eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.3هزار عکس
35.1هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
.......: جود و سخاوت حضرت رضا (علیه السلام) امام (علیه السلام) در سخاوت و عنایت به فقراء یگانه ی دوران بود. یک سال در روز عرفه تمام اموال خویش را بخشید، فضل بن سهل گفت: این زیان و خسارت است، حضرت فرمود: هرگز چیزی را که با آن پاداش و بزرگواری به دست آوردی، زیان حساب نکن [۱] . روزی مردی به حضرت گفت: به مقدار مروّت خود به من عطا کن، حضرت فرمود: نمی توانم، گفت: به مقدار مروّت من به من عطا کن، حضرت فرمود: این را می‌توانم، سپس دستور داد دویست دینار به او بدهند. [۲] ---------- [۱]: بحار، ج ۴۹، ص ۱۰۰. [۲]: بحار، ج ۴۹، ص ۱۰۰. 📚حکایت آفتاب نگاهی به زندگی امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴پاسخی کوتاه به دو شبهه ای مهم علیه پیامبر سن حضرت خدیجه(س) و عایشه هنگام ازدواج با پیامبر(ص) ، واقعیت یا دروغ⁉️ آیا واقعا حضرت خدیجه در زمان ازدواج 40 ساله بود⁉️ آیا واقعا جناب عایشه در زمان ازدواج 6 ساله بود 😳⁉️ آیا نعوذبالله پیامبر هوسباز بود⁉️ 🎤 پاسخی کوتاه و عالی را همین الان ببینید 🔰 نشر این کلیپ در فضای مجازی و مخصوصا اینستاگرام فراموش نشه مشاهده+دانلود+کیفیت های مختلف آپارات 🗣 ( ) 📣انتشار با هر عنوان و لینکی جایز است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اسلام دین عرباهاست😱 ما باید زرتشتی بشیم که دین ایرانیه😶 ⭕️یک جنجالی دیگه 🗣 2 دقیقه حرف منطقی و علمی بشنویم 👂فقط ✌️ دقیقه ✅یکبار برای همیشهمشاهده+دانلود+کیفیت های مختلف آپارات 🗣 ( ) 📣انتشار با هر عنوان و لینکی جایز است 🔰سیاست همراه دیانت🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
.......: فاصله ای بین عاشق و معشوق نمانده. حتی نزدیکتر از رگ گردن. اگر نیت الهی داشته باشی، همه چیز درست می‌شود. خدا تو را می‌طلبد. تو را سعادتمند می‌کند. پس قدر این روزها را بدان. خدا را شاکر باش. در مقابل لطف خدا، شبها به حسینیه ی گردان برو و سر به سجده بگذار و با خدا راز و نیاز کن. اگر چه نمی توانی، ولی سعی کن در کارها با رزمندگان شرکت کنی و بوی عرق عطرآگین آنها را استشمام کنی. با آنها حرکت کن، بدو، صلوات بفرست، ذکر بگو، زیارت عاشورا بخوان، لبخند بزن، شوخی کن، روحیه بده، دیگران را راهنمایی کن، از عشق بگو، از محبت، از شهادت، از غیرت و از سربازی امام زمان. تا جنگ و جبهه هست، صبحگاه و رزم شبانه هست. تا نیرو هست. عملیات هست. تا گلوله هست، انفجار نیز هست. تا انفجار هست، مجروح و شهید نیز هست. همه باید آماده شوند. تو هم باید آماده شوی. تا آنجا که می‌توانی به دیگران کمک کن. تجربیات خود را منتقل کن. هر کاری بر زمین مانده انجام بده. مگو این کار مربوط به دیگران است. نظم و سلسله مراتب را حفظ کن، ولی از انجام هیچ کاری کوتاهی مکن. تو خود را وقف جنگ کرده ای، پس همه چیز جنگ به تو مربوط می‌شود. اگر توان نداری در گردان رزمی و عملیاتی باقی بمانی، به قسمتی برو که پاسخگوی نیازهای آن باشی. شاید اموری در لشکر باشد که تو با این وضع جسمی، بهتر بتوانی آنها را انجام بدهی. اسلام مال تمام مسلمین است. جهاد بر عهده ی تمام مکلفین است. لشکر، تیپ و گردان و گروهان و دسته سند مالکیت ندارد. اصلا بهشت سند نمی خواهد. هر کس در قسمت مناسب باید مشغول خدمت شود. تدارکات و تبلیغات و تسلیحات و... هم جای خوبی است. به هر حال باید آماده شد. هر چه زودتر بهتر. سپاه کفر آماده است. پس لشکر اسلام باید آماده تر باشد. دشمن در کمین است. اگر حرکت نکنیم، حرکت می‌کنند. اگر چه جنگ چند ساله شده و مدت زیادی است که آحاد مختلف امت در صحنه‌های جنگ شرکت دارند، ولی موج اعزامها و حضور نیروها همچنان پر هیجان و با محتوا است و لباس رزم، گرانترین جامه ملکوتی است که سربازان منتظر امام زمان برای پوشیدن آن، از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند. گامهای سنگین و محکم رزمندگان، زمین کفر را می‌لرزاند و صدای انفجارها، خواب را بر دشمن حرام کرده است. شهرها و روستاها مبدأ و جبهه‌ها و خاکریزها مقصد شده اند! راه جبهه‌ها باز است. هر مشتاقی می‌تواند به خیر و سعادت برسد، ولی شیطان وسوسه می‌کند و مردم را فریب می‌دهد. اعزامها به حد کفایت نیست. اعزام شوندگان محدودند. جنگ برای پیروزی، نیاز به نیروی بیشتری دارد. مسئولان می‌دانند. اعلام نیاز ادامه دارد. تبلیغات لازم هم صورت می‌گیرد، ولی جبهه‌ها با کمبود نیروی لازم روبروست. نیرو هست، ولی کیفی نیستند. احساس خطر می‌شود. جنگ سخت بوده و سخت تر شده. باید آماده بود. دشمن از جنگ فرسایشی استفاده خواهد برد. دشمن منتظر است نیروهای رزمنده خسته و تجهیزات نظامی فرسوده شوند. محاصره ی اقتصادی نظامی هم فشار می‌آورد. گاهی انسان گریه اش می‌گیرد. اسلام منتظر اعزام رزمندگانش قرار می‌گیرد. باز هم اسلام مظلوم است. کربلا رفتن نیرو می‌خواهد. نابودی دشمن، توان می‌خواهد. چرا جبهه‌ها خالی است؟ علت کمبود نیرو چیست؟ سؤال کنید، تحقیق کنید، بررسی شود. پس ای جوانان غیور کجایید. ببینید چگونه دشمن برای حفظ کفر و باطل، بسیج شده است؟ آنها مدت سربازی را هفت سال کرده اند و پس از شروع جنگ به هیچ سربازی، ترخیص نداده اند. از کشورهای دیگر نیز نیرو و مستشار می‌آورند. دنیای کفر کمر همت بسته است. چرا ما غافلیم؟ کسی تصور نکند با یک دفعه به جبهه آمدن، وظیفه اش تمام شده، اینگونه نیست، باید تا آخر ایستاد. سه ماه اعزام کافی نیست. اسلام هم خون می‌خواهد هم عرق جبین. استقامت در راه حق مشکلتر از یافتن آن است. ما به عملیات جنگی نیاز داریم و برای این کار باید نیروی لازم در جبهه‌ها در اختیار یگانهای رزم باشد. اگر ما حمله نکنیم، آنها حمله می‌کنند و فاو را پس می‌گیرند، مهران را تصرف می‌کنند و دفاع متحرک راه می‌اندازند. باید جنگید، حتی با یک نفر و با یک خرما. عملیات، طراحی می‌شوند. نیروها آماده اند. اندک اندک جمع یاران می‌رسند. رزمندگان در قالب اعزامهای کوچک و یا انفرادی خود را به اردوگاه می‌رسانند. اگر چه دریای نیرو به وجود نمی آید ولی دریاچه‌های بزرگی را تشکیل می‌دهند. اطلاعات و عملیات راهکارها را مشخص می‌کند و نیروی زرهی سازماندهی می‌شود. محورهای عملیات تعیین می‌شود و آنگاه، یا حسین (ع). جنگ هیچگاه خالی از انفجار و غبار تانکها نیست، ولی گاهی زیاد و گاهی کم. هنگام عملیات، غبار تانکها، دشتها را می‌پوشاند و صدای انفجارها، انعکاس نعره ی کوه را دو چندان می‌کند. زمان اسیر جنگ است و روز و شب با کم و زیاد شدن آتش خمپاره‌ها معنی می‌یابد. فرقی نمی کند، هر موقع ماشه را فشار بدهی، تیر رها می‌شود. زمین نیز اسیر جنگ است. در همه
جا می‌توان عملیات کرد، از فاو گرفته تا حاجی عمران. امروزه در دنیای زورمداری و زراندوزی، جنگ وسیله ای برای پیشروی در آرمانها و نیازهاست. عده ای پیشرو در آرمانهای شیطانی و بعضی پیشرو در نیازهای الهی. و امروز ایران در وضعیت دفاع مقدس، خود را حفظ می‌کند و برای تثبیت پایه‌های دین مبین اسلام تلاش می‌کند. پس باید مبارزه کرد. سستی در جنگ، خیانت به اسلام است. آنهایی که بر الفاظ سوار می‌شوند و فقط شعارهای قشنگ و زیبا می‌دهند، باید پاسخگوی اعمال و گفتار خود باشند. اولین قدم در این دوران احساس شناخت تکلیف است و سپس باید برای انجام تکلیف تا آخر رفت. خدا تمام بندگانش را می‌شناسد و توجیه را قبول نمی کند. جنگ باید براساس تشخیص ولایت فقیه ادامه یابد. او می‌گوید «جنگ جنگ تا رفع کل فتنه از روی زمین»؛ پس، جنگ جنگ تا رفع کل فتنه از روی زمین! درنگ هم جایز نیست. نباید خودت را گول بزنی. جنگ هم یعنی حمله. [صفحه ۳۰۸] جنگ بدون درگیری و خونریزی یعنی سیاست بازی. جنگ حمله می‌خواهد، رزمنده می‌خواهد، طرح می‌خواهد، شجاعت می‌خواهد، باز هم باید عملیات کرد. دفاع مقدس سینای شلمچه https://eitaa.com/zandahlm1357
فصل۹۹(فصل۱۰).mp3
13.41M
💠 کــتاب صـوتـی- «خــدای خـوب ابــراهیــــــم» 🔴 حــاوی صدوهفتـــادو هشـــت خــاطــره دربــاره ویــژه گـــیهای قـــرآنــی شـــهیـــد ابـــراهـــیــم هـــادی قـــسمـــت : 10 🎧 🎧 🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸🍃🌸
.......: شرح صحیفه سجادیه اشاره بسم اللّه الرحمن الرحیم ربّ یسّر! الحمدللّه الذی جلّ جلاله عن توصیف الواصفین و نعت الناعتین، و استغنی ذاته عن حمد الحامدین و تنزیه المسبحّین. و وسع کنه حقیقته عن أن یکون محاط عقول الکاملین من الأنبیاء المصطفین و الملائکة المقربین الأبرار، المقدّسین عن شهوات النفوس و أرجاس الأشرار. و أظهر آیاته لعیون الناظرین أولوا الأبصار، جاعل الفلک الدوّار، و أوجد فیها الأضواء و الأنوار، و جعلها مساکن ملائکة الْمُدَبِّرَاتِ أَمْراً [۱] و الزّاجِرَاتِ زَجْراً. [۲] و أصلّی و أسلّم، علی جمیع أنبیائه المرسلین و سفرائه الراشدین، لاسیّما أشرف الأنبیاء و خاتم الأوّلین و الآخرین، و علی وصیّه و وزیره أمیرالمؤمنین و یعسوب الدین، أبی الأئمة المعصومین، و علی أحد عشر من أولاده الأمجاد و أحفاده الأوتاد، الذین کانوا شموس فلک الولایة و أقمار سماء الهدایة و أعلام الدرایة فی کلّ دورة و کورة. بعد می‌گوید این عبد فانی « حاج میرزا محمد ابراهیم سبزواری » که: بعد از مراجعت سفرِ طهران - صانه اللّه عن الحدثان - چون ملاحظه شد که وجه قلب از باب دین دنیا و حبّ هوی و استیلای وساوس شیطانی و هواجس نفسانی کدر، و خاطر سلیم کلیل و علیل، معرضٌ عن المولی، و مقبلٌ علی الدنیا شدةً، از خدا رفع غطا و کشف غشا درخواست نموده، از باب آن که: « إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَآئِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ [۱] » چنان به خاطر فاتر خطور نمود که تنزیه و تطهیر نمایم صفحه قلب خود را به عون ملکِ منّان از خطرات شیطان به اشتغال به تحریر و ترقیم برخی از معانی دقیقه و اسرار خفیه بعضی از فقرات غامضه صحیفه سجادیه. یعنی بقدر الفهم تفسیراً و تأویلاً، تصریح و تشریح نمایم. « وَ اللَّهُ یَقُولُ الْحَقَّ وَ هُوَ یَهْدِی السَّبِیلَ [۲] ». ---------- [۱]: ۱ - اقتباس از سوره مبارکه نازعات، آیه ۵: «فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْراً». [۲]: ۲ - اقتباس از سوره مبارکه صافات، آیه ۲: « فَالزّاجِرَاتِ زَجْراً ». [۱]: ۱ - سوره مبارکه اعراف، آیه ۲۰۱. [۲]: ۲ - سوره مبارکه احزاب، آیه ۴. 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: جوانی گفت پیری را چه تدبیر که یار از من گریزد چون شوم پیر جوابش داد پیر نغز گفتار که در پیری تو هم بگریزی از یار بر آن سرکاسمان سیماب ریزد چو سیماب از همه شادی گریزد مولوی سنگ باشد سخت روی و چشم شوخ می نترسد از جهانی پر کلوخ کاین کلوخ از خشت زن یک لخت شد سنگ از صنع الهی سخت شد خادم خوب از صفات نیک خادم این است که، کتمان سر کند، ضرر نرساند، کم هزینه باشد، کم بگوید، احسان را شکر کند، شیرین سخن باشد، با اشاره بفهمد، عفیف بوده و تن پرور نباشد. فضل شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 🌹 و قال عليه‌السلام لَيْسَ‌ مِنَ‌ الْعَدْلِ‌ الْقَضَاءُ عَلَى الثِّقَةِ‌ بِالظَّنِّ‌. امام عليه السلام فرمود: داورى در حق افراد مورد اطمينان، با تكيه بر گمان، رسم عدالت نيست.
شرح و تفسير سوء ظن دربارۀ دوستان ثقه ظلم است امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه، به نكتۀ قابل ملاحظه‌اى مربوط‍‌ به روابط‍‌ اجتماعى اشاره مى‌كند و مى‌فرمايد:«داورى در حق افراد مورد اطمينان، با تكيه بر گمان، عدالت نيست»؛ (لَيْسَ‌ مِنَ‌ الْعَدْلِ‌ الْقَضَاءُ عَلَى الثِّقَةِ‌ بِالظَّنِّ‌) . مى‌دانيم يكى از دستورات قرآنى و روايى اين است كه در حق مسلمانان سوء ظن نداشته باشيد. قرآن مجيد مى‌گويد: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ‌ الظَّنِّ‌ إِنَّ‌ بَعْضَ‌ الظَّنِّ‌ إِثْمٌ‌» ؛اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد از بسيارى از گمان‌ها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمان‌ها گناه است». ١ در حكمت ٣٦٠ نيز بر اين معنا تأكيد شده است. آنجا كه امام عليه السلام مى‌فرمايد: «لَا تَظُنَّنَّ‌ بِكَلِمَةٍ‌ خَرَجَتْ‌ مِنْ‌ أَحَدٍ سُوءاً وَ أَنْتَ‌ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مُحْتَمَلاً ؛هر سخنى كه از دهان كسى خارج شد تا احتمال صحت در آن مى‌دهى حمل بر فساد مكن». دليل آن هم روشن است، زيرا سوء ظن پايه‌هاى اعتمادِ عمومى را كه سرچشمۀ همكارى است متزلزل مى‌سازد. حال اگر آن شخصى كه انسان به او سوء ظن پيدا مى‌كند كسى باشد كه سوابق حسنۀ او بر ما روشن است و در يك كلمه به تعبير امام عليه السلام،«ثقه» محسوب شود به يقين قضاوت دربارۀ چنين شخصى با ظن و گمانِ‌ بدون دليل، عادلانه نيست. بعضى از شارحان نهج البلاغه اين گفتار حكيمانه را به صورت مسئله‌اى اصولى (اصول فقه) عنوان كرده‌اند و آن اين است كه هر گاه مطلبى به دليل معتبر ثابت شود، عدول از آن جز با دليل معتبر جايز نيست و حديث معروف باب استصحاب: «لا تَنْقُضِ‌ الْيَقينَ‌ بِالشَّكِ‌» ١را اشاره به آن مى‌دانند. بعضى از شارحان نيز قضاء را در اينجا به معناى قضاوت مصطلح؛ يعنى داورى براى فصل خصومت گرفته‌اند كه قاضى نمى‌تواند در برابر شخص مورد اعتماد، با ظن و گمانش قضاوت كند. ولى ظاهر اين است كه اين حديث شريف معناى وسيع و گسترده‌اى دارد و اشاره به يك مفهوم گستردۀ اخلاقى است كه عدالت در آن مانع از داورى دربارۀ اشخاص مورد اعتماد به ظن و گمان مى‌شود. البته افراد متهم؛ يعنى كسانى كه سوء سابقه دارند يا ظاهر آنها ظاهر قابل اعتمادى نيست از اين حكم خارج اند. البته نه به اين معنا كه انسان بى‌دليل آنها را متهم كند، بلكه به اين معنا كه انسان از آنها احتياط‍‌ نموده و بر حذر باشد. شبيه اين گفتار حكيمانه احاديث ديگرى است كه با تعبيرات متفاوتى اين موضوع را دنبال مى‌كند: در غرر الحكم از آن حضرت نقل شده كه فرمود: «سُوءُ الظَّنِ‌ّ بِالْمُحْسِنِ‌ شَرُّ الْإثْمِ‌ وَ أقْبَحَ‌ الظُّلْمِ‌ ؛سوء ظن به نيكوكار بدترين گناه و زشت‌ترين ستم‌هاست». ٢ در حديث ديگرى در همان كتاب مى‌خوانيم: «سُوءُ الظَّنِ‌ّ بِمَنْ‌ لا يَخُونُ‌ مِنَ‌ اللُّؤْمِ‌ ؛سوء ظن به كسى كه خيانت نمى‌كند نشانۀ پستى و لئامت است». ٣ در حديث جالب ديگرى در همان كتاب آمده است كه امام عليه السلام مى‌فرمايد: «شَرُّ النّاسِ‌ مَنْ‌ لا يَثِقُ‌ بِأحَدٍ لِسُوءِ ظَنِّهِ‌ وَ لا يَثِقُ‌ بِهِ‌ أحَدٌ لِسُوءِ فِعْلِهِ‌ ؛بدترين مردم كسى است كه به سبب سوء ظنى كه دارد به هيچ كس اعتماد نمى‌كند و (نيز) هيچ كس به سبب سوء فعلش به او اعتماد ندارد». ١ كوتاه سخن اين‌كه از نظر آداب اخلاقى افزون بر مباحث قضاوت و احكام اصولى هر گاه كسى به وثاقت شناخته شد، سوء ظن نسبت به او كارى ظالمانه است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......: ترکیب مناسب خاک برای انواع کاکتوس و ساکولنت های خانگی یک ترکیب علمی و دقیق هم وجود دارد که برای مصارف خانگی کمی دشوار و هزینه بر بوده. لذا از ترکیب زیر برای گیاهان خانگی براحتی میتوان استفاده کرد تا گیاهان در سلامت بسر ببرند. ❌توجه داشته باشید تمامی خاک ها باید ضد عفونی و قارچکشی شوند 1⃣ ماسه ساختمانی50درصد 2⃣ کود پوسیده دامی(یا ورمی کمپوست) 15درصد 3⃣ شن یا سنگریزه 2-3 میلیمتری25درصد 4⃣ خرده زغال 10درصد چرا همیشه تاکید می شود از کود های حیوانی نپوسیده در تغذیه وتقویت گیاهان استفاده نشود ۱- کود نپوسیده حاوی مقدار زیادی بذر گیاهان هرز است از جمله گیاه سس که بلای جان گیاهان می شود ۲-مصرف کود های نپوسیده در ابتدا باعث می شود باکتری های موجود در خاک برای تبدیل کود به مواد غذایی از ازت موجود در خاک استفاده درنتیجه گیاهان با کمبود ازت مواجه شود ورشد کافی نداشته باشد وباز چون فرآیند پوسیدگی در کود کامل نشده میزان بعضی از عناصردرخاک چندین برابر افزایش یافته ومنجر به کمبود جذب دیگر عناصر موجود در خاک می شود. : کم آبی در گیاهان به صورت علایمی مانند در گیاهان حساس به ریزش برگ مشاهده می شود . در گل داوودی شامل تیره شدن برگ ها و در بگونیا به صورت خاکستری شدن برگ ها دیده می شود. به صورت علایمی مانند افزایش ارتفاع گیاه آبدار شدن ساقه و نرم و شکننده شدن و گاهی پژمردگی و مرگ گیاه (در معرض نور ) , کاهش اکسیژن و صدمه به ریشه و عدم جذب آب و مواد غذایی و در نهایت پژمردگی و توقف رشد نمایان می شود . ✅پر آبی به معنی مصرف بیش از حد آب در هر دور نیست بلکه نشان دهنده تکرار دفعات استفاده از آب است . نکته مهم : در زمستان گیاهان در مدت طولانی در معرض آب و هوای ابری هستند و معمولا یک یا دو روز در معرض هوای آفتابی قرار می گیرند . گیاهانی که به نور کم عادت کرده اند نمی توانند به سرعت به شدت نور زیاد پاسخ دهند در نتیجه مقدار آب کمی که از طریق ریشه ها جذب می شود نمی تواند مقدار آب از دست رفته از طریق تعرق را جبران نماید و پژمردگی اتفاق می افتد در این حالت ممکن است تصور شود که گیاه به آبیاری نیاز دارد ولی آبیاری مشکل را حادتر می کند . کندن خاک نشان می دهد که خاک مرطوب اما سرد است . پس سرما عامل اصلی است و ریشه ها نمی توانند آب جذب کنند ... https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: توصيه ۱۵) اگر وكيل هستيد، در چهارچوب وكالت با موازين شرعي و اخلاقي جلو برويد و حق را بگوئيد اگر چه بضرر موكل شما باشد و الا مالك آن پول نيستيد. توصيه ۱۶) اگر قاضي هستيد در قضاوت عجله نكنيد و تنها به پرونده و محتويات آن توجه نداشته توسط قاضي تحقيق يا شخص ديگر مجدداً تحقيق كرده و در حد يقين رأي صادر كنيد. توصيه ۱۷) اگر در مسند قضاوت قرار داريد خيلي راحت و فارغ البال باشيد. (هيچگونه فشار روحي و جسمي بر شما غالب نباشد حتي كفش شما راحت باشد و گرسنه نباشيد). توصيه ۱۸) اگر نانوائيد، آنچنان كه براي منزل خود نان مي‌بريد، براي مشتري نان پخت كنيد و كاري كنيد كه بر سر سفره همه بگويند خدا بركتش دهد. توصيه ۱۹) اگر قصابيد، ذكر و ياد خدا را فراموش نكنيد و بين مشتريان پول دار و فقير تفاوتي قائل نشويد و بر مبناي عدالت گوشت را تقسيم كنيد. و اگر گوشتي كه به مشتري مي‌دهيد خلاف آن است كه مي‌خواهد معامله شما اشكال دارد. توصيه ۲۰) اگر ميوه فروشيد و در ته نايلون مقداري ميوه خراب قرار داده ايد و روي آنرا جلو مشتري پر مي‌كنيد غش در معامله كرده ايد. خلاصه المکاسب📚 نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍ https://eitaa.com/zandahlm1357
✍ نوشتار تربیتی "خانواده و زوجین" ✅ تحکیم خانواده 💠 قسمت نوزدهم ✅روش‌های تحکیم خانواده؛ ☑️شاخصه‌های زیر‌ساختی برای حل منازعات و مشکلات خانوادگی 6⃣1⃣ سریع صحبت نکنیم، بلکه سرعت کلاممان متوسط و متعادل باشد. 👈 تند صحبت کردن: 💗 مانع از درک صحیح و به موقع کلام در طرف مقابل می‌شود. 💗 قدرت تحلیل ذهن طرف مقابل را پایین می‌آورد. 💗 حتی ممکن است باعث ایجاد فشار عصبی گردد. 🤔 البته کُند صحبت کردن هم مطلوب نیست. بلکه حالت تعادل و سرعت متوسط داشتن در کلام مطلوب است. 🤔 تن صدای یکنواخت هم درست نیست. تن صدا در کلام باید بالا و پایین داشته باشد. 👈 اگر تند یا کند صحبت کردن فرد به‌خاطر اختلال مزاج باشد، باید درمان شود. 7⃣1⃣ ارتباط چهره به چهره به هنگام گفتگو داشته باشیم؛ 🤔 هنگام گفتگو به همسر خود نگاه کنیم. این به معنای زُل زدن نیست بلکه نوعی توجه کردن است. این عمل از موارد "زبان بدن" است. 8⃣1⃣ خودمان را حق محض نپنداریم؛ 😮 ممکن ‌است گاهی به خاطر موقعیتی که داریم، مثل مدرک تحصیلی بالا و... فکر کنیم تنها آنچه ما می‌گوییم درست است. این باور غلطی است. 🌷 مثلاً اگر گفتیم: این است که من می‌گویم و جز این نیست؛ همین جمله باعث لجبازی بیشتر در همسر می‌شود. 🤔 گاهی حق با ماست، اما حق را نمی‌شود به زور به طرف مقابل قبولاند. 🌷باید ابتدا فضایی آرام، تعاملی و حق پذیر در خانواده ایجاد کرد، سپس با رعایت لطائف و ظرایفی طوری با همسر گفتگو کرد که حرف حق و مطلوب را ازبان او شنید. 😵 اگر فضا تهاجمی باشد یا لجبازی و حق‌گریزی در طرفین وجود داشته یا ایجاد شده باشد، طرفین خطای غیر قابل انکار را هم توجیه می‌کنند و هرکس حق را به خودش می‌دهد. 🍁 مثلاً آقا به خانم می‌گوید: چرا این‌قدر خانه نامنظم است. این بیان به لجبازی در طرف مقابل دامن می‌زند. اما به جای این جمله، می‌گوید: خانومم نظرت راجع‌به نظم خانه چیه؟ در این‌صورت اگر لجبازی و حق‌گریزی وجود داشته باشد، جواب منصفانه و منطقی نخواهد داد و ممکن است بگوید: مدیریت خانه با من است و خودم بهتر می‌دانم چه کار کنم. اما اگر همانطور که اشاره شد، فضای خانواده و خودِ فرد حق‌پذیری و آرامش داشته باشد، منصفانه پاسخ می‌دهد و می‌گوید: بله نامنظم است؛ سپس درصدد جبران کوتاهی خود برمی‌آید. 👈 در تربیت نوجوان نیز این راهکار کاربرد دارد؛ یعنی برای انتقال حرف حق و آنچه مطلوب است طوری عمل کنیم که خود او حرف حق را به زبان بیاورد.