📒#چکیده_مقاله: #زبان_و_نوشتار_زنانه؛ #واقعیت_یا_توهم؟
👤نویسنده: قدرت الله #طاهری
📎مشخصات: متن پژوهی ادبی، مقاله 5، دوره 13، شماره 42، زمستان 1388، صفحه 87-107
📌#چکیده:
#جنبش_زنان (feminism#) در آغاز قرن بیستم برای #احقاق_حقوق_زنان در مسائلی مانند استقلال مالی، تحصیلات و حق رأی مطرح شده و در ادامه راه از جنبشی تماماً #سیاسی به جنبشی #فرهنگی و #ادبی مبدل گشته است. در شاخه #رادیکال و #پست-مدرن این جنبش ادعا میشود: «زبان و نوشتار زنانه» (ecriture feminine#) بهعنوان گونه ای تازه از زبان، توسط نویسندگان و شاعران این #جنبش پا به عرصه حیات گذاشته است.
⬅طرح این نظریه در بستر تحولات #اجتماعی، #سیاسی و #فرهنگی #جوامع_غربی ایجاد شده و ایدئولوژی غالب مانع نقد و بررسی علمی آن شده است. وجود چنین زبانی با منطق شکلگیری خود زبان سازگار نیست و عنصر #جنسیت نمیتواند عامل مؤثری برای ایجاد زبانی مستقل باشد. بنابراین، زبان و نوشتار #زنانه امری موهوم است.
🔚در این پژوهش، دلایل امتناع وجود این زبان را مطرح خواهیم کرد تا در نهایت اثبات کنیم در آثار ادبی زنانه، ما با «سبک نوشتار #زنانه» که حامل تجربه، لحن و عناصر درون مایهای #زنانه است، مواجه هستیم و زبان و نوشتار مستقل #زنانه چنانکه ادعا میشود، نمیتواند تعیّن داشته باشد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #تجلی_نوشتار_زنانه_در_کتاب_دا
👥نویسندگان: مهدی #نیک_منش/ منا #برجی_خانی
📌#چکیده:
#نوشتار_زنانه از نیمۀ دوم قرن بیستم، به عنوان یکی از شاخه های #نقد_فمنیستی مطرح شد. طرفداران این نظریه در آغاز، با تأسّی از اندیشه های متعصبانۀ این جنبش، نوشتار زنان را در مقایسه با کلام #مردان، ازمنظر #تضاد بررسی کردند و درپی آن بودند که زبانی ویژۀ زنان خلق کنند؛ پس از آن، با کمرنگ شدن تعصبها و رد نظریۀ نخست، این ویژگیها از منظر تفاوت بررسی شد.
◀از این نظر، #زنان به دلیل روحیات و احساسات خاص خود، دارای زبانی با ویژگیهایی هستند که در کلام #جنس_مخالف دیده نمیشود ویا کمتر مجال ظهور مییابد.
👥نظریهپردازان این حوزه، با بررسی انواع مختلف #آثار_زنان، به ویژه در ادبیات و از منظر واژگان، جمله ها و موضوعات، این تفاوتها را بیان کردند. #کتاب_دا که در سالهای اخیر، در نوع ادبی خاطره داستان و درحوزه ادبیات دفاع مقدس نگاشته شده، ازجمله آثاری است که به سبب دارابودن راوی و نگارندۀ زن، از این ویژگیها بهره مند است.
✅در این مقاله، برآنیم که با بیان مهمترین این مؤلفه ها، کارکرد آنها را در کتاب دا نشان دهیم و اثبات کنیم که اگرچه نقل خاطره های حول محور جنگ سبب شده است از حضور این ویژگیها در اثر کاسته شود، همواره با اثری سروکار داریم که #نوشتار_زنانه را در ذهن تداعی میکند.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_پایان_نامه: #نوشتارهای_زنان_چگونه_ترجمه_می_شود؟
👤دانشجو: شبنم #جعفرزاده /مقطع کارشناسی ارشد
📌#چکیده:
امروزه به دلیل پیشرفت #فمنیسم، مساله #جنسیت بحث های جدیدی را در #علوم_انسانی مطرح کرده است، از جمله #نقش_قهرمان_زن در تولیدات #ادبی، #ژانرهای_ادبی مورد توجه #زنان نویسنده، #جنسیت_زبان، #نوشتار و #مترجم... تمامی بحث ها در این تحقیق حول محور "#جنسیت" می گردد : #جنسیت_نوشتار که در واقع ساختار نویسنده را نیز در خود دارد و همچنین #جنسیت_مترجم. فرض بر این است که #جنسیت #نوشتار و #مترجم در تولید اثر #ادبی موثر است.
⬅برای بررسی این مساله از نظریات #فمنیستی #هلن_سیکسوس که مطرح کننده "#نوشتار_زنانه" است، استفاده شده و در زمینه ترجمه نیز به #نظریه_بینامتنیت در ترجمه و نظریه کاربردی اشاره شده است.
1⃣در فصل اول به ترتیب به بیان مفهوم نوشتار از نظر #بارت، #نوشتار_زنانه و نیز ذکر ویژگی های آن، #ترجمه و #بینامتنیت پرداخته شده است.
2⃣در فصل دوم نمونه ایی از دو #نوشتار_زنانه، #مارگاریت_دو_راس )نویسنده #فرانسوی( و #زویا_پیرزاد )نویسنده #ایرانی( آورده شد که هم ویژگی های نوشتارشان را بیان کردیم و بعد از قیاس این دو، 🔚در نهایت به این نتیجه رسیدیم که #نوشتار_زنانه جهانی نیست و همچنین در ترجمه آثار ایشان که توسط آقایان #قاسم_روبین و #کریستف_بلئی صورت گرفته می توان گفت که #جنسیت مترجم تاثیری در ترجمه ندارد و این فقط بسته به توانایی و مهارت مترجم (چه #زن، چه #مرد)دارد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #خوانش_ساختارشکنی_تقابل_های_دوگانه_در_رمان «#یومیات_مطلقة»( بر اساس دیدگاه های #هلن_سیکسو)
👥نویسندگان: حامد #صدقی/ سید عدنان #اشکوری/ علی اصغر #حبیبی/ مجتبی #بهروزی
📎مشخصات: فصلنامه لسان مبین، دوره 7، شماره24، تابستان 1395
صفحه 58-37
📌#چکیده:
طرح تقابل های دوگانه یکی از اساسی ترین #مفاهیم #نقد_ساختارگرایی، #پساساختارگرایی، #زبان_ شناسی و #نشانه_ شناسی است که ضمن ریشه داشتن در نظریات #سوسور و بر نظریه های ساختارشکنی #دریدا تکیه دارد. #هلن_سیکسو (1937م-) نویسنده و #فمینیست_فرانسوی به تأسی از دریدا (1930-2004م) و #لاکان (1901-1981م) در #نظریة_شالوده_شکنی خود به واژگونه کردن تقابل های دوگانه اعتقاد دارد. #هیفاء_بیطار(1960م-) نویسندة معاصر #سوری است که درآثار خود جایگاه کنونی #زنان را در جوامع #سنتی و #عربی ارزیابی می کند. رمان «#یومیات_مطلقه» اولین #رمان وی است که نویسنده در آن، در پی #انتقام گرفتن از #قوانین_ظالمانة_کلیسا_در_حق_زنان بر می آید و برای بازیابی #هویت_زنان در پی واژگون کردن تقابل های دوگانة جامعة مردسالار تلاش میکند.
✅مهم ترین نتیجة حاصل از تحلیل رمان مذکور را می توان به مواردی از قبیل تلاش هیفاء برای بازسازی اصالت زنان، دگرگون سازی تقابل های دوتایی نظام #مردسالار و نوشتن تجربه های شخصی او اشاره نمود، که خمیرمایة تئوری های #سیکسو را تشکیل می دهد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #بررسی_تطبیقی_محدودیتهای_آزادی_بیان_در_تلویزیون از منظر #اسناد_بینالملل_حقوق_بشر_و_حقوق موضوعه_ایران
نوع مقاله: پژوهشی
👥نویسندگان: سید محمدصادق #احمدی/علیرضا #ناصری / مرتضی #قاسم_آبادی
📌#چکیده:
بر اساس نگرش #غایت_محورانة_انسانی، #آزادی_بیان از مقتضیات #استقلال_فردی_انسان به مثابه یک غایت بالذات است و محدودسازی آن را باید در چارچوب استثنای ضروری تبیین کرد. در ساحت حقوق طبیعی نیز آزادی، حق طبیعی است و ایجاد هرگونه محدودیتی در تغایر بالذات با این حق به شمار میآید. در عصر حاضر، بدون تردید، #تلویزیون بهعنوان یکی از نیرومندترین ابزارهای #آزادی_بیان، به خدمت گرفته میشود. اما درعینحال، استفادة نابه جا از این دستگاه میتواند باعث #تعرض به #حقوق_عمومی و #خصوصی شود. لذا ایجاد محدودیت برای فعالیت شبکههای تلویزیونی ضروری است. در همین راستا تمامی اسناد بینالمللی حقوق بشر، محدودیتهایی را برای تلویزیون مقرر داشتهاند. ⬅#نظام_حقوقی_ایران نیز چنین محدودیتهایی را در نظر گرفته است که برخی از آن، با محدودیتهای مقرر در اسناد بینالملل حقوق بشر، قابل انطباق است و برخی دیگر، مانند موازین و ضوابط اسلامی در هیچ سند بینالمللی بهعنوان محدودیت آزادی بیان یافت نمیشود. علاوه بر این به نظر میرسد تفاسیر #شورای_نگهبان بر اصول 44 و 175 قانون اساسی، نوعی محدودیت اضافه بر ابزارهای آزادی بیان باشد.
✅در نوشتار حاضر برآنیم که با بررسی تطبیقی اسناد یادشده، محدودیت های #شکلی_و_ماهوی #آزادی_بیان در صدا وسیمای ایران مورد واکاوی قرار گیرد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #فمینیسم_در_فراز_و_فرود_پارادایم_زمان
👥نویسندگان: احمد #نقیب_زاده/ مونا #سعیدلویی
📌 #چکیده
#فمینیسم از ظهور نخستین موجش تا به امروز دچار تغییر و تحولات شگرفی حتی در ریشه ای ترین خواستگاه های فکری خود بوده است. به ویژه در #موج_سوم که بر پایه تکثر، تنوع و تعدد بنا شده است. #فمینیسم #پست_مدرن یکی از متأخرترین گرایشهای #فمینیسم است و به دلیل پیچیدگیهای بنیادین که در تعریف خود #پست_مدرنیسم وجود دارد بررسی این گرایش از منظر #پساساختارگرایی که زیر مجموعه ای از #پست_مدرنیسم است پیچ و تابهای فمینیسم در طول زمان را بیشتر آشکار می کند.
📖نوشتار حاضر پس از پس ذکر فضای گفتمانی دوره #مدرن و رابطه آن با مفهوم جنسیت، به بررسی نقش #زبان و تأثیر آن در انقیاد #زنان شکل گیری ماهیت آنها و همچنین از بعد روانکاوی به بررسی نظرات اندیشمندان مختلف #فمینیسم و نقشی که آنها برای زبان قائل هستند می پردازد. در این راستا #فمینیسم_پساساختارگرا و بنیادیترین مبحثش یعنی زبان و تأثیر آن بر اندیشمندان #فمینیسم بررسی می شود. در آخر نیز نگاهی به تفاوتهای #فمینیسم #پساساختارگرا در دو کشور #آمریکا و #فرانسه می اندازیم.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: مفهوم طرد در اندیشه ژولیا کریستوا و بازتاب آن در هنر فیگوراتیو معاصر
👥نویسندگان: ریما اسلام مسلک/ نرگس حریریان
📌چکیده:
نمایش فیگورهای نامتعارف, بدن های مجروح, آسیب دیده و رنجور, گرایشی در هنر فیگوراتیو معاصر است که با عنوان (هنر ابجکت) و یا (هنر مطرود) شناخته می شود. هر چند که بیان مفهوم ابجکشن, طرد و آلوده انگاری که مترادف هم هستند, صرفا به هنر معاصر اختصاص نداشته و در نقاشی هایی که از قرن 16 میلادی بجامانده نیز قابل مشاهده است. اما بهره برداری از این واژه در کلام فلسفی نخستین بار به سال 1982 برمی گردد؛ زمانی که ژولیا کریستوا, فیلسوف, روانکاو و زبان شناس معاصر نخستین بار آن را در مقاله (قدرت های وحشت, مقاله ای در باب طرد) به کار می برد. هنر ابجکت و یا مطرود زاییده بحران زندگی معاصر است؛ زاییده جنگ ها, ویرانی ها, بیماری ها و قدرت هایی که انسان و سرنوشتش را هدف قرار داده است. بررسی ایده طرد در اندیشه های ژولیا کریستوا و بازتاب آن در زندگی و هنر فیگوراتیو معاصر, اصلی ترین هدف این جستجوست. کریستوا ریشه طرد را در دوران کودکی جستجو می کند؛ یعنی هنگامی که نطفه هر آن چیزی که در انسان, به نام هویت شناخته می شود, در سایه میل به تمایز بسته می شود؛ تمایز از چیزی که هم در مغایرت با اوست و هم بخشی از او به شمار می آید و هیچگاه یک جدایی کامل نیست. آلوده انگاری که با انزجار و خشونت همراه است, هم هویت را می سازد و هم آن را تهدید می کند.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📕#معرفی_کتاب:#فردیت_اشتراکی
👤نویسنده: #ژولیا_کریستوا
📝مترجم: #مهرداد_پارسا
📌ناشر: روزبهان
✅گرچه #کریستوا به نوشته های خودش عنوان #فمینیستی نمی دهد، بسیاری از #فمینیست ها به منظور گسترش و تحول دادن به بحث ها و صحبت ها در #نظریه و #نقد_فمینیست به او مراجعه می کنند. سه چیز اندیشه #کریستوا بخصوص برای نظریه #فمینیست در محیط #انگلیسی – #امریکایی مهم بوده است:
۱. تلاش او برای #بازگرداندن_تن ((body# به گفتمان های موجود در علوم انسانی؛
۲. تمرکز او روی اهمیتی که “#مادرانه” و “#پیشا_ادیپی” (preoedipal#) در ساخت ذهنیت دارد؛ و
۳. برداشت او از #خوار_شماری (abjection#) به صورت توضیحی برای #سرکوب و #تبعیض.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒عنوان پژوهش: گاهنامه #فمینیسم_و_پستفمینیسم
📝ترجمه: جمعی از #مترجمان
📌مشخصات: سره، شماره 7، فروردین 1394، انجمن جامعه شناسی دانشگاه تهران
❇عناوین مطالب:
بررسی #موج_های_فمینیسم و پرداختن به موضوع #پست_فمینیسم، #فمینیسم_و_فیلم، #فمینیسم_و_فرهنگ_عامه، #فمینیسم_و_بدن، #فمینیسم_و_ادبیات، #فمینیسم_و_زبان، #فمینیسم_و_فلسفه، #فمینیسم_و_دین ، #فمینیسم_و_روانکاوی.
✅ در صفحات 322 تا 316 به اندیشه های #کرستوا، #ایریگاره و #سیسکو پرداخته شده است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #تفکیک_نقش ها و مرزهای #جنسیتی_در_جامعه با تأکید بر #آثار_تربیتی
👤نویسنده: علی احمد #پناهی
📎منبع: اسلام و علوم اجتماعی، سال ششم پاییز و زمستان 1393 شماره 12
📌#چکیده:
هر فردی اعم از #زن و #مرد، به عنوان عنصری از #جامعه انسانی، دارای جایگاه ویژه و مرزهای تعریف شده است. قرار گرفتن هریک از #زن و #مرد در نقش متناسب خود و رعایت مرزها، آثار اجتماعی و تربیتی بسیاری در #نظام_خانواده و در جامعه خواهد داشت. پژوهش حاضر با هدف تبیین و بررسی آثار #تربیتی، #اجتماعی و #اخلاقی #تفکیک_نقش_های_جنسیتی و مرزهای آن در جامعه، انجام یافته است. روش پژوهش، توصیفی−تحلیلی است، و بدین منظور پس از شناسایی و استخراج مفاهیم و مستندات، از متون دینی، تربیتی، علوم اجتماعی و پژوهش های انجام شده، به تحلیل محتوای آنها پرداخته و به آثار اجتماعی و تربیتی آن اشاره می شود. همچنین در این تحقیق به نمودها و مصداق های عرصه هایی که زن و مرد در آن حضور پر رنگ دارند و تفکیک نکردن نقش جنسیتی، ممکن است آسیب هایی را پدید آورد، اشاره شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهند شاخص ترین آثار تفکیک نقش های جنسیتی و توجه به مرزها عبارت اند از: زمینه سازی برای رشد تربیتی و اخلاقی، استحکام بنیان های اجتماعی، تأمین بهداشت روانی، استحکام خانواده، بهبود آموزش، رشد معنویت و مصون بودن از معصیت.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒عنوان مقاله:#جنسیت_در_آموزش_و_پرورش از دیدگاه #جامعه_شناسی_اسلامی
👤نویسنده: #حسین_بستان
📎منبع: نشریه اسلام و علوم اجتماعی، دوره 5، شماره 10، پاییز و زمستان 1392، صفحه 65-80
📌#چکیده_مقاله:
این مقاله به بررسی عوامل و پیامدهای بروز #جنسیت در نظام آموزش و پرورش رسمی با رویکرد #جامعه_شناسی_اسلامی می پردازد. جامعه شناسی اسلامی در الگوی مفروض این مقاله، بدون داشتن ادعای برخورداری از ویژگی منحصربه فردی از نظر روش های تجربی و فنون آماری، به طور عمده از لحاظ مبانی #هستی_شناختی و #معرفت_شناختی و نیز از حیث جنبه های نظری، شامل جنبه های #تبیینی، #تفسیری و #هنجاری، از رویکردهای موجود #جامعه_شناسی تمایز می یابد. زمینه مقایسه رویکرد اسلامی با رویکردهای رقیب، در بین بحث های اصلی مقاله، یعنی فرصت پیشرفت علمی، محتوای آموزش و ساختار مراکز آموزشی و نیز با اشاره ای گذرا به دیدگاه های جامعه شناختی، به ویژه موضع رویکرد #فمینیستی و سپس بیان دیدگاه #اسلام، فراهم شده است. این تحقیق نشان می دهد که رویکرد اسلامی با اسناد ارزش یکسان به علم آموزی مردان و زنان و با مفروض گرفتن برخی از تفاوت های طبیعی میان زن و مرد در کنار مشترک های فراوان آنها، از یک سو، در تبیین علی #تمایزهای_جنسیتی در آموزش و پرورش، تاثیر #تفاوت_های_طبیعی_دو_جنس را نادیده نمی گیرد و از سوی دیگر، برخی از این تمایزها را به دلیل #کارکردهای_اجتماعی_مثبت شان تجویز می کند.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #معنای_نمادین_فضاها_و_پیامهای جنسیتی: #طرد_اجتماعی_زنان
👥نویسندگان: #مرضیه_بهرامی_برومند/ #ظهراب_اسفندیاری
منبع: مجله هفت شهر، دوره 4، شماره 61، بهار 1397، صفحه 94-107
📌#چکیده:
شیوه های متفاوت ناحیه بندی #فضای_خانه در ادوار مختلف تاریخ حکایت از آن دارد که صرف نظر از عوامل جغرافیایی، بسترهای اجتماعی و فرهنگی نیز در ساخت معنایی و کارکردی سکون تگاه تاثیر داشته اند و خانه، فراتر از نقش ابزاری تامین سرپناه، نقشی فرهنگی در تعیین شیوه های بهنجار زیست ساکنان خود داشته است. در واقع، #چگونگی_برساخت_اجتماعی_فضای_خانه فرصت های متفاوتی را برای رویت پذیری #زنانگی/#مردانگی در اختیار #زن و #مرد قرار می دهد که خود تاثیری تعیین کننده بر بازنمایی هویت جنسیتی دارد. هدف این مقاله کشف مکانیزم های بازتولید دوگانه #زنانه/ #مردانه و #چگونگی_طرد_زنان و #تفکیک_جنسیتی_فضا در #سبک_معماری با استفاده از روش گفتمان است. در این زمینه ابتدا به شناسایی ساختارهای برسازنده #سوژه_جنسیتی پرداخته شده و با توصیفی از فضای #جنسیتی، چگونگی کنترل، بازنمایی و طرد بدن زن در چارچوب اصول #زنانگی به مثابه «دیگری» مورد تحلیل قرار گرفته و با الهام از آرای #فوکو، فضای #عمومی و #خصوصی در پیوند با مناسبات قدرت نظام حاکم بررسی شده است. بر این اساس، #سبک_معماری_خانه_های_درونگرای_قاجاریه، عاوه بر بازتولید قاعده #تفکیک_فضای_جنسیتی و #تعیین_اندرونی به عنوان محدود های #زنانه و تعریف بیرونی به عنوان محیطی #مردانه، #زنان را آماده می کند تا برای #مادرانگی و #همسربودگی تربیت شوند.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #مروری_بر_افكار_سیمون_دوبوار
👤نویسنده: #بهجت_یزدخواستی
📎منبع: نشریه مطالعات راهبردی زنان » پاييز 1384 شماره29
📌 #چکیده:
در قرن 21 همزمان با طرح #فمينيسم_فرانسه در محافل علمي، سيمون دوبوار نيز با ارائه ديدگاه هايي بر پايه اگزيستانسياليسم به تبيين وضعيت زنان و ظلم به آنها پرداخت. در مورد #سيمون_دوبوار نظرات مختلفي وجود دارد، وي از سوي پيروانش به عنوان كسي شناخته شده كه تئوري هايش در شكوفايي نسل جوان و پروژه هاي تحقيقاتي، داراي جايگاه رفيعي است، عده اي هم معتقد به طرد كامل #دوبوار و #فمينيست بودن وي هستند.
✂منتقدانش با تحليل محتواي نظريات وي، بيان مي كنند كه دو تئوري معروف #سيمون_دوبوار يعني «#نابرابري_جنسي» و «#ديگري» هر دو از اعتبار علمي ساقط شده و راه حلي را جهت #كاهش_معضلات_زنان ارائه نمي دهند.
✅نكته قابل تامل آنكه هرچند #فمينيسم روزي خود را از نظر علمي و نظري متاثر از نظرات #سيمون_دوبوار مي دانست، اما امروز اين جمله معروف وي را كه «#ما_زن_زاده_نشده_ايم» كاملاً طرد مي نمايد و در مقابل بيان مي كند: «#من_يك_زنم، چرا شما نباشيد؟» و نهايتاً #فمينيسم جديد كه وجود مرد را نه تنها در قالب يك #سالار و برتر از خود نمي بيند، بلكه #جنس_مرد را بي فايده معرفي مي كند. اين نوشتار درصدد است زندگي خانوادگي، جنبه هاي #شخصيتي_رواني_و_علمي #سيمون_دوبوار و سهم انديشه وي در گسترش نظريه #فمينيسم را مطالعه نمايد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #نقد_تطبیقی_دیدگاه_فمینیستی #سیمون_دوبووار، #ویرجینیا_وولف و #سیمین_دانشور در آثار داستانی
👥نویسندگان: پروین تاج بخش/ سیمین فرزاد
📎منبع: نشریه پژوهش های ادبی و بلاغی » بهار 1393 شماره2
📌#چکیده:
ادبيات تطبيقي حوزه اي از پژوهش هاي ادبي است كه درآن آثار دو يا چند نويسنده ازدو زبان ومليت متفاوت با يكديگرمقايسه مي شوند.
📖دراين مقاله آثار داستاني سه نويسنده #زن، يعني #ويرجينيا_وولف، #سيمون_دوبووار و #سيمين_دانشور از زاويه ديد #ادبيات_فمينيستي و مكاتب فكري تاثير گذار بر انديشه آنان بررسي شده است.
⬇ مطالعه و تحليل آثارشان نشان مي دهد كه وجه مشترك #ادبيات_فمينيستي، تلاش براي احياي حقوق و نماياندن #مظلوميت_زنان_و #شناساندن_هويت و جايگاه #زن در #نظام_مردسالاري با توجه به نوع نگرش به هستي و انسان است.
1⃣#سيمين_دانشور با تفكر ايراني-اسلامي در پرتو ارزش هاي #ديني و #اخلاقي #حقوق_زن_و_مرد را برابر مي داند،
2⃣اما #سيمون_دوبووار با ديدگاه #سكولاريستي (#اگزيستانسياليستي) ويژگي هاي #فطري_زنان چون #ازدواج، تشكيل خانواده و مادرشدن را مانعي در مسير پيشرفت آنان مي يابد.
3⃣و #وير_جينيا_وولف، #زنان را به كسب استقلال مالي وكوشش براي داشتن امتيازات همسان با #مردان توصيه مي كند.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: بررسي نقش كردارهاي تقسيمگر در شكلگيري #سوژه_منقاد در عصر #مدرن از نظر #فوكو
👥نویسندگان: اصغر #واعظی/عاطفه #صاحب_قدم
📎منبع: دوفصلنامه شناخت، دوره 7، شماره 2
📌#چکیده
#فوكو بر اين باور است كه انسان #غربي در عصر مدرن تبديل به #سوژه_منقاد شده است. وي براي يافتن سازوكارهاي شكلگيري اين سوژه منقاد به سراغ سه شيوه ابژهسازي ميرود. بر طبق تحليل #فوكو، انسانها از طريق سه شيوه #ابژهسازي، تبديل به سوژه منقاد ميشوند. ✏آنچه ما در اين مقاله به آن ميپردازيم، تنها دومين شيوه ابژهسازي انسان است كه مربوط به كردارهاي تقسيمگر ميشود. ما قصد داريم نقش اين كردارها را در چگونگي شكلگيري سوژه منقاد بررسي نماييم.
✅در اين راستا پس از مقدمهاي كوتاه، در بخش اول مقاله، منظور #فوكو از كردارهاي تقسيمگر توضيح داده ميشود و سپس در بخشهاي دوم و سوم، دو نمونه از مثالهاي فوكو از كردارهاي تقسيمگر و نقش آنها در چگونگي شكلگيري سوژه منقاد به تفصيل تشريح ميگردد. كردارهاي تقسيمگر مجنون/ عاقل در بخش دوم با تمركز بر نهاد تيمارستان و كردارهاي تقسيمگر بزهكار/ بهنجار در بخش سوم با تمركز بر نهاد زندان بيان ميشود.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #آسیبشناسی_تصویرپردازی_سینمای ایران از #ازدواج؛ با تأکید بر دیدگاه #اسلام
👥نویسندگان: #علی_جعفری، #عبدالله_بیچرانلو.
📎منبع: مجله دین و ارتباطات، دوره 21، شماره45،پاییز و زمستان 1393
صفحه 27-53
📌#چکیده
در این مقاله، ضمن تبیین رویکرد هنجاری اسلام به موضوع ازدواج در حوزههایی مثل «#لزوم_کمک_به_فرزندان در جهت تشکیل خانواده»، «#سنّ_مناسب_ازدواج»، «#فاصلۀ_سنّی_همسران»، «#همسان_همسری»، «#فرایند_همسر_گزینی تا ازدواج»، «مؤلفههای انتخاب آگاهانه همسر» و... تلاش شده است تا روند عمومی بازنمایی ازدواج در سینمای ایران در نسبت با آن مطالعه شود.
❓سؤال اصلی این تحقیق این است که برساختۀ ازدواج در سینمای ایران چقدر با دیدگاه اسلام دربارۀ #ازدواج_منطبق است؟
⭕این مطالعه با روش تحلیل محتوای کمّی انجام شده است و #جامعۀ_آماری_تحقیق، عبارت است از کل #فیلمهای_سینمای_ایران از سال 1376 تا 1390 که در آنها یکی از نقشهای اصلی فیلم بهنحوی با #مسئله_ازدواج خود درگیر میشود. از میان حدود 150 فیلم که از این ویژگی برخوردار بودهاند، 116 فیلم در دسترس، جامعۀ آماری تحقیق را تشکیل داده است.
تحلیل محتوای فیلمها حاکی از بروز شش روند نامطلوب در بازنمایی ازدواج در سینمای ایران است.
🔚#آسیبهای_عمده_بازنمایی #ازدواج_در_سینمای ایران عبارت است از: برساختۀ #کمرنگ_شدن_ازدواج بهمثابه مقولهای غیرجدی، کمرنگ شدن مرزهای معنایی #روابط_پیش_و_پس_از_ازدواج (تقلیل معنای شرعی #ازدواج)، همنشینی ازدواج با تنش، تضعیف وجوه آیینی #ازدواج و بازنمایی #غیرواقعی_از ازدواج.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒عنوان مقاله: #فمینیسم_اسلامی، مفاهیم و امکان ها
👥نویسندگان: #محمدتقی_کرمی/ #نسیم_السادات_محبوبی #شریعت_پناهی
📎منبع: مطالعات راهبردی زنان، دوره 15، 59 (بهار 1392)، صفحه 229- 263.
📌#چکیده
موج سوم فمینیسم با طرح الگوهای بومی و با ظاهری اسلامی به دفاع از فمینیسم پرداخته و با تفسیرهای جدید از متون دینی، مفاهیم دینی را در خدمت نهضت فمینیسم قرار دادند. در مقابل، مخالفان فمینیسم اسلامی نیز این مفهوم را مفهومی متناقضدانسته و با تمرکز بر دو مفهوم «اسلام» و «فمینیسم»، امکان مفهومی این ترکیب را به چالش می کشند. در این مقاله اندیشه های فمینیسم اسلامی و نظرات موافقان و مخالفان این دیدگاه فمینیستی بررسی و رویکردهای مطرح شده در این حوزه طبقه بندی شد. در بخش موافقان، سه گروه با استراتژی های تحدید مفهوم اسلام، اسلام محور و مساوات مدرن محور و در بخش مخالفان، سه گروه با تأکید بر مفهوم #فمینیسم، با تأکید بر موفق نبودن #فمینیسم_اسلامی و با تأکید بر منطق کلامی #فمینیسم_اسلامی شناسایی شدند. پس از بررسی نظرات موافقان و مخالفان یافته های پژوهش حاکی از آن است که با توجه به گستردگی حیطه ی مفهومی دو مفهوم اصلی #فمینیسم_اسلامی یعنی «#فمینیسم» و «#اسلام» نمی توان مدعی امکان یا عدم امکان قطعی این مفهوم شد. بدیهی است در مبحث امکان مفهومی فمینیسم اسلامی توجه به زمینه های مفهومی مانند فمینیسم و اسلام در زمینه ی اجتماعی مطرح شده ضروری است. از این رو بسته به زمینه ی اجتماعی و گستره ی تعریف دو مفهوم می توان به امکان یا عدم امکان #فمینیسم_اسلامی رأی داد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒عنوان پایان نامه: امکان و چالشهای پیشروی #فمینیسم_اسلامی
👤دانشجو: #نسیم_السادات_محبوبی
📌توضیحات:
...بیتردید پیوند ملتهای مسلمان با آموزههای اسلامی مانعی بزرگ در موفقیت فمینیسم است. از این رو، طرفداران این جنبش با طرح الگوهای بومی و با ظاهری اسلامی به دفاع از فمینیسم پرداخته و با تفسیرهای جدید از متون دینی، مفاهیم دینی را در خدمت نهضت فمینیسم قرار دادند. مخالفان فمینیسم اسلامی این مفهوم را مفهومی متناقض دانسته و توجه به هر یک از مفاهیم «#اسلام» و «#فمینیسم» امکان مفهومی این ترکیب را به چالش میکشند. در این شرایط بررسی امکان مفهومی «#فمینیسم_اسلامی» و انواع آن، با توجه به روند رو به رشد آن در جوامع اسلامی و داعیهی طرفداری از این گرایش در میان زنان مسلمان، امری ضروری است. از میان طرفداران «#فمینیسم_اسلامی» فاطمه مرنیسی و هبه رئوف عزت از چهرههای شاخص در قید حیات هستند که تحلیل مهمترین کتاب آنان در مشخص ساختن جایگاه این دو در قائلهی فمینیسم اسلامی و روشن شدن دیدگاه طرفداران این گرایش فمینیستی کمک مینماید. پایاننامه حاضر، پس از بررسی امکان مفهوم فمینیسم اسلامی و چالشهای پیش روی آن، به تحلیل گفتمان کتاب «#زنان_پرده_نشین_و_نخبگان_جوشن_پوش» #فاطمه_مرنیسی و کتاب «#مشارکت_سیاسی_زن- دیدگاه اسلامی»، #هبه_رئوف_عزت میپردازد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
seghte janin.mp3
24.25M
🎙#فلسفه_و_حکم_سقط_جنین و ابعاد #فردی و #اجتماعی آن
👤 حجة الاسلام و المسلمین #استاد_وکیلی
#فمینیسم
#سقط_جنین
https://eitaa.com/Antifeminism2
1_771022790.mp3
47.39M
✅#کرسی_ترویجی «#بررسی_فقهی_و_موضوع_شناسی_حضور_بانوان_در_ورزشگاه_ها»(#مناظره)
🎧از رادیو پؤوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/isca248
📒ارائه دهندگان:
🔶حجت الاسلام و المسلمین #سید_محمد_نجفی ،حجت الاسلام و المسلمین #کاظم _قاضی_زاده ،حجت الاسلام و المسلمین #محمدعلی_خادمی_کوشا وآقای #قدرت_الله_باقری
#فمینیسم
#حضور_زنان_در_ورزشگاه
https://eitaa.com/Antifeminism2
final_sample.pdf
12.8M
#نسخهی پیدیاف سه #کتاب کاربردی؛
▫️#ترگل (دلایل عقلی #حجاب)
▫️#شاخه_نبات (کنترل #شهوت و #نگاه)
▫️#اینترنت_پاک
(سالمسازی #اینترنت برای #کودکان)
https://eitaa.com/Antifeminism2
تار_و_پود_عاشقی-.pdf
5.71M
#روانشناسی
#کتاب_تار_و_پود_عاشقی
چگونگی #تعامل با #همسر و ....
نویسنده: امیر حسین #بانکی_پور فرد
انتشارات: آستان قدس رضوی
https://eitaa.com/Antifeminism2
رفیق خوشبخت ما.pdf
2.26M
✅ فایل pdf کتاب
" #رفیقِ_خوشبخت_ما "
🔆انتشارات آستان قدس رضوی
خاطراتی زیبا از #سردار عزیز اسلام #حاج_قاسم_سلیمانی
🏴به مناسبت اولین سالگرد شهادت #سردار_دلها
https://eitaa.com/Antifeminism2
کتاب روانشناسی تبلیغ . استادمحمد کاویانی.pdf
9.2M
#کتاب_روانشناسی
# روانشناسی_و_تبلیغات( با تاکید بر منابع #دینی)
نویسنده: #محمد_کاویانی
انتشارات: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
https://eitaa.com/Antifeminism2
Lali.pdf
317.9K
#روانشناسی
#کتاب #لالی_انتخابی
#اختلال_ویژه_کودکان
نویسنده: #سهیلا_طاهریان
انتشارات: سازمان #بهزیستی کشور
https://eitaa.com/Antifeminism2