👆👆👆
📃نويسنده در فصل اول به چيستي ذهن و حالات ذهني و بيان مهمترين مسائل مربوط به ذهن ميپردازد.
📃فصل دوم به دوگانهانگاري جوهري اختصاص يافته است. در اين فصل استدلالهايي به سود دوگانهانگاري بيان و ارزيابي شدهاند.
📃موضوع فصل سوم، دوگانهانگاری ويژگيهاست. در اين فصل دربارة مسئله كوآليا، طيف معكوس، زامبی، استدلال معرفت، و استدلال شكاف تبيينی سخن گفته شده است.
📃فصل چهارم به ايدئاليزم، خودتنهاانگاري (solipsism) و همهرواندارانگاري (pansychism) و استدلالهاي له يا عليه آنها ميپردازد.
📃نويسنده در فصل پنجم به رفتارگرايي و مسئلة اذهان ديگر میپردازد.
📃 فصل ششم را به نظريه اينهمانی ذهن و مغز اختصاص میدهد. در اين فصل مختصری درباره علوم اعصاب هم سخن گفته شده كه از اختصاصات اين كتاب است. معمولاً در كتابهای مقدماتی فلسفه ذهن بحثی در اين باره مطرح نمیشود. سپس استدلالهايي عليه اين نظريه بيان شدهاند.
📃 عنوان فصل هفتم، ماشينهای متفكر (thinking machines) است. در اين فصل دربارة اينكه ماشين آيا اساساً ميتواند بينديشد و نيز دربارة ماشين تورينگ، آزمون تورينگ، استدلال اتاق چيني سرل و برخی مباحث ديگر سخن به ميان آمده است. اين فصل مقدمة خوبي را برای ورود به نظريه كاركردگرايی فراهم میكند.
📃نويسنده در فصل هشتم به كاركردگرايي، انواعش و استدلالهايي به سود و زيانش پرداخته است.
📃فصل نهم درباره مسئله بسيار مهم عليت ذهنی است. در اين بخش نويسنده به انواع نظريهها درباره تعامل ميان ذهن و بدن و مشكل بستار علّی و نظرية يگانهانگاری غيرقانونمند و برخی مباحث ديگر پرداخته است.
📃فصل دهم درباره مادیگرايي حذفگرا سخن میگويد.
📃فصل يازدهم درباره ادراك حسی، تصور ذهنی و عاطفه (emotion) بحث میكند.
📃فصل دوازدهم مسئله بسيار مهم اراده آزاد را بررسيده است.
📃فصل سيزدهم درباره حيث التفاتی و بازنمود ذهنی است.
📃و فصل چهاردهم به مسئله بسيار مهم آگاهی (consciousness) و نظريات اصلي مربوط بدان (نظريه انديشة مرتبه بالاتر و نظريه بازنمودگرايی مرتبة اول) اختصاص يافته است.
📃در فصل پانزدهم و پايانی، نويسنده درباره اينهمانی شخصی، و زندگی پس از مرگ سخن گفته است. اين نيز از مزايای اين كتاب است كه به پس از مرگ نيز توجه كرده است. در بسياری از كتابهاب مقدماتی فلسفه ذهن چنين بحثی مطرح نشده است.
🔹با اين گزارش مختصر از محتوای اين كتاب آشكار میشود نسبتاً كتاب جامعی است و زمينههای خوبی را براي بحث و گفتوگو در كلاس درس فراهم ميآورد و دانشجو را با طيف وسيعی از مباحث فلسفة ذهن معاصر آشنا میسازد. نيز رويكرد استدلالی و انتقادی كتاب نيز قابل توجه است.
🖊 رضا درگاهيفر
🖥@ZehnShenakht
هدایت شده از فلسفه ذهن
صوت ارائه دوجلسهای دکتر همازاده با موضوع «در جستجوی #آگاهی در #هوش_مصنوعی»، انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 20 و 21 آذر 1400
جلسه اول👆
جلسه دوم👇
@PhilMind
هدایت شده از فلسفه ذهن
آکاهی مصنوعی 1 - دکتر همازاده.pdf
1.86M
هدایت شده از فلسفه ذهن
آکاهی مصنوعی 2 - دکتر همازاده.pdf
1.84M
🚹 ویژگی ماهیت انسان در حکمت متعالیه
📌در حکمت صدرایی، اگرچه انسانها در هنگام حدوث از نوعی واحد میباشند، اما در بقاء به حسب صورتی که برای خود میگزینند، مخلتف میباشند. پس در بقاء صرفاً در جنس انسانی مشترکاند و هر یک نوعی به حسب نیات و اعمال خود دارند.
📌 این نوع میتواند مَلکی، شیطانی، سبعی و یا بهیمهای باشد.(صدرالمتالهین، ۱۳۶۱: ۲۴۱-۲۴۲) البته این انواع خود در ادامهی حرکت جوهری جنس انواع بعدی قرار میگیرند. (فیاضی، ۱۳۹۷: ۱۴۳)
📌شهید بهشتی در توضیح ماهیت انسان میگوید:
«انسان یک ماهیت عمومی کلی دارد [که جنس مشترک همه انسانهاست] که خیلی مبهم است و یک ماهیت و چیستی شخصی دارد. سایر موجودات این طور نیستند. در موجودات دیگر جهان، ماهیت کلی آنها، شکل اصلی آنها را مشخص میکند... انسان هم ماهیت کلی دارد؛ ولی ماهیت کلی انسان مثل موم در دست خود انسان است. خود اوست که به این موم شکل میدهد و در این شکل دادن، فاصله میان یک انسان با انسانی دیگر، چیستی یک انسان با دیگری، از فاصله میان دو نوع کاملاً متمایز، بیشتر است».(بهشتی، ۱۳۹۲: ۱۸۶ـ۱۸۷)
📌در انسانشناسی اگزیستانسیالیسم نیز اختیار انسان در ساخت ماهیتِ خود، یکی از اصول بنیادین میباشد.
📚منابع
📗 صدرالمتالهین. العرشیه. ۱۳۶۰. نشر مولی.
📘 بهشتی، سید محمد. درسگفتارهای فلسفه دین. ۱۳۹۲. نشر بقعه.
📙 فیاضی، غلامرضا. علم النفس فلسفی. ۱۳۹۸. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
🖋 محمدمهدی رفیعی
#ماهیت_انسان
🖥@ZehnShenakht
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
Sound_2022_01_18_08_04_07_738.mp3
31.28M
#صوت
#نشست_علمی رابطه ژن VMAT2 با اعتقاد انسانها به خدا
ارائهدهنده: حجتالاسلام منصور کثیری
سهشنبه ۵ بهمن، ساعت ۱۹
🆔@meshkatnoor
💠نشست تخصصی «نقد و بررسی نظریه کامپیوتری ذهن از منظر فلسفه اسلامی»
👤استاد قاضوی
📆 سه شنبه 19 بهمن
🔹https://b2n.ir/f.din
🔰نشست ها و همایش های علوم انسانی اسلامی
🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
انجمنعلمی فلسفۀ دین ایران، مدرسهای زمستانه را با عنوان «فلسفۀ دین جهانی» و بهصورت مجازی تدارک دیده است.
محورها و مدرسان این مدرسه به شرح زیرند:
الهیات جهانی – رسول رسولیپور (دانشگاه خوارزمی)
انسان کامل – قاسم کاکایی (دانشگاه شیراز)
بداء – محمد سعیدیمهر (دانشگاه تربیت مدرس)
تثلیث – احمدرضا مفتاح (دانشگاه ادیان و مذاهب)
زندگی پس از مرگ – رضااکبری (دانشگاه امام صادق (ع))
شر و رنج – نعیمه پورمحمدی (دانشگاه ادیان و مذاهب)
کارما و سمسره – ابوالفضل محمودی (دانشگاه آزاد اسلامی)
نظریۀ امر الهی – محسن جوادی (دانشگاه قم)
وجود خداوند – محمدصالح زارعپور (دانشگاه منچستر)
وحی و الهام – مهراب صادقنیا (دانشگاه ادیان و مذاهب)
هبوط – لیلا هوشنگی (دانشگاه الزهراء (س))
این مدرسه به مدت ۲۴ ساعت از سوم تا پنجم اسفند ماه (هر روز به مدت ۸ ساعت) برگزار خواهد شد.
حداقل شرایط متقاضیان ثبتنام:
فارغالتحصیل کارشناسی رشتۀ فلسفه و رشتههای مرتبط (مثل مطالعات ادیان، عرفان و …)
طلاب فارغالتحصیل سطح دو حوزههای علمیه
دانشجویان رشتههای دیگر: در صورت داشتن مقالهای در حیطۀ مباحث فلسفه دین
گواهی مدرسۀ زمستانی:
به عزیزانی که در پایان دوره یک مقاله کوتاه در حد ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه در یک بازه ۴۵ روزه ارائه کنند به گونهای که مورد تأیید داوران قرار گیرد گواهی شرکت در دوره اعطا میشود.
هزینۀ ثبتنام: ۲۰۰ هزار تومان (این هزینه صرف پیشبرد امور انجمن خواهد شد و استادان این دوره هزینهای بابت برگزاری مدرسه دریافت نمیکنند)
مهلت ثبتنام: پایان روز ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
⚜ کلاس آزاد استاد محمدی
⚜ تدریس انسانشناسی اسلامی بر اساس اندیشه علامه طباطبایی
⚜ روزهای چهارشنبه ساعت ۱۴
✨ شرکت برای عموم برادران و خواهران آزاد است.
✨ لینک ثبتنام جهت استفاده از کلاس مجازی و برخورداری از گواهی:
💻 https://lms.irip.ac.ir/course/view.php?id=122
✨ لینک ورود به کلاس مجازی به مدت سههفته به صورت مهمان:
💻 https://vc10.etooklms.com:443/f4002-105/
✨ تذکر: کلاس به صورت حضوری و مجازی است. استفاده حضوری در موسسه، رایگان است. استفاده مجازی، به مدت سه هفته رایگان است.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
🔰نشست ها و همایش های علوم انسانی اسلامی
🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
نسبت_فلسفه_اسلامی_با_فلسفه_ذهن_معاصر.mp3
26.45M
بخشی از گفتگوی انجمن علمی فلسفه اسلامی دانشگاه تهران با دکتر همازاده در موضوع «نسبت #فلسفه_اسلامی با #فلسفه_ذهن معاصر»، یکشنبه 17 بهمن 1400 👆👆👆
🚩🚩🚩 سرفصلها:
🔸 پیامدهای عدم تعامل فلسفی و پژوهشی با #علوم_تجربی جدید
🔸 ناکارآمدی برخی از مهمترین ادله و تبیینهای پیشینیان در #علم_النفس
🔸 برخی نقدهای اشتباه داخلی، حاصل از فهم غلط و ناقص نظریات رقیب
🔸 معضل تعیین حد و مرز فلسفه اسلامی بر اساس محدود نص منابع پیشین
🔸 ضرورت توجه به تبیینهای تجربی برای تعامل و دیالوگ با جوامع آکادمیک دنیا
@PhilMind
👆👆👆
💠 حرکت نفس پس از مرگ با تکیه بر نظریه حرکت جوهری (۱)
🔻فیلسوفان حکمت متعالیه با پذیرش حرکت جوهری بر این باورند که نفس از هنگام حدوث دائما در حال حرکت و سیر اشتدادی است. برخی از این فیلسوفان حرکت نفس را منحصر در زمانی میدانند که نفس بر نفس بودن خود (یعنی بر تعلق به بدن داشتن) باقی است و به محض جدا شدن نفس از بدن (حدوث مرگ)، نفس از حرکت خود باز میایستد. (فیاضی، ۱۳۹۸: ص۲۷۷)
🔻بسیاری از عبارات صدرالمتالهین حاکی از همین نظر است:
«ان للنفس الانسانیه من مبدأ حدوثها الی منتها عمرها الدنیوی انتقالات نفسانیة و حرکات جوهریة.» (ملاصدرا، ۱۳۶۱:ص۲۶۴)
«ما من نفس الا و تخرج من القوة الی الفعل فی مدة حیاتها الجسمانیة.» (ملاصدرا، ۱۹۸۱، ج۹: ص۲)
🔻بر اساس نظر صدرا حرکت عبارت است از: «کمال اول للشی الذی هو بالقوة من جهة ما هو بالقوة.» (ملاصدرا، ۱۳۹۸: ص۲۰۹) بدین ترتیب شرط اساسی حرکت، قابلیت و قوه پذیرش صورت جدید است، و از آنجائیکه قوه عرض قائم به ماده است، پس در مجردات وجود ندارد. با انتفاء شرط حرکت (وجود قوه)، حرکت نفس مجرد نیز منتفی خواهد شد.
🔻علامه حسن زاده آملی در این باره مینویسد:
«تکامل برزخی از حیث نقل اعنی بیان منطق وحی امری محقق و مسلم است، ولی از جهت بحث عقلی سوال پیش میآید که تکامل باید از اعداد ماده و استعداد باشد و نفس انسانی پس از مفارقت از این نشأه که دار ماده و استعداد و حرکت و تغیر است، به نشأه دیگر که ورای زمان و مکان و استعداد است چگونه تکامل مییابد و مطابق چه قاعده عقلی، تکامل صورت مییابد و به وقوع میرسد؟» (حسنزاده آملی، ۱۳۶۵: ص۳۹۶)
ادامه دارد...
کتابنامه؛
📗 ملاصدرا، العرشیه، ۱۳۶۱، نشر مولی.
📙 ــــــــــــــ، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، ۱۹۸۱، دار احیاء التراث العربی.
📕 ــــــــــــــ، الشواهد الربوبیة، ۱۳۹۸، بوستان کتاب.
📗 حسنزاده آملی، هزار و یک نکته، ۱۳۶۵، رجاء.
📘 فیاضی، علم النفس فلسفی، ۱۳۹۸، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی.
🖋 محمدمهدی رفیعی
#حرکت_جوهری
#حرکت_نفس_پس_از_مرگ
🖥@ZehnShenakht
.
👆👆👆
#مسئله_اذهان_ديگر 1️⃣
✳️بررسي استدلال از راه اصل عليت
🔰 در كتاب «كاوشي در ژرفاي معرفتشناسي (5)؛ معرفتشناسي در قلمرو گزارههاي پسين»، بهمناسبتي به مسئله اذهان ديگر پرداخته شده است. نويسنده پس از مرور استدلالهاي اصلي اثبات اذهان ديگر در فلسفه تحليلي معاصر، يعني استدلال از راه تمثيل و استنتاج از راه بهترين تبيين، و ناكافي دانستن آنها، به بيان و ارزيابي استدلالهايي برگرفته از فلسفه اسلامي پرداخته است.
🔰 استدلال نخست، از راه اصل عليت است، يعني استدلال بر تحقق ديگر اشخاص و هويات انساني از راه مشاهدة آثار حالتهاي دروني مانند عدالت، پارسايي، زودرنجي، ترس، شادي و لذت. اين استدلال، استدلال إنّي است كه بر پاية آن، علت از طريق معلولها و آثارش شناخته ميشود. آثار صفاتي دروني همچون عدالت، پارسايي، ترس و شادي در چهره و رفتار موجودي كه به تحقق او علم داريم، ما را به تحقق ديگر ذهنها با چنين ويژگيهايي رهنمون ميسازد؛ هوياتي که نفس انساني دارند، متفكر و انديشمندند، و حالات روحي و رواني دارند.
📌 صورت استدلال مزبور، كه عليت ذهني را پيشفرض گرفته، چنين است:
- حالات ذهني (يا دستكم برخي از آنها) آثار و معلولهايي قابل مشاهده دارند.
- اگر در انساني معلولهاي حالات ذهني را مشاهده كنيم، نتيجه ميگيريم كه او داراي حالات ذهني است، زيرا معلول بدون علت موجود نميشود.
- علي ميخندد (مثلا) (يعني رفتاري قابل مشاهده از او سر ميزند)
- پس علي داراي حالت يا حالاتي ذهني است كه علت خندهاند.
🖌 نقد: براي آنكه اين استدلال، كه البته مختص به فلسفه اسلامي و مباني آن نيست، منتج باشد بايد افزون بر عليت ذهني، پذيرفته باشيم كه هر رفتاري معلول ذهن و حالات ذهني است.
📌 اما مراد از رفتار چيست؟ اگر رفتار، عملي برخاسته از حالات ذهني باشد، گزاره مزبور تحليلي و استدلال بالا مصادره خواهد بود. اما اگر رفتار اعم باشد، در اين صورت نميتوان با صرف مشاهده پي برد كه معلول ذهن است يا نيست. به بياني ديگر، رفتار تنها معلول ذهنمندي نيست. رفتاري را ميتوان از روبات مشاهده كرد. آيا ميتوان از اينكه رفتاري انجام ميدهد، نتيجه گرفت كه ذهنمند است؟ چه تمايزي ميان روبات انساننما (و به طور كليتر، زامبي) و انسان ذهنمند وجود دارد؟ اين تمايز با مشاهده رفتار، آشكار نميشود.
📕منبع: محمد حسينزاده، كاوشي در ژرفاي معرفتشناسي (5)؛ معرفتشناسي در قلمرو گزارههاي پسين، انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني
🖋 رضا درگاهيفر
🖥@ZehnShenakht
👆👆👆
🔰 حرکت نفس پس از مرگ با تکیه بر نظریه حرکت جوهری (۲)
🔻برخی از فیلسوفان معاصر، قوه را مفهوم ماهوی ندانسته و با انتزاعی خواندن «قوه و فعل» (مصباح، ۱۴۰۰، ج۲: ص۳۹۸)، راه بر تکامل و حرکت نفس انسان در سرای دیگر گشودهاند. (فیاضی، ۱۳۹۸: ص۲۸۰)
🔻برپایه این دیدگاه قوه حقیقتی خارجی (غیر از همان شیء بالفعل) ندارد، چراکه وجود امری که هیچ فعلیتی ندارد؛ به منزله وجود نداشتن است، که این یعنی وجود داشتن شیئی که وجود ندارد. (سهروردی، ، ج۲: ص۸۰. مصباح، ۱۴۰۰، ج۲: ص۲۲۸. نبویان، ۱۳۹۷، ج۲: ص۴۶۳)
🔻از اینرو هنگامی که موجود فعلی به اعتبار آن که می تواند به موجود دیگری مبدل گردد؛ لحاظ شود، در این صورت ذهن یک حالت بالقوگی برای موجود فعلی اعتبار میکند، یا به عبارت دقیق تر از حالت موجود؛ قوه را انتزاع می کند که البته این به معنی وجود خارجی داشتن قوه نیست.
از آنجایی که همین حالت در مجردات نیز قابل فرض است، پس حالت بالقوگی در نفس مجرد هم وجود دارد که منجر به امکان وقوع حرکت در نفس مجرد می شود.
ادامه دارد...
کتابنامه؛
📙 سهروردی، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ۱۳۷۵، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
📘 مصباح یزدی، آموزش فلسفه، ۱۴۰۰، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
📗 فیاضی، علم النفس فلسفی، ۱۳۹۸، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
📕 نبویان، جستارهایی در فلسفه اسلامی، ۱۳۹۷، مجمع عالی حکمت اسلامی.
🖋 محمدمهدی رفیعی
#حرکت_جوهری #حرکت_نفس_پس_از_مرگ
🖥@ZehnShenakht