eitaa logo
یاد مرگ
50 دنبال‌کننده
38 عکس
22 ویدیو
1 فایل
أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ أَحَبَّهُ اَللَّهُ» برای فرستادن مطالب مرتبط با موضوع کانال: @milad77khademi
مشاهده در ایتا
دانلود
«سبب همه‌ی غفلت‌ها، غفلت از مرگ است و تخیلِ ماندن در دنیا» @zekrolmout
۲۶ عن اسماعیل‌ بن‌ مسلم السّکونى عَنِ الصّادِقِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمَا السَّلامُ عَن اَبیهِ عَن آبائِهِ عَلَیهِمُ السَّلامُ قالَ، قالَ عَلِىٌّ عَلَیهِ‌‌السَّلامُ: «مَا اَنزَلَ المَوتَ حَقَّ مَنزِلَتِهِ مَن عَدَّ غَدا مِن اَجَلِهِ.» «هرکسى که فردا را جزو مهلت عمر خود بداند، مرگ را درست نشناخته و آن را در جایگاه حقیقى خود قرار نداده است.» (امالی صدوق، ص ۱۰۸) @zekrolmout
🔰 بعد از جنگ صفین، وقتی امیرالمؤمنین در حال برگشت بودند، در منزل «حاضرین» توقف کردند و نامه‌ای را به عنوان وصیت‌نامه به فرزندشان امام حسن مجتبی علیه‌السلام نوشتند. در ، با نامه‌ی ۳۱ شناخته می‌شود و بعد از نامه‌ی معروف مالک اشتر، طولانی‌ترین نامه‌ی این کتاب است. این نامه، یک دوره‌ی کامل درس اخلاق، تهذیب نفس، خودسازى، تربیت نفوس و سیر و سلوک الى الله است و در حقیقت از سى بخش تشکیل مى‌شود که حدود ده بخش از آن در مورد یاد مرگ است. اینکه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بعد از جنگی سخت و در میانه‌ی راه، ناگاه تصمیم به نوشتن وصیت‌نامه می‌کند، آن‌ هم با این مفاهیم و شیوه‌ی نگارش که ابتدا خود و مخاطب نامه، یعنی پسرش را این‌گونه معرفی می‌کند: 🔹 «از پدرى در آستانه فنا و معترف به گذشت زمان، كه عمرش روى در رفتن دارد و تسليم گردش روزگار شده، نكوهش‌كننده جهان، جاى‌گيرنده در سراى مردگان، كه فردا از آن جا رخت برمى‌بندد، به فرزند خود كه آرزومند چيزى است كه به دست نيايد، راهرو راه كسانى است كه به هلاكت رسيده‌اند و آماج بيمار‌ی‌هاست و گروگان گذشت روزگار. پسرى كه تيرهاى مصائب به سوى او روان است، بنده دنياست و سوداگر فريب، و وام‌دار مرگ و اسير نيستى است و هم‌پيمان اندوه‌ها و همسر غم‌هاست، آماج آفات و زمين‌خورده‌ی شهوات و جانشين مردگان است». جای تفکر و تأمل زیادی را باقی می‌گذارد. 📌 ان‌شاءالله قصد داریم در چند بخش، مطالبی که درباره‌ی است از این نامه‌ی شریف را با هم مطالعه کنیم. اما از آن جا که این نامه سراسر نور و درس است برای ما، پیشنهاد می‌شود کل مطالب نامه را همگی بخوانیم و سرلوحه زندگی قرار دهیم. سیدمهدی شجاعی ترجمه‌ای روان از این نامه به همراه تعدادی دیگر از روایات موضوعی مرتبط از امیرالمؤمنین را در کتاب «آیین زندگی» نوشته است. پی‌نوشت: اطلاعات این نوشته از کتاب «پیام امام امیرالمؤمنین» (با موضوع: شرحی‌ تفسیرگونه از نهج‌البلاغه) نوشته‌ی آیت‌الله مکارم شیرازی برگرفته شده‌است. 📜 📌 بخش اول @zekrolmout
یاد مرگ
﷽ #یادمرگ 🔰 بعد از جنگ صفین، وقتی امیرالمؤمنین در حال برگشت بودند، در منزل «حاضرین» توقف کردند و نا
۲۷ 📜 📌 بخش دوم «أَحْيِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ وَ أَمِتْهُ بِالزَّهَادَةِ وَ قَوِّهِ بِالْيَقِينِ وَ نَوِّرْهُ بِالْحِكْمَةِ وَ ذَلِّلْهُ بِذِكْرِ الْمَوْتِ وَ قَرِّرْهُ بِالْفَنَاءِ وَ بَصِّرْهُ فَجَائِعَ الدُّنْيَا وَ حَذِّرْهُ صَوْلَةَ الدَّهْرِ وَ فُحْشَ تَقَلُّبِ اللَّيَالِي وَ الْأَيَّامِ وَ اعْرِضْ عَلَيْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِينَ وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ» قلبت را به موعظه زنده دار؛ و به پرهيزگارى و پارسايى بميران؛ و به يقين نيرومند گردان؛ و به حكمت روشن ساز؛ و به ذكر مرگ خوار و ذلیل كن؛ و وادارش نماى كه به مرگ خويش اقرار كند. چشمش را به فجايع اين دنيا بگشاى؛ و از حمله و هجوم روزگار و كژ تابی‌هاى شب و روز برحذر دار. اخبار گذشتگان را بر او عرضه دار؛ و از آنچه بر سر پيشينيان تو رفته است آگاهش ساز؛ و بر خانه ها و آثارشان سیر کن. 📚 نامه ۳۱ | وصایای امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی علیهما‌السلام @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۲۷ 📜 #نامه‌_۳۱_نهج‌البلاغه 📌 بخش دوم «أَحْيِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ وَ أَمِتْهُ بِالزَّهَ
۲۸ 📜 📌 بخش سوم «فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا انْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا، فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ انْتَقَلُوا عَنِ الْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا ديارَ الْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ، فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ وَ لَا تَبِعْ آخِرَتَكَ بِدُنْيَاكَ». و دقیق ببین که آنان چه کردند؟! از که جدا شدند؟! به کجا کوچ کردند و در کدام منزل فرود آمدند؟! (بی‌تردید به این نتیجه خواهی رسید که:) آنان از یاران جدا شدند و هجرت به دیار غربت کردند. و چنان است که تو در اندک زمانی، یکی از آنان خواهی بود. پس جایگاه ابدی‌ات را سامان بخش. و اخرتت را به دنیایت مفروش. 📚 نامه ۳۱ | وصایای امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی علیهما‌السلام @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۲۸ 📜 #نامه‌_۳۱_نهج‌البلاغه 📌 بخش سوم «فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا انْتَقَلُوا وَ أ
۲۹ 📜 📌 بخش چهارم «فَتَفَهَّمْ يا بُنَىَّ وَصِيَّتى، وَاعْلَمْ اَنَّ مالِكَ الْمَوْتِ هُوَ مالِكُ الْحَياةِ، وَ اَنَّ الْخالِقَ هُوَ الْمُميتُ، وَ اَنَّ الْمُفْنِىَ هُوَ الْمُعيدُ، وَ اَنَّ الْمُبْتَلِىَ هُوَ الْمُعافى، وَ اَنَّ الدُّنْيا لَمْ تَكُنْ لِتَسْتَقِرَّ اِلاّ عَلى ما جَعَلَهَا اللّهُ عَلَيْهِ مِنَ النـَّعْماءِ وَ الاِْبْتِلاءِ، وَ الْجَزاءِ فِى الْمَعادِ، وَ ما شاءَ مِمّا لا نَعْلَمُ». پسرم! وصیتم را بفهم، و بدان که مالک مرگ همان مالک حیات، و هستی‌‌بخش همان میراننده، و فناکننده همان بازگرداننده، و گرفتارکننده همان عافیت‌بخشنده است، و مسلّماً دنیا برقرار نمی‌‌ماند مگر به همان نظامی‌ که خداوند آن را قرارداده از وضع نعمت‌ها و بلاها، و پاداش روز جزا، و آنچه او بخواهد و ما نمی‌دانیم. 📚 نامه ۳۱ | وصایای امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی علیهما‌السلام @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۲۹ 📜 #نامه‌_۳۱_نهج‌البلاغه 📌 بخش چهارم «فَتَفَهَّمْ يا بُنَىَّ وَصِيَّتى، وَاعْلَمْ اَنَّ م
۳۰ 📜 📌 بخش پنجم يا بُنَىَّ، اِنّى قَدْ اَنْبَأْتُكَ عَنِ الدُّنْيا وَ حالِها وَ زَوالِها وَ انْتِقالِها، پسرم! تو را از دنیا و وضع آن و از بین رفتن و دست به دست شدنش آگاه کردم، وَ اَنْبَأْتُكَ عَنِ الاْخِرَةِ وَ ما اُعِدَّ لاَِهْلِها فيها، وَ ضَرَبْتُ لَكَ فيهِمَا الاَْمْثالَ لِتَعْتَبِرَ بِها وَ تَحْذُوَ عَلَيْها. و از آخرت و آنچه برای‌ اهلش در آنجا آماده شده خبر دادم، و برای‌ تو در رابطه با هر دو جهان مثل‌ها زدم تا به آنها پندگیری‌ و بر اصول آن گام برداری‌. اِنَّما مَثَلُ مَنْ خَبَرَ الدُّنْيا كَمَثَلِ قَوْم سَفْر نَبا بِهِمْ مَنْزِلٌ جَديبٌ فَاَمُّوا مَنْزِلاً خَصيباً وَ جَناباً مَريعاً، داستان آنان که دنیا را آزموده‌اند داستان مسافرانی‌ است که در جایی‌ خراب و همراه با قحطی‌ و تنگی‌ منزل گرفته‌اند و عزم رفتن به منطقه‌ای‌ پرنعمت و لذت و محلّی‌ سرسبز و خرم نموده‌اند، فَاحْتَمَلُوا وَعْثاءَ الطَّريقِ، وَ فِراقَ الصَّديقِ، وَ خُشُونَةَ السَّفَرِ، وَ جُشُوبَةَ الْمَطْعَمِ لِيَأْتُوا سَعَةَ دارِهِمْ، وَ مَنْزِلَ قَرارِهِمْ، رنج راه، و فراق یار، و سختی‌ سفر، و ناگواری‌ طعام را تحمل کرده، تا به خانه فراخ، و منزل‌گاه امن‌شان درآیند، فَلَيْسَ يَجِدُونَ لِشَىْء مِنْ ذلِكَ اَلَماً، وَ لايَرَوْنَ نَفَقَةً فيهِ مَغْرَماً، بنابراین از آن همه سختی‌‌ها دردی‌ نمی‌چشند، و خرج این سفر را خسارت نمی‌ بینند، وَ لا شَىْءَ اَحَبُّ اِلَيْهِمْ مِمّا قَرَّبَهُمْ مِنْ مَنْزِلِهِمْ، وَ اَدْناهُمْ مِنْ مَحَلِّهِمْ. و چیزی‌ نزد آنان از آنچه وجودشان را به منزل همیشگی‌ و جاویدشان نزدیک کند محبوب‌تر نیست. وَ مَثَلُ مَنِ اغْتَرَّ بِها كَمَثَلِ قَوْم كانُوا بِمَنْزِل خَصيب فَنَبا بِهِمْ اِلى مَنْزِل جَديب، و مَثَل مردمی‌ که مغرور به دنیا شدند مثل مسافرانی‌ است که در منزلی‌ آباد و پرنعمت بودند و از آنجا به سوی‌ محلی‌ خشک و خراب و بی‌‌آب‌وگیاه بار سفر بندند، فَلَيْسَ شَىْءٌ اَكْرَهَ اِلَيْهِمْ وَ لا اَفْظَعَ عِنْدَهُمْ مِنْ پس چیزی‌ نزدآنان ناخوشایندتر وسخت تر از مُفارَقَةِ ما كانُوا فيهِ اِلى ما يَهْجُمُونَ عَلَيْهِ، وَ يَصيرُونَ اِلَيْهِ. جدایی‌ از آنچه در آن بودند و رسیدن به جایی‌ که به جانب آن روی‌ می‌‌آورند و بدان جا می‌رسند نیست. 📚 نامه ۳۱ | وصایای امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی علیهما‌السلام @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۳۰ 📜 #نامه‌_۳۱_نهج‌البلاغه 📌 بخش پنجم يا بُنَىَّ، اِنّى قَدْ اَنْبَأْتُكَ عَنِ الدُّنْيا وَ
۳۱ 📜 📌 بخش ششم «وَاعْلَمْ يا بُنَىَّ، اَنَّكَ اِنَّما خُلِقْتَ لِلاْخِرَةِ لا لِلدُّنْيا، وَ لِلْفَناءِ لا لِلْبَقاءِ، وَ لِلْمَوْتِ لا لِلْحَياةِ، وَ اَنَّكَ فى مَنْزِلِ قُلْعَة، وَ دارِ بُلْغَة، وَ طَريق اِلَى الاْخِرَةِ، وَ اَنَّكَ طَريدُ الْمَوْتِ الَّذى لايَنْجُو مِنْهُ هارِبُهُ، وَ لايَفُوتُهُ طالِبُهُ، و لابُدَّ اَنَّهُ مُدْرِكُهُ، فَكُنْ مِنْهُ عَلى حَذَر اَنْ يُدْرِكَكَ وَ اَنْتَ عَلى حال سَيِّئَة قَدْ كُنْتَ تُحَدِّثُ نَفْسَكَ مِنْها بِالتَّوْبَةِ، فَيَحُولَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ ذلِكَ، فَاِذا اَنْتَ قَدْ اَهْلَكْتَ نَفْسَكَ». پسرم! بدان برای‌ آخرت آفریده شده‌ای‌ نه برای‌ دنیا، و برای‌ فنا نه برای‌ بقا، و برای‌ مرگ نه برای‌ حیات، در منزلی‌ هستی‌ که باید از آن کوچ کنی‌، و جایی‌ که از آن به جای‌ دیگر برسی‌، و خلاصه در راه آخرتی‌، و صید مرگی‌ هستی که گریزنده از آن را نجات نیست، و از دستِ خواهنده‌اش بیرون نرود، و ناگزیر او را بیابد. از اینکه مرگ تو را به هنگام گناه دریابد ـ گناهی‌ که با خود می‌‌گفتی‌ از آن توبه می‌‌کنم ـ برحذر باش، مرگی‌ که بین تو و توبه‌ات مانع گردد، و بدین صورت خود را به هلاکت انداخته باشی‌. 📚 نامه ۳۱ | وصایای امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی علیهما‌السلام @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۳۱ 📜 #نامه‌_۳۱_نهج‌البلاغه 📌 بخش ششم «وَاعْلَمْ يا بُنَىَّ، اَنَّكَ اِنَّما خُلِقْتَ لِلاْخ
۳۲ 📜 📌 بخش هفتم يا بُنَىَّ، اَكْثِرْ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ، وَ ذِكْرِ ما تَهْجُمُ عَلَيْهِ، وَ تُفْضى بَعْدَ الْمَوْتِ اِلَيْهِ، ای پسرم! مرگ را پیوسته در نظر بیاور و مقصد این سفر شتابناک‌ت را به خاطر بسپار و ببین که پس از مرگ چه‌ها باید دید و به کجا باید رسید، حَتّى يَأْتِيَكَ وَ قَدْ اَخَذْتَ مِنْهُ حِذْرَكَ، وَ شَدَدْتَ لَهُ اَزْرَكَ، تا وقتی‌ مرگت برسد خود را مهیّا، و دامن همت به کمر زده باشی‌، وَ لا يَأْتِيَكَ بَغْتَةً فَيَبْهَرَكَ. وَ اِيّاكَ اَنْ تَغْتَرَّ بِما تَرى مِنْ اِخْلادِ اَهْلِ الدُّنْيا اِلَيْها، نه اینکه مرگ، ناگهانی و غفلتاً در رسد و تو را در سیطره‌ی خویش بگیرد. از اینکه رغبت دنیاپرستان به دنیا، وَ تَكالُبِهِمْ عَلَيْها، فَقَدْ نَبَّاَكَ اللّهُ عَنْها، و حرصشان بر متاع اندک آن تو را فریفته کند برحذر باش، که خداوندت از اوضاع دنیا خبر داده، وَ نَعَتْ هِىَ لَكَ نَفْسَها، وَ تَكَشَّفَتْ لَكَ عَنْ مَساويها، و دنیا هم با احوالات‌ش تو را از زوال خود آگاه نموده، و زشتی‌هایش را به تو نشان داده، فَاِنَّما اَهْلُها كِلابٌ عاوِيَةٌ، وَ سِباغٌ ضارِيَةٌ، يَهِرُّ بَعْضُها بَعْضاً، وَ يَأْكُلُ عَزيزُها ذَليلَها، زیرا دنیاپرستان سگانی‌ فریادزننده، و درندگانی‌ شکارکننده هستند، یکدیگر را می‌گزند، زورمندش ضعیفش را می‌خورد، وَ يَقْهَرُ كَبيرُها صَغيرَها. نَعَمٌ مُعَقَّلَةٌ، و بزرگش به کوچکش به قهر و غلبه حمله می‌‌کند. گروهی‌ از دنیاداران چهارپایانی‌ مهار شده، وَ اُخْرى مُهْمَلَةٌ، قَدْ اَضَلَّتْ عُقُولَها، وَ رَكِبَتْ مَجْهُولَها، و دسته‌ای‌ حیوان رها شده‌اند، عقول خود را از دست داده، و به راه نامعلوم قدم نهاده‌اند، سُرُوحُ عاهَة بِواد وَعْث، لَيْسَ لَها راع يُقيمُها، حیوانی‌ چند که در چراگاه آفت که قدم در آنجا قراری‌ ندارد سُر داده شده‌اند، نه چوپانی‌ که از آنان نگهداری‌ نماید، وَ لا مُسيمٌ يُسيمُها، سَلَكَتْ بِهِمُ الدُّنْيا طَريقَ الْعَمى، و نه چراننده‌ای‌ که آنها را بچراند، دنیا آنان را به راه کوری‌ و ضلالت برده، وَ اَخَذَتْ بِاَبْصارِهِمْ عَنْ مَنارِ الْهُدى، فَتاهُوا فى حَيْرَتِها، وَ غَرِقُوا فى نِعْمَتِها، و دیدگانشان را از دیدن علائم هدایت فرو بسته، در وادی‌ حیرت دنیا سرگردان، و در نعمت‌هایش غرق، وَ اتَّخَذُوها رَبّاً، فَلَعِبَتْ بِهِمْ وَ لَعِبُوا بِها، وَ نَسُوا ما وَراءَها. و آن را به عنوان ربّ انتخاب کرده‌اند، از این رو دنیا با آنان و آنان با دنیا به بازی‌ پرداخته‌اند، و آنچه را به دنبال آن است فراموش کرده‌اند. 📚 نامه ۳۱ | وصایای امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی علیهما‌السلام @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۳۲ 📜 #نامه‌_۳۱_نهج‌البلاغه 📌 بخش هفتم يا بُنَىَّ، اَكْثِرْ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ، وَ ذِكْرِ
۳۳ 📜 📌 بخش هشتم «وَ مِنَ الْفَسادِ اِضاعَةُ الزّادِ وَ مَفْسَدَةُ الْمَعادِ». از زمینه‌های‌ فساد، ضایع کردن زاد و توشه و تباه کردن معاد است. 📚 نامه ۳۱ | وصایای امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی علیهما‌السلام در جایی دیگر فرمودند: عَجِبْتُ لِمَنْ عَرَفَ أَنَّهُ مُنْتَقِلٌ عَنْ دُنْيَاهُ كَيْفَ لَا يُحْسِنُ التَّزَوُّدَ لِأُخْرَاهُ در شگفتم از کسی که می‌داند باید از دنیا نقل مکان کند، ولی برای آخرتش توشه‌ی مناسب فراهم نمی‌کند. 📚 ؛ جلد ۴؛ صفحه ۳۴۳ @zekrolmout
به لطف خدا، هشت قسمت از را با هم خواندیم. از صاحب این سخنان سراسر نور، طلب تفکر و تعمق این مطالب را در جان و قلب‌مان داریم. نکته‌ی قابل ذکر این‌که این قسمت‌ها به صورت متوالی و پشت سر هم در این نامه قرار نگرفته بودند. در قسمت‌های مختلف نامه، حضرت یاد مرگ و قیامت می‌کردند و سفارشاتی می‌فرمودند. پیشنهاد می‌کنیم متن کامل نامه را بخوانید که مشق زندگی‌ست. @zekrolmout
🔰 «کلید سعادت دنیا و آخرت» 📌 مفهوم «استعداد للموت» در ادبیات مربوط به مرگ و معاد به معنی «کسب آمادگی برای مرگ و معاد» است. @zekrolmout
۳۴ 📜 علیه‌السلام «أُوصیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ الْوَرَعِ فى دینِکُمْ وَالاْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر وَ طُولُ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجَوارِ. فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ(صلى الله علیه وآله وسلم) صَلُّوا فى عَشائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذا وَرَعَ فى دینِهِ وَ صَدَقَ فى حَدیثِهِ وَ أَدَّى الاْمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِىٌ فَیَسُرُّنى ذلِکَ. إِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیْنًا وَ لا تَکُونُوا شَیْنًا، جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیح، فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ کَذلِکَ. لَناحَقٌّ فى کِتابِ اللّهِ وَ قَرابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللّهِ وَ تَطْهیرٌ مِنَ اللّهِ لا یَدَّعیهِ أَحَدٌ غَیْرُنا إِلاّ کَذّابٌ. أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ(صلى الله علیه وآله وسلم)فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات، إِحْفَظُوا ما وَصَّیْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمْ السَّلامَ.» 📚 بحارالأنوار، ج 75، ص 372 @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۳۴ 📜 #وصیتنامه_امام_حسن_عسکری علیه‌السلام «أُوصیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ الْوَرَعِ فى دینِ
۳۴ 📜 علیه‌السلام ↩️ترجمه: شما را به تقواى الهى و پارسایى در دینتان و تلاش براى خدا و راستگویى و امانتدارى درباره کسى که شما را امین دانسته ـ نیکوکار باشد یا بدکار ـ و طول سجود و حُسنِ همسایگى سفارش مى کنم. محمّد(صلى الله علیه وآله وسلم)براى همین آمده است. در میان جماعت هاى آنان نماز بخوانید و بر سر جنازه آنها حاضر شوید و مریضانشان را عیادت کنید. و حقوقشان را ادا نمایید، زیرا هر یک از شما چون در دینش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته مى شود: این یک شیعه است، و این کارهاست که مرا خوشحال مى سازد. تقواى الهى داشته باشید، مایه زینت باشید نه زشتى، تمام دوستى خود را به سوى ما بکشانید و همه زشتى را از ما بگردانید، زیرا هر خوبى که درباره ما گفته شود ما اهل آنیم و هر بدى درباره ما گفته شود ما از آن به دوریم. در کتاب خدا براى ما حقّى و قرابتى از پیامبر خداست و خداوند ما را پاک شمرده، احدى جز ما مدّعى این مقام نیست، مگر آن که دروغ مى گوید. زیاد به یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید و زیاد قرآن را تلاوت نمایید و زیاد بر پیغمبر(صلى الله علیه وآله وسلم) صلوات بفرستید. زیرا صلوات بر پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) ده حسنه دارد. آنچه را به شما گفتم حفظ ( و عمل) کنید و شما را به خدا مى سپارم، و سلام بر شما. @zekrolmout
📌 رفتن به قبرستان در سازندگی انسان مؤثر است. 📌 ما ابد در پیش داریم، هستیم که هستیم. به بهانه‌ی سالروز درگذشت علامه طباطبایی رحمت‌الله‌علیه. @zekrolmout
«و اما مرگ‏ پايان‏ نيست‏؛ آغاز دويدن‏‌هاست‏. در اين سو، پاى ما آماده مى‏‌گردد؛ با رنج و فشار و درد. در آن سو سخت مى‌‏تازيم؛ تا آن مقصد بى‌‏مرز». 👤 استاد علی صفایی حائری ره 📚 و با او با نگاه، فرياد مى‌كرديم (مجموعه اشعار)، صفحه ۲۴ @zekrolmout
«دکمه پیراهنی که با دست خودت بستی، چه بسا با دست غسّال گشوده شود»! مرحوم آیت‌الله سید جواد حیدری @zekrolmout
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «ما اهل اینجا نیستیم» 🗣 شهید حاج احمد کاظمی 🌹 شهدا را با ذکر صلوات یاد کنیم. @zekrolmout
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«هر که را صبح شهادت نیست، شام مرگ هست بی‌شهادت مرگ با خسران چه فرقی می‌کند؟» آدم باید یه موقعایی بزنه کنار؛ یخرده وایسه؛ نه اینکه از مسیر لذت ببره، نه؛ برای اینکه افق رو ببینه؛ قله رو یه دل سیر تماشا کنه؛ یه آهِ عمیقِ حسرت‌بار از ته دل بکشه؛ اون وقت دوباره سوار مرکب شه و راه بیفته. شهدا اون قله و اوج هستند؛ شهدا به ما خیلی نزدیکند؛ ما دیدیم‌شون؛ باهاشون زندگی کردیم؛ بهمون امید می‌دن؛ امید به اینکه قله دست‌یافتنی‌ه. امید به اینکه قله همین‌قدر که اون‌ها زیبان، زیباست. شهدا انسان کامل نبودند. مثل خودِ خودِ ما بودند. فقط کاری کردند که ارزش پیدا کردند. خودشون رو خریدنی کردند. به این چیزها باید فکر کنیم. وگرنه دنیا و نیستی‌ش ما رو با خود می‌بره. @zekrolmout
وه که با این عمرهای کوته بی‌اعتبار این همه غافل شدن از چون منی شیدا چرا؟ @zekrolmout
۳۵ 🔸 أينَ الَّذينَ بَلَغوا مِنَ الدُّنيا أقاصِيَ الهِمَمِ؟! كجايند آنان كه به دورترين خواست هاى دنيوى رسيدند؟! 🔹 أین الملوکُ و الأکاسره؟! کجایند پادشاهان و خسروان؟ 🔸 أین الذین دانت لهم الامَم؟! کجایند آن‌ها که مردم در مقابلشان کرنش می‌کردند؟ 🔹 این الذین ملکوا من الدنیا أقاصیها؟! کجایند آن‌ها که تا اقصی نقاط دنیا را به تملک خود درآوردند؟ 📚 ، جلد ۲، صفحه‌ی ۳۶۰ و ۳۶۱ @zekrolmout
۳۶ 🔰 «همین هراس از اعمال، باعث می‌شود که تمایلی به کوچ کردن نداشته باشند؛ چون توشه‌ای را که برای این سفر لازم است، فراهم نکرده؛ بلکه سنگینی گناهان را بر روح خود حمل کرده‌اند و این‌ها، خودش مانع است. ❓در روایت دارد: «قال رجلٌ لأبی‌ذرّ ما لَنا نَکْرَهُ الْمَوْتَ؟» شخصی از ابوذر پرسید: چرا ما از مرگ کراهت داریم و می‌ترسیم؟ «قالَ: لاِنکُمْ عَمَّرْتُمُ الدنْیا وَ خَربْتُمُ الآخِرَةَ؛» ابوذر گفت: زیرا شما دنیای خود را آباد کرده و آخرت خود را خراب کردید. «فَتَکْرَهونَ أنْ تَنْتَقِلوا مِنْ عُمْرانٍ إلی خَرابٍ؛» ناراحت هستید برای اینکه می خواهید از جایی که آباد کردید، منتقل شوید به جایی که خراب کردید. ❓«قیلَ لَهُ: فَکَیْفَ تَرَی قُدومَنا عَلَی اللَهِ؟» به ابوذر گفتند: تو ورود ما را بر خداوند در قیامت چگونه می‌بینی؟ «قالَ: أمّا المُحْسِنُ فَکَالْغائِبِ یَقْدَمُ عَلَی أهْلِهِ،» گفت: اما کسی که نیکوکار است، مثل کسی است که از خانواده‌اش جدا بوده و حالا نزد خانواده‌اش آمده است. خوب دقت کنید! مثال، خیلی روشن است. شخصی که مدت‌ها به سفر رفته و از خانواده‌اش دور بوده، حالا به خانه و زندگی، نزد همسر و فرزندان خود برمی‌گردد که خودش آن‌ را آماده و منظم کرده است. در حقیقت، نیکوکار در همین دنیا حسنات را که مواد خام بهشت او هستند پیش فرستاده است. «وَ أمّا الْمُسیءُ فَکَالآبِقِ یَقْدَمُ عَلَی مَوْلاهُ» اما گناه‌کار، مثل یک بنده‌ی فراری است که به زور پیش مولایش آورده‌اند. به خاطر خطاهایی که کرده، مؤاخذه‌اش می‌کنند. این بنده‌ی گناه‌کار چه حالی دارد؟ ❓«قیلَ: فَکَیْفَ تَرَی حالَنا عِنْدَاللَهِ؟» به ابوذر گفتند: حال ما را پیش خدا چگونه می‌بینی؟ «قالَ: اعْرِضُوا أعْمالَکُمْ عَلَی کِتابِ اللَهِ تَبارَکَ وَ تَعالَی» گفت: اعمال‌تان را به قرآن عرضه کنید. «إِنّ الاْبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ* وَ إِنّ الْفُجارَ لَفِی جَحِیمٍ» (سوره انفطار - آیه‌ی ۱۳ و ۱۴) «حقاً مردمان پاکیزه و صالح العمل در نعمت‌های جاودانه، و حقاً مردمان زشت کردار در میان طبقات آتش دوزخ خواهند بود» ❓«قالَ الرجُلُ: فَأیْنَ رَحْمَةُ اللَهِ؟» شخص به ابوذر گفت: پس رحمت خدا چه می‌شود؟ «قالَ: إِنّ رَحْمَتَ اللَهِ قَرِیبٌ منَ الْمُحْسِنِینَ» جواب می‌دهد که رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است. کسی که از اول عمرش، تا‌ آخر به تمام معنا لاابالی باشد، دایم گناه کند، رحمت خدا برای چنین کسی بی‌معناست.» 📚 کتاب مرگ یا تولدی دوباره؛ صفحه‌ی ۳۴ و ۳۵. (مجموعه مطالب مرحوم آقامجتبی تهرانی درباره‌ی نقش اعمال از مرگ تا قیامت‌.) @zekrolmout
فدای تمام ام‌البنین‌ها و ام‌وهب‌ها که از عزیزترین جان‌هاشون در راه خدا گذشتند. این ایمانی که تو قلب‌هاشون هست و باعث می‌شه یک عمر با تجربه‌ی نزدیک مرگ مقدس عزیزان‌شون زندگی کنند، با چی قابل مقایسه‌ست؟ از این‌ افراد تو دوران خودمون هم داریم: جایی که مادر شهید مصطفی احمدی‌روشن تو تشییع دسته‌گلش این‌طور رجز می‌خونه: «من همین مصطفی را می‌خواستم؛ نه مصطفای ترسو را!» واقعا پای ایمان و عقیده، جان آدمی کجا قرار می‌گیره؟ @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۳۶ 🔰 «همین هراس از اعمال، باعث می‌شود که تمایلی به کوچ کردن نداشته باشند؛ چون توشه‌ای را که
شرح حدیث منقول - حدیث ۲۲ کتاب «شرح چهل حدیث» اثر امام خمینی (ره) 1️⃣ قسمت اول: 📌 بدان که مردم در کراهت داشتن موت و ترس از آن بسیار مختلف هستند و مبادی کراهت آن‌‌ها مختلف است. و آن‌چه را که حضرت ابی ذرّ، رضوان الله تعالی علیه، بیان فرمودند حال متوسطان است، و ما اجمالا حال ناقصین و کاملین را بیان می‌نماییم.‏ 🔰 ‏پس، باید دانست که کراهت ما مردن را و خوف ما ناقصان از آن، برای نکته‌ای است که پیش از این در شرح بعضی احادیث بدان اشاره نمودیم.‌‎ و آن این است که انسان به حسب فطرت خداداد و جبلّت اصلی، حبّ بقا و حیات دارد [و]‌‏ ‌‏متنفر است از فنا و ممات. و این متعلق است به بقای مطلق و حیات دائمی سرمدی، یعنی، بقایی که در آن فنا نباشد و حیاتی که در آن زوال نباشد. 💠 بعضی از بزرگان‌‎ با همین فطرت اثبات معاد می‌فرمودند به بیانی که ذکر آن اکنون خارج از مقصد ماست. و چون در فطرت انسان این حبّ است و آن تنفر، آنچه را که تشخیص بقا در آن داد و آن عالمی را که عالم حیات دانست، حبّ و عشق به آن پیدا‏ ‏می‌کند، و از عالم مقابل آن متنفر می‌شود. و چون ما ایمان به عالم آخرت نداریم و قلوب ما مطمئن به حیات ازلی و بقای سرمدی آن عالم نمی‌باشد، از این جهت علاقه‌مند به این عالم و گریزان از موت هستیم به حسب آن فطرت و جبلّت. @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ شرح حدیث منقول - حدیث ۲۲ کتاب «شرح چهل حدیث» اثر امام خمینی (ره) 1️⃣ قسمت اول: 📌 بدان که
شرح حدیث منقول - حدیث ۲۲ کتاب «شرح چهل حدیث» اثر امام خمینی (ره) 2️⃣ قسمت دوم: ❗️و ما پیش از این ذکر کردیم که ادراک و تصدیق عقلی غیر از ایمان و طمأنینه قلبی است. ماها ادراک عقلی یا تصدیق تعبدی داریم به اینکه موت- که عبارت از انتقال از نشئه نازله مظلمه ملکیه است به عالم دیگر که عالم حیات دائمی نورانی و نشئه باقیه عالیه ملکوتیه است- حقّ است، اما قلوب ما از این معرفت حظی ندارد و دل‌های ما از آن بی‌خبر است. بلکه قلوب ما اخلاد به ارض طبیعت و نشئه ملکیه دارد و حیات را عبارت از همین حیات نازل حیوانی ملکی می‌داند، و برای عالم دیگر که عالم آخرت و دار حیوان است حیات و بقایی قائل نیست. 🔰 از این جهت، رکون و اعتماد به این عالم داریم و از آن عالم فراری و خائف و متنفر هستیم. این همه بدبختی‌های ما برای نقص ایمان و عدم اطمینان است. اگر آن طوری که به زندگانی دنیا و عیش آن اطمینان داریم و مؤمن به حیات و بقای این عالم هستیم، به قدر عشر آن به عالم آخرت و حیات جاویدان ابدی ایمان داشتیم، بیشتر دل ما متعلق به آن بود و علاقه‌مند به آن بودیم و قدری در صدد اصلاح راه آن و تعمیر آن بر می‌آمدیم، ولی افسوس که سرچشمه ایمان ما آب ندارد و بنیان یقین ما بر آب است، ناچار خوف ما از مرگ از فنا و زوال است. و علاج قطعی منحصر آن وارد کردن ایمان است در قلب به فکر و ذکر نافع و علم و عمل صالح.‏ @zekrolmout