📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 84
🔖 آیه: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره:
«کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون»
چگونه به خداوند کافر میشوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بیروحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را میمیراند؛ و بار دیگر شما را زنده میکند؛ سپس به سوی او بازگردانده میشوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست).
🔰مباحث جلسه:
1⃣نفی کفر با بیان #مراحل_پنجگانه_زندگی انسان: موت اولیه، زنده شدن، مرگ، زنده شدن مجدد، رجوع الی الله
2⃣کفار غیر از دو مرحله آخر (که به #معاد برمیگردد) یعنی زنده شدن دوباره و رجوع الی الله، بقیه را میپذیرند.
3⃣در موت اولیه هیچ تفاوت نظری بین کافر و مومن نیست اما در مرحله دوم و سوم (که به #توحید برمیگردد) موحد گوید خدا ما را زنده کرد و میمیراند اما ملحد گوید ما زنده شدیم و میمیریم (نه بوسیله کسی)
4⃣مرده و زنده شدن علت میخواد لذا اعتقاد به #شانس باعث میشود فکر کردن بی معنا باشد زیرا دیگر هیچ رابطه ای میان علتها و معلولها متصور نخواهد بود.
5⃣حیاتی که نبود از کجا آمد؟ این پاسخ که از پدر یا خاک آمده خود ادامه همان سوال اول است زیرا همان حیات پدر از کجا آمده بود؟ قرآن گوید حیات بطور کلی از کجا آمد؟ زیرا این امری عقلیست نه علمی! بحث اینست که چیزی که هستیش عین ذاتش نیست مخلوق کیست؟ انسان تنها یک مثال است.
6⃣#زنده_شدن_از_خاک یعنی خاک مرده به گیاه تبدیل شد و انسان خورد و از آن منی ایجاد شد آنگاه به موجود زنده تبدیل شد.
7⃣حیات از امر وجودی ایجاد میشود.
8⃣اگر شخص خودبخود بوجود آید باید معتقد به «#تصادف و شانس» باشیم که استدلال شد ممکن نیست. اگر خالق شخص را خودش بدانیم، «#دور» بوده و اگر خالقش دیگری باشد «#تسلسل» است. لذا کافر، امر قابلی و ایجاد شدن از جای دیگر را میپذیرند اما امر فاعلی و اینکه حیات از سوی شخص دیگر باشد نمیپذیرند.
9⃣مادی فکر میکند هر چیزی الزاماً #معلول است اما حقیقت این است که در نظام علّی، آن چیزی که هستیَش به غیر متکی نیست، معلول نیست و آن خداست.
0⃣1⃣انسان و آسمانها و هر چه که هستیش عین ذاتش نیست مخلوقِ کیست؟ خدایی که هستیش عین ذاتش است
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
❌در شیوه جدید، دو جلسه تفسیر در کانال قرار میگیرد... سرعت بیشتر شده و از متن هم مقدار کمی کاسته شده است
اشکال این روش نیز عدم انسجام پیشین است که سعی میشود به مرور این انسجام ایجاد شود.
نظراتتان را به مدیر اعلام کنید...
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_85L.mp3
3.79M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_85
🔖 آیات: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 85
🔖 آیه: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره:
«کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون»
چگونه به خداوند کافر میشوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بیروحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را میمیراند؛ و بار دیگر شما را زنده میکند؛ سپس به سوی او بازگردانده میشوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست).
1⃣الحاد سه قسم است که این آیه هر سه را حل می کند:
۱. یا #کفر_اعتقادی و علمیست که گوید انسان خودبخود ایجاد شد نه از سوی خدا.
۲. یا #کفر_ربوبی است و در پروراندن جهان به دست خدا ملحد است.
۳. یا #کفر_عملی است و عملا خدا را دانا و توانای مطلق نداند.
2⃣گفتیم که ملحد گوید انسان یا از خود ایجاد شده یا از دیگری و یا خودبخود که اول به #دور میرسد، دومی به #تسلسل و سومی هم به نفی #قاعده_علیت که موجب نفی تفکر میشود.
3⃣نمونه کفر عملی، رد یا نقد کردن حرف امام یا ولی است. آیه مذکور اینها را نیز #موعظه_حسنه میکند. گوید حیات و ممات به دست خداست و بعد از هر ممات انسان، حیاتی است.
4⃣منظور از اموات در آیه، حیات انسانیست.
5⃣قرآن گوید انسان ابتدا چیزی نبود، سپس چیزی شد که قابل ذکر نبود مثلا خاک یا نطفه بود. سپس روح دمیده شد و به شیء تبدیل شد.
6⃣ملحد نمیتواند استدلال کند و فقط از روی هوا و هوس و «شک» حرف میزند. زیرا نه #اصل_حیات قابل انکار است نه #وجودی_بودن_حیات و نه اینکه این حیات مسبوق به عدم است. نه اینکه شخصی که حیاتش عین ذاتش نیست نیاز به #علت دارد. و نه اینکه این علت نمیتواند خود شخص یا دیگری یا تصادف باشد. (هر حیاتی سبب میخواهد)
7⃣نگاه ملحد به انسان همان نگاه به درخت و سنگ است و «عامل حیات» را قبول ندارد. گوید با گذشت زمان و روزگار، انسان بوجود می آید! اما باید گفت خود «زمان» را چه کسی خلق کرد؟
8⃣ موت، امری وجودی است نه عدمی، زیرا موت در دنیا همان #هجرت و انتقال به دنیای دیگر و حیات جدید است.
9⃣اگر مساله مرده کردن و زنده کردن حل شود و آنها را خودبخود ندانیم، بخش دوم آیه یعنی پذیرش برزخ و #معاد هم حل میشود چون موت، انتقال است نه از بین رفتن.
0⃣1⃣این آیه گوید تمام مراحل پنج گانهی حرکت وجودی انسان، را خدا انجام میدهد نه اینکه خودبخود بمیرد و زنده شود.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴 لازم به تذکر است که یکی از اهداف شیوه جدید خلاصه برداری، تشویق اعضا به شنیدن صوت کامل است که مطالب فراوانی دارد که در متن نمیتوان ذکر کرد.
❗روزی یک ساعت از وقتی که در مکانهای مختلف تلف میشود را به شنیدن کاملترین و حکیمانه ترین تفسیر قرآن اختصاص دهیم، آثارش را خواهیم دید.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_86L.mp3
5.02M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_86
🔖 آیات: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 86
🔖 آیه: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره:
«کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون»
چگونه به خداوند کافر میشوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بیروحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را میمیراند؛ و بار دیگر شما را زنده میکند؛ سپس به سوی او بازگردانده میشوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست).
✅خلاصه جلسه👇
1⃣تکفرون در حالت تعجب است نه توبیخ. یعنی به حیات خودتان فکر کنید تا شکتان برطرف شود.
2⃣در این آیه دو اصل #توحید و #معاد بیان شده است و در سوره ابراهیم به سه اصل توحید، معاد و نبوت.
3⃣قرآن گاهی از ضرورت معاد، ضرورت نبوت را اثبات میکند و گاهی برعکس. اگر معاد باشد باید راهی بسوی آن باشد پس راهنمایی میخواهد پس #نبوت ضروریست.
4⃣ملحدین گویند «نموت و نحیا» و مومن گوید «امات و احیا» یعنی ما خودبخود نمیمیریم و زنده نمی شویم بلکه کسی این کار را میکند.
5⃣قرآن گوید موت بدون اماته و حیات بدون احیا و زنده کردن ممکن نیست پس فاعل میخواهد که خداست اما انسان مادی گوید انسان خودش میمیرد.
6⃣«ثم الیه ترجعون» احتجاج بر معاد است یعنی چون خداوند «حکیم» است و کار عبث نمیکند نمیشود که انسان را از خاک بسازد و سپس دوباره به خاک تبدیل کند پس باید زنده کردن جدیدی باشد که نتیجه داشته باشد.
7⃣در آخرت، دیگر نظام علّی و معلولی به دست انسان نیست که با ضوابط یا روابط گناه کند لذا احیای پس از مردن با احیای اولیه در دنیا فرق میکند.
8⃣قرآن گوید عذاب جهنم شبیه هیچ عذابی در دنیا نیست یعنی هر چقدر هم #علم پیشرفت کند و عذاب سختتر شود مانند جهنم نمیشود همانطور که هر چقدر رفاه در دنیا کاملتر شود اصلا نمیتواند به رفاه بهشت برسد.
9⃣قرآن کتاب هدایت است و هیچ سخن باطلی در آن نمی آید مگر اینکه تذکر می دهد این #باطل است لذا مثل کتب علمی نیست که حرف باطل را فقط از دیگری نقل کند و آنرا رد نکند.
0⃣1⃣#ملکات_نفسانی انسان چه خوب باشد چه بد در خواب نمایان میشود و آنرا میبیند!
1⃣1⃣در سوره غافر دو اماته به معنای انتقال به دنیای دیگر است که اولی اماته در دنیا و احیا در برزخ است و دومی، اماته در برزخ و احیا در قیامت است. وگرنه موت قبل از حیات در دنیا که اماته نیست چون قبلش حیاتی نبوده که خدا آن را بمیراند اما آیه مورد بحث اگرچه تنها یک اماته را بیان داشته اما با «ثم الیه ترجعون» بر برزخ هم دلالت میکند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_87L.mp3
3.79M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_87
🔖 آیات: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 87
🔖 آیه: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره:
«کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون»
چگونه به خداوند کافر میشوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بیروحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را میمیراند؛ و بار دیگر شما را زنده میکند؛ سپس به سوی او بازگردانده میشوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست).
✅خلاصه جلسه👇
1⃣ «کیف تکفرون» که برای تعجب یا توبیخ است نشان از بدیهی بودن وجود خدا دارد که در قرآن گاهی برای #آیات_آفاقی بکار رفته و گاهی همانند این آیه در #آیات_انفسی.
2⃣در آیات قرآن گاهی مرگ را بصورت مصدری و بدون فاعل بکار نمیبرد و گاهی با ذکر مبدا فاعلی که خداست.
3⃣شئون انسان در قرآن گاهی به اجمال بیان شده که گوید تو مسافری، گاهی منزلگاهها را بیان میکند و گاهی هم فقط روح را خطاب میکند نه روح و جسم را.
4⃣انسان مومن، خدای غافر را ملاقات میکند و انسان عاصی، خدای قهار و منتقم را. پس هر انسانی الزاماً «خدا» را ملاقات خواهد کرد.
5⃣لقای خاص مخصوص اوحدی از مومنان است لذا در آنجا سخن از ناس نیست بلکه فقط «جان» او به آن مرحله میرسد و جسمش در حرم امن باقی می ماند و به لقای الله راه ندارد. یعنی اینها هم جسم دارند اما چون جسمشان قدرت درک لقای خدا را ندارد فقط روحشان به آنجا میرسد.
6⃣ممکن است کسی عملش خداپسند باشد اما ذاتش هنوز مرضی خدا نیست. هر گاه نفس و ذات #مطمئن شد و مرضی حق شد به این نفس گویند تو مجازی باقی راه را بروی.
7⃣انسان هم به خدای ازلی متصل است هم به خدای ابدی. چگونه او را انکار میکند؟ خدا به همین #فطرت ابدی و ازلی استناد میکند.
8⃣امام رضا گوید دلیل «حدوث عالم» این است که انسان اول نبود و بعد پیدا شد. حال اگر قرار باشد بتوانیم فکر کنیم باید پیوند علی و معلولی را بپذیریم. پس برای پیدا شدن شیء معدوم، نیاز به علت است. حال عاملِ وجود پیدا کردنِ انسان یا خودش است که #دور و باطل است و یا مثل انسان است که #تسلسل و باطل است.
9⃣از امام رضا دوباره پرسیدند اگر وجود خدا الزامی و بدیهی است پس چرا او را نمیبینیم؟ فرمود خدا #نور آسمانها و زمین است و همه چیز از او و نشانه اوست و حتی شب هم آیت حق است لذا دلیل ندیدن، پرده هایی است که بخاطر «کثرت گناهان» روی چشم و عقل خود قرار داده ایم نه بخاطر عدم امکان دیدن خدا!
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴دسترسی سریع به صوت و خلاصه متنی جلسات تفسیر سوره مبارکه #بقره (بخش ۲)
💠 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ تا 5⃣8⃣ :
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1117
6⃣8⃣ آیه: ۲۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1535
7⃣8⃣ آیه: ۲۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1539
8⃣8⃣ آیه: ۲۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1547
9⃣8⃣ آیه: ۲۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1550
0⃣9⃣ آیه: ۳۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1559
1⃣9⃣ آیه: ۳۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1564
2⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1568
3⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1571
4⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1576
5⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1579
6⃣9⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1584
7⃣9⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1587
8⃣9⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1592
9⃣9⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1601
0⃣0⃣1⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1606
1⃣0⃣1⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1612
2⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۴ - ۳۵
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1615
3⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1618
4⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1621
5⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1625
6⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1628
7⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1634
8⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1641
9⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1644
0⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1649
1⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1652
2⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۸ - ۳۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1655
3⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۸ - ۳۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1657
4⃣1⃣1⃣ آیه: ۴۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1660
5⃣1⃣1⃣ آیه: ۴۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1662
6⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۰ - ۴۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1664
7⃣1⃣1⃣آیات: ۴۰ - ۴۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1666
8⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۰ - ۴۱ - ۴۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1668
9⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۳ - ۴۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1671
0⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۴ - ۴۵
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1673
1⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۵ - ۴۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1675
2⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۷ - ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1678
3⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۷ - ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1680
4⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1682
5⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1684
7⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1688
8⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1691
9⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1695
0⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1702
1⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1706
2⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1711
3⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1715
4⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1721
5⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1730
6⃣3⃣1⃣ آیه: ۵۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1735
7⃣3⃣1⃣ آیه: ۵۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1747
8⃣3⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1751
9⃣3⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1758
0⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1760
1⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1764
2⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۵
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1766
3⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1769
4⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1776
5⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1779
6⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1789
7⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۷ - ۶۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1877
8⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۸ - ۶۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1881
9⃣4⃣1⃣ آیات: ۶۰ - ۶۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1885
0⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1888
1⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1891
2⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1895
3⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1900
4⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1908
5⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1912
6⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1915
7⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1918
8⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۵ - ۶۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1921
9⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۵ - ۶۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1927
0⃣6⃣1⃣ آیات: ۶۷ - ۷۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1934
1⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۱ - ۷۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1937
2⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۴ - ۷۵
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1940
3⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۵ - ۷۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1945
🔰 جلسات 4⃣6⃣1⃣ به بعد:
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1976
❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_88L.mp3
4.41M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_88
🔖 آیات: ۲۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 88
🔖 آیه: ۲۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۹ بقره:
«هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا ثم استوی الی السماء فسواهن سبع سماوات وهو بکل شیء علیم»
او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چیز آگاه است.
🔰 مفاهیم این جلسه:
1⃣ قرآن میخواهد انسان را هم موحّد بار بیاورد و هم مهذّب. #موحّد بار بیاورد چون خدا یکیست و انسان برای عبادت خلق شده است. #مهذّب بار بیاورد چون همه چیزهایی که در آسمانها و زمین است برای انسان بوده و انسان برای هیچ چیز نیست پس اگر انسان توان و عمرش را برای هر چیزی در این دنیا صرف کند، #سرمایه اش یعنی فطرت را باخته است و تنها برای عبادت باید تلاش کند.
2⃣«خلق لکم ما فی الارض جمیعا» هم بهره ی مادی دارد هم بهره معنوی زیرا انسان میتواند از فهم این آیه هم برای خود وسایل زندگی تهیه کند و هم به توحید برسد.
3⃣یک بحث اینست که طبق آیه اول زمین خلق شد یا آسمان؟ بحث دوم اینکه میخواهد بگوید پس از نعمتهای زمین، نعمتهای آسمان را نیز مسخر انسان قرار داد.
4⃣در برابر #انسان_مادی که جز در محدوده بدن نمی اندیشد، قرآن گوید آسمانها و کوهها از تو بزرگترند! اما در برابر #انسان_الهی گوید تو از آسمانها و زمین بزرگتری زیرا کاری میتوانی بکنی که آسمانها از آن عاجزند و این امانت را نپذیرفتند. لذا تمام جهان، مسخّر و رامِ انسان معتالی است.
5⃣خدا گوید تمام کرات مسخر انسان است فقط لازم است دست دراز کند تا بتواند بگیرد.
6⃣انسان نباید خود و عقیده اش را به هیچ چیز بفروشد چون تماماً #خسارت است زیرا حیات انسان ابدی است و خورشید و ماه و مال، همگی موقتی و زوال پذیرند لذا پس از مدتی هم سرمایه اش را از دست خواهد داد و هم عوضش که مال و مقام و غیره باشد که همان #خسارت_محض است.
7⃣معنای تسخیرِ تمام جهان این است که همانطور که دریا را با کشتی و لباس و غیره به تسخیر خود دراوردیم میتوانیم روی خورشید و غیره هم فرود بیاییم و چیز غیر ممکنی در جهان وجود ندارد.
8⃣ طبق روایات، نسل انسان کنونی، هزارمین نسل و در هزارمین دوره جهان است و ممکن است قبل از این نوع انسان، انسانهای دیگری بوده باشند که روی کرات هم رفته باشند!
9⃣ تسخیر، با فشار و تحمیل نیست که آب را با فشار بالا بردن را تسخیر بدانیم. تسخیر یعنی عالمی که دارای #نظم است را انسان میتواند در جایش به درستی استفاده کند.
0⃣1⃣ انسانی که میخواهد در مورد چیزی بحث و جدال کند یا باید #براهین_عقلی را کاملا بشناسد یا از #وحی کاملا آگاه باشد و یا اینکه با #ریاضت، چیزی را از راه صحیح کشف کند. اما برخی که هیچکدام از این سه را ندارند مجادله میکنند که قرآن اینها را توبیخ میکند.
1⃣1⃣#حیوانات، «ذلول» و رامِ انسانند نه ذلیل او، لذا کسی اجازه ندارد به آنها ظلم کند زیرا خدا حقوق متقابلی برای انسان و حیوان قرار داده است.
2⃣1⃣ اگر خداوند جهان را مسخّر ما نکرده بود ما هیچگاه نمیتوانستیم علم استفاده از آنها را بدست آوریم.
3⃣1⃣ #تسخیر_یکجانبه برای مردم در برابر جهان است و #تسخیر_دوجانبه برای انسان در مقابل انسانهای دیگر. لذا قرآن گوید انسانها دارای استعدادهای متفاوتند لذا از یک جهت مسخّر دیگری و از جهتی دیگر، به تسخیر دراورنده او هستند. حال اگر کسی بصورت یکطرفه دیگران را به تسخیر دراورده بود و باری از کسی برنداشت از نگاه قرآن، #شر_الناس و ملعون است
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_89L.mp3
4.28M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_89
🔖 آیات: ۲۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 89
🔖 آیه: ۲۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۹ بقره:
«هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا ثم استوی الی السماء فسواهن سبع سماوات وهو بکل شیء علیم»
او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چیز آگاه است.
🔰 مفاهیم این جلسه:
1⃣ خدا همه چیز در زمین را برای انسان خلق کرد سپس آسمان را به ۷ طبقه تقسیم کرد. لذا علت ایجادآسمانها نیز برای انسان بوده تا انسان به #مقصد برسد نه اینکه برای انسان باشد تا خدا به مقصد و هدفش برسد.
2⃣ کار خدا هدفمند است لذا خود خدا از عمل، هدفی برای خود ندارد پس اینها هدف فعلند نه فاعل. آسمانها و زمین برای انسان است و انسان برای #عبادت؛ لذا تمام جهان برای عبادت خداست و با عبادت به هدف میرسند اما خدا از این عبادت هدف و مقصدی برای خود ندارد.
3⃣قرآن گوید خلقت جهان برای این است که بینشتان #توحیدی باشد و با خدای قدیر و علیم محض آشنا شوید.
4⃣ ارکان چهارگانه عبادات، سبحان و تحمید و توحید و تکبیر است.
5⃣قبلا گفتیم که #کعبه را به این علت کعبه گویند که مکعب است و چهار دیوار دارد و دلیلی چهار دیواری بودن این است که #بیت_المعمور چهار ستون دارد و ستونهایش سبحان الله والحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر است. (#نگاه_توحیدی به مهندسی عمران)
6⃣خدا اداره جهان و انسان را به انسان یا دیگری تفویض نکرده است زیرا انسان و جهان #عین_ربط هستند و لذا #تفویض محال است. ممکن نیست خدا ذات چیزی را که ممکن بوده و مرتبط به علت دیگر است را ابدی و ازلی کند یا او را غیر مرتبط به علت کند. انسان هم در حدود قوانین جهان، میتواند در آن تصرف کند.
۷. خداوند در قرآن بسیاری از چیزها را به خود «نسبت» می دهد تا نشان دهد همه چیز و همه افعال از او و مرتبط به اویند. مثل روز شدن و شب شدن.
8⃣#شق_القمر هم جزو همین قوانین جهان است. خدا دو تسخیر برای انسان قرار داده که یکی #تسخیر_عمومی و برای همه انسانهاست، دیگری #تسخیر_خصوصی که در اختیار انبیا و اولیا است اما صرفاً در حدود قوانین جهان. شبیه شق القمر، شق البحر و شق الارض است. لذا معجزه ها هم جزو نظام جهانند و تنها #خِرَق_عادت هستند نه خِرَق عقلی.
9⃣ تسخیر عام و خاص به اذن خداست و تفویض نیست.
0⃣1⃣منظور از «هفت آسمان» چیست؟ قبلا میگفتند منظور هفت فلک آسمان است. اما قرآن گوید تمام ستاره ها، زیور آسمان اول می باشند که نزدیکترین آسمان به انسان است اما مشخص نیست شش آسمان دیگر کجا هستند.
1⃣1⃣در هر آسمان هم فرشتگانی هستند که همگی در برابر انسانِ کامل سجده کرده اند و برای انسانند.
2⃣1⃣خداوند درباره زمین نگفته هفت زمین! اما گفته زمین هم مثل آسمانهاست یعنی هفت زمین. اما منظورش «طبقات هفتگانه زمین» نیست بلکه روایت از امام رضا گوید که یک زمین زیر پای ماست و باقی زمینها بالای سر ما! به این صورت که بالای آسمان اول، زمین دوم است و بالای آن زمین، آسمان دوم و به همین صورت تا هفتم. باز هم مشخص نیست که زمینهای دیگر چیستند و چرا از آسمان جدا شدند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_090L.mp3
3.96M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_90
🔖 آیات: ۳۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 90
🔖 آیه: ۳۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه۳۰ سوره بقره
واذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون
(به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [= نمایندهای] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار میدهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا میآوریم، و تو را تقدیس میکنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را میدانم که شما نمیدانید.»
🔰 مفاهیم این جلسه:
1⃣ . گفتیم همه چیز برای انسان آفریده شده است. فرشتگانی هستند که مدبرات امرند
کدام انسان است که آسمانها و زمین برایش آفریده شده است؟ لذا خدا مساله خلافت و خلیفة الله را حالا مطرح میکند. گوید من توی انسان را در زمین خلیفه خودم قرار دادم و او همان #انسان کامل است نه حیوان ناطق که انسانیت در او نیست.
3⃣ چرا در اینجا خدا از ضمیر متکلم وحده استفاده کرده و گوید «من قرار دادم»؟ هر جا که کاری را بوسیله فرشتگان انجام دهد از ضمیر متکلم مع الغیر یا «ما چنین کردیم» استفاده میکند.
4⃣در مسایل #توحید همیشه میگوید من اینکار را کردم. لا اله الا انا
5⃣ #خلیفة_اللهی که برای انسان است انسان را جانشین فرشتگان در تدبیر امر نمیکند چون فرشته معصوم است و اقتضا زمین بودن، #شهوت و غضب و جنگ است و نمیشود همه انسانها معصوم باشند لذا خدا برای انسان، پیامبری مثل خودش آورد نه از فرشتگان.
6⃣انسان خلیفه انسانها و جنیان پیشین نیست چون این مقام بزرگی نیست که فرشتگان بخواهند در قرآن به خدا بگویند این مقام را به ما بده اما شایسته آن نباشند.
7⃣خلیفة الله باید ظهور تمام اسامی فعلی خدا باشد و میتواند باشد زیرا او خلیفه مطلق است.
8⃣ بحث درباره اصل و «آغاز پیدایش انسان کامل» است نه برتری یک پیامبر بر دیگری. لذا فرشتگان شایسته این مقام نبودند و آن ، انسان کاملیست که به فعلیت کامل رسیده است و توانش را دارد و فرشتگان ندارند.
9⃣انسانی که کامل نیست به مقدار نقصان کمال، به حیوانیت نزدیک شده و کسی که کاملا منحرف است را خدا همانند چهارپایان و بدتر از آنها میداند لذا دیگر #انسان نیستند.
0⃣1⃣دلیل اینکه فرشتگان به خدا گفتند میخوای موجودی بیافرینی که خونریزی و #فساد کند اینست که از «فی الارض» فهمیدند که خاصیت زمینی بودن، جنگ و خونریزی و فساد است و یا فرشتگان، موجودات قبلی را که در زمین زندگی میکردند را دیده بودند که فساد و معصیت میکردند.
1⃣1⃣ خدا در جواب فرشتگان گفت: در این کار نکته ایست که من میدانم و شما نمیدانید. اگرچه شما همیشه مرا تسبیح وتحمید میکنید و او با فساد و شهوت عجین شده اما او طوری تسبیح و تحمید میکند که شما نمیتوانید. لذا معصوم گفت تسبیح را ما به فرشتگان یاد دادیم لذا انسان معلم فرشتگان است.
2⃣1⃣ فقط خدا میتواند خلیفه را جعل کند نه فرشتگان و غیره. در جایی هم که از ذات و توانایی فرشته خارج است، آنها دیگر مدبر امر نیستند لذا خدا به شیطان گفت چرا به انسان سجده نکردی در حالیکه انسان به دست من و بدون واسطه خلق شده نه به تدبیر فرشتگان و غیره.
3⃣1⃣آیه گوید معلم انسان کامل اول، یعنی حضرت آدم، خود خدا بوده که بلاواسطه، حقایق اشیای عالم را به آدم یاد داد.
4⃣1⃣سخن گفتن خدا با انسان یا بلا واسطه است یا از طریق رسول و یا از پشت حجاب.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 راه جهانی شدن حقوق بشر
🕐 مدت زمان: 5:13
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_091L.mp3
3.2M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_91
🔖 آیات: ۳۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 91
🔖 آیه: ۳۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه۳۰ سوره بقره
واذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون
(به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [= نمایندهای] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار میدهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا میآوریم، و تو را تقدیس میکنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را میدانم که شما نمیدانید.»
🔰 مفاهیم این جلسه:
1⃣. فرشتگان برای #انسان_کامل، خلق شدند پس باید برابرش سجده میکردند.
2⃣هیچ نعمتی بالاتر از «معرفت» نیست. فرشتگان درباره #خلق انسان مساله ای نداشتند اما درباره #جعل خلیفة اللهی سوال کردند. گفتند خلیفه باید نزدیکترین شخص به خدا باشد و فرشتگان نزدیکتر و شبیهتر به خدا هستند..
3⃣فرشتگان علاوه بر اینکه اهل «استکبار» نیستند، تا خدا اذن ندهد اینها حرف نمیزنند لذا اگر در اینجا هم این اعتراض را کردند خدا اذن داده بود. این اذن هم #حکمت دارد چون این سوال و جواب ارزش انسان را برای فرشتگان و بقیه موجودات روشن کرد و فرشتگان معارفی آموختند.
4⃣خدا فرمود طرف شما منم و من چیزی میدانم که شما نمیدانید قهراً خلیفه من هم باید کاملتر از شما بوده و چیزی بداند که شما نمیدانید.
5⃣ در آن دنیا هیچ قراردادی نیست لذا هیچ زبانی در آنجا وجود ندارد بلکه #حقیقت را به همدیگر انتقال میدهند.
6⃣خداوند همه حقایق جهان هستی را به حضرت آدم آموخت و سپس آن حقایق را به فرشتگان نشان داد و گفت بگویید اینها چه هستند و آنها گفتند نمی دانیم. خدا به انسان گفت به اینها یاد بده زیرا فرشتگان لیاقت آنرا نداشتند که #ارتباط_بلاواسطه داشته باشند. کار فرشتگان، تسبیح است.
7⃣فرشتگان گفتند سبحانک الله یعنی تو از نقص، پاکی لذا حالا هم اگر خلافت را به ما ندادی، مشکل از ماست نه از تو.
8⃣ فرشتگان حقایق را از آدم آموختند و سپس به تدبیر نظام جهان میپردازند.
9⃣فرق فرشته و انسان اینست که «فرشته» ها فقط تسبیح میکنند و یک بعد دارند اما «انسان» دو بعد دارد که یک بعدش سرشار از شهوت و غضبست و دارای علم است و اینها برتری انسان بر فرشته اند
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_092L.mp3
3.94M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_92
🔖 آیه: ۳۰ - ۳۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 92
🔖 آیه: ۳۰ - ۳۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه۳۰ سوره بقره
واذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون
(به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار میدهی که فساد و خونریزی کند؟! ما تسبیح و حمد تو را بجا میآوریم، و تو را تقدیس میکنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را میدانم که شما نمیدانید.»
✅آیه ۳۱ بقره:
وعلم آدم الاسماء کلها ثم عرضهم علی الملائکة فقال انبئونی باسماء هولاء ان کنتم صادقین
سپس علم اسماء را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: «اگر راست میگویید، اسامی اینها را به من گزارش دهید!»
✅آیه ۳۲ بقره:
قالوا سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا انک انت العلیم الحکیم
فرشتگان عرض کردند: «منزهی تو! ما چیزی جز آنچه به ما تعلیم دادهای، نمیدانیم؛ تو دانا و حکیمی.»
🔰 مفاهیم این جلسه:
🔰موضوع: فرشتگان هم برای خدمت به انسان کامل خلق شده اند.
1⃣ جعل خلیفه در اینجا «جعل نوعی» است اما مثلا در جریان خلیفه قرار دادن حضرت داوود، «جعل شخصی» بوده است.
2⃣خالق، صفت مشبهه است و جاعل، اسم فاعل.
3⃣خدا در برابر خواسته ابراهیم مبنی بر #امام قرار دادن بخشی از ذریه اش، فرمود #عهد من به ظالمین نمیرسد لذا به غیر ظالمین رسیده و آن دسته از ذریه ابراهیم که از اولیای الهی بودند به مقام امامت رسیدند.
4⃣ اگر کسی ظلمی کند دیگر خلیفه خدا نیست زیرا طبق قرآن خلیفه اللهی #عهد خداست و عهد خدا به #ظالمین نمی رسد، همانطور که «امامت» یا «ولایت» یا «نبوت» نیز عهد خدا بوده و به ظالمین نمیرسند.
5⃣خلافت و امامت، افاضه خدا هستند لذا گرفتنی نبوده و دادنی می باشند و خدا میدهد زیرا از شئون دنیوی نیست که اکتسابی باشد!
6⃣طبق سوال فرشتگان و پاسخ خدا معلوم میشود اگر کسی سفک دماء و قتل کرد ظالم بوده و دیگر #امامت و غیره به او نمی رسد.
7⃣خدا گوید کفار و تبهکاران تحت #ولایت ما نیستند. در جای دیگر گوید ما از اینها بیزاریم، چگونه میشود مستخلف از خلیفه بیزار باشد؟! پس اینها مورد افاظه خدا نبوده و خلیفه او نیستند.
8⃣اساس کار، «معرفت» است. خلیفه، معرفتی دارد که بالاتر از تسبیح فرشتگان است زیرا ارزش تسبیح به میزان #معرفت است.
9⃣خلیفه خدا باید کار خدا را در کل نظام انجام دهد پس باید آگاهی کامل به تمام آنچه در جهان است داشته باشد و البته این معرفت را فرشتگان هم ندارند.
0⃣1⃣آیه گوید خدا تمام اسماء را به انسان «تعلیم» داد لذا این اسماء، معرفتند.
1⃣1⃣تدریس غیر از تعلیم است زیرا #تعلیم حتما به طرف فهمانده میشود اما #تدریس ممکن است برای طرف فهمیده نشود.
2⃣1⃣مطلب هر چه عمیقتر باشد نورانی تر است و اگر کسی نفهمید #حجاب_نورانی دارد. مقامات عرفا نیز نورند. چنانکه #چشم_ظاهر میفهمد که نمیتواند نور خورشید را از جلو ببیند #چشم_باطن نیز میفهمد که مطلب عمیق را نمیتواند ببیند چون علم هم نور است.
3⃣1⃣خدا به فرشتگان فرمود این اسماء را گزارش دهید(انبئونی) ، نه اینکه تعلیم دهید لذا یک مرتبه به آنها ارفاق کرد اما باز هم نتوانستند.
4⃣1⃣انسان کامل در مراحل بالای عالَم، رازق و معلم ملائکه هستند اما در مراحل متوسط و پایین عالم، حیات و ممات و رزق و ... انسان کامل به دست ملائکه است. ارواح انسانهای کامل بعد از فرشتگان خلق نشده است زیرا در نشئه جهان دیگر، ابدا «زمان» و «مکان» معنی ندارد و زمان و مکان خاص این دنیاست.
5⃣1⃣ انسان کامل، خلیفه خداست پس باید معلم انسانها و ملائکه باشد چون معرفت فرشتگان محدود است و بالاتر از آن نمیرود پس باید از انسان کامل بیاموزند که اسماء را به آنها آموخت.
6⃣1⃣هر چیزی، ظاهر و باطنی دارد، خدا درون و بیرون انسان و ظاهر و باطن آسمان و زمین را می داند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_093L.mp3
4.07M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_93
🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 93
🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۳۰ بقره:
واذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون
(به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار میدهی که فساد و خونریزی کند؟! ما تسبیح و حمد تو را بجا میآوریم، و تو را تقدیس میکنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را میدانم که شما نمیدانید.»
✅آیه ۳۱ بقره:
وعلم آدم الاسماء کلها ثم عرضهم علی الملائکة فقال انبئونی باسماء هولاء ان کنتم صادقین
سپس علم اسماء را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: «اگر راست میگویید، اسامی اینها را به من گزارش دهید!»
✅آیه ۳۲ بقره:
قالوا سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا انک انت العلیم الحکیم
فرشتگان عرض کردند: «منزهی تو! ما چیزی جز آنچه به ما تعلیم دادهای، نمیدانیم؛ تو دانا و حکیمی.»
✅ آیه ۳۳ بقره:
«قال یا آدم انبئهم باسمائهم فلما انباهم باسمائهم قال الم اقل لکم انی اعلم غیب السماوات والارض واعلم ما تبدون وما کنتم تکتمون»
فرمود: «ای آدم! آنان را از اسامی (و اسرار) این موجودات آگاه کن.» هنگامی که آنان را آگاه کرد، خداوند فرمود: «آیا به شما نگفتم که من، غیب آسمانها و زمین را میدانم؟! و نیز میدانم آنچه را شما آشکار میکنید، و آنچه را پنهان میداشتید!»
🔰 مفاهیم این جلسه:
1⃣تعیین #خلافت یا ناشی از قصور فاعل است و یا از قصور مستخلف است. در اینجا تعیین خلیفه ناشی از ناتوانی انسان از «بهره برداری بلاواسطه» از خداوند است که مانند انسان نیست و دیده نمی شود لذا خداوند خلیفه ای بصورت انسان کامل تعیین کرده تا مانند خود انسان ها باشد تا بتوانند از طریق او از خدا فیض و علم دریافت دارند.
2⃣خلیفه خدا باید تمام #اسماء_فعلیه خدا در او ظهور داشته باشد مانند خلق و شفا و احیا و اماته و غیره. اما #اسماء_ذاتیه مانند قادر مطلق فقط برای خداست. امام صادق گوید ما اهل بیت، اسماء حسنای خدا هستیم یعنی مظهر کامل اسماء حسنای خداییم. این خلیفه یک سرش به خدا بسته است و یک سرش به دنیا و خاک.
3⃣خدا گوید ما #امانت خود را بر ملائکه و آسمان و زمین عرضه کردیم اما آنها توان حمل این را نداشتند پس نتوانستند خلیفه ما باشند اما #انسان_کامل توانست آن امانت را حمل کرده و اسماء الهی را بفهمد.
4⃣ساقی و مطعم و رازق، خداست و نان و آب تنها وسیله رفع تشنگی و گرسنگی هستند زیرا خداوند به آب گوید از این انسانی که کنار تو آمده رفع تشنگی کن و این صفت سقی را خدا به آب داده است که انسان را سیر می کند لذا در سیر کردن مستقل از خدا نیست. این آب، «مظهر» صفت ساقی بودن خداست.
5⃣فرشتگان گفتند انسان قوای #شهوت و #غضب دارد که غالب انسان ها را از راه منحرف می کند پس چگونه میتواند خلیفه تو باشد؟ و خدا گفت من چیزی می دانم که شما نمی دانید. شما فقط «ظلوم و جهول» بودن انسان را نبینید بلکه «یا ایتها النفس المطمئنه» را که در انسان های کامل است ببینید!
6⃣سوال فرشتگان مودبانه تر از شیطان بود زیرا شیطان به قصد #استکبار سوال کرد تا بگوید من از انسان برترم و فرشتگان به قصد «استخبار» و فهمیدن پرسیدند. نتیجه سوال استکباری این است که ممکن است خدا این علم را از انسان بگیرد. خدا در پاسخ به سوال فرشتگان، آنها را ستود و در برابر شیطان او را رجم و لعن کرد.
7⃣ کسی که هوای نفس خود را بر امر خدا برتری داد و به آن گوش کرد امر خدا را به پشت سر خود انداخته است! (مهم)
8⃣اگر این خصیصه فهم امانت را به فرشته می داد، او می شد انسان و اگر انسان نمی توانست می شد فرشته.
9⃣خلافت مخصوص انسان های اکمل یعنی پیامبران نیست بلکه هر کسی که #انسان_کامل شود نصاب خلافت را دارد. اما بین انسانهای کامل نیز درجاتی است چنانکه بین انبیا نیز درجاتی است چنانکه پبامبر اسلام، شهید بر تمام انسان ها حتی پیامبران دیگر شد.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
❇️ماه رجب، ماه ارتباط با خدای متعال
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔹 بهترين راه براي رعايت تقواي الهي با فرا رسيدن ماه پربركت رجب اين است كه ما اين حبل الله را حفظ بكنيم. از وجود مبارك رسول گرامي(عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) رسيده است كه در ماه رجب هر شب فرشتهاي از طرف ذات اقدس الهي نداهايي دارد، بخشی از آن نداها این است كه فرشتهاي از طرف ذات اقدس الهي ميگويد:
«اٴنا جاليسُ مَن جالَسَني... و غافِرُ مَنِ استَغفَرَني»؛
🔹هر كسي با من هم نشين باشد لطف من با او هست و هر كه از من طلب مغفرت كند من او را ميآمرزم و هر كس از من هدايت بخواهد من او را هدايت ميكنم و اين ماه پربركت رجب را طنابي قرار دادم:
«العبدُ عبدي و الرّحمة رحمتي ... و جعلتُ هذا الشّهرُ حبلاً بيني و بينَ عِبادي» هر كس با ماه رجب مأنوس بود به من ميرسد «وَصَلَ إليّ»
🔹در عين حال كه ماه رجب شهر علي بن ابي طالب(سلام الله عليه) است شهر الولايه است و ماه شعبان شهر رسول خداست شهر الرسالة است و ماه مبارك رمضان شهر الله است، همان طوري كه »اٴنا مدينةُ العلم و عليٌ بابها فَمَن ارادَ المدينة فليَاٴتِها مِن بابِها»، از اين باب شهر الولاية وارد شهر الرسالة ميشويد و از باب شهر الرسالة وارد شهر ربوبيت خواهيد شد كه آنجا عبادتتان و بندگيتان بندگي خالص خواهد بود
#در_محضر_استاد
🔺منبع: news.esra.ir
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_094L.mp3
3.31M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_94
🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media