eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
496 دنبال‌کننده
421 عکس
706 ویدیو
125 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 ساده و شیرین ولی با برنامه‌‌ یکی از بهترین فاکتورهای کنترل و افزایش بهره‌وری در تشکل‌ها ایجاد فضای محبت و دوستی بین اعضاست‌، ساده و شیرین ولی با برنامه‌‌. وجود دوست حقیقی در این جهان پر تلاطم یکی از احتیاجات هر انسانی است. کسی که از نعمت دوست مهربان محروم باشد احساس غربت و تنهایی می‌کند و یار و غمخواری ندارد تا در مشکلات زندگی به او پناه ببرد و از یاریش برخوردار گردد‌. یکی از بهترین خوشیهای زندگی رفت و آمد و گفتگو‌های دوستانه است‌، که غم ها را می‌زداید و به انسان نیرو می‌بخشد. علت و انگیزه اصلی دوستی‌ها خیلی روشن نیست‌. شاید یک نوع تناسب و سنخیت روحی‌، دو دوست را به سوی هم جذب کند . امیر‌المومنین علیه السلام فرمود‌: دل‌های مردم وحشی و سرگردانند هر کس با آنها انس بگیرد مجذوبش می گردند‌. و نیز می‌فرمایند‌: خوشبخت‌ترین مردم کسی است که با مردمان خوب معاشرت نماید. حتما تا حالا متوجه شدید ! یکی از بهترین فاکتورهای کنترل و افزایش بهره‌وری در تشکل‌ها ایجاد فضای محبت و دوستی بین اعضاست‌، ساده و شیرین ولی با برنامه‌‌. حالا این رفاقت و دوستی بی‌قاعده که نمی‌شود‌، ضوابطی می‌خواهد همانطور که هر نوع رابطه‌ای برای مفید بودن و نتیجه بخش بودن باید قواعدی داشته باشد‌، پنج قاعده برای رفاقت از زبان امام چهارم حضرت زین العابدین علیه السلام : ۱- با دروغگو رفاقت نکن ۲- با آدم فاسق و بدکار رفاقت نکن ۳- با آدم بخیل دوستی نکن ۴- با آدم احمق و کوته فکر رفاقت نکن ۵- با آدمی که پیوند خویش را با خویشانش قطع کرده دوستی نکن این قواعد هم برای دوستی و هم برای انتخاب اعضا در تشکل و مجموعه ما مفیدند‌، چرا که مبنا را باید بر این چید که در مجموعه همه دوست باشند‌، یعنی وقتی عضوگیری قاعده‌مند اتفاق افتاد‌، در آینده در مجموعه دغدغه اینکه روابط اعضاء مشکل زا شود را نداریم‌. اگر در عضو‌گیری‌،‌ اعضای صالح و خوبی انتخاب شوند‌، صلاح و سعادت مجموعه تامین و راه تباهی و فساد را تا حدودی بسته ایم‌. ما می‌توانیم بسیاری از عیوبمان و عیوب اعضایمان را با انتخاب دوست برطرف کنیم‌، این بر اثر تاثیر زیاد دوستان بر همدیگر اتفاق می‌افتد‌. اصلا دوست خوب صفات و اخلاقیات خوب را تقویت و بدی‌ها را کمرنگ و پاک می‌کند‌. البته فراموش نکنیم دوستی یک شمشیر دو لبه است‌، همانطوری که می‌تواند مفید باشد میتواند مضر و مهلک هم باشد‌. حضرت علی علیه السلام فرموده اند‌: هر چیز آفتی دارد و آفت خوبی رفیق بد است‌. علاوه بر اینکه باید دنبال دوستی قاعده‌مند و دوستان مطابق قواعدمان در مجموعه‌ها و جامعه‌های بزرگ و کوچک برای خودمان باشیم‌،‌ همچنین باید بفکر زمینه‌سازی برای دوستی‌ها و روابط مناسب در گروهمان بین اعضاء نیز باشیم‌،‌ چرا که دوستی یک نیاز ضروری در انسان است و سختگیری برای جلوگیری از رابطه صمیمی بین افراد از جنبه‌های مختلفی به افراد و مجموعه‌ها ضربه می‌زند‌. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۷ ↩️ شامل آیات ۶۲ تا ۶۸ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَدِّبوا اَولادَکُم عَلی ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبِیِّکُم وَ حُبِّ اَهلِ بَیتِهِ وَ قِراءَةِ القُرآنِ»؛ فرزندان خود را برسه خصلت تربیت کنید، دوستی پیامبرتان و دوستی اهل بیتش و قرائت قرآن. 📚 (ینابیع المودة /۲۷۱) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 ویژگی ها و تغییرات عمومی دوره نوجوانی 🔹🔹🔹بخش چهارم🔹🔹🔹 ✅ نوجوانی ، سن هراس است بسیاری از عقاید عمومی درباره نوجوانان، به شرح وضعیت آنها و ارزیابی هایی در این زمینه پرداخته است و متأسفانه تعدادی از آنها ، نظری منفی نسبت به نوجوانان می باشد. پذیرش قالب های فرهنگی در مورد نوجوانان ( 13 تا 19 ساله ها ) بسیاری از بزرگسالانی را كه باید راهنمایی و حمایت از نوجوانان را عهده دار شوند به این مرحله هدایت كرده است كه از چنین مسئولیتی در قبال نوجوانان بهراسند و در نگرش های خود نسبت به آنان و تدابیری كه در رابطه با رفتار نوجوانان باید اتخاذ شود ، احساس همدلی نداشته باشند. #️⃣ 📌 بخش های قبلی مربوط به هر کدام از مباحث مربوط به "شناخت نوجوانی" را با لمس هشتگ های زیر ببینید: 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تدریس (18) 🔻 به کار گیری جملات کلیدی و پرهیز ازاطاله کلام(۲) در مبحث قبلی در مورد ضرورت مختصر گویی و نغز گویی سخن به میان آمد. فهمیدیم که مربی و استاد باید توضیحات اضافی را به جملات کلیدی و مختصر تبدیل کند و از به کار گیری جملات تکراری و مرسوم که غالب افراد به کار می گیرند پرهیز کند. جملات کلیدی بر حسب موضوع تعیین می شوند. مثلا جمله ای را که برای نمایاندن قبح تهمت به کار می گیریم شاید کارآیی لازم برای معرفی رذیله ای دیگر را نداشته باشد. قرآن کریم و فرمایش ها ائمه بزرگوار سراسر مملو از چنین جملاتی است که طالبان با اندکی مطالعه میتوانند با این جملات آشنا شده و آن هارا به کار گیرند. برای مثال به این جمله توجه کنید: ✅«آنان که خدا را دارند،چه ندارند؟و آنان که خدا را ندارند،چه دارند؟» این جمله قریب به فرمایش امام حسین علیه السلام در دعای شریف عرفه است آنجا که می فرمایند: «الهی،ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَک و مَالَّذی فَقَدَ مَن وَجَدَکَ» (بار الها،آن که تو را گم کرده چه یافته است و آنکه تو را یافت چه از دست داده است.) ✅و یا این لطیفه از استاد اخلاق و عرفان،حضرت آیت الله شاه آبادی استاد حضرت امام خمینی رحمه الله علیه در مورد شیطان: «شیطان سگ درگاه خداست. سگ صاحبخانه با آشنای صاحبخانه کاری ندارد، او فقط غریبه را گاز می گیرد.» حضرت علی(علیه‌السلام) در جمله ای علاوه بر آنکه از این قبیل جملات بهره جسته است اهمیت این جملات را گوشزد می کنند و می فرمایند: ✅«رُبَّ کلامٍ انفَذُ مِن سِهامٍ» (چه بسیار سخنانی که از نیزه نافذ تر است.) غرر الحکم ص 209 بی شک منظور حضرت جملاتی است که مختصر گویا و حکیمانه باشد در همین باب پیشنهاد می شود که برای تاثیر گذاری بیشتر و پایدار ماندن آثار این گونه جملات استاد محترم آن ها را حتی الامکان با خطی زیبا بر روی تخته بنویسد و سپس در مورد آن بحث کند. 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۸ ↩️ شامل آیات ۶۹ تا ۷۲ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «حامِلُ القرآنِ حامِلُ رايَةِ الإسلامِ ، مَن أكرَمَهُ فقد أكرَمَ اللّه َ ، و مَن أهانَهُ فعلَيهِ لَعنَةُ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ»؛ قرآن دان، پرچمدار اسلام است. هر كه او را گرامى دارد، بي گمان خدا را گرامى داشته است و هر كه او را خوار شمارد، لعنت خداوند عزّ و جلّ بر او باد. 📚 [كنز العمّال : 2344] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 مربی باحال شما چه بخواهید چه نخواهید، در ذهن مخاطبتان با دیگران مقایسه می‌شوید. پس باید حداقلی از نکات مثبت را در شما ببیند تا جذب دیگران نشود. یکی از این ویژگی‌ها خوش رویی است. داشتن چهره خندان و بشّاش در مواجهه با نوجوان‌ها بسیار مهم است. امام علی علیه السلام می‌فرماید: «به درستی که هرگز نمی‌توانید با اموالتان مردم را داشته باشید، پس با خوش‌رویی و برخورد نیک، آنها را به خود جلب کنید.» باور کنید برای لبخند روی صورتتان لازم نیست پولی خرج کنید. بگذارید تصویری که از شما در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد، یک لبخند شیرین همیشگی باشد. یک مربی جذاب به مخاطبش احترام می‌گذارد، شاداب و پرنشاط است، در تصمیم‌گیری‌ها مشورت می‌کند، معلوماتش در مباحثی که طرح می‌کند عمیق است، خوش ظاهر و خوش‌لباس است و کارهایی از مخاطبش می‌خواهد که در حد توان اوست. با هرکس به شیوه خودش رفتار کنید مربی هنرمند در فرصت کوتاهی شاگردان خود را شناسایی کرده و به قلق و رفتار و روحیات هر یک آشنا شده و با توجه به مشخصات هر شاگرد با او ارتباط برقرار می سازد. در نتیجه به این نکته می رسیم که هر شاگردی انسان خاصی بوده و نیازمند یک نوع رفتار خاص است. پیامبران خدا همان گونه که در ارتباط تکلمی با گروه‌ها و تیپ های مختلف با زبان خاص آنان سخن می گفتند، به طور قطع و مسلم رفتارشان نیز مختلف و گوناگون بوده است. یعنی در ارتباط با کودکان رفتار خاص کودکانه داشتند. در ارتباط با زنان و خواهران رفتاری دیگر داشتند و این نکته های هنرمندی مربی و معلم است. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
✅سه نکته تشکیلاتی در بیان استاد پناهیان 🔷خودسازی، اولین رسالت هر تشکل طبیعتاً یکی از عواملی که می‌تواند فعالیت‌های تشکل‌ها را رشد و ارتقا بدهد، افزایش معرفت و معنویت در درون این تشکل‌هاست. یک تشکل مردمی، یک نهاد و کانون مردمی باید اولین رسالت خودش را این بداند که به خودسازی بپردازد. زمینۀ ارتقای معرفتی و معنوی اصحاب خودش و اطرافیانش را فراهم کند. این افراد در هر کاری که باشند، معرفت و معنویت‌شان در آن کارها بازتاب پیدا خواهد کرد. این یکی از موضوعات خیلی مهم است. 🔷«کار بدون اولویت» انجام ندهیم یکی دیگر از موضوعات مهم این است که ما باید با یک تفکر راهبردی برنامه‌ریزی کنیم. اصلاً کار غیرمفید یا مفید ولی بدون اولویت انجام ندهیم، براساس علاقه و استعداد و خیلی از این موضوعات کار نکنیم. بعضی‌ وقت‌ها یک کار هست که دمِ‌دستمان است، بعضی وقت‌ها یک کار هست که به آن علاقه داریم. عیبی ندارد این‌جور کارها انجام بگیرد. کارهای خوب، همیشه برکاتی دارند ولی وقتی که ما کار دارای اولویت انجام بدهیم، کارهایی که موجب جریان‌سازی می‌شود، کارهایی که امروز وقتش است، آن‌وقت ثمره کارمان خیلی بیشتر خواهد شد. تشکل‌ها باید مدام با هم گفتگو کنند و در همه شهرها و محیط‌هایی که حضور دارند، مدام در تبادل نظر باشند تا بتوانند به کارهای دارای اولویت برسند. 🔷قدرت انعطاف داشته باشیم نکتۀ بعدی آنکه تشکل‌ها باید قدرت انعطاف داشته باشند. من تا دیروز این کار را انجام می‌‌دادم و در این موضوع کار می‌‌کردم، حالا موضوعم و شیوه‌ام را عوض کردم. چه‌طور ما از نهادهای دولتی انتظار پویایی داریم، آن‌وقت یک کانون فرهنگی و یک تشکل مردم‌نهاد را می‌بینیم که به خاطر نداشتن انعطاف، دچار ایستایی می‌‌شود و پویایی ندارد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۹ ↩️ شامل آیات ۷۳ تا ۷۹ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «خَیرُکُم مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ وَ عَلَّمَهُ»؛ بهترین شما کسی است که قرآن را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد. 📚 (مستدرک الوسائل ۴/۲۳۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨اخلاق تدریس (19) 🔻 پرداختن به ریشه ها و ضرورت گزیده گویی حضرت علی علیه السلام در حدیثی می فرمایند که: ✅«العُمرُ اقصَرُ مِن ان تَعلَّمَ کلَّ ما یُحسِنُ بِکَ علمُه فَتَعَلَّمِ الاهَمَّ فالاهَمَّ» (عمر کوتاه تر از آن است که هر چه را که دانستنش به تو سود می رساند فراگیری، پس ابتدا به فراگیری مهم ترین ها و سپس آموختن دیگر امور مهم بپرداز.) شرح نهج البلاغه،ج 20 ص262 این سخن حضرت علی علیه السلام مبین یک رسالت مهم و یکی دیگر از مهم ترین وظایف معلم و متعلم است و چنان که از آن بر می آید وظیفه یک معلم پرداختن به مهم ترین امور مورد نیاز متعلمین می باشد. استفاده بهینه از وقت اندک اقتضا دارد که استاد آگاه در یک دوره کوتاه تدریس به سراغ ریشه ها رفته به اصلاح امور به طور عمیق بپردازد. لازمه چنین امری نیز شناخت معضلات و گلوگاه ها است، اشتباه نشود. منظور نگارنده این نیست که همه استادان محترم باید به تدریس در اخلاق یا معارف بپردازند بلکه غرض آن است که هر کس در هر رشته ای که مشغول است باید مباحث ریشه ای تر و مهم تر را مطرح کند و به اصطلاح شاه کلید ها را بیابد. ادامه دارد... 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 برخی ویژگی‌های یک مدیر فرهنگی موفق 🔻 یک مدیر فرهنگی موفق باید برخی ویژگی‌های فردی و شخصیتی خاصی را دارا باشد. از قبیل: 🔸خلاقیت و ابتکار 🔸 استقامت و پایداری 🔸 توان مدیریتی 🔸 بینش و آگاهی 🔸 اعتماد به نفس 🔸 محبوبیت و اثرگذاری 🔸 قدرت بیان 🔸 داشتن توان کافی برای انجام تعاملات مثبت درون و برون گروهی و... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
1.08M
🚨 جلسه ۱ (صفات یاران امام زمان علیه‌السلام) 🔻 آنچه در این صوت می‌شنوید : 🔹 امام عصر علیه‌السلام و یارانشان در قرآن کریم 🔹 انواع جهاد در قرآن 🔹 یاران امام عصر علیه‌السلام جهادگران بی بدیل 🔊استاد 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۰۰ ↩️ شامل آیات ۸۰ تا ۸۶ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «مَنِ اتَّخَذَ قَولَ اللهَ دَلیلًا، هُدِیَ اِلَی الَّتی هِیَ اَقوَم»؛ هرکس که سخن خدا را راهنمای خود بگیرد، به استوارترین راه‌ها هدایت می‌شود. 📚 (نهج‌البلاغه خطبه ۱۴۷) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 ویژگی ها و تغییرات عمومی دوره نوجوانی 🔹🔹🔹بخش پنجم🔹🔹🔹 ✅ نوجوانی ، زمانِ آرمان گرایی است نوجوانان تمایل دارند كه به زندگی از ورای عینك سایه و روشن نگاه كنند. آنها به خود و سایرین آن چنان می نگرند كه دوست دارند بهتر از آنچه كه هستند، خود را باور كنند. این مطلب به ویژه در مورد آرزوهای نوجوان صادق است. این آرزوها در اوایل نوجوانی با توسعه ی عواطف همراه هستند. بیشتر حالات غیر واقعی آنان شامل رنجش زیاد، آزار و ناكامی است و نوجوانان زمانی كه احساس كنند دیگران آنها را دست كم می گیرند و یا به اهدافشان دست نمی یابند، این حالات را از خود نشان می دهند. با توسعه ی تجارب اجتماعی و شخصی و با افزایش قدرت تفكر عقلانی، نوجوانان رشد یافته تر، به خود، خانواده، دوستان و زندگی به طور كلی واقع بینانه تر می نگرند. در نتیجه آنها كمتر از ناامیدی و توهم معقول رنج می برند و نسبت به سالهایی كه جوانتر بودند واقع گراتر می شوند. این یكی از موقعیت هایی است كه آنها را در شادی های بیشتری كه خاص نوجوانان رشد یافته تر است، مشاركت می دهد. #️⃣ 📌 بخش های قبلی مربوط به هر کدام از مباحث مربوط به "شناخت نوجوانی" را با لمس هشتگ های زیر ببینید: 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 مدیریت پیشتازی 🔻 مهمترین و مؤثرترین نوع مدیریت و تصمیم گیری در امر تربیت این است که مسئول، ابتدا خود به آن تصمیم عمل کند و پیشاپیش جمع، حرکت نماید تا دیگران پشت سر او و به تبعیت از او حرکت کنند. امام خمینی(ره) بر خلاف دیگر رهبران انقلابی جهان اینگونه نبود که ملت خود را فقط دعوت کند که علیه طاغوت قیام کنند، بلکه او ابتدا حرکت و قیام علیه طاغوت را شروع کرد و جلوی صف ملت حرکت کرد و پس از آن مردم انقلابی ایران پشت سر وی حرکت و قیام را آغار کردند. "هنگامیکه در یک سفر دست جمعی مسئول اردو از جمع بخواهد در تخلیه وسائل و لوازم اردو در اردوگاه کمک کنند این امر زمانی محقق می شود که ابتدا خود او اقدام به این حرکت نماید." و یا اینکه در حرکتهای سیاسی و انقلابی و شرکت در راهپیمائی و فعالیتهای ملی و اسلامی زمانی افراد می توانند در پیشاپیش صفوف مردم شرکت کنند که مسئول، رهبر و مربی خود را پیشاپیش این حرکت مشاهده کرده تا بتوانند در استواری و حرکت خود ثابت قدم تر باشند. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
1.14M
🚨 جلسه ۲ (صفات یاران امام زمان علیه‌السلام) 🔻 آنچه در این صوت می‌شنوید : 🔹 برجسته ترین صفت یاران امام عصر علیه‌السلام شهادت طلبی است 🔹 امام عصر علیه‌السلام در دعای علوی مصری از خداوند در خواست شهادت دارند 🔊استاد 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۰۱ ↩️ شامل آیات ۸۷ تا ۹۳ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «ما جالَسَ هذَاالقُرآنَ اَحَدٌ الّا قامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ اَو نُقصانِ؛ زِیادَةٍ فی هُدًی اَو نُفصانِ مِن عَمًی»؛ هیچ کس با این قرآن همنشین نشد، مگر آنکه چون از نزد آن برخاست با فزونی و کاستی همراه بود، فزونی در هدایت و کاستی از کوردلی. 📚 (نهج‌البلاغه خطبه ۱۷۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 عدم تجهیز 🔻 در پست قبل اولین ایراد فعالان فرهنگی رو فعالین و مسئولین فرهنگی برشمردم که موجب می شه اصلاً از بیخ مسیر کار فرهنگی رو اشتباه بریم. در این یادداشت می خوام مستقیماً به ایراد دوم یعنی «عدم تجهیز» یک فعال یا مسئول فرهنگی اشاره کنم و بگم یکی دیگه از بزرگترین ایرادهای یک فعال و مسئول عرصه فرهنگی، ضعف در دانش و کار علمیه. عدم تجهیز به دانش، تفکر و قدرت تحلیل یک فعال فرهنگی باید قبل از هر چیز یک تحلیلگر قوی باشه و لازمه ی تحلیلگری هم قطعاً داشتن اطلاعات کافی، مهم و به روزه. 🔹 ماها می خواییم بدون مطالعه، بدون ، بدون ، بدون و بدون کارِ کارشناسی شده، کار فرهنگی انجام بدیم و عجیبه که با اعتماد به نفس مسئولیت یک کار فرهنگی رو هم بر عهده می گیریم و از این رو، انجام یک کار فرهنگی رو ساده و سبک می پنداریم. در حالی که همونطور که یه پروژه ی علمی سخت و نفسگیر و مستلزم مطالعات گوناگون و بررسی های دقیق علمی و کارشناسی شده است، یه پروژه ی فرهنگی هم باید همینطور باشه... وگرنه میشیم مث یک شخصی که صرفاً از روی دغدغه و غیرت ملی، بره فرماندهی یک عملیات نظامی رو در زمان جنگ برعهده بگیره ولی نه فنون نظامی رو بلد باشه و نه هیچ تسلیحاتی داشته باشه که به رزمنده های تحت امرش بده! دشمن داره با تانک و نفربر و هواپیما و انواع سلاح های سنگین و سبک و با جدیدترین روش های علمی و فنون نظامی به ما حمله می کنه ولی ما حتی یه نارنجک ساده هم نداریم که گردان تحت امرمون رو باهاش تجهیز کنیم و بفرستیم برای انجام عملیات و اصلاً شیوه های انجام عملیات و فنون استراتژیکی رو بلد نیستیم و اصلاً آموزش ندیدیم و به فنونش آشنا نیستیم... آیا عملیات کردن بدون آگاهی به فنون نظامی و با دست خالی که منجر به کلی تلفات از رزمنده های مومن ما بشه، منطقیه؟! اون وقت چرا یک فعال فرهنگی ما، به دید جهاد و یک عملیات جنگی به موضوع کار فرهنگی نگاه نمی کنه؟! 📌 یادداشت قبلی مربوط به این مبحث: م.انصاری 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی ها و تغییرات عمومی دوره نوجوانی 🔹🔹🔹بخش ششم🔹🔹🔹 ✅ نوجوانی ، آستانه بزرگسالی است همچنان كه نوجوانان به بلوغ قانونی می رسند و می خواهند این باور را پیدا كنند كه نزدیك بزرگسالان هستند . مثل آنها لباس می پوشند و مانند آنها عمل می كنند ولی با این حال تصور می كنند كه اینها كافی نیست. بنابراین ، روی رفتارهایشان متمركز می شوند تا بتوانند با بزرگسالان معاشرت نمایند. نوجوانان معتقدند كه این رفتارها تصویری دلخواه از آنان را به وجود می آورد. #️⃣ 📌 بخش های قبلی مربوط به هر کدام از مباحث مربوط به "شناخت نوجوانی" را با لمس هشتگ های زیر ببینید: 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 اثرات و تبعات اخروی ریاست 🔻 [رسول اکرم صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله] فرمود که هیچ‌کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست و امارت داشته باشد -هر کسی که بر ده نفر، نه حالا بر هشتاد میلیون نفر امارت و ریاست داشته باشد- «اِلّا جی‌ءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه‌»، [مگر اینکه] این آدمِ رئیس را که این‌قدر در دنیا محترم است و است و است، ‌چنین آدمی را در روز قیامت وقتی که می‌آورند، دست او را به گردنش بسته‌اند؛ یعنی دست‌بسته او را وارد محشر می‌کنند، آن هم به این شکل که دستش به گردنش بسته است. نفْس این مسئولیّت و آمریّت و ریاست، یک تبعاتی دارد که ایجاب می‌کند این را.... 🔺 قابل توجه مدیران و مسئولین گروه‌ها و تشکل‌ها 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 مدیران، دست بسته محشور می‌شوند 🔻 [رسول اکرم صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله] فرمود که هیچ‌کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست داشته باشد، [مگر اینکه] این آدمِ رئیس را در روز قیامت وقتی که می‌آورند، دست او را به گردنش بسته‌اند؛ اگر او آدم خوب و درستکار بود و تقصیر و گناهی متوجّه او نبود، رها می‌کنند او را. امّا اگر آدم بدکار و بدعملی بوده است، اینجا آن گرفتاری و آن غل و زنجیری که به او بسته شده است، افزایش پیدا می‌کند. [۱۳۹۷/۹/۲۷] 🔺 قابل توجه مدیران و مسئولین گروه‌ها و تشکل‌ها 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۰۲ ↩️ شامل آیات ۹۴ تا ۹۹ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «اِنَّ القُرآنَ ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیقٌ»؛ ظاهر قرآن شگفت‌انگیز و زیبا و باطنش ژرف و عمیق است. 📚 (اصول کافی ۲/۵۹۹) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 علت دین گریزی جوانان ↩️ چرا برخی جوانان دین گریز هستند؟ 🔻 قبل از بیان جواب، توجه به این نکته لازم است که دین گریزی عده ای از جوانان نباید ما را نسبت به قشر جوان بدبین کند و این حقیقت که نسل جوان امروز ما در طول تاریخ، بی نظیر است را از نظر بیندازد. در حال حاضر، جوانان ما از درک بسیار بالایی در امور دینی برخوردار هستند و گرایش بسیار زیادی به معنویت دارند و شاهد بر این مدعا آمار روزافزون ورود به حوزه های علمیه، استقبال روبه رشد از مراسم اعتکاف و... است. در سخنان مقام معظم رهبری حفظه الله هم ما شاهد هستیم که نسل جوان را امید و آینده ی این مملکت می دانند و همین جوانان را عامل شکست فتنه های دشمنان اسلام بیان می کنند. دین گریزی، در طول تاریخ همواره جزو دغدغه های بزرگان دین بوده و این مسأله به جوانان اختصاص ندارد؛ بلکه به همه اقشار و سنین مربوط می شود و علل زیادی می تواند داشته باشد. در ایجا به تعدادی از این عوامل اشاره می شود: ۱. گاهی دین گریزی معلول جهل به دین است، اگر انسان، دین حقیقی را که اسلام الهی است از طریق قرآن و اهل بیت علیهم السلام بشناسد و خود هم خواهان خوشبختی دنیا و آخرت خود باشد، از دین گریزی دست برمی دارد. ۲. گاهی دین گریزی معلول عملکرد خشن خانواده های دیندار در دینداری است؛ خانواده هایی که بددین و دیندار بدی هستند سبب دین گریزی نسل خود می باشند. ۳. گاهی سبب دین گریزی، عملکرد زشت بعضی مدّعیان تولی و حکومت است که نام اسلام را یدک می کشند؛ افراد ضعیف الإراده و ناآگاه وقتی عملکرد زشت آنها را می بینند، دین گریز می شوند. و چه نیکوست اگر دین گریزان و به ویژه جوانان دین گریز، به جای این که معیار عدم پذیرش دین را خانواده خشونت گرا، یا مدّعیان دینداری و حکومت دینی قرار دهند، کتاب خدا، قرآن مجید و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام و روش دینداران واقعی و معتدل و مستقیم را معیار و میزان برای پذیرفتن دین قرار دهند و از دین گریزی که سبب خرابی دنیا و آخرت است بگریزند. ۴. روش‏های نادرست در آموزش دینی در دوران کودکی و نوجوانی؛ ضعف و سستی بنیان‏های دینی در برخی از خانواده‏ها که منجر به عدم تربیت و پروش صحیح جوانان شده است. غفلت والدین از تربیت دینی فرزندان و عدم توجه آنها به مسائل معنوی و صرف تمام سعی خود در برطرف کردن نیازهای مادی باعث می شود که فرزندان، بدون داشتن اعتقادات صحیح و محکم رشد کرده و وارد اجتماع شوند و به همین خاطر در مقابل مفاسد و انحرافات موجود در جامعه هیچگونه مصونیتی نداشته باشند و با فراهم شدن زمینه گناه در آن وارد شوند. ۵. تبلیغات سوء دشمنان و ایجاد و القای شبهه درباره دین که گاهی پاسخ آن را ندیده اند و در ذهن برخی جای گرفته است؛ این امر گاهی در غالب تهاجم فرهنگی و تولیدات فرهنگی و فیلم و ماهواره و ... بوده و گاهی نیز از طریق القای شبهاتی که به نظر آنها دین درباره آنها پاسخی ندارد. ۶. عملکرد منفی و نامطلوب بعضی از دستگاه‏های فرهنگی در سال‏های اخیر و میدان دادن به افراد و عناصر غیرمعتقد به نظام اسلامی، و ترویج فرهنگ غربی از سوی آنان ۷. کم‏کاری نیروها و دستگاه‏های انقلابی در تولید برنامه ‏های سالم و جذاب و مفیدی که بتواند اوقات فراغت جوانان را پر کند و آنان را از توجّه به برنامه ‏های ضد اخلاقی و فاسد فرهنگ بیگانه باز دارد؛ ۸. کم کاری در انتقال ارزش‏ها توسط دستگاه‏های فرهنگی، از نسل های اوّل به دوم و سوم؛ هرچند این انتقال تا حدّی توسط خود نسل اول و دوم و سوم محقق شده و تصمیم گیری های صحیح در بزنگاه ها از نتایج این انتقال ارزش هاست، لکن ظرفیت کار بیش از اینهاست. البته نسل جدید از جهت شعور و شعار بسیار فراتر و عمیق تر از نسل اوّل در صحنه بوده و شاهد آن رشد در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و علمی و سیاسی و... می باشد و همیشه عدّه ای در این صحنه ها به نقطه مطلوب نمی رسند که کار جدی تری را می طلبد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir