#یار_مهربان
معرفی کتاب «سورهی افلین» نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه
معصومه تاوان
کتاب با خوابی عجیب شروع می شود، خواب کشته شدن اسماعیل در زمان ضحاک. قرار است اسماعیل را بکشند و مغز سرش را به مارهای دوش ضحاک بدهند. این خواب محور کلی داستان را ترسیم می کند.
در شب ۱۲ بهمن ماه سال ۵۷ خلیل در حالی که به دنبال پسرش اسماعیل می گردد در هیاهوی مردم گم می شود و مدام از مردم می خواهد آرام تر انقلاب کنند. خلیل خود فردی آرامش طلب است و گریز از هیاهو اما وارد همهمه ی انقلاب می شود.
کتاب «سوره ی افلین» پر از استعاره های دینی و تصاویری است که برای مخاطب یادآور کتب مقدس به خصوص قرآن عزیزمان است. در واقع دیزگاه تلاش کرده رمان را در بستری پیش ببرد که شمای خواننده بار دیگر به تفکرات خود بیندیشید و شاید به تکرار دوباره ی تاریخ این بار در بستری دیگر بیندیشید. این که آیا هر فرد می تواند پیامبری درونی داشته باشد؟ آیا باید برای رسیدن به فهم عمیق خود از امروز خود باید چند نفس را قربانی کرد؟
اگر به دنبال خواندن کتابی تاریخی در منظری دینی هستید در واقع سوره ی افلین این نیاز شما را مرتفع می کند.
✨بخشی از کتاب:
مردی که کنار گربه ها کز کرده بود گفت: «آقا من خیلی می ترسم. من کارگرم کارگر خانه ی یک سرهنگ اگر اسمش را بگویم حتما می شناسید من را فرستاد خبر بگیرم. اوضاع از چه قرار است. آخر همه فرار می کنند من دوست دارم امام خمینی بیاید ولی شاه هم به من بدی نکرده...» مردی که زیر سقف کوتاه نشسته بود از جایش پرید سرش خورد به سقف و آخی کرد. تو اگر ایرانی باشی اگر غیرت داشته باشی می فهمی شاه به همه ی ما خیانت کرد همه چیز را به تاراج برد من شش سال در زندان های ساواک بودم در سیاه چال هایش. من یک کمونیستم یک کومونیست توده ای این آدم های حقیر ما را بدبخت کرده اند.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#رمضان_در_آفریقا
جیبوتی
فرهنگ آشپزی جیبوتی به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص آن از آفریقا، هند و غرب آسیا تأثیر گرفته است با این حال ویژگی های اصیل خود را نیز حفظ کرده است. تهیه شیرینیهای ویژه ماه مبارک رمضان بخشی از مهمترین آیینهای خانوادگی در این کشور محسوب میشود. کیکهای شیرین محلی، شیرین بادامی، دسرهای ژلهای مانند و دسر مشهور «مخبزه» از جمله مشهورترین شیرینیها و دسرهای محبوب ماه رمضان در این کشور مسلمان است.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#مناسبت
ما و علی
حنانه قدسی
چشمانم به چشمان علی است قلبم به شدت در سینه می تپید، نفسم به شماره افتاده است، همان موقع که به خانه حمله کردند تا علی را ببرند خشم تمام وجودم را گرفت اما علی فرمان نداد و الا من از هر کسی به مرگ در راه علی مشتاق تر بودم. سکوت علی، دستان بسته اش. سر به عقب برنمی گردانم و همان طور عقب عقب راه می روم. اهانت به دختر رسول خدا خونم را به جوش آورده، کاش علی تنها با چشمانش اشاره کند تا این شمشیر را از قلاف بیرون بکشم و با آن ها چنان کنم که در تاریخ بنویسند مقداد در راه دفاع از ناموس علی چنان کولاکی به پا کرد که کسی را زنده نگذاشت...
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
به نام خداوند پذیرنده توبهها...
✨اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم✨
🍀🌸اعضای گرامی کانال زن روز، سلام! صبح زیبای پنجشنبه بهاریتون بهخیر و شادی. طاعات و عباداتتون قبول درگاه حق🌸🍀
«وَاللَّهُ يُريدُ أَن يَتوبَ عَلَيكُم وَيُريدُ الَّذينَ يَتَّبِعونَ الشَّهَواتِ أَن تَميلوا مَيلًا عَظيمًا. خدا میخواهد شما را ببخشد (و از آلودگی پاک نماید)، امّا آنها که پیرو شهواتند، میخواهند شما بکلی منحرف شوید.» (سوره نساء، آیه ۲۷)
@zane_ruz
#جریان_شناسی
خشکمغزان متحجر
سمانه زاهد
از فرازهای مهم و قابل عبرت تاریخ اسلام، روزگار حکومت جانشین برحق رسول الله، حضرت علی علیه السلام است که بعد از ۲۵ سال، حق غصب شده اش به او بازگردانده شد و او به عنوان خلیفه مسلمین عنان امور را در دست گرفت. نکته ی مهم و قابل تأمل در مورد دوران حکم رانی مولای متقیان این است که بخش اعظمی از این دوران صرف مبارزه با جریانات و گروه هایی شد که با ادعای مسلمانی، علم مخالفت و دشمنی بر ضد خلیفه برحق مسلمین را بلند کرده و بر روی او شمشیر کشیدند. خود ایشان در سخنی می فرمایند: «من مأمور به جنگ با ناکثین، قاسطین و مارقین هستم.»
ناکثین (پیمان شکنان) به فرماندهی طلحه و زبیر و همراهی عایشه همسر پیامبر، اولین جریان و گروهی بودند که به دشمنی با حضرت علی علیه السلام برخاستند. برجسته ترین ویژگی افراد این جریان جاه طلبی، قدرت طلبی و رانت خواهی بود. معاویه و یارانش دومین گروه دشمنان علی علیه السلام را تشکیل می دادند که با نام قاسطین شناخته می شدند. این جریان با دین فاصله ی بسیار داشت و از آن فقط به عنوان ابزار بهره می جست. اما جریان سوم، جریان خشک مغز خوارج است که قرار است در این نوشتار مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در بخشی از این نوشتار میخوانیم:
در ابتدای سربرآوردن خوارج حضرت امیر به آن ها آزادی عمل داد، زندانیشان نکرد و شلاقشان نزد و حتی سهمیه ی آنان از بیت المال را قطع نکرد. آن ها در اظهار عقاید خود آزاد بودند و حضرت و یارانشان هم با آنان وارد بحث شده و سعی می کردند با استدلال، مبانی غلط فکری آن ها را مشخص و روشن نمایند. البته راه و روش خوارج چندان بر استدلال استوار نبود. آن ها براساس آن که علی علیه السلام را کافر می پنداشتند در نماز جماعت به او اقتدا نمی کردند و از هر فرصتی برای آزار رساندن به حضرت یا توهین به او بهره می بردند. مثلا روزی حضرت علی علیه السلام بر منبر بود. مردی آمد و سؤالی پرسید. علی علیه السلام بداهه جواب او را داد. ناگهان یکی از خوارج از بین مردم فریاد زد: «قاتَله الله ما افقهَه؛ خدا بکشد این را، چقدر دانشمند است!» اطرافیان خواستند متعرض او شوند اما امیرالمؤمنین فرمود او به من تنها فحش داد. خوارج در ابتدا یک فرقه ی یاغی و سرکش بودند اما کم کم برای خود اصول و عقایدی تنظیم کردند و به تدریج رنگ مذهب به خود گرفتند و به عنوان طرفداران یک مذهب دست به فعالیت های تبلیغی زدند. آن ها به خیال خام خود ریشه ی مفاسد دنیای اسلام را کشف کردند. به این نتیجه رسیدند که عثمان و علی و معاویه همه بر خطا و گناهکارند و ما باید با مفاسدی که به وجود آمده مبارزه کنیم برای همین امر به معروف و نهی از منکر را در پیش گرفتند. آن ها پس از آنکه از توبه ی علیعلیه السلام مأیوس شدند، انتقاد و بحث و روش های آرام را کنار گذاشتند و به فکر انقلاب افتادند. آن ها در منزل یکی از هم مسلکان خود گرد آمدند. او خطابه پر شور ایراد کرد و تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر، افراد را دعوت به قیام کرد. پس از این خوارج دست به طغیان زده و غارتگری و آشوب در پیش گرفتند. هدفشان هم این بود که حکومت علی علیه السلام را تضعیف کرده و از پای دربیاورند.
شما میتوانید متن کامل این نوشتار را در ویژهنامه نوروزی مجله زن روز مطالعه فرمایید.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97
#منبرک
باور نکردهایم که عالم حساب و کتاب دارد.
همانطور که در عالم ماده همهچیز حساب دارد، در عالم ماوراء ماده هم همهچیز حساب دارد. ما باور کردهایم اگر یک لحظه دست به برق بزنیم، برای همیشه از بین میرویم و این را واقعیت میدانیم؛ یعنی میدانیم در محدودهٔ عالم ماده، اعمال ما در زندگی ما اثر دارد؛ چون مادهٔ هندسه نظم و نظام دارد و هر حرکتی در این نظام، اثر خود را دارد و برای هر مقصدی باید راهی را برگزید و یک اشتباه گاهی یک عمر پشیمانی میآوَرَد. در یک کارخانه یک حرکت نادرست شما میتواند سبب مرگ خودتان یا دیگران یا آسیبهای مالی و جانی جدی شود. ما باور نکردهایم همهٔ عالم نظم و نظام دارد و بههمپیوسته است و همهٔ اعمال ما در زندگیمان اثر دارد. اگر دروغ بگوییم، اگر دزدی کنیم و اگر گناه کنیم، همهٔ اینها در این عالم و در زندگی ما مؤثر است. میگوییم ما که نمیفهمیم اگر نماز نخوانیم و روزه نگیریم، چه میشود. ما که نمیفهمیم بیادبی به پدر و مادر با ما چه میکند، یا یک عزم جدی بر گناه چه اثری در روح و زندگی ما دارد. ما ارتباطها را نمیدانیم، راهها را نمیشناسیم؛ بعد گمان میکنیم حالا که ما نمیفهمیم، لابد اینها اثر چندانی در زندگی ما و جامعه ندارند.
@zane_ruz
ارتباط با ادمین:
@zaneruz97