eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
502 دنبال‌کننده
433 عکس
773 ویدیو
130 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 اخلاق فرماندهی 🔻 رسول اكرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به اخلاقى آراسته بود كه خداوند او را چنين مى‌ستايد: «وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُق عَظيم». 🔹 موصوف بودن به اين اخلاق، از او يك فرمانده موفّق ساخته بود كه می‌توانست او را به مقصود رسانده و در بسيارى از جنگ‌ها پيروزى را براى او به ارمغان آورد. 🔸 آن حضرت به تمامى مردم مهربان بود و در همه شرايط با لشكريان و مردم خود مدارا مى‌كرد، راست‌گويى امين، وفادار به عهد و پيمان خود بود، هنگام غضب خشم خود را فرو مى‌برد و هنگام قدرت از مجازات چشم پوشيده و مى‌گذشت. 🔹 او بين مردم «صلح و دوستى» برقرار مى‌ساخت و از آنان كينه، دشمنى و فتنه را دور مى‌كرد و هر كسى را در جايگاه خود قرار مى‌داد. برجسته‌ترين صفات عقلى آن حضرت عبارت بود از: تدبير، تفكّر و دورانديشى. 🔸 اين صفات در عملكردهاى او كام نمايان است. 🔹 با تفكّر و انديشه در مورد وضع قوم او مى‌توان فهميد كه رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) عاقل‌ترين مردم جهان بوده است؛ زيرا قومى را به‌رغم خشونت و تندى اخلاق و فخرفروشى و سخت‌خويى‌اى كه داشتند، چنان و كرد كه، با همه اين اوصاف، از حاميان جدّى او گشتند و همراه با او پرچم اسلام را برافراشتند و به جهاد برخاستند. 🔸 رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، روش‌هاى جديدى را در جنگ، حكومت، مديريت، سياست، اقتصاد و مسائل اجتماعى به‌وجود آورد. 🔹 در جنگ احزاب به كندن خندق پرداخت، در غزوه حديبيّه با قريش مذاكره كرد و با انعقاد پيمانى به نتايج عملى آن، كه بعدها نمايان شد، دست يافت و به همين‌گونه در هر ميدان جنگى به ابتكارى جديد دست مى‌زد كه او را در پيروزى بر دشمن يارى مى‌كرد و آنان را از اقدامات و تاكتيك‌هاى خود در بُهت و سرگردانى فرو مى‌برد. 🔸 رسول اكرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) موفّق گرديد حاكميّتى از هر جهت با شكوه و محترم برپا دارد تا همه مردم از زعامت و رهبرى او بهره‌مند گشته و به اوامر او، پس از رهايى از طاعت رهبران مختلف، گردن نهند. 🔹 دعوت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به اسلام، مبتنى بر صلح و سلامت بود و جنگ را جز هنگامى كه قساوت دشمن و سخت‌گيرى آنان بر مسلمانان زياد شد، مورد توجّه قرار نمى‌داد. 🔸 در حقيقت، براى دفعِ زور، به زور متوسّل مى‌شد. 🔹 از اين رو، جنگ‌هاى او از آغاز بر اساسى ثابت و استوار قرار داشت كه لشكر اسلامى از آن غفلت نمى‌كرد، از جمله: دعوت مردم به دين جديد، انعقاد پيمان صلح و پرداخت جزيه يا فتح سرزمين آنان، و نبرد با كسانى كه با او دشمنى كنند. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨 آثار همنشینی با بدان این تشبیه قدیمی، که اخلاق زشت و بد همانند بیماری‌های واگیردار است، و به سرعت به نزدیکان و همنشینان سرایت می‌کند، تشبیه گویایی است؛ بسیار دیده شده است که سرنوشت افراد خوب و بد، بر اثر معاشرت‌ها به کلّی دگرگون شده و مسیر زندگانی آن‌ها تغییر یافته است. معمولًا دوستان بد همنشینان خود را زیر بمباران تلقینات می‌گیرند و همین امر سبب می‌شود که گاه بدترین اعمال در نظر آنان، تزیین یابد و حسّ تشخیص را به کلّی دگرگون سازد. 🚨 همنشینی و بدبینی معاشرت با بدان، حسّ بدبینی را در انسان، تشدید می‌کند و سبب می‌شود که نسبت به همه کسی بدبین باشد، در حدیثی از امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌خوانیم: «مُجالَسَةُ الْاشْرارِ تُورِثُ سُوءَ الظَّنِّ بِالْاخْیارِ؛ با بدان موجب بدبینی به نیکان می‌شود.» 📘 [بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام، ج۷۱، ص۱۹۱] انسان باید مراقب باشد که روح و جان خود را به دست هر کسی نسپارد. چرا که همنشینی‌ با بدان موجب مرگ‌ معنوی است. در این زمینه پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) می‌فرماید: همنشینی با انسان‌های پست، قلب را می‌میرانَد. [ بحارالانوار، ج 77، ص45 ] 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۱ ↩️ شامل آیات ۳۴ تا ۴۰ سوره مبارکه 🔻 امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «یَنبَغی لِلمُؤمِنِ اَن لا یَموتَ، حَتّی یَتَعَلَّمَ القُرآنَ، اَو یَکونَ فی تَعلیمِهِ»؛ شایسته است که مؤمن از دنیا نرود، مگر آن که قرآن را فرا گیرد و یا در حال آموختن آن باشد. 📚 (اصول کافی ۲/۶۰۷) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨اخلاق تدریس (۱۵) 🔻استفاده به جا از جلوه های هنری، نظیر تمثیل و... از ضرورت استفاده صحیح و به جا از مثالهای ساده و مرتبط با مباحث، معلوم می شود چه بسیارند مطالب سخت علمی که ذهن جوانی را به خود مشغول ساخته و شاید بارها و بارها از افراد مختلف پرسیده و آنان پاسخ هایی صحیح داده اند، ولی او جواب خویش را نگرفته باشد؛ اما با ذکر یک مثال ساده و مأنوس از سوی یک معلم خبره و با تجربه پاسخ برای او روشن شده و ذهن و جان او آرام گرفته است. بیشترین تاثیرت را می توان از طریق به کارگیری مثالها و حکمت های حاصل از آن ها و داستان ها و... بر جا گذاشت؛ٍ پایداری عمیق، باقی و پایدار، شیرین و لذت بخش. 🔹🔹برای نمونه به این تمثیل در مورد قرآن کریم و راه استفاده کامل و درست از آن و نیز عدم امکان جدایی آن از اهل بیت علیهم السلام توجه فرمایید: ✅«قرآن مانند داروخانه کاملی است که داروی تمامی درد های بشر در آن است ولی این داروخانه نیز مانند هر داروخانه دیگری که نیازمند دکتر داروشناس و خبره می باشد، نیازمند طبیبان داروشناس یعنی ائمه اطهار علیهم السلام است، پس هر انسانی برای دریافت دارو های مناسب خود فقط باید از طریق آن ها به قرآن مراجعه کند.» این تمثیل در پاسخ به متعلمی بیان شده است که از استاد خود پرسیده بود:«ما معتقدیم قرآن درمان همه درد های بشر است و همه چیز در آن ذکر شده است؛پس چرا من هنگام مطالعه قرآن چنین بهره ای از آن نمی برم؟» 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی های عاطفی دوران نوجوانی 🔻 حساسیت ها و هیجانات ناشی از زودرنجی که از خصوصیات دایمی این دوران است, اغلب به علت تغییر و تحولات غدد داخلی و میزان ترشح هورمون ها و نوع تربیت و آموزش دوران گذشته است که در مجموع وضع زندگی عاطفی نوجوان را تغییر می دهد. چنان که گاهی با کوچک ترین برخوردی عصبانی می شود و به هنگام عصبانیت و خشم ممکن است به گریه متوسل شود و یا غمگین و افسرده به تنهایی پناه ببرد. 🔸تمایل به مورد توجه همسالان واقع شدن و به خصوص کسب تأیید آنها و افزودن به دوستان همجنس باعث می شود که اهمیت بزرگسالان در نزد آنها کمتر از همکلاسی ها و همسالان شود. بنابراین کسب استقلال عاطفی از والدین نیز در این دوره برای نوجوان اهمیت خاصی پیدا می کند. 🔹نوجوان تحمل شنیدن انتقاد و سرزنش را ندارد. ولی برعکس خودش از دیگران انتقاد می کند که گاهی اوقات منجر به بروز اختلاف نظر با والدین و عدم ارتباطات صمیمانه با آنها می شود. 🔸احساسات فداکارانه و مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم در این دوره ظاهر می شود. 🔹نوجوان می خواهد به دیگران بقبولاند که فرد مهمی ست. اثبات این امر که او چندان هم مهم نیست او را می رنجاند. 🔸در برابر ناکامی ها, حالت یأس و ناامیدی به نوجوان دست می دهد. او بسیار غمگین و افسرده می شود و به گریه های شدید متوسل می شود. 🔹نوجوان به وضع ظاهری و لباس و آرایش خود توجه دارد و گاهی مدت ها وقت را جلوی آینه می گذراند. 🔸نوجوان حالت رؤیایی و عاشق پیشگی دارد. 🔹نوجوان نگران آینده است. این نگرانی ها شامل نگرانی از آینده تحصیلی, شغلی, اقتصادی, اخلاقی, جنسی می شود. این نگرانی ها خود موجب پیدایش اضطراب و پریشانی خاطر در نوجوان می شود. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۲ ↩️ شامل آیات ۴۱ تا ۴۵ سوره مبارکه 🔻 امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «وَ اعلَموا اَنَّ هذَالقُرآنَ هُوَ النّاصِحُ الَّذی لا یَغُشُّ وَالهادِی الَّذی لایُضِلُّ وَالمُحَدِّثُ اَّلذی لایَکذِبُ»؛ بدانید که این قرآن پندآموز است که خیانت نمی‌کند و هدایت‌گری است که گمراه نمی‌سازد و سخن‌گویی است که دروغ نمی‌گوید. 📚 (نهج‌البلاغه خطبه ۱۷۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 انواع مخاطب (متربی) 🔻 اصولا شما با ۴ گروه از مخاطبین روبه رو هستید که برای آموزش مباحث تربیتی خاصه احکام و فروع دین مثل نماز و روزه، باید روش‌های متفاوتی را برای هر کدام از آنها اتخاذ کنید. الف) بچه مثبت‌ها البته این اصطلاح رایج بین نوجوان‌های امروزی است ولی منظورمان کسانی هستند که به واقع شهروند مدینة فاضله هستند. مدینة فاضله مدینه‌ای است که فضایل انسانی در آن رواج دارد و البته حکمرانان در آن جامعه، جز برای رفع نیازهای مردم به چیز دیگری فکر نمی‌کنند. با این تعریف گروه اول مخاطبین شما بچه‌هایی هستند که یک شناخت و علاقة قبلی نسبت به مسائل دینی و فروع دین مثل نماز و روزه و …. دارند. اصولا آدم‌های عاملی هم هستند. رویکرد شما برای این افراد حفظ وضع موجود‌ و البته عمق بخشیدن به آن است. متأسفانه گاهی ما نه تنها رویشی نداریم بلکه همان بچه‌های خوب را هم نمی‌توانیم حفظ کنیم. یعنی فرد باید در حواشی نماز جدی شود. یعنی اگر فقط نمازهای واجب را می‌خواند، حتما به نمازهای مستحبی هم فکر کند. کم‌کم نماز اول وقت هم برایش جا بیفتد و … . ب) سربه هواها این‌ها گروه مقابل گروه اول هستند. از آن‌جا که مخاطب شما نوجوان است (و در مورد پسرها حتی ممکن است به سن واقعی بلوغش هم نرسیده باشد) نباید او را فاسد بدانیم. او آگاهی لازم را دارد اما به دلیلی از انجام واجبات سر باز می‌زند. برای این گروه از افراد لازم است از ابزارهای فطری و عقلانی بیشتری استفاده کنید. حتی ممکن است متناسب با شرایط مخاطب از تذکر، موعظه و نصیحت، تبشیر و انذار و یا تنبیه و تشویق استفاده کرد. ج) افراد ناآگاه گروه سوم کسانی هستند که کاهلی آنها به دلیل عدم آگاهی ایشان است. یعنی فرد حجابش را رعایت نمی‌کند چون اطلاع کافی از جوانب آن ندارد. این افراد تشنه آموختن هستند پس باید هر چه می‌توانیم به آنها آگاهی بدهیم. مثلا حتما شما قبول دارید که اگر کسی بخواهد درست نماز بخواند‌، بدون اینکه مسائل نماز را بداند امکان ندارد. پس براى اینکه این انسان براى خواندن نماز آماده شود، یعنى بتواند نماز را صحیح بخواند، واجب است مسائل نماز را یاد بگیرد. آموزش، اختصاص به نماز و روزه و این گونه تکالیف ندارد، هر وظیفه‌اى از وظایف اسلامى که نیازمند به علم باشد‌، همان علم برایش واجب ‌مى‌شود. حال که شما وظیفة تربیت که کار انبیا و اولیاء الهی است را به عهده گرفته‌اید در همین امر کمک‌شان کنید. از دیگر نیازهای این گروه پاسخگویی به سؤالات و شبهات آنها با زبانی ساده، جذاب و قابل فهم است. روش های محبت، قصه و داستان، تشبیه و تمثیل و پرسش و استفهام است. استفاده از پرسش و استفهام برای آگاه کردن مخاطب بسیار مناسب است. با توجه به جهل مخاطب بهتر است با محبت و گشاده رویی مسأله را برای او تبیین کرد تا دلزدگی به وجود نیاید. روش محبت بیشترین تناسب را با فطرت آدمی و سرشت انسانی دارد. د) متغیر بعضی از بچه‌ها تا یک زمان خوب بوده و جزو گروه اول حساب می‌شوند اما یکهو تغییر می‌کنند یا به تدریج از سلامت و فضیلت فاصله می گیرند. مثلا کسی که همیشه در صف اول نماز بوده را چند وقتی در مسجد نمی‌بینید. از جمله دلایل تغییر آنها ممکن است دوستان ناباب، خواندن کتب ضاله، ماهواره‌، یا حتی مشکلات خانوادگی باشد. به هر حال یک عامل بیرونی ایمان آنها را تحت الشعاع قرار داده است. برای ترغیب مجدد این گروه باید علل و موانع موجود را از سر راهشان بردارید. نکتة مهم دیگر برای این گروه آن است که بدانند راه برای بازگشت آنها باز است. نباید احساس کنند بخشیده نمی‌شوند. توضیح ابعاد زیبای توبه مثل این‌که خداوند بعد از توبة واقعی، حتی جای اعمال بد فرد هم عمل نیک می نویسد، در این زمینه کارساز است. و البته یک مثال کاربردی مؤثر هم این است که به آنها بگویید: رابطة بین خودت و خدا را یک طناب فرض کن. وقتی گناهی می کنی این طناب پاره می‌شود. حالا اگر توبه کنی مثل این است که دوباره طناب را گره زده‌ای. به این ترتیب بخشی از طناب صرف گره خوردن آن شده است و حالا فاصلة تو از خدا کمتر هم شده و به او نزدیک‌تر شده‌ای. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۳ ↩️ شامل آیات ۴۶ تا ۵۲ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «حَمَلةُ القرآنِ هُمُ المَحفوفُونَ برَحمَةِ اللّه ِ ، المَلبوسونَ بنُورِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ»؛ اين قرآن دانان هستند كه در رحمت خدا قرار دارند و پوشيده در نور او. 📚 [جامع الأخبار : 115/202] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
9.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 فوووووووووق العااااااااده مهم پیشنهاد ویژه و مهم استاد پناهیان برای سومین شب قدر 👆 هشدار عجیب و جدی آیت الله بهجت (ره)👆 لطفا تا جایی که توان دارید این 👆 کلیپ را قبل از امشب به دست همه برسونید...