✂️ برشی از یک کتاب
#وظیفه_یا_غریزه
#مخالفت یک #هوی ، مخالفت یک #هوس ، مخالفت با یک #حرف و گذشتن از حرف های #خلق ، مخالفت با یک #جلوه از جلوه های #دنیا ما را می شکند ، ما را از پای در می آورد . ما از راه حق با یک حرف با یک #فُحش با یک #پشیز باز می گردیم و اما #مالک ؟ و اما مالک ؟
او از تمام هوا های چند ساله و تمام حرف های تمامِ مردها و زنهای عرب و از زمزمۀ خفیفِ زبان ها بر سر راه مردان فاتح و از نگاههای شیفتۀ سردارانِ پیروز و از #تمام جلوه های #دنیا ، از این همه می گذرد و باز میگردد و به علی این سرپرستِ #آگاه ملحق میشود . چرا ؟ چون در #درون مالک دیگر هواها و غریزه ها ، حرف ها و زمزمه های زنهای عرب ، جلوههای پر رنگ و برق دنیا حاکم نیست ، اینها کوچکتر از این هستند که در روح بزرگ مالک موجی و حرکتی ایجاد کنند . این بادهای بی رمق بیچاره تر از این است که در این دریای بزرگ طوفانی به پا کند . مالک از هوا ها از حرفها از جلوه های دنیا بزرگتر است و عظمت او اسیر این حقارت ها نیست او در سطح #غریزه نیست او انسانی است که در حد #وظیفه زندگی میکند و زندگی و مرگ او با این #معیار میخواند ، او کوه است از طوفان نمیلرزد ، او کاه نیست تا با نسیمی از دهنی زیر رو شود . به #ولایت رسیده و از نعمت ولایت برخوردار است . نشستن و ایستادن و آمدن و رفتن و دوست داشتن و دشمن داشتن او همه از سمت #ولیّ کنترل میشود نه از طرف هوا ها و حرف ها و جلوه ها مالک این را یافته که علی این #مردِ_آزاد_از_غیر_حق و این #انسانِ_آگاه_حق ، بیش از مالک به مالک علاقه دارد و #بیش از مالک از #مصالح و #منافع مالک آگاهی دارد و بیشتر از مالک به منافع او می اندیشد و بهتر به منافع او میاندیشد ؛ پس دیگر جای درنگ نیست و جای سرکشی نیست که سرکشی ها حماقت های زیان آوری بیش نیستند . جای #تسلیم است و #اطاعت و پیروی و #تشیع و دنباله روی .
📚 غدیر ، علی صفائی حائری ، ص ۱۵ و ۱۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#وظیفه_یا_غریزه
مگر نه این است که می میریم ؟
پس بگذار #مرگی را انتخاب کنیم که زندگیهایی را #بارور کند و بهره هایی بیاورد . مگر نه این است که ما از کسی ، چیزی #اطاعت می کنیم ، پس بگذار اطاعت از #آگاهِ_دلسوز و #مهربان باشد . #شناخت_آگاهی و #دلسوزی ، اطاعت را ، #تسلیم را به دنبال می کشید و مالک میدانست که ولی بیش از خود او ، او را دوست دارد . #علاقه من به خودم ، علاقه مالک به خودش ، یک علاقه #غریزی است و علاقه علی ، علاقهای از روی #وظیفه است . مالک خودش را برای #خودش می خواهد و علی مالک را برای #خدا می خواهد و #تفاوت علاقه ها به همان اندازه است که #انگیزهٔ علاقه ها با هم تفاوت دارند . و آنها می دانستند و مالک می دانست که #ولیّ بیش از او به #منافع او #آگاهی دارد . آخر دید ما #محدود است ، خیلی که ببیند بیش از این گذرگاه هستی ؛ این محدوده ۷۰ ساله و این فرصت از زمان را نمی بیند ، از #قانونها ، از عوامل #حاکم بر تمام #هستی ، آگاهی ندارد و چه بسا که آنچه در این محدوده و در این ۷۰ سال مفید باشد ، در مجموعهٔ حیات ها و زندگانی های ما جز #ضرر چیزی نداشته باشد . ضرر یا نفع یک پدیده را به یک روز و دو روز آن کشف نمیکنند . چه بسا یک دارو ، یک غذا ، یک سیگار ، که امروز در من شور و حال خوشی هم بیاورد اما در مجموعهٔ عمر من به ضرر و زیان بینجامد .
📚 غدیر ، علی صفایی حائری ، ص ۱۷ و ۱۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#چرا_به_وحی_نیاز_داریم
انسان پس از گسترش دانش هایش اگر چیزی را به دست بیاورد و چیزی را کشف کند ، همانهایی است که تجربه اش کرده و با آن روبرو بوده است و چه بسیار عوالمی که هنوز به آن نرسیده ایم و تجربه اش نکردهایم و چه بسیار مراحلی که هنوز از آن بیخبریم و غافلیم . و به خاطر این #محدودیت در #دید و این#وسعت در #دیدگاهِ_هستی است که #انسان به سوی خدا می شتابد و از او می پرسد و از او می پذیرد . که به #تمام هستی آگاه است ؛ از تمام نفع ها و ضررها و از تمام اثر ها ؛ اثر یک غذا بر تمام سلول ها ، آن هم نه در یک سال و دو سال و هفتاد سال و در این محدودهٔ هستی و در این عالم ؛ که در تمام طول راه ، تا بینهایت . #انسان هنگامی که#تمام_راه را رفت ، آنگاه مییابد که اثر یک #نگاه ، اثر یک #خیال ، اثر یک #تصمیم ، بر تمام هستی و بر تمام عوالم تا چه اندازه بوده است و آنگاه می یابد که چقدر بر اثر بی توجهی و سرکشی ضرر کرده و زیان دیده است ... اما امروز خیلی هم که دوربین به دست بگیرد و از وسایل علمی اش کمک بستاند بیش از این محوطه ، بیش از این عالم را نمیبیند و نمی یابد و تجربه نمی کند . از این رو از آنچه از عوالم بعد می گذرد و از آنچه یک نگاه و یک لبخند و یک غذا و یک مشروب به دنبال می آورد نه در این محدوده بلکه در آن وسعت و در آن مرحله بیگانه است . این پیداست که ناچار با #وحی آشنا میشود و از خدا مدد می گیرد و خدا روح هایی را از #پلیدی جدا کرده و به #عصمت رسانده و او دلهایی را با #نور و با #فرقان همراه نموده و او برای آنها از تمام هستی حکایت کرده و بر طبق قانون هایی که بر تمام هستی در تمام راهِ انسان #حاکم هستند ، قانونهایی گذاشته و دستورهایی داده و به آنها سپرده است .
📚غدیر ، علی صفایی حائری ، ص ۱۹ و ۲۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ولایت_راهی_به_سوی_نجات
#مالک که این همه را یافته ، سرسپردهٔ روحِ #معصومِ_آگاهِ_مهربان می شود و #ولایت او را به عهده میگیرد . و این ولایت و سرسپردگی است که بر اساس همین #شناخت و #برهان و #منطق استوار است . و این ولایت است که ادامهٔ #توحید است و این ولایت است که آن همه فداکاری و از خودگذشتگی و تسلیم را به دنبال می آورد و بر اساس این ولایت است که مالک طرز #خوابیدن و بیدار شدن و خوردن و آشامیدن و رفتن و آمدن و نگاه کردن و نشستن و ایستادن و مسافرت کردن و معاشرت کردن و و و تمام #رفتار و #گفتار و #پندار خود را از #ولی می پرسد و از او می گیرد و همانطور که من وقتی می یابم که فلان #مکانیک ، #آگاهی و #دلسوزی دارد تمام اجزای ماشین را تحت #اختیار او میگذارم و تمام مسایل را از او می پرسم و از او می گیرم . آنها که #ولایت را #قبول کردند ، آنهایی هستند که یافتند ماشین پیچیدهٔ #وجود آنها را #امام و #ولی بهتر از خود آنها رهبری می کند و در این راهِ شلوغِ هستی ، که #اعمال و #افکار انسان غوغایی به پا کرده ، او بهتر انسان را به مقصد می رساند و نجات می دهد .
📚 غدیر ، علی صفایی حائری ، ص ۲۰ و ۲۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#رازِ_ولایت
توضیح این #ولایت و سرسپردگی در همین #آگاهی نهفته است . وجود ما ، جسم ما ، جان ما ، برای خداست و از اوست . هر کس که اینها را #بهتر به کار بگیرد در اینها #حق_تصرف دارد و همین است که رسول خدا و پیشوایان #اولویت دارند به تصرف در #هستی ما ، سزاوارتر از ما هستند . و همین است که پدر بر فرزند و بر اموال فرزند ولایت دارد و حق تصرف دارد . و در این هنگام و پس از آن همه توضیح می توانم بگویم که چرا ولایت بزرگترین نعمت هاست و بالاترین نعمت هاست و به تعبیر قرآن متمم نعمت هاست ؛ چون این مقام ولایت است که #تمام نعمت ها را به کار میگیرد و به جریان میاندازد و این مقام ولایت است که تمام استعدادها را شکافته می کند و بارور می نماید ، درست مثل اینکه من یک کارخانهٔ بزرگ وسیع را دارا باشم اما از طرز کار و طرز بهره برداری از آن بی خبر باشم . این کارخانه که میتواند در روز بی نهایت به من سود برساند ، بر اثر نبود #آگاهی و جهالت من ، یک بار سنگین میشود که به مرور زمان مرا از پای در می آورد و خودش هم می پوسد و هدر می شود . یک مهندس آگاه و مهربان #متمم این کارخانهٔ وسیع و عظیم است . بدون او این همه نعمت ، این همه استعداد ، راکد میماند و حتی به هدر میرود و ضایع می گردد . #ولایت و #سرپرستی اوست که نعمت های نهفته و سودهای پیچیده در کارخانه را آشکار میکند و به جریان میاندازد و این ولایت متمم آن همه سرمایه و آن همه نعمت است .
📚 غدیر ، علی صفایی حائری ، ص ۲۱ و ۲۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#بشری_که_دنبال_انسان_شدن_است
این #مقام_ولایت است که #استعدادهای بشر را بیرون ریخت و خُلق کریمه و استعدادهای خوب او را شکوفا کرد و از بشر ، #انسان بیرون کشید و او را از #ظلمات_نفس ، از ظلمت #خلق دنیا ، از #هواها و حرف ها و جلوه های پوچ به سوی نور هستی هدایت کرد . انسانی که دیگر در سطح #غریزه و حرفها و محدود ها زندگی نمیکرد و با این معیارهای کم و کوتاه اندازه نمیگرفت . و #انسان یعنی همین ، یعنی در سطح #وظیفه زندگی کردن ؛ چون این حیوان است که تمام مسائلش با غرایزش حل و فصل میشود ، و حتی #امنیت و #رفاه و #نظم و #عدالت را با غریزه تامین میکند . آن نظم و رفاه و عدالتی که در #کندو حاکم است ، هنوز در جامعهٔ انسانی در شکل های مختلف کمونیستی و سرمایه داریش ، حکومت نکرده و نمی کند ، مگر هنگامی که بشر از اسارت ها ، از ظلمات ، از هواها ، و حرف ها و جلوه ها آزاد شود و به عظمتی دست یابد که این حقارت ها او را در خود نگیرند . و مگر هنگامی که #بشر_انسان_شود . و در این حد ، #عدالت که هیچ ، حتی #انفاق و #ایثار هم ، رخ می نماید و آشکار می شود . و این است که ، آنهایی که #بیشتر از #رفاه و #بالاتر از #عدالت و #آزادی را می خواهند ، باید به #غدیر رو بیاورند و از این جام سیراب شوند .
📚 غدیر ، علی صفایی حائری ، ص ۲۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✋صفحه شخصی حقیر رو در اینستاگرام دنبال کنید :
saeidghorbani110
https://www.instagram.com/saeidghorbani110?r=nametag
✂️ برشی از یک کتاب
#شناختی_ناقص_یا_ناقض
بسیاری از دوستانِ فرانسوی ما امروز متأسفانه فقط از طریق رسانه هایی که در کورۀ خبرهای #تروریستی می دمند و نام مسلمانان و محمد(ص) و علی(ع) را با #انفجار و #ترور و #جنگ همزاد و همراه کرده اند ، نسبت به دین اسلام و #مذهب_تشیع شناخت پیدا می کنند . و طبعاً این #شناخت هم یا #ناقص است یا #ناقض(یا کاستی و نارسایی دارد یا اصلاً متناقض با حقیقت است)... گوستاو لوبونِ فرانسوی یک دایرة المعارف تحقیقی و آکادمیک از تاریخ تمدن اسلام و مسلمانان فراهم آورده است که نشان می دهد #انتقال_علوم و #مظاهر_تمدن و هنر و معماری اسلامی به اروپا یکی از مهمترین ارکان موثر در شکل گیری زمینه های رنسانس بوده است . اگر حضرت محمد(ص) تنها و تنها یک عربِ صحرانشین می بود و بس ، آیا می توانست #مبدأ و #منشأ روحانی این تمدن عظیم و تحول آفرین باشد ؟ فقط #همین_یک_کتاب_کافی_است تا ... #عمق و #عظمت اسلام و تمدن اسلامی را بیش از پیش ارزیابی و اندازه گیری کنند و این واقعیت را دریابند که #دینِ_محمد و تعالیم تکان دهنده او به چند مقاله یا خبر سیاسیِ منعکس شده در رسانه های دنیای امروز منحصر و محدود نمی شود .
📚اخلاق پیامبر و اخلاق ما ، جلال رفیع ، ص ۶۲ الی ۶۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
هدایت شده از برشی از یک کتاب
#پیشنهاد_مطالعه_برای_محرم
سلام علیکم و رحمه الله ✋ ، فرا رسیدن ایام سوگواری امام حسین (ع) را خدمت همه اعضای بزرگوار کانال برشی از یک کتاب تسلیت عرض میکنم ، به مناسبت این ایام پیشنهاد مطالعه ۲ کتاب را در ماه محرم و صفر برای شما بزرگواران دارم .
کتاب #حماسه_حسینی استاد #مطهری و کتاب #حسین_وارث_آدم مرحوم دکتر #شریعتی ، مطالعه این ۲ اثر ارزشمند در #کنار هم سبب #تحولی_بنیادی در اندیشه مخاطب نسبت به #نهضت_عاشورا خواهد شد . لازم به ذکر است که امام خامنه ای در رابطه با این ۲ بزرگوار(مطهری و شریعتی ) می فرمایند :
بیائیم #شریعتی را با #مطهری بیامیزیم. شریعتی را در کنار مطهری مطالعه کنیم.
ترکیبی از #زیبائیهای شریعتی با #بتون_آرمه اندیشه اسلامی مطهری به وجود بیاوریم، آن به نظر من همان مرحله #نوینی است که #نسل_ما به آن نیاز دارد .
التماس دعا .
#عبد
✂️ برشی از یک کتاب
#عزاداریِ_سطحی
علّت پیروزی معاویه به جهت ده سال جنگ عُمر بود که جامعه را #سطحی و عمل زده کرد . اگر جامعه سطحی شد و #حکمت_حسین از میان رفت حتماً شکست خورده اید . در #عزاداریِ امام حسین (ع) نباید #وقتمان را صرف آهن ها و دُهُل ها و دیگ ها بکنیم . این ها #فهم ما را از این نهضت #سطحی می کنند . کنار سینه زدن و اشک ریختن برای اباعبدالله(ع) باید #حکمت_حسینی را حفظ نمود . مسلّم این حکمت بدون اشک و شیدایی و عزاداری نمی شود ، ولی آن #حکمت و این #عزاداری اگر #هر_دو_با_هم_باشند ما را با حسین(ع) متحد می کنند .
📚 کربلا مبارزه با پوچی ها ، اصغر طاهرزاده ، ص ۸۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#معاویه_یک_شخص_نیست
معاویه یک شخص نیست بلکه یک #فرهنگ است . فرهنگ معاویه بعد از مردن معاویه هم می خواهد اجازه ندهد نهضت اباعبدالله (ع) درست #فهمیده شود . فرهنگ معاویه ای تلاش می کند #نهضت_امام را #منفی جلوه دهد ، و اگر نتوانست ، لااقل آن را #سطحی جلوه می دهد ، یعنی از #محتوا می اندازد . شما بدانید #سطحی جلوه دادنِ یک #نهضت ، به همان اندازه یا بیشتر از #منفی جلوه دادنش ، خطرناک است .
📚 کربلا مبارزه با پوچی ها ، اصغر طاهرزاده ، ص ۷۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#شعار_اصلی_آزادی_است
اسیرِ #زمین شدن و از #آسمان باز ماندن و #روزمرّگی را زندگی پنداشتن و در #دنیاداری مسابقه گذاشتن ، #زندان متعفنی است که روح های #آزاده نمی توانند آن را بپذیرند ، و سرباز زدن از چنین رسومی را در هر زمانه ای #زندگی می شمارند .
اصولاً زندگی #حقیقی این است که نگذاریم #عمرمان از آسمان و غیب و ملکوت بریده شود . یعنی انسان های بزرگ معنی زندگی خودشان را مقاومت در برابر فرهنگی می دانند که می خواهد معنی حیات آسمانی را از بین ببرد ، و این است که #شعار_اصلی_حسین فریاد (هَیهات مِنَّاالذلَّة) بود . یعنی چنین بودنی که #فرهنگ_معاویه پیشنهاد و مطرح می کند ، #حیاتی_ذلیلانه است و این شعار یعنی #آزادی از هر #ذلّتی که ما را از آسمانِ #غیب جدا کند و اسیر زمینِ تاریکِ افسره بنماید .
📚 کربلا مبارزه با پوچی ها ، اصغر طاهرزاده ، ص ۷۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ادعای_دینداری
سرنوشت #کوفیان ، سرنوشت هر اُمّتی است که #ادعای_دینداری دارد ، ولی در دینداری #پاکباز نیست .
📚 کربلا ، مبارزه با پوچی ها ، اصغر طاهرزاده ، ص ۹۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#استخوان_بندیِ_یک_مسلمان
#نهضت حسین (ع) ، با #پاکدامنی و #پرهیزکاری پیوندی اساسی دارد و آنچه در آن #اصل است ، عبارت است از رعایت #اصول و #فروع دین . اگر مسلم بن عقیل آن مرد ۲۸ سالهٔ پرهیزکارِ شجاع ، عبیدالله بن زیاد را در خانه شریک #غافلگیرانه #ترور نکرد ، چون پیامبر (ص) ترور را #نفی فرموده اند ، پس پیروزی #حقیقی را باید در تحقق فرامین خدا و پیامبرش دانست . و این است که کربلا پیروزترین صحنه تاریخ خواهد بود و دشمنانش شکست خورده ترین انسان ها . و مسلم بن عقیل قطعاً یکی از قهرمانان پیروز کربلاست ، هر چند او را از بالای دارالعماره کوفه به پایین بیندازند و استخوان هایش تماماً خرد شود . مسلم را با #استخوان چه کار ؟ او به #عهد_محمدی پای بند است و استخوان بندی جان خود را در #تبعیت و پیروی از آیین خدا جستجو می کند . حفظ #حریم دین خدا ، همه همّت و استخوان بندی یک مسلمان است .
📚 کربلا ، مبارزه با پوچی ها ، اصغر طاهرزاده ، ص ۹۷
🔰 برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✋صفحه شخصی حقیر رو در اینستاگرام دنبال کنید :
saeidghorbani110
https://www.instagram.com/saeidghorbani110?r=nametag
✂️ برشی از یک کتاب
#ماستمالی_و_حرف_مُفت
روش امیرالمومنین (ع) ، درباره کارکنان و کارگزاران و قاضیان و کارمندان حکومت اسلامی اینگونه بود ، که هرگاه خطا یا #دزدی کنند ، یا #رشوه بگیرند ، یا از طبقات محروم فاصله یابند ، و مثلاً در مجلس شامی حاضر شوند که اغنیا در آن مجلس دعوت شده و فقرا فراموش گشته باشند ... آنان را به بدترین شکلی #افشا و #رسوا کند . و روش حکومت #واقعی_اسلامی نه حکومتهای #اسمی ، بواقع و حقیقت همین است ؛ چنانکه در بخش نامه های (نهج البلاغه) به اینگونه نامه های تند و افشاگرانه بر می خوریم ، که تا هماره تاریخ #سیمای_حکومت_اسلامی را ترسیم می کند و #مدّعیان مجامله کار و رفیق نوازِ هر حکومتی را رسوا می سازد . اما آنچه غیر از این باشد ، یعنی #ماستمالی کردن جنایات اشخاص و نزدیکان ، به ملاحظه دوستی و مقام ، نسبت پدر_پسری ، حفظ باصطلاح #آبروی_نظام ، یا لباس و هر چه باشد ، #ضدّ اسلام و روش شخص امیرامومنین(ع) است ، و ضدّ مصالح جامعه و انسان جامعه است . آیا امرالمومنین که آنگونه افشاگری می کرد ، آبروی اسلام و نظام اسلامی را دوست نداشت ؟ اینها حرف #مُفت است و دنیاخواری ... و باندبازی ... و ویژه خواهی ، و سرانجام سر مردم را شیره مالیدن ...
📚 مرام جاودانه ، محمد رضا حکیمی ، ص ۶۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#تفاوت_رحمان_با_رحیم
دو وصف رحمان و رحیم ، دو صفتند که از ماده #رحمت اشتقاق یافته اند... کلمه رحمان #صیغه_مبالغه است که بر کثرت و بسیاری رحمت دلالت می کند و کلمه رحیم بر وزن فعیل #صفت_مشبهه است که #ثبات و #بقا و #دوام را می رساند ، پس خدای رحمان معنایش خدای #کثیر_الرحمة و معنای رحیم ، خدای #دائم_الرحمة است .
📚 ترجمه تفسیر المیزان - محمد حسین طباطبایی - صفحه ۲۹ و ۳۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
📣 معرفی کتاب به مناسبت هفته #دفاع_مقدس
✋ سلام علیکم و رحمه الله ، اگر بخواهم در رابطه با #دفاع_مقدس یک کتاب معرفی کنم که ساختارهای #کلیشه_ای ذهن مخاطب را دگرگون کند و کاملاً ، #کاربری ، #عمیق ، #دقیق و #موجز به مسئله دفاع مقدس پرداخته باشد ؛ بی شک کتاب #شهدا_برای_چه_اُفقی_جنگیدند اثر #وحید_جلیلی رو به شما معرفی خواهم کرد ، این کتاب ۷۹ صفحه دارد و توسط نشر معارف با قیمت ۹۰۰۰ تومان منتشر شده است .
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#مراسم_خنثی_برای_دفاع_مقدس
برگزاری مراسم های #خنثی و یادبودهای #نوستالژیک برای هشت سال #جهادِ جانانۀ فرزندان خمینی به چه نتیجه ای در گسترش #رفتار_علوی ، مبارزه با #فقر و #فساد و #تبعیض ، رسیدگی به #محرومان و #مستضعفان و کاهش #اختلاف_طبقاتی و ... انجامیده است ؟ اصلاً قرار بوده است که چنین رویکردی در کار #فرهنگی برای #دفاع_مقدس غالب شود یا برعکس قرار بر این است که به جامعه یادآوری کنیم که می توان از #شهدا حرف زد و اهل #مبارزه هم #نبود . آیا در عمل باید به #ملّت تفهیم کرد که نسبت #شهادت و #عدالتخواهی تباین است و این دو مفهوم در قاموس #اسلام_ناب_آمریکایی هیچ ربطی به هم ندارند ؟ آیا باید گفت که قرار نیست بعد از هر یاد و ذکری از شهدا ، موتورِ آرمانخواهی در جامعه جا بگیرد و با استناد به سلوک و #سیره_شهدا و بسیجیان #واقعی ، دست مطالبۀ مردم یقۀ #اصحاب_قدرت را برای وفا به عدالت در عرصههای فردی و اجتماعی بچسبد و چرخۀ ثروت قدرت را با مشکل مواجه کند ؟
📚 شهدا برای چه اُفقی جنگیدند ، وحید جلیلی ، ص ۱۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#نسلِ_نشسته
تلاش کردند تا به قول خودشان ، ارزش های #دفاع_مقدس را #تبیین کنند ؛ #نشستیم و #دل سپردیم . تلاش کرند تا به قول خودشان ، #دستاوردهای دفاع مقدس را تشریح کنند ؛ #نشستیم و #گوش کردیم . انگشت هایشان را تا آنجا که می توانستند باز کردند و افتخار کردند که #خاک_ایران را حتی به اندازه یک #وجب هم از دست نداده اند ؛ #نشستیم و #نگاه کردیم . ما #نشسته بودیم و #ارزشهای_دفاع_مقدس در حال تحقیق و تشریح و ترویج و تبلیغ و تبیین و تثبیت بودند . ما #نشسته بودیم و خیلی ها دوست داشتند که ما #بنشینیم و به #خاطرات گوش کنیم . (بنشینیم) و از روی مین رفتن های داوطلبانه ، از نماز شب های زیر منوّر ، از وصیت نامه نوشتن های کنار اروند ، از به خط زدن و به خدا رسیدن ، از یخ زدن روی قله ماووت ، از سوختن در سه راه شهادت ، از قطعه قطعه شدن پشت خاکریز و ... بشنویم . #کارمان شده بود #نشستن و #شنیدن ... #ثمرۀ جهادِ نسلِ
#ایستادۀ_فریادگر ، شده بود نسل #نشستۀ_یادآور . و در تمام آن سال ها که ما داشتیم #عکس حاج همّت و متوسلیان و بروجردی و باکری و خرازی را پشت کلاسورهایمان یا روی کُمدهایمان می چسباندیم و صبح های سه شنبه می رفتیم (زیارت عاشورا با ساندیس) ؛ یک نفر #فریاد می زد : #بسیجی باید در #وسط_میدان باشد تا فضیلت های #اصلی انقلاب زنده بماند .
📚 شهدا برای چه اُفقی جنگیدند ، وحید جلیلی ، ص ۲۱ و ۲۲
📚 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#تحریف_اهداف_شهدا
هر کدام از تعاریف #غلط و #تحریف شده ای که از #جنگ می شود ، پیامدهای برنامه ای و عملیاتی نیز به دنبال دارد . مثلاً اگر شما عنوان کردید که جنگ برای دفاع از #اصل_وجود_نظام بوده است محصولات تولیدیِ ذیل آن به شکلی خواهد شد و اگر بگوییم دفاع مقدس برای دفاع از #ماهیت جمهوری اسلامی ایران بود ، قضیه شکل دیگری به خود میگیرد در نگاه اول عنوان میشود که شهدا کاری به اتفاقات درون نظام نداشتند با #فقر ، #فساد و #تبعیض کاری نداشتند ، یعنی شهدا فقط جنگیدند که اصل نظام حفظ شود بدون توجه به #ماهیت آن در صورتی که #حقیقت_این_نیست ؛ شهدای ما برای #آیندهای_بهتر دفاع کردند نه تنها دفاع از گذشته و حال . این سوال مطرح است که شهدای ما برای چه آیندهای جنگیدند ؟ به عنوان مثال برای آیندهای که دستگاه قضایی آن در مبارزه با #فساد_اقتصادی استخاره کند ؟ برای رُشد امسال شهرامجزایری ها ؟
این سؤال بنیادین ، کل فعالیت های فرهنگی مربوط به دفاع مقدس را زیر و رو خواهد کرد .
📚 شهدا برای چه اُفقی جنگیدند ، وحید جلیلی ، ص ۴۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#مرگ_تدریجی
...ما به تیِه و سرگردانی گرفتاریم و به دور خود می چرخیم . نمی دانیم برای چه زندگی می کنیم ، برای چه درس می خوانیم ، برای چه سر کار میرویم ، برای چه دین داریم ، یا برای چه #لا_مذهب هستیم و برای چه...
اگر برای هر کار خود یک #سوال داشته باشیم ، مثلاً صبح که از خواب بر می خیزیم علت برخاستن مان را از خود بپرسیم و بگوییم بیدار شده ام که چه ؟ برای چه ؟ جواب می شنویم برای اینکه صبحانه بخورم . باز #سوال کنیم که چه بشود ؟ جواب می شنویم برای اینکه نیرویی در من به وجود بیاید . همین طور که چه ؟ تا سر کار بروم و پولی به دست آورم که چه ؟ تا با آن صبحانه فردا را مهیا کنم ! و در نهایت در خواهیم یافت که زندگی مان #یکنواخت شده ، زندگی مان شده به دور خود چرخیدن ، حرکت در یک #مدار_بسته ، تکرار مکررات و #مرگ_تدریجی !
📚 اندیشه های پنهان ، علاءالدین اسکندری ، صفحه ۱۴ و ۱۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#شرط_رسیدن_به_حقیقت
ما در قدم اول باید ذهن خود را خالی از هرگونه موضعگیری و خالی از هر عقیده ای کنیم تا بتوانیم به #حقیقت برسیم .
قطب نمای فکر ما میتواند #جهتِ_حرکت ما را نشان بدهد ، به شرط اینکه گرفتار آهن رباهای هویٰ ها ، #سودها ، #تعصبها ، #عادتها و #تقلیدها نشده باشد . وگرنه این قطب نمای منحرف به جای اینکه ما را به مقصد برساند ، در دریا غرق میکند . راستی آن کس که تفکر ندارد به #نجات نزدیک تر است تا کسی که تفکراتش را به #انحراف کشیده اند .
📚 اندیشه های پنهان ، علاءالدین اسکندری ، صفحه ۳۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ما_محکومیم
من در خودم اندام ها و نیروها ، اعضا و جوارح ، افئده و جوانح را می بینم و احساس می کنم . من احساس می کنم که از این اندام ها و نیروها برخوردارم و می بینم آنچه که دارم به اختیار من نیست ... وقتی ما دیدیم که بدون #اختیار ، ما را با امکاناتی آورده اند و بدون اختیار این امکانات را از ما میگیرند ، متوجه می شویم که #ما_محکومیم .
حتی اختیار و آزادی ما یک نوع محکومیت است ؛ زیرا ما محکومیم که مختار باشیم ؛ یعنی #جبر در #اختیار و یعنی ما مجبوریم که اختیار داشته باشیم . ما مجبوریم در اختیار و مختاریم در عمل . پس ، از #محکومیت خودمان این مجهول را کشف می کنیم که ما یک #حاکمی داریم .
📚 اندیشه های پنهان ، علاءالدین اسکندری ، صفحه ۷۴ تا ۷۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed