مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ فُضَيْلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ (صلوات اللّه علیه) يَقُولُ:
عَظِّمُوا أَصْحَابَكُمْ وَ وَقِّرُوهُمْ وَ لَا يَتَجَهَّمُ بَعْضُكُمْ بَعْضاً وَ لَا تَضَارُّوا وَ لَا تَحَاسَدُوا وَ إِيَّاكُمْ وَ الْبُخْلَ كُونُوا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلِصِينَ.
الكافي، ج2، ص 173
#حدیث
#الکافی
#امام_باقر
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
30.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖مقایسه آمار دین داری مردم نسبت به قبل و بعد انقلاب⚖
"حضرت استاد راجی"
#فیلم
#انقلاب_اسلامی
#صعود_چهل_ساله
#استاد_راجی
@Arshiv_Gholam
مسئله منشأ ارزش اخلاقی، یکی از مهم ترین مسائل در حوزه فرااخلاق است. فیلسوفان اخلاق در مواجهه با این مسئله، دیدگاه های مختلفی اتّخاذ نموده اند. برخی اندیشمندان اسلامی ازجمله محقّق اصفهانی، عرف عقلاء را واضع گزاره های اخلاقی دانسته اند. این پژوهش درصدد است با تأکید بر دیدگاه محقّق اصفهانی به بررسی انتقادی نقش عرف عقلاء در وضع گزاره های اخلاقی بپردازد. اگرچه ایشان بر اعتباری بودن گزاره های اخلاقی و وضع آن توسّط عرف عقلاء تأکید دارد، أمّا معتقد است آراء عقلاء بر اساس بقای انسان و مصالح و مفاسد نوعی صادر می شود و با شروطی معتبر است. معناشناسی مفاهیم اخلاقی در دیدگاه مزبور خدشه پذیر است. همچنین این دیدگاه بر پایه دلایل درستی بنا نشده و از توجیه نهایی ارزشمندی بقای انسان و رعایت مصالح و مفاسد عاجز است.
✍ أثری از استاد حسن محیطی اردکان.
📚 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمه اللّه).
#معرفی_کتاب
#نقش_عرف_در_ارزش_اخلاقی
#استاد_حسن_محیطی_اردکان
@Arshiv_Gholam
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله):
حَقٌّ عَلَى الْمُسْلِمِ إِذَا أَرَادَ سَفَراً أَنْ يُعْلِمَ إِخْوَانَهُ وَ حَقٌّ عَلَى إِخْوَانِهِ إِذَا قَدِمَ أَنْ يَأْتُوهُ.
الكافي، ج2، ص 174
#حدیث
#الکافی
#رسول_الله
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
هر کس بناء را بر این بگذارد که در أموالش _وَ فِي أموَالِهم حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ المَحرومِ_ واقعاً برای محرومان حقّ قائل باشد، یعنی این را حقّ آن ها بر خودش بداند، تفضّل خودش بر دیگران نداند، قرآن اینطوری می گوید؛ نمی گوید که شما به دیگری تفضّل می کنید، می گوید او در مال شما حقّ دارد. حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ المَحروم.
نائب المهدی امام خامنه ای
کتاب عدالت، ص 26
#کتاب
#کتاب_عدالت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
آغاز هر علمی از طرح سئوال است. سئوال درباره نادانسته ها و مجهولات. به تعبیری می توان گفت که سئوال نیز خود محصول علم است، أمّا علم به جهل و ناآگاهی و علم به نقص معرفتی خود.
دکتر احمد حسین شریفی
روش شناسی علوم انسانی اسلامی، ص 109
#کتاب
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_احمد_حسین_شریفی
@Arshiv_Gholam
شیخ طوسی در تهذیب و استبصار، تعداد زیادی از روایات را با نام مؤلّفان کتب آن شروع کرده و به طریق خود در آخر این دو کتاب به آن ها اشاره می کند؛ ولی برای تعداد زیادی از ایشان طریقی ذکر نمی کند. با مراجعه به کتاب فهرست شیخ طوسی می توان به اسناد او به کتاب هایی که از آن ها در تهذیب و استبصار روایت کرده دست یافت. بعضی از طرق او در مشیخه این دو کتاب ضعیف است ولی در فهرست به آن کتاب ها طریق صحیح دارد.
استاد اکبر ترابی شهرضایی
پژوهشی در علم رجال، ص 100
#کتاب
#علم_رجال
#استاد_اکبر_ترابی
@Arshiv_Gholam
Moghadam-Shab4Moharram1395[01].mp3
7.46M
🎙سلامی به اونا که از جونشون، گذشتند و بر نفس غالب شدند🎙
"کربلایی جواد مقدّم"
#صوت
#مناجات
#مدح
#جواد_مقدم
@Arshiv_Gholam
این کتاب در جستجوی پاسخ سؤالاتی از این قبیل است؛ علوم انسانی چه نوع علومی اند؟ چه تفاوت ها و تمایزهایی با علوم غیرانسانی دارند؟ هدف یا أهداف علوم انسانی چیست؟ علوم انسانیِ اسلامی به چه معنی است؟ آیا قید "اسلامی" در این ترکیب، احترازی است یا توضیحی؟ روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی به چه صورت است؟ روش تحلیل و داوری نظریه ها در علوم انسانی چگونه است؟ آیا منحصر دانستن روش شناسی علوم انسانی در روش تجربی موجّه است؟ آیا استناد به متون دینی در تحلیل کنش های انسانی، علم تولیدی ما را أمری اختصاصی و درون دینی نمی کند؟ چگونه می توان درستی نظریه خود را برای کسانی که هم کیش و هم آیین ما نیستند، تبیین کرد؟ ارزش ها چه نقشی در علوم انسانی دارند؟ آیا پذیرش تأثیر ارزش در دانش، مستلزم از دست دادن عینیّت و بی طرفی علمی نیست؟ چگونه می توان از علوم انسانی اسلامی سخن گفت و در عین حال ویژگی های عینیّت، بی طرفی، آزاداندیشی و واقع گرایی علمی را تأمین کرد؟ دلایل مخالفان علم دینی و علوم انسانیِ اسلامی به طور خاصّ، چیست؟ از چه قوّت و اعتباری برخوردارند؟
✍ أثری از استاد دکتر احمد حسین شریفی.
📚 مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا.
#معرفی_کتاب
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_احمد_حسین_شریفی
@Arshiv_Gholam
❌به طور کلّی، ترویج موسیقی (هرچند موسیقی حلال باشد) با اهداف عالیه ی نظام مقدّس جمهوری اسلامی سازگار نیست، و بهتر است جوانان عزیز وقت با ارزش خود را صَرف یادگیری علوم و فنون لازم و مفید نموده و اوقات فراغت خود را با ورزش و تفریحات سالم، پُر نمایند❌
"نائب المهدی امام خامنه ای (حفظه اللّه)"
أجوبة الإستفتاءات _ فصل غناء و موسیقی
https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=99&pid=99&tid=-1
#سخن
#احکام_شرعی
#غنا_و_موسیقی
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
آمیختن کفر به ایمان شدنی نیست
هم پیرو این باشی و هم آن شدنی نیست
باید ز خدا عاقبت خیر بخواهیم
أغلب گذر از فتنه شیطان شدنی نیست
احمد به همه گفت که ثقلین ملاک است
تنها به همین مصحف قرآن شدنی نیست
از خطبه آن روز نبیّ ساده گذشتید
حالا دگر این فاجعه جبران شدنی نیست
شرمنده، که از فضل علی دوست و دشمن
آنقدر نوشتند که کتمان شدنی نیست
کعبه زده بر سینه خود سنگ علی را
جای ترکش مانده و پنهان شدنی نیست
"سید جعفر حیدری"
#شعر
#مدح
#امام_علی
@Arshiv_Gholam
🏴 سَلامٌ عَلی قَلبِ زینبِ الصَّبور 🏴
🔰جلسه هفتگی هیأت خیمه أصحاب الحسین (علیه السّلام)🔰
⏳ جمعه، ۸ اسفند ۹۹
ساعت 19:30
مکان:
خیابان اراک، کوچه قم نو، بعد از سوهان خودکار، نبش کوچه۴، سمت راست درب اوّل؛ حسینیه سیّدالشّهداء (علیه السّلام)
"خانوادگی"
@kh_ashabalhosein
@Arshiv_Gholam
روایت همّام از اوصاف متقین در کافی شریف.pdf
286.6K
💠روایت جناب همّام از حضرت أمیر (صلوات اللّه علیه) در مورد أوصاف متّقین به نقل کافی شریف💠
#حدیث
#الکافی
#امام_علی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
🔰 ترویج موسیقی
هر چیزی که پدیدۀ موسیقی را در جامعه رایج، و آن را عادیسازی کند، ترویج محسوب میشود. با توجه به این که در زمان ما موسیقی لهوی بر غیر لهوی غلبه دارد، باید جلوی ترویج آن را گرفت؛ زیرا وقتی این امر در جامعه رواج پیدا کرد، حرام نیز در جامعه گسترش مییابد.
اگر زمانی رسید که موسیقی حرام مطلقاً در جامعه وجود نداشت، یعنی موسیقیدانهای متدیّنی پرورش یافتند که آثار هنری آن ها غیر لهوی و حلال، بلکه مقرّب إلی اللّه شد، آن وقت تشکیل آموزشگاه و نمایشگاه اشکال ندارد. أمّا امروز اینگونه نیست و وضع موسیقی کشور، نامطلوب است؛ یعنی موسیقی لهوی مضلّ بر موسیقی غیر لهوی غلبه دارد. بنابراین در این شرایط ترویج موسیقی جایز نیست.
نائب المهدی امام خامنه ای (حفظه اللّه)
رساله آموزشی، ج2، ص141
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27823
#سخن
#احکام_شرعی
#غنا_و_موسیقی
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
وقتی مدیران و مردمی فاسد شدند، به پایگاه دشمن خارجی تبدیل می شوند. دشمن خارجی از آدم های فاسد، برای اهداف سیاسی خود در کشور خوب استفاده می کند. مبارزه با فساد یک جهاد همه جانبه است.
نائب المهدی امام خامنه ای
کتاب عدالت، ص 29
#کتاب
#کتاب_عدالت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
پرسش های اصلی به پرسش هایی گفته می شود که آگاهی از پاسخ آن ها بعضاً چندین سئوال دیگر را نیز پاسخ می دهد. أمّا پرسش های فرعی پرسش هایی جزئی اند که آگاهی از پاسخ آن ها ما را از سئوالات دیگر بی نیاز نمی کند...درباره تعداد پرسش های اصلیِ پژوهشی، در میان منطق دانان مسلمان اختلاف است...گستره و فراگیری پرسش های اصلی به مراتب بیشتر از گستره پرسش های فرعی است.
دکتر احمد حسین شریفی
روش شناسی علوم انسانی اسلامی، ص 112 و 113 و 115
#کتاب
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_احمد_حسین_شریفی
@Arshiv_Gholam
شیخ طوسی در بسیاری از موارد نسبت به مذهب صاحبان کتب و اصول سکوت کرده است؛ در حالی که نام برده در کتاب های دیگرش یا نجاشی در رجالش به فساد مذهب آنان اشاره کرده اند. بنابراین با عدم تصریح شیخ به مذهب مؤلّف نمی توان به امامی بودن او حکم کرد؛ زیرا شیعه معنای أعمّی دارد به طوری که شامل زیدیه، فطحیه، واقفیه و اسماعیلیه و فرقه های دیگر نیز می گردد.
استاد اکبر ترابی شهرضایی
پژوهشی در علم رجال، ص 101
#کتاب
#علم_رجال
#استاد_اکبر_ترابی
@Arshiv_Gholam
حضرت أمیر (علیه السّلام):
ألا و إنّ مِن البَلاء الفاقةُ، و أشدُّ مِن الفاقةِ مرضُ البَدنِ، و أشدُّ مِن مَرضِ البدنِ مرضُ القلبِ.
غررالحکم، باب المرض، ح 3
#حدیث
#غرر_الحکم
#امام_علی
@Arshiv_Gholam
آن بانویی که داشت نورش جلوه ی ربّ
آن بانویی که بود نامش زینتِ أب
آن بانویی که جلوه بخشیده به مکتب
در بستری بی سایه بان می سوخت در تب
ای روزگار پست، بد کردی به زینب
با صبرِ زهرایی حماسه آفریده
یک زن چگونه این همه غربت چشیده؟!
بی بی چه زجری بین نامحرم کشیده
در ازدحام دشمنانش شد معذّب
ای روزگار پست، بد کردی به زینب
آن قدر بر دستش، نشانِ ریسمان دید
آن قدر داغ و روضه های بی کران دید
آن قدر در جسم عزیزانش، سنان دید
بر کعبه ی داغ و رزایا شد ملقّب
ای روزگار پست، بد کردی به زینب
ای وای از داغِ چهل منزل اسیری
در شام، شرمنده شدن با سر به زیری
آیا شده با آستینت رو بگیری؟!
در شام و کوفه قامت او شد مورّب
ای روزگار پست، بد کردی به زینب
بزم شراب و زینب و چشمان پرخون
بودند آن جا کاش زیر چرخ گردون
یا زینبیّون یا سپاه فاطمیّون
بودند آن جا کاش یارانی مقرّب
ای روزگار پست، بد کردی به زینب
دارد بساط گریه بر ارباب هر روز
یک سال و نیم آشفته و بی تاب هر روز
هم ناله می شد با رباب و آب هر روز
یاد حسینش، تشنه خوابیده است هر شب
ای روزگار پست، بد کردی به زینب
می دید در گودال غرق خون، تنش را
می دید با چشمان تر، جان کندنش را
می دید، دشمن می کِشد پیراهنش را
می دید جسمش می رود در زیر مرکب
ای روزگار پست، بد کردی به زینب
یاد حسین تشنه اش، وقت أجل کرد
یاد نظاره کردنش از روی تل کرد
پیراهن خونی دلبر را بغل کرد
جانش رسید از داغِ آن لب تشنه، بر لب
ای روزگار پست، بد کردی به زینب
"محمّد جواد شیرازی"
#شعر
#روضه
#حضرت_زینب
@Arshiv_Gholam