کسی که با روش استنباط فقهی آشنا باشد متوجّه می گردد که کم بودن تعداد روایات در یک باب نمی تواند دلیلی فقهی برای عدم صحّت روایات موجود در آن باب باشد؛ خصوصاً در جایی که دلیل عقلی نیز وجود دارد، بلکه نهایتاً به عنوان یک سئوال علمی می تواند بررسی شود که نتیجه آن در استنباط و بحث فقهی اثری ندارد.
(برای مطالعه تفصیل مطالب به کتاب مراجعه کنید)
استاد محمد نجفی
حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 216
#کتاب
#حکومت_اسلامی
#استاد_محمد_نجفی
@Arshiv_Gholam
مقصود از مصادر ثانوی رجال، کتاب هایی است که بعد از شیخ طوسی (متوفّی 460 ه) به رشته تحریر در آمده است. این نوع کتاب ها که مطالبش برگرفته از مصادر اوّلی علم رجال است با تغییر و تحوّلی در آن ها، بر دو قسم می باشد...کتاب هایی که تا زمان علّامه حلّی (متوفّی 726 ه) نوشته شده است...کتاب هایی که پس از علّامه نوشته شده است...نکته ای که نباید فراموش کرد این است که پس از شیخ طوسی، فترتی حاصل شد و به مدّت بیش از یک قرن کتابی در علم رجال نوشته نشد یا اینکه ما از وجود آن خبر نداریم تا به زمان شیخ منتجب الدّین رازی و ابن شهر آشوب مازندرانی می رسیم.
استاد اکبر ترابی شهرضایی
پژوهشی در علم رجال، ص 129 و 130
#کتاب
#علم_رجال
#استاد_اکبر_ترابی
@Arshiv_Gholam
عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ زَيْدٍ النَّرْسِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَزْيَدٍ صَاحِبِ السَّابِرِيِّ قَالَ:
دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) فَتَنَاوَلْتُ يَدَهُ فَقَبَّلْتُهَا فَقَالَ أَمَا إِنَّهَا لَا تَصْلُحُ إِلَّا لِنَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ.
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَجَّالِ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) نَاوِلْنِي يَدَكَ أُقَبِّلْهَا فَأَعْطَانِيهَا فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ رَأْسَكَ فَفَعَلَ فَقَبَّلْتُهُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ رِجْلَاكَ فَقَالَ أَقْسَمْتُ أَقْسَمْتُ أَقْسَمْتُ ثَلَاثاً وَ بَقِيَ شَيْءٌ وَ بَقِيَ شَيْءٌ وَ بَقِيَ شَيْءٌ.
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنِ الْعَمْرَكِيِّ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ (علیه السّلام) قَالَ:
مَنْ قَبَّلَ لِلرَّحِمِ ذَا قَرَابَةٍ فَلَيْسَ عَلَيْهِ شَيْءٌ وَ قُبْلَةُ الْأَخِ عَلَى الْخَدِّ وَ قُبْلَةُ الْإِمَامِ بَيْنَ عَيْنَيْهِ.
وَ عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي الصَّبَّاحِ مَوْلَى آلِ سَامٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ:
لَيْسَ الْقُبْلَةُ عَلَى الْفَمِ إِلَّا لِلزَّوْجَةِ أَوِ الْوَلَدِ الصَّغِيرِ.
الكافي، ج2، ص 185
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
#امام_کاظم
@Arshiv_Gholam
بد نیست فرصتی بگذاریم و با رسم و رسوم مختلف مردم آشنا شویم. بعدش هم بیاییم رسم شهداء را با آن ها مقایسه کنیم. ببینیم شهداء نسبت به دوران خودشون مراسم عقد و عروسی شان چطور بود، خرید عقدشان، جهیزیه و مهریه شان.
وقتی مقایسه ها تمام شد باید ببینیم چقدر علاقه به شهداء داریم و چقدر می خواهیم شبیه به آن ها زندگی کنیم.
✍ أثری از حاج حسین کاجی
📚 انتشارات حماسه یاران
#معرفی_کتاب
#ازدواج_به_سبک_شهدا
#حاج_حسین_کاجی
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بالاترین ذکر عملی🎥
"مرحوم آیت اللّه بهجت (رحمه اللّه)"
#فیلم
#سخنرانی
#آیت_الله_بهجت
@Arshiv_Gholam
گرچه سنگ از همه بسیار در آنجا خورده
نام مجنون به سر کوچه لیلا خورده
عاشق از سرزنش مردم این کوچه مرنج
قیمتى تر شده قالیچه اگر پا خورده
آه بیچاره زلیخا چقدر حرف شنید
چه کسى خون جگر مثل زلیخا خورده
خواهشاً از در این خانه بلندم نکنید
مگر این کاسه ما حقّ کسى را خورده؟
خواهشاً نامه ما را به خراسان بفرست
خواهشاً زود برو نامه ما تا خورده
مثل آهوى بیابان به بیابان زده ام
چون شنیدم گذرت باز به صحرا خورده
من از اینجا بروم زود زمین مى افتم
این گدا چیزى اگر خورده همین جا خورده
به همه گفته ام این شاه که در این حرم است
بیشتر از پسرش غصّه ما را خورده
سنگفرش حرمت نام مرا کم دارد
گوشه صحن تو سنگ لحدم جاخورده
پسر فاطمه مردم گره دارند همه
پسر فاطمه در کار گره ها خورده
زیر هر کاشی تو حاجت امضا شده ایست
روى هر کاشى تو مُهر مداوا خورده
پهلویش مطمئناً پشت حرم درد گرفت
هرکه اینجا قسم حضرت زهرا خورده
کربلا رفتن ما را که خودت میدانى
اربعین رفتنم از دست تو امضا خورده؟
پسر فاطمه تشنه است ته گودال و
مرکب شمر ولى آب گوارا خورده
پیش زینب به هم اینقدر تعارف نزنید
پیش زینب چقدر نیزه به آقا خورده
چکمه اى که به تنش خورد همان است که بر
چادر محترم زینب کبرى خورده
به روى خاک، تنش رنگ عوض کرده حسین
واى بر این بدنِ بى سرِ گرما خورده
"محمد جواد پرچمی"
#شعر
#مناجات_و_روضه
#امام_رضا
#امام_حسین
@Arshiv_Gholam
گفتمان عدالت یک گفتمان اساسی است و همه چیز ماست؛ منهای آن جمهوری اسلامی هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت؛ باید آن را داشته باشیم؛ این گفتمان را باید همه گیر کنید.
نائب المهدی امام خامنه ای
کتاب عدالت، ص 49
#کتاب
#کتاب_عدالت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
رابطه عاطفی همسران، ارتباطی دو سویه است که در نگاه، کلام و رفتارشان بروز می نماید. بدین سان، محبت آنها نسبت به هم بیشتر و ژرفتر می گردد. در این باره نکته مهم آن است که این احساس باید بارها و بارها اظهار شود.
دانش خانواده و جمعیت، ص 92
#کتاب
#دانش_خانواده
@Arshiv_Gholam