فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عناصر_نسلی
✴️چگونه راهبردها را در تعلیم و تربیت باخته ایم؟!؟
#مقدمه: رسم است وقتی یک بنگاه اقتصادی یا هلدینگ می خواهد گزارش فعالیت های اقتصادی خود را پنهان و مخفی نگهدارد
ویا
مشمول معافیت مالیاتی شود تمام تراکنش و فعالیت های اقتصادی خود را ذیل خیریه ها یا مراکز فرهنگی و آموزشی تعریف کند.
به عنوان مثال خیریه مول الموحدین که متعلق به جریان تجدیدنظرطلب است. کلی مجموعه اقتصادی دارد که هواپیمایی ماهان جز کوچکی از آن است.
هلدینگ گردشگری اقدام به تاسیس مدارسی باعنوان #کیمیای_دانش می کند. که بی ارتباط با پوشش فعالیت های اقتصادی این مجموعه نیست.
فیلمی که از رقص و هجمه تربیتی در یک مدرسه دست به دست می شود.متعلق به یکی از همین مدارس کیمیای دانش است.
اما ذکر چند نکته قابل تامل است:
1⃣ وقتی آموزش و پرورش ما درگیر #طبقه_بندی_اجتماعی (Social class)
و
#بنگاهداری در امر تعلیم و تربیت می شود.
چنین پیامدهایی دور از انتظار نیست.
جامعه ای که #کیفیت_آموزش و #موفقیت در آن منوط به #ثروت و سرمایه است و مدرسه تبدیل به فرصت سرمایه گذاری یا بنگاه داری می شود. طبیعی است که طبقه بندی اجتماعی منجر به تحقق دیدگاه هربرت اسپنسر یعنی #برتری_اجتماعی شود. محصول این تفکر در لایه های عمیق اجتماعی و تربیت نسلی اثرمهلکی می گذارد و چون با #انتقال_نسلی مرتبط است. این حرکت تبدیل به یک سبک می شود. تعریف و طبقه بندی مدارس براساس قشربندی اجتماعی محصولی بهتر از این ندارد.
🔽 ادامه 🔽 دارد 🔽
2⃣ در کلیپ فوق هجمه در یک مدرسه دخترانه است. دختر، #مربی_بشریت و #عنصر_تربیت_کننده است.
بنابراین اثرضدتربیتی و هجمه فرهنگی در محیط دخترانه راهبرد تلقی می شود.
اینکه متولیان و محیط سازان تربیتی در سطح استان و کشور،پس از گذشت دوسال از عمر دولت انقلابی، هنوز نتوانستند مدرسه را براساس #محیط_تربیتی تعریف کنند.
یا به عبارتی هنوز توانایی و تخصص تعریف یک محیط تربیتی را ندارند. جای پیگیری دارد.
محیط تربیتی نیازمند:
۱.مهندسی و سازه تربیتی
۲.کنترل و مراقبت
۳.راهبرد نویسی
۴. منظومه فکری و تربیتی است.
برخورد قهری بااین پدیده و یا اخراج مدیر و کادر مدرسه نمی تواند:
۱. خلا محیط تربیتی را جبران کند.
۲. آسیب پذیری مدرسه را کاهش دهد.
۳. اثرروانی این اتفاق را تقلیل دهد.
۴. اثر ضدتربیتی پیش آمده را ترمیم کند.
درحقیقت این اقدام گویای پاک کردن صورت مسئله و عدم خلاقیت برای #کنترل_اجتماعی و برنامه نویسی تربیتی است.
به احتمال زیاد متولیان و مسئولین نمی دانند که #عناصر_نسلی (دختران سرزمینم) موضوع و مسئله اصلی جریان ضدفرهنگی هستند.
ویا فهم دقیقی از ضرورت طراحی محیط تربیتی را ندارند.
3⃣ نقش #خانواده را نباید فراموش کرد. به هرحال در این کلیپ محیط مدرسه، محل برون ریزی کژروی است. درحقیقت محل آموختن و سبک زیست این چنین رفتارهایی، در خانواده است.
تعریف محیط تربیتی بر اساس سازه و مهندسی تربیتی توسط مسئولین آموزش و پرورش در استان و کشور و حتی اولیای مدرسه، می تواند نسبت مدرسه با خانواده را صحیح و دقیق تر تعریف کند.
متاسفانه مدرسه ی خوب تعریف نشده محلی می شود برای برون ریزی کژروی های اجتماعی خانواده های آسیب دیده یا با رفتارهای پرخطر و غرق کردن، سایر خانواده های منفعل و اثرپذیر را درگیر چالش می کنند.
مدرسه خوب تعریف نشده، مدرسه ایست که تبدیل به محیط تربیتی نمی شود. علاوه براینکه نمی تواند تمام #ساحت ها و #محورهای_ارتباطی یک انسان را پوشش بدهد
حتی نقص و تعارض یک عضو را در معرض یارگیری قرار می دهد.
https://eitaa.com/AhrarThinkTank
🌸خرده نویسی یک معلم🌸
🌹 حیا
1⃣ یکی از برتری های انسان نسبت به سایرجانداران، وجود #حیا است.
حیا حفظ کننده و بازدارنده است.
حیا یک زیبایی تلقی می شود که به صورت #فطری در انسان وجود دارد.
خداوند در وجود حیوان، حیا قرار نداده است. حیا وجود #انسان را زیبا و پاک نگاه می دارد.
به هرمیزان که انسان از حیا فاصله بگیرد به #حیوان نزدیک می شود.
انسان بی حیا، خو، زیست و تمایلات حیوانی پیدا می کند. وجود و حفظ حیا در تمام #ساحتهای_زندگی نوعی تکریم و حفظ انسانیت است.
برنابراین جامعه ای که در آن حیا از بین برود، جامعه ای حیوانی می شود.
2⃣بخشی از حیا مرتبط با حجاب است.
رابطه حجاب با حیا، به گونه ایست که #حجاب از همین حیای فردی و اجتماعی مراقبت می کند. عدم توجه و التزام به حجاب منجر به ازبین رفتن حیا می شود.
حیا می تواند در بسیاری از بخشهای زیست اجتماعی انسان جاری شود. خودداری انسان از منفعت طلبی، کلاهبرداری، ظلم و ناحقی، دیکتاتوری یا مراقبت کردن انسان از شهوت ها نوعی تمسک و توجه به حیاست.
3⃣ حیا هم جز مفاهیمی است که کارکرد اجتماعی دین اسلام را ثابت می کند. حیا انسان را از فردیت خارج کرده و آن را ناظر به اجتماع تعریف می کند.
حیا علاوه براینکه یک بعد فردی و فطری دارد. یک بعد اجتماعی هم دارد که همانند #آزادی_انسان بعد اجتماعی آن متاثر از بعد فردی است.
حیا، زیست اجتماعی انسان را ناظر به #حقوق_عامه، #آزادی، #ارزشها و #فضیلتها، #کمالخواهی و #سلامت_اجتماعی تعریف می کند.
https://eitaa.com/AhrarThinkTank
❤️خرده نویسی یک معلم❤️
#نقش_اجتماعی_زن
مکتب اسلام نه تنها جنسیت زن بلکه هر جنسیت و انسان را در اجتماع، متناظر با ظرفیت ها و ویژگی هایش تعریف می کند.
دراسلام، نقش اجتماعی زن متناظر و مرتبط با ویژگی ها و ظرفیت های اوست.
بنابراین، این قوت #مکتب_اسلام است که اولا: بین زن و مرد تفاوت در ویژگی ها را قائل است.
ثانیا: زن را به نوعی در اجتماع تعریف می کند که هویت، ظرفیتها، ویژگی ها،ضعفها و قوت های او درگیر اثرنامطلوب و فرسایش نشود.
https://eitaa.com/AhrarThinkTank
🌸خرده نویسی یک معلم🌺
🔥شکست غیرقابل جبران
https://eitaa.com/AhrarThinkTank
💥خرده نویسی یک معلم💥
😡احتمال جنگ مستقیم ایران و اسرائیل
🎃چرا باید اسرائیل پیشقدم شود؟
https://eitaa.com/AhrarThinkTank
♦️خرده نویسی یک معلم♦️
نقش محوری و اصلی #زن در نظام خلقت، #مربی است.
خداوند وظیفه و رسالت اصلی زن را #تربیت قرار داده است.
به همین دلیل #هویت و نقش های زن، منطبق برهمین مربی بودن، تعریف می شود.
نقش مربی، در نظام خلقت محور و اساس است.زیرا انسان براساس تربیت با سایر موجودات تمایز پیدا می کند. زندگی در دنیا و تمام فراز و نشیب های زیست انسان درجهت تحقق امر تربیت است. خداوند وجود زن را دقیقا منطبق برهمین وظایف و رسالتها خلق کرده است.
برای تبلیغ دین و تحقق تربیت پیامبری را خلق نمی کند که فاقد صفات و ظرفیت پیامبری باشد.بلکه خلقت،ظرفیت ها،ویژگی ها و زیست پیامبر را منطبق بر رسالت او قرار می دهد.
زن هم ازاین قاعده مستثنی نیست و نمی توان برای زن وظایف و زیستی را تعریف کرد که منطبق بر خلقت،ظرفیت ها و ویژگی های او نباشد.
ویژگی ها، ظرفیتها، نقش های فردی و اجتماعی و هویت زن دقیقا منطبق و مرتبط با وظایف و رسالت اوست.
اگر #مکتب و تفکری بین:
۱.ویژگی و ظرفیت های زن
با
۲.نقش های فردی و اجتماعی او ناهماهنگی ایجاد کند.هم او را ناقص تعریف می کند، هم زن را درگیر #ناهنجاری و رنج های فردی و اجتماعی می کند.که محصول آن #اختلال برای زن و #ناهنجاری و #بحران برای #اجتماع است.
زن برای مربی گری مطلوب، نیازمند حفظ ظرفیت ها، قابلیت ها،آرامش،امنیت روانی و عاطفی، تامین نیازهای زیستی و امنیت اقتصادی است. به همین دلیل، نقش حمایتی، مراقبتی و تامین نیازهای زیستی و عاطفی زن برعهده پدر و همسر اوست.تا اخلالی در روحیات و هویت زن ایجاد نشود.
قوت مکتب اسلام درخصوص زن هماهنگی بین دو جز فوق است.
https://eitaa.com/AhrarThinkTank
🌹خرده نویسی یک معلم🌹
🌺 زن مربی است.
زن، منطبق بر #هویت خود دارای چهار نقش محوری است:
۱. دختری
۲. همسری
۳. مادری
۴. اجتماعی
یکی از اصلی ترین دغدغه های پژوهشگران حوزه زن و #خانواده ایجاد تعادل بین نقش های فوق و اولویت نویسی برای این نقش هاست.
شاید بیشترین احتیاط، اختلاف نظرها و پرداخت ها مرتبط با اولویت دادن به هرکدام از نقش های فوق است.
پرداخت به هرکدام نیازمند فرصت و فضای گفت وگوست که شرایط خاص خود را دارد.
اما زنان باید بدانند که حتی نقش #همسری آنها هم مستقل از امر تربیت و مربی گری نیست.
درحقیقت همسر مطلوب و محبوب برای یک مرد، بانویی است که محیط تربیتی برای #همسر خود ایجاد کند.
۱.لطافت و ظرافت های زنانه
۲. شادابی و نشاط
۳. ایجاد معنویت و ارامش
۴. هنر و مهارت های زنانه و منطبق با خلقت زن.
۵. هدف گذاری در محیط خانواده
۶. ایجاد محیطی #عاطفی و تفاهمی
۷. ایجاد امنیت روانی
۸. فهم و توجه مطلوب به نیاز و رفتارهای جنسی و...
جزئی از #محیط_تربیتی مطلوبی است که توسط زن برای همسر ایجاد می شود.بنابراین زنان، علاوه براینکه در زیست اجتماعی #محورتربیت انسان هستند. در محیط خانواده هم برای همسر و فرزندان خود اساس تربیت و مربی هستند.
بانوان باید به این نکته توجه کنند که هیچ انسانی نمی تواند برای فرزندان آنها مادری کند.
#مادر بودن فراتر از #شغل است. به نوعی درکنار نقش پدری، تنها رابطه ایست که هیچ جایگزینی ندارد.
زن در #محیط_اجتماعی ، می تواند برای خود جایگزین فرض کرده و یا در نظر بگیرد. اما برای فرزند خود هیچکس را نمی تواند به جای خود، مادر ببیند.
https://eitaa.com/AhrarThinkTank
🧕خرده نویسی یک معلم🧕
🧕تیپ شخصیتی زنان:🔠
#قوت تیپ A:
عاشق تغییر/سریع/کارآفرین/مدیر/بلند پرواز/مستقل/پرشور/خواستار حداکثر آزادی/رقابت طلب
#ضعف تیپ A:
یک دنده/عجول/سخت/خشن/کم احساس/سلطه گر
#قوت تیپ B:
مشتاق/قانع/دوست خوب/کاریزماتیک/ایده پرداز/محرک/خیال باف/با نشاط
#ضعف تیپ B:
درگیر/گاه غیرواقعی/تنها /آنچه را که شروع کرده تمام نمیکند./دامنه توجه کوتاه/مغرور یا لوس/خودخواه/کلی گو
#قوت تیپ C:
با دقت/خلاق/قابل اعتماد/تخیلی/مستقل/پیگیر/درستکار/باهوش/تحلیلگر/متفکر و اندیشمند
#ضعف تیپ C:
غیر اجتماعی به نظر میرسد/رفتار انتقادی/نیمه خالی لیوان را میببیند./شکاک، بی ایمان
#قوت تیپ D:
محتاط/بی ریا/دلسوز/ثابت و پایدار/منصف و عادل/آرام/قابل اعتماد/ناظر/درانجام کارهای معمول و تکراری تبحر دارد
#ضعف تیپ D:
آرام و شمرده صحبت میکند/با تغییرات مخالف است/این دسته از زنان قاطع نیستند/کمرو.
🍎باید توجه کرد که لزوما تمام ضعفها یا قوت ها در یک تیپ برای هر زن همان تیپ وجود ندارد.
می تواند بخشی از ویژگی های قوی یا ضعیف یک تیپ در زن همان تیپ وجود داشته باشد.
https://eitaa.com/AhrarThinkTank
🍏خرده نویسی یک معلم🍏
#خودشیفتگی
برخلاف ظواهر، خودشیفته ها شکنندگی بالایی دارند😊
https://eitaa.com/AhrarThinkTank
♦️خرده نویسی یک معلم♦️
♦️چندین سال است که ناظر به #میدان، #پژوهش_های_تربیتی و #تفکر، مخصوصا مطالعه رفتار و بحران های مرتبط با #نوجوان فعالیت مداوم دارم.
جمعبندی فرایند فوق منطبق بر تعریف زیر است:
جامعه ی توسعه، صنعت، رقابت و موفقیت تمایل به تربیت انسانی دارد که بیشترین شباهت را به #انسان_مکانیک یا انسان به مثابه #فرزند_بوزینه دارد.
انسانی که درگیر بحران:
#هویت
#جامعه_پذیری
#ارتباط
#معنویت
#تفکر
شود به راحتی قابلیت تبدیل شدن به #ماشین یا #حیوان را دارد.
بنابراین برای فعالان و پژوهشگران تعلیم وتربیت باید پرداختن به موارد فوق اولویت و اهمیت ویژه ای داشته باشد.
حل و رفع ۵ بحران فوق و پرداختن به آنها، زیربنا و اساس تعلیم و تربیت است. تحقق رشد های فوق، منجر به سلامت #فرد و #اجتماع و شکل گیری #جامعه_همگن و #مطلوب می شود.
🍎خصوصی نویسنده:
@Ahrar_93
🍏تماس نویسنده:
#09112953193
📚کانال خرده نویسی یک معلم
https://eitaa.com/AhrarThinkTank
🔶🔸 بحران هویت
وقتی درخصوص #هویت صحبت می کنیم؛ می توانیم برای او ابعاد و اقسام مختلفی را درنظر بگیریم.مثل هویت ملی که جزئی از کلان واژه هویت است.
اما #هویت_انسان به لحاظ فلسفی در دو بخش قابل تعریف است. سایر اقسام و ابعاد ناظر به اجتماع و نقش ها ایجاد می شوند.
#هویت_انسانی: وجودی که دارای ظرفیت ها، محدودیت ها، قابلیت ها و ضعف و قوت های انسانی است.به عبارتی، شخص را به مثابه یک #انسان تعریف کنیم.
اگر شخص دروجود خود و سایر موارد فوق به بحران برسد و نتواند خود را به عنوان انسان تعریف کند درگیر #بحران_هویت از نوع #وجودشناختی شده است. درحقیقت، بین خود، هستی، خداوند و سایر انسان ها و موجودات نمی تواند به تعریف و مرزبندی مشخصی برسد.
(پرداخت به مسئله حیا هم باید ازاین قاعده پیروی کند)
#هویت_جنسیتی: شخص پس ازاینکه خود را به عنوان یک انسان تعریف می کند، بتواند به ویژگیها، ظرفیتها، محدودیتها، قابلیتها و ضعف و قوت های جنسیتی(مذکر و مونث) خود هم بپردازد. اگر در #پذیرش، #فهم و #ترسیم جنسیت خود دچار اختلال و نقص شود. در حقیقت درگیر #بحران_هویت از نوع #جنسیت شده است.
(جنبش ز،ز،آ می تواند از نوع همین بحران و اختلال باشد)
به عنوان مثال: خانم، در تطبیق و قیاس خود با مردان، دچار #تعارض و دوگانگی شده و ازجنسیت خود ناراضی می شود.
نمی تواند خود را به عنوان:
#اولا: یک انسان با تمام محدودیت ها ، قابلیت ها و وظایف تعریف کند.
#ثانیا: خود را به عنوان یک زن، با ویژگی ها، ظرفیت ها و محدودیت های طبیعی و ذاتی ترسیم کند.
https://eitaa.com/AhrarThinkTank
🌻خرده نویسی یک معلم🌻