‌زادگان را نیز، سرانجامی چون مرگ در پی است ما همه، از خاک فانی و بی‌مقداریم و تنها خداست که باقی و یکتاست ای مردم، اگر خداوند اراده نمی‌كرد، من آدمی كور و جاهل بیش نبودم. بزرگی به گلایه گفت: ای فرستاده‌ خداوند چون به دعوت مردم برخاستی همگان پیامت را به گوش جان شنیدند و به راستی کلامت ایمان آوردند روزی که پا به عرصه‌ هستی گذاشتی ستاره‌ای در آسمان پدیدار شد و سه کنگره‌ کاخ کسرا فرو ریخت... پیامبر که در سکوت، نفس تازه کرده بود دنباله‌ سخن خویش گرفت و گفت: با این همه، زمان رفتن فرارسیده است. همهمه‌ای در میان مردم درگرفت و پیامبر ادامه داد: ای مردم، گوش بسپارید اگر یکی از شما را سخنی ناپسند گفته‌ام پیش از آن‌که از میانتان بروم، برخیزد و در حضور همگان آن را به من بازگرداند اگر کسی را به ناحق، ضربتی زده‌ام بیاید و با این چوب مرا قصاص کند! در اندیشه‌ چیزی بود که ناگهان متفکرانه زبان به نجوا گشود: من، کلامی از زبان خداوندم خاکسترم، چونان انسان و آتشم، همانند پیامبران گرمازا و روشنی‌بخش مقدمه‌ من بود چون سپیده‌دمان، که آفتاب را با خود دارد پسر مریم، آرام بود و کلامی خوش داشت چون کودکان من اما، نیرویی بودم که نور ناتمام را کامل کردم دریغا که حسودان، نفرتشان را نثارم کردند ولی من، چون در راستی و درستی ریشه داشتم با ایشان به مبارزه برخاستم اما نه با خشم؛ که از سر تنها بودم هنوز هم تنها هستم برهنه و زخم‌خورده و این را دوست‌تر دارم به آن‌ها اجازه داده می‌شد که مرا بکوبند درحالی که خورشید در دست راست و ماه در دست چپم بود سخت بر من تاختند، اما نهایتا باختند و من گامی پس ننهادم ایمان بیاورید، شب زنده داری کنید خداپرست و خداترس باشید حاشا پشت دیواری بمانید که بهشت را از پرتگاه جهنم جدا می‌کند در حال سجده دعا کنید که همه‌ اعضایتان زمین را لمس کند بادا که دوزخ، شما را در راز مقدرش به آتش نسوزد که هرکه پیشانی به خاک بساید آسمان او را آبی گوارا می‌گشاید چشمان مهربان مردم با نگاهی چون نگاه کبوتر مردی را به گریه می‌نگریستند که عمری تکیه‌گاهشان بود شب‌هنگام فرشته‌ مرگ، بر درگاه خانه آمد و اجازه‌ ورود خواست پیامبر رخصت داد پیک خدا که داخل شد حاضران دیدند که برقی شگفت در نگاه پیامبر درخشیدن گرفت همانند نوری که روز میلاد در چشم‌هایش داشت ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
ده آذر سالگرد شهادت آیه الله سید حسن است. یادداشت زیر به یکی از ویژگی های اخلاقی ایشان اشاره می کند که می تواند برای همه ما در تعامل با کسانی که با آنها اختلاف نظری یا عملی داریم درس آموز باشد. با عقیده وثوق‌ مخالفم، نه با خودش ✍️ سعيد رسولي آیت‌الله مدرس، روحانی شجاع، متدین و مبارز است که علاوه بر التزام بر یکی بودن دین و سیاست، شجاعت و صراحت لهجه معروف خود، ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی بسیار ممتازی داشته است. مناسب است به یک واقعه تاریخی بسیار جالب که ابعادی از شخصیت شهید مدرس را آشکار می‌سازد رجوع کنیم. ماجرا مربوط به جریان مذاکرات مجلس در مورخ 29 شهریور 1305 مجلس شورای ملی است. در آن زمان مرحوم فروغی به عنوان رئیس‌الوزرا در حکومت نوپای پهلوی انتخاب شده بود و در حال تلاش برای اخذ رأی اعتماد کابینه خود از مجلس شورای ملی بود. پرمناقشه‌ترین بحث مربوط به معرفی به عنوان وزیر عدلیه بود. وثوق‌الدوله نقش بسیار محوری در پیگیری معروف 1919 داشت و امضا کننده مخفی آن قرارداد بود. بر طبق قرارداد 1919 عملاً اداره امور ایران در اختیار امپراتوری انگلیس قرار می‌گرفت. قرارداد فوق به دلیل مخالفت‌ها و افشاگری‌های گسترده هیچ‌گاه به نتیجه نرسید، اما این موضوع بدنامی قابل توجهی برای عوامل آن به ویژه وثوق‌الدوله به بار آورد. همین امر در کنار موارد دیگری در عملکرد قبلی وثوق‌الدوله، باعث مخالفت با معرفی وی به عنوان وزیر عدلیه گردید. مرحوم دکتر به عنوان رهبر مخالفین معتقد بود که وثوق‌الدوله به عنوان امضا کننده قرارداد 1919 به مملکت است و دیگر صلاحیت تصدی مقامات کشوری را ندارد. لذا در نطق خود در جلسه مورخ 29 شهریور 1305 با ذکر دلایل و استنادات خود به شدت با معرفی وثوق‌الدوله مخالفت کرد که البته این مهم نشانگر روحیه وطن پرستی و عرق میهنی مرحوم دکتر مصدق است. اما در این میان واکنش شهید مدرس بسیار قابل توجه است. شهید مدرس از شاخص‌ترین مخالفان قرارداد 1919 و عملکرد وثوق‌الدوله در مقطع پیگیری قرارداد بود و به مخالفت به انگلیس شهره بود. اما در آن جلسه مجلس شورای ملی به حمایت و دفاع از وثوق‌الدوله پرداخت و همگان را به تعجب واداشت. مرحوم مدرس در دفاع خود از وثوق‌الدوله بیان داشت که من جزو بزرگ‌ترین مخالفان قرارداد 1919 بودم و با موافقان قرارداد (از جمله وثوق‌الدوله) جنگیدم و آن‌ها از میدان به در کردم. اما آن جنگ یک جنگ سیاسی بود. یک اختلاف نظر سیاسی بود؛ من معتقد بودم که این قرارداد درستی نیست. این نظر من بود، اما یک عده (مثل وثوق‌الدوله) معتقد بودند این قرارداد به نفع مملکت است. معتقد بودند قرارداد مطابق مقتضیات وقت است. ما نمی‌توانیم بگوییم طرف مقابل خیانت کرده؟ خطا و اشتباه کرده؟ یا مقصر بوده است؟ من نمی‌دانم. این کار محکمه است. دادگاه باید این مسائل را با استماع ادله طرفین تشخیص دهد و وقتی تشخیص داد که تقصیری بوده است مجازات تعیین کند. خدا می‌داند وقتی وثوق‌الدوله رفت به فرنگ یکبار هم اسمش را به بدی نبردم. جان کلام مرحوم مدرس این بود که وثوق‌الدوله عقیده داشته است که قرارداد 1919 به نفع مملکت است، اعتقادش این بوده، این که به معنی خیانت نیست. اما من با عقیده او مخالف بودم. ما اختلاف سیاسی و عقیده داشتیم، به خاطر نمی‌شود کسی را متهم به کرد. هر چند به شدت با او مخالفم اما در جایگاهی نیستم که او را به خیانت متهم کنم. این است اخلاق سیاسی کسی که سیاست را عین دیانت می‌داند. رهبر انقلاب هم در ماجرای توافق هسته‌ای همین منش را داشتند. در حالی که در مجموع به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نبودند، اما هرگز تیم مذاکره کننده را متهم نکردند و بارها آنان را امین، شجاع و غیور، متعهد و ... نامیدند. در حقیقت رهبر انقلاب شاید با اصل مذاکرات مخالفت داشتند اما اصرار دولت بر مذاکرات را نه نشانه خیانت دولت بلکه نشانگر اختلاف نظر سیاسی می‌دانستند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم سالها پیش، در یک مجتمع صنعتی، به دلیل نادیده گرفته شدن احترام و کرامت کارکنان از سوی جمعی از مدیران، نارضایتی شدید و نداشتن انگیزه در بین کارکنان موج می زد. برخوردهای سلیقه ای و نادرست به بهانه اجرای قانون، و گاهی به اسم دین و انقلاب موجب و تحقیر بسیاری از کارکنان و متخصصین شده بود. جمعی از کارکنان از این مجتمع جدا شده و تعدادی نیز با توجه به فضای روانی موجود، در فکر تغییر شغل و رفتن از آنجا بودند. به علت همین نگاه‌های تنگ نظرانه، جذب نیروی انسانی خصوصا از فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر با مشکل مواجه بود. همه از اصلاح وضعیت و تغییر را غیر ممکن می دانستند. سال ۱۴۰۰ مدیر جدیدی برای سرپرستی مجتمع منصوب می گردد. او هم فردی و است. اولویت اساسی وی حفظ ، کرامت و معشیت کارکنان و برای اصلاح روندها و محیط کار است. تمام مواردی که ناقض کرامت و احترام اشخاص می باشند شناسایی شده و تغییر می یابند. تلاش می شود از ظرفیت و توان کارکنان به درستی استفاده شود. خیلی زود در سیما و رفتار و سخن کارکنان آشکار می شود. احساس رضایت به ها هم منتقل شده و حال خوش خانواده‌ها، احساس رضایت کارکنان را مضاعف کرده و نشاط عمومی در محیط کار را دوچندان می نماید. روند جدایی کارکنان از این مجتمع متوقف شده و حتی تعدادی از کارکنان رها شده برای بازگشت به این مجتمع اقدام می‌کنند. جاهایی که دست مدیر جدید بسته است و تغییر کلی روندها ممکن نیست، برای کارکنان قابل درک است. همه از آنکه در این محیط کار می کنند احساس رضایت بیشتری دارند و با تمام وجود برای مجموعه تلاش می کنند و از همه های ذهنی، روانی و جسمی خود مایه می گذارند. کارخانه در حوزه های تولید و توسعه محصولات نیز بالاتر رفته است. شنیدن و گفتن واژه خاطره ای خوش را در دل همه مدیران و کارکنان مجموعه زنده می کند و لبخند رضایت را بر لبهای آنها می نشاند. https://eitaa.com/yad_dashtha
مدیریت عاطفی، نیازمند است. مدیرانی که نتوانند عواطف و احساسات همکارانی که در مجموعه آنها قرار دارند را درک کنند در حوزه مدیریت عاطفی ضعیف عمل می کنند. همه مدیران به دنبال همکارانی هستند که با انگیزه بالا در محیط کار حاضر شوند و از همه ظرفیتهای خود برای پیشبرد و اصلاح امور استفاده کنند. اما تنها مدیرانی که از هوش عاطفی بهره کافی دارند می توانند برای همکاران خود کنند. مدیرانی که از هوش عاطفی برخوردارند به جای گلایه از عدم همراهی همکاران، به خود توجه کرده و وضع موجود را پیامد تصمیم ها و اقدام های مدیریتی شان دانسته و آنها را مورد قرار می دهند. مدیر هوشمند از گلایه همکاران فرار نکرده و این تهدید را با صداقت و مدیریت عاطفی به فرصتی برای نفوذ در دلهای کارکنان و جلب همراهی آنها برای برداشتن موانع و گشودن راههای جدید تبدیل می کند. مدیر هوشمند، خود را برتر از دیگران ندیده و از آنها توقع ندارد چشم و گوش بسته مطیع او و تسلیم تصمیمات او باشند. مدیر هوشمند اگر ناچار شود اقدامی انجام دهد که نارضایتی همکاران را در پی دارد با صداقت و هوشمندی، عواطف همکاران را جلب کرده و آنها را با خود همراه می کند. اقدام پیامبر خدا ص در جنگ موجب گلایه شدید انصار شد. اما پیامبر ص این موقعیت ناگوار را به لحظه ای درخشان در تاریخ مدیریت جهان تبدیل کرده و ضمن رفع گلایه انصار، آنها را با خود همراه کردند. و و کارکنان، رهاورد مدیریت عاطفی مدیران هوشمند است. https://eitaa.com/yad_dashtha
الان برنامه جریان شبکه یک گفتگوی دکتر بیژن عبدالکریمی با دکتر شهریار زرشناس ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید محمد رضا یعقوبی آل صاحب اسرارِ «سُبْحانَ الّذي أَسْرى‏» علی‌ست... بین آیات الهی، آیتِ کبری علی‌ست «قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَد» تفسیری از اخلاص اوست در کمال بندگی، یکتای بی‌همتا علی‌ست حافظ جان علی «فَاللَّهُ خَيْرٌ حافِظا» حافظ قرآن به «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا» علی‌ست آیت الکرسی به اسم اعظمش مستمسک است ای مسلمانان! به قرآن «عُروةُ الوُثقی» علی‌ست... سِیرْ در «ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْض» کُن چشم دل وا کن ببین پیدا و ناپیدا علی‌ست... «اُدْخُلُوها بِسَلامٍ ذلِكَ يَوْمُ الْخُلُود» در مقام قافِ قرآن، جنت الاعلی علی‌ست از «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَني‏ آدَم» بپرس تا بدانی در وفای عهدِ حق، «اَوْفی» علی‌ست آسمانِ «رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَه» سفره‌دارِ «اَنْتَ خَیْرُ الرّازقین»، مولا علی‌ست نور علمش «عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ» است «عَلَّمَ القرآن» علی و «عَلَّمَ الاَسما» علی‌ست لوح محفوظ خدا، «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتاب» در دو عالم «يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما يَخْفی» علی‌ست در طریقت، رایت «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيل» رهنمای «اَلّذِينَ جاهَدُوا فينا» علی‌ست اخترِ تابنده‌ی «إِنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى‏» ماهِ ظلمت‌سوزِ «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى‏» علی‌ست... نوح، ایمن ماند از طوفان به یُمن نام او باء «بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها» علی‌ست روح رحمان، قلب قرآن، جان یاسین، نَفْس فجر صاحب قدر و معارج، شاهد أسری علی‌ست عمره و حج و طواف و کعبه و رکن و مقام زمزم و سعی و صفا و مروه و مسعی علی‌ست «يَا عَلِىُّ يَا عَظِيمُ يَا غَفُورُ يَا رَحِيم» یا الهی! مظهر «اَسْمائِکَ الحُسْنی» علی‌ست یاد او «تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر» کند در نماز قُرب، «ذِکرُ اللهِ أَکبَر» یا علی‌ست سجده، راز سَر به مُهری بود و آخر فاش شد رازدارِ «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَی» علی‌ست بشنو از احمد حدیثِ «حَیثُما دار» علی تا ببینی هر طرف رو آوَرَد «حَق» با علی‌ست تیغش «أَنْزَلْنَا الْحَديد» و ضربتش «بَأْسٌ شَديد» بهترین توصیف فتحش «لافَتَی اِلَّا عَلِی»ست ذوالفقار، اثبات حق و نفیِ باطل می‌کند بی‌گمان فاروق اعظم در جهان، تنها علی‌ست... ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#امیرالمومنین ✍️ سید محمد رضا یعقوبی آل صاحب اسرارِ «سُبْحانَ الّذي أَسْرى‏» علی‌ست... بین آیات ال
میلاد امیر مومنان علی علیه السلام بر همه دوستداران ایشان مبارک باد. این میلاد بیش از همه حبیب خدا صلی الله علیه و آله را خشنود کرد. ای حبیب خدا، تهنیت عرض می کنیم. امشب شعر زیبای بالا را از زبان دوستی نازنین شنیدم. شاعر آن آقای سید محمدرضا یعقوبی آل هستند.
اگر کسی بپرسد آیا خبر تولد امیر مومنان در کعبه قابل اعتماد است؟ به او می گویم، تولد مولای ما در کعبه برای کعبه افتخار است نه برای مولای ما. متولد نشدن مولای ما در کعبه مایه حسرت و نقصان برای کعبه است نه برای حضرت ابو تراب. با تولد علی در کعبه چیزی بر او کرامت افزوده نمی شود و با متولد نشدنش چیزی از فضیلت او کاسته نخواهد شد. رحمت خدا بر فرزدق که درباره حضرت علی بن الحسین علیه السلام چنین سرود: یکاد یمسکه عرفان راحته رکن الحطیم اذا ماجاء یستلم هنگامی که حجر الاسود را استلام می کند، در واقع حجر الاسود است که از دست او تبرک می جوید. شأن این خاندان بالاتر از اینهاست. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 برخی از ماها بجای آنکه چشم امیدمان برای حل مشکلات کشور به خدا و لطف او باشد به کسانی است که در انتخابات، انتخاب کرده یا می کنیم. بر اساس مبانی اعتقادی، چشم امید داشتن به غیر خدا است. 🔹 امام علی علیه السلام: انقطع الی الله سبحانه فانه یقول: لاقطعن امل کل من یومل غیری بالیأس. تنها به خداوند سبحان دل ببند، كه او مى فرمايد: به عزّت و جلال خودم سوگند كه اميد هر كس را كه به غير من اميد بندد به نوميدى مى كشانم. 🔹 مومن در انجام هر امری نهایت تدبیر و تلاش را بکار می برد اما بجای اتکا و دل بستن به تدبیر و تلاش خود به خدا دل می بندد. ما از باب انجام تکلیف اجتماعی و ملی و دینی در انتخابات شرکت می کنیم و دقت می کنیم تا بهترین را برگزینیم اما چشم امیدمان برای حل مشکلات باید به خدا و فضل و رحمت او باشد. 🔹 ما مردم ایران بارها امتحان کرده ایم. به کسانی رأی داده ایم تا عدالت را برقرار کنند یا با تدبیر و عقلانیت شان مشکل تحریم یا آب یا هوا را حل کنند. امیدمان به نمایندگان مجلس و دولتها امید بوده اما به آنچه مطلوب مان بوده نرسیده ایم. چشم امید داشتن به غیر خدا موجب و می شود. 🔹 برخی در انتخابات مشارکت نمی کنند زیرا از انتخابهای قبلی خود مأیوس و سرخورده شده اند. 🔹 خیلی خوب است که از غیر خدا مأیوس شویم به شرط آنکه دست از تدبیر و تلاش برنداریم. خیلی خوب است که از غیر خدا مأیوس شویم به شرط آنکه از خدا و لطف او مأیوس نشویم. ترک تلاش و تدبیر و پشت کردن به انتخابات گاهی به معنای یأس از رحمت خداست و لا ییأس من روح الله الا القوم الکافرون. 🔹 عدم حضور در انتخابات دو معنا می تواند داشته باشد: یک. ناامیدی از فرآیند انتخابات و مسوولان بر آمده از آن. دو. نا امیدی از فضل و رحمت خدا. 🔹 خدایا! به تو پناه می بریم از اینکه در انتخابات شرکت کنیم و به غیر تو دل ببندیم یا از اینکه از رحمت تو نا امید شده و در انتخابات شرکت نکنیم. 🔹 امروز بجای آنکه از تدبیر و تلاش و انتخاب آگاهانه مأیوس شویم باید از غیر خدا مأیوس گردیم. برای انجام تکلیف و به منظور ساختن وطن و حل مشکلات و آسیبها در انتخابات مشارکت فعال داشته باشیم اما نتیجه را به خدا بسپاریم. خشنود باشیم که به تکلیفمان عمل کرده ایم و پس از انتخابات هم به نتیجه راضی باشیم و خیرخواه مجلس و دولتی باشیم که بر سر کار خواهد آمد و به لطف و فضل خداوند دلخوش باشیم. مجلس و دولت منتخب را در تنگناها کمک کنیم و در اشتباهات، خیرخواهانه نقدشان کنیم. منتخبان را حلال مشکلات ندانیم. حلال مشکلات خداست. ✍️ سيد مهدي مرتضوي ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 بی رغبتی برخی از مردم به مشارکت در انتخابات، عوامل متعددی دارد. از جمله این عوامل، آن است که مردم احساس کنند نامزدها و طرفداران شان، مسوولیت را همچون می دانند و حاضرند به خاطر رسیدن به آن از هر وسیله غیر اخلاقی استفاده کنند. 🔹 اخلاق دارای فضیلت ذاتی است و یکی از ملاکهای مشروعیت و حقانیت هر اندیشه و مکتبی است. حکومت دینی بدون اخلاق، همچون جسمی بدون روح است. 🔹 اگر نامزدها و طرفداران شان در کنار رقابت که اقتضای طبیعی انتخابات است، در عمق جان شان نیت الهی داشته باشند و تقوای سیاسی و اخلاق و ادب نسبت به رقبا را سرلوحه رفتارهای انتخاباتی خود قرار دهند این پیام به مردم مخابره خواهد شد که آنها، هستند نه . 🔹 شاید استفاده از بازیهای رایج رسانه ای و تبلیغی برای جلب رأی و تخریب رقبا در کوتاه مدت به پیروزی یک کاندیدا در انتخابات بینجامد اما در بلند مدت موجب بی اعتمادی مردم به فرآیند انتخابات و مسوولان منتخب و نامزدهای مشارکت کننده در انتخابات و در نهایت خواهد شد. 🔹 گروه هایی که شعارها و ارزشهای انقلاب و حکومت دینی هستند وظیفه ای سنگین تر دارند. زیرا: اولا در معرض آن هستند که جریانهای رقیب و بی ادبی و بداخلاقی و تخریب آنها را عملی اخلاقی و دینی تلقی کرده و بی محابا در دام این بد اخلاقی ها گرفتار شده و به اسم دین و انقلاب، اخلاق و ادب را کنند. ثانیا بداخلاقی از سوی برخی از افراد منتسب به این جریانها از نظر ناظران، به همه نیروهای طرفدار حکومت دینی از جمله رهبران و بنیان گذاران انقلاب تسری داده شده و موجب آنان به اصل انقلاب و حکومت دینی گردد. 🔹 دلسوزان انقلاب اسلامی برای جلب مشارکت حداکثری، باید بیش از همه، جانب اخلاق و ادب و را پاس بدارند و به جای گرفتار شدن در دام ترفندهای تبلیغاتی، نیت خود را بر در محضر خداوند قرار داده و را به خدا بسپارند. 🔹 نیت الهی عزیزانی همچون حاج قاسم و صیاد شیرازی پشتوانه این انقلاب است. در سیاست هم نیازمند کسانی هستیم که با همان نیت و پاکی و خلوص و اخلاق مهذب پا به این عرصه بگذارند و از بپرهیزند. در این صورت سپهر سیاست و انتخابات، رنگ و بوی الهی و اخلاقی گرفته و را در دلها برخواهد انگیخت. 🔹 به تعبیر حاج قاسم عزیز، جمهوری اسلامی است. دلسوزان انقلاب و دلبستگان حاج قاسم حتی اگر از سوی رقبا مورد تخریب قرار گرفتند باید تا می توانند وارد بگومگوهای غیر اخلاقی نشده و از دایره ادب و اخلاق و خیرخواهی و انصاف پا بیرون نگذارند. فی العین قذی و فی الحلق شجی باشند تا حرمت این حرم محفوظ بماند. 🔹 اگر اهلبیت علیهم السلام نیز در بیان حق خود نسبت به منصب خلافت سیاسی اصرار بیشتر می کردند به متهم می شدند و راه شناخت حق و باطل برای حق جویان بسته می شد. ✍️ سید مهدی مرتضوی اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha