به نام خداوند پذیرنده توبهها...
✨اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم✨
🍀🌸اعضای گرامی کانال زن روز، سلام! صبح زیبای پنجشنبه بهاریتون بهخیر و شادی. طاعات و عباداتتون قبول درگاه حق🌸🍀
«وَاللَّهُ يُريدُ أَن يَتوبَ عَلَيكُم وَيُريدُ الَّذينَ يَتَّبِعونَ الشَّهَواتِ أَن تَميلوا مَيلًا عَظيمًا. خدا میخواهد شما را ببخشد (و از آلودگی پاک نماید)، امّا آنها که پیرو شهواتند، میخواهند شما بکلی منحرف شوید.» (سوره نساء، آیه ۲۷)
@zane_ruz
#جریان_شناسی
خشکمغزان متحجر
سمانه زاهد
از فرازهای مهم و قابل عبرت تاریخ اسلام، روزگار حکومت جانشین برحق رسول الله، حضرت علی علیه السلام است که بعد از ۲۵ سال، حق غصب شده اش به او بازگردانده شد و او به عنوان خلیفه مسلمین عنان امور را در دست گرفت. نکته ی مهم و قابل تأمل در مورد دوران حکم رانی مولای متقیان این است که بخش اعظمی از این دوران صرف مبارزه با جریانات و گروه هایی شد که با ادعای مسلمانی، علم مخالفت و دشمنی بر ضد خلیفه برحق مسلمین را بلند کرده و بر روی او شمشیر کشیدند. خود ایشان در سخنی می فرمایند: «من مأمور به جنگ با ناکثین، قاسطین و مارقین هستم.»
ناکثین (پیمان شکنان) به فرماندهی طلحه و زبیر و همراهی عایشه همسر پیامبر، اولین جریان و گروهی بودند که به دشمنی با حضرت علی علیه السلام برخاستند. برجسته ترین ویژگی افراد این جریان جاه طلبی، قدرت طلبی و رانت خواهی بود. معاویه و یارانش دومین گروه دشمنان علی علیه السلام را تشکیل می دادند که با نام قاسطین شناخته می شدند. این جریان با دین فاصله ی بسیار داشت و از آن فقط به عنوان ابزار بهره می جست. اما جریان سوم، جریان خشک مغز خوارج است که قرار است در این نوشتار مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در بخشی از این نوشتار میخوانیم:
در ابتدای سربرآوردن خوارج حضرت امیر به آن ها آزادی عمل داد، زندانیشان نکرد و شلاقشان نزد و حتی سهمیه ی آنان از بیت المال را قطع نکرد. آن ها در اظهار عقاید خود آزاد بودند و حضرت و یارانشان هم با آنان وارد بحث شده و سعی می کردند با استدلال، مبانی غلط فکری آن ها را مشخص و روشن نمایند. البته راه و روش خوارج چندان بر استدلال استوار نبود. آن ها براساس آن که علی علیه السلام را کافر می پنداشتند در نماز جماعت به او اقتدا نمی کردند و از هر فرصتی برای آزار رساندن به حضرت یا توهین به او بهره می بردند. مثلا روزی حضرت علی علیه السلام بر منبر بود. مردی آمد و سؤالی پرسید. علی علیه السلام بداهه جواب او را داد. ناگهان یکی از خوارج از بین مردم فریاد زد: «قاتَله الله ما افقهَه؛ خدا بکشد این را، چقدر دانشمند است!» اطرافیان خواستند متعرض او شوند اما امیرالمؤمنین فرمود او به من تنها فحش داد. خوارج در ابتدا یک فرقه ی یاغی و سرکش بودند اما کم کم برای خود اصول و عقایدی تنظیم کردند و به تدریج رنگ مذهب به خود گرفتند و به عنوان طرفداران یک مذهب دست به فعالیت های تبلیغی زدند. آن ها به خیال خام خود ریشه ی مفاسد دنیای اسلام را کشف کردند. به این نتیجه رسیدند که عثمان و علی و معاویه همه بر خطا و گناهکارند و ما باید با مفاسدی که به وجود آمده مبارزه کنیم برای همین امر به معروف و نهی از منکر را در پیش گرفتند. آن ها پس از آنکه از توبه ی علیعلیه السلام مأیوس شدند، انتقاد و بحث و روش های آرام را کنار گذاشتند و به فکر انقلاب افتادند. آن ها در منزل یکی از هم مسلکان خود گرد آمدند. او خطابه پر شور ایراد کرد و تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر، افراد را دعوت به قیام کرد. پس از این خوارج دست به طغیان زده و غارتگری و آشوب در پیش گرفتند. هدفشان هم این بود که حکومت علی علیه السلام را تضعیف کرده و از پای دربیاورند.
شما میتوانید متن کامل این نوشتار را در ویژهنامه نوروزی مجله زن روز مطالعه فرمایید.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#منبرک
باور نکردهایم که عالم حساب و کتاب دارد.
همانطور که در عالم ماده همهچیز حساب دارد، در عالم ماوراء ماده هم همهچیز حساب دارد. ما باور کردهایم اگر یک لحظه دست به برق بزنیم، برای همیشه از بین میرویم و این را واقعیت میدانیم؛ یعنی میدانیم در محدودهٔ عالم ماده، اعمال ما در زندگی ما اثر دارد؛ چون مادهٔ هندسه نظم و نظام دارد و هر حرکتی در این نظام، اثر خود را دارد و برای هر مقصدی باید راهی را برگزید و یک اشتباه گاهی یک عمر پشیمانی میآوَرَد. در یک کارخانه یک حرکت نادرست شما میتواند سبب مرگ خودتان یا دیگران یا آسیبهای مالی و جانی جدی شود. ما باور نکردهایم همهٔ عالم نظم و نظام دارد و بههمپیوسته است و همهٔ اعمال ما در زندگیمان اثر دارد. اگر دروغ بگوییم، اگر دزدی کنیم و اگر گناه کنیم، همهٔ اینها در این عالم و در زندگی ما مؤثر است. میگوییم ما که نمیفهمیم اگر نماز نخوانیم و روزه نگیریم، چه میشود. ما که نمیفهمیم بیادبی به پدر و مادر با ما چه میکند، یا یک عزم جدی بر گناه چه اثری در روح و زندگی ما دارد. ما ارتباطها را نمیدانیم، راهها را نمیشناسیم؛ بعد گمان میکنیم حالا که ما نمیفهمیم، لابد اینها اثر چندانی در زندگی ما و جامعه ندارند.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#کدبانوگری
شیرپلو اردبیل
👩🍳مواد لازم:
برنج: ۲ پیمانه
شیر: ۲ پیمانه
کشمش: ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری
خرما: ۵ عدد
فیله ی مرغ: ۵ عدد
کره و روغن: به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: به مقدار لازم
لیموترش: ۱ عدد
👩🍳طرز تهیه:
فیله های مرغ را به همراه ادویه، نمک، زعفران و آب لیموترش مزه دار کنید و یک ساعت در یخچال بگذارید سپس با کمی کره سرخ کنید تا پخته شوند. برنج را به مدت ۲ ـ ۳ ساعت در آب و نمک خیس کنید. آب برنج را خالی کنید و به همراه شیر در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. شیر باید یک بند انگشت از برنج بالاتر باشد. کمی زردچوبه، زعفران و روغن به قابلمه اضافه کنید و مخلوط کرده و صبر کنید تا شیر به خورد برنج برود و تبخیر شود. از زردچوبه حداکثر به اندازه ی ۱ قاشق چای خوری استفاده کنید وگرنه ممکن است برنج را تلخ کند. احتمال این که اوایل جوش آمدن، شیر سر برود وجود دارد پس کنار گاز بمانید. شیر که تبخیر شد، برنج را به مدت نیم ساعت دم بگذارید. کشمش ها را در تابه با کره کمی تفت دهید. هسته های خرما را در صورت تمایل خارج کنید و خرما را هم تفت دهید تا نرم شود. شیرپلو را در دیس بکشید و تکه های مرغ، خرما و کشمش را برای تزئین روی پلو استفاده کنید.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#مشاوره_حقوقی
🔸تحت چه شرایطی قانونا طفل با مادر رضاعی خود محرم می شود؟
🔹در قانون، شرایطی که سبب ایجاد شدن محرمیت رضاعی میان طفل و مادر رضاعی می شوند مطرح شده است. بر اساس ماده ۱۰۴۶ قانون مدنی، شرایط تحقق قرابت رضاعی عبارتند از:
ـ شیر زن از بارداری مشروع حاصل شده باشد.
ـ شیر مستقیما از سینه زن مکیده شده باشد.
ـ طفل لااقل یک شبانه روز و یا ۱۵ دفعه متوالی شیر کامل خورده باشد؛
بدون اینکه در این میان غذای دیگر یا شیر زن دیگری را بخورد.
ـ شیر خوردن طفل قبل از تمام شدن دو سال از تولد او باشد.
ـ مقدار شیری که طفل خورده است از یک زن و از یک شوهر باشد.
کارشناس: نفیسه خانی
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#رمضان_در_آفریقا
سودان
آشپزی سودانی ترکیبی از آشپزی عربی با آفریقایی است و استفاده مبتکرانه از میوهها و سبزیهای تازه در تهیه خوراکها و به ویژه شیرینیها بخشی مهم از این هنر است. مردم سودان به مهماننوازی و سخاوتی چشمگیر در ایام ماه مبارک رمضان و استقبال گسترده از آن شهرت دارند. استفاده از مواد محلی ویژه هر منطقه در سودان و تغییر دستور پخت غذا، شیرینی و دسر با توجه به مواد دردسترس در این کشور بسیار محبوب است. از مهمترین شیرینیها و دسرهای محبوب سودانی در ماه مبارک رمضان میتوان به سمرونا، شیر برنج، بسبوسه سودانی و شیرینی مولد اشاره کرد.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#پزشکی
هاتداگ و فراوردههای گوشتی باعث نابودی مغز میشوند
مصرف مداوم ساندویچ هاتداگ یا سایر فراوردههای گوشتی میتواند مستقیما سلامت مغز را به خطر بیندازد و احتمال ابتلا به بیماریهایی مانند آلزایمر و پارکینسون را افزایش بدهد. متخصصان بر این باورند که افزودنیها و نگهدارندههای موجود در فراوردههای گوشتی مانند نیترات، نیتریت و سدیم، جزو عوامل مهمی هستند که سلامت مغز را به خطر میاندازند. توصیه اول این است که تا حداکثر امکان از مصرف فراوردههای گوشتی خودداری کنید. حالا اگر به هر دلیلی، گاهی اوقات هوس میکنید که ساندویچ هاتداگ، ژامبون، سوسیس، همبرگر و... بخورید، سعی کنید که این ساندویچها را همراه با یک ظرف پر از سالاد مصرف کنید. آنتیاکسیدانهای موجود در سبزیها و صیفیهای تازه میتوانند به خنثیسازی اثرات رادیکالهای آزاد در بدن کمک کنند.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#داستان_هفته
آپارتماننشینها
مریم ابراهیمی شهرآباد
آپارتمان نشینها حکایت آدمهایی است که به اسم مِهر و امید، در حاشیهی شهر جمعشان کردهاند تا دور هم باشند، چون ژنشان خاص است، برای زندگی در مجتمعهای آپارتمانی با واحدهایی بیشمار که روی سر هم سوار شدهاند. آنهایی که داشتن یک خانهی ویلایی نقلی در مرکز یا حتی جنوب شهر برایشان، یک رویای شیرین و البته دستنیافتنیست...
در این پنجشنبه با ما باشید و از خواندن آخرین قسمت این مجموعه داستان لذت ببرید.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97