eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.3هزار عکس
35.1هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعاے ...🥀👆👆 كفعمى در بلد الامين فرموده: اين دعاء حضرت صاحب الامر عَلَيْهِ السَّلام است كه تعليم فرمود آن را به شخصى كه محبوس بود، پس خلاص شد: اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَيْكَ الْمُشْتَكى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ يا مُحَمَّدُ يا عَلِىُّ يا عَلِىُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِيانى فَاِنَّكُما كافِيانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّكُما ناصِرانِ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرينَ. (عج)🌼 @zandahlm1357
❤️ انفاق در نگاه مؤمن، غنیمت است و در نگاه کافر، غرامت. 📖توبه آیه ۹۸ @zandahlm1357
ناگفته‌هاي زندگي آيت الله خامنه اي (۱) مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمين مروي حضرت آيت الله سيدعلي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در زندگي شخصي و سلوك فردي خود چگونه رفتار مي‌كنند؟ چند فرزند دارند؟ فرزندانشان چه مي‌كنند؟ غير از رسيدگي به امور حكومتي، رهبري اوقات خود را چگونه مي‌گذرانند؟ خوراكشان چگونه است؟ و.... از جمله پرسشهايي است كه يافتن پاسخي براي آنها، شايد براي همه ما بسيار جالب باشد. بيشتر ما، در طول ۲۰ سال گذشته كه آيت الله خامنه اي رهبري انقلاب را در دست داشته و پيش از آن نيز در مقام رييس جمهوري و ديگر سمتها، ايفاي نقش كرده اند، از طريق ديدگاهها، سخنرانيها و برخوردهاي ايشان در مجامع عمومي و سفرهاي مردمي، چهره رسمي رهبر معظم انقلاب را به خوبي شناخته ايم، اما كمتر ديده شده است كه از پشت پرده زندگي رسمي ايشان مطلبي منتشر شود. براي يافتن پاسخ پرسشهاي فوق به سراغ حجت الاسلام والمسلمين "احمد مروي" رفته و پاسخهايي جالب گرفته است. وي از دوران نوجواني با حضرت آيت الله خامنه اي آشنايي و ارتباط نزديك دارد و از ۱۹ پيش تاكنون نيز در مقام معاون ارتباطات حوزه اي دفتر مقام معظم رهبري، از نزديك واقعيتهاي زندگي ايشان را ديده است. اين مصاحبه خواندني را پيش رو داريد: - بسم الله الرّحمن الرّحيم. جناب آقاي مروي! از حضرت عالي كه قبول زحمت فرموديد و در اين گفت وگو شركت كرديد، متشكرم. طبعا خوانندگان در ابتدا بايد نسبت شما و نوع ارتباطتتان را با دفتر مقام معظم رهبري بدانند؛ از اين منظر كه نشان داده شود كه سخنان حضرتعالي و حرفهاي شما مستند است. اگر ممكن است ابتدا اين ارتباط را تبيين بفرماييد. بسم الله الرّحمن الرّحيم. از جناب عالي و دوستان محترم كه قبول زحمت فرمودند، تشكر مي‌كنم. از اينكه براي معرفي بيشتر مقام معظم رهبري به جامعه، چنين ويژه نامه اي را ترتيب داده ايد و از اين ابتكار و از اين طراحي كه انجام شده، تشكر مي‌كنم. البته من خودم را حقيقتاً قابل اين نمي دانم كه بخواهم در مورد شخصيت مقام معظم رهبري صحبت بكنم. خودم را كوچكتر از آن معنا مي‌دانم. من تقريباً از اواخر سال ۶۸ افتخار همكاري در دفتر مقام معظم رهبري را پيدا كردم؛ تقريباً حدود هشت نه ماه كه از دوره رهبري ايشان مي‌گذشت. بنده در قم، مشغول درس و كارهاي طلبگي‌ام بودم كه به امر ايشان و با عنايت و نظر مبارك خود ايشان، اين افتخار نصيب اين حقير شد كه همكاري را در دفتر شروع كنم و در خدمت ايشان باشم. البته قبل از انقلاب هم، از دوره تقريباً نوجواني خدمت ايشان در مشهد بوديم و ارادت داشتيم. در سخنراني‌هاي ايشان در مسجد امام حسن، در مسجد كرامت و جلساتي كه در منزلشان داشتند، خدمتشان مي‌رسيديم. ما از همان دوره تقريباً نوجواني ارادت به ايشان و ارتباط داشتيم. حتي يادم هست ايشان با مرحوم پدر و مرحوم اخوي ما آشنا بودند و گاهي منزل ما تشريف مي‌آوردند و ارتباط، ارادت و آشنايي ما با ايشان به سالهاي تقريباً ۵۳-۵۲ برمي گردد. ولي ارتباط كاري مان از تقريباً اسفند يا بهمن ۶۸ شروع شد كه اينجا در معاونت ارتباطات حوزه اي، در خدمت ايشان هستيم. https://eitaa.com/zandahlm1357
آشنا كردن بچه‌ها با معنويت برنامه ي طويل المدت ملت ما، برنامه دراز مدت ملت ما اين است كه بچه‌هاي خودشان را، اينهايي كه در تحت تربيت آنهاست، معلمهاي ما، مادرهاي بچه‌هاي ما، پدرهاي بچه‌هاي ما، معلمهاي بچه‌هاي ما، استادهاي بچه‌هاي ما، نويسندگان براي بچه‌هاي ما، گويندگان براي بچه‌هاي ما، اينها معنويات را به اين ملت بفهمانند؛ آشنا كنند آنها را با معنويات. (۱۸۹) ۲/۳/۵۸ ارزش كمك بانوان كمكهاي بانوان ارزشش چند برابر كمكهاي مردان است. خداوند شما را حفظ كند، و شما را براي تربيت انسانها، كه شغل انبيا است... حفظ كند. سلام بر همه شما ورحمت بر همه شما. (۱۹۰) ۵/۳/۵۸ دامن مادر، بهترين مكتب براي اولاد بانوان محترم! مسئوليد همه؛ مسئوليم همه. شما مسئول تربيت اولاد هستيد؛ شما مسئوليدكه در دامنهاي خودتان اولاد متقي بار بياوريد، تربيت كنيد، به جامعه تحويل بدهيد. همه مسئول هستيم كه اولاد را تربيت كنيم؛ لكن در دامن شما بهتر تربيت مي‌شوند. دامن مادر بهترين مكتبي است از براي اولاد. (۱۹۱) ۵/۳/۵۸ شريف بودن شغل مادران شما خانمها به طوري كه حالا خودتان مي‌گوييد معلم هستيد؛ دو شغل شريف داريد. شما خانمها دو تا شغل بسيار شريف داريد. يكي شغل تربيت فرزند، كه اين از همه شغلها بالاتر است. يك فرزند خوب شما اگر به جامعه تحويل بدهيد، براي شما بهتر است از همه عالَم. اگر يك انسان شما تربيت كنيد، براي شما به قدري شرافت دارد كه من نمي توانم بيان كنم. پس شما يك شغلتان اين است كه بچه‌هاي خوب تربيت كنيد. دامن مادرها دامني است كه «انسان» از آن بايد درست بشود. يعني اول مرتبه تربيت، تربيت بچه است در دامن مادر؛ و براي اينكه علاقه بچه به مادر بيشتر از همه ي علايق هست و هيچ علاقه اي بالاتر از علاقه مادري و فرزندي نيست. بچه‌ها از مادر بهتر مسائل را اخذ مي‌كنند. آنقدري كه تحت تأثير مادر هستند، تحت تأثير پدر نيستند، تحت تأثير معلم نيستند، تحت تأثير استاد نيستند. (۱۹۲) ۲۱/۳/۵۸ تحول تربيت طاغوتي به تربيت انساني بايد اين تربيتهاي طاغوتي متحول بشود به تربيتهاي انساني- اسلامي. و اميد است كه از دامن مادرها شروع بشود، و به دانشگاه و بالاتر ختم بشود و مدارس ما هم همين طور. سعادت يك ملت به اين است كه سران آن ملت، كساني كه مقدرات آن ملت به دستشان است، مزكّي باشند، تزكيه شده باشند. (۱۹۳) https://eitaa.com/zandahlm1357
سبک زندگی شاد 05.mp3
9.29M
5 ❤️ ی پدر مادر از قبل از بارداری می تونن در میزان شادی فرزندشون در طول زندگی تاثیرگذار باشند. فقط کافیه عوامل شادی ساز رو برای خودشون و فرزندشون بشناسند.
🕌در محضر امام روح الله (۲۲۸) 📌امام خمینی (ره): در کشوری که قانون حکومت نکند خصوصاً قانونی که قانون اسلام است این کشور را نمی‌توانیم اسلامی حساب کنیم.کسانی که با قانون مخالفت می کنند این ها با اسلام مخالفت می کنند. 📚صحیفه نور ،جلد ١۴،صفحه ٢۶٨ 📌 بازنشر کلیه مطالب جهت روشنگری عموم مردم ، با ذکر ، بدون ذکر منبع هم مجاز است.
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
رئيس کاروان من دوستي دارم که رئيس کاروان سفر حج است. يک شبي که در آسايشگاه خواب بودم، در خواب ديدم با او از صحن قدس عبور مي‌کنيم که يکباره گودالي باز شد و به داخل گودال افتاديم، در آن گودال جمعيت زيادي وجود دارند و آتشي نيز روشن بود. در آنجا به ما گفتند که اينجا صحراي محشر است و به اعمال انسانها رسيدگي مي‌کنند. گناهکاران را بطرف آتش مي‌بردند به ما دو نفر که رسيدند يک بنده نوراني به طرف ما آمد و گفت: آقائي که کنار ايستاده گفت به شما بگويم که به اين دو نفر کاري نداشته باشيد، اينها خادمان حرم آقا هستند. از خواب که بيدار شدم حال عجيبي داشتم و مطمئن شدم که آقا براي خادمانشان عنايتي قائل هستند. .......: امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
طلب بهشت رجاء بن ضحاك مي‌گويد: امام رضا عليه السلام شبها در بستر خود بسيار قرآن تلاوت مي‌كرد، و چون به آيه‌هاي بهشت و دوزخ مي‌رسيد، مي‌گريست و بهشت را از درگاه خدا طلب مي‌كرد و از آتش دوزخ به خدا پناه مي‌برد. دعا در تعقيب نمازهاي واجب از آن حضرت روايت شده كه فرمود: «براي طلب روزي بعد از هر نماز بگو: «يا من يملك حوائج السائلين، يا من لكل مسألة منك سمع حاضر و جواب عتيد، و لكل صامت منك علم باطن محيط. » «اي كسي كه حوايج نيازمندان در اختيار اوست، اي كسي كه از طرف تو براي هر درخواست گوشي شنوا و پاسخي مهيا، و براي هر سكوت كننده اي آگاهي به باطن و احاطه به آن وجود دارد. » (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عج 🔻 استاد رحیم پور: هنگام وقف کردن ببینید چه چیزی اولویت دارد! موارد وقف توقیفی نیست... ⬅️ چه بسا لازم باشد برای فضای مجازی وقف شود❗️ https://eitaa.com/zandahlm1357
چشم به راه - قسمت شصت و نهم.mp3
28.81M
🎬 قسمت: شصت و نهم 👇👇👇👇👇👇 قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فایلها تاریخشون به روز نیست @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 🔻 6⃣1⃣ سردار علی ناصری به رغم توصیه من، وقتی آقا محسن از وانت پیاده شد، علی هاشمی و دیگران دورش ریختند و طوری رفتار کردند که معلوم بود آن فرد دشداشه پوش پوتین به پا «شخصیتی» است. یکی از بومی ها به نام فهد، بلافاصله مرا صدا زد و گفت: - على، تعال ... تعال ... یعنی بیا... بیا...... به عربی گفت: - این محسن رضاییه! خون در رگهایم خشک شد. عادی گفتم: - نه، کدام محسن رضایی؟ این یکی از بچه های قرارگاه است. فهد با زیرکی پاسخ داد: - نه! من محسن رضایی را می شناسم. تو روزنامه عکسش را دیده ام. قبلا هم یک بار دیدمش. این محسن رضاییه نه. فهد، اهل روستای صویب بود. آدم باسوادی هم بود. گفتم: - نه. - بگو قسم به خدا. دیدم وضع دارد خراب می شود و اگر من بیشتر اصرار کنم، ممکن است شک کند، آهسته گفتم: - بله، این محسن رضاییه. می خواهد همین طوری بره هور را ببینه؛ اما تو به کسی نگویی ها. اگر پرسیدند، بگو محسن رضایی نیست. - باشه! . قایق بصری را که ده پانزده نفر جا دارد، آماده کرده بودیم. یک قایق چینکو» هم آماده شده بود. بومی ها کمی کنجکاو شده بودند. به آنها گفتم: - با علی هاشمی و چند نفر دیگر می خواهیم برویم سری بزنیم و برگردیم. در مسیر آبراه نیر و المساک با ترس و اضطراب و هراس به راه افتادیم. در هر قایقی سه نیروی بومی پاروزن بودند. بومی های همراه ما سید مطر، فهد میاحی و در قایق دیگر، حسن و جاسم هله چی و سید مطر بودند. در قایق ما، آقا محسن، غلام پور، علی هاشمی، حمید رمضانی و عباس هواشمی و در قایق دیگر، رشید، باقری، عزیز جعفری، امین شریعتی و یکی دو نفر دیگر سوار بودند. 🔅 پیگیر باشید @zandahlm1357
لقب «امیرالمؤمنین» در اعتقاد شیعه براساس روایات متعدد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، «امیرالمؤمنین» لقب و عنوانی است که خدای تعالی منحصراً به علی بن ابی طالب داده است. روایات شیعه دلالت بر این دارد که لقب «امیرالمؤمنین» مخصوص علی بن ابی طالب (علیه السلام) است و بر هیچ کس جز او حتی بر سایر ائمه و امام زمان (علیهم السلام) نیز نباید اطلاق شود. امام صادق (علیه السلام) فرمود: مردی بر ابی عبدالله الحسین (علیه السلام) وارد شده و گفت: السّلام علیک یا امیرالمؤمنین. امام (علیه السلام) برخاست و روی پاهای خود ایستاد و فرمود: درنگ کُن! این نام برازنده کسی جز امیرالمؤمنین (علیه السلام) نیست و خداوند این نام را بر وی نهاده است، و هر کس جز او این نام را بر او نهند و بدان راضی شود، هرزه می‌شود ]عمل فحشایی که قوم لوط مرتکب بودند[، و اگر این گونه نباشد، بدان مبتلا می‌شود و این قول خدا در کتاب اوست: (إِن یَدْعُونَ مِن دُونِهِ إِلَّا إِنَاثًا وَ إِن یَدْعُونَ إِلَّا شَیْطَنًا مَّرِیدًا) [۱] «]مشرکان[، به جای او، جز بت‌های ماده را ]به دعا[ نمی خوانند، و جز شیطانِ سرکش را نمی خوانند. » عرض کرد: پس قائمِ شما را به چه خوانند؟ فرمود: گویند: «السّلام علیک یا بقیّة الله السّلام علیک یابن رسول الله». [۲] در روایت دیگر است: مردی امام صادق (علیه السلام) را «یا امیرالمؤمنین» خطاب نمود، آن حضرت ]با عتاب[ فرمود: آرام شو! هر کس رضایت دهد او را به این نام بنامند، خداوند او را به گرفتاری ابوجهل مبتلا می‌کند. [۱] ---------- [۱]: . سورة النساء ۱۱۷. [۲]: . تفسیر العیاشی ۱/۲۷۶؛ الیقین ۲۷؛ البرهان ۲/۱۷۴؛ تفسیر نورالثقلین ۱/۵۵۱؛ وسائل الشیعه ۱۴/۶۰۰؛ مدینة المعاجز ۱۷۱؛ بحار الانوار ۳۷/۳۳۱. [۱]: . مناقب ابن شهرآشوب ۲/۲۵۴؛ الیقین ۲۶؛ بحار الانوار ۳۷/۳۳۴؛ مستدرک الوسائل ۱۰/۳۹۹. https://eitaa.com/zandahlm1357
نکوهش، تحقیر هرکه پیش از اینکه تو را بشناسد، در حق تو کوتاهی کرد، نباید او را سرزنش کنی. سوگند کسی که سخن او پذیرفته نمی شود، سوگند او نیز نباید پذیرفته شود. * هرکه بسیار سوگند یاد کند هرچند در صحت سوگند دقت کند، سوگند او را نپذیر. ستم به خویش ستم به خویشاوند، دردناکتر است از زدن بیگانه. رشوه لطف، رشوه کسی است که رشوه ندارد. شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴 🌹 و قال عليه‌السلام اللّهُمَّ‌ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ‌ مِنْ‌ أَنْ‌ تُحَسِّنَ‌ فِي لَامِعَةِ‌ الْعُيُونِ‌ عَلاَنِيَتي، وَ تُقَبِّحَ‌ فِيَما أُبْطِنُ‌ لَكَ‌ سَرِيرَتِي، مُحَافِظاً عَلى رِثَاءِ النَّاسِ‌ مِنْ‌ نَفْسِي بِجَمِيعِ‌ مَا أَنْتَ‌ مُطَّلِعٌ‌ عَلَيْهِ‌ مِنِّي، فَأُبْدِي لِلنَّاسِ‌ حُسْنَ‌ ظَاهِرِي، وَ أُفْضِي إِلَيْكَ‌ بِسُوءِ عَمَلِي، تَقَرُّباً إِلَى عِبَادِكَ‌ وَ تَبَاعُداً مِنْ‌ مَرْضَاتِكَ‌. امام عليه السلام عرضه مى‌دارد: بار پروردگارا! به تو پناه مى‌برم از اين‌كه ظاهرم را در چشم‌ها نيكو جلوه دهى و باطنم را در پيشگاهت زشت سازى؛(به تو پناه مى‌برم از اين كه) بخواهم به‌وسيلۀ اعمالى كه تو از آن خوب آگاهى، خوش‌بينى و احترام مردم را براى خويش حفظ‍‌ كنم، ظاهر خوبم را براى مردم آشكار سازم و اعمال بدم را فقط‍‌ تو بدانى، تا به بندگانت نزديك گردم و از رضا و خشنودى تو دور شوم.
من نهج البلاغه میخوانم: شرح و تفسير از رياكارى به خدا پناه بريم امام عليه السلام در اين دعاى نورانى‌اش در پيشگاه خدا از رياكارى به او پناه مى‌برد و با چند تعبير دقيق آن را بيان مى‌كند. نخست عرضه مى‌دارد:«بارپروردگارا! به تو پناه مى‌برم از اين‌كه ظاهرم را در چشم‌ها نيكو جلوه دهى و باطنم را در پيشگاهت زشت سازى»؛ (اللّهُمَّ‌ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ‌ مِنْ‌ أَنْ‌ تُحَسِّنَ‌ فِي لَامِعَةِ‌ الْعُيُونِ‌ عَلاَنِيَتي، وَ تُقَبِّحَ‌ فِيَما أُبْطِنُ‌ لَكَ‌ سَرِيرَتِي) . «لامِعَةُ‌ الْعُيُونِ‌» به اصطلاح ازقبيل اضافۀ صفت به موصوف و به معنى «عيون لامعه» يعنى چشم‌هاى پرنور است؛ يعنى كار من به جايى نرسد كه حتى افراد تيزبين مرا خوب پندارند در حالى كه در باطن خوب نباشم. در دومين جمله همين معنا را در قالب ديگرى آورده، عرضه مى‌دارد: «(خداوندا چنان نباشم كه) خوش‌بينى مردم را نسبت به خودم در آنچه تو از آن آگاهى جلب كنم (در حالى كه در باطن چنين نباشم و از طريق ريا خود را در صف نيكان معرفى كنم)»؛ (مُحَافِظاً عَلى رِثَاءِ ١ النَّاسِ‌ مِنْ‌ نَفْسِي بِجَمِيعِ‌ مَا أَنْتَ‌ مُطَّلِعٌ‌ عَلَيْهِ‌ مِنِّي) . حضرت در سومين تعبير، همين معنا را با اشاره به ثمرۀ نامطلوب آن بازگو كرده، عرضه مى‌دارد:«(چنان نباشم) كه حُسن ظاهرم را براى مردم آشكار سازم و اعمال بدم را فقط‍‌ به سوى تو آورم تا به اين وسيله به بندگانت نزديك گردم و از رضا و خشنودى تو دور شوم»؛ (فَأُبْدِي لِلنَّاسِ‌ حُسْنَ‌ ظَاهِرِي، وَ أُفْضِي ١ إِلَيْكَ‌ بِسُوءِ عَمَلِي، تَقَرُّباً إِلَى عِبَادِكَ‌ وَ تَبَاعُداً مِنْ‌ مَرْضَاتِكَ‌) . روشن است كه هدف رياكاران جلب توجه مردم و از اين طريق، رسيدن به منافع مادى و دنيوى است اين يك هدف است، ولى دورى از خداوند هدف نيست بلكه غايت و نتيجۀ اين كار است هر چند مَجازاً در عبارت بالا به شكل هدف بيان شده است. بديهى است كه اين دعا درسى است براى همۀ مردم نه اين‌كه امام عليه السلام چنين باشد بلكه مى‌خواهد به‌طور غير مستقيم كه در دل‌ها تأثير بيشترى دارد نتيجۀ رياكارى را براى همگان روشن سازد و آن را خطايى بزرگ معرفى كند كه نتيجۀ آن، دورى از خدا و سرگردانى در وادى شرك و بت‌پرستى است. نكته نكوهش شديد ريا در كتاب و سنّت در آيات قرآن و روايات اسلامى، عمل ريايى به شدت نكوهش شده است. قرآن مجيد در آيۀ ٢٦٤ سورۀ «بقره» مى‌گويد: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ‌ بِالْمَنِّ‌ وَ الْأَذى‌ كَالَّذِي يُنْفِقُ‌ مالَهُ‌ رِئاءَ النّاسِ‌ وَ لا يُؤْمِنُ‌ بِاللّهِ‌ وَ الْيَوْمِ‌ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ‌ كَمَثَلِ‌ صَفْوانٍ‌ عَلَيْهِ‌ تُرابٌ‌ فَأَصابَهُ‌ وابِلٌ‌ فَتَرَكَهُ‌ صَلْداً لا يَقْدِرُونَ‌ عَلى‌ شَيْ‌ءٍ مِمّا كَسَبُوا وَ اللّهُ‌ لا يَهْدِي الْقَوْمَ‌ الْكافِرِينَ‌» ؛اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! بخشش‌هاى خود را با منّت و آزار، باطل نسازيد! همانند كسى كه مال خود را براى نشان دادن به مردم، انفاق مى‌كند؛ و به خدا و روز رستاخيز، ايمان نمى‌آورد؛(كار او) همچون قطعه سنگى است كه بر آن،(قشر نازكى از) خاك باشد؛(و بذرهايى در آن افشانده شود؛) و رگبار باران به آن برسد،(و همۀ خاك‌ها و بذرها را بشويد،) و آن را صاف (و خالى از خاك و بذر) رها كند. آن‌ها از كارى كه انجام داده‌اند، چيزى به دست نمى‌آورند؛ و خداوند، جمعيت كافران را هدايت نمى‌كند». در اين آيۀ شريفه نكات بسيارى نهفته است: از يك‌سو ريا و شرك را هم‌رديف قرار داده و از سويى ديگر عمل ريايى را بى‌نتيجه و بى‌اثر خوانده و مسلمانان را به شدت از چنين كارى نهى كرده همان‌گونه كه انفاق‌هاى توأم با منت و آزار را منفور شمرده است. رسول خدا صلى الله عليه و آله در حديثى از آينده چنين خبر مى‌دهد. «سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ‌ زَمَانٌ‌ تَخْبُثُ‌ فِيهِ‌ سَرَائِرُهُمْ‌ وَتَحْسُنُ‌ فِيهِ‌ عَلانِيَتُهُمْ‌ طَمَعاً فِي الدُّنْيَا لا يُرِيدُونَ‌ بِهِ‌ مَا عِنْدَ رَبِّهِمْ‌ يَكُونُ‌ دِينُهُمْ‌ رِيَاءً لا يُخَالِطُهُمْ‌ خَوْفٌ‌ يَعُمُّهُمُ‌ اللَّهُ‌ بِعِقَابٍ‌ فَيَدْعُونَهُ‌ دُعَاءَ الْغَرِيقِ‌ فَلا يَسْتَجِيبُ‌ لَهُمْ‌؛ زمانى بر مردم فرا مى‌رسد كه باطن آن‌ها زشت و ظاهرشان براى طمع در دنيا زيبا مى‌شود. هرگز پاداش‌هايى را كه نزد خداست طلب نمى‌كنند، دينشان رياسْت و خوف خدا در وجودشان نيست. در آن زمان خدا آن‌ها را به مجازاتى مبتلا مى‌سازد كه حتى اگر مانند دعاى غريق (كسى كه با تمام وجودش خدا را مى‌خواند) خدا را بخوانند دعايشان مستجاب نمى‌شود». ١ در منابع معروف حديث از جمله كتاب شريف كافى و كتاب وسائل‌الشيعه روايات بسيارى دربارۀ نكوهش رياكارى وارد شده است؛ از جمله كلينى رحمه الله در جلد دوم كافى در حديثى از امام صادق عليه السلام نقل مى‌كند كه فرمود: