هدایت شده از یک آیه در روز
☀️2) امام صادق ع وصایایی به محمد بن نعمان احول داشت. در فرازی از آن وصایا آمده است:
قطعا نجات مییابد که خودداریاش از فحشاء طولانی شود و بر آزاری که در حکومت باطل میبیند صبر و استقامت پیشه کند؛ اینان اند نجیبان و برگزیده و اولیاء واقعی و ایناناند که مومناند.
📚تحف العقول، ص309
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ [محمد بن النعمان الأحول] قَالَ لِيَ الصَّادِقُ ع:
إِنَّمَا يَنْجُو مَنْ أَطَالَ الصَّمْتَ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ صَبَرَ فِي دَوْلَةِ الْبَاطِلِ عَلَى الْأَذَى أُولَئِكَ النُّجَبَاءُ الْأَصْفِيَاءُ الْأَوْلِيَاءُ حَقّاً وَ هُمُ الْمُؤْمِنُون.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️3) از امام صادق ع روایت شده است:
خداوند از زمان حضرت آدم ع هیچ بندهای را نستود مگر بعد از اینکه او را مبتلا ساخت و او در این ابتلاء حق عبودیت را بجا آورد؛ پس کراماتی که خداوند عنایت میکند در حقیقت پایانهایی است که ابتدایش بلاء است و بدایاتی است که پایانش بلاست.
[یعنی: هر اکرام و کرامتی از جانب خداوند، شامل حال کسی میشود؛ یا در پایان ابتلائات است و یا مقدمهای برای ابتلائات الهی.]
📚مصباح الشريعة، ص184
قَالَ الصَّادِقُ ع
... مَا أَثْنَى اللَّهُ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِهِ مِنْ لَدُنْ آدَمَ ع إِلَى مُحَمَّدٍ ص إِلَّا بَعْدَ ابْتِلَائِهِ وَ وَفَاءِ حَقِّ الْعُبُودِيَّةِ فِيهِ فَكَرَامَاتُ اللَّهِ فِي الْحَقِيقَةِ نِهَايَاتٌ بِدَايَاتُهَا الْبَلَاءُ وَ بِدَايَاتٌ نِهَايَاتُهَا الْبَلَاء.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ «فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ ...»
ابتدا در این آیه فرمود که او و اهلش را نجات دادیم،
و سپس در آیه بعد فرمود که عذاب را بر آنان نازل کردیم؛
🤔پس،
نجات حضرت لوط، در درجه اول، نه نجات از عذاب، بلکه نجات از زیستن در میان چنین مردمی بود❗️
این نشان میدهد که زیستن حضرت لوط در میان مردمی که به عمل بیشرمانه لواط (رفتار همجنسگرایانه) اقدام میکردند،
و تحمل چنین انسانهای پستی،
خودش بزرگترین عذاب برای یک انسان خداجوست؛
و البته این گونه نیست که خداوند بندگان خوبش را در میان بدکاران به حال خود رها کند.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2⃣ فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ ...»
در بحث از آیه قبل گفته شد
«همجنسگرایان، ابتدا با شعار آزادی (اینکه هرکس حق دارد هر کاری دلش میخواهد انجام دهد) وارد میدان میشوند؛ اما اگر آزادی عمل پیدا کنند، آزادی و حقوق اولیه دیگران را هم سلب کرده، دیگران را مجبور به پیروی از کار خود خواهند کرد، و کارشان به جایی خواهد رسید که به کسانی که بخواهند پاک بمانند اجازه حضور در جامعه نخواهند داد!»
🔖(جلسه قبل، تدبر5 https://eitaa.com/yekaye/3666 )
💢این آیه می گوید آنان بقدری اوضاع را بر پاکان تنگ خواهد کرد که خود خداوند برای نجات پاکان اقدام میکند‼️
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
5⃣ «فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ ...»
زن حضرت لوط ع، با او نجات نیافت و در زمره قوم لوط شد.
این تاکیدی است بر این واقعیت که حساب انسانها از هم جدا بدانیم، هرچند نسبت نزدیکی همچون زن و شوهری با هم داشته باشند:
❗️ممکن است کسی زن یک پیامبر الهی باشد، اما جهنمی باشد‼️
پس،
⛔️از طرفی حسابِ بستگانِ بزرگان را از حساب خودشان جدا كنيم [بدیِ نزدیکان آنها را به حسابِ خود آنها نگذاریم]
و
⛔️ از طرف دیگر نبايد موقعيّت و قداست كسی موجب توجيه خلافكاریهای بستگان او شود.
📚 (تفسير نور، ج4، ص112)
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
6⃣ «... إِلاَّ امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ»
خداوند همسر لوط را در زمره همان مردم لواطکار و #همجنسگرا معرفی کرد. با اینکه می دانیم که این زن، هیچگاه اقدام به #رفتار_همجسنگرایانه نکرده است.
(این مطلب در بسیاری از روایات تاکید شده که هیچ پیامبری نبوده که همسرش روابط جنسی نامشروع داشته باشد؛ و علت برشمردن وی در زمره آن قوم، این بود که با آنان همدست بود؛ بدین معنا که اگر حضرت لوط ع کسی را به خانهاش میبرد، آنان را خبردار میکرد، چنانکه در مورد فرشتگان الهی که بر آنها وارد شدند، نیز همین کار را کرد؛ و این روایات، کاملا در راستای این آیه شریفه است که خداوند هیچگاه اجازه ازدواج زن ویا مرد بدکاره با مرد ویا زنی که پاکدامناند، نمی دهد: «الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ» ؛ نور/26)
این نشان میدهد که کسی که از #همجنسگرایان دفاع میکند، نزد خداوند همانند آنهاست
و اگر عذابی نازل شود، همراه آنان عذاب خواهد شد؛
چنانکه امیرالمومنین ع فرمود:
«الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُم: کسی که به کار قومی راضی باشد، مانند کسی است که در آن کار همراه آنان وارد شده است.»
📚(نهجالبلاغه، حکمت 154)
(این مضمونی است که از اغلب اهل بیت ع روایت شده است چنانکه تنها در 📚وسائل الشیعه (ج16، ص137-143) در یک باب، 17 حدیث با همین مضمون از پیامبر اکرم ص و ائمه اطهار ع روایت شده است.)
💠ثمره #اجتماعی
💢کسانی که از اقدام #همجنسگرایی دفاع میکنند، طبق منطق قرآن کریم، در زمره #همجنسبازان به حساب میآیند❗️
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
8⃣ «... امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ»
چرا همسر حضرت لوط ع را در زمره «غابرین» (برجای ماندگان) برشمرد؟
🍃الف. «غابرین» به معنای «برجای ماندگان»، یعنی خود قوم لوط است؛ آنگاه از این جهت این تعبیر آمد که:
🌱الف.1. او در میان کسانی که از حضرت لوط تخلف ورزیدند باقی ماند.
📚(مجمع البیان، ج4، ص685)
🌱الف.2. او در میان کسانی که در عذاب خدا گرفتار شدند، باقی ماند.
📚(حسن و قتاده، به نقل از مجمع البیان، ج4، ص685)
در واقع، این تعبیر، کنایه از هلاک شدنِ اوست
📚(المیزان، ج8، ص185)
🌱الف.3. او هم در باطن خویش، همانند قوم لوط، کافر بود؛ و دلش با آنان بود.
📚(تفسير الصافي، ج2، ص218)
💠تبصره
کافر بودن زن لوط در آیات قرآن به تصریح بیان شده است : «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ» (تحریم/10) اما نکته اساسی این است که توجه کنیم که تعبیر «کفر» در قرآن کریم، متفاوت از کاربرد این تعبیر در اصطلاح امروزی است. امروزه به هرکس که منکر خدا باشد کافر میگویند، در حالی که در قرآن کریم منافقان مصداق «الذین کفروا» میداند (ذلِكَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا؛ منافقون/3) و در عین حال تاکید میکند که آنان نهتنها خدا را قبول دارند، بلکه اندکی هم به یاد خدا میافتند: « إِنَّ الْمُنافِقينَ يُخادِعُونَ اللَّهَ ... وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَليلا» (نساء/142) در واقع، در منطق قرآن کریم، هرکس که حقیقتی از اصول دین را بفهمد با این حال بدان تن ندهد، کفر ورزیده است؛ و چنانکه قبلا اشاره شدمشکل قوم لوط هم این بوده است که به دعوت پیامبرشان درباره خودداری کردن از لواط کفر ورزیده، بر انجام این عمل اصرار ورزیدند.
🍃ب. مقصود از «غابرین» در اینجا «کسانی که سنشان خیلی زیاد است و در میان نسلها باقی ماندهاند» باشد؛ یعنی صرفاً توصیفی از این زن، به عنوان یک زن سالخورده، که ربطی به نجات نیافتنش ندارد (یعنی: لوط و خانوادهاش نجات یافتند، جز زن او، که از زمره سالخوردگان بود)؛ چنانکه در جای دیگر تعبیر «عجوزاً فی الغابرین» را به کار برد که «عجوز» به فرد بسیار سالخورده میگویند.
📚(ابوعبیده، به نقل از البحر المحیط، ج5، ص102)
💠تبصره
⛔️احتمال ب، اگر به عنوان احتمالی که بخواهد معنای اول را نفی کند در نظر گرفته شود، اصلا قابل دفاع نیست؛
💢اما اگر از باب استعمال یک لفظ در چند معنا بخواهد قلمداد شود؛
یعنی خداوند با این تعبیر «غابرین»
هم به ماندن این زن در میان هلاک شدگان اشاره کرده،
و هم به سالخورده بودن این زن،
که در این صورت، میتواند احتمال قابل توجهی باشد؛
آنگاه
🤔 شاید یکی از علل اشاره به سن او، این باشد که دلبستگی او را به قوم خویش نشان دهد؛
یعنی چهبسا خداوند با این تعبیر، به ریشه باقی ماندنِ وی در میان آن قوم بدکار نیز اشاره میکند: او سالیان سال با آنها زیسته، و دیگر زشتی کار آنان را نمیدید و نمیتوانست از آنان دل بکَنَد.🤔
@Yekaye
855) 📖 و أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمينَ 📖
💢ترجمه
و باراندیم بر سر ایشان چه بارانی! پس بنگر که چگونه بود عاقبت مجرمان!
سوره اعراف (7) آیه84
1397/9/17
30 ربیعالاول 1440
@YekAaye
☀️1) از امام صادق ع روایت شده است که رسول الله ص فرمودند:
هرکس با پسر نوجوانی مقاربت کند، روز قیامت در حالی آورده میشود که جُنُب است و آب دنیا او را پاک نکرده، و خداوند بر او غضب کرده، او را لعنت میکند و جهنم برایش آماده شده و بدجایگاهی است.
سپس فرمود: همانا وقتی مردی بر مردی وارد میشود عرض به لرزه درمیآید؛ و همانا مردی که خود را در اختیار مردان قرار دهد، خداوند او را بر پل جهنم زندانی میکند تا اینکه کار حسابرسی از خلایق بسر آید؛ سپس دستور میدهد که او را به جهنم درافکنند؛ پس در هر طبقهای عذاب شود و همین طور طبقه به طبقه سقوط کند تا به پایینترین طبقه برسد و از آن خارج نگردد.
📚الكافي، ج5، ص544
https://eitaa.com/yekaye/3718
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️2) از امام صادق ع روایت شده است:
رسول الله ص لعنت کرد مردانی که خود را شبیه زنان میکنند؛ و زنانی که خود را شبیه مردان میکنند.
سپس فرمود: آنان مردانِ همجنسبازند و نیز زنانی که با هم نکاح میکنند.
📚الكافي، ج5، ص550
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ وَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ وَ الْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ
قَالَ وَ هُمُ الْمُخَنَّثُونَ وَ اللَّاتِي يَنْكِحْنَ بَعْضُهُنَّ بَعْضاً.
@Yekaye
☀️3) روایت شده است که
غلامی را به نزد عمر بردند که ارباب خود را به قتل رسانده بود و او دستور داد که وی را بکشند.
حضرت علی ع او را خواست و از او پرسید: آیا تو اربابت را کشتی؟
گفت: بله.
فرمود: چرا او را کشتی؟
گفت: او بر من چیره شد و به زور با من نزدیکی کرد.
به اولیای مقتول فرمود: آیا وی را دفن کردهاید؟
گفتند: بله.
فرمود: چه موقع او را دفنن کردید؟
گفتند: الان.
به عمر فرمود: این جوانک را در زندان نگه بدار و در موردش اقدامی نکن تا سه روز بگذرد.
سپس به اولیای مقتول فرمود: شما هم بعد از سه روز حاضر شوید.
چون سه روز گذشت آنان حاضر شدند و حضرت علی ع دست عمر را گرفت و بیرون آمدند و بر سر قبر آن مقتول رسیدند. حضرت علی ع به اولیای مقتول فرمود: این قبر رفیق شماست؟
گفتند: بله.
فرمود: آن را بشکافید. پس شکافتند تا به سنگ لحد رسیدند. فرمود: مرده را بیرون آورید. به کفنهای درون قبر نگریستند و او را نیافتند و ایشان را از مساله خبردار کردند.
حضرت علی ع فرمود: الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر. نه دروغ گفتم و نه به من دروغ گفتند. خودم از رسول الله ص شنیدم که میفرمود: هر کس از امت من که کار قوم لوط را انجام دهد و بر این امر بمیرد تا زمانی که در قبرش گذاشته شود به او مهلت میدهند. سپس بعد از اینکه او را در قبر نهادند بیش از سه روز نمی گذرد تا اینکه زمین او را به زمره قوم لوطی که هلاک شدند پرتاب میکند و با آنان محشور میگردد.
📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج2، ص: 364؛
شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار (ابن حیون)، ج2، ص: 320
https://eitaa.com/yekaye/3720
☀️4) از امام صادق ع روایت شده است:
هنگامی که قوم لوط کردند آنچه کردند، زمین به پیشگاه پروردگارش گریست تا حدی که اشکهایش به آسمان رسید؛ و آسمان هم گریست تا حدی که اشکهایش به عرش رسید؛
پس خداوند به آسمان وحی فرمود که آنان را سنگباران کن؛ و یه زمین وحی فرمود که آنان را در خود فرو ببر.
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص264؛
تفسير العياشي، ج2، ص159
https://eitaa.com/yekaye/3721
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️5) از امام صادق ع روایت شده است که
حرمت مقاربت با همجنس، بسیار بزرگتر از حرمت زناکاری است؛ که همانا خداوند امتی را به خاطر حرمت اولی هلاک فرمود؛ اما هیچ کسی را به خاطر حرمت دومی هلاک نفرمود.
📚 الكافي، ج5، ص544
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَرَّارٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ:
حُرْمَةُ الدُّبُرِ أَعْظَمُ مِنْ حُرْمَةِ الْفَرْجِ إِنَّ اللَّهَ أَهْلَكَ أُمَّةً بِحُرْمَةِ الدُّبُرِ وَ لَمْ يُهْلِكْ أَحَداً بِحُرْمَةِ الْفَرْجِ.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2⃣ «وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمينَ»
در اینجا برای نزول عذاب بر آنان، از تعبیر «مطر» که عموما برای بارش باران استفاده میشود، استفاده شد؛ چرا؟
🍃الف. این باریدن چنانکه در آیات دیگر آمده، بارش سجیل (سنگ-گِل) است و میخواهد نشان دهد که این سجیلها به تعداد بسیار زیاد و پیاپی بر سر آنان فرود آمد؛ همانند اینکه از آسمان سنگ ببارد.
📚(مجمع البيان، ج4، ص685)
🍃ب. با توجه به آیات دیگر، میدانیم که این بارش، نه بارش آب، بلکه بارش سنگ بوده است؛ اما همین که تعبیر «سجیل» را در این آیه نیاورد و فقط بر تعبیر باریدن تاکید کرد، چهبسا میخواهد با آوردن واژه باران – که بارش آن عامل تطهیر و پاکی بوده است - به طور غیرمستقیم بر پاک کردن و تطهیر زمین اشاره کند؛ گویی آنان با این عمل شنیع خود آلودگیای در زمین پدید آورده بودند و خداوند با بارشی آن آلودگی را پاک کرد.
🍃ج. چهبسا میخواهد با این تعبیر نشان دهد که باطن و حقیقتِ این عذاب خداوند، رحمتی بر جهانیان بوده است؛ در واقع، این بارش، که آن ناپاکان را از روی زمین پاک میکرد، اگرچه برای خود ناپاکان، مصداق غضب و عذاب بود، اما برای جهان و جهانیان رحمت است.
🍃د. [میخواهد نشان دهد] تغيير راه فطرت، (ارضاى جنسى از طريق همجنس، و همجنسبازى،) تغيير نعمت را به دنبال دارد. به جاى باران، پاره سنگ مىبارد؛ چنانکه در دعاى كميل مىخوانيم «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَم: خدایا ببخش و بیامرز گناهانی را که نعمتها را تغییر میدهد»
📚(تفسير نور، ج4، ص113)
🍃ه. ...
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3⃣ «كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ؛ وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً»
ابتدا آنان را «غابرین: برجای ماندگان» خواند و سپس از نزول عذاب بر آانان سخن گفت؛ عذابی که آنان را به جهان دیگر منتقل کرد.
میدانیم که تعبیر «برجای مانده» را در مورد کسی به کار میبرند که در مسیری باشد و دیگران بروند و او بماند.
🤔چهبسا میخواهد نشان دهد که اینان به جای همراهی با حضرت لوط ع در موقعیتی که داشتند برجای ماندند؛ و اگر کسی با اراده خود رفتن به سوی خدا را انتخاب نکند، با عذاب او را بدانسو میبرند.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
6⃣ «وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمينَ»
در اسلام، یکی از مجازاتهایی که برای کسانی که مرتکب عمل شنیع لواط و اقدام همجنسگرایانه میشوند، قرار داده است «سنگسار» است.
🤔چهبسا، این آیه به نحوی به فلسفه این مجازات اشاره دارد؛
چرا که خداوند کسانی را که مرتکب این عمل شدند با سنگباران عذاب نمود؛
و سپس هشدار داد که این عاقبت چنین مجرمانی است.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
7⃣ «وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمينَ»
اگر قوم لوط به خاطر عمل همجنسگرایانهشان عذاب شدند؛ و خداوند آنان را بدین سبب مجرم خواند و تصریح کرد که از عاقبت این مجرمان عبرت بگیرید، پس اگر هر جامعه دیگری هم این عمل در میانشان عادی و رایج شود، باید منتظر عذاب الهی باشند.
🌐تطبیق بر روز🌐
برخی میگویند اگر خداوند همجنسگرایان را چنین عذاب میکند پس چرا بر جوامع غربی که دچار این رویه شدهاند عذابی نازل نمیشود⁉️
♦️در پاسخ به چند نکته باید توجه کرد:
🔸الف. قوم لوط این گونه نبود که همان روز اولی که به این کار اقدام کردند عذاب شوند.
در برخی روایات تاریخی آمده که حضرت لوط چهل سال قومش را مورد انذار قرار داد تا عذاب الهی سر رسید. در واقع، ابتدا باید اتمام حجت شود؛ و اتمام حجت، یک امر یک شبه نیست.
🔸ب. این گناه در میان آنان فراگیر شده بود.
قرآن کریم در آیات دیگر، به مجادله حضرت ابراهیم با فرشتگان الهی درباره قوم لوط اشارهای کرده و در برخی روایات [و نیز در کتاب مقدس مسیحیان) در توضیح این آمده که وی از خداوند خواست که عذاب را به تاخیر بیندازد چون احتمالا مومنانی در این شهر هستند و از رقم 50 نفر احتمال داد و همین طور این رقم را کاهش داد تا اینکه فرشتگان گفتند جز یک خانه (ذاریات/36؛ که علیالقاعده همان خانه حضرت لوط ع است)، کسی نیست که این گونه نباشد.
در واقع، عذاب استیصال زمانی سرمیرسد که فراگیری گناه خیلی جدی شده باشد؛
در حالی که امروزه علیرغم تبلیغات شدیدی که برای عادیسازی این عمل شنیع انجام میشود و حتی آن را در زمره حقوق بشر قرار دادهاند و انسانهای شرافتمندی را که با عادی شدن این عمل شنیع مخالفت میکنند را ضدحقوق بشر معرفی میکنند، با این حال، آمارهای خودشان از تعداد بسیار کم افرادی که خود را همجنسگرا میدانند-مثلا در آمریکا کمتر از 2 درصد:
🔖 https://www.statista.com/statistics/248822/american-adults-who-identify-as-lesbian-gay-or-bisexual-by-gender/
و از همینها هم تعداد بسیار کمی به ازدواج همجنسگرایانه اقدام میکنند - حدود 10 درصد از اینها، یعنی کمتر از 2/. درصد از آن جامعه :
🔖 https://news.gallup.com/poll/212702/lgbt-adults-married-sex-spouse.aspx
🔸ج. اگرچه طبق توضیح فوق، نزول عذاب استیصال [عذابی که همه را نابود کند و راه فراری نگذارد] بسیار بعید است، اما مراتبی از عذاب خداوند در این جوامع مشاهده میشود.
سادهترینش همین شیوع بیماریهای بیسابقهای همچون ایدز در جهان است، که اولا عامل اصلی انتقال آن روابط جنسی است و ثانیا طبق آمارهای رسمیِ همان کشورها با اینکه آمار همجنسگرایان حدود 2 درصد این جوامع هم نمیشود، شیوع این بیماریها در همجنسگرایان چندین برابر افراد غیرهمجنسگراست؛ به طوری که در آمریکا بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، احتمال ابتلای به HIV در مردان همجنسگرا 50 برابر بیش از مردان طبیعی میباشد و مرگ و میرهای ناشی از آن هم در میان اینها 15 برابر بیشتر بوده است:
📚 Dyana Bagby, “Gay, bi men 50 times more likely to have HIV: CDC reports hard data at National HIV Prevention Conference,” Washington Blade, August 28, 2009.
از این گذشته، شیوع این روابط، بشدت پایههای زندگی اجتماعی این جوامع را سست کرده است، به طوری که امروزه بسیاری از متفکران غربی، این اقدام را نه از باب دغدغه دینی، بلکه از زاویه مضرات اجتماعی شدیدی که در جامعهشان به ارمغان آورده، مورد نقد قرار می دهند.
📚(مثلا مراجعه کنید به مقاله "Debating Homosexuality :Understanding Two Views" نوشتهی peter sprig در:
🔖https://downloads.frc.org/EF/EF11J33.pdf
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
📖جمعبندی حکایت قوم لوط در سوره اعراف (آیات 80-84)📖
هدایت شده از یک آیه در روز
1⃣«وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمينَ؛ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ؛ وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ؛ فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ؛ وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمينَ»
این آیات بوضوح نشان میدهد مهمترین گناه قوم لوط که عامل عذاب آنها شد، همین شیوع عمل لواط (رفتار همجنسگرایانه) در میان آنان بوده است.
🔺 حضرت لوط ابتدا آنان را به خاطر انجام «الفاحشه» مذمت میکند (که گفته شد که کاربرد این واژه در مورد روابط جنسی غیرمجاز بسیار متداول است) و
🔺سپس تصریح میکند که آنان مردانشان به جای اینکه روابط جنسی را با زنان انجام دهند، به سراغ مردان میرفتند؛
🔺و این مطلب را با تاکیدات متعدد («إنّ» ، حرف «لـ» بر روی فعل، و آوردن جمله اسمیه) مورد تاکید قرار میدهد؛
🔺 سپس با «مسرف» خواندن آنان تاکید میکند که آنان کسانیاند که «از حد و اندازهای که خداوند مقرر فرموده، تجاوز میکنند و به حق خویش راضی نیستند».
🔺سپس از نجات حضرت لوط از میان اینان سخن میگوید و نهایتا از عذاب آنان؛ و آنان را «مجرم» میخواند و عذاب را ناشی از «مجرم» بودنشان میشمرد.
🤔آیا این همه تصریح کافی نیست که یقین کنیم رفتارهای همجنسگرایانه آنان بود که ایشان را سزاوار چنان عذابی کرد؟
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
2⃣ «وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمينَ؛ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ؛ وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ؛ فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ؛ وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمينَ»
با اینکه نوک پیکان مواخذه حضرت لوط متوجه کسانی بود که عمل همجنسگرایانه انجام میدادند،
اما وقتی عذاب آمد، علاوه بر آنان، زن لوط را هم دربرگرفت؛ در حالی که او قطعا خودش رفتار همجنسگرایانه نداشته است.
او از این جهت با آنان عذاب شد که کار آنان را تایید میکرد؛
و خداوند او را هم جزء مجرمانی که باید از عاقبتشان عبرت گرفت معرفی کرد.
در واقع،
🤔کسانی هم که از همجنسگرایان دفاع میکنند، از منظر الهی واقعاً در زمره آنان محسوب میشوند❗️
@Yekaye