eitaa logo
یاد مرگ
50 دنبال‌کننده
38 عکس
22 ویدیو
1 فایل
أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ أَحَبَّهُ اَللَّهُ» برای فرستادن مطالب مرتبط با موضوع کانال: @milad77khademi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از یاد مرگ
إِلٰهِى إِنْ كانَ قَدْ دَنا أَجَلِى وَلَمْ يُقَرِّبْنِى مِنْكَ عَمَلِى فَقَدْ جَعَلْتُ الاعْتِرافَ إِلَيْكَ بِذَنْبِى وَسائِلَ عِلَلِى. خدایا اگر مرگم فرا رسیده و اعمالم مرا به تو نزدیک نکرده پس اقرار به گناهم را به پیشگاهت وسیله عذرخواهی‌ام قرار دادم. 🔰 فرازهایی از دعای ابوحمزۀ ثمالی ترجمه‌ی شیخ حسین انصاریان @zekrolmout
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «تمام دل‌خوشی زندگی من این است که وقت مرگ می‌آیی و مرگ شیرین است...» 🗣 @zekrolmout
هدایت شده از یاد مرگ
۴۱ 🔰«وَاللهِ لاَبْنُ أَبی‌طالِبٍ آنَسُ بِاْلَمْوتِ مِنَ الطّفْلِ بِثَدْیِ أُمِّهِ.» به خدا سوگند، علاقه پسر ابی‌طالب به مرگ، از علاقه کودک به پستان مادرش، بیشتر است. 📚 ؛ خطبه ۵ @zekrolmout
۵۸ 🔻پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: «صَلاةُ اللَّيْلِ سِراجٌ لِصاحِبِها فِى ظُلْمَةِ الْقَبْرًِ» 🕯 نماز شب در تاريكى قبر براى صاحبش چراغ است. 📚 بحارالأنوار: ج ۸۷، ص ۱۶۱ ‌ @zekrolmout
۵۹ 🔰 متوکل، از توجه مردم به علیه‌السلام سخت نگران و در وحشت بود. بعضی نیز به متوکل گزارش داده بودند که در خانه امام هادی علیه‌السلام اسلحه، نوشته‌ها و اشیای دیگر جمع‌آوری شده تا او علیه خلیفه قیام کند. 🔸 متوکل بدون اطلاع، گروهی از دژخیمان خود را به منزل آن حضرت فرستاد مأموران به خانه امام هادی علیه‌السلام هجوم آوردند. ولی هر چه گشتند چیزی نیافتند آن‌گاه به سراغ امام رفتند و حضرت را در اتاقی تنها دیدند که در به روی خود بسته و لباس پشمی بر تن دارد و روی شن و ماسه نشسته و به عبادت خدا و تلاوت قرآن مشغول است. امام را در آن حال دستگیر کرده نزد متوکل بردند و به او گفتند که ما در خانه‌اش چیزی نیافتیم و او را دیدیم رو به قبله نشسته و قرآن می‌خواند. متوکل عباسی در صدر مجلس عیش نشسته بود. جام شرابی در دست داشت و می‌گساری می‌کرد در این حال امام علیه السلام وارد شد. چون امام علیه السلام را دید، عظمت و هیبت امام او را فراگرفت. بی‌اختیار حضرت را احترام نمود و ایشان را در کنار خود نشاند و جام شراب را به آن حضرت تعارف کرد. امام علیه السلام فرمود: به خدا سوگند! هرگز گوشت و خون من با شراب آمیخته نشده، مرا از این عمل معاف بدار. 🔹 متوکل دیگر اصرار نکرد سپس گفت: پس شعری بخوانید و با خواندن اشعار، محفل ما را رونق ببخشید. امام علیه السلام فرمود: من اهل شعر نیستم و شعر چندانی نمی‌دانم. خلیفه گفت: چاره‌ای نیست باید بخوانی. امام علیه السلام این اشعار را خواندند: بَاتُوا عَلَى قُلَلِ الْأَجْبَالِ تَحْرُسُهُمْ غُلْبُ الرِّجَالِ فَلَمْ تَنْفَعْهُمُ الْقُلَلُ‏ وَ اسْتَنْزَلُوا بَعْدَ عِزٍّ مِنْ مَعَاقِلِهِمْ وَ أُسْكِنُوا حُفَراً يَا بِئْسَمَا نَزَلُوا نَادَاهُمْ صَارِخٌ مِنْ بَعْدِ دَفْنِهِمْ أَيْنَ الْأَسَاوِرُ وَ التِّيجَانُ وَ الْحُلَلُ‏ أَيْنَ الْوُجُوهُ الَّتِي كَانَتْ مُنَعَّمَةً مِنْ دُونِهَا تُضْرَبُ الْأَسْتَارُ وَ الْكِلَلُ‏ فَأَفْصَحَ الْقَبْرُ عَنْهُمْ حِينَ سَاءَلَهُمْ تِلْكَ الْوُجُوهُ عَلَيْهَا الدُّودُ تَقْتَتِلُ‏ قَدْ طَالَ مَا أَكَلُوا دَهْراً وَ قَدْ شَرِبُوا وَ أَصْبَحُوا الْيَوْمَ بَعْدَ الْأَكْلِ قَدْ أُكِلُوا ترجمه: زمام‌داران قدرت‌مند و خون‌ریز بر قله کوه‌ساران بلند، شب را به روز می‌آوردند؛ در حالی که مردان دلاور و نیرومند از آنان پاسداری می‌کردند. ولی قله‌های بلند نتوانست آنان را از خطر مرگ برهاند. آنان پس از مدت‌ها عزت و عظمت از قله آن کوه‌های بلند به زیر کشیده شدند و در گودال‌ها (قبرها) جای‌شان دادند، چه منزل و آرامگاه ناپسندی و چه بد فرجامی! پس از آن که آنان در گورها قرار گرفتند، فریادگری بر آنان فریاد زد: چه شد آن دست‌بندهای زینتی و کجا رفت آن تاج‌های سلطنتی و زیورهایی که بر خود می‌آویختند؟ کجاست آن چهره‌های نازپرورده که همواره در حجله‌های مزین پس پرده‌های الوان به سر می‌بردند؟ در این هنگام، قبرها به جای آنان با زبان فصیح پاسخ دادند و گفتند: اکنون بر سرِ خوردنِ آن رخسارها کرم‌ها می‌جنگند. آنان مدت زمانی در این دنیا خوردند و آشامیدند؛ ولی اکنون آنان که خورنده همه چیز بودند خود خوراک حشرات و کرم‌های گور شدند. 📌 سخنان امام علیه السلام چنان بر دل سخت‌تر از سنگ متوکل اثر بخشید که بی‌اختیار گریست به طوری که اشک دیدگانش ریش وی را تر نمود! حاضران مجلس نیز گریستند متوکل کاسه شراب را به زمین زد و مجلس عیش و نوش بهم خورد. به دنبال آن چهار هزار دینار به امام علیه السلام تقدیم کرد و امام علیه السلام را با احترام به منزل خود بازگرداند. 📚 بحارالأنوار: جلد ۵۰، صفحه ۲۱۱ @zekrolmout
«رحم کن بر کسی که خواهد خفت سال‌ها در دل کفن تنها» @zekrolmout
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستورالعمل حجت‌الاسلام مسعود عالی برای «یاد مرگ» ▫️برنامه تلویزیونی کلمه @kalame_tv1 @zekrolmout
۶۰ 🔰 در بخشی از وصیت‌نامه امیرالمؤمنین به فرزندشان امام حسین علیهما‌السلام می‌خوانیم: «... أَيْ بُنَيَّ عِزُّ اَلْمُؤْمِنِ غِنَاهُ عَنِ اَلنَّاسِ وَ اَلْقَنَاعَةُ مَالٌ لاَ يَنْفَدُ وَ مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ رَضِيَ مِنَ اَلدُّنْيَا بِالْيَسِيرِ...» پسر جانم! عزت مومن در بي نيازي او از مردم است. قناعت ثروتي است پايان ناپذير. هر كه فراوان ياد مرگ كند، به اندكي از دنيا خشنود باشد. 📚 تحف العقول عن آل الرسول، جلد ۲، صفحه ۸۸ 🌐 متن کامل روایت @zekrolmout
🔰 نمی‌دونم تا حالا شب قبرستون رفتید یا نه؟ یه جای تاریک که هیچ چراغی روشن نیست، هیچ کسی اونجا نیست. هزاران نفر، تنگ هم، کیپ تا کیپ خوابیدند. سکوت وحشتناکی داره که فقط گاهی اوقات با صدای حیوونایی که اونجا هستند شکسته میشه. اونجا فقط تنهایی هست و تنهایی هست و تنهایی. تنهایی کامل هم که نه؛ هر فرد رو با اعمالش داخل قبر می‌ذارند. قبرستون با این عکسی که می‌بینید خیلی متفاوته. اینجا گلزار شهداست. همیشه چراغونیه. البته نه با این چراغ‌های مادی و ظاهری. شهدا خودشون شمع محفل بشریتند. نور شهداست که محیط رو انقدر دل‌نشین کرده. انگار تو یه گلزارِ گلِ لاله‌ای. 🔸 کاش الآن که وقت داریم یه کاری کنیم جایی که قراره سالیان زیاد اونجا بخوابیم، چراغونی باشه؛ هم مادی هم معنوی. کاش یه کاری کنیم... نسأل‌ الله‌ منازل الشهدا. شهدا و تمام اموات را با ذکر صلوات و فاتحه یاد کنیم. 📸 عکس مربوط به گلزار شهدای قم هست. @zekrolmout
4_5854798834068099122.mp3
7.72M
؛ علاج خودخواهی‌ها 🔹 رهبر انقلاب: یکی از مضامین تکرارشونده‌ی در ادعیه‌ی ماه مبارک رمضان توجّه دادن انسان‌ها به عوالم بعد از حیات دنیوی است؛ توجّه دادن به عالم مرگ، عالم قبر، عالم قیامت، گرفتاری‌های انسان در دوران مواجهه‌ی با حساب و کتاب و سؤال الهی. 🔸 بعضی بدشان می‌آید از اینکه کسی آن‌ها را به یاد مرگ بیندازد؛ نه، این درمان است، این دارو است؛ علاج خودخواهی‌های ما، علاج غفلت‌های ما، علاج هوس‌رانی‌های ما است. @zekrolmout
هدایت شده از یاد مرگ
۲۰ 🔰 فرازی از دعای عرفه اباعبدالله الحسین علیه‌السلام: «فَبِأیِّ شَیْءٍ اَسْتَقْبِلُکَ یا مَوْلایَ اَبِسَمْعی اَمْ بِبَصَری اَمْ بِلِسانی اَمْ بِیَدی اَمْ بِرِجْلی اَلیْسَ کُلُّها نِعَمَکَ عِندی وَبِکُلِّها عَصَیْتُکَ» ای مولای من با چه وسیله‌ای با تو روبرو شوم؟ آیا با گوشم، یا با دیده‌ام، یا با زبانم، یا با دستم، یا با پایم، آیا این همه نعمت‌های تو نزد من نیست؟ و من به همه این‌ها تو را معصیت کردم... ❓تو چه حالتی هستیم وقتی خدا رو ملاقات می‌کنیم؟ @zekrolmout
۶۱ 🔰 یکی از عبارات زیارت غدیریه که از جانب امام هادی علیه‌السلام در وصف امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام صادر شده، بسیار زیبا و دل‌انگیز است. حضرت می‌فرمایند: 💠 مَوْلایَ أَنْتَ الْحُجَّةُ عَلَى الْعِبَادِ وَ الْهَادِی إِلَى الرَّشَادِ وَ الْعُدَّةُ لِلْمَعَادِ معنی قسمت آخرش میشه: مولای من! تو همه‌ی دار و ندار من برای معاد هستی! @zekrolmout
«اگر تو وقت وفات از وفا برم آیی تمام زندگیم لحظه وفات من است» @zekrolmout
۶۲ 🔸قَالَ أمیرُالمُؤمِنین علیه السلام فِی خُطبَتِهِ: أُوصِيكُمْ بِذِكْرِ الْمَوْتِ وَ إِقْلَالِ الْغَفْلَةِ عَنْهُ، وَ كَيْفَ غَفْلَتُكُمْ عَمَّا لَيْسَ يُغْفِلُكُمْ؟ وَ طَمَعُكُمْ فِيمَنْ لَيْسَ يُمْهِلُكُمْ؟ فَكَفَى وَاعِظاً بِمَوْتَى عَايَنْتُمُوهُمْ‏ حُمِلُوا إِلَى‏ قُبُورِهِمْ غَيْرَ رَاكِبينَ، وَ أُنْزِلُوا فِيهَا غَيْرَ نَازِلِينَ، كَأَنَّهُمْ لَمْ يَكُونُوا لِلدُّنْيَا عُمَّاراً، وَ كَأَنَّ الآْخِرَةَ لَمْ تَزَلْ لَهُمْ دَاراً، أَوْحَشُوا مَا كَانُوا يُوطِنُونَ، وَ أَوْطَنُوا مَا كَانُوا يُوحِشُونَ، وَ اشْتَغَلُوا بِمَا فَارَقُوا وَ أَضَاعُوا مَا إِلَيْهِ، انْتَقَلُوا لَا عَنْ قَبِيحٍ يَسْتَطِيعُونَ انْتِقَالًا، وَ لَا فِي حَسَنٍ يَسْتَطِيعُونَ ازْدِيَاداً، أَنِسُوا بِالدُّنْيَا فَغَرَّتْهُمْ، وَ وَثِقُوا بِهَا فَصَرَعَتْهُمْ. فَسَابِقُوا رَحِمَكُمُ اللهُ إِلَى مَنَازِلِكُمُ الَّتِي أُمِرْتُمْ أَنْ تَعْمُرُوهَا، وَ الَّتِي رَغِبْتُمْ فِيهَا وَ دُعِيتُمْ إِلَيْهَا وَ اسْتَتِمُّوا نِعَمَ اللهِ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ عَلَى طَاعَتِهِ وَ الْمُجَانَبَةِ لِمَعْصِيَتِهِ، فَإِنَّ غَداً مِنَ الْيَوْمِ قَرِيبٌ، مَا أَسْرَعَ السَّاعَاتِ فِي الْيَوْمِ! وَ أَسْرَعَ الْأَيَّامَ فِي الشَّهْرِ! وَ أَسْرَعَ الشُّهُورَ فِي السَّنَةِ! وَ أَسْرَعَ السِّنِينَ فِي الْعُمُر! 🔹امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه‌ای پیرامون مرگ فرمود: ای مردم! شما را به ياد کردن از مرگ، و عدم غفلت از آن سفارش می‌كنم. چگونه مرگ را فراموش می‌كنيد در حالى كه او شما را فراموش نمی‌کند؟ و چگونه طمع دارید در مورد کسی که به شما مهلت نمی‌دهد؟ مرگِ درگذشتگان براى عبرت گرفتن كافى است. می‌بینید که ایشان را به سوی قبورشان بدون هیچ مرکبی حمل می‌کنند، و آنان را، بى آن كه خود فرود آيند، در قبر فرود آورند. چنان از دنیا رفته‌اند که گویا ایشان از آبادکنندگان دنیا نبوده‌اند و همیشه آخرت جایگاه ایشان بوده است. از آن مکانی که باید در آن اقامت گزینند به وحشت می‌افتادند، امّا در آنجایی اقامت گزیدند که از آن وحشت می‌کردند. به چیزی خود را مشغول ساختند که باید از آن جدا شوند، و چیزی را ضایع و تباه نمودند که باید به سوی آن بروند. و اکنون نه از کار زشت می‌توانند برگردند، و نه می‌توانند کار نیک خویش را زیاد کنند. به دنیا انس گرفتند و دنیا ایشان را فریب داد، به دنیا اعتماد نمودند و دنیا آن‌ها را مغلوب نمود، و به خاکشان انداخت. خداوند شما را رحمت كند! پس به سوى آباد كردن خانه‏‌هايى كه شما را به آبادانى آن فرمان داده، ترغیب نموده و به سوی آن دعوت شده‌اید، بشتابيد؛ و با صبرِ بر بندگی خداوند و دوری از نافرمانی او، نعمت‌های الهی را بر خود تمام کنید. زیرا فردا که زمان مرگ است به امروز نزدیک است. چقدر ساعت‌ها در روز به شتاب و با سرعت می‌گذرند! چقدر روزها در ماه به شتاب و با سرعت می‌گذرند! چقدر ماه‌ها در سال به شتاب و با سرعت می‌گذرند! و چقدر سال‌ها در عمر به شتاب و با سرعت می‌گذرند! 📚 شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏۱۳، ص۹۹ «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» @zekrolmout
هدایت شده از یاد مرگ
۳۴ 📜 علیه‌السلام «أُوصیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ الْوَرَعِ فى دینِکُمْ وَالاْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر وَ طُولُ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجَوارِ. فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ(صلى الله علیه وآله وسلم) صَلُّوا فى عَشائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذا وَرَعَ فى دینِهِ وَ صَدَقَ فى حَدیثِهِ وَ أَدَّى الاْمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِىٌ فَیَسُرُّنى ذلِکَ. إِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیْنًا وَ لا تَکُونُوا شَیْنًا، جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیح، فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ کَذلِکَ. لَناحَقٌّ فى کِتابِ اللّهِ وَ قَرابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللّهِ وَ تَطْهیرٌ مِنَ اللّهِ لا یَدَّعیهِ أَحَدٌ غَیْرُنا إِلاّ کَذّابٌ. أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ(صلى الله علیه وآله وسلم)فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات، إِحْفَظُوا ما وَصَّیْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمْ السَّلامَ.» 📚 بحارالأنوار، ج 75، ص 372 @zekrolmout
هدایت شده از یاد مرگ
۳۴ 📜 علیه‌السلام ↩️ترجمه: شما را به تقواى الهى و پارسایى در دینتان و تلاش براى خدا و راستگویى و امانتدارى درباره کسى که شما را امین دانسته ـ نیکوکار باشد یا بدکار ـ و طول سجود و حُسنِ همسایگى سفارش مى کنم. محمّد(صلى الله علیه وآله وسلم)براى همین آمده است. در میان جماعت هاى آنان نماز بخوانید و بر سر جنازه آنها حاضر شوید و مریضانشان را عیادت کنید. و حقوقشان را ادا نمایید، زیرا هر یک از شما چون در دینش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته مى شود: این یک شیعه است، و این کارهاست که مرا خوشحال مى سازد. تقواى الهى داشته باشید، مایه زینت باشید نه زشتى، تمام دوستى خود را به سوى ما بکشانید و همه زشتى را از ما بگردانید، زیرا هر خوبى که درباره ما گفته شود ما اهل آنیم و هر بدى درباره ما گفته شود ما از آن به دوریم. در کتاب خدا براى ما حقّى و قرابتى از پیامبر خداست و خداوند ما را پاک شمرده، احدى جز ما مدّعى این مقام نیست، مگر آن که دروغ مى گوید. زیاد به یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید و زیاد قرآن را تلاوت نمایید و زیاد بر پیغمبر(صلى الله علیه وآله وسلم) صلوات بفرستید. زیرا صلوات بر پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) ده حسنه دارد. آنچه را به شما گفتم حفظ ( و عمل) کنید و شما را به خدا مى سپارم، و سلام بر شما. @zekrolmout
۶۳ تقابل دنیاطلبی و معادباوری 🔰 اگر کسی می‌خواهد به ارزش اعتقاد و توجه به معاد در رابطه با حرکت خود پی ببرت، به فرمایشی که مرحوم علامه در المیزان ذیل آیه: «إِنَّ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَرَضُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّوا بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ» (یونس، ۷) مطرح کرده است رجوع کند. ایشان می‌فرماید: لقاءنا برای همه قطعا در معاد محقق می‌شود، اما برای یک عده، که اقل هستند، در همین دنیا محقق می‌شود. قرآن می‌فرماید: هر کسی که از معاد روی برگرداند به دنیا بیشتر می‌چسبد. عکس نقیض آن می‌شود: اگر می‌خواهیم از دنیا یک مقدار دست بشوییم، باید اعتقاد به معاد در ما محکم‌تر بشود. 📚 کتاب تا ابد زندگی؛ شرح استاد عابدینی بر احادیث کتاب الموت بحارالأنوار؛ صفحه ۴۹ @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۶۳ #احادیث_الموت تقابل دنیاطلبی و معادباوری 🔰 اگر کسی می‌خواهد به ارزش اعتقاد و توجه به مع
۶۳ تقابل دنیاطلبی و معادباوری قسمت دوم 🔰 ملاصدرا می‌گوید: «اگر کسی می‌خواهد از دنیا خارج بشود باید دنیا را بشناسد. و اگر می‌خواهد به آخرت وارد بشود باید دنیا را بشناسد.» بعد ذیل آیه «وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولَىٰ فَلَوْلَا تَذَكَّرُونَ» (واقعه، ۶۲) توضیح می‌دهد؛ شما نشأة اولی را شناختید، پس چرا پند نمی‌گیرید؟ یعنی چرا آخرتی نمی‌شوید؟ ذکر، آخرتی شدن است. «فلو لا تذکرون» ذاکر بودن، در اینجا، یعنی آخرتی شدن. پس هر چقدر انسان با دنیا بیشتر آشنا بشود (نه اینکه وارد دنیا بشود) و درست آن را بشناسد، ورود به آخرت قطعی‌تر می‌شود. از سوی دیگر هر چقدر اعتقاد به آخرت قوی‌تر بشود، خروج از دنیا محقق‌تر و راحت‌تر شده است. پس اعتقاد به معاد یک اعتقاد کلیدی است. 📚 کتاب تا ابد زندگی؛ شرح استاد عابدینی بر احادیث کتاب الموت بحارالأنوار؛ صفحه ۵۰ @zekrolmout
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶۴ 🎥 شرح حدیث اخلاقی در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب 🔰 امام باقر علیه‌السلام: «أكثِرْ ذِكرَ المَوتِ، فإنّهُ لَم يُكثِرْ إنسانٌ ذِكرَ المَوتِ إلاّ زَهِدَ في الدنيا.» زياد به ياد مرگ باش؛ زيرا هيچ انسانى مرگ را بسيار ياد نكرد، مگر آنكه نسبت به دنيا بى‌رغبت شد. @zekrolmout
هدایت شده از یاد مرگ
بخشی از وصیت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: «اِذا اَنَا مِتُّ فَتَوَلَّ اَنْتَ غُسْلِی وَ جَهِّزْنِی وَ صَلِّ عَلَیَّ وَ اَنْزِلْنِی قَبْرِی وَ ألْحِدْنِی وَ سَوِّ التُّرابَ عَلَیَّ وَ اجْلِسْ عِنْدَ رَأسِی قَبالَةَ وَجْهِی فَاَكْثِرْ مِنْ تِلاوَةِ وَالدُّعَاءِ فَاِنَّها ساعَةٌ یَحْتاجُ الْمیِّتُ فیِها اِلی اُنْسِ الاَحْیاءِ وَ اَنَا اَسْتَوْدِعُكَ اللهَ تَعَالی وَ اُوصیِكَ فِی وَلَدیِ خَیْراً» وقتی وفات كردم تو غسل و كفن مرا به عهده گیر، و بر من نماز بگزار، و مرا درون قبر گذاشته، دفنم كن و خاك را بر روی قبر من ریخته، سپس هموار ساز و بر بالینم رو به روی صورت من بنشین و زیاد قرآن بخوان و دعا كن؛ زیرا در چنین لحظه‌هایی مردگان به انس گرفتن با زندگان نیاز دارند. من تو را به خدا می ‌سپارم و درباره فرزندانم سفارش نیكوكاری دارم 📚 بحارالانوار، جلد ۷۹، صفحه‌ی ۲۷ ان‌شاءالله تو لحظات تنهایی و بی‌کسی که برای همه اتفاق میفته، اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام هم‌نشین شیعیان‌شون باشند. @zekrolmout
هدایت شده از یاد مرگ
«مهم‌ترین مطلب» عمر ما می‌گذرد و دیر یا زود به صف گذشتگان می‌پیوندیم و این، زندگی بزرگ ماست. من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم. حیات این نیست که امروز داریم و این‌ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می‌کشیم و تلخی این نیست که امروز می‌چشیم. دشواری این نیست که ما می‌بینیم و عمر هم این نیست که ما می‌گذرانیم. اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آن‌جاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست، بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله‌ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟ سال‌روز درگذشت آیت‌الله حائری شیرازی (قدس سره) @zekrolmout
۶۵ روایت اول باب اول امام صادق علیه‌السلام فرمود: قومی نزد پیغمبر عصر خود رفتند و گفتند: دعا کن پروردگار تو مرگ را از ما بردارد، برای آنان دعا کرد و خدای تبارک و تعالی مرگ را از میان‌شان برداشت و بسیار شدند، تا جا بر آن‌ها تنگ شد و نسل فراوان شد و صبح که می‌شد، هر مردی باید پدر و مادر و جده و همین‌طور تا جد چندم را خوراک دهد، و آنان را نظافت کند و وارسی کند، پس از طلب معاش باز ماندند. لذا دوباره نزد پیغمبر رفتند و گفتند: از پروردگارت بخواه که ما را به همان عمرهای خود برگرداند، او از خدا خواست و خدای عزوجل آن‌ها را به عمرهاشان برگرداند. منبع روایت: بحارالأنوار، ج ۶، ص ۱۱۶ 📚 کتاب تا ابد زندگی؛ شرح استاد عابدینی بر احادیث کتاب الموت بحارالأنوار؛ صفحه ۵۴ @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۶۵ #احادیث_الموت روایت اول باب اول امام صادق علیه‌السلام فرمود: قومی نزد پیغمبر عصر خود رفت
۶۵ روایت اول باب اول - قسمت دوم: حکمت‌های مرگ، بسیار زیاد است. انسان باید به این توجه بکند. امام صادق علیه‌السلام یک نمونه از حکمت‌های مرگ را در این روایت خیلی خوب ترسیم کرده‌اند. با نقل یک واقعه این حکمت را نشان داده‌اند و الان دیگر کسی تقاضای این چنینی نمی‌کند که بگوید اصلاً مرگ از بین ما برداشته شود. ممکن است یک کسی بگوید من می‌خواهم زنده بمانم؛ اما دیگر نمی‌گوید همه می‌خواهیم زنده بمانیم. برای خود ممکن است از روی خودخواهی بگوید. بچه‌های من به زحمت بیفتند اشکال ندارد. اما دیگر نمی‌گوید همه بمانند. چون می‌داند همه ماندن برای همه زحمت است. پس نظام احسن الهی همان است که مقدر شده، نه آن چیزی که به فکری خطور می‌کند. 📚 کتاب «تا ابد زندگی» جلد اول؛ شرح استاد عابدینی بر احادیث کتاب الموت بحارالأنوار؛ صفحه ۵۶ @zekrolmout
۶۶ روایت دوم باب اول - قسمت اول: 📜امام باقر علیه‌السلام: زندگی و مرگ دو آفریده‌ی خداوند هستند. اگر مرگ بیاید و به انسان روی بیاورد، داخل در او میشود و مرگ داخل چیزی نمیشود مگر اینکه زندگی از آن خارج شود. بحارالانوار ج۶ ص۱۱۷(به نقل از کافی) 📚 کتاب «تا ابد زندگی» جلد اول؛ شرح استاد عابدینی بر احادیث کتاب الموت بحارالأنوار @zekrolmout