eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
251 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️قسم به وعده‌ی شیرین «مَن یَمُت یَرَني» علیّ نمُرده و هرگز علیّ نمی‌میرد☀️ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
⚖ عبدالله بن محمد بن عبدالعزیز بغوی، متوفّی ۳۱۷، می‌نویسد پیامبر خطاب به علی (علیه السّلام) فرمود کسی تو را دوست ندارد مگر اینکه مؤمن باشد و کسی نسبت به تو کینه ندارد مگر اینکه منافق باشد. 🔻عن علي قال: عهد إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه لا يحبك إلا مؤمن ولا يبغضك إلا منافق. 📜معجم الصحابة للبغوي، ج4، ص364 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🗿بخاری نقل می‌کند که پیامبر قبل از اینکه بر او وحی نازل شود با زید بن عمرو بن نفیل ملاقات کرد. پیامبر برای پذیرایی از او سفره‌ای پهن کرد که در آن گوشت بود. زید از خوردن آن گوشت و خوراکی که پیامبر تهیّه کرده بود پرهیز کرد. خطاب به پیامبر گفت من از گوشت‌هایی که شما برای بت‌های خودتان قربانی کرده‌اید نمی‌خورم و فقط از گوشت‌هایی استفاده می‌کنم که در هنگام ذبح نام اللّه بر آن برده شده باشد. 🔻أَخْبَرَنِي ‌سَالِمٌ : أَنَّهُ سَمِعَ ‌عَبْدَ اللهِ يُحَدِّثُ عَنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَنَّهُ لَقِيَ زَيْدَ بْنَ عَمْرِو بْنِ نُفَيْلٍ بِأَسْفَلِ بَلْدَحٍ، وَذَاكَ قَبْلَ أَنْ يَنْزِلَ عَلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْوَحْيُ، فَقَدَّمَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُفْرَةً فِيهَا لَحْمٌ فَأَبَى أَنْ يَأْكُلَ مِنْهَا، ثُمَّ قَالَ: إِنِّي لَا آكُلُ مِمَّا تَذْبَحُونَ عَلَى أَنْصَابِكُمْ، وَلَا آكُلُ إِلَّا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ.» 📜صحيح البخاري، ج7، ص91 📎پ،ن: یعنی رسول خدا پیش از بعثت، بت‌پرست و مشرک بوده‌اند؟ یا ایشان از گوشت‌های مشرکان استفاده می‌کردند؟ تقیّد و رعایت زید بیشتر از پیامبر بوده است؟ پیامبر اهل رعایت نبودند و کسی مثل زید باید به ایشان تذکّر بدهد و رسول خدا را نهی از منکر کند؟ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
☠پیامبر قصد خودکشی داشت... ⛰بخاری نقل می‌کند زمانی که وحي قطع می‌شد، پیامبر می‌رفت بالای کوه و می‌خواست خودش را پایین بیاندازد. جبرئیل می‌آمد، دلداری می‌داد و ایشان را آرام می‌کرد. به خاطر قطع موقّتی وحی، پیامبر در پیامبری خود شک می‌کرد، جبرئیل می‌گفت شک نکن، شما رسول خدا هستی. این اتّفاق بارها تکرار شد...! 🔻«ثُمَّ لَمْ يَنْشَبْ وَرَقَةُ أَنْ تُوُفِّيَ، ‌وَفَتَرَ ‌الْوَحْيُ فَتْرَةً حَتَّى حَزِنَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فِيمَا بَلَغَنَا، حُزْنًا غَدَا مِنْهُ مِرَارًا كي يتردى من رؤوس شَوَاهِقِ الْجِبَالِ، فَكُلَّمَا أَوْفَى بِذِرْوَةِ جَبَلٍ لِكَيْ يُلْقِيَ مِنْهُ نَفْسَهُ تبدَّى لَهُ جِبْرِيلُ، فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ، إِنَّكَ رَسُولُ اللَّهِ حَقًّا. فَيَسْكُنُ لِذَلِكَ جَأْشُهُ، وتقرُّ نَفْسُهُ، فَيَرْجِعُ، فَإِذَا طَالَتْ عَلَيْهِ فَتْرَةُ الْوَحْيِ غَدَا لِمِثْلِ ذَلِكَ، فَإِذَا أَوْفَى بِذِرْوَةِ جَبَلٍ تبدَّى لَهُ جِبْرِيلُ فَقَالَ له مثل ذلك» 📜صحيح البخاري، ج6، ص2562 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🤥 ابن حجر العسقلاني، متوفّی ۸۵۲، در فتح الباري بشرح البخاري، می‌نویسد این بخش پایانی روایت که بر قصد خودکشی پیامبر دلالت دارد، از اضافات و جعلیات معمر (یکی از راویان سلسله سند مذکور) می‌باشد. 🔻وزاد عنه البخاري في حديثه المقترن بمعمر عن الزهري فقال وفتر الوحي فترة حتى حزن فساقه إلى آخره والذي عندي أن هذه الزيادة ‌خاصة ‌برواية معمر فقد أخرج طريق عقيل أبو نعيم في مستخرجه من طريق أبي زرعة الرازي عن يحيى بن بكير شيخ البخاري فيه في أول الكتاب بدونها وأخرجه مقرونا هنا برواية معمر وبين أن اللفظ لمعمر وكذلك صرح الإسماعيلي أن الزيادة في رواية معمر وأخرجه أحمد ومسلم والإسماعيلي وغيرهم وأبو نعيم أيضا من طريق جمع من أصحاب الليث عن الليث بدونها ثم إن القائل فيما بلغنا هو الزهري ومعنى الكلام أن في جملة ما وصل إلينا من خبر رسول الله صلى الله عليه وسلم في هذه القصة وهو من بلاغات الزهري وليس موصولا» 📜فتح الباري، لابن حجر، ج12، ص359 📎پ،ن: سند بخاری به این روایت: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ: حَدَّثَنَا اللَّيْثُ، عَنْ عقيل، عن ابن شهاب، وحَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ: حَدَّثَنَا مَعْمَرٌ: قَالَ الزُهري: فَأَخْبَرَنِي عُرْوَةُ، عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا. (صحيح البخاري، ج6، ص2561) 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
💎جریان حدیث طیر در برخی منابع اهل تسنّن ذکر شده است. 🥘 أحمد بن حنبل، متوفّی ۲۴۱، در فضائل الصّحابة نقل می‌کند که یکی از بانوان أنصار دو پرنده (بریان) بین دو تکّه خمیر (پخته شده) به پیامبر هدیه داد. پیامبر فرمود خدایا محبوب‌ترین خلق نزد خودت و نزد رسولت را بفرست تا با هم این غذا را میل کنیم. در همین هنگام علی (علیه السّلام) آمد و پیامبر وقتی متوجّه شد او پشت در است، فرمود در را باز کنید. راوی می‌گوید در را باز کردم و علی (علیه السّلام) همراه پیامبر، غذاهایی اهدایی را میل کردند تا غذا تموم شد. (یعنی نفر سوّمی در این قضیه شریک پیامبر نشد) 🔻عَنْ سَفِينَةَ قَالَ: أَهْدَتِ امْرَأَةٌ مِنَ الْأَنْصَارِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ طَيْرَيْنِ بَيْنَ رَغِيفَيْنِ، فَقَدَّمَتْ إِلَيْهِ الطَّيْرَيْنِ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «اللَّهُمَّ ائْتِنِي بِأَحَبِّ خَلْقِكَ إِلَيْكَ وَإِلَى رَسُولِكَ» ، وَرَفَعَ صَوْتَهُ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ هَذَا؟» فَقَالَ: عَلِيٌّ، فَقَالَ: «فَافْتَحْ لَهُ» ، فَفَتَحْتُ، فَأَكَلَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنَ الطَّيْرَيْنِ حَتَّى فَنِيَا. 📜فضائل الصحابة لأحمد بن حنبل، ج2، ص560 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
39.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 در تاریخ‌ به دنبال چه‌ می‌گردیم؟ ثمره‌ و نتیجه‌ی بحث از شهادت وقایع صدر اسلام چیست؟ به فکر امروزمان باشیم! 🔻استاد طبّاخیان 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷«معجزه مشارکت»🇮🇷 🔸نائب المهدی امام خامنه‌ای (حفظه اللّه) 📎پ،ن: قطعاً مشارکت به تنهایی مشکلات را حل نمی‌کند. مشارکت علّت تامّه حلّ مشکلات نیست. أمّا یکی از کارهایی که برای پیشرفت کشور باید صورت بگیرد، مشارکت بالاست. با کاهش مشارکت قطعاً مشکلی حل نخواهد شد؛ بلکه مشکلات بیشتری ایجاد می‌شود. تمام کارهای دیگر، به ضمیمه حضور و پشتیبانی جامعه می‌توانند مؤثّر باشند. ❌دشمنان منفعت طلب و قسم خورده‌ی ایران و اسلام به دنبال کاهش مشارکت هستند. آن‌ها خیر ما را نمی‌خواهند. 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
📖 محمّد ناصرالدّین الألبانی هم بعد از ذکر این روایت، می‌گوید محتوای آن باطل است. در ادامه به سند حدیث پرداخته و آن را صادر از کسانی می‌داند که اهل جعل و کذب و تدلیس هستند. 🔻باطل... 🔦...قلت: وهذا إسناد موضوع؛ آفته: 1️⃣ إما محمد بن عمر - وهو الواقدي -؛ فإنه متهم بالوضع. وقال الحافظ في "التقريب": "متروك مع سعة علمه". وقد تقدمت كلمات الأئمة فيه أكثر من مرة. 2️⃣ وإما إبراهيم بن محمد بن أبي موسى - وهو ابن أبي يحيى، واسمه سمعان الأسلمي مولاهم أبو إسحاق المدني -، وهو متروك أيضاً مثل الواقدي أو أشد؛ قال فيه الحافظ أيضاً: "متروك". وحكى في "التهذيب" أقوال الأئمة الطاعنين فيه، وهي تكاد تكون مجمعة على تكذيبه، ومنها قول الحربي: "رغب المحدثون عن حديثه، روى عنه الواقدي ما يشبه الوضع، ولكن الواقدي تالف"... 📝...ويحتمل أنه من تدليس الواقدي نفسه؛ فقد دلس بغير ذلك... 📜سلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة وأثرها السيئ في الأمة، ج10، ص451 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🕋 حاکم نیشابوري، متوفّی ۴۰۵، در المستدرک می‌نویسد أخبار میلاد أمیرالمؤمنین (صلوات اللّه علیه) در کعبة، به طور متواتر نقل شده است. 🔻قَالَ الْحَاكِمُ: «وَهَمُّ مُصْعَبٍ فِي الْحَرْفِ الْأَخِيرِ، فَقَدْ تَوَاتَرَتِ الْأَخْبَارِ أَنَّ فَاطِمَةَ ‌بِنْتَ ‌أَسَدٍ وَلَدَتْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ كَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَهُ فِي جَوْفِ الْكَعْبَةِ» 📜المستدرك على الصحيحين، ج3، ص550 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
📓 ألباني در یکی دیگر از کتاب‌های خویش می‌نویسد، این بخش از روایت به لحاظ معنی و محتوا، باطل است؛ چون با شأن پیامبر معصوم سازگار نیست. خصوصاً که خود پیامبر فرموده‌اند کسی که چنین کاری کند، جاودانه در جهنّم خواهد بود. 🔻وإذا عرفت عدم ثبوت هذه الزيادة فلنا الحق أن نقول إنها زيادة منكرة من حيث المعنى لأنه لا يليق بالنبي صلى الله عليه وسلم المعصوم ‌أن ‌يحاول ‌قتل ‌نفسه بالتردي من الجبل مهما كان الدافع له على ذلك وهو القائل: (من تردى من جبل فقتل نفسه فهو في نار جهنم يتردى فيها خالدا مخلدا فيها أبدا) أخرجه الشيخان وغيرهما وقد خرجته في (تخريج الحلال والحرام) برقم (447). 📜دفاع عن الحديث النبوي، ص41 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
enc_17052262703915576938194.mp3
2.63M
🎙نماهنگ «حیّ لایموت» 🗣کربلایی امیر طلاجوران ❤️مدح أمیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🤣غلوّ نسبت به خلیفه دوّم: 🤢 فخرالدّین رازی، متوفّی ۶۰۶ در کتاب تفسیر خود در باب کرامات و فضائل خلیفه دوّم چنین می‌نویسد... 🔻أما عمر رضي اللّه عنه فقد ظهرت أنواع كثيرة من كراماته؛ 1⃣ و أحدها ما... 2⃣ الثاني: روي أن نيل مصر كان في الجاهلية يقف في كل سنة مرة واحدة و كان لا يجري حتى يلقى فيه جارية واحدة حسناء، فلما جاء الإسلام كتب عمرو بن العاص بهذه الواقعة إلى عمر، فكتب عمر على خرقة: أيها النيل إن كنت تجرى بأمر اللّه فأجر، و إن كنت تجري بأمرك فلا حاجة بنا إليك! فألقيت تلك الخرقة في النيل فجرى و لم يقف بعد ذلك. 3⃣ الثالث: وقعت الزلزلة في المدينة فضرب عمر الدرة على الأرض و قال: اسكني بإذن اللّه فسكنت و ما حدثت الزلزلة بالمدينة بعد ذلك. 4⃣ الرابع: وقعت النار في بعض دور المدينة فكتب عمر على خزفة: يا نار اسكني بإذن اللّه فألقوها في النار فانطفأت في الحال‏. 📜التفسير الكبير، ج‏21، ص 433 📎پ،ن: جالب اینجاست که علمای سلفی اگر همین مطالب از جانب امامیه، به امامان شیعه نسبت داده شود (که این نسبت به امامان شیعه حقیقت دارد و صادق است) آن‌ها شیعیان را متّهم به شرک می‌کنند. 🪔 ضمناً چون مطالب فوق، ارزش مطالعه برای عموم ندارد، بدون ترجمه بارگذاری شده تا صرفاً عزیزانی که مشغول مطالعات تطبیقی هستند، استفاده کنند. 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
👳‍♂الإمام أبي محمّد بن عاشور، در حاشیة بر تفسیر ثعلبي، از دادن چنین نسبت‌هایی به پیامبر اظهار تعجب می‌کند. عقل انسان چطور می‌تواند بپذیرد پیامبری که برای اجرای حدود و بیان قوانین و محرّمات إلهی آمده است و قرار است اسوة اخلاق باشد، اقدام به خودکشی کند؟ 🔻والعجب ‌من ‌نسبة ‌ذلك للرسول نبي الرحمة! فكيف يعقل أن يصل الاطمئنان إلى ورقة ولا يصل إلى من هو أفضل من ورقة بدرجات؟! كيف يعقل أن يفكر ويهمّ النبي الذي أرسل لتتميم الأخلاق ونبذ المحرمات، بالانتحار وقتل نفسه؟! والأعجب أنهم نسبوا ذلك له صلوات المصلين عليه عدة مرات، ثم يعود لما نهاه عنه جبرائيل! وكأنهم يريدون أن يصوّره كالطفل أو كالساذج!! أو ليس نبينا أفضل أهل زمانه؟ فما بال ورقة أحكم وأهدى وأوعى وأعقل منه؟! عصمنا الله من الزلل. 📜تفسير الثعلبي = الكشف والبيان عن تفسير القرآن، ج10، ص243 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛡ماجرای اختلاف جدّی رهبر معظّم انقلاب با هاشمی رفسنجانی در موضوع سیاست اشتباه کاهش جمعیت؛ از زبان دکتر مرندی (وزیر بهداشت وقت) 🎙به روایت حجّت الإسلام محمّد مسلم وافی 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🔰عماد السّيد محمّد إسماعيل الشّربينى در کتاب «ردّ شبهات حول عصمة النّبى صلّى اللّه عليه وسلّم فى ضوء السنّة النّبوية الشّريفة»، یکی از احادیثی که بررسی می‌کند همین روایت مورد بحث ماست. 👌مؤلّف در دو مرحله اشکال سندی و اشکال دلالی روایت را از اعتبار ساقط می‌کند. 💎برخی از اشکالات محتوایی حدیث، تعارض آن با عصمت نبوی و ناسازگاری آن با یقین پیامبر به رسالت خویش است. 🔻الزيادة الواردة فى سند حديث عائشة رضى الله عنها غير ثابتة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم، ولم يقل شيئاً منها، ولا فعلها، فهى لا تصح سنداً ولا متناً... 🌱ب- أما الدليل على عدم صحة هذه الزيادة متناً فهو ما يلى معارضتها لأصل من أصول الإسلام، وهو عصمة الأنبياء والرسل عليهم الصلاة والسلام بمعنى: حفظ الله ظواهرهم وبواطنهم، وتفكيرهم وخواطرهم، وسائراً أعمالهم، حفظاً كاملاً، فلا يقع منهم قط ما يشكك فى نبوتهم ورسالاتهم... 🌸 يتعارض هذا البلاغ مع ما يجب أن يكون عليه النبى صلى الله عليه وسلم من رسوخ الإيمان بنبوته، وكمال اليقين برسالته... 📜رد شبهات حول عصمة النبى صلى الله عليه وسلم، ص ۳۰۶ تا ۳۱۲ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
4_5897533440835721413.mp3
10.51M
🎙ای سر افتاده از بالای نِی🎙 🔰 کربلایی امین قدیم 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🤭پیامبر هذیان می‌گوید... 🗣بخاری از قول ابن عبّاس نقل می‌کند که در لحظات پایانی عمر شریف پیامبر، ایشان فرمودند وسیله‌ای بیاورید تا برای شما چیزی بنویسم تا پس از من گمراه نشوید. در اینجا بود که عمر گفت بیماری بر پیامبر غالب شده است و او در حالت عادی نیست (یعنی هذیان می‌گوید لازم نیست چیزی بیاورید). نزد شما قرآن هست و آن ما را کفایت می‌کند... 🕺بعد از حرف عمر، بین حاضرین در جلسه اختلاف شد. برخی گفتند به حرف پیامبر عمل کنید. برخی از عمر طرفداری کردند. لذا پیامبر فرمود... 🔻عَنِ ‌ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ: «لَمَّا حُضِرَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَفِي الْبَيْتِ رِجَالٌ فِيهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ، قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: هَلُمَّ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ، فَقَالَ عُمَرُ: إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‌قَدْ ‌غَلَبَ ‌عَلَيْهِ ‌الْوَجَعُ وَعِنْدَكُمُ الْقُرْآنُ، حَسْبُنَا كِتَابُ اللهِ، فَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْبَيْتِ فَاخْتَصَمُوا، مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ: قَرِّبُوا يَكْتُبْ لَكُمُ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ... 📜صحيح البخاري، ج7، ص120 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🪔 همین روایت را صحیح مسلم هم نقل کرده است. آنقدر در محضر پیامبر، به خاطر حرف عمر، اختلاف و حرف بالا گرفت، که پیامبر فرمود بلند شوید و از اینجا بروید. دعوا و اختلاف نزد رسول خدا صلاح نیست. 🚧 بعد از این، ابن عبّاس می‌گوید، همه‌ی بدبختی‌ها و گرفتاری‌ها به خاطر همین ایجاد شد که عمر بین ما و نوشته‌ی پیامبر فاصله انداخت... 🔻فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: هَلُمَّ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لَا تَضِلُّونَ بَعْدَهُ. فَقَالَ عُمَرُ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‌قَدْ ‌غَلَبَ ‌عَلَيْهِ ‌الْوَجَعُ، وَعِنْدَكُمُ الْقُرْآنُ، حَسْبُنَا كِتَابُ اللهِ، فَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْبَيْتِ فَاخْتَصَمُوا، فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ قَرِّبُوا يَكْتُبْ لَكُمْ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ، فَلَمَّا أَكْثَرُوا اللَّغْوَ وَالِاخْتِلَافَ عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: قُومُوا قَالَ عُبَيْدُ اللهِ: فَكَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ يَقُولُ: إِنَّ الرَّزِيَّةَ كُلَّ الرَّزِيَّةِ مَا حَالَ بَيْنَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَبَيْنَ أَنْ يَكْتُبَ لَهُمْ ذَلِكَ الْكِتَابَ مِنِ اخْتِلَافِهِمْ وَلَغَطِهِمْ. 📜صحيح مسلم، ج5، ص76 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🔮ابن أثير، متوفّی ۶۰۶، مي‌گوید کسی که این حرف رو زد، عمر، خلیفه دوّم بود. 🧑‍🏫بعد کلام را حمل بر استفهام می‌کند. یعنی عمر سئوال کرده است که آیا پیامبر هذیان می‌گوید یا خیر؟ چون اگر سخن عمر، إخبار باشد، توهین‌ به پیامبر است. 🥷در ادامه می‌نویسد باتوجّه به اینکه گوینده این کلام، عمر است، باید کلام را تأویل برد. چون صدور چنین سخنی از او بعید است و گمان آن نمی‌رود که خلیفه به رسول خدا توهین کند!!! 🔻وَمِنْهُ حَدِيثِ مرضِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «قَالُوا: مَا شأنُه؟ أهَجَرَ؟» أَيِ اخْتَلَف كلامُه بِسَبَبِ المرضِ، عَلَى سَبِيلِ الِاسْتِفْهَامِ. أَيْ هَلْ تَغَيَّر كلامُه واخْتَلَط لِأَجْلِ مَا بِهِ مِنَ الْمَرَضِ؟ وَهَذَا أحْسَنُ مَا يُقَالُ فِيهِ، وَلَا يُجْعل إِخْبَارًا، فَيَكُونُ إمَّا ‌مِنَ ‌الفُحْش ‌أَوِ ‌الهَذَيان. وَالْقَائِلُ كانَ عُمَرَ، وَلَا يُظَنُّ بِهِ ذَلِكَ. 📜النهاية في غريب الحديث والأثر، ج5، ص246 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam