eitaa logo
حَنان | یحیی
387 دنبال‌کننده
116 عکس
15 ویدیو
108 فایل
يحيي عبدالهی يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا ﴿١٢﴾ وَحَنَانًا مِّن لَّدُنَّا وَزَكَاةً ۖ وَكَانَ تَقِيًّا ﴿١٣﴾ @yahyaab
مشاهده در ایتا
دانلود
منبر.mp3
43.07M
🎤 شرایط همراه شدن با کاروان سیدالشهداء علیه السلام در محرم ⚫️ شب ششم محرم 🕌 مسجد امام حسین علیه السلام قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی ناگهان چنان تابع ولی فقیه می شوند کأن در تحلیل و ارزیابی شاعران و کتاب های شعر آنها نیز باید از رهبری تبعیت کرد، عده ای از آنها از اصول و سیاست های کلی رهبری تبعیت نمی کنند اما اشکال می کنند که چرا فلان صاحب نظر، دیدگاهش نسبت به این کتاب شعر، برخلاف رهبری است! 🔰مطلب بعدی را نیز مطالعه بفرمایید⬇️
شاخص های نسبت سنجی نظام فکری مقایسه دو نظام فکری و مکتبی چه شاخصه هایی دارد؟ آیا مثلاً فلسفه و عرفان نظری جزو مقومات اندیشه امام و رهبری است؟ چرا ما اصول و امهات مطالبات رهبری و نظام فکری ایشان را که خود صریحاً بیان فرموده اند نسبت به انقلاب اسلامی، دین شناسی، تمدن اسلامی، ولایت فقیه، سیاست خارجی و مواجهه با نظام بین الملل، جبهه مقاومت، اقتصاد مقاومتی، مشارکت مردمی و مردم سالاری دینی، پیشرفت و عدالت، سبک زندگی اسلامی، گام دوم انقلاب اسلامی، علوم انسانی اسلامی، جایگاه حوزه و دانشگاه و موارد متعدد دیگر را ملاک و معیار ارزیابی اندیشه های یک فرد و نسبت آن با اندیشه امامین انقلاب قرار نمی دهیم؟! مواردی که ذکر شد، از شئون هدایت و رهبری جامعه است که بر همه ضروری است در مسیر منویات رهبری گام بردارند، اما در حوزه مباحث علمی و نظرات کارشناسی، اختلاف نظر با رهبری، در دنیای علم و فقاهت امری طبیعی است چنانچه متداول است در دروس خارج، نظر اعلام و فقهای عظام نقل شده و نقد می گردد. بهترین مفسر اندیشه های امام خمینی ره ، مقام معظم رهبری است که در مواقع مختلف از جمله سالگردهای رحلت ایشان در حرم امام به بیان اصول و شاخصه های مکتب امام پرداخته اند، مبتنی بر آن، آیا فلسفه و عرفان نظری، از نوع صدرایی و ابن عربی آن، جزو اصول مکتب امام است؟! در اینصورت خود مقام معظم رهبری نیز با مکتب امام فاصله می گیرند، چرا که می دانیم در نظام فکری ایشان، عرفان نظری جایگاهی ندارد! سخن آخر اینکه اکنون که دشمنان خط اندیشه دینی و انقلابی، بر تخریب سرمایه های جبهه فکری انقلاب اسلامی کمر همت بسته اند، اتحاد و هم بستگی و ائتلاف این جبهه فکری و تکیه بر اصول مکتبی و کنارگذاشتن اختلاف های علمی بیش از هرزمان دیگری لازم و ضروری است.
کتاب ایمان و کفر کامل.pdf
6.4M
📙درسنامه کتاب ایمان و کفر اصول کافی برای علاقه مندان به مطالعات حدیثی تقدیم می شود. خصوصیات درسنامه:‏ ‏1.‏ بررسی اجمالی سند روایت با مراجعه به نرم افزار درایه ‏2.‏ ترجمه لغات و عبارات دشوار با مراجعه به پاورقی های نسخه دارالحدیث، شرح مرحوم مجلسی ره ‏3.‏ اضافه کردن «نکات معارفی برگزیده» با مراجعه به شرح مرحوم مجلسی ره سابقاً درسنامه کتاب الحجه تقدیم شده بود. 📎فایل ورد
43.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 مطالبۀ رهبر معظم انقلاب از حوزویان برای مدیریت اختلافات فکری (ازجمله اختلاف فکری در فلسفه و عرفان) ⚡️ در حوزه ممکن است در مسائل گوناگون اختلاف ‌نظر وجود داشته باشد؛ در مسائل علمی که اختلاف‌ نظر هست، در جهت‌گیری‌های فکری که اختلاف ‌نظر هست، در زمینه‌های سیاسی هم اختلاف‌ نظر ممکن است باشد؛ این اشکال ندارد؛ «اختلافات را باید مدیریّت کرد». مواظب باشید اختلاف ‌نظرها به درگیری و تشنّج و ناخن زدن به چهره‌ی یکدیگر نینجامد! اختلاف فکری، در عین حال اتّحاد به معنای واقعی کلمه؛ لله، فی‌الله، فی‌سبیل‌الله» (منبع: بیانات در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه، 18 اردیبهشت 1398: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42475 )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج @SalehGaza «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» 💠 ۱۴ هزار صلوات نذر پیروزی مقاومت غزه و نجات کودکان غزه 🔻ما برای حوایج کوچک شخصی صلوات نذر می کنیم ولی برای جنایت های یهود علیه مسلمانان بی دفاع غزه نذری نمی کنیم! 🔻بزرگی می گفت اگر انسان هم و غم خود را امور مسلمین قرار دهد، خداوند حاجت های شخصی اش را برآورده می سازد. 🔻برای نجات جان کودکان غزه ۱۴ هزار صلوات نذر کنید، به نیت برآورده شدن حاجات شخصی خود 🌷 اگر نذر کردی این پیام را برای دیگران هم بفرستید...!
💢جامعه و حکومت ولایی از منظر آیت‌الله خامنه‌ای ✍️حجت‌الاسلام یحیی عبدالهی از ویژگی‌های مبانی فکری حضرت ‌آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای و نظام اندیشه او، می‌توان به محوریت قرآن و معارف وحی اشاره کرد؛ کاربست دقیق و عالمانه آیات قرآن و تفسیر حکیمانه آنها در خلال مباحث گسترده‌ای که در طول حیات علمی ایشان ظهور و بروز پیدا کرده، حکایت از انس و اشراف ایشان بر معارف قرآنی دارد. شاید بتوان گفت: بنیان نظام فکری ‌آیت‌الله خامنه‌ای، بیش از همه بر معارف قرآن استوار گردیده است؛ از این رو افکار و اندیشه‌های ایشان در تحلیل و تصمیم گیری نسبت به عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی کاملاً صبغه قرآنی دارد و مشحون از استنادات قرآنی است. تبیین و تفسیرهای ایشان از آیات قرآن و انطباق آنها با حوادث واقعه، نمایانگر عمق فقاهت و ظرافت نظر ایشان است. ویژگی ممتاز اندیشه‌های ‌آیت‌الله خامنه ای، حضور در مقیاس اجتماعی، تمدنی و فلسفه تاریخی است. در ادامه سعی داریم مفهوم جامعه و حکومت ولایی را در اندیشه ایشان مرور کنیم. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75979 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📌ارکان اصلی نهضت انقلاب اسلامی ▪️حجت الاسلام و المسلمین علی امینی نژاد (استاد فلسفه و عرفان) : امام خمینی (ره) سه رکن اصلی برای نهضت داشتند : ۱- همراهی دین و سیاست. ۲- علوم عقلی پایه اساسی برای فهم دین است. ۳- وحدت گروه های مختلف با یکدیگر در جریان مبارزه و انقلاب و استمرار آن. 📗هویت طلبگی، جلسه دوم، رمضان ۱۴۴۵، نجف اشرف @narrative_1443
حَنان | یحیی
📌ارکان اصلی نهضت انقلاب اسلامی ▪️حجت الاسلام و المسلمین علی امینی نژاد (استاد فلسفه و عرفان) : اما
مورد اول و سوم صحیح است اما مورد دوم به چه دلیل؟ مقام معظم رهبری سالها در مناسبت های مختلف از جمله سالگرد رحلت حضرت امام ره به تبیین ارکان نهضت امام و انقلاب اسلامی پرداخته اند ولی به این مورد اشاره نکرده اند.
به عنوان مثال مقام معظم رهبری در بیست و ششمین سالگرد رحلت حضرت امام به ویژگی های منظومه فکری حضرت امام می پردازند و اصل و اساس آن را توحید معرفی می کنند: «منظومه‌ی فکری امام دارای خصوصیّات کامل یک مکتب فکری و اجتماعی و سیاسی است. اوّلاً متّکی و مبتنی بر یک جهان‌بینی است که این جهان‌بینی عبارت است از توحید. همه‌ی فعّالیّت او، همه‌ی منطق او مبتنی بود بر توحید که زیربنای اصلی همه‌ی تفکّرات اسلامی است.» دیگر خصوصیات این منظومه فکری را زنده و پویا و پر تحرّک و عملیّاتی می دانند. در این سخنرانی مقام معظم رهبری خطر انحراف شخصیت امام را تذکر می دهند و اینکه نمی بایست هرکسی برمبنای سلیقه خودش امام را توصیف کنند: « ما اگر بخواهیم شخصیّت امام را به معنای واقعی کلمه پیدا کنیم، این راه دارد؛ اگر ما این راه را - که عرض خواهم کرد - رفتیم، مطلب حل خواهد شد والّا امروز کسانی می‌آیند طبق میل خود و سلیقه‌ی خود یک‌جور امام را معرّفی میکنند، ممکن است در فرداها کسان دیگری بیایند و بر طبق سلایق دیگری، بر طبق حوادث دیگری که در دنیا پیش می‌آید، مصلحت بدانند که امام را جور دیگری معرّفی کنند؛ این نمیشود. » راه مصون ماندن از خطر تحریف مراجعه به بیانات حضرت امام در طول ده سال دوران حاکمیت اسلامی و پیش از آن پانزده سال دوران نهضت اسلامی است: « آن راهی که میتواند مانع از این تحریف بشود، بازخوانی اصول امام است. امام یک اصولی دارد، یک مبانی‌ای دارد؛ این مبانی در طول ده سال دوران حاکمیّت اسلامی و پیش از آن در طول پانزده سال دوران نهضت، در بیانات گوناگون بیان شده است؛ اصول امام را در این بیانات میشود پیدا کرد؛ این اصول را، این خطوط را کنار هم که بگذاریم، یک شاکله‌ای از امام بزرگوار تشکیل خواهد شد؛ شخصیّت امام این است. نمیگویم به هر مطلب فرعی توجّه کنید؛ زندگی امام مثل زندگی همه‌ی انسانهای دیگر فرازونشیب‌هایی دارد؛ حوادثی در آن اتّفاق افتاده است و هر حادثه‌ای اقتضائی داشته است؛ مطالب اصولی را عرض میکنیم، آن چیزهایی که قابل انکار نیست، جزو بیّنات امام است، در طول سالهای متمادی، چه قبل از تشکیل حکومت اسلامی، چه در دوران تشکیل حکومت اسلامی، چه در دوران جنگ تحمیلی هشت‌ساله، چه قبل از آن و چه بعد از آن، این اصول را امام در بیانات خود تکرار کرده است؛ این اصول را گزینشی هم نبایستی انتخاب کرد.» سپس مقام معظم رهبری اصول منظومه فکری امام را در این موارد برمی شمارند: 1. اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی 2. اتکاء به نصرت الهی و اعتماد به صدق وعده الهی و بی اعتنایی به قدرت مستکبر جهانی 3. اعتماد به اراده و نیروی مردم و مخالفت تمرکزهای دولتی 4. حمایت از محرومان 5. قرار داشتن در جبهه مقابل مستکبران بین المللی 6. استقلال کشور و رد سلطه پذیری 7. وحدت ملی و توجه به توطئه های تفرقه افکن مقام معظم رهبری تأکید می کنند که اصول مکتب امام دراین موارد منحصر نمی شود و خود ایشان در سالهای بعد مواردی را می افزایند اما هیچگاه نه خود حضرت امام و نه مقام معظم رهبری ابتنای بر علوم عقلی را جزو ارکان نهضت معرفی نکرده اند، بلکه ایشان، حضرت امام را فقیهی می دانند که فقه شیعه را از دوران تبعید به سمت فقه اجتماعی و فقه حکومتی سوق دادند: امام بزرگوار، فقه شیعه را از دورانی که خود در تبعید بود، به سمتِ فقه اجتماعی و فقه حکومتی و فقهی که می‌خواهد نظام زندگی ملتها را اداره کند و باید پاسخگوی مسائل کوچک و بزرگ ملتها باشد، کشاند. این، یعنی نطقه‌ی مقابل آن آفتی که گفتیم تحجّر است. حتّی در اواخر سالهای عمرِ بابرکت امام بزرگوار، مسائلی که به ظاهر جزئی می‌نمود - اما با توجّه به این‌که یک خط و یک سَمتگیری را به فقهای شیعه نشان می‌داد، بسیار مهم بود - پیش آمد و ایشان باز هم نشان داد که آن کسی که می‌خواهد نظام را اداره کند؛ آن فقهی که می‌خواهد یک ملت یا مجموعه‌ی عظیمی از انسانها و ملتها را اداره کند، بایستی بتواند شرایط زمان را بشناسد و پاسخ هر نیازی را در هنگام آن نیاز، به آن بدهد و نمی‌تواند در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همه‌ی مسائلِ زندگی مردم، نقطه‌ای را بی‌پاسخ بگذارد.» (۱۳۷۶/۰۳/۱۴) در موضعی دیگر، مقام معظم رهبری اصل و اساس نظام اسلامی را نظام سازی حضرت امام بر مبنای فقه معرفی می کنند: «بنابراین سابقه‌ی فقه سیاسی در شیعه، سابقه‌ی عریقی است؛ لیکن یک چیز جدید است و آن، نظام‌سازی بر اساس این فقه است؛ که این را امام بزرگوار ما انجام داد. قبل از ایشان کس دیگری از این ملتقطات فقهی در ابواب مختلف، یک نظام به وجود نیاورده بود. اولْ کسی که در مقام نظر و در مقام عمل - توأماً - یک نظام ایجاد کرد، امام بزرگوار ما بود؛ که مردم‌سالاری دینی را مطرح کرد، مسئله‌ی ولایت فقیه را مطرح کرد. بر اساس این مبنا، نظام اسلامی بر سر پا شد.» (۱۳۹۰/۰۶/۱۷)
noormags-تواتر_نظام_مند-2161397.pdf
779.6K
💢 مقاله تواتر نظام مند چکیده ‏«تواتر نظام مند» را می توان روشی در مسیر توسعه و ارتقاء روش های استنباط از شریعت به منظور دستیابی به معارف ‏کامل تر دانست که بر پایه روش های متقن و یقینی پیشین استوار می گردد. این مقاله سعی دارد با شناسایی مناط «تواتر» ‏به عنوان یک روش معتبر و مرسوم در اعتبارسنجی دلیل، آن را از محدوده اقسام سه گانه تواتر توسعه داده و قسم نوینی از ‏تواتر را ارائه دهد که «تواتر نظام مند» نام دارد. این قسم جدید از تواتر از «کثرت عناصر هماهنگ» که در مجموع، یک ‏‏«کل مرکب منظم» را تشکیل می دهند به دست می آید. این تواتر از آنجا که مبتنی بر دو عامل کمّی «کثرت عددی» و ‏عامل کیفی «هماهنگی و انسجام» میان ادله است، می تواند احتمال تبانی بر کذب و دیگر احتمالات مشابه را منتفی ‏ساخته و اصالت و اعتبار مفادی که برآیند این نظام ادله است را اثبات کند. ‏
جلسه اساتید درایه با حضرت استاد میرباقری سه شنبه ۱۴۰۳/۶/۲۷
💠🌐💠 ‏«تفقه، علوم، الگوها»، سه مرتبه تحقق دین در جامعه‏ یحیی عبدالهی جریان و تحقق دین در جامعه در یک صورت بندی کلی می بایست در سه مرتبه «مکتب ها، علوم، الگوها» تحقق یابد؛ «مکتب»، ‏محصول تفقه دینی است به نحوی که کلیه معارف کتاب و سنت در یک موضوع خاص استنباط شود و در یک نظام مستند به دین، ‏جمع آوری گردند. مکتب، جامع معارف و احکام «توصیفی، ارزشی و تکلیفی» که به صورت یک نظام، استنباط شده اند؛ به عنوان ‏مثال هستی، انسان، جامعه، تاریخ، اخلاق، معرفت، تعلیم و تربیت، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، سلامت از جمله محورهایی است که ‏می بایست مجموعه معارف وحی حول آنها به دست آید. البته میان این موضوعات نیز می بایست یک نظام جامعی وجود داشته ‏باشد تا هر عنصر در جایگاه بایسته خود قرار گیرد و روابط موضوعات بایکدیگر و تأثیر و تأثر آنها قابل ملاحظه گردد؛ در واقع ‏هر مکتب را می بایست در «نظام جامع مکاتب» که به مثابه نقشه علمی تفقه است ملاحظه کرد. دستیابی به این نظام جامع مکاتب ‏و مکتب های ذیل آن به نحوی که بالاترین ظرفیت استناد به وحی در آن لحاظ شده باشد، نیازمند «تکامل روش تفقه» است.‏ در مرتبه دوم، مکتب ها می بایست در «علوم و دانش های تخصصی» امتداد پیدا کنند و از این طریق، با کاربست حداکثری عقل ‏و تجربه، معارف وحی را در حوزه های مختلف و متنوع دانشی بسط دهیم. ویژگی این مرتبه این است که از طرفی نظریه پردازی و ‏تولید علم فرایندی عقلی و تجربی است، از طرف دیگر، این نظریه پردازی، ذیل مکتب و در امتداد آن صورت می گیرد. اگر در ‏مرتبه نخست، در دستیابی به مکتب، می بایست با روش تفقه به استنباط مفاهیم وحی بپردازیم، اما در این مرتبه، مفاهیم و ‏ساختارهای دانش امری استنباطی نیست، بلکه ساخت و سازه بشری است که می بایست معارف مکتب را در ساحت علم و ‏دانش، امتداد بخشد. علاوه بر این، دانش ها می بایست ناظر به حل مسأله و رفع نیازمندی های فردی و اجتماعی سامان پیدا کنند؛ ‏در اینصورت طبیعی است که تغییر و تحول در دانش ها، هم سرعت و آهنگ بیشتری خواهد داشت و هم اختلاف و تنوع نظر در ‏آن بیشتر خواهد بود. بسط معارف از طریق دانش ها، همچون رشد درختی است که شاخه های اصلی آن، شاخ و برگ پیدا کرده و ‏تکثیر می شود؛ البته می دانیم اینگونه نیست که میان مکتب ها و دانش ها رابطه یک به یک خطی باشد، به گونه ای که ذیل ‏هرمکتب، یک دانش پدید آید، بلکه روابط پیچیده ای میان مکتب های مختلف و دانش های مختلف شکل می گیرد به نحوی که ‏مجموعه ای از مکتب ها در یک دانش حضور پیدا می کند. براین اساس دینی بودن این علوم و دانش ها به ابتنای آنها بر مکاتب ‏وحی برمی گردد، نه اینکه در هر مساله علمی درصدد اثبات آن با مراجعه به نصوص و ادله وحی باشیم. اساساً این تلقی از علم ‏دینی که می بایست همه موضوعات آن مستند به وحی باشد، تلقی ضعیفی است.‏ در مرتبه سوم، تحقق مکتب و علم در عینیت با «الگوها، برنامه ها و ساختارهای اجتماعی» واقع می شود. امروزه تمام ساحت ‏های زندگی انسان از تحصیل و اشتغال و خانه داری و... تا روابط اجتماعی (سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) آنها همگی درون ‏چهارچوب ها و الگوهای مشخصی که از قبل طراحی شده اند واقع می شود، به گونه ای که اراده انسان ها را در یک ‏فرایند نرم، مدیریت و راهبری می کنند. «الگوها و ساختارها» درعصرحاضر همه مرزهای زندگی فردی و اجتماعی انسان ها را ‏درنوردیده است؛ از نظام ها و ساختارهای بین المللی گرفته تا ساختارهای اجتماعی مانند: الگوی معماری و شهرسازی، نظام ‏تعلیم و تربیت و تحصیل علم، الگوی خوراک و پوشاک، نظام اقتصادی و سیاسی و... همه را طراحی کرده و با قدرت هنر و رسانه ‏و همچنین الزامات قانونی، آنها را ارزشگذاری می کند و اجازه تخلف به کسی نمی دهد. نکته حائز اهمیت اینکه همه این ‏ساختارها مبتنی بر مبانی و مفاهیم ارزشی خاصی طراحی شده و در بطن خود حاوی فرهنگ و اخلاق خاصی است و غایات ‏خاصی را دنبال می کنند. الگوها و ساختارهای اجتماعی هرچند سازه بشری و محصول عقلانیت اجتماعی است، اما همواره بر ‏مکتب ارزشی و علم خاصی تکیه دارد؛ جامعه دینی آنگاه محقق می شود که این الگوها و ساختارها در امتداد معارف دینی شکل ‏بگیرد و کارکرد و نتیجه آن، هدایت و تربیت دینی و تحقق سبک زندگی اسلامی باشد؛ از این روی، مکتب و علم دینی می بایست ‏در گام سوم به الگوها و ساختارهای اجتماعی منتهی گردند. چنانچه پیرامون علم دینی ذکر شد، دینی بودن یک ساختار نیز منوط ‏به وجود نص صریح دال بر آن نیست، بلکه «ابتنای بر مکتب و علم دینی»، شاخص اصلی دینی بودن آن است.‏ 🏠@markaztf 🏠@yahyayahya
🔸 دفتر فقه معاصر و ضعف در روش تفقه بنابرآنچه گذشت مبنی بر جریان دین در سه لایه مکتب، علوم، الگوها، موضع گیری نهاد دین نسبت به علوم و فناوریها و ساختارهای غربی نیز روشن می شود؛ براین اساس نظریه ها و مبانی دانش غربی را می بایست به مکتب ها عرضه کرد، نه اینکه مستقیماً به نصوص مراجعه شود. اگر مکتب اقتصاد اسلامی به دست آمد، آنگاه می توان نسبت به گزاره ها و نظریه های اقتصاد مدرن سخن گفت و حکم آنها را به دست آورد. اگر مکتب جامعه و انسان و معرفت و اخلاق به دست آمد آنگاه می توان تعارض آنها را با دانش های غربی نمایان ساخت. در غیر اینصورت، باروش های تهذیبی، خردنگر و انتزاعی، عرضه یک نظریه ونظام فکری به نصوص منفرده، نتیجه ای جز انفعال نخواهد داشت. همچنین به دست آوردن موضع دین نسبت به موضوعات مستحدثه ای که اکثراً محصولات تمدنی هستند چه اینکه یک ساختار و نهاد کامل باشند همچون بانک و بورس و یا جزئی از ساختار باشد مثل پول، رمز ارزها، هوش مصنوعی همگی می بایست عرضه به مکتب های دینی شوند. به بیان دیگر تناسب با مکتب اسلام می بایست معیار و مبنای مشروعیت قرار گیرد و نه عرضه به نصوص منفرده. عرضه محصولات غربی به نصوص با منطق انتزاعی و خردنگر، بعد از آنکه بیانی دال بر حرمت و خلاف شرع در نصوص نمی یابد به کانال برائت سوق داده می شود و نهایتاً خطوط قرمزی برای آن ترسیم می شود، اما اگر دانستیم که محصولات تمدنی و ساختارهای اجتماعی لاجرم از مکتب و دانشی برخاسته اند، می بایست تناسب با مکتب اسلام در آن موضوع، معیار قرار گیرد. به عنوان مثال «انتخابات» یک الگو و ساختار اجتماعی برای مشارکت مردم در عرصه سیاست است، سوالی که متوجه آن می گردد این است که این نهاد و سازه بشری چقدر با مکتب سیاسی اسلام سازگاری و تناسب دارد؟ خاستگاه تاریخی، فرهنگی و هویتی آن کجاست؟ چه مبانی فرهنگی و ارزشی در آن امتداد پیدا کرده است؟ اگر موضوعات در این مقیاس ارزیانی نشوند، با مراجعه مستقیم به نصوص و ادله نمی توان موضع دین را نسبت به این پدیده ها به دست آورد. حوزه های علمیه مادامی که روش و منطق تفقه خود را ارتقاء ندهند و به سوی استنباط مکتب های مختلف مورد نیاز جامعه همت نگمارند، با عقلانیت ضعیف روش انتزاعی در برابر محصولات و ساختارهای غربی منفعل بوده و نمی توانند این ساختارها را به سوی الگوی مطلوب، هدایت و راهبری کنند. به نظر می رسد، حرکت هایی همچون «دفتر فقه معاصر» با همه ابتکار و نوآوری هایش، از آنجا که فاقد ارتقاء روش تفقه و حرکت به سوی استنباط نظام و مکتب های مختلف اسلام است، نمی توان جز انفعال در مقابل هجمه تمدنی را از آن انتظار داشت. 🏠@markaztf 🏠@yahyayahya
عقل و جهل 1 -2.pdf
792.9K
اصول کافی کتاب العقل و الجهل ارزیابی سندها + گزیده شرح مرحوم مجلسی فایل ورد👇
✳️ اصول کافی به همراه ارزیابی سندها مطابق نرم افزار درایه گزیده شرح مرحوم مجلسی (تفسیر لغات دشوار و گزیده مباحث معارفی) کتاب العقل و الجهل کتاب فضل العلم کتاب الحجه کتاب الایمان و الکفر @yahyayahya
کتاب فضل العلم.pdf
1.29M
اصول کافی کتاب فضل العلم ارزیابی سندها + گزیده شرح مرحوم مجلسی