eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.6هزار عکس
35.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ مقلب‌القلوب یعنی... 🔰 این، آن بود که «مقلّب القلوب» است. این دعایی که در تحویل وارد شده است، تحقق پیدا کرد در ملت ما ، یعنی، متحول شد حال ما از آن خوف به یک قدرت، از آن ضعف به یک قدرت بزرگ، از آن خوفها به یک شجاعت. تمام گرفتاریها را همه از یادشان رفت. تمام خودبینیها، همه از بین رفت. 🔰 این کی بود که ما را این طور شجاع کرد؟ ما بعد از آن همه ترس و خوفی که همه‌مان داشتیم، چه شد که یکدفعه متحول شدیم به یک روح‌های شجاع؟ امام خمینی (ره)، ۱۴خرداد۱۳۵۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تلاوتی زیبا و کمیاب از استاد عبدالباسط در کشور کویــت 📖سوره:سوره های کوتاه(قصارالصور)
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
ريشه غم و اندوه در طحال (سپرز) است و ريشه شادي در ثَرب۱ و كليه ها. در اين اعضا (طحال و ثرب و كليه ها) دو رگ است كه به صورت وصل هستند، از همين روست كه آثار غم و شادي در چهره نمايان مي‌شود. اين رگها، تماما، راههاي ارتباطي كارگزاران با پادشاه و پادشاه با كارگزاران مي‌باشند، دليلش هم اين است كه وقتي دارو مي‌خوري رگها آن را به محل درد مي‌رسانند. بدان اي امير كه بدن مانند زمين حاصل خيز اما بايري است كه اگر به آن رسيدگي كني و طوري آبياريش كني كه نه غرق آب شود و نه قسمتي از آن آب نخورد و تشنه بماند، هميشه آباد مي‌ماند و شاداب و خرم مي‌شود و محصول زيادي مي‌دهد، ولي اگر از آن غفلت ورزي خراب مي‌شود و علفهاي هرز در آن مي‌رويد، بدن نيز اين گونه است. دقت و مراقبت در مصرف غذاها و نوشيدنيها باعث سلامت و تندرستي و عافيت بيشتر آن مي‌گردد. يا اميرالمؤمنين! دقت كن ببين چه چيز با تو و معده ات سازگار است و بدنت تحمل آن را دارد، و چه غذاها و آشاميدنيهايي را مي‌گوارد همان را براي خودت برگزين و غذايت قرار ده. بدان اي اميرالمؤمنين، كه هر يك از اين طبايع چيزهايي را دوست دارد كه با آن سنخيت و سازگاري داشته باشد، پس چيزي را انتخاب كن كه با بدنت سازگار است. هر كس بيش از اندازه غذا بخورد سودش نرسانده، و هر كس نه كم و نه زياد بلكه به اندازه بخورد آن غذا به او سود مي‌رساند. همين گونه است آب (پس راهش اين است) كه از هر غذايي به وقتش بخوري و هنوز كه اندكي اشتها داري دست از خوردن بكشي، زيرا اين كار - به خواست خدا - باعث مي‌شود تا بدني سالمتر، انديشه اي روشنتر، و روحيه اي سبكتر داشته باشي. از اينها گذشته، اي اميرالمؤمنين در تابستان غذاي خنك تناول كند، و در زمستان غذاي گرم، و در دو فصل ديگر غذاهاي معتدل به اندازه توان (جسمي) و اشتهايي كه داري، غذايت را به اندازه عادتت و مطابق با محل زندگي و نوع فعاليت و زماني كه در آن به سر مي‌بري، با خوردن سبكترين غذاهايي كه مي‌خوري آغاز كن. بايد در هر روز، هشت ساعت از روز گذشته (يك وعده) يا هر دو روز سه وعده غذا بخوري بدين ترتيب كه صبح اول وقت صبحانه مي‌خوري و سپس شام، و روز دوم هشت ساعت كه از روز گذشت يك وعده ديگر غذا مي‌خوري، و ديگر نيازي به خوردن شام نداري. اين هم بايد به اندازه باشد، نه بيشتر و نه كمتر، و در حالي كه هنوز اشتها داري بايد دست از غذا خوردن بكشي، بعد از غذايت از شربت مصفّاي كهنه اي كه نوشيدنش حلّال است (و بعدا طرز تهيه آن را مي‌گويم) مي‌نوشي. طرز تهيه شربت ده رطل۲ مويز دانه گرفته را ابتدا مي‌شويند و سپس آن را در يك ظرف آب صاف و زلال مي‌ريزند، مقدار آب بايد به اندازه اي باشد كه چهار انگشت بالاتر از سطح مويزها را بپوشاند، مويزها را به همين حالت در زمستان سه روز و در تابستان يك شبانه روز باقي مي‌گذراند، آن گاه در يك ديگ تميز مي‌ريزند، آبي كه مويزها را در آن خيسانده اند اگر آب باران باشد بهتر است و گرنه از آب شيرين زلالي كه سرچشمه اش در سمت شرق است و آبي سفيد و درخشان و سبك دارد استفاده شود، اين نوع آب گرما و سرما را خيلي سريع به خود مي گيرد و همين علامت سبك بودن آب است. باري، آب را آنقدر حرارت مي‌دهند تا اين كه مويزها كاملا پف كنند، بعد آنها را مي‌فشارند و آبش را صاف مي‌كنند و مي‌گذارند سرد شود، دوباره آن را به داخل ديگ مي‌ريزند و مقدارش را با يك چوب اندازه مي‌گيرند، و ديگ را روي آتش ملايمي مي‌گذارند تا بنرمي بجوشد و دو سوم آن تبخير شود و يك سومش باقي بماند، سپس به اندازه يك رطل عسل مصفّا با آن مخطوط مي‌كنند، و مقدار اين آب و عسل در ديگ اندازه گيري مي‌شود، و محلول را مي‌جوشانند تا به اندازه اي كه عسل ريخته شده تبخير شود و محلول به اندازه قبل برگردد. در يك پارچه ضخيم به اندازه يك درهم۳ زنجفيل، يك درهم قرنفل (گل ميخك) نيم درهم دارچين، يك درهم زعفران (نيم درهم سنبل۴، و نيم درهم عود هندي)، نيم درهم مصطكي قرار مي‌دهند، اما قبلا هر يك از اينها را جداگانه مي‌كوبند و الك مي‌كنند. بعد در پارچه قرار مي‌دهند و آن را با يك نخ محكم مي‌بندند، يك طرف نخ بايد بلند باشد تا آن را به چوبي كه روي ديگ قرار داده مي‌شود، ببندند و بدين ترتيب پارچه اي كه حالا به صورت يك كيسه كوچك در آمده به داخل ديگ آويزان شود. اين كيسه را بايد زماني داخل ديگ قرار داد كني به خواست خداوند در آن روز (از درد نقرس و سردي مزاج و بادهاي ناراحت كننده) در امان خواهي ماند، بعد از آن چنانچه ميل به آب داشتي نصف آبي را كه قبلا مي‌نوشيده اي، بنوش زيرا اين عمل (جسمت را سالمتر، قدرت مقاربتت را بيشتر و حافظه ات را قويتر مي‌سازد). نوشيدن آب سرد بعد از خوردن ماهي تازه بيماري فلج مي‌آورد، خوردن ترنج در شب چشم را چپ مي‌كند و لوچي مي‌آورد، نزديكي كردن با زن حائض سبب متولد شدن فرزندي جذام مي‌شود، ادار نكردن
بعد از عمل جماع توليد سنگ مثانه مي‌كند، جماع كردن پياپي بدون آن كه بعد از هر جماع غسل شود به متولد شدن فرزندي ديوانه مي‌انجامد. افراط در خوردن تخم مرغ باعث بيماري طحال و ايجاد نفح در سر معده مي‌شود، زياد خوردن تخم مرغ آب پز تنگي و بريدگي نفس مي‌آورد، خوردن گوشت خام توليد كرم معده مي‌كند، افراط در خوردن انجير به پيدايش شپش در بدن مي‌انجامد. آشاميدن آب سرد بعد از چيز داغ، و بعد از خوردن شيريني دندانها را از بين مي‌برد، زياده روي در خوردن گوشت شكار و گاو باعث خشكيدگي عقل، گيجي، كند ذهني و فراموشي زياد مي‌شود. هر گاه خواستي حمّام بروي و در سر خود ناراحتي پيدا نكني، هنگام ورود به حمّام ابتدا پنج جرعه آب گرم بنوش، در اين صورت به خواست خداي تعالي، از سردرد و درد شقيقه در امان خواهي بود. بعضي گفته اند هنگام ورود به حمام پنج مشت آب گرم روي سر خود بريز. بدان اي اميرالمؤمنين كه حمّام هم تركيبي مانند تركيب بدن دارد، يعني همان طور كه بدن داراي چهار طبع است حمّام نيز داراي چهار خانه مي‌باشد: خانه اول: سرد و خشك است، خانه دوم: سرد و مرطوب، خانه سوم: گرم و مرطوب، و خانه چهارم: گرم و خشك. فايده حمّام اين است كه بدن را معتدل مي‌كند، چرك بدن را از بين مي‌برد، عصبها و رگها را نرم مي‌سازد، اعضاي بزرگ بدن را تقويت مي‌كند، و فضولات و عفونتها را مي‌زدايد. اگر مي‌خواهي بدنت جوش و دانه و غيره نزند هنگام ورود به حمام ابتدا بدنت را با روغن بنفشه چرب كن; و اگر مي‌خواهي (بعد از نوره كشيدن) بدنت مبتلا به زخم و تركيدگي و لكه‌هاي سياه نشود بيش از آن كه نوره بكشي خودت را با آب سرد بشوي. كسي كه مي‌خواهد براي نوره كشيدن به حمام برود بايد دوازده ساعت قبل، يعني يك روز تمام، از مقاربت خودداري ورزد، كمي صبر (زرد) يا قاقيا۶ و يا حفض۷ در نوره بريزد و يا مقدار كمي از مجموعه آنها را با نوره مخلوط كند. اينها را وقتي به نوره اضافه كنند كه نوره را با آب گرمي كه در آن بابونه و مرزنگوش يا گل بنفشه خشك جوشانده شده است، به عمل آورده باشند. مقدار كمي از مجموع اين سه قلم (بابونه و... ) يا از هر يك جداگانه در آب مي‌جوشانند به اندازه اي كه آب بوي اين گلها را بگيرد. مقدار زرنيخ نوره بايد به اندازه يك سوم مقدار نوره باشد. و براي از بين بردن بوي نوره مي‌توان از چيزهايي مانند برگ درخت هلو، تفاله گل كاجيره، حنا و (سعد و گل سرخ) به بدن ماليد. هر كس مي‌خواهد كه نوره بدنش را نسوزاند آن را زياد هم نزند، كمي بعد از استعمال نوره آن را بشويد، و اندكي روغن گل سرخ به بدنش بمالد، و چنانچه خداي نخواسته نوره بدنش را سوزاند مقداري عدس پوست كنده را بكوبد و (با سركه و گلاب مخلوط كند) و به جايي كه سوخته دست بمالد، به خواست خداوند بهبود مي‌يابد. براي از بين بردن اثر نوره بر بدن، بلافاصله پس از نوره كشيدن محل آن را با سركه انگور و روغن گل سرخ كاملا مالش دهد. هر كس مي‌خواهد كه درد مثانه نگيرد، ادرارش را حبس نكند، حتي اگر سوار بر مركب خود است، هر كس مي‌خواهد كه ناراحتي معده نگيرد در بين غذا خوردن آب ننوشد و بعد از تمام شدن غذايش آب نخورد، چون آب خوردن در بين غذا رطوبت بدن را زياد مي‌كند و معده اش ضعيف مي‌گردد، و رگها نيرو (انرژي) غذا را جذب نمي كند زيرا چنانچه در بين غذا خوردن پشت سر هم آب بنوشد غذا در معده اش تخمير مي‌شود. هر كس مي‌خواهد از ابتلا به سنگ (مثانه) و عسر البول ايمن بماند در هنگام انزال، مني خود را حبس نكند و مدت جماع را طول ندهد. هر كس مي‌خواهد كه از ابتلا به درد مقعد مصون بماند و بواسير نگيرد هفت دانه خرماي برنيك با روغن گاو تناول كند، و بيضه‌هاي خود را با سيماب خالص چرب نمايد. هر كس مي‌خواهد كه حافظه اش زياد شود صبحها ناشتا هفت مثقال مويز ميل كند. هر كس مي‌خواهد كه كمتر دچار فراموشي شود و حافظه داشته باشد روزي سه قطعه زنجفيل پرورده در عسل ميل كند، و نيز هر روز با غذاي خود خردل بخورد. هر كس مي‌خواهد كه عقلش زياد شود هر روز ناشتا سه دانه هليله سياه با شكر طبرزد (نبات) بجود. هر كس مي‌خواهد كه ناخنهايش ترك نخورد و خراب نشود فقط روزهاي پنجشنبه ناخن بگيرد. هر كس مي‌خواهد كه به گوش درد دچار نشود هنگام خواب قدري پنبه در گوش خود بگذارد. هر كس مي‌خواهد كه در سراسر زمستان زكام نگيرد روزي سه قاشق عسل بخورد. امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺برنامه گامی به سوی ظهور 🔢 بخش اول 📚استاد نصوری تعجیل در فرج امام زمان عج صلوات اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم 🌹🌹🌹🌹
🔰 سلسله 22 شماره 2⃣2⃣ 🔷 برای ظهورش قدمی برداریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
Part14_قرارگاه محمود.mp3
9.25M
📗کتاب صوتی فصل 4⃣1⃣ "پرواز همچون حضرت عباس علیه السلام"
رحمت الهی قوله علیه السلام: رَحِیمٌ بِالْخَلْقِ. الرحمن و الرحیم: هما مشتقان من الرحمة، و هو العطوفة بالنسبة إلی العباد. ولی موردِ استعمال اند و تغییر دارند، چه « رحمان » اطلاق می‌شود بر حقّ به اعتبار انتشار فیض و نِعَم ظاهره و باطنه بر عباد، المتعلّقة بامور دنیاهم. و الرحیم: یطلق علیه باعتبار فیضان علوم و معارف حقه از او بر اهل ایمان، لذا ورد فی الدعاء: « یا رحمان الدنیا و یا رحیم الآخرة » [۱] ارحم مَن لیس له الدنیا و الآخرة. ---------- [۱]: ۵ - ثواب الاعمال، ص ۷۵ ؛ بحارالأنوار، ج ۸۸، ص ۳۵۵، ذیل عبارت در ادعیه مشهور وارد نشده است. که رحیمیت حقّ که اعطای معارف باشد متعلّقه به احوال روح و عالم آخرت است. از اینجا است که چون وجود مبارک حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم منبع و منشأ علوم و معارف است، نسبت به خلق می‌فرماید: « وَ مَآ أَرْسَلْنَاکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ [۲] »، و نیز اشاره به آن که رحمت خدا و جهت رحیمیت او غیر از جهت رحمانیت او است، و رحیم مخصوص به ارشاد و هدایت حقّه است بلاواسطه ؛ چون نسبت به خود انبیاء عظام که آنها را خود هدایت نماید و به واسطه، چون ارشاد خدا به اقتضای رحیمیت خلق را به توسّط انبیاء چه « هادی المضلّین [۳] » از القاب و اوصاف خود حق است لاغیر. باری، ایماء به مطلب مذکور است، کلام الهی که: « أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنَا بِیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیَا وَ رَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًا سُخْرِیًّا [۱] »، زیرا که چون منکرین و معاندین ایراد می‌کردند که اگر این قرآن منبع علوم و معارف و از خدا است، چرا باید نازل نشود بر رجلی معروف و از اهالی یکی از دو شهر عظیم، و نازل شود بر شخصی غیر معروف از اهل مکّه که وادی غیر ذی زرع است، و ابداً اشتهار و اهمیتی ندارد. خدا در ردّ عقیده باطله آنها می‌فرماید که: آیا آنها تقسیم می‌نمایند رحمت و معرفت خدا را، که مقصود ارشاد محمد صلی الله علیه و آله وسلم، و وصول او به درجه نبوّت و خصوصیت نزول قرآن به او باشد که امر روحانی معنوی است، و دست تصرّف آنها به کلّی از او مقطوع است، و حال آن که معیشت و امور معاشیه آنها که امر حسّی جسمانی ظاهری است در حیات دنیا، ما بر آنها تقسیم می‌نمائیم در قلّت و کثرت، به آن که به حکمت خود رفعت می‌دهیم بعض آنها را بر بعضی در معیشت و تموّل و ثروت، تا آن که اخذ نماید بعض از متموّلین بعض دیگران مستضعفین را سخریاً، یعنی منقاد و مستخدم که اگر تمام در درجه مساوی بودند امور کلیه عالم مختلّ و مهمل بود، کما قیل: اگر کنّاس نبود در ممالک همه خلق اوفتند اندر مهالک [۲] و نیز از جمله آیات شریفه که دلالت می‌نماید بر آن که رحیم که از رحمت است مخصوص است به افاضه کمالات مغیوبه و معارف الهیه که حقّ تعالی از الطاف و عنایات خود به قلوب مستعدّه عطا می‌فرماید، و آن غیر از انعام حسیه است که عام باشد این آیه مبارکه است: « قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ [۱] »، یعنی: بگو پس فرح و سرور شما به علوم و معارف که امور معنویه و رحمت و فضل باقیه اند باشد بهتر است از فرح و انبساط شما به آنچه سایرین از جهال و ابناء دنیا جمع می‌نمایند. از اثاثیه و زخارف دنیا و زینتها التی لاتبقی لکم، و أنتم لاتبقون لها ؛ لذا ورد فی الحدیث: « لو یعلم الناس ما فی فضل معرفة اللّه تعالی، ما مدّوا أعینهم إلی ما متّع به الأعداء من زهرة الحیاة الدنیا » [۲] . ---------- [۲]: ۶ - سوره مبارکه انبیاء، آیه ۱۰۷. [۳]: ۱ - بنگرید: مصباح الکفعمی، ص ۲۵۷ ؛ البلد الأمین، ص ۴۱۰ ؛ إقبال الاعمال، ج ۱، ص ۴۵۲. [۱]: ۲ - سوره مبارکه زخرف، آیه ۳۲. [۲]: ۳ - گلشن راز، شبستری، « اشارت به زنار ». [۱]: ۱ - سوره مبارکه یونس، آیه ۵۸. [۲]: ۲ - الکافی، ج ۸، ص ۲۴۷. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
ستم علی علیه السلام می‌فرماید: روز ستمدیده بر ستمگر، شدیدتر است از روز ستمگر بر ستمدیده. * یکی از سلاطین گفته است: من حیا می‌کنم از اینکه ستم نمایم به کسی که دادخواهی جز خدا ندارد. * یکی از صوفیان بر کسی گذشت که به فرمان حجاج بر چوبه دار بود، گفت: خدایا بردباری تو نسبت به ظالمان پرضررتر است نسبت به بردباری تو در باره ی مظلومان. شب در خواب قیامت را دید که خودش در بهشت است و همان به دار آویخته در عالی ترین مراتب بهشت جای گرفته است. در همان حال منادی ندا کرد: حلمی که نسبت به ظالمان دارم، مظلومان را در درجات برترین بهشت قرار می‌دهد. تأثیر پند احمد بن طولون پیش از عدالت ورزی، ستمکار بود، و فریاد مردم از ظلم او بلند بود. مردم نزد نفیسه آمدند و از احمد گلایه کردند. نفیسه پرسید: احمد چه زمان بر اسب سوار می‌شود؟ گفتند: فردا. نامه ای نوشت و سر راه احمد قرار گرفت و او را صدا زد. احمد او را شناخت و به احترامش ایستاد، نامه اش گرفت و خواند. وی نوشته بود: مردم را مالک شده و امیر کردید و مسلط شدید و ستم کردید، روزی را بر آنها بستید، می‌دانید تیرهای سحرگاههان نافذ است مخصوصاً اگر از درون مردمی برآید که شما آن را به درد آورده اید و از ترکش بدنهایی کشیده شود که شما برهنه کرده اید؛ هر کار خواهید انجام دهید، ما در برابر شما شکیبا هستیم؛ هرچه خواهید ستم کنید، ما در برابر ستم شما پناه گاهی داریم؛ هرچه خواهید ظلم کنید، ما ظلم پذیریم. احمد از تأثیر این نامه همان لحظه ستم را کنار گذاشت و دادگری را پیشه ساخت. .......: شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌷 مناجات فوق العاده زیبای امام خمینی رحمت الله علیه با خداوند متعال از دعای خیر برای دیگران فراموش نکنیم https://eitaa.com/zandahlm1357
۴۲- معنای «سبحانَ اللّه» پرتوی از اسرار نماز » معنای «سبحانَ اللّه» در مفهوم این ذکر، تنزیه و تقدیس خداوند و بی عیب و نقص دانستن او از هر جهت، نهفته است. «سبحان الله»، حقیقتی را بیان می‌کند که هم، ریشه تمام عقائد و تفکرات اسلامی، و هم، زیر بنای همه روابط انسان با خدا و صفات کمال است. اما توضیح: «توحید» بر اساس تسبیح خداست، یعنی منزه دانستن او، از شرک و شریک: «سُبْحَنَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ» (۳۹۰) «عدل» بر اساس تسبیح است، یعنی منزه دانستن خداوند از ظلم. خداوند به کسی ستم نمی کند، و اگر مشکلات و آفات و بلاهایی برای بشر پیش می‌آید، یا برای آزمایش است، برای شکوفا ساختن استعدادها، یا نتیجه و عکس العمل کارهای خود ماست. «مَآ أَصَبَکُم مِن مُّصِیبَةٍ فَبَِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ» (۳۹۱). پس، خدا منزه است، مائیم که ستم می‌کنیم: «سُبْحَنَ رَبِّنَآ إِنَّا کُنَّا ظَلِمِینَ» (۳۹۲) «نبوت و امامت» بر اساس تسبیح است. به این معنی که خداوند، برای نجات انسان از چنگ غرائز و طواغیت، و هدایت او به سوی حق و کمال و سعادت، برای او رهبر و پیشوا می‌فرستد و به حال خود، رها نمی کند. پس منزه است خدا، از اینکه بشر را گیج و سرگردان و بدون هدایت، رها کند. و آنانکه پندار باطلی دارند، حقّ خدا را نشناخته و او را حکیم ندانسته اند که چنین نسبتی می‌دهند: «وَمَا قَدَرُواْ اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قَالُواْ مَا أَنزَلَ اللَّهُ عَلَی بَشَرٍ مِن شَیْ ءٍ» (۳۹۳) «معاد» بر اساس تسبیح است. بدون حیات جاویدان آخرت و بازگشت انسان‌ها برای محاسبه و پاداش و کیفر، زندگی و خلقت، عبث خواهد بود و حق انسان‌ها ادا نخواهد شد. خداوند، منزه است که آفرینش را بیهوده قرار دهد. و معادی در کار نباشد: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَکُمْ عَبَثاً وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ» (۳۹۴) سبحان الله! خدا منزه از اینگونه بیهوده کاری است که سرنوشت انسان، این عصاره هستی را چنین پوچ و بی محتوا سازد. «عشق به خدا»، بر اساس تسبیح است. زیرا او کمال مطلق و وجود بی عیب و نقص است. پس چرا به او محبّت نداشته باشیم؟ «رضای انسان»، بر این اساس است. آن که از خدا راضی باشد، به کارهای او عیب نمی گیرد و با تمام وجود، او را تسبیح و تقدیس می‌کند. «اطاعت»، بر مبنای تسبیح است. انسان، مطیع وخاضع وبنده کسی می‌شود که او را معبود کامل و منزه از هر کاستی و زشتی و نقص بداند. «توکّل»، بر مبنای تسبیح است. کسی بر خدا تکیه می‌کند که به قدرت و مهربانی او معتقد باشد و او را از هر جهل و ضعف و قساوت، منزّه بشمارد. «تقوا» بر اساس تسبیح است. انسان متّقی، خدا را آگاه و دقیق و عادل و حسابگر می‌شناسد و جهان را محضر خدا می‌داند و او را از هر بیخبری و غفلت، پاک و منزّه می‌شناسد، از این رو از او پروا می‌کند و دست به گناه نمی آلاید. پس... «تسبیح»، این کلمه مبارک و عمیق، یک دنیا مفهوم دارد و منزه دانستن خدا، اساس محبت و عشق و بندگی و توکل و تقوا و اطاعت و اعتقاد به توحید و نبوت و معاد و امامت و عدل است. پس چون منزه است، شایسته ستایش و حمد است. از این رو در تسبیحات اربعه، بلافاصله پس از سبحان اللّه، الحمداللّه می‌گوییم. قرآن خدا را منزّه از شریک می‌داند: «سُبْحَنَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ» (۳۹۵) و منزه از آنچه توصیفش کنند و به خیال خود برای خدا وصف آورند: «فَسُبْحَنَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا یَصِفُونَ» (۳۹۶) منزه از فقر و دست بسته بودن است: «سُبْحَنَهُ هُوَ الْغَنِیُّ» (۳۹۷) منزه است از آفرینش پوچ و بی هدف: «رَبّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَک» (۳۹۸) منزه است از ستم به بندگان، بلکه مردم خود به خویش ستم می‌کنند: «سُبْحَنَکَ إِنِّی کُنتَ مِنَ الظَّلِمِینَ» [۱] ---------- [۱]: ۳۹۹) انبیاء، آیه ۸۷. منزه است از داشتن فرزندان دختر: «وَیَجْعَلُونَ لِلَّهِ الْبَنَتِ سُبْحَنَهُ» [۲] و این است راز تکرار فراوان این ذکر، در رکوع و سجود و حالات مختلف نماز و غیر نماز... که درسی از توحید است. تسبیح، بیشترین فرمان رسول خدا صلی الله علیه وآله که مورد عنایت و تربیت خاصّ الهی است، برنامه‌های ویژه ای هم از سوی خدا بر عهده دارد. فرمان به او برای تسبیح، بیش از فرمان‌های دیگر است. آیات قرآن را اگر بنگریم، می‌بینیم که خطاب خداوند به پیامبر، و دستور به توکّل، هشت مرتبه، به سجده دو مرتبه، به استغفار هشت مرتبه، به عبادت پنج مرتبه، به ذکر خدا پنج مرتبه و به تکبیر دو مرتبه است، ولی فرمان به تسبیح، شانزده
مرتبه آمده است، آن هم در حالات مختلف و شرایط گوناگون، به نحوی که پیامبر، همواره توجّه به خدا داشته باشد. از این رو، در کنار دستور به تسبیح، جملاتی از این قبیل وجود دارد: ۱- «قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا» [۳] پیش از طلوع خورشید و پس از غروب آن. ۲- «وَمِنْ ءَانَآیِ الَّیْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ» [۴] در ساعات شب و روز، خدا را تسبیح کن. ۳- «وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ بِالْعَشِیِّ وَالْإِبْکَارِ» [۵] در شب و اوّل روز، خدا را تسبیح و ستایش کن. ۴- «وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ حِینَ تَقُومُ» [۶] هنگام برخاستن از خواب یا غیر آن، خدا را تسبیح کن. این، اهمیّت ذکر «سبحان الله» را می‌رساند و سازندگی آنرا در فکر و عمل انسان نمازگزار بیان می‌کند. امام سجاد علیه السلام فرمود: «اذا قالَ العبدُ: سُبحانَ اللّه، صلّی عَلیه کُلَ مَلَکٍ» [۷] ---------- [۲]: ۴۰۰) نحل، آیه ۵۷. [۳]: ۴۰۱) طه، آیه ۱۳۰. [۴]: ۴۰۲) طه، آیه ۱۳۰. [۵]: ۴۰۳) غافر، آیه ۵۵. [۶]: ۴۰۴) طور، آیه ۴۸. [۷]: ۴۰۵) توحید، صدوق، ص ۳۱۲. از نماز ✍محسن قرائتی https://eitaa.com/zandahlm1357
"عبودیت" مهم‌تر از "عبادت"! عبودیت یعنی: من همان را می‌خواهم که خدا می‌خواهد؛ چه مورد پسندم باشد و چه نباشد!
هرچی تو بخوای.mp3
1.68M
  💥 هرچی تو بخوای! 🔻 گاهی وقت ها توفیق عبادت پیدا نمی‌کنیم: • برای نماز شب خواب میمونیم • زیارت رفتنمون جور نمیشه و... چه علتی میتونه داشته باشه؟! منبع: مجموعه مهندسی آرزوها