وَالْعَصْرِ
ﺑﻪ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﺳﻠﺎم ﻗﺴﻢ! (١)
إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ
ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﻧﻮﻋﺎً ﺳﺮﻣﺎﻳﮥ ﻋﻤﺮﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲﺑﺎﺯﻧﺪ! (٢)
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تلاوتی زیبا و کمیاب از استاد عبدالباسط
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ضرورت وجود حجت متن حديث ضرورة وجود الحُجّة (الامام) ۱- الكلينى عن أحمد بن محمّد عن محمّد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
عرضه اعمال مؤمنان به امام
متن حديث
عرض أعمال المؤمنين علي الإمام الكلينى عن علىّ بن إبراهيم عن أبيه عن القاسم بن محمّد عن الزيّات عن عبدالله بن أبان الزيّات و كان مكيناً عند الرضا عليه السلام قال: قلت للرضا عليه السلام: أدع الله لى و لأهل بيتى فقال: أولست أفعل؟ والله إنّ أعمالكم لتعرض علىّ فى كلّ يوم و ليلة، قال: فاستعظمت ذلك، فقال لى: أما تقرأ كتاب الله عزّوجلّ (و قل اعملوا فسيري الله عملكم و رسوله و المؤمنون)؟ قال: هو والله علىّ بن أبى طالب عليه السلام.
عرضه اعمال مؤمنان به امام كليني از علي بن ابراهيم از پدرش از قاسم بن محمد از زيّات از عبدالله بن أبان زيّات كه نزد امام رضا (ع) جايگاهي داشته است نقل كند كه گفت: به امام رضا (ع) عرضه داشتم: براي من و خانوادهام دعا كنيد، فرمود:
آيا چنين نكرده ام؟! به خدا سوگند [ نامه ] اعمال شما در هر شب و روز بر من عرضه ميشود، گويد: اين سخن بر من بزرگ آمد، آن گاه امام به من فرمود: آيا كتاب خداي عزّوجلّ را نخوانده اي كه (و بگو [ هر كاري ميخواهيد بكنيد ] كه روزي خدا و پيامبرش و مؤمنان در كردار شما خواهند نگريست) ۱ فرمود: به خدا سوگند او علي بن ابي طالب (ع) است ۲.
منبع حديث
۱- توبه / ۱۰۶. ۲- أصول كافى ۱/ ۲۱۹ - ۲۲۰.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
اعلام اله دایه، ص ۳۶. [۳]: اعلام الهدایه، ص ۳۶. [۴]: اعلام الهدایه، ص ۳۶. [۱]: قبر ان فی طوس خی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
قاضی نور الله در مجالس المؤمنین آورده است که زبیده، شیعه فدائیه بود. وچون هارون، اعتقاد شدید او را فهمید، وی را طلاق داد و طلاق نامه را برای او فرستاد وزبیده در پشت نامه نوشت: از شرایط قبل شکر میکردیم و اکنون که جدا شدیم، پشیمان نیستیم. [۲]
هجده شب از حکومت محمد امین میگذشت که وی تصمیم گرفت، نقض پیمان کند و مأمون برادر خود را که در زمان پدر به عنوان جانشین وی معرفی شده بود، خلع وپسرش موسی ناطق را ولیعهد خود کند. با وزرا و امرا مشورت کرد صلاح ندیدند مگر علی بن عیسی بن ماهان.
امین به خلع مأمون اقدام کرد و لشکری عظیم را به فرماندهی علی بن عیسی جهت مبارزه با مأمون به خراسان فرستاد. مأمون نیز چهار هزار نفر را به فرماندهی طاهر بن حسین به مقابله ی وی گسیل نمود و این دو لشکر در نزدیکی ری با
یکدیگر نبرد کردند. فرمانده لشکر امین که از زیادی افراد خود مغرور بود و رعایت دور اندیشی را نکرد، از سپاه مأمون شکست خورد و کشته شد. مأمون بعد از این پیروزی برادرش امین را خلع کرد و طاهر بن حسین را با هرثمه بن اعین به سوی بغداد گسیل داشت، پس از مدتی جنگ و محاصره بغداد و تلف شدن نفرات و اموال فراوان، مردم بغداد به ستوه آمدند و از امین کناره گرفتند. طاهر نیز با وعده سیم وزر، بزرگان را متمایل به مأمون کرد و آنها امین را خلع کردند تا آن که هرثمه به امین امان داد و آن دو در یک کشتی کوچک همدیگر را ملاقات کردند. هرثمه؛ امین را احترام کرد ولی طاهر عده ای را فرستاد تا امین را دستگیر کنند. آنها داخل آب شدند و کشتی را غرق کردند، هرثمه و امین با شنا خود را نجات دادند اما امین در نقطه ای بیرون آمد که سپاه طاهر آن جا بود. وی را دستگیر کردند و قبل از آن که با طاهر ملاقات کند. به امر او امین را کشتند و این حادثه در شب یک شنبه ۲۵ محرم سال ۱۹۸ روی داد.
سال ۱۹۸ هجری ۲۵ محرم، امین در سن ۳۳ سالگی کشته شد. و مدت خلافت وی نزدیک به پنج سال شد و چون پیوسته به عیش و نوش و لذت جویی و لهو و لعب مشغول بود و مدّتی نیز در محاصره و درگیر جنگ با لشکر مأمون بود، به این جهت متعرض آل ابوطالب نشد و حادثه ای برایشان واقع نگردید.
سال ۱۹۶ ه. ق با کشته شدن امین، مردم بغداد نیز با مأمون بیعت نمودند.
سال ۱۹۸ ه. ق مأمون برادر خود قاسم بن رشید را از ولایت عهدی خلع کرد.
سال ۱۹۹ ه. ق ابوالسرایا سری بن منصور شیبانی که مردی شجاع و در کار جنگ متبحر بود، در کوفه خروج کرد و مردم را به بیعت با محمد بن ابراهیم فراخواند، مردم کوفه همگی با او بیعت کردند.
کار محمد بسیار بالا گرفت و سپاهیان خلیفه را مکرر شکست دادند تا آن که محمد از دنیا رفت و مردم با محمد بن محمد بن زید بن علی بن الحسین بیعت کردند و او والیان خود را به اطراف فرستاد.
سرانجام حسن بن سهل (برادر فضل وزیر مأمون) هرثمه را برای دفع او گسیل داشت. وی با سی هزار سپاه به جانب کوفه روان شد. جنگی هولناک میان سپاه هرثمه و ابوالسرایا در گرفت و سپاه هرثمه شکست خورد اما با وجود هشدار ابوالسرایا در مورد کمین سپاه هرثمه در زمان تعقیب سپاه هرثمه گرفتار پنج هزار نفر کمین او شدند و دوباره جنگ در گرفت و هرثمه را که اسیر شده بود، آزاد کردند و او از راه فریب کوفیان وارد شد و پیشنهاد کرد: اگر میخواهید حکومت از آل عباس بیرون رود، صبر کنید تا روز دوشنبه با هم صحبت کنیم؛ هر که انتخاب شد با او بیعت کنیم. این حیله مؤثر افتاد و سپاه کوفه دست از جنگ کشیدند و هرچه ابوالسرایا فریاد زد: این حیله است و آنها در حال شکست هستند و آثار پیروزی ظاهر شده است به جنگ ادامه دهید، سپاه کوفه اقدام نکرد. سرانجام وی با خشم، دست از جنگ کشید و روز جمعه سخنرانی کرد و آنها را کشندگان علی (علیه السلام) و رها کنندگان حسین (علیه السلام) خواند و آنها را به شدت از این بی وفایی مذمت کرد و هر چند عده ای به غیرت آمدند و
خواستند اقدام کنند اما وی نپذیرفت و در شب یک شنبه سیزدهم محرم از کوفه با جماعتی خارج شد.
از آن طرف اشراف کوفه از هرثمه برای مردم امان گرفتند و او امان داد و وقتی اوضاع آرام شد، به بغداد رفت و ابوالسرایا سرانجام با امان، تسلیم شد و او را نزد حسن بن سهل فرستادند، اما وی او را در ازای قتل برادرش کشت و سر او را در جانب شرقی و بدنش را در جانب غربی به دار کشیدند.
سال ۲۰۰ هجری مأمون دستور داد تا از خاندان عباسی آمار بگیرند؛ تعداد آنها ۳۳۰۰۰ نفر شد.
----------
[۲]: تتمه المنتهی، محدثقمی.
در همان سال، مأمون عباسی، رجاء بن ابی الضحاک و یاسر خادم را به مدینه فرستاد تا با احترام حضرت را به شهر مرو بیاورند. در سال ۲۰۱ هجری مراسم ولایت عهدی حضرت رضا (علیه السلام) در مجلس عظیمی برگزار شد و بزرگان و اشراف و سادات و علما جمع بودند. مأمون، اوّل به پسر خود بنام عباس دستور داد تا با حضرت بیعت کند؛ سپس سایر مردم بیعت کردند، جوایز بسیار به مردم بخشید و خطبا و شع
را قصیدههای فراوان گفتند و مأمون دستور داد تا جامه ی سیاه را که بنی عباس میپوشیدند رها کنند و جامههای سبز بپوشند.
سال ۲۰۱ هجری حضرت فاطمه معصومه دختر موسی بن جعفر (علیه السلام) از مدینه به جانب مرو جهت دیدار برادرش حضرت رضا (علیه السلام) کوچ نمود. در ساوه بیمار گردید و پرسید تا قم چقدر راه است؟ گفتند: ده فرسخ؛ به خادم خویش فرمود: مرا به جانب قم ببر، و صحیح تر آن است که خاندان سعد نزد ایشان آمدند و از ایشان خواهش کردند به قم تشریف آورند. موسی بن خزرج
مهار ناقه آن حضرت را گرفت تا وارد قم نمود و ایشان را در خانه خویش منزل داد، آن بزرگوار هفده روز در قم بود و سپس رحلت نمود و حضرت را در همین جایگاه فعلی به خاک سپردند سلام الله علیها.
سال ۲۰۲ فضل بن سهل (مربّی و وزیر و فرمانده ارشد لشکر مأمون و خدمتگزار پر تلاش او) در حمام سرخس به قتل رسید و در همین سال مالک بن انس رئیس مذهب مالکیه در مدینه از دنیا رفت و در قبرستان بقیع در بقعه همسران پیامبر۳ دفن شد. [۱]
----------
[۱]: حوادث دوران امامت حضرت رضا (علیه السلام) غالباً از تتمه المنتهی محدث قمی رضوان الله علیه اخذ شده است.
📚حکایت آفتاب نگاهی به زندگی امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
💠 سلسله جلسات #مبانی_امامین_انقلاب 25 🔰 #فصل_اول با موضوع بازخوانی #صحیفه_امام_خمینی (جلسه 25) ❌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صحیفه امام 26.mp3
7.15M
💠 سلسله جلسات #مبانی_امامین_انقلاب 26
🔰 #فصل_اول با موضوع بازخوانی #صحیفه_امام_خمینی (جلسه 26)
❌ پایان تدریس جلد چهاردهم ❌
👈 در صورت خرابی فایل ، از لینک https://uupload.ir/view/صحیفه_امام_26_lo9u.mp3/
دانلود نمائید .
🎤 با توضیحات #استاد_احسان_عبادی
✅ انقلابی باید مبانی امام و رهبری را بداند تا هم بصیرتش بیشتر شود هم تحلیلهایش مبنایی شود ✅
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
معنای دقیق و جامع حاضر و ناظر بودن امام چیست .. یه کلیپی از یه روحانی دیدم که (میگفت اینکه میگن امام حاضر و ناظر هست درست نیست اینها رو کنار هم بیاریم چون تا خدا اذن به امام نده نمیتونه جایی حاضر باشه و در اصول کافی کتاب الحجه گفته شده العلم یبسط لنا فنعلم و یقبض لنا فلا نعلم یعنی علم برای ما باز بشه میبینیم برامون باز نشه نمیبینیم یعنی اینکه امام مثل خدا همیشه هر لحظه همه چیز را میبیند و میداند ما چنین ادعایی نداریم امام ناظره درست اما مثل خدا همیشه و هرلحظه حاضر نیست)
این فرمایشات این روحانی بود.
میخاستم پاسخ شما رو در این مورد بدونم؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
🔸خدا این اجازه را به امام میدهد، ما هم میگوییم امام به خودی خود این ویژگی را ندارد خدا این ویژگی را به امام داده، خدا وقتی این ویژگی را بدهد دیگر اشکال ندارد، مثلا همان آیه قرآن که میگه علم غیب مخصوص خداست اما به کسانی که از آنها راضی باشد این علم را خواهد داد، قطعاً یک نمونه اهل بیت هستند. پس این هم همین است که شما میفرمایید تناقضی ندارد. خدا این ویژگی را به امام داده که امام حاضر و ناظر بر اعمال ما باشد.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#صوت #کتاب_صوتی #دفاع_مقدس 📚 #گردان_صد_و_چهل_و_چهار 8⃣ فصل هشتم (۸) 📻 خاطرات امیر فرض الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت
#کتاب_صوتی
#دفاع_مقدس
📚 #گردان_صد_و_چهل_و_چهار
9⃣ فصل نهم (۹)
📻 خاطرات امیر فرض الله شاهین راد از دوران دفاع مقدس
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: دوخت لباس آن روزها شنیدیم که بعضی کارخانهها لباسهایی را که برای برادران سپاهی و ارتشی می
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
طراحی
قرار بود از چهره تعدادی از شهدا که فردا تشییع میشدند طرحهایی کشیده شود. تقریبا کار محالی بود چون هیچ وسیله ای نداشتیم. چند تا از خواهران چند قوطی رنگ از خانه هایشان آوردند. نقاش ابتدا طرحها را با مداد روی تختهها پیاده کرد. قلم مو نداشتیم. نگاهی به هم انداختیم. آستینم را بالا زدم و انگشتم را در قوطی رنگ فرو بردم و شروع کردم به رنگ زدن. بقیه هم به من نگاه کردند و با خنده مرا همراهی کردند... صدای اذان صبح که بلند شد، به برکت همان شهدا، کار طراحی ما نیز به پایان رسیده بود.
مشکل آب و برق
در آن روزها خواهران دو دسته بودند، عده ای برای مهمات رسانی تعیین و تعدادی هم برای امدادگری راهی بیمارستان شدند. ما به بیمارستان رفتیم. پشت سر هم مجروح میآوردند. دست و پاها و بدنهای پاره پاره، که در پتو و حصیر پیچیده شده بودند. اوائل جرأت نمی کردیم به آنها دست بزنیم؛ ولی کم کم عادت کردیم. خواهران هر کار نیاز بود، میکردند، از تخلیه مجروحین و پرستاری تا کار در آشپزخانه و نگهبانی از بیمارستان. امکانات بسیار کم و مختصر بود. حتی مجبور بودیم سِرُمها را به میخ آویزان کنیم، روز به روز وضع بدتر میشد... آب و برق نبود و آب از شط میآوردیم و یا شستشو را کنار شط انجام میدادیم. این کار باعث میشد که گاهی پای بعضی از خواهران لیز میخورد وآب، او را تا وسط شط میبرد...
📚خاطراتی از حضور زنان در دفاع مقدس
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ارواح پنجگانه انبیاء در بعضی چون انبیاء و مرسلین ارواح خمسه است، أعنی: روح قدسی و روح ایما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
روح یا جوهر ملکوتی
بعد، بدان که: جوهر ملکوتیه که مدبّر این کالبد و آمر و ناهی در او است گاهی
از او به روح تعبیر میشود که « نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی [۱] »، و از برای روح چنان که گذشت مراتب متفاضله است.
و گاهی به ذات و نفس تعبیر شده: « تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَ لاَ أَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِکَ [۲] ».
اقسام نفس و قوای آن به روایت حضرت علی علیه السلام
و از برای او نیز چنانکه علی علیه السلام تعبیر فرموده، مراتب اربعه است، کما قال کمیل بن زیاد: « سألت مولانا أمیرالمؤمنین علیه السلام، قلت: أرید ان تعرّفنی نفسی.
قال: یا کمیل! أیّ نفس [۳] ترید أن اعرفّک؟
قلت: یا مولای هل هی الاّ نفس واحدة؟
فقال: یا کمیل! انّما هی أربعة، النامیة النباتیة، و الحسیة الحیوانیة، و الناطقة القدسیة، و الکلّیة الإلهیة. و لکلّ واحدة من هذه خمس قوی [و خاصیتان].
فالنامیة النباتیة لها خمس قوی: ماسکة و جاذبة هاضمة و دافعة و مربیة. و لها
خاصیتان: الزیادة و النقصان، و انبعاثها من الکبد. و هی أشبه الأشیاء بنفس الحیوان. [۴]
و الحسیَة الحیوانیة لها خمس قوی: سمع و بصر و شم و ذوق و لمس ؛ و لها خاصیّتان: الرضا و الغضب، و انبعاثها من القلب. و هی أشبه الاشیاء بنفس السباع. [۵]
و الناطقة القدسیة، لها خمس قوی: فکر و ذکر و علم و حلم و نباهة. و لیس لها انبعاث، و هی أشبه الأشیاء بنفس الملائکة [۶] ؛ و لها خاصیتان: النزاهة والحکمة.
والکلّیة الالهیة لها خمس قوی: بقاء فی فناء و نعیم فی شقاء، و عزّ فی ذل، و فقر فی غنا، و صبر فی بلاء ؛ و لها خاصیتان: الحلم و الکرم [۱] . و هذه التی مبدؤها من اللّه، و الیه تعود، لقوله تعالی: «فَنَفَخْنَا فِیهِ مِن رُوحِنَا [۲] ». و أمّا عودها [۳] فلقوله تعالی: «یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِیآ إِلَی رَبِّکِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً [۴] »، و العقل وسط الکلّ ». [۵]
----------
[۱]: ۱ - سوره مبارکه حجر، آیه ۲۹.
[۲]: ۲ - سوره مبارکه مائده، آیه ۱۱۶.
[۳]: ۳ - مصدر: الأنفس.
[۴]: ۱ - مصدر: - و هی أشبه... الحیوان.
[۵]: ۲ - مصدر: - و هی أشبه... السباع.
[۶]: ۳ - مصدر: بالنفوس الفلکیة.
[۱]: ۴ - مصدر: الرضا و التسلیم.
[۲]: ۵ - سوره مبارکه تحریم، آیه ۱۲.
[۳]: ۶ - مصدر: - و أما عودها.
[۴]: ۷ - سوره مبارکه فجر، آیه ۲۷ و ۲۸.
[۵]: ۸ - بحارالانوار، ص ج ۵۸، ص ۸۵.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: عهد خدا در کافی با سند حسنه از امام صادق علیه السلام نقل شده است: قرآن عهد خدا با خلق است،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
خمول
خدا به موسی وحی رساند ای موسی لباست کهنه و دل تو تازه باشد. اگر بین مردم ناشناس باشی، فرشتگان آسمان تو را خواهند شناخت.
پارسایی، دوری از حکومت
سلطانی همنشین حکیمی شد که علف میخورد و همین غذای او بود. سلطان گفت: اگر خدمت سلطان کردی به علفخواری مبتلا نمی شدی. حکیم گفت: اگر تو هم علف میخوردی به خدمت سلاطین نیازمند نمی شدی.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357