eitaa logo
ذهن‌شناخت
209 دنبال‌کننده
356 عکس
33 ویدیو
34 فایل
نگاشته ها و مطالبی در حوزه فلسفه ذهن، فلسفه نفس و علوم شناختي ارتباط با مدیر: @Dargahifar_reza
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 موسسه آموزش عالی علوم شناختی برگزار می کند: ❇️ «نهمین همایش بین المللی علوم شناختی» 🗓 زمان برگزاری: ۲۹،۲۸ و ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🔺 مهلت ارسال چکیده مقاله: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ 🔗 سامانه ارسال چکیده مقاله و ثبت نام: 🌐 http://iccs.icss.ac.ir 🆔 @bc_clinic
💠 نشست تخصصی «قوای باطنی ادراکی میان نفس و بدن: بررسی استدلال‌های ابن‌سینا و شارحان او» 🎙سخنران دکتر حامد آرضایی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق 📱 لینک اختصاصی (http://www.irip.ac.ir/u/138) 🔰نشست ها و همایش های علوم انسانی اسلامی 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
4دکتراستکی.mp3
14.64M
💠 موضوع «تأثیر ساختارهای مغز بر کارکردهای آگاهانه» 🎙دکتر استکی 🏫مدرسه فلسفه علوم شناختی، مؤسسه حکمت و فلسفه ایران 🔊رسانه علوم انسانی اسلامی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
🔔آغاز کلاس‌های مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در شعبه‌ی قم؛ از ابتدای بهمن‌. 1️⃣ نمط چهارم؛ روزهای دوشنبه و سه‌شنبه توسط استاد غفاری. 2️⃣ ؛ روز چهارشنبه توسط استاد محمدی. 3️⃣ ؛ با رویکرد حکمت اسلامی. روز یکشنبه توسط استاد شه‌گلی. 4⃣ ؛ روز شنبه توسط استاد درگاهی‌فر 5⃣ ؛ روز سه‌شنبه توسط استاد قهار ☎️شماره تماس جهت ثبت نام 02532941251 ⚜ کلاس‌ها به صورت حضوری و مجازی است؛ لینک حضور در کلاس مجازی، متعاقبا اعلام می‌شود. ⚜⚜⚜⚜⚜ ✍ کانال اطلاع‌رسانی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم 🆔 http://eitaa.com/irip_ir
☣ ۱. کلاسهای آزاد شعبه قم، از روز ۱۵ بهمن آغاز می‌شود. این امر به دلیل لزوم هماهنگی با برنامه‌های آموزشی واحد تهران است. ۲. ثبت‌نام رسمی در کلاسها از طریق لینک زیر محقق می‌شود: https://lms.irip.ac.ir/course/index.php?categoryid=28 ☢ به ثبت‌نام کنندگان، لینک حضور در کلاس مجازی و گواهی حضور در کلاس اعطا می‌شود. 🆔 @irip_ir
📖انتشارات وايلي-بلك‌ول يك سری كتاب فلسفي با عنوان عام «اين است فلسفه...» عرضه كرده است. يكي از آنها، «اين است فلسفه ذهن» نوشته پيت منديك است. ويرايش اول اين كتاب در 2014 چاپ شده و ويرايش دومش هم در راه است و قرار است به زودی عرضه شود. 👇👇👇
👆👆👆 📃نويسنده در فصل اول به چيستي ذهن و حالات ذهني و بيان مهم‌ترين مسائل مربوط به ذهن مي‌پردازد. 📃فصل دوم به دوگانه‌انگاري جوهري اختصاص يافته است. در اين فصل استدلال‌هايي به سود دوگانه‌انگاري بيان و ارزيابي شده‌اند. 📃موضوع فصل سوم، دوگانه‌انگاری ويژگي‌هاست. در اين فصل دربارة مسئله كوآليا، طيف معكوس، زامبی، استدلال معرفت، و استدلال شكاف تبيينی سخن گفته شده است. 📃فصل چهارم به ايدئاليزم، خودتنهاانگاري (solipsism) و همه‌روان‌دارانگاري (pansychism) و استدلال‌هاي له يا عليه آنها مي‌پردازد. 📃نويسنده در فصل پنجم به رفتارگرايي و مسئلة اذهان ديگر می‌پردازد. 📃 فصل ششم را به نظريه اين‌همانی ذهن و مغز اختصاص می‌دهد. در اين فصل مختصری درباره علوم اعصاب هم سخن گفته شده كه از اختصاصات اين كتاب است. معمولاً در كتاب‌های مقدماتی فلسفه ذهن بحثی در اين باره مطرح نمی‌شود. سپس استدلال‌هايي عليه اين نظريه بيان شده‌اند. 📃 عنوان فصل هفتم، ماشين‌های متفكر (thinking machines) است. در اين فصل دربارة اينكه ماشين آيا اساساً مي‌تواند بينديشد و نيز دربارة ماشين تورينگ، آزمون تورينگ، استدلال اتاق چيني سرل و برخی مباحث ديگر سخن به ميان آمده است. اين فصل مقدمة خوبي را برای ورود به نظريه كاركردگرايی فراهم می‌كند. 📃نويسنده در فصل هشتم به كاركردگرايي، انواعش و استدلال‌هايي به سود و زيانش پرداخته است. 📃فصل نهم درباره مسئله بسيار مهم عليت ذهنی است. در اين بخش نويسنده به انواع نظريه‌ها درباره تعامل ميان ذهن و بدن و مشكل بستار علّی و نظرية يگانه‌انگاری غيرقانونمند و برخی مباحث ديگر پرداخته است. 📃فصل دهم درباره مادی‌گرايي حذف‌گرا سخن می‌گويد. 📃فصل يازدهم درباره ادراك حسی، تصور ذهنی و عاطفه (emotion) بحث می‌كند. 📃فصل دوازدهم مسئله بسيار مهم اراده آزاد را بررسيده است. 📃فصل سيزدهم درباره حيث التفاتی و بازنمود ذهنی است. 📃و فصل چهاردهم به مسئله بسيار مهم آگاهی (consciousness) و نظريات اصلي مربوط بدان (نظريه انديشة مرتبه بالاتر و نظريه بازنمودگرايی مرتبة اول) اختصاص يافته است. 📃در فصل پانزدهم و پايانی، نويسنده درباره اين‌همانی شخصی، و زندگی پس از مرگ سخن گفته است. اين نيز از مزايای اين كتاب است كه به پس از مرگ نيز توجه كرده است. در بسياری از كتاب‌هاب مقدماتی فلسفه ذهن چنين بحثی مطرح نشده است. 🔹با اين گزارش مختصر از محتوای اين كتاب آشكار می‌شود نسبتاً كتاب جامعی است و زمينه‌های خوبی را براي بحث و گفت‌وگو در كلاس درس فراهم مي‌آورد و دانشجو را با طيف وسيعی از مباحث فلسفة ذهن معاصر آشنا می‌سازد. نيز رويكرد استدلالی و انتقادی كتاب نيز قابل توجه است. 🖊 رضا درگاهي‌فر 🖥@ZehnShenakht
هدایت شده از فلسفه ذهن
صوت ارائه دوجلسه‌ای دکتر همازاده با موضوع «در جستجوی در »، انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 20 و 21 آذر 1400 جلسه اول👆 جلسه دوم👇 @PhilMind
🚹 ویژگی ماهیت انسان در حکمت متعالیه 📌در حکمت صدرایی، اگرچه انسان‌ها در هنگام حدوث از نوعی واحد می‌باشند، اما در بقاء به حسب صورتی که برای خود می‌گزینند، مخلتف می‌باشند. پس در بقاء صرفاً در جنس انسانی مشترک‌اند و هر یک نوعی به حسب نیات و اعمال خود دارند. 📌 این نوع می‌تواند مَلکی، شیطانی، سبعی و یا بهیمه‌ای باشد.(صدرالمتالهین، ۱۳۶۱: ۲۴۱-۲۴۲) البته این انواع خود در ادامه‌ی حرکت جوهری جنس انواع بعدی قرار می‌گیرند. (فیاضی، ۱۳۹۷: ۱۴۳) 📌شهید بهشتی در توضیح ماهیت انسان می‌گوید: «انسان یک ماهیت عمومی کلی دارد [که جنس مشترک همه انسان‌هاست] که خیلی مبهم است و یک ماهیت و چیستی شخصی دارد. سایر موجودات این طور نیستند. در موجودات دیگر جهان، ماهیت کلی آن‌ها، شکل اصلی آن‌ها را مشخص می‌کند... انسان هم ماهیت کلی دارد؛ ولی ماهیت کلی انسان مثل موم در دست خود انسان است. خود اوست که به این موم شکل می‌دهد و در این شکل دادن، فاصله میان یک انسان با انسانی دیگر، چیستی یک انسان با دیگری، از فاصله میان دو نوع کاملاً متمایز، بیشتر است».(بهشتی، ۱۳۹۲: ۱۸۶ـ۱۸۷) 📌در انسان‌شناسی اگزیستانسیالیسم نیز اختیار انسان در ساخت ماهیتِ خود، یکی از اصول بنیادین می‌باشد. 📚منابع 📗 صدرالمتالهین. العرشیه. ۱۳۶۰. نشر مولی. 📘 بهشتی، سید محمد. درس‌گفتارهای فلسفه دین. ۱۳۹۲. نشر بقعه. 📙 فیاضی، غلامرضا. علم النفس فلسفی. ۱۳۹۸. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. 🖋 محمدمهدی رفیعی 🖥@ZehnShenakht
Sound_2022_01_18_08_04_07_738.mp3
31.28M
رابطه ژن VMAT2 با اعتقاد انسان‌ها به خدا ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام منصور کثیری سه‌شنبه ۵ بهمن، ساعت ۱۹ 🆔@meshkatnoor
💠نشست تخصصی «نقد و بررسی نظریه کامپیوتری ذهن از منظر فلسفه اسلامی» 👤استاد قاضوی 📆 سه شنبه 19 بهمن 🔹https://b2n.ir/f.din 🔰نشست ها و همایش های علوم انسانی اسلامی 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
انجمن‌علمی فلسفۀ دین ایران، مدرسه‌ای زمستانه را با عنوان «فلسفۀ دین جهانی» و به‌صورت مجازی تدارک دیده است. محورها و مدرسان این مدرسه به شرح زیرند: الهیات جهانی – رسول رسولی‌پور (دانشگاه خوارزمی) انسان کامل – قاسم کاکایی (دانشگاه شیراز) بداء – محمد سعیدی‌مهر (دانشگاه تربیت مدرس) تثلیث – احمدرضا مفتاح (دانشگاه ادیان و مذاهب) زندگی پس از مرگ – رضااکبری (دانشگاه امام صادق (ع)) شر و رنج – نعیمه پورمحمدی (دانشگاه ادیان و مذاهب) کارما و سمسره – ابوالفضل محمودی (دانشگاه آزاد اسلامی) نظریۀ امر الهی – محسن جوادی (دانشگاه قم) وجود خداوند – محمدصالح زارع‌پور (دانشگاه منچستر) وحی و الهام – مهراب صادق‌نیا (دانشگاه ادیان و مذاهب) هبوط – لیلا هوشنگی (دانشگاه الزهراء (س)) این مدرسه به مدت ۲۴ ساعت از سوم تا پنجم اسفند ماه (هر روز به مدت ۸ ساعت) برگزار خواهد شد. حداقل شرایط متقاضیان ثبت‌نام: فارغ‌التحصیل کارشناسی رشتۀ فلسفه و رشته‌های مرتبط (مثل مطالعات ادیان، عرفان و …) طلاب فارغ‌التحصیل سطح دو حوزه‏‌های علمیه دانشجویان رشته‌های دیگر: در صورت داشتن مقاله‌ای در حیطۀ مباحث فلسفه دین گواهی مدرسۀ زمستانی: به عزیزانی که در پایان دوره یک مقاله کوتاه در حد ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه در یک بازه ۴۵ روزه ارائه کنند به گونه‌ای که مورد تأیید داوران قرار گیرد گواهی شرکت در دوره اعطا می‌شود. هزینۀ ثبت‌نام: ۲۰۰ هزار تومان (این هزینه صرف پیشبرد امور انجمن خواهد شد و استادان این دوره هزینه‌ای بابت برگزاری مدرسه دریافت نمی‌کنند) مهلت ثبت‌نام: پایان روز ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
⚜ کلاس آزاد استاد محمدی ⚜ تدریس انسان‌شناسی اسلامی بر اساس اندیشه علامه طباطبایی ⚜ روزهای چهارشنبه ساعت ۱۴ ✨ شرکت برای عموم برادران و خواهران آزاد است. ✨ لینک ثبت‌نام جهت استفاده از کلاس مجازی و برخورداری از گواهی: 💻 https://lms.irip.ac.ir/course/view.php?id=122 ✨ لینک ورود به کلاس مجازی به مدت سه‌هفته به صورت مهمان: 💻 https://vc10.etooklms.com:443/f4002-105/ ✨ تذکر: کلاس به صورت حضوری و مجازی است. استفاده حضوری در موسسه، رایگان است. استفاده مجازی، به مدت سه هفته رایگان است. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 🔰نشست ها و همایش های علوم انسانی اسلامی 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
نسبت_فلسفه_اسلامی_با_فلسفه_ذهن_معاصر.mp3
26.45M
بخشی از گفتگوی انجمن علمی فلسفه اسلامی دانشگاه تهران با دکتر همازاده در موضوع «نسبت با معاصر»، یکشنبه 17 بهمن 1400 👆👆👆 🚩🚩🚩 سرفصل‌ها: 🔸 پیامدهای عدم تعامل فلسفی و پژوهشی با جدید 🔸 ناکارآمدی برخی از مهم‌ترین ادله و تبیین‌های پیشینیان در 🔸 برخی نقدهای اشتباه داخلی، حاصل از فهم غلط و ناقص نظریات رقیب 🔸 معضل تعیین حد و مرز فلسفه اسلامی بر اساس محدود نص منابع پیشین 🔸 ضرورت توجه به تبیین‌های تجربی برای تعامل و دیالوگ با جوامع آکادمیک دنیا @PhilMind